Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: geear på onsdag 25. august 2021, klokken 15:11

Tittel: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: geearonsdag 25. august 2021, klokken 15:11
Tesla reklamerer med 270 km på 15 minutter, og har vist videoer av Model 3 som får 256 kW på supercharger v3, og referert til Model Y i samme slengen. Ser også at media rapporterer om at 250 kW er maks ladehastighet, samtidig har vi sett mye lavere ladehastighet i testing av Model 3 med samme batteripakke.

Er det noen av dere som har fått Y som har rukket langtur og testet hurtiglading med lynlader eller supercharger v3 fra lav SoC allerede? Hva slags fart får dere?
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: Voltzonsdag 25. august 2021, klokken 18:04
Her er en test fra Tyskland, de klarte 207 km på 15 min. Ganske dårlig ladehastighet sammenlignet med Panasonic, noe som var forventet.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-eu-charging-performance.237905/
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: turfsurfonsdag 25. august 2021, klokken 18:08
Akkurat samme som vi ser på vår TM3 med LG batteri. Ganske mye dårligere på lav SOC. På høy SOC er begge dårlige.
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 25. august 2021, klokken 18:34
Hadde tenkt å svare at  det er jo "bare en bil" og at "det går seg til og dette kan jo bli tweeket på seinere også...

Men så leste jeg saken og så at de hadde "We have done the calculations on about ten Model Y LR now and all of them were in the range of 72-74kWh.

Da tenker jeg at det er satt i system... hmm..

Hmmm... gleder meg til Bjørn Nyland kjører lade test på TMY MIC.
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: tornaldoonsdag 25. august 2021, klokken 18:48
De får ut 72-74 kWh av pakka, det er vel ikke annet enn forventa?
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: turfsurfonsdag 25. august 2021, klokken 19:32
Er vel hakket mere egentlig.
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: geearonsdag 25. august 2021, klokken 21:42
Sitat fra: Voltz på onsdag 25. august 2021, klokken 18:04
Her er en test fra Tyskland, de klarte 207 km på 15 min. Ganske dårlig ladehastighet sammenlignet med Panasonic, noe som var forventet.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-eu-charging-performance.237905/
Off, som ventet. Minner veldig om ladekurvene til Bjørn Nyland fra Model 3 2019 vs 2021. Hvorfor i all verden annonserer de med 270 km på 15 min når de vet det ikke går? Det står ikke opp til, og det er ingen forutsetninger for det...

Sitat fra: tornaldo på onsdag 25. august 2021, klokken 18:48
De får ut 72-74 kWh av pakka, det er vel ikke annet enn forventa?
Mener Bjørn målte 70 kWh på Model 3 LG, så hvis de klarer 72-74 kWh på Y så høres det bra ut. Men spørs om 100-0 eller 100 til stans...
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: tornaldofredag 27. august 2021, klokken 09:45
Noen som har testet superlading på sin nye Model Y ennå, og kan dele litt erfaringer!
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: benjamskfredag 27. august 2021, klokken 11:56
Yo. Ladet på liertoppen i går, men tok ikke tid etc, men her her hva jeg gjorde

TLDR: 290 km på ca 20 min.

Kom til liertoppen med 15km rekkevidde igjen
Plugga i, snakket 2 min med en MX-eier som brått ble veldig keen på å overtale kona om at den Y-en, den passer bedre til bruken deres ja.
Gikk omvei inn på senteret, var 1 min på toalettet, gikk på butikken, kjøpte sjokolade
Åpnet sjokoladen, tok en bit, gikk tilbake inn på butikken og kjøpte vann
Gikk tilbake til bilen, ingen venting, bare rett i bilen
Hadde 305 km rekkevidde
Best estimate: 18-20 min lading. Absolutt ikke mer enn 25 min.
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: geearfredag 27. august 2021, klokken 13:21
Høres bra ut det, selv om du nok var rundt sweet spot, det ikke er 270 på 15 min. Hadde du kjørt lenge i forveien, og lagt inn superchargeren som destinasjon?

Hvor lenge du ladet, og hvor mye, ser du på kontoen din inne på tesla.com. Tror faktisk også det skal komme opp i appen hvis du har iOS og oppdatert til den nye v4.0.0.
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: Handymanfredag 27. august 2021, klokken 13:37
Sitat fra: geear på fredag 27. august 2021, klokken 13:21
...Hvor lenge du ladet, og hvor mye, ser du på kontoen din inne på tesla.com....
Ikke om du har gratis lading (referral). Da ser man kun dato, sted og antal kreditter (km) som er trukket.
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: geearfredag 27. august 2021, klokken 14:01
Mengde får du også (i hele kWh), men du har rett, hvor lenge står ikke, bare klokkeslett for ladestart. Du må eksportere for å få det ut, men hjelper jo altså ikke noe så lenge ikke sluttid står.
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: SurSnasenmandag 30. august 2021, klokken 14:16
Sitat fra: andy99 på fredag 27. august 2021, klokken 23:11
hadde en hurtiglading i dag på 150 kw Bilkraft lynlader. Kaldt batteri. Bra fart til å begynne med med synker relativt fort og bør vel kanskje avbryte rundt 60%. Jeg stoppet på 64-65%.
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Det der så da merkelig lavt ut. Noen som har fått testet noe på Ionity? Eller har V3-kurver?
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: geearmandag 30. august 2021, klokken 14:27
Merkelig lavt i forhold til hva?

Han skriver at det er kald batteripakke og 150kW-lader, så da er det vanskelig å sammenligne det med noe. Temp på batteriet er ukjent, og en "150kW-lader" er sannsynligvis begrenset på 375A (for å levere 150kW ved 400V). Uten at jeg har regnet på det, så gjetter jeg på at han kommer inn med kanskje 330V på batteripakken når han er under 25%, 375*330 = ~124kW maks, begrenset av laderen.
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: SurSnasenmandag 30. august 2021, klokken 15:35
Sitat fra: geear på mandag 30. august 2021, klokken 14:27
Merkelig lavt i forhold til hva?

Han skriver at det er kald batteripakke og 150kW-lader, så da er det vanskelig å sammenligne det med noe. Temp på batteriet er ukjent, og en "150kW-lader" er sannsynligvis begrenset på 375A (for å levere 150kW ved 400V). Uten at jeg har regnet på det, så gjetter jeg på at han kommer inn med kanskje 330V på batteripakken når han er under 25%, 375*330 = ~124kW maks, begrenset av laderen.

Han drar jo opp i ca 130 kW allerede fra start, så da kan jo ikke batteriet være sååå kaldt. Og ladehastigheten faller jo bare jevnt utover fra en svært kortvarig topp på 130 kW. Så høyere effekt etter batterivarming ser det ikke ut til å være. I tillegg er dette en sensommerdag, og jeg antar lufttemperaturen var rundt 15-25 grader? Ergo bør batteriet ha en grei lunk allerede fra start.

Skal batteriet virkelig ha så dårlig ladekurve på en 150 kW-lader? 20%-65% på 23 minutter på en slik lynlader må jeg si er litt skuffende. Og det er altså på en sensommerdag.
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: Jeronanmandag 30. august 2021, klokken 15:41
Bjørn Nyland was going to test later today wasn't? Going to be interesting.
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: lifecyclemandag 30. august 2021, klokken 15:55
https://www.youtube.com/watch?v=MhF2Q36p8Nc
Når han etter hvert skjønner at han står på V2 får han flyttet til V3 og oppnår 160+kW på 18% SoC :p

Håper Tesla låser opp litt høyere ladehastighet etter hvert, men i praksis tviler jeg på at det spiller noen stor rolle om jeg må lade i 15 eller 20 minutter :p

Ellers hyggelig å se at consumption er lavere på tesla ift de andre fabrikantene...
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: geearmandag 30. august 2021, klokken 16:29
Sitat fra: SurSnasen på mandag 30. august 2021, klokken 15:35
Sitat fra: geear på mandag 30. august 2021, klokken 14:27
Merkelig lavt i forhold til hva?

Han skriver at det er kald batteripakke og 150kW-lader, så da er det vanskelig å sammenligne det med noe. Temp på batteriet er ukjent, og en "150kW-lader" er sannsynligvis begrenset på 375A (for å levere 150kW ved 400V). Uten at jeg har regnet på det, så gjetter jeg på at han kommer inn med kanskje 330V på batteripakken når han er under 25%, 375*330 = ~124kW maks, begrenset av laderen.

Han drar jo opp i ca 130 kW allerede fra start, så da kan jo ikke batteriet være sååå kaldt. Og ladehastigheten faller jo bare jevnt utover fra en svært kortvarig topp på 130 kW. Så høyere effekt etter batterivarming ser det ikke ut til å være. I tillegg er dette en sensommerdag, og jeg antar lufttemperaturen var rundt 15-25 grader? Ergo bør batteriet ha en grei lunk allerede fra start.

Skal batteriet virkelig ha så dårlig ladekurve på en 150 kW-lader? 20%-65% på 23 minutter på en slik lynlader må jeg si er litt skuffende. Og det er altså på en sensommerdag.
Det blir uansett bare spekulasjoner enn så lenge. Men at ladekurven sannsynligvis er skuffende vet vi allerede fra Bjørn sin Model 3 LR-testing.

Ellers opplevde jeg med Model X at dersom den startet tregt (pga. lav temp), så forble den litt tregere gjennom hele sesjonen. Ikke spesielt vitenskapelig testet, men det var iallfall inntrykket mitt.
Tittel: Sv: Hurtigladefart fra virkeligheten?
Skrevet av: SurSnasenmandag 30. august 2021, klokken 16:42
Sitat fra: lifecycle på mandag 30. august 2021, klokken 15:55
Ellers hyggelig å se at consumption er lavere på tesla ift de andre fabrikantene...

Ser at bilen det testes på ruller på 19-tommere. GTX ble testet på 21-tommere. Spent på om 20-tommerne til Tesla (Induction) vil testes fremover.