Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i4 => Emne startet av: pberg på onsdag 14. juli 2021, klokken 19:15

Tittel: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: pbergonsdag 14. juli 2021, klokken 19:15
Ser ut til at det meste er på plass der nå.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: JorgenMonsdag 14. juli 2021, klokken 21:33
Link vet du :police:

https://www.bmw.no/no/all-models/bmw-i/i4/2021/bmw-i4-oversikt.html#bmw-i4-konfigurere


For egen del mangler boksen 'Innbyttepris for i-Pace' :laugh:
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: Trond.monsdag 14. juli 2021, klokken 22:33
Men rart at de ikke legger ut en prisliste. Har bare en foreløpig prisliste fra forhandler.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: THEtorsdag 15. juli 2021, klokken 09:40
Synes ikke dette er så ille. Ca 700k + vinterhjul for en topputstyrt M50 supercharged. Har egentlig ikke hatt sansen for det nye designet til BMW, men i4 ser jo bra ut. Må bare vente til ungdommene i huset flytter ut, så blir det kanskje en slik en på meg og madammen.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: Mriustorsdag 15. juli 2021, klokken 16:54
Første elbil jeg virkelig har hatt lyst på.

Men plassering av ladeport er jo helt tragedie(hvis man ikke bor i UK), viser at ELbil ikke var første prioritet da de designet bilen.
Man vil jo så klart også ha de breieste dekkene for at den skal se mest sportslig ut, da ofrer man tydeligvis nesten 100km rekkevidde (418km).
Er bare redd denne er utdatert før den i det hele tatt kommer på veien, så må i hvert fall vente til den kommer for å teste og vente på de offisielle rekkeviddetallene.

Er grill, speil og de andre detaljene grå hvis man ikke velger carbonpakken?
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: pbergtorsdag 15. juli 2021, klokken 17:51
Shadowline er vanligvis sort.

Ladeporten står på samme side som på i3, og det har i hvert fall funket helt greit for min del.

Du har jo valget mellom standard dekk som er 255 og sportsdekk som er 285. Hvis 3cm er viktigere enn 100km rekkevidde, så velger du det....
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: JorgenMtorsdag 15. juli 2021, klokken 19:10
Har biler med ladeporter på forskjellig side og aldri tenkt på det egentlig. Ser ikke helt når det ene skulle være noe problem (selvsagt å foretrekke ladeport på høyre side ved fortauslading i byer).
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: Mriustorsdag 15. juli 2021, klokken 21:52
Har man en trang garasje\parkeringsplass så parkerer man gjerne nærmere på passasjersiden for å komme lettere ut, det blir litt vanskelig med ladeporten på den siden. Men det er vel bare et problem for de som rygger inn.

Ser nesten chrome ut på konfiguratoren(med shadowline)
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: carlingstorsdag 15. juli 2021, klokken 22:12
Veldig rotete konfigurator. Umulig å forstå hvordan ulike tilvalg driver opp prisen.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: itrefredag 23. juli 2021, klokken 12:29
Sitat fra: Mrius på torsdag 15. juli 2021, klokken 16:54
Man vil jo så klart også ha de breieste dekkene for at den skal se mest sportslig ut, da ofrer man tydeligvis nesten 100km rekkevidde (418km).

Performance dekkene utgjør mye av tapet (de «klistrer bilen til veien»). Du kan bytte dekkene til mer ordinære så er tapet betydelig mindre.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: 1317142119søndag 25. juli 2021, klokken 14:46
Sitat fra: Mrius på torsdag 15. juli 2021, klokken 16:54
Men plassering av ladeport er jo helt tragedie(hvis man ikke bor i UK), viser at ELbil ikke var første prioritet da de designet bilen.
Det viser nettopp det at BMW har laget elbiler i tiår og har erfaring med hvor det er best å ha en påfyllingsluke. BMW er en av alt for få produsenter som faktisk har forstått hvor ladeluken er mest fornuftig å ha.

Man rygger åpenbart inn på p-plasser. Ergo er en av baksidene riktig.

I Europa parkerer man alltid med trafikken (ikke mot - slik nordmenn flest later til å tro). Ergo er høyre side riktig side av bilen. Da har du ladestolpen på fortauet på samme side som ladeluken og man slipper å stå ut i veien og holde på med ladeluken.

I tillegg har man det faktum at man på racerbiler som regel fyller tanken på høyre side fordi banene som oftest går med klokken (ja - å lade elbiler som en del av pitstoppene kommer til å bli en greie i nær fremtid).

Alle har forskjellige behov, men det finnes ingen fornuftige argumenter for at biler generelt skal ha ladeluken noen andre steder. Har man så liten garasjeplass at man må tvinge bilen inn der og såvidt får åpnet førerprøven, så har man andre problemer enn hvilken side ladeporten er på 😛 Faktisk vil jeg gå så langt og påstå at dersom en bil har ladeluken på feil sted (altså ikke høyre bakskjerm), så er jeg ikke interessert i å kjøpe den - uansett hvor fin og bra den måtte være.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: JorgenMsøndag 25. juli 2021, klokken 16:10
Ja, i f.eks Sverige er det til og med forbudt å parkere mot trafikken.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: automatsøndag 25. juli 2021, klokken 16:40
Nå har jeg kjørt elbil i 7 år, og kan vel telle på en hånd de gangene jeg har gateparkert ved ladestolpe. Derimot har jeg flere ganger måttet flytte på bilen fordi jeg har parkert for nærme carport-veggen til å kunne plugge inn ladekabel på høyre bakskjerm.

Plassering av ladeport blir et kompromiss. Ulempen med plassering på høyre bakskjerm  når man parkerer trangt er større en ulempen  med ladeluke ut mot gata ved gateparkering.

Derfor er venstre bakskjerm det beste kompromisset for plassering av ladeluke.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: Rosstophersøndag 25. juli 2021, klokken 16:52
Sitat fra: automat på søndag 25. juli 2021, klokken 16:40
Nå har jeg kjørt elbil i 7 år, og kan vel telle på en hånd de gangene jeg har gateparkert ved ladestolpe.

Nesten som om jeg skulle sagt det selv. Har ennå til gode å lade i gata. Alle stedene jeg lader (hjemme, på jobb, på kjøpesenter, andre AC-ladere, hurtiglading) er det en fordel med ladeluke bak på venstre side. Har aldri savna å måtte gå 2-6 meter ekstra for å koble til slik som man må om luka er på feil side.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 25. juli 2021, klokken 18:04
For de som bor i sentrum og må lade gatelangs er nok høyre side å foretrekke. For alle andre er venstre best. Hjemme får jeg begge deler til å fungere. Parkerer bare med nesa inn når jeg skal lade. Men venstre bak er klart enklest og best for meg. Jeg lader aldri gatelangs i Sverige, ei heller i Norge. Kun hjemme, på hytta, hos familie/venner og på hurtiglader. Da fungerer venstre bak absolutt best. For meg.

På IX3 har jeg høyre side bak, og jeg får strøm inn i den også :)
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: turfsurfsøndag 25. juli 2021, klokken 20:04
Sitat fra: 1317142119 på søndag 25. juli 2021, klokken 14:46
I Europa parkerer man alltid med trafikken (ikke mot - slik nordmenn flest later til å tro). Ergo er høyre side riktig side av bilen. Da har du ladestolpen på fortauet på samme side som ladeluken og man slipper å stå ut i veien og holde på med ladeluken.

90% av befolkningen lader hovedsakelig hjemme. Da er det mest praktisk å ha ladeluke på samme side som fører. Ferdig snakka.

Banebiler kan ha ladeluke hvor de vil.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: hELgenensøndag 25. juli 2021, klokken 20:20
Tull. Vil ha den på høyre side. På den måten får jeg utnyttet plassen i garasjen best. Ønsker ikke å snuble kabelen
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: daktarimandag 26. juli 2021, klokken 09:58
Venstre bak best.

Har høyre bak nå og glemmer alltid ta ut kabelen før kjøring, ser den ikke. Må da ut igjen og gå rundt hele bilen.

De veldig få gangene jeg lader gatelangs går det greit at kabelen ligger rundt bilen.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: turfsurfmandag 26. juli 2021, klokken 10:17
Sitat fra: hELgenen på søndag 25. juli 2021, klokken 20:20
Tull. Vil ha den på høyre side. På den måten får jeg utnyttet plassen i garasjen best. Ønsker ikke å snuble kabelen
Det handler vel mere om hvordan du spesifikt har innredet garasjen, og ikke hva som objektivt er mest praktisk.

Å ha ladeporten på motsatt side av fører krever større plass i garasjen (man må kunne bevege seg på begge sider av bilen, og tar mere tid. Nå har jeg nok plass i garasjen til at det ikke spiller noen rolle hvilken side av bilen ladeporten er, men med i3 var det ett konstant irritasjonsmoment å måtte gå rundt bilen for å plugge ut/inn. I tillegg tar det større plass, siden jeg da ikke kunne parkere passasjersiden av bilen inntil veggen.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: 1317142119mandag 26. juli 2021, klokken 10:37
De eneste argumentene jeg ser for å ha ladeluken på feil side (venstre side), er at man enten ikke har råd til stor nok garasje eller er for feit/lat (stryk det som ikke passer) til å bevege seg hele 3 skritt fra venstre side av bilen til høyre side.

Altså står poenget mitt fremdeles: det finnes ingen fornuftige argumenter for å ha ladeluken noe annet sted enn høyre bakskjerm. Trafikksikkerhet (rygging inn og parkering gatelangs) trumfer absolutt alt av oppkonstruerte i-landsproblem. Det er ferdig snakket.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: automatmandag 26. juli 2021, klokken 11:02
Sitat fra: 1317142119 på mandag 26. juli 2021, klokken 10:37
De eneste argumentene jeg ser for å ha ladeluken på feil side (venstre side), er at man enten ikke har råd til stor nok garasje eller er for feit/lat (stryk det som ikke passer) til å bevege seg hele 3 skritt fra venstre side av bilen til høyre side.

Altså står poenget mitt fremdeles: det finnes ingen fornuftige argumenter for å ha ladeluken noe annet sted enn høyre bakskjerm. Trafikksikkerhet (rygging inn og parkering gatelangs) trumfer absolutt alt av oppkonstruerte i-landsproblem. Det er ferdig snakket.
Det enste reele argumentet mot plassering på venstre bakskjerm er trafikksikkerhet ved gateparkering. Men hvor stor risiko utgjør egentlig dette? Man eksponerer seg ut mot trafikken 5 sek ekstra når man plugger kabel ut/inn. (Og man kan strengt tatt stå bak bilen hvis veien er sterkt trafikkert) .Man må uansett eksponere seg når man skal ut og inn av bilen.

Det kan være andre forhold enn de økonomiske, som hindrer en fra å bygge større garasje.Mange steder vil det ikke være praktisk mulig, og det blir litt drastisk å kjøpe ny bolig bare pga en feilplassert ladeport.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: hELgenenmandag 26. juli 2021, klokken 11:17
Gitt at man har god plass i garasjen er det bedre å ha den på motsatt side av der man går ut - så slipper man å gå over kabelen. Det blir mer ryddig slik. Det samme gjelder når man skal lade langs veien - ryddigere med den på motsatt side av der man går ut av bilen. Noen steder er jo kabelen kort også - da må man jo kjøre inntil laderen - og dersom laderen da hadde vært på venstre side så ville man måtte "smyge" ut døra. Og har man laderen på samme side som man går ut - så må man jo enten hoppe over kabelen eller gå rundt - svært upraktisk på alle måter. Det eneste argumentet jeg finner for å ha den på venstre siden er dersom du har en trang garasje og den eneste plassen du har er den der døra åpnes. Men er det trangt der allerede så blir det jo ikke noe dans på roser å koble til kabelen på den siden også.....Nei - BMW,VW osv ønsker ryddighet og det får man best med laderen på høyre side....
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: turfsurfmandag 26. juli 2021, klokken 11:18
Sitat fra: automat på mandag 26. juli 2021, klokken 11:02
Sitat fra: 1317142119 på mandag 26. juli 2021, klokken 10:37
De eneste argumentene jeg ser for å ha ladeluken på feil side (venstre side), er at man enten ikke har råd til stor nok garasje eller er for feit/lat (stryk det som ikke passer) til å bevege seg hele 3 skritt fra venstre side av bilen til høyre side.

Altså står poenget mitt fremdeles: det finnes ingen fornuftige argumenter for å ha ladeluken noe annet sted enn høyre bakskjerm. Trafikksikkerhet (rygging inn og parkering gatelangs) trumfer absolutt alt av oppkonstruerte i-landsproblem.
Det enste reele argumentet mot plassering på venstre bakskjerm er trafikksikkerhet ved gateparkering. Men hvor stor risiko utgjør egentlig dette? Man eksponerer seg ut mot trafikken 5 sek ekstra når man plugger kabel ut/inn. (Og man kan strengt tatt stå bak bilen hvis veien er sterkt trafikkert) .Man må uansett eksponere seg når man skal ut og inn av bilen.

Jeg vil si høyre side bak innfører større risiko, siden da må man bevege seg på begge sider av bilen. Er man opptatt av det bør man ikke gateparkere i fartsretningen, men mot. Med ladeporten på venstre side bak vil man alltid ha minst mulig bevegelse rundt bilen, og man kan fremdeles rygge inn.

Det er og utrolig mange parkeringshus med ladeplasser hvor det å bevege seg på begge sider av parkert bil ikke er ett tema, og da er ladeport på motsatt side av bilen velge klønete.

Så oppsummert gir høyre side ingen trafikksikkerhetsforbedring, og er i det daglige mere upraktisk / mindre effektivt. Noen har sikkert innrettet seg slik at forskjellige plasseringer er bedre for de, men generelt er det ikke noe å diskutere.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: Rosstophermandag 26. juli 2021, klokken 11:32
Sitat fra: hELgenen på mandag 26. juli 2021, klokken 11:17
Gitt at man har god plass i garasjen er det bedre å ha den på motsatt side av der man går ut - så slipper man å gå over kabelen. Det blir mer ryddig slik. Det samme gjelder når man skal lade langs veien - ryddigere med den på motsatt side av der man går ut av bilen. Noen steder er jo kabelen kort også - da må man jo kjøre inntil laderen - og dersom laderen da hadde vært på venstre side så ville man måtte "smyge" ut døra. Og har man laderen på samme side som man går ut - så må man jo enten hoppe over kabelen eller gå rundt - svært upraktisk på alle måter. Det eneste argumentet jeg finner for å ha den på venstre siden er dersom du har en trang garasje og den eneste plassen du har er den der døra åpnes. Men er det trangt der allerede så blir det jo ikke noe dans på roser å koble til kabelen på den siden også.....Nei - BMW,VW osv ønsker ryddighet og det får man best med laderen på høyre side....

Høres ut som alle argumentene dine er basert på at man kjører inn i garasjen og rygger ut. Er man i det hele tatt opptatt av sikkerhet rygger man selvfølgelig inn, og slipper da å tråkke over kabelen for å komme seg ut av garasjen. Og jeg har enda til gode å lade et sted hvor kabelen er så kort at man ikke kommer seg lett ut av døra.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: turfsurfmandag 26. juli 2021, klokken 11:35
Sitat fra: hELgenen på mandag 26. juli 2021, klokken 11:17
Gitt at man har god plass i garasjen er det bedre å ha den på motsatt side av der man går ut - så slipper man å gå over kabelen. Det blir mer ryddig slik. Det samme gjelder når man skal lade langs veien - ryddigere med den på motsatt side av der man går ut av bilen. Noen steder er jo kabelen kort også - da må man jo kjøre inntil laderen - og dersom laderen da hadde vært på venstre side så ville man måtte "smyge" ut døra. Og har man laderen på samme side som man går ut - så må man jo enten hoppe over kabelen eller gå rundt - svært upraktisk på alle måter.
Det har ikke slått deg at du kan plugge i fra andre siden av ladeboksen? Snakk om oppkonstruert problem. Og er kabelen så kort er det ikke sikkert du når den uansett, høyre eller venstre side. Da snakker vi om skreddersydde plasser ala Tesla SuC.

De eneste tilfellene jeg har sett hvor kort kabel er ett problem var når etron og til en viss grad I-Pace kom med ladeport «midt på» venstre side, og hurtigladere hadde kabler som kun rakk til hjørnene av bilene.

På gatelading er det stort sett egen kabel som gjelder.

Har levd med ladeport på venstre side i 8 år og høyre side i 6 år og har aldri hatt problemer med å komme meg hverken forbi ladeboks eller over en fem cm høy kabel.

Ladeport på høyre side gjør bilen umulig å lade hjemme uten større investeringer for mange, argumentet i mot er påstått «ryddigere» som ikke er objektivt sant en gang, men en subjektiv preferanse.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: automatmandag 26. juli 2021, klokken 11:37
Sitat fra: hELgenen på mandag 26. juli 2021, klokken 11:17
Gitt at man har god plass i garasjen er det bedre å ha den på motsatt side av der man går ut - så slipper man å gå over kabelen. Det blir mer ryddig slik.
Det gjelder jo strengt tatt bare hvis man parkerer med front inn. Det mest trafikksikre vil normalt være å rygge inn i garasjen.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: pbergmandag 26. juli 2021, klokken 13:36
Det kommer jo alt an på. Har du f.eks. en dobbeltgarasje, så parkerer en jo ofte en hver vei, slik at førerdørene åpner mod midten...
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: automatmandag 26. juli 2021, klokken 13:49
Sitat fra: pberg på mandag 26. juli 2021, klokken 13:36
Det kommer jo alt an på. Har du f.eks. en dobbeltgarasje, så parkerer en jo ofte en hver vei, slik at førerdørene åpner mod midten...
Da gjør man vel det utfra et plassbehov. Som vil medføre at det blir trangt til ladekontakter på høyre side.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: Ansjosfiletmandag 26. juli 2021, klokken 17:55
Det å ha ladeporten på høyre side bak er blitt et statussymbol. Da blir du ikke mistenkt for å ha en liten og trang garasje.  :)
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: Rosstophermandag 26. juli 2021, klokken 18:10
Sitat fra: Ansjosfilet på mandag 26. juli 2021, klokken 17:55
Det å ha ladeporten på høyre side bak er blitt et statussymbol. Da blir du ikke mistenkt for å ha en liten og trang garasje.  :)

Eventuelt blir du mistenkt for ikke å ha garasje og være avhengig av gateparkering!  :D
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: turfsurfmandag 26. juli 2021, klokken 19:15
Sitat fra: pberg på mandag 26. juli 2021, klokken 13:36
Det kommer jo alt an på. Har du f.eks. en dobbeltgarasje, så parkerer en jo ofte en hver vei, slik at førerdørene åpner mod midten...
Tja, jeg parkerer slik at ladeporten er på samme side som ladeboksen. Med ladeport på venstre side blir det som du sier, og klart det mest plasseffektive.
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: aldatirsdag 27. juli 2021, klokken 14:59
Personligen har jag värst möjlig laddsituation i fellesgarage där jag bor: Smal plats med betongvägg på bilens högra sida, och nabobil på andra sidan. Laddare placerad mitt på bakvägg. Har Tesla S idag, och där det är trångt nog att få inn kabeln på förarsidan...

Enda trösten är att BMW'n är en aning smalare, och kortare, så hoppas det inte blir för knotete...
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: magnusanttirsdag 10. august 2021, klokken 16:21
Er det noen som vet hvorfor ikke alle typene Skinn 'Vernasca' kan velges hvis jeg vil ha sete med ventilasjon? Jeg vil gjerne ha cognac, men får bare velge mocha eller black.
Er det en feil?
Tittel: Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
Skrevet av: vegard89tirsdag 10. august 2021, klokken 17:37
Kanskje de ikke lager alle kombinasjoner med alle farger. Jeg ville gjerne hatt mocha skinn, men måtte velge cognac eller svart med m sport seter.