Elbilforum.no
Bilmerker => Skoda => Skoda ENYAQ => Emne startet av: StaticApnea på fredag 03. september 2021, klokken 22:24
Er det noen som vet forskjellen på Škoda Enyaq IV80X og Škoda Enyaq Sportline? Og er det forskjell på motorene i en VW 1d4 GTX og en Škoda Enyaq IV80X skråstrek Sportline? Takk for svar!
80x er firhjulsstrekk, Sportline er senket 15mm, har sportsseter og sorte detaljer istedenfor krom i eksteriøret. Man får også 80x Sportline.
Om motorene er samme kan jeg ikke si 100% sikkert, men regner med det siden ID4 og Enyaq er bygd på samme plattform og fordi VW eier Skoda
Sportline har noe mer utstyr som standard.
Enyaq 80X har noe mindre effekt (hk) på papiret en hva id.4 GTX, om det i realiteten er noe merkbar forskjell får andre uttale seg om 😉
Sportline har ett interiør som du ikke kan konfigurere.
Det er sort.
Også innertaket er sort.
Sportsseter. Det vil si noe høyere vanger og en nakkestøtte som er innlemmet i selve setet og derfor ikke kan bevege på. Du kan selvsagt bestille med og uten massasje som på de vanlige setene. Førersetet er elektrisk.
Detaljene utvendig er som nevnt over her sorte i stede for krom. Speilene er også sorte.
Nederst på karosseriet er det mer av fargen på bilen i stede for koksgrå plastfarge. I tillegg er det noen sorte detaljer i fronten, på siden av grillen.
Det er også nevnt over her at det er mer utsyr på Sportline enn IV80X. Det går an å konfigurere de likt ved å sette på mer utstyr på IV80X (uten interiøret og sorte detaljer på utsiden). Sportline vil likevel bli noe billigere med det samme utsyret.
Bakkeklaringen er forskjellig.
Jeg limer inn noe bakkeklaring her for sammenlikning:
Enyaq IV80X 186 mm
Enyaq IV80X Sportline 171 mm
Enyaq IV80X og Sportline med DCC 184 mm
Kodiaq 194 mm
Kodiaq Sportline 187 mm
Ioniq 5 160 mm
EV6 170 mm
E-Tron 55 og 50 172 mm
Tesla Y 16,7 mm
Superb 149 mm
har sportline stivere fjæring??
Sitat fra: SolEL på mandag 06. september 2021, klokken 16:47
har sportline stivere fjæring??
Ja.
Har bestilt vanlig 80X, med subwoofer, går det ann å ombestemme seg og gå for Sportline 80X istedet.
Noen sa at det var stivere fjæring men hva når man tar justerbare dempere. Og hva med setene hvilke er mest komfertable de brune skinnsetene jeg har valgt eller sportline?
Sitat fra: SolEL på torsdag 21. oktober 2021, klokken 17:21
Har bestilt vanlig 80X, med subwoofer, går det ann å ombestemme seg og gå for Sportline 80X istedet.
Noen sa at det var stivere fjæring men hva når man tar justerbare dempere. Og hva med setene hvilke er mest komfertable de brune skinnsetene jeg har valgt eller sportline?
Du bør nok prøvesitte setene selv. Sportssetene har høyere vanger og man sitter mer fast i setet.
Jeg tror det går an å ombestemme seg. De er jo ikke laget enda... Du må jo selvsagt høre med forhandleren.
Med Sportline og justerbare fjeringer - DCC, så får du en høyere bakkeklaring enn Sportline uten DCC. (se over) Fjærene i Sport modus mener jeg at skal være like stive. Jeg mener å huske at de var det i min Superb.
Jeg synest ikke setene i Sportline var så mye bedre, eller så ulike for den del, men har ikkje prøvekjørt de så veldig mye. De setene er alcantara, som noen er glad i og andre ikke. De har litt borrelåseffekt når du sitter på dem.
Setene er kanskje den største praktiske forskjellen på Sportline og vanlig, så jeg vil absolutt anbefale å prøvesitte om du vurderer Sportline.
Du må nesten høre med selger om å endre bestillingen.
Det er en del mere utstyr på sportline kontra vanlig iv80. Det er svarte detaljer utvendig,sports ratt, alu pedaler, navigasjon, 20'' hjul og elektrisk bakluke.
Vanlig får du og med chrome delete, 20" felg, navigasjon og elektrisk bakluke:)
Sitat fra: Bigdrago på mandag 25. oktober 2021, klokken 20:14
Vanlig får du og med chrome delete, 20" felg, navigasjon og elektrisk bakluke:)
Ja, men da må du betale ekstra, på sportline er det inkludert.
Innbakt i prisen ja. Ikke gratis.
Med min konfigurasjon ville bilen blitt billigere med Sportline, men jeg vil heller ha den vanlige utgaven.
Sitat fra: VoltWay på fredag 29. oktober 2021, klokken 09:46
Med min konfigurasjon ville bilen blitt billigere med Sportline, men jeg vil heller ha den vanlige utgaven.
Kva er grunnen til det?
I praksis den samme bilen og kan konfigureres slik at de stort sett blir like med noen mindre prisforskjeller som konsekvens. Synes Sportline hadde det fineste eksteriøret med en liten margin, og iv80x det beste interiøret. Prøvekjørte begge og valgte iv80x siden jeg satt vesentlig bedre i de setene (komfortsetepakke pluss). Sportline setene var litt for smale og faste for min del, og de integrerte hodestøttene stjal for mye lys og åpenhet i interiøret.
Var innom fleire forhandlere i går, men ingen av bilene hadde sportssetene.
Drar meir og meir mot samme konklusjon som deg mtp IV80X etter å ha høyrt erfaringer frå andre som har prøvd sportssetene.
Prøvde begge sete typene flere ganger, men falt til slutt på sportline setene. Fikk bedre rygg/ skuldre støtte med sportssetene. Samt at sidevangene var ganske stive, slik at jeg ble sittende skikkelig nedi sete istedenfor følelsen av å sitte oppå vangene med skinnsetene. Sport er noe stivere i setene, så var veldig usikker, men interiør og eksteriør ble til slutt tyngden for å velge sportline.