Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: elektrolux på lørdag 24. juli 2021, klokken 08:40

Tittel: TU med artikkel om elbilenes forbruk
Skrevet av: elektroluxlørdag 24. juli 2021, klokken 08:40
Dette har jeg ventet lenge på.

"Slik påvirker vekten elbilenes forbruk - Tu.no" https://www.tu.no/artikler/slik-pavirker-vekten-elbilenes-forbruk/511243

"Ser vi på bilene med tohjulstrekk ser vi at Hyundai lager markedets mest energieffektive elbil. På 50 kilowattimer kommer den 462 kilometer. Det gjør at den er mer effektiv enn den lille fireseteren Volkswagen E-Up."

Dessverre virker det som fokus på lavt forbruk forsvant sammen med inntoget av litium batterier.

Jeg har alltid hatt noen forbruksgrenser, og det er 1l/mil på bil og 1/2l/mil på MC. På elbil og el MC burde vi sett max 1 kW/mil hhv 0,5 kW/mil, men er dessverre ikke helt der.

Skulle gjerne hatt råmateriale til disse grafene og lagt til både Think, Monotracer og andre virkelig energieffektive elektriske kjøretøy
Tittel: Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
Skrevet av: Sullelørdag 24. juli 2021, klokken 10:25
Vel og bra er elektriske biler mer energieffektive enn bensin biler, men ikke 10x ...
1l bensin eller diesel tilsvarer rundt regnet 10kWh. Litt snedig at du aksepterer 10 ganger så høyt forbruk på ikke elektriske biler ...
Tittel: Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
Skrevet av: JorgenMlørdag 24. juli 2021, klokken 11:00
Jeg vil gjerne at ungene, kona og meg selv sitter i en ganske tung bil ved evt kollisjon. Energieffektivitet er lite interessant for min del.
Tittel: Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
Skrevet av: Vaduzlørdag 24. juli 2021, klokken 19:21
Jeg tenker at rundt 150Wt/km er svært bra på rundt 90kmt og 20 grader tørt, under 170 er bra. Bryr meg litt men ikke veldig mye om energieffektivitet, sikkerhet, komfort, rekkevidde og ytelse kommer et stykke foran da pris for strøm uansett blir veldig lav.

Edit: skrev kWt i stede for Wt.
Tittel: Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
Skrevet av: automatlørdag 24. juli 2021, klokken 20:27
Istedet for å gjøre en slik papirøvelse, så kunne de vel testet dette skikkelig. Kjørt 10 mil på motorvei med cc på 90km/t. Først med kun sjåfør, så med fullastet bil. Evt kjørt med to identiske biler samtidig, en med last.

Og så bare sammenlignet forbruket.
Tittel: Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
Skrevet av: turfsurflørdag 24. juli 2021, klokken 23:47
Sitat fra: Vaduz på lørdag 24. juli 2021, klokken 19:21
Jeg tenker at rundt 150kwt/km er svært bra på rundt 90kmt og 20 grader tørt, under 170 er bra.
150kWt/km da hadde vel de fleste knapt kommet ut av garasjen
Tittel: Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
Skrevet av: Strøm Tycoonsøndag 25. juli 2021, klokken 00:42
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. juli 2021, klokken 23:47
Sitat fra: Vaduz på lørdag 24. juli 2021, klokken 19:21
Jeg tenker at rundt 150kwt/km er svært bra på rundt 90kmt og 20 grader tørt, under 170 er bra.
150kWt/km da hadde vel de fleste knapt kommet ut av garasjen

Tur/retur Sarpsborg - Oslo i dag m/i3 94Ah, 128Wh/km, snittfart på 80km/t som ble dratt ned noe av småkjøring i hovedstaden.
Tittel: Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
Skrevet av: Vaduzmandag 26. juli 2021, klokken 20:56
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. juli 2021, klokken 23:47
Sitat fra: Vaduz på lørdag 24. juli 2021, klokken 19:21
Jeg tenker at rundt 150kwt/km er svært bra på rundt 90kmt og 20 grader tørt, under 170 er bra.
150kWt/km da hadde vel de fleste knapt kommet ut av garasjen

Ja ble rot der, fikset nå!
Tittel: Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
Skrevet av: turfsurfmandag 26. juli 2021, klokken 21:08
Sitat fra: model3citizen på søndag 25. juli 2021, klokken 00:42
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. juli 2021, klokken 23:47

150kWt/km da hadde vel de fleste knapt kommet ut av garasjen

Tur/retur Sarpsborg - Oslo i dag m/i3 94Ah, 128Wh/km, snittfart på 80km/t som ble dratt ned noe av småkjøring i hovedstaden.
Tror du mistet en detalj der, han skrev 150kWt/km, ikke 150Wt/km