Elbilforum.no
Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq 5 => Emne startet av: lars667 på mandag 23. august 2021, klokken 11:13
Hei, hadde det vært artig med en liten ladetråd, kanskje? Hvilke ladehastigheter folk opplever under forskjellige forhold...
Har i dag testet min P45 på IONITY for første gang, fikk da følgende tall. Startet batteriet så godt som kaldt på 38%, hadde bare kondisjonert det ved å lade 4% på vegglader før jeg kjørte 20 km, for det meste nedover, til ladestasjon:
37%: 65 kW
45% 56 kW
71% 124 kW
75% 125 kW
82% 79 kW
88% 47 kW
Stoppet ved 90%. Det så liksom veldig skuffende ut i starten, før det plutselig hoppet opp på 100++. Regner med at 120-130 er maks når kjerra er over 60%
For å få skikkelig effekt så må du vel ha kjørt langt (og / eller hardt) slik at batteriet er skikkelig varmt. Den lille ladingen du hadde i forkant har nok ikke løftet batteritemperaturen særlig.
Nei, er nok klar over det. Var nede på 7-8 grader i natt dessuten. Men jeg er egentlig fornøyd med at den nådde 124-125 med såpass høy soc. Bare det ikke er skadelig på lang sikt.... Skulle kanskje ønske at det var mulig å få til forhåndsvarming av batteri på et eller annet vis.
I sommer med over 30 grader kjørte vi ikke mer enn 10-15 min før vi fikk bra fart på ladingen. Fikk toppfart på 226kW ved lading fra rundt 40%.
Toppladet dagen etter med start fra 81% og fikk da 125.5kW ved 82% og 20.1kW ved 96% hvor vi stoppet ladingen. Alle på samme ladestasjon.
Sitat fra: lars667 på mandag 23. august 2021, klokken 13:34
Nei, er nok klar over det. Var nede på 7-8 grader i natt dessuten. Men jeg er egentlig fornøyd med at den nådde 124-125 med såpass høy soc. Bare det ikke er skadelig på lang sikt.... Skulle kanskje ønske at det var mulig å få til forhåndsvarming av batteri på et eller annet vis.
Winter mode?
Sitat fra: e-h på mandag 23. august 2021, klokken 15:00
I sommer med over 30 grader kjørte vi ikke mer enn 10-15 min før vi fikk bra fart på ladingen. Fikk toppfart på 226kW ved lading fra rundt 40%.
Toppladet dagen etter med start fra 81% og fikk da 125.5kW ved 82% og 20.1kW ved 96% hvor vi stoppet ladingen. Alle på samme ladestasjon.
Det må sies å være godkjent! Utfordringen er dessverre bare å finne en ledig og fungerende ladestasjon hvis en skal kjøre på utfartsdagene.
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 23. august 2021, klokken 21:22
Sitat fra: lars667 på mandag 23. august 2021, klokken 13:34
Nei, er nok klar over det. Var nede på 7-8 grader i natt dessuten. Men jeg er egentlig fornøyd med at den nådde 124-125 med såpass høy soc. Bare det ikke er skadelig på lang sikt.... Skulle kanskje ønske at det var mulig å få til forhåndsvarming av batteri på et eller annet vis.
Winter mode?
Ja, det er aktivert.
Som fersk el-bilist, her er rådene jeg har funnet for lading av Hyundai / Ioniq 5:
1. Unngå å tømme batteriet helt
2. Lad ofte, gjerne hver dag, slik at batteriet ikke står med lavt nivå over lang tid
3. Unngå lange perioder med høy belastning/akselerasjon
4. Unngå høy varme over lang tid, (neppe et stort problem i Norge)
5. Lad gjerne til 80% - 90%, batteriet bør helst ikke stå med 100% over lang tid
Kilde: https://insideevs.com/features/408255/hyundai-advice-maximize-ev-battery-life/
Fra instruksjonsbok Ioniq 5, side 1_8:
6. Ioniq 5 skal helst lades til 100% - minst én gang per måned
Hei, måtte prøve dette med å se om ikke kunne lade mere en 130 kw på 60% på batteriet, siden jeg ikke har en IONITY lader i nærheten dro jeg til en 150 kw BKK lader og kom fram til disse resultatene.
Begge gangene var det ca 20C i luften når jeg ladet
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Skal ha ny elbil, kjørt tesla i 8 år. Ladehastigheten på min model s2013 er elendig. Etter 8 år med en del langturer vektlegger jeg hastighet på lading. 220kwh er helt fantastisk. Hvis tesla i tillegg åpner ladenettverket sitt er dette en no brainer!
Ja, ikke bare er det grei peak-hastighet, den har også vist seg å ha en fenomenal ladekurve (for rask lading). Hvorvidt batteriet tåler det skal ikke jeg uttale meg om. Det er nok fortsatt nyere Tesla-biler som gir deg minst rekkeviddeangst og plunder. Det er dessverre ikke så mange av laderne som IONIQ5 får 220kW fra.
Ionity laderene gir vel nok hastighet?
Ja, det har de. Men det er langt mellom dem og andre lynladere en del steder, selv om det blir bedre.
Første hurtiglading, veldig fornøyd. Fra 14-80% på drøye 18 minutter. Bilen holder det den har lovet!
Ladet på Ionity etter å ha kjørt bilen ca 130km fra rundt 40 til 16%.
Ladet opp til 65% igjen ca. Gikk i ca 140kW hele veien. Temperatur ute ca 15 grader. Var oppe i 180kW i noen prosent, men datt fort ned igjen. Litt skuffet over at man ikke fikk litt mer hastighet der, men men.
Sitat fra: lars667 på torsdag 09. september 2021, klokken 13:28
Ja, ikke bare er det grei peak-hastighet, den har også vist seg å ha en fenomenal ladekurve (for rask lading). Hvorvidt batteriet tåler det skal ikke jeg uttale meg om. Det er nok fortsatt nyere Tesla-biler som gir deg minst rekkeviddeangst og plunder. Det er dessverre ikke så mange av laderne som IONIQ5 får 220kW fra.
Sk innovation lager de sikreste batteriene på markedet, ifølge seg selv.
https://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=69977