Elbilforum.no
Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQS => Emne startet av: daktari på onsdag 28. juli 2021, klokken 12:09
Flere nyheter og fine bilder. 1800 kg hengervekt. 650 km rekkevidde med 108 kWh batteriet. 90 kWh batteri også. Sikkert samme interiør som EQS siden de deler plattform. Kommer neste år men vises i høst.
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/neuer-mercedes-eqs-suv-2022-daten-fotos-technik/
Starter vel over en million denne også
Da er vel EQE SUV mer interessant. Media rapporter startpris på rundt 700 000.
Sitat fra: bmw2002 på fredag 30. juli 2021, klokken 00:40
Da er vel EQE SUV mer interessant. Media rapporter startpris på rundt 700 000.
EQE SUV er spennende ja. Men kommer vel fort opp i millionen den og, gitt at de olje SP og avgifts AP får vilja si.
Lansering 18 april. Ser lovende ut...
https://www.caranddriver.com/news/a39434781/2023-mercedes-benz-eqs-suv-prototype-ride/
https://www.motor1.com/news/573652/mercedes-eqs-suv-passenger-video/
Video med mye info:
https://insideevs.com/news/573857/2023-mercedes-eqs-suv-impresses-off-road-first-ride-along-video/
Og her ble den avslørt før lansering 19. april.
https://www.carexpert.com.au/car-news/2022-mercedes-benz-eqs-suv-leaked
Ser bedre ut en EQS "sedan"....
Offisielt lansert :-D
https://www.tv2.no/broom/14720121/
https://www.topgear.com/car-news/electric/new-seven-seat-mercedes-eqs-suv
https://www.carmagazine.co.uk/car-news/first-official-pictures/mercedes-benz/eqs-suv/
https://www.mercedes-benz.com/en/vehicles/passenger-cars/eqs-suv/?shortener=true&utm_source=youtube_hq&utm_medium=video&utm_campaign=social-brandhub&utm_term=eqs%20suv&utm_content=ease
AutoGefühl på youtube måler ca 112 cm dybde på bagasjerommet ca 19 min uti videoen, men baksetene kan slides frem. Nedlagte bakseter gir ca 2 meter dybde.
https://www.youtube.com/watch?v=t9o1iICSDUg
Her ble det mere gjesp enn wow faktor ! Er det bare meg det er noe feil med, eller var designet på denne en skuffelse for flere ? Ser jo nesten bare ut som en veldig stor EQC. Hvis prisen blir som EQS med et SUV tillegg, så kan vel de fleste stryke den fra ønskelisten. Med mva så passerer man vel 1,5 mill med god margin ?
Hengervekt blir jo også interessant. MB lanserte EQB uten hengerfeste, og 750 kg på EQS.
Jeg vet mange synes iX er dritstygg, men det er i det minste et design som ingen er likegyldig til.
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 19. april 2022, klokken 16:23
Her ble det mere gjesp enn wow faktor ! Er det bare meg det er noe feil med, eller var designet på denne en skuffelse for flere ? Ser jo nesten bare ut som en veldig stor EQC.
....
Jeg vet mange synes iX er dritstygg, men det er i det minste et design som ingen er likegyldig til.
Ganske kjedelig utvendig ja, men mye bedre enn EQC innvendig. Og så har den vel dobbelt så mye bagasjeplass.
Men jeg synes iX ser mye bedre ut enn EQS. Synd iX har relativt dårlig med bagasjeplass.
Likte den godt. Den er litt anonym og slikt setter jeg pris på.
Dette er virkelig drømmebilen for oss. Blir for dyr pga nåværende prioriteringer, men etter ett år med EQC ser jeg at EQS SUV ville vært helt nydelig.
Jeg liker EQC sitt utseende, og EQSSUV gjør det enda litt mer moderne. Men prisen... hvis EQS 580 4matic med 1.3 mill som basis så blir det jo en helt koko pris.
112 cm bagasjerom og bakseter som kan flyttes 13 cm i tillegg hadde vært digg.
Men, vi snakker jo en bil på utvendig størrelse med en ID.buzz som er vesentlig mer praktisk. Klarer ikke å betale 7 ekstra sydenferier for en bil tror jeg.
Ellers kommer det en 450+ og en 450 4matic også ifølge Bilnorge. https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=56342
Sedan 450+ koster ca 950k, så kanskje en 450 4matic er akseptabelt utstyrt og også har det store batteriet? EQE starter vel 300k under EQS så det blir jo en opsjon til slutt.
450+ har wltp forbruk 10% under 4wd med 1,8-2.2 kWh/mil. Det er med ladetap vel?
Ellers ser 7-seteren veldig trang ut når AutoGefühl prøvesitter 3.rad. Neppe verdt pengene, vekten eller tapet av 100 l bagasjeplass.
Ser ut som fin 7 seter for oss med barn.
Men ikke bra for voksne.
WLTP er alltid med ladetap. At det kommer en 450+ forklarer rekkevidden de har oppgitt til opptil 660 km. For EQS 53 4-matic klarer jo «bare» 583 km. Det er overraskende stor reduksjon fra 450+. EQS Suv 450+ til rundt 1 mill er det nok mange som vil ønske seg, selv om stor SUV til 1 mill + uten 4-hjulsdrift høres litt feil ut i markedet. Da tror jeg mer på VW Buzz.
Egentlig mere spent på EQE SUV, den vil være mere enn stor nok for oss. Men spørs om den blir noe særlig rimeligere.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. april 2022, klokken 08:24
Egentlig mere spent på EQE SUV, den vil være mere enn stor nok for oss. Men spørs om den blir noe særlig rimeligere.
Den kommer i 2023 og da antagelig pluss mva, så blir fort like dyr, ja.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. april 2022, klokken 20:32
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 19. april 2022, klokken 16:23
Her ble det mere gjesp enn wow faktor ! Er det bare meg det er noe feil med, eller var designet på denne en skuffelse for flere ? Ser jo nesten bare ut som en veldig stor EQC.
....
Jeg vet mange synes iX er dritstygg, men det er i det minste et design som ingen er likegyldig til.
Ganske kjedelig utvendig ja, men mye bedre enn EQC innvendig. Og så har den vel dobbelt så mye bagasjeplass.
Men jeg synes iX ser mye bedre ut enn EQS. Synd iX har relativt dårlig med bagasjeplass.
Ja, ix har for lite bagasjerom ift pris, EQS SUV virker veldig bra mtp mulig å skyve setene - men jeg regner med prisen her blir helt uaktuell. Hadde EQE SUV havnet på ca 800, maks 900 ville jeg kastet meg over den, men den blir jo enda dyrere pga MVA så den utgår vel også.
Sitat fra: Chimp på onsdag 20. april 2022, klokken 12:44
Ja, ix har for lite bagasjerom ift pris, EQS SUV virker veldig bra mtp mulig å skyve setene - men jeg regner med prisen her blir helt uaktuell. Hadde EQE SUV havnet på ca 800, maks 900 ville jeg kastet meg over den, men den blir jo enda dyrere pga MVA så den utgår vel også.
Får man en grei EQE SUV til 800 eks mva så kommer jo ikke mva på mere enn 50k gitt at innslaget blir på 600k. Så er jo ikke helt håpløst. Men jeg tviler vel på at man får noe annet enn en ribbet versjon till 800k.
EQE AMG 43 4matic koster 908k med matrix, elseter, amg stasj og bakhjulsstyring. Det er ikke åpenbare mangler i utstyrsliste der, men klart fancy felger osv koster jo flesk.
Tipper EQS Suv blir noe dyrere enn EQS med sammenliknbare specs. Toppmodellene til MB er dyre biler og vil fortsette å være det selv om de går på batteri. Man vil alltid få tildels mye mer nytte for pengene andre steder, og det er helt fint.
Den EQS SUV er fin den :+1: MB har mye spennende på gang med den EVA II-plattformen
.