Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: ENTO på søndag 12. september 2021, klokken 17:18

Tittel: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: ENTOsøndag 12. september 2021, klokken 17:18
Hva er forskjellene i praksis på disse tre modusene ? Forandrer forbruket seg mye på disse tre?
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: amroissøndag 12. september 2021, klokken 17:23
Det lurer jeg også på. Det eneste jeg har merket er akselerasjonen som blir litt roligere i ECO og Comfort. Jeg leste et eller annet sted at ECO også har litt mindre guff på luftkjøling. Jeg vet ikke om jeg kan merke det selv. For min del kjører jeg i ECO hele tiden, ut fra en tanke om at strømforbruket kanskje blir litt lavere. Og så synes jeg den prediktive cruisekontrollen blir litt mer behagelig med mindre pådrag ut av rundkjøring og krappe kurver.
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: Olemannsøndag 12. september 2021, klokken 19:31

Har testet litt og merker at det er mindre fart i AC kjøling på ECO, så noe spares nok der.

Så er den også roligere i ACC med slakere pådrag, men det skal i teorien ikke bety mye, gitt at man ikke også får mer bremsing som følge av å kjøre i andre modi.

"Gass-pedalen" blir mindre hissig i ECO, men om man kompenserer med å tråkke mer skal heller ikke det bety noe for forbruket.
Min erfaring er at det er kun svakere AC som har noe betydning for forbruk.

Kan hende er det også annet, men det har jeg ikke merket noe til.
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: ENTOsøndag 12. september 2021, klokken 19:50
Er mest interessert hva sportmodus betyr for dette ?
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: Olemannsøndag 12. september 2021, klokken 21:34
Hva er dine egne erfaringer med forskjellene på disse tre modi?

Sitat fra: ENTO på søndag 12. september 2021, klokken 19:50
Er mest interessert hva sportmodus betyr for dette ?
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: ENTOsøndag 12. september 2021, klokken 22:14
Har kjørt på comf siden levering. Prøvde en kort tur isted i sport. Bilen virket kanskje litt stivere ?!
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: daktarisøndag 12. september 2021, klokken 22:18
Sitat fra: ENTO på søndag 12. september 2021, klokken 22:14
Har kjørt på comf siden levering. Prøvde en kort tur isted i sport. Bilen virket kanskje litt stivere ?!
Bare hvis du har adaptive dempere. Max har det, vet ikke hva pakken heter på GTX.

Jeg kjører gassen på sport men styring på komfort og ACC på avslappet.
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: biggerntirsdag 14. september 2021, klokken 17:40
Har jo ikke mottatt GTXen enda, så feil kan forekomme.  :)
Syntes det litt synd at alle knapper skal spares bort, slik at en alltid må inn i menyer på en skjerm og trykke-trykke før hver tur eller under kjøring.
I Konaen starter en alltid med Comfort (tror default kan velges Eco eller Comfort) og det er en knapp ved rattet for å kople ut LAS (misliker denne da jeg hverken skal sove eller spille kort, mens jeg kjører) samt padlles ett trykk for å justere ifra regen1 (minste default ved all start) til regen0. En kan også der enkelt justere høyre/venstre padlles imellom regen0 til regen2 (eller 3?). Dette tar ett sekund. Usikker på tid en trenger på ID4 for å gå igjennom menyer på skjermen, før en begynner å kjøre for å justere slike ting. Syntes dog at regen valg via padlles er sikrere under kjøring, hvis disse valg kun kan justeres via å måtte rote i menyer på ID skjermen, under kjøring.
Så håper jeg at alt rundt automatikk kan slås av, så en slipper bla. brå bremsinger langs hoved veien fordi kameraet har detektert et farts skilt på en side vei osv.
Jeg syntes automatikken har tatt over for mye, som i lengden gjør ansvarshavende sjåfør sløvere og sløvere.
Håper virkelig at dette er noe jeg etterhvert kan justere via OBDeleven.
Andres synspunkter?  8)
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: amroistirsdag 14. september 2021, klokken 18:58
I iD4 skjer regen på en av to måter. Automatisk på CC, når bilen bremser foran svinger, kryss, innhentede biler etc, og manuelt. Manuell regen skrus av på med gearvelgeren. Det er ingen justering av regenereringsnivå.

Kjøremodus starter i sist valgte, og endres med knapp under skjermen. Knappen åpner modusbilde i infotainment, men toggler også til neste modus.
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: amroistirsdag 14. september 2021, klokken 19:02
Alle assistentfunksjoner kan skrus av permanent på skjermen.  Unntaket er lane assist, pga EU regler. Den må skrus av hver gang du starter, men det har du bare behov for hvis du ønsker å kjøre over midtmarkering eller kantmarkering regelmessig.  Kjører du normalt pent tenker du ikke over at den funksjonen er der.
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: hELgenentirsdag 14. september 2021, klokken 20:01
Lane assist fungerer ikke på veier uten midtstripe.Den river tak i rattet og kaster deg inn mot midten av veien idet du kjører ut til høyre for møtende bil. Denne funksjonen kan drepe på norske veier. Veldig skremmende at man ikke kan skru denne permanent av. Dette er feilslått EU politikk i praksis dessverre
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: amroistirsdag 14. september 2021, klokken 21:41
Da fungerer den anderledes for deg enn for meg. På min bil får jeg en nokså vennlig vibrasjon i rattet og oransje varsel i HUD, men ingen dramatiske kast mot venstre. Kanskje det avhenger av hastighet?
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: hELgenentirsdag 14. september 2021, klokken 21:55
Vibrasjonen har jeg skrudd av. Det er bare en opsjon. Ellers så rykker det i rattet inn mot sentrum av kjørebanen,altså inn til venstre,når en kjører ut mot kantstripen til høyre for å møte biler på smal vei uten midtstripe
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: biggerntirsdag 14. september 2021, klokken 23:00
Ok. Da er det slik, om jeg tolker det korrekt at det er kun LAS jeg må inn på skjermen å justere/slå av ved hver start( hater rykk i ratt, hyl og skrik varslinger).
De andre kan jeg fjerne permanent.?
Dumt, men en enkel bryter for å slå av LAS ville vært mye enklere.
Uansett, kan alt det andre slås av permanent, kan det aksepteres.
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: amroisonsdag 15. september 2021, klokken 09:05
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. september 2021, klokken 21:55
Vibrasjonen har jeg skrudd av. Det er bare en opsjon. Ellers så rykker det i rattet inn mot sentrum av kjørebanen,altså inn til venstre,når en kjører ut mot kantstripen til høyre for å møte biler på smal vei uten midtstripe
Våre forskjellige opplevelser kan da skyldes to ting, eller en kombinasjon av disse:
1. Hvor raskt man kjører når hvitlinjen krysses
2. At jeg bruker rattvibrasjon og får et forhåndsvarsel som påvirker meg til å rette opp bilen noe tidligere enn jeg ellers ville gjort.

Jeg er enig i at funksjonen kan være uheldig på noen smale bygdeveier i Norge, men tror den blir mer spiselig med rattvibrasjon påskudd.

Og til spørsmålstilleren, ja, det er helt riktig. Det finnes en egen knapp under skjermen som tar deg til assistentskjermen. På den må du velge LA og då velge av. Tilsammen tre trykk m.a.o.
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: ID4onsdag 15. september 2021, klokken 10:27
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. september 2021, klokken 21:55
Vibrasjonen har jeg skrudd av. Det er bare en opsjon. Ellers så rykker det i rattet inn mot sentrum av kjørebanen,altså inn til venstre,når en kjører ut mot kantstripen til høyre for å møte biler på smal vei uten midtstripe

Det rykket i rattet er veldig svakt. Holder du hendene på rattet så overstyrer ikke dette rykket din kontroll på rattet. Synes du krisemaksimerer her.
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: E-Trondonsdag 15. september 2021, klokken 10:44
Sitat fra: ENTO på søndag 12. september 2021, klokken 17:18
Hva er forskjellene i praksis på disse tre modusene ? Forandrer forbruket seg mye på disse tre?

Bjørn har en video der han tester forbruk på de forskjellige modusene.
https://youtu.be/CEp9108NWD0
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: daktarionsdag 15. september 2021, klokken 11:04
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. september 2021, klokken 20:01
Lane assist fungerer ikke på veier uten midtstripe.Den river tak i rattet og kaster deg inn mot midten av veien idet du kjører ut til høyre for møtende bil. Denne funksjonen kan drepe på norske veier. Veldig skremmende at man ikke kan skru denne permanent av. Dette er feilslått EU politikk i praksis dessverre
Det er fordi du kjører for fort på smal vei. Under 40 km/t så skjer ikke det.
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: daktarionsdag 15. september 2021, klokken 11:06
Merk altså at lane keeping Assist LKA ikke er aktiv under ca 40 km/t ifølge manualen. Senk farten, problem løst.
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: Øyvind.honsdag 15. september 2021, klokken 11:40
På en del slike veier er det 70-80 grense og en møter biler titt og ofte. Tror ikke det er mange som halverer farten hver gang en møter en bil. Det er som oftest god plass, med mindre bilens. "sikkerhetssystem" vil at du skal frontkollidere.
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: biggernonsdag 15. september 2021, klokken 12:56
Da heter det vel "Crash Assist" :)
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: daktarionsdag 15. september 2021, klokken 13:07
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. september 2021, klokken 11:40
På en del slike veier er det 70-80 grense og en møter biler titt og ofte. Tror ikke det er mange som halverer farten hver gang en møter en bil. Det er som oftest god plass, med mindre bilens. "sikkerhetssystem" vil at du skal frontkollidere.
LKA begynner vel ikke å svinge tilbake før man har hjulet på ytre linja?
Men jeg vet at folk på Vestlandet kjører fort på smal vei. Som sagt hvis begge biler må ha hjulet utafor streken når man passerer for å ikke dunke speilene så er det sikkert ikke dumt å senke farten? Kan jo holde seg til en eldre bil uten dette evnt hvis det er viktig.
Kan hende det er en justering også sent vs tidlig inngrep.
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: Jamboonsdag 15. september 2021, klokken 13:12
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 11:06
Merk altså at lane keeping Assist LKA ikke er aktiv under ca 40 km/t ifølge manualen. Senk farten, problem løst.
Det er litt utydelig i pdf-manualen jeg har tilgjengelig, fordi det er oppgitt både at den ikke griper inn under 55 km/t og at den griper inn over 60 km/t, og det på samme side i manualen. Men 40 km/t finner jeg ikke i den manualen jeg har. Uansett, jeg syntes inngripen var nokså svak og lett å overstyre da jeg prøvekjørte bilen, så jeg anser det ikke som noe stort problem. Andre ting som kan deaktivere lane assist midlertidig er om kjørestilen er veldig dynamisk, eller om man skrur på blinklyset før man skifter felt. Også det å overstyre inngripen deaktiverer lane assist midlertidig, eller om man kjører i skarpe svinger.
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: hELgenenonsdag 15. september 2021, klokken 14:03
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 11:04
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. september 2021, klokken 20:01
Lane assist fungerer ikke på veier uten midtstripe.Den river tak i rattet og kaster deg inn mot midten av veien idet du kjører ut til høyre for møtende bil. Denne funksjonen kan drepe på norske veier. Veldig skremmende at man ikke kan skru denne permanent av. Dette er feilslått EU politikk i praksis dessverre
Det er fordi du kjører for fort på smal vei. Under 40 km/t så skjer ikke det.

OK. Fartsgrensen på disse veiene er 80 - så det kan jo fort bli en del kø.......
Tittel: Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
Skrevet av: ID4onsdag 15. september 2021, klokken 14:13
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. september 2021, klokken 14:03
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 11:04
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. september 2021, klokken 20:01
Lane assist fungerer ikke på veier uten midtstripe.Den river tak i rattet og kaster deg inn mot midten av veien idet du kjører ut til høyre for møtende bil. Denne funksjonen kan drepe på norske veier. Veldig skremmende at man ikke kan skru denne permanent av. Dette er feilslått EU politikk i praksis dessverre
Det er fordi du kjører for fort på smal vei. Under 40 km/t så skjer ikke det.

OK. Fartsgrensen på disse veiene er 80 - så det kan jo fort bli en del kø.......

Tenk på rekkevidden. Den blir nesten dobbel :) :)