Elbilforum.no
Bilmerker => Renault => Renault Megane E-TECH => Emne startet av: minibiti på mandag 06. september 2021, klokken 13:53
I will start a new thread for this since it has now been officially launched :)
Renault Megane E-Tech Electric Debuts New Page In Company History
https://insideevs.com/news/530578/renault-megane-etech-electric-debut/
This one is in French sorry, till I find something in English :) It at least shows the interior and the functionalities of the new infotainment system based on Google Connected services.
Renault Megane Electrique 2022, la voiture connectée. - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=F4x7OvqX6e0
2 engines, 2 battery packs, 7/22 kW AC/130 kW DC. All according to your trim level.
Possibility for a hook!
Dette ser ut til å bli en sterk konkurrent i 350.000 kroners klassen! :+1:
Opptil 470 km rekkevidde og rask lading.
Ser ganske så bra ut også. :+1:
Er redd de gamle traverene Leaf,Kona,E-Niro kan komme til å føles utdaterte opp mot denne.
https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55572
https://m.youtube.com/watch?v=3GpxBCPY0ys
(https://elbilforum.no/blob:https://elbilforum.no/49df0c1e-10a1-43c0-acc9-c908f79f4a73)(https://elbilforum.no/blob:https://elbilforum.no/356a84e8-b5cf-4e7c-b9ea-2418b1617899)(https://elbilforum.no/blob:https://elbilforum.no/e3480933-0d56-41f4-a162-f7690d03081c)
I mangel av likerknapp.
Liker forrige taler.
Syns denne så interessant ut til jeg så dimensjonene, 4.21 meter lang altså på størrelse med id3, ser større ut på bilder.
Trodde denne skulle være på størrelse med ariya :-1:
Får håpe de har fikset it nett problemet fra zoe men tviler litt siden denne har 22kw ac så tipper de har gjenbrukt ombordladeren fra zoe.
Kommer nok til å selge bra lenger sør i kontinentet men kan ikke se den på toppen av salgs listen i Norge da små biler generelt ikke selger så bra her.
I am very curious about the on aboard charge as well.
But I do not think they use the Chameleon anymore.
Indeed, on the new MeganE, you will be able to choose between 7 kW single-phase and 22 kW three-phase.
So looks like they do not use the old way of doing it.
Size-wise, it is an interesting car because it is very roomy inside but it is lower than the Zoe, roughly as wide and 12 cm longer.
It will be fun to try it :)
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 07. september 2021, klokken 12:39
Syns denne så interessant ut til jeg så dimensjonene, 4.21 meter lang altså på størrelse med id3, ser større ut på bilder.
Trodde denne skulle være på størrelse med ariya :-1:
Får håpe de har fikset it nett problemet fra zoe men tviler litt siden denne har 22kw ac så tipper de har gjenbrukt ombordladeren fra zoe.
Kommer nok til å selge bra lenger sør i kontinentet men kan ikke se den på toppen av salgs listen i Norge da små biler generelt ikke selger så bra her.
På størrelse så er den jo lik Kona og den har jo solgt i 3800 eksemplarer hittil i år... :laugh:
Så potensial er det i massevis,dersom prisen er riktig. :+1:
It has now been confirmed by "Renaults elbilsjef" Jean-Paul Drai in the latest TU podcast that the Megane will not have the charging incompatibility the Zoé has with the IT grid! :)
Dette er hva Renaults elbilsjef liker best med nye Megane - Tu.no
https://www.tu.no/artikler/dette-er-hva-renaults-elbilsjef-liker-best-med-nye-megane/513201
1624 kg.
Hook for pulling up to 900 kg.
Length: 4.21m
Width: 1.78m
Height: 1.50m
For reference, the Zoé is:
Length: 4.087m
Width: 1.787m
Height: 1.562m
Og Android automotive...akkurat som Polestar 2...men litt annet skin
Bare det systemet alene løfter bilen flere hakk..Du får knapt bedre i en bil.
https://youtu.be/cdcdRE-uLms
Denne lille bilen tror jeg kan løfte Renault sine salsgstall mye.
Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. september 2021, klokken 22:23
Denne lille bilen tror jeg kan løfte Renault sine salsgstall mye.
Not a difficult task if you look at where they are now :P
Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. september 2021, klokken 22:23
Og Android automotive...akkurat som Polestar 2...men litt annet skin
Bare det systemet alene løfter bilen flere hakk..Du får knapt bedre i en bil.
https://youtu.be/cdcdRE-uLms
Denne lille bilen tror jeg kan løfte Renault sine salsgstall mye.
Kikket på videoen,ser ut som om det er grei plass i bilen. Reporteren er 186 og fikk greit plass bak seg selv👍
Ser veldig lovende ut.
Så håper vi at Renault ikke dummer seg ut med mye veistøy i bilen....
Jeg er veldig spent på hvor familievennlig de har klart å få plassen i baksetet til å bli. Klart det er begrensninger på hva man kan få til på en bil på 4,21 m., men Kia e-Soul er bare 4,195 m. og har vel akkurat like god plass i setene som Niro tror jeg? Uansett, ser fram til at det kommer mer informasjon. :+1:
22 kW tre-fase er også interessant for oss nordpå. Nord-Finland ligger langt etter på hurtigladere, men det er bygget ut ett nettverk med 22/11+11 kW ladere som Megane vil kunne utnytte bedre enn mange andre.
Ser ikke ut som den får takrails. Lurer på om de klarer å få på plass skiluke. ::)
For en som har stor familie som meg skulle jeg gjerne hatt en elektrisk Grand Espace, med god plass til 6 og bagasje.
Hvem tror Renault Norge at de er ? Den hittil mest useriøse måten å håndtere interessenter på jeg har sett hittill. Man skal altså betale 1000 kr for å få informasjon om bilen, og pengene refunderes bare hvis man kjøper bilen. Synes forbrukerrådet skulle reagere på slike ordninger, og jeg håper at potensielle kunden ikke lar seg lure. Renault Norge har vel alltid drevet litt useriøst mht. alle kampanjene på Zoe, og bilene er vel heller ikke mye å skrive hjem om. En jeg kjenner som jobber med Renault fraråder sine venner å kjøpe Zoe, og det sier jo en del.
Sitat fra: Trond.m på torsdag 28. oktober 2021, klokken 22:28
Hvem tror Renault Norge at de er ? Den hittil mest useriøse måten å håndtere interessenter på jeg har sett hittill. Man skal altså betale 1000 kr for å få informasjon om bilen, og pengene refunderes bare hvis man kjøper bilen. Synes forbrukerrådet skulle reagere på slike ordninger, og jeg håper at potensielle kunden ikke lar seg lure. Renault Norge har vel alltid drevet litt useriøst mht. alle kampanjene på Zoe, og bilene er vel heller ikke mye å skrive hjem om. En jeg kjenner som jobber med Renault fraråder sine venner å kjøpe Zoe, og det sier jo en del.
Man får visstnok en "pakke" for disse 1000 kronene :
Sitat
Få mulighet til å forhåndsbestille nye Megane E-tech 100% electric før alle andre når prisene presenteres tidlig i 2022
Få oppdatert informasjon vedr. nye Megane E-tech 100% electric og lanseringen i Norge
Bli invitert til eksklusiv visning av bilen
Bli med i trekningen* av en Megane E-tech 100% electric til odel & eie!
- I tillegg vil vinneren kunne velge sitt personlige bilskilt**
- Vinneren av bilen får den levert hjem
Pris: Kr 1 000,- ***
Flere andre har jo også operert med bestillingsgebyr som ikke er refunderbart om man trekker seg.
Her ligger i det i det minste en forklaring på hva man "kjøper" for disse 1000 kronene.
Liker det heller ikke, men synes det fremkommer ganske tydelig hva man får igjen for disse 1000 kronene
Sitat fra: Trond.m på torsdag 28. oktober 2021, klokken 22:28
En jeg kjenner som jobber med Renault fraråder sine venner å kjøpe Zoe, og det sier jo en del.
Why does he say that?
There is quite a big difference if it is because the people running Renault Norge are idiots compared to if the car is not good quality-wise.
If he says that because of the problem with charging on IT grid, then this is an open secret :)
Zoe er jo en noe spesiell bil mhp IT nett enn Megane er. Megane fremstår som en virkelig god småbil på papiret,noe Zoe aldri har vært pga lade utfordringene på AC i Norge
Yepp no charging problem with the Megane. Works on IT, up to 22 kW AC and 130 kW DC.
Sitat fra: minibiti på fredag 29. oktober 2021, klokken 09:20
Sitat fra: Trond.m på torsdag 28. oktober 2021, klokken 22:28
En jeg kjenner som jobber med Renault fraråder sine venner å kjøpe Zoe, og det sier jo en del.
Why does he say that?
There is quite a big difference if it is because the people running Renault Norge are idiots compared to if the car is not good quality-wise.
If he says that because of the problem with charging on IT grid, then this is an open secret :)
I guess he has experienced too many technical problems with the car, working with them every day. It has nothing to do with charing on IT network.
@hELgenen.
Hvilke andre bilmerker betaler ikke tilbake depositumet ?.
Jeg vet bare om ett.. Hongqhi...😯 Og de som kjøper den må være litt rare.
Jeg tenker at hvis en importør er avhengig av at potensielle kunder skal betale dem penger for å få informasjon og en plass i «køen», så sier det ganske mye om soliditeten og seriøsiteten til selskapet.
Tesla?
Mener de har et ikke refunderbart gebyr på 1000 kr.
Uansett er bilen veldig spennende,med den infoen som er tilgjengelig nå.
Det store spørsmålet er jo pris.
Legger de seg på 350 for toppmodell pluss evt vinterhjul og hengerfeste så vil jeg si det er en svært god pris som gjør at de kan konkurrere direkte mot Model 3 Sr+ og Polestar 2 Sr.
Noe særlig høyere bør de ikke gå,etter min mening.
Nei, du får alt tilbake selv om du har skrevet kontrakt og bilen produsert. Har gjort det selv 2 ganger
Sitat fra: Trond.m på lørdag 30. oktober 2021, klokken 15:27
Nei, du får alt tilbake selv om du har skrevet kontrakt og bilen produsert. Har gjort det selv 2 ganger
Ok,men da er det lett å misforstå teksten.
Jeg måtte inn å sjekke nå og det står:
Ikke-refunderbart ordregebyr*
*Kan ikke refunderes for avbestillinger, bortsett fra når lovbestemte avbestillingsrettigheter gjelder.
Sitat fra: Trond.m på lørdag 30. oktober 2021, klokken 15:27
Nei, du får alt tilbake selv om du har skrevet kontrakt og bilen produsert. Har gjort det selv 2 ganger
Da kanskje det samme gjelder for Renault også da? Dvs. Om teksten til f.eks Tesla avtalen sier en ting og praksisen er en annen - vel så hvorfor skal ikke praksisen være slik for Renault også? For å svare meg selv :
Sitat
Bli med i trekningen* av en Megane E-tech 100% electric til odel & eie!
Mao - du kjøper et lodd. Er slik jeg leser dette - så der har du nok forklaringen tipper jeg.
Får du omtrent 300 på listen så har du break even på alt sammen bare der
Må nesten bare slenge på en kommentar på slutten her så ingen misforstår og tror jeg
er for denne måten å sette seg på reservasjonslister på - for det er jeg altså ikke.
Sitat fra: E-Trond på lørdag 30. oktober 2021, klokken 15:49
Sitat fra: Trond.m på lørdag 30. oktober 2021, klokken 15:27
Nei, du får alt tilbake selv om du har skrevet kontrakt og bilen produsert. Har gjort det selv 2 ganger
Ok,men da er det lett å misforstå teksten.
Jeg måtte inn å sjekke nå og det står:
Ikke-refunderbart ordregebyr*
*Kan ikke refunderes for avbestillinger, bortsett fra når lovbestemte avbestillingsrettigheter gjelder.
Tesla har startet med "ikke refundere ordregebyr" forbindelse med kontraktsinngåelse det siste året. Tidligere opererte de med depositum som kunne refunderes inntil man låste bestillingen.
På en annen side kjenner man til pris, ekstrautstyr og spesifikasjoner på en Tesla og betaler gebyret ved kontraktsinngåelse, mens på Megane Electric må man tilsynelatende betale 1000 kr for å få tilgang på den informasjonen som Tesla oppgir gratis.
Et ordregebyr er noe annet. Og selv om det i teorien ikke skal tilbakebetales, så gjør de det for å være i overenstemmelse med lov om angrefrist. Så du får til og med alle pengene tilbake etter at bilen er registrert og ute på veien.
Med Renault gjelder angrefristen bare til 14 dager etter at «varen» er mottatt, og det er i praksis et lodd ??? Mer useriøs kan man vel ikke bli.
Gikk inn på siden nå og det står nå følgende der :
- Få oppdatert informasjon vedr. nye Megane E-tech 100% electric og lanseringen i Norge
- Få en overraskelse til verdi kr 999,-
- Bli invitert til eksklusiv visning av bilen
- Bli med i trekningen* av en Megane E-tech 100% electric til odel & eie!
- - I tillegg vil vinneren kunne velge sitt personlige bilskilt**
- - Vinneren av bilen får den levert hjem
Hva overraskelsen til en verdi av 999 kroner egentlig er...vel det vet vi ikke..
Sitat fra: hELgenen på mandag 22. november 2021, klokken 19:22
Gikk inn på siden nå og det står nå følgende der :
- Få oppdatert informasjon vedr. nye Megane E-tech 100% electric og lanseringen i Norge
- Få en overraskelse til verdi kr 999,-
- Bli invitert til eksklusiv visning av bilen
- Bli med i trekningen* av en Megane E-tech 100% electric til odel & eie!
- - I tillegg vil vinneren kunne velge sitt personlige bilskilt**
- - Vinneren av bilen får den levert hjem
Hva overraskelsen til en verdi av 999 kroner egentlig er...vel det vet vi ikke..
Kanskje en plakat av bilen som importøren priser til verdi av 999kr??
(De står jo fritt til å velge en pris som ingen betaler for uansett, og når man ser på deres praksis med evig "kr 35 000 rabatt" på Zoe basert på en tenkt listepris som til og med har 2-3 "prisoppganger" som ingen noengang har betalt for Zoe)
Renault released the official price list, for France at least (in French):
https://www.automobile-propre.com/le-prix-de-la-renault-megane-electrique-enfin-devoile/
It is interesting to see that you can mix the level of equipment (Equilibre, Evolution, Techno, Iconic) with the 4 available platforms:
EV40 130ch 7 kW AC – No DC
EV40 130ch 22 kW AC – 85 kW DC
EV60 220ch 7 kW AC – 130 kW DC
EV60 220ch 22 kW AC – 130 kW DC
But you can not have a 40 kWh battery with 220 hp or 130 kW DC charge. 85 kW is actually not too bad for the 40 kWh battery.
Let's see what they come up with in Norway :)
Svenske priser her.
https://www.mynewsdesk.com/se/renault/pressreleases/priset-klart-foer-nya-renault-megane-e-tech-100-procent-electric-3151408
Så vidt jeg kan se så er innstegsmodellen med 60kwh batteri identisk priset med ID.3 Performance i Sverige. Det vil vel si noe slikt som 335-340k i Norge. Synes dette fremstår som en konkurransedyktig og spennende bil i dette segmentet.
Utregning med 1 sek = 1 nok og fratrukket svensk moms (den er vel 25%?).
EV60 220 hk
Equilibre kr. 363.120,-
Techno kr. 387.120,-
Iconic kr. 411.120,-
EV40 130 hk
Equilibre kr. 323.120,-
Techno kr. 347.120,-
Iconic kr. 371.120,-
Jeg har sett på hvordan den er priset i sverige i forhold til ID.3 som er en viktig konkurrent. Tipper de legger seg på samme strategi i Norge, og da kan det se ut som de legger seg på ca samme pris, dvs 335 000-340 000.
Does this method roughly work with the prices for the Zoé? :)
Hopefully they will have their forever campaign with 15-35K off the catalog price! ;)
Was at the garage today.
They told me the Norwegian prices for the Mégane will be revealed early February. Then those who have pre-ordered will be able to sign the contract and get the cars before the summer.
The new Mégane vs the Zoé ZE50!
Har da fått mail med priser.
Som Early Bird har du en eksklusiv mulighet fra 14.02 til 21.02 å forhåndsbestille før andre.
Evolution ER, 130 hk, 470 km: 359.900
Techno, 220 hk, 450 km: 384.900
Iconic, 220 hk, 450 km: 399.900
nettsiden publiseres mandag 14.02
So the cheapest one is 10 kNOK cheaper than a basic TM3 which has better range, faster charging speed, stronger engine...
Ballsy!
Tesla 3 har vel ikke 22 kWh AC som renault har?
Vi må forvente en helt annen comfort i Megane enn i TM3. Men ut fra det jeg kunne se så får man ikke ryggekamera til den rimeligste modellen. Det gjør den jo helt uaktuell, så jeg håper jeg tar feil.
Folk som sammenligner med model 3 må ikke glemme at dette er en små bil som er 4,2 meter lang samme som id3 så er rimelig sikker på at baksete plassen i en model 3 er bedre.
Syns denne ble litt for dyr, burde vært 50k mindre spør du meg.
Sitat fra: minibiti på lørdag 12. februar 2022, klokken 18:51
So the cheapest one is 10 kNOK cheaper than a basic TM3 which has better range, faster charging speed, stronger engine...
Ballsy!
Billigste Model 3 er oppgitt til 384.000 kr
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 12. februar 2022, klokken 20:56
Folk som sammenligner med model 3 må ikke glemme at dette er en små bil som er 4,2 meter lang samme som id3 så er rimelig sikker på at baksete plassen i en model 3 er bedre.
Syns denne ble litt for dyr, burde vært 50k mindre spør du meg.
Nå er jo bakseteplass i ID3 bedre enn i Model 3,så det var jo en merkelig sammenligning...
Men er enig i at de legger seg ihvertfall 30 lapper for høyt.
Både Polestar 2 og Model 3 er sterke konkurrenter her.
@E-trond: My bad, I just checked today on the Tesla site and it was listed at 369k... I guess I need to add more stuff in the car builder to be able to buy it?
@Moas: I am not sure what is going to be imported in Norway, but in France the lowest configurations do not have 22 kW AC (basic is 7 kW AC). It is an option or available only on the higher more expensive trims.
Not to mention that the DC charge is 85 kW for the 40 kWh battery pack and 130 kW for the 60 one.
TM3 have what? At least 175?
Sitat fra: minibiti på lørdag 12. februar 2022, klokken 22:00
@E-trond: My bad, I just checked today on the Tesla site and it was listed at 369k... I guess I need to add more stuff in the car builder to be able to buy it?
Ja,som du ser så legger de til litt ekstra.
Kontantkr. 384.232
Inkludert mva. på ca. kr. 0
Kontantprisen inneholder kr. 11.842 i dokumentavgift.
Inkluderer vrakpant pålydende kr. 2.400
Sitat fra: Nilsern på lørdag 12. februar 2022, klokken 12:22
Har da fått mail med priser.
Som Early Bird har du en eksklusiv mulighet fra 14.02 til 21.02 å forhåndsbestille før andre.
Evolution ER, 130 hk, 470 km: 359.900
Techno, 220 hk, 450 km: 384.900
Iconic, 220 hk, 450 km: 399.900
nettsiden publiseres mandag 14.02
Og dette er 2WD alt sammen forstår jeg - med priser eksl. vinterhjul
Og bilen er 4.21 meter lang mot f.eks cupra born sine 4.32
Synes bilen ser ok ut - men Renault som merke med tanke på bruktverdi og usikkerhet rundt en uprøvd
plattform gjør at jeg synes prisene faktisk var stive.
Jeg tror heller ikke kjøregleden er på nivå med f.eks en Cupra Born eller en Polestar 2 2WD - så begge de 2 nevnte konkurrentene synes jeg gir mer bil for pengene...i alle fall på papiret...
Og her er forresten elgtesten til Elbil24
Dekk: Goodyear Efficient Grip
Dimensjon: 215/45 R20
Hastighet, km/t:
60 (61) – Kraftig krenging og ESP slår hardt inn.
65 (64) – Så vidt gjennom
70 – Kraftig understeering, og ut av filen. 70 – Nytt forsøk. ESP slår inn, bremser bilen, og den klarer seg gjennom løypen.
75 – Bilen treffer siste kone, men nesten fullført
.80 – For høy hastighet, og bilen verken bil eller fører kan gjøre noe for å holde den i sporet.
Skuffende lite info fra Renault i dag også.
Kan kun huke av for utstyrsnivå, og velge reserver. Uten å vite hva du binder deg til og hvilhet utstyr som er inkludert i den relativt høye prisen. Eller hva evtuelle tillvalg som f eks hengerfeste koster.
Trenger mer info for i det hele tatt å skulle vurdere dette :(
https://www.nettavisen.no/renault-megane-e-tech/elbil/pris/snart-pa-plass-i-norge-og-her-priser-de-aggressivt/s/5-95-390551
Får mye skryt for prisen. Jeg klarer faktisk ikke se at denne, lille, bilen faktisk er så godt priset
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 15. februar 2022, klokken 10:07
https://www.nettavisen.no/renault-megane-e-tech/elbil/pris/snart-pa-plass-i-norge-og-her-priser-de-aggressivt/s/5-95-390551
Får mye skryt for prisen. Jeg klarer faktisk ikke se at denne, lille, bilen faktisk er så godt priset
Enig lukter kjøpt og betalt artikkel, nye mg zs med 70kwh batteri starter på 312 000, hvis de hadde priset aggressivt så burde vært nærmere den.
Og hva er egentlig prisen? Ligger bak betalingsmur
Selv om MG ZS har større batteri så har den 30 km kortere WLTP rekkevidde, og heller ingen varmepumpe, og kun 11 kwh, mot 22 kwh ombordlader på eVision. Dessuten ser jo eVision langt bedre ut, men jeg er enig at eVisjon er for høyet priset: Jeg synes at Polestar 2 kan være et bedre alternativ enn MG ZS, som du nå får fra 350 000 med tre års service og med vinterhjul på kjøpet. MG ZS er priset 60 000-70 000 høyere i Norge enn i feks England, så avansen til importør og produsent er enorm i Norge. Den høye prisen tror jeg kan forklare hvorfor det kun solgt 33 stk ZS så langt i år, de har rett og slett priset seg ut av markedet.
MG har 156 Hk og kun 500 kg hengerfestekapasitet, mot 900 kg på eVision (220 hk), og Polestar (226 hk) som har hele 1500 kg.
Sitat fra: aasen90 på tirsdag 15. februar 2022, klokken 13:01
Og hva er egentlig prisen? Ligger bak betalingsmur
Prices are here: https://www.mynewsdesk.com/no/renaultnorge/pressreleases/renault-megane-e-tech-electric-prisene-er-klare-3161716
Brochure: https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2021/09/16058_NO-NO_MB_MEGANE_E-TECH-ELEC_web.pdf
Sitat fra: Blitz på tirsdag 15. februar 2022, klokken 13:02
Selv om MG ZS har større batteri så har den 30 km kortere WLTP rekkevidde, og heller ingen varmepumpe, og kun 11 kwh, mot 22 kwh ombordlader på eVision. Dessuten ser jo eVision langt bedre ut, men jeg er enig at eVisjon er for høyet priset: Jeg synes at Polestar 2 kan være et bedre alternativ enn MG ZS, som du nå får fra 350 000 med tre års service og med vinterhjul på kjøpet. MG ZS er priset 60 000-70 000 høyere i Norge enn i feks England, så avansen til importør og produsent enorm i Norge. Den høye prisen tror jeg kan forklare hvorfor det kun solgt 33 stk ZS så langt i år, de har rett og slett priset seg ut av markedet.
Er ikke så mange som har 22kw lader hjemme heller så det har ikke så mye si for folk flest, polestar 2 har heller ikke varmepumpe uten å betale ekstra men ja ps2 er bedre kjøp og spes nå som man får vinterhjul inkludert.
Tipper det kommer kampanjer ganske raskt på denne bilen slik zoe har hatt, forresten denne listen er ikke særlig bra lesning for renault heller, nesten alle bilene på bånn er renault.
https://www.elbil24.no/nyheter/disse-elbilene-sklir-rett-gjennom-eu-kontrollen/75385702
Ville valgt en Cupra Born eller Polestar 2 fremfor denne gitt den prisen de opererer med.
Men nå må jo folk velge selv og vurdere plusser og minuser. Bilen ser pen ut, men bildene "lyver" litt mhp. størrelsen - den er faktisk ganske liten - og det er en Renault - et merke som har slitt på bruktmarkedet.
Jeg for i Oslo sentrum og de kommunale parkeringsplassene i gaten min har 22 kw ladekapasiet, og prisen for å stå der er den samme om du lader med 7.2 kw eller 22 kw, så for mange kan det ha litt å si.
Sitat fra: Blitz på tirsdag 15. februar 2022, klokken 13:32
Jeg for i Oslo sentrum og de kommunale parkeringsplassene i gaten min har 22 kw ladekapasiet, og prisen for å stå der er den samme om du lader med 7.2 kw eller 22 kw, så for mange kan det ha litt å si.
De fleste kommunale ladeplassene i oslo er vel 3,7 eller 7,ser ikke ut som det er så mange 22 på kartet her spørs hvor oppdatert den er
https://www.google.com/search?rlz=1C1GGRV_enNO751NO752&tbs=lf:1,lf_ui:3&tbm=lcl&sxsrf=APq-WBtfl-Pa1BnKBkRKfr8eK3BMnJQ9aQ:1644929958443&q=oslo+kommune+ladestasjoner&rflfq=1&num=10&sa=X&ved=2ahUKEwi7s-nO4YH2AhXllYsKHTzBCyMQjGp6BAgKEAE&biw=1280&bih=577&dpr=1.5#rlfi=hd:;si:;mv:[[59.925208700000006,10.7774744],[59.9062581,10.7186276]]
22 kW onboard (som ikke trenger adapter her i Norge) er uten tvil noe jeg ville hatt på bilferie. Men det kommer visst en Renault Kadjar erstatter basert på CMF-EV som ligger mellom Megane og Ariya i størrelse som sikkert vil friste med bedre plass for folk og feriebagasje..
Jeg tror Megane E-Tech kommer til å selge bra til den prisen. Men det er nok ikke en bil mange har forhåndsbestilt, virker som tilgangen blir god til våren. Nå slår den vel både ID.3/Born og rimeligste Polestar 2 på både rekkevidde og lastekapasitet. E-Tech er jo den «optimale» Leafen under skallet, hadde den kommet med Nissan-merke hadde den solgt som juling, og jeg tipper en del Nissan-forhandlere gjerne skulle hatt denne bilen. Jeg liker at vekta ser ut til å være holdt nede, den blir kanskje nesten 400 kg lettere enn PS2? Jeg tror dette blir en kjøreglad bil.
Nå er bilen allerede prøvekjørt og egenskapene er beskrevet som kjedelige av flere ser jeg. Dette i sterk kontrast til f.eks Cupra Born
Har hatt tre Renaulter i mitt billiv. Alltid spennede biler fra Renault, men usikker på om denne kommer på min liste. Må uansett prøve å se før jeg bestiller. Da må det bli en Techno. For de som vil drømme om hva som kan komme av utstyr etc. så er konfiguratoren i Frankrike klar. https://www.renault.fr/vehicules-electriques/reveal-megane-e-tech-electrique/configurateur.html
Nå har de åpnet for forhåndsbestilling: https://renault.no/megane-e-tech-electric-reservasjon
Jeg vurderte denne en stund, men valgte til slutt Polestar 2 fordi jeg synes den gir mer for pengene.
Rekkevidden er også nesten lik; Renault WLTP 450 km og billigste PS2 443 km.
Legger jeg til adaptiv cruise og metallic koster Techno litt over 400.000 kr. I tillegg kommer vinterhjul (ca 15.000?). Totalt ca 415.000 kr.
Polestar 2 med adaptiv cruise, metallic og vinterhjul koster nå 388.000 kr.
Tror ikke du er alene med den vurderingen. Tesla Model 3 SR/RWD ligger også i samme prisklasse, og som PS2 er den noe større.
Prisene på Megane E er litt i stiveste laget, men er vel lagt der med tanke på konkurrenten ID3 og produksjonskapasitet.
Elbil i test: - Renault Megane E-Tech imponerer https://www.elbil24.no/tester/renault-megane-e-tech-imponerer/75450573
Sitat fra: Krantz på tirsdag 22. februar 2022, klokken 18:55
Jeg vurderte denne en stund, men valgte til slutt Polestar 2 fordi jeg synes den gir mer for pengene.
Rekkevidden er også nesten lik; Renault WLTP 450 km og billigste PS2 443 km.
Legger jeg til adaptiv cruise og metallic koster Techno litt over 400.000 kr. I tillegg kommer vinterhjul (ca 15.000?). Totalt ca 415.000 kr.
Polestar 2 med adaptiv cruise, metallic og vinterhjul koster nå 388.000 kr.
Sitat fra: Syklist på onsdag 23. februar 2022, klokken 14:39
Tror ikke du er alene med den vurderingen. Tesla Model 3 SR/RWD ligger også i samme prisklasse, og som PS2 er den noe større.
Prisene på Megane E er litt i stiveste laget, men er vel lagt der med tanke på konkurrenten ID3 og produksjonskapasitet.
Nå har jeg også begynt å se på Polestar 2 :-) Men er den så mye større innvendig?
Kan hende dette er gammelt nytt, men her kommer det fram at bakkeklaringen er 15 cm for de som også lurte. Synes den visuelt ser lav som en VW Golf på bildene, men i likhet med Ioniq 5 er det noe med dimensjonene som gjør at virkeligheten er litt annerledes.
Nyttelass er her oppgitt til 447 kilo som er upåklagelig.
https://www.motor.no/elbil/renault-megane-e-tech-klassens-lekreste/218804
Sitat fra: vinterdekk på fredag 25. februar 2022, klokken 11:20
Nyttelass er her oppgitt til 447 kilo som er upåklagelig.
Er det med eller uten fører? Egenvekt er ofte oppgitt for letteste utgave, nyttelast er fort mindre enn man tror.
Nyttelass er inkludert fører på 75 kg. Vil nok anta at det er en lettere utstyrt utgave.
Fin video med gjenomgang av bilen (se dette listet opp nedenfor) samt også en liten kjørtetest på engelsk. Dette er en veldig fin bil som Renault kommer til å selge mange av. Renault har jo en veldig høy standing i europa på sine elbiler og har solgt massevis av Megane opp gjennom årene :+1:
Road testing the NEW Renault Megane E-Tech | Your questions answered!
32,389 views
Feb 21, 2022
https://www.youtube.com/watch?v=eBgDb9wW6IY
Electroheads
59.8K subscribers
Eilis takes a trip overseas to test drive and review the all new Renault Megane E-Tech! We're also answering a lot of questions submitted by YOU as requested, so keep an eye out to see your comments being answered and explained in detail by yours truly!
0:00 Intro
0:30 Range and Price
1:22 Exterior
2:03 App
2:55 Boot Capacity
3:38 Rear View Camera
4:04 Interior
5:18 Controls
5:39 Backseat Headroom
6:17 Towing
6:47 Driving
7:26 Sound System
8:14 Heat Pump
8:30 Cooling System
9:01 Agility
9:38 Steering Wheel
9:51 Four-wheel Drive
10:21 Regen braking
10:36 Horn sound
10:46 Charging
11:33 Battery
12:10 Auto Park
12:47 Outro
Nilbiltester - Renault Megane E-tech første prøvetur: https://youtu.be/wZwJ7n5c6Sw
Fully Charged har testet Megane E-Tech.
https://youtu.be/sI_MzL3HIa0
Ai ai ikke bra :-1: da skjer det vel snart her også da....
Renault setter elbilene på pause i Tyskland
Delemangel gir stans i nye ordre.
MARIUS VALLE ELBIL 25. MARS 2022 - 19:00
https://www.tu.no/artikler/renault-setter-elbilene-pa-pause-i-tyskland/518360
Charging war: Renault Megane e-Tech vs VW Id.3 Pro
https://www.youtube.com/watch?v=wwE5GC4zkDI
Not flat enough :(
var glans i denne lakken
https://www.youtube.com/watch?v=op44nCDGHa0