Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: mr.rs4 på mandag 09. august 2021, klokken 00:22
Vurdere å kjøpe meg en nyere TM3P (2020-2021)
Sjekket litt på finn og priser på TM3P
TM3P - 2021 9000km - 519.000kr
TM3P - 2021 10200km - 529.990kr
TM3P - 2020 5000km - 510.000kr
Er ikke de veldig høye? Er det noe jeg ikke ser her?
Hva burde prisene være på med tilsvarende km/utstyrs pakke og årsmodel?
Synes dette ser helt normalt ut.
Nypris er ca 550.000 inkl vinterhjul og ikke noe annet ekstra (lakk/autopilot /interiør).
Ikke glem heller at mange som kjøper disse bruker penger på PPF, keramisk forsegling, oppg med riktige skvettlapper, osv.
TM3P 2021 - Oslo
Riktige skvettlapper trekker prisen voldsomt opp ;)
Eller riktig bil på skvettlappene? ??? :)
Modell 3 holder seg ekstremt godt i pris. Selv Tesla ga meg 430K etter 2 år i innbytte på min 3P (fikk beholde vinterdekk).
Jeg lurer på hvorfor de holder seg så godt i pris. Ja det er enkelte mekanismer som spiller inn, som f.eks ujevn levering av nye biler, jojo priser på nye biler, men likevel.
Virker nesten som det er en ny generasjon bilkjøpere, som ikke er kjent med normalt annenhåndsverdi/verdifall på biler, eller hvertfall ikke iberegner det i totalkostnaden. Eventuelt ikke bryr seg.
Faktum er jo at på et tidspunkt i livsløpet til Model 3, er den omtrent like mye verdt i forhold til nypris som hvilken som helst annen bil. Da er det dumt å være den som kjøpte en bruktbil til nybilpris....
Ja, har stusset over dette lenge. Helt underlig. Like greit å bare kjøpe ny, istedenfor å spare noen par titusener
Sitat fra: tornaldo på mandag 09. august 2021, klokken 17:47
Jeg lurer på hvorfor de holder seg så godt i pris. Ja det er enkelte mekanismer som spiller inn, som f.eks ujevn levering av nye biler, jojo priser på nye biler, men likevel.
Virker nesten som det er en ny generasjon bilkjøpere, som ikke er kjent med normalt annenhåndsverdi/verdifall på biler, eller hvertfall ikke iberegner det i totalkostnaden. Eventuelt ikke bryr seg.
Faktum er jo at på et tidspunkt i livsløpet til Model 3, er den omtrent like mye verdt i forhold til nypris som hvilken som helst annen bil. Da er det dumt å være den som kjøpte en bruktbil til nybilpris....
Ser på inventory flere TM3P
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/m3?TRIM=LRAWDP&arrangeby=plh&zip=5178&range=0
Denne her (https://www.tesla.com/no_NO/new/LRW3262_22f4a1f50fa8709e27ef09616b49c9f9?redirect=no) ligger på 524.000kr. Noe som er tilsvarende biler på finn.no, bare dem er kjørt 10.000 til 30.000km.
Er dem på finn.no bedre enn den her som er på Tesla inventory?
Denne her er kanskje under 1000km(bare 50km???)?
Nei, folk krever bare latterlig mye på Finn. Men mange av dem blir solgt også, så etterspørselen er der absolutt!
(//)Sitat fra: mr.rs4 på tirsdag 10. august 2021, klokken 20:24
Ser på inventory flere TM3P
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/m3?TRIM=LRAWDP&arrangeby=plh&zip=5178&range=0
Denne her (https://www.tesla.com/no_NO/new/LRW3262_22f4a1f50fa8709e27ef09616b49c9f9?redirect=no) ligger på 524.000kr. Noe som er tilsvarende biler på finn.no, bare dem er kjørt 10.000 til 30.000km.
Er dem på finn.no bedre enn den her som er på Tesla inventory?
Denne her er kanskje under 1000km(bare 50km???)?
Det som ligger på Finn.no er biler man kan kjøpe idag å få idag. Er ikke mer enn 3 uker siden så var estimert levering alt fra september til november på nye biler. Så trenger man en bil nå, så tror jeg mange betaler det de forlanger for brukte biler akkurat nå. Vi bestilte SR+ 19 juli kun pga nivået på bruktmarkedet og at vi ikke må ha bil her og nå. Vi har tid til å vente. Selvom det gjør vondt selvfølgelig å måtte vente :D
Kan det være en del utenlandske oppkjøpere som selger videre i hjemlandet med fortjeneste? De er kanskje ekskludert fra å kjøpe ny, og gir litt beng i om prisen er nær opp til nypris? Er det regler i Danmark og andre land som gjør at dette kan være lukrativt? I tillegg har du dette med å få ferdigjusterte gaps/fabrikkfeil, lakkforsegling osv osv. Må jo legge på en del på nypris for å få med slikt, og ikke alle trenger nybilkampanjer på rente...
Sitat fra: lars667 på tirsdag 10. august 2021, klokken 22:56
Kan det være en del utenlandske oppkjøpere som selger videre i hjemlandet med fortjeneste?
Tja, det kan jo hende det... men på en annen side så har jo mange andre land nå fått gode elbil ordninger..
Tviler på at utenlandske oppkjøpere henter elbiler fra Norge. Det er heller omvendt.
Det har vært mange historier om bilfirmaer som innkasserer elbilbonus på 6000 euro i Tyskland og Frankrike, og selger disse bilene videre til Danmark og Norge og får refundert MVA fra eksportlandet.
Men det kan jo hende at utvalget av brukte Performance er større i Norge.
Er i alle fall en dansk oppkjøper som vil ha min LR :)
Henter opp denne tråden igjen nå som vi ser prisutvikling. Men har bruktbil prisene på Finn.no stabilisert seg nå etter at MY har rullet ut i stor stil?
Jeg har også lagt merke til at TM3 ligger unormalt høyt i pris på bruktmarkedet. Det skyldes vel at den er veldig populær og har vært litt unik mtp rekkevidde osv ganske lenge, men det vil nok endre seg sakte men sikkert. Som tornaldo sier så skal alle biler til slutt ned i "vrakpant verdi" så den må ta igjen verdifallet en gang. Når man legger til at biler i Norge har en gjennomsnittlig levealder på 19 år, og at det er tvilsomt om mange av dagens elbiler vil holde det gående like lenge, så må det helt klart komme et solid verditap på et tidspunkt.
Det er ganske vanlig å regne 20% verditap første år (ca 100.000 på en TM3 LR) og deretter 14% år 2 (totalt 31% fall), 13% år 3 (totalt 40% fall) osv. Se for eksempel tabell her: https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall (https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall)
Virker som prisene på Finn har justert seg noe ned de siste ukene, men 2021 modeller TM3 LR som snart er 1 år gamle ligger fortsatt ofte bare 1-14% lavere i pris enn nypris.
En fordel med å kjøpe brukt direkte fra Tesla, er at de gir et år ekstra garanti, etter utløp av den vanlige 5-års garantien.
Om dette ekstraåret er like mye "verdt" som den vanlige garantien, vet jeg riktignok ikke. Men hvis det er som et ekstra garantiår, så er det jo en stor fordel.
Ulempe med å kjøpe fra Tesla er at man vel ikke får sett bilen før uthenting?