Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq 5 => Emne startet av: atkhobby på tirsdag 07. september 2021, klokken 09:56

Tittel: Reell tomvekt
Skrevet av: atkhobbytirsdag 07. september 2021, klokken 09:56
Hei,

Ser på Ioniq 5 da jeg er ute etter en bil med tilstrekkelig nyttelast.

Ihh hyundai skal vekten være 2095kg inkludert 75kg fører, men jeg ser at teslabjørn har vært på vekta med den og målt 2200kg. Han veier nok ikke mer enn 75kg. Det blir en reell nettovekt på 2125kg mot en oppgiitt nettovekt på 2020kg, en differanse på 105kg.

Med en reell vekt på 2125kg blir det da "bare" 415kg til fører, passasjer og bagasje. Det er ikke veldig mye mer enn de 390kg som det har blitt klaget på for Model Y.

Stemmer dette eller er det noe feil med vekta teslabjørn bruker?

https://youtu.be/_k0gHbMJqDw?t=168
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: moby666tirsdag 07. september 2021, klokken 12:08
390 kg er med fører på TMY.... Så IONIQ5 har mer å gå på enn TMY
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: nordmannisverigetirsdag 07. september 2021, klokken 12:27
Sitat fra: moby666 på tirsdag 07. september 2021, klokken 12:08
390 kg er med fører på TMY.... Så IONIQ5 har mer å gå på enn TMY
Ioniq 5 har mer å gå på enn MY, men differansen er mindre på Bjørns tester enn på papiret.
Jeg har ett par teorier, 1 er ikke trolig 5 er veldig trolig:
Bjørn har slanket seg 40 kg fra han testet Ioniq 5 til han testet MY 1.
Feil i vognkort på enten Ioniq 5 og/eller MY gjellende vekten 2.
Bjørn hadde med seg mer utstyr i bilen når han testet Ioniq 5 4.
Feil på vekten 2.
Avrunding og/eller feilmargin på vekten(e) 5.

Som en på svenske TCS-forumet skrev, "bilvekter er som å veie kokain med badevekta", de er altså ikke supernøyaktige. Noen kg hit med Ioniq 5 og noen kg dit med TMY, samt en ekstrasekk på  et par kg i Ioniq 5, så har du korrekt forskjell både i virkeligheten og på papiret.

Jeg tror du fint kan laste begge bilene full av både mennesker og bagasje uten at politiet klager, men noen som vet mer kan kanskje be/avkrefte?
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: atkhobbytirsdag 07. september 2021, klokken 12:41
@moby666 Jeg vet (dessverre alt for) godt hvordan Model Ys nyttelast er mht med/uten sjåfør. Hvis du ser regnestykket mitt så ser du jeg har tatt hensyn til dette.

Når det gjelder vekten som Bjørn benytter så mener jeg det er den samme som blir brukt hver gang.

Han veier også foraksel alene og der kan vi se det er 10kgs nøyaktighet, så det er ikke f.eks. rundet opp fra 2110 til 2200.

Denne linken viser hele veiinga: https://youtu.be/_k0gHbMJqDw?t=151
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: nordmannisverigetirsdag 07. september 2021, klokken 13:07
Jeg er usikker på om det er samme vekta begge gangene, han kjørte "Sverige-ruta" med MY.

Om du ser på drive-fila, så er alle veiingene oppgitt i 20kgs-trinn, så avrunding kan være minst 10kg.
Legg til unøyaktighet på vekta, noen kilo ekstra utstyr med i I5, så kan det forklare noen av de 96kg som divergerer mellom TBs tester og på papiret.
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: atkhobbytirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Det står Minnesund på bygget i begge videoer https://youtu.be/lP4gCHpP7NE?t=306
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: atkhobbytirsdag 07. september 2021, klokken 13:57
Men, det kan se ut til at denne vekten har 20kg nøyaktighet. Endrer tall i steg av 20kg. Da kan jo det gjøre noe med vekt relativt til Model Y, men absolutt vekt for Ioniq 5 er alikevel minst 2200 med sjåførr så fremt vekten runder ned (som jeg tror). Worst case kan vekten da være 2219kg :(
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: nordmannisverigetirsdag 07. september 2021, klokken 13:58
Sitat fra: atkhobby på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Det står Minnesund på bygget i begge videoer https://youtu.be/lP4gCHpP7NE?t=306
Da var den delen avklart.
Da kan kanskje noen ingeniør svare på hvordan vekten avrunder.
Om det alltid er oppover, så kan MY veie 2060kg og Ioniq 5 2181kg, har du +/- 50kg i nøyaktighet så stemmer det på papiret også.

Man må nok rett og slett tømme bilen helt, og veie den på en mer nøyaktig vekt for at det skal bli helt eksakt og uten variabler.
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: andy99tirsdag 07. september 2021, klokken 14:31
Er ikke dette bare enkelt forklart med ekstrautstyr.
MY kommer bare i en versjon = den som er typegodkjent
Ioniq 5 kommer i 3 ulike versjoner i Europa, om de da typegodkjenner base versjonen vil den da veie betydelig mindre enn topp versjon med alt utstyr. Og så kommer jo eks hengerfeste etc på det igjen.
Ser jo det samme på MEB bilene også, veier mer på TB sine veiinger enn oppgitt i vognkort.
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: nordmannisverigetirsdag 07. september 2021, klokken 15:23
Sitat fra: andy99 på tirsdag 07. september 2021, klokken 14:31
Er ikke dette bare enkelt forklart med ekstrautstyr.
MY kommer bare i en versjon = den som er typegodkjent
Ioniq 5 kommer i 3 ulike versjoner i Europa, om de da typegodkjenner base versjonen vil den da veie betydelig mindre enn topp versjon med alt utstyr. Og så kommer jo eks hengerfeste etc på det igjen.
Ser jo det samme på MEB bilene også, veier mer på TB sine veiinger enn oppgitt i vognkort.
Nå får vi dessverre ingen P45 til Sverige (det er vel den TB tester?), men AWD LR Advanced(Premium) med panoramatak har registrert tjänstevikt (egenvekt) på 2100kg(totalvekt 2540kg) her i Sverige.
Mulig att solcelletaket veier mer enn glasstaket, men 100kg høres mye ut.

Til sammenligning så er en LR RWD Essential registrert med egenvekt på 2016kg og totalvekt på 2430kg.

Så her i Sverige er det iallefall sånn at ulike utstyrsmodeller registreres med ulike vekter.
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: andy99tirsdag 07. september 2021, klokken 15:46
Sitat fra: nordmannisverige på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:23
Sitat fra: andy99 på tirsdag 07. september 2021, klokken 14:31
Er ikke dette bare enkelt forklart med ekstrautstyr.
MY kommer bare i en versjon = den som er typegodkjent
Ioniq 5 kommer i 3 ulike versjoner i Europa, om de da typegodkjenner base versjonen vil den da veie betydelig mindre enn topp versjon med alt utstyr. Og så kommer jo eks hengerfeste etc på det igjen.
Ser jo det samme på MEB bilene også, veier mer på TB sine veiinger enn oppgitt i vognkort.
Nå får vi dessverre ingen P45 til Sverige (det er vel den TB tester?), men AWD LR Advanced(Premium) med panoramatak har registrert tjänstevikt (egenvekt) på 2100kg(totalvekt 2540kg) her i Sverige.
Mulig att solcelletaket veier mer enn glasstaket, men 100kg høres mye ut.

Til sammenligning så er en LR RWD Essential registrert med egenvekt på 2016kg og totalvekt på 2430kg.

Så her i Sverige er det iallefall sånn at ulike utstyrsmodeller registreres med ulike vekter.
LR RWD er ikke en utstyrsvariant, det er en annen type med en annen typegodkjenning.
Med utstyrsvarianter menes samme motor/batteri, men forskjellig utstyr.
Ioniq 5 LR AWD leveres i UK i minst 3 utgaver SE, SEL og Limited. Ellers i Europa er det også forskjellige utgaver. Så om det typegodkjennes en base/se/ eller hva det nå heter, med stoffseter og 19 tommer uten v2l, motoriserte dørhåndtak, elektrisk bakluke, led lys, vision roof, svingbart hengerfeste etc. Denne vil nok fort veie 100kg mindre enn en med alt utstyr som P45.
Eks
Kona Trend (med stoffseter uten soltak) samme registerte vekt som Kona premium med alt.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=230461620
(https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=230461620)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=226298886
(https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=226298886)

Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: nordmannisverigetirsdag 07. september 2021, klokken 16:16
Nei, men Advanced og Essential er utstyrsvarianter.
Om det er de som gjør at forskjellen er 84 kg, eller om det er motoren som veier så mye, skal være sagt.
Kanskje en kombinasjon.
Till det registreres en RWD Advanced i Sverige, så står jeg på mitt.
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: atkhobbytirsdag 07. september 2021, klokken 18:29
Sitat fra: nordmannisverige på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:58
Man må nok rett og slett tømme bilen helt, og veie den på en mer nøyaktig vekt for at det skal bli helt eksakt og uten variabler.

Håper noen som alt har bilen tar seg tid til å veie den tom og oppgi konfigurasjon og hva som står av vekt i vognkortet.
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: moby666onsdag 08. september 2021, klokken 20:56
 Bjørn testet vel en standard ioniq5 med 19" og vanlig tak. Tipper p45 med 20" og solcelletak er tyngre
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: nordmannisverigeonsdag 08. september 2021, klokken 21:05
Da forstår jeg ikke hvilken I5 som har en reell egenvekt på 2100kg?

Om TB kjørte den I5 som skal være lettest (19"/vanlig tak), og den er 100kg tyngre enn I5(med det regnummeret) er registrert med som egenvekt, så kommer det bli problematisk med glasstak og 20".

Spennende.
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: OrikkOlørdag 11. september 2021, klokken 14:05
Jeg tror ikke man skal legge så mye vekt på målingen(e) til Bjørn. Disse vektene til SVV er ganske "grove" og konstruert for å veie vogntog opp til 50 tonn og mer til om det er spesialtransport (ikke nødvendigvis alle akslingene på en gang). Tipper de fleste har maks kapasitet på 30-60 tonn. Ikke sikkert disse er så nøyaktig på 2+ tonn.
Om jeg ikke husker feil så regnet det en del også den dagen Bjørn var ute med I5'en. Mulig det rett og slett lå 10 bøtter med vann på plata da han kjørte ut på vekta.
Eller at plata, som ligger "løst" innenfor ei ramme, hadde en plassering som ga litt ekstra mye feil akk den dagen.
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: Jallalørdag 11. september 2021, klokken 20:17
Litt om vektene og måling.

Vi har litt ulike delinger på de stasjonære vektene vi har i Sør Trøndelag. Forskjellen går på en deling på 10 kg på Trafikkstasjonene og en deling på 50 kg eller 20 kg på kontrollstasjonene. Det vil si at vektene med en deling på 50 avrunder til nærmeste 50 kg. Våre vekter på kontrollstasjonene er godkjent fra og med en vekt på 1000 kg.

Veiemetodikk er svært viktig ved veiing på stasjonære plattformvekter. For eksempel kan det å holde foten på bremsepedalen utgjøre en differanse på 100 – 300 kg i forhold til å ikke holde på bremsepedalen. Så all korrekt veiing må utføres med ubremset kjøretøy. Man må også passe på at hele hjulet er inne på vektplaten. Hvis noe av dekket hviler på rammen rundt vektplaten vil dette gi et feil resultat. Man skal heller ikke kjøre fram og tilbake på vekten. Må man rygge, skal man kjøre helt av vekten og starte på nytt igjen.

Vektene må av og til nullstilles fra betjeningspanelet, hvis det har vært store belastninger som f.eks. en bråbrems med et tungt kjøretøy på vekten. Men det vil da stå en annen verdi enn 0 i displayet før bilen kjøres inn på vekten. (for eksempel -2, som da betyr -200 kg på veieresultatet) Det kan være en årsak til feil resultat på vekten.
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: OrikkOsøndag 12. september 2021, klokken 19:28
Sitat fra: Jalla på lørdag 11. september 2021, klokken 20:17
Våre vekter på kontrollstasjonene er godkjent fra og med en vekt på 1000 kg.
I stand corrected 🙂
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: atkhobbymandag 20. september 2021, klokken 10:41
Da har jeg funnet ut litt selv.

Jeg så en tysk video der de i utgangspunktet klaget på den lave nyttelasten til Model Y.
Der kom det frem at i egenvekt (inkludert 75kg fører) for Model y var fra 2056 - 2071 kg.
Dvs at Model Y har en worst-case nyttelast UTEN fører i bilen på 375 kg. (2371 - 2071 + 75).
Jeg antar at høyeste tall da inkluderer tyngre dekk/felt og hengerfeste.

I den samme videoen viste de tallene til Ioniq 5 til sammenligning.

Der har Ioniq 5 en egenvekt (inkludert 75kg fører) på 2095-2175 kg.
Da er worst-case nyttelast UTEN fører i bilen på 440 kg (2540 - 2175 + 75)
Jeg antar her at høyeste tall da inkluderer tyngre interiør, tyngre dekk/felg, hengerfeste, og tyngre tak hvis en har glass/soltak.

Velger å konsekvent beregne hva bil kan bære før sjåfør er inkludert siden jeg veier 100kg så jeg er ikke den "utopiske" 75kgs sjåføren :)

Dette er fortsatt snaut, men innenfor hva jeg kan akseptere. Model Y derimot er ikke aktuell med den lave nyttelasten.

https://youtu.be/AIWdV_fYUcg?t=180
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: atkhobbymandag 08. november 2021, klokken 11:14
Da har jeg veid en AWD med bare meg selv i (+ rep.kit og V2L pluggen men ikke ladekabel) og vekten var da 2220 kg.
Jeg veier temmelig nøyaktig 100 kg inkl klær og sko så er reell tomvekt 2120 kg.
Dette er da 100 kg mer enn oppgitt vekt, men det kommer vel av alt ekstrautstyret.

2540 kg - 2120 kg = 420 kg

Jeg lånte også en tom Model Y og veide denne til 2100 kg med meg i bilen så følgelig 2000 kg tomvekt på den.

2371 kg - 2000 kg = 371 kg

Så nyttlasten ca 50 kg høyere for Ioniq 5.

Men, så kommer avrunding inn i bildet. Det kan slå ut maksimalt 20 kg i hver retting.
Ut fra det kan vi anta at Ioniq har 30 - 70 kg mer lastekapasitet enn en Model Y.
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: moby666mandag 08. november 2021, klokken 13:26
Fikk du veid TMY meg hengerfeste?
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: Øyvind.hmandag 08. november 2021, klokken 13:33
Sitat fra: moby666 på mandag 08. november 2021, klokken 13:26
Fikk du veid TMY meg hengerfeste?
Er vel ikke så sannsynlig ettersom ingen Y i Norge har fått mulighet til montering?
Men kanskje mest relevant - hadde I5`en veid i dette tilfellet hengerfeste montert?
Komplett feste veier ca 20kg inkludert krok, innfesting/bjelke, kabler etc.
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: atkhobbymandag 08. november 2021, klokken 15:09
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. november 2021, klokken 13:33
Komplett feste veier ca 20kg inkludert krok, innfesting/bjelke, kabler etc.
Hva refererer du til her, Model Y eller Ioniq 5?
Vurderer selv å bestille Ioniq 5 med avtagbart hengerfeste fordi jeg antar det vil spare en del vekt.
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: turfsurflørdag 20. november 2021, klokken 13:03
Interessant test fra elbilforeningen, her ender I5 opp med samme nyttelast som Y.

https://elbil.no/en-av-disse-bilene-er-utrolig-mye-storre-enn-de-andre/ (https://elbil.no/en-av-disse-bilene-er-utrolig-mye-storre-enn-de-andre/)
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: Daniel_0007lørdag 20. november 2021, klokken 14:26
Sitat fra: turfsurf på lørdag 20. november 2021, klokken 13:03
Interessant test fra elbilforeningen, her ender I5 opp med samme nyttelast som Y.

https://elbil.no/en-av-disse-bilene-er-utrolig-mye-storre-enn-de-andre/ (https://elbil.no/en-av-disse-bilene-er-utrolig-mye-storre-enn-de-andre/)



vel det er feil

Egenvekt
2 020 kg
Egenvekt med fører
2 095 kg
Tillatt totalvekt
2 540 kg
Maks nyttelast
445 kg


model y har 315 i nyttelast når fører er 75kg
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: Diravilørdag 20. november 2021, klokken 14:57
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 20. november 2021, klokken 14:26
Sitat fra: turfsurf på lørdag 20. november 2021, klokken 13:03
Interessant test fra elbilforeningen, her ender I5 opp med samme nyttelast som Y.

https://elbil.no/en-av-disse-bilene-er-utrolig-mye-storre-enn-de-andre/ (https://elbil.no/en-av-disse-bilene-er-utrolig-mye-storre-enn-de-andre/)



vel det er feil

Egenvekt
2 020 kg
Egenvekt med fører
2 095 kg
Tillatt totalvekt
2 540 kg
Maks nyttelast
445 kg


model y har 315 i nyttelast når fører er 75kg

Det er ikke nødvendigvis feil. Ionic 5 veide mye mer reelt enn oppgitt - tydeligvis pga ekstrautstyr. Model Y veide bare 19 kg mer enn oppgitt. Dermed ender Model Y på 371 inkl vekt til fører (skulle vært 390 - altså 315 + 75). Og Ionic altså omtrent det samme, selv om den i brosjyremateriell har mer nyttelast. Veldig interessant - og litt skuffende.
Tittel: Sv: Reell tomvekt
Skrevet av: Jambolørdag 20. november 2021, klokken 15:18
Ja, det er vel ganske etablert etter hvert at både Ioniq 5 og Model Y ikke er lastemestere på annet enn tomkasser, så lenge man skal kjøre lovlig. Blir litt merkelig hvis man, som flere ganger ovenfor i denne tråden, skal hevde det må være noe feil hver gang bilen blir kontrollveiet til nær 2,2 tonn i tester, fordi Hyundai sier at den bare skal veie rett over 2,0 tonn. Men det skulle vært interessant å vite hvordan bilen måtte vært utstyrt for å veie 2020 kg uten fører. Hva må man ta bort?