Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: eisa01 på onsdag 14. juli 2021, klokken 14:28

Tittel: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: eisa01onsdag 14. juli 2021, klokken 14:28
Hadde mitt første møte med en ladestasjon som ikke fungerte i dag, og begynte å lure på hvordan vi i 2021, 10 år etter den første hurtigladestasjonen kom til Norge fortsatt sliter med elendig UX på apper og stasjoner

Hva som generelt må forbedres i apper og stasjoner:

Spesielt det at man ikke har noen automatisk funksjon for å samle inn feilmeldinger er graverende, dette er noe Oslo bysykkel spør om etter hver tur, i likhet med alle sparkesykkel-selskapene. Da får man enkelt oppdaget feil og kan rette dem opp - ingen gidder ringe og melde fra feil i dagens samfunn? Og hvis det ikke er slik at du må lade, men bare fyller opp mens du er på et sted til hjemturen, så prøver du bare igjen senere når du skal e.g., handle på matbutikk med hurtiglader i nærheten.

Lurer på om ladeselskapene har vært i en oligopolsituasjon: Brukerne er avhengige av å lade, og har i praksis ikke så stort valg av leverandør - de må lade der det er tilgjengelige og ledige ladere.

Sparkesykkelselskapene må konkurrere om kundene og har derfor utviklet bedre UX
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: eisa01onsdag 14. juli 2021, klokken 14:34
Skulle lade på en Mer 150 kW stasjon i dag som gikk dårlig

Koblet til, startet lading. Kom opp i displayet at det var «nettbegrensning», men regnet med at dette ville gå bort og bilen skulle begynne å lade. Stod der i kanskje 20-30 sekunder før jeg gikk i butikken. Det var 2 150 kW stasjoner, med 3 andre biler som ladet, så på et tidspunkt ville de vel rampet ned og gitt litt kapasitet til meg?

Kom tilbake fra butikken etter 15-20 min og skulle stoppe sesjonen i appen, men det var ingenting å stoppe. Ladingen hadde gitt opp etter 10 sekunder...

iPacen koblet til samme stasjon ladet på 70 kW, så burde absolutt vært ledig kapasitet?
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: Vollis47onsdag 14. juli 2021, klokken 15:03
Virker som om de fleste ladeoperatørene ikke har prøvd å lade en elbil i en reell situasjon. De prøver gjerne sin egen stasjon når den er ny, og så er de fornøyd med det.
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: rmitorsdag 15. juli 2021, klokken 10:59
Hvorfor kan ikke andre operatører gjøre som Tesla, at bilen i seg selv identifiserer seg når kobles til? Jeg håper jo at alle elbiler på et eller annet vis har en unik identifikasjon når de kobles til?
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: sjokomelktorsdag 15. juli 2021, klokken 11:29
Sitat fra: rmi på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:59
Hvorfor kan ikke andre operatører gjøre som Tesla, at bilen i seg selv identifiserer seg når kobles til? Jeg håper jo at alle elbiler på et eller annet vis har en unik identifikasjon når de kobles til?
De kan det med CCS. ABB-ladere har støttet det i mange år, og brukes aktivt av f.eks. Fastned i Nederland - https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-Autocharge-
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: hanchetorsdag 15. juli 2021, klokken 11:48
Litt på siden kanskje, men: Aller første gang jeg skulle hurtiglade etter å ha kjøpt min første elbil, fikk jeg ikke til å lade. Feilmeldingen på ladestolpen var obskur nok til at jeg ikke ante om feilen lå i laderen eller i bilen, så jeg fikk litt panikk og ringte til bilforhandleren og spurte hva han mente. Han mente det nok var laderen og ikke bilen, så jeg kjørte videre til neste hurtiglader og fikk ladet der. Men det var veldig lite gøy å stå der med splitter ny bil på starten av en langtur og ikke kunne vite om det var en alvorlig feil på bilen.
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: rmitorsdag 15. juli 2021, klokken 13:37
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 15. juli 2021, klokken 11:29
De kan det med CCS. ABB-ladere har støttet det i mange år, og brukes aktivt av f.eks. Fastned i Nederland - https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-Autocharge-

Jeg håper da alle aktører kan ta det i bruk slik at vi kan registrere bilen hos operatørene og ikke trenge å tenke på brikke eller app, men bare koble til og starte lading slik som Tesla gjør det.
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: overskyettorsdag 15. juli 2021, klokken 18:42
Sitat fra: rmi på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:59
Hvorfor kan ikke andre operatører gjøre som Tesla, at bilen i seg selv identifiserer seg når kobles til? Jeg håper jo at alle elbiler på et eller annet vis har en unik identifikasjon når de kobles til?

Porsche gjør det på Ionity. Plugg and play, null styr med app, brikke og annet tull som ikke hører hjemme i 2021. 270 KW.
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: Oddaatorsdag 15. juli 2021, klokken 20:52
Helt enig i at dette må ryddes opp i. Ladere som ikke virket, kryptiske feilmeldinger, manglende svar hos kundeservice og bil som til slutt gikk tom for strøm i minusgrader og kuling ble spikeren i kista for vårt kortrekkevidde-elbil eierskap. Synd egentlig da dette burde vært relativt enkelt å gjøre noe med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: eltylfredag 16. juli 2021, klokken 00:15
Sitat fra: overskyet på torsdag 15. juli 2021, klokken 18:42
Sitat fra: rmi på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:59
Hvorfor kan ikke andre operatører gjøre som Tesla, at bilen i seg selv identifiserer seg når kobles til? Jeg håper jo at alle elbiler på et eller annet vis har en unik identifikasjon når de kobles til?

Porsche gjør det på Ionity. Plugg and play, null styr med app, brikke og annet tull som ikke hører hjemme i 2021. 270 KW.
[/quote
Mustang Mach-E gjør det på ionity, og muligens circle-k.
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: eisa01onsdag 21. juli 2021, klokken 11:26
Lov å håpe at de eksisterende operatørene i Norge skjerper seg nå som Tesla planlegger å åpne - de har i teorien et godt nok utbygd nettverk til at man kan klare seg ekslusivt med dem

Veldig merkelig at ingen av de norske operatørene (unntatt Ionity?) har prøvd seg på Autocharge sånn som Fastned, det ville løst noen av utfordringene med brukervennlighet

Prøvde forøvrig å sende tilbakemelding to Fortum C&D og Mer om feil jeg opplevde hos dem. Fortum har svart, mens Mer har det vært tyst fra på en uke...
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: overskyetonsdag 21. juli 2021, klokken 23:08
Fordelen med Tesla sitt ladenett er egentlig antallet ladere per lokasjon. Der er det mye å gå på hos de andre. Ellers må jeg si at Ionity, BKK, Mer, Kople, CircleK etc tilsammen er svært bra, så det er egentlig ikke så big deal med Tesla sitt ladenett lenger, bortsett fra på utfartsdager. Pluss at med Porsche får du 270 KW og hyggelig pris hos Ionity. 1.8 kroner kilowatten. Plugg and charge osv. Så hvis man kan lade hos Ionity, er det å foretrekke.
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: 1317142119mandag 26. juli 2021, klokken 10:20
En veldig godt bekjent jobber hos en av ladeoperatørene og basert på det hen forteller er det mer overraskende at dette fungerer enn at det ikke fungerer. De kjører elbiler selv og bruker egne ladere, så de kjenner til problemene. Det er bare at ingen tar ansvar. Det er for mye peking på andre i stedet for å stå opp og ta ansvar selv.

Det ene er at det er flere underleverandører som alle har sitt ansvar. Ingen tar det fulle og hele ansvaret for hele verdikjeden. Går laderen fra ABB som ble nevnt over her ned for telling, så er det ikke noen varsling til operatøren utover at de ser det på et dashbord hvis noen tilfeldigvis sjekker det. Deretter må det meldes inn til ABB i dette tilfellet også vet man egentlig ikke hva som har skjedd før laderen brått er operativ igjen. Legg til at det kanskje er en tredjepart som leverer kommunikasjonen mellom ABB-laderen og ladeopratøren, så har du et kaos med 3 ulike feilkilder hvor ingen av dem har direktekommunikasjon med hverandre. Selv om du er kunde av ladeoperatøren, så peker bare ladeoperatøren videre på andre underleverandører. I stedet for at ladeoperatøren tar det fulle og hele ansvaret for å ha kontroll på tjenesten de tilbyr. Det kan sammenlignes med at dersom Facebook går ned for telling, så klager du til Facebook og de bare skylder videre på AWS. I stedet for å løfte blikket noe og kanskje finne på en backupløsning som fungerer. Det kanskje verste er at på det stedet hen jobber, så er det absolutt ingen som tar ansvar for å forbedre tjenesten. Kunder melder inn feil og etter kunden enten får ladet eller har dratt videre, legges saken i en virtuell skuff og støver ned. Det er ikke noen oversikt over sammenheng mellom antall feil og type feil per lader, så det er utopi å tro at det skal bli bedre. Det virker som de tror dette løser seg selv ved at noen andre i verdikjeden fikser det.

Det andre er at bransjen er ekstremt umoden. Det er lite til ingen innovasjonstakt selv om standardene eksisterer og venter på å bli brukt (f.eks. Plug&Charge som beskrevet av noen andre her). Man slenger opp en lader fra f.eks. Tritium som leverer et standard (dårlig) brukergrensesnitt, kjøper inn backend-tjenestene fra en annen underleverandør som har sitt låste system og lager eller kjøper en brandet app som skal forsøke å ha oversikt over det hele. Det blir ikke mye innovasjon av å det. Du er låst til dritten andre leverer. Ladeoperatørene må ta et mye større ansvar og fortelle ABB/Tritium/osv hvordan dette skal se ut. Det må stilles mye tydeligere krav til funksjon og feilhåndtering.

Legg så til at enhver bilprodusent tolker standardene ulikt, så har du oppskriften på dårlig brukeropplevelse. Jeg er sikker på at den spede barndommen til elbilene vil gå inn i lærebøkene som et grellt eksempel på hvor dårlig det er mulig å implementere ny teknologi.
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: Otkristomandag 26. juli 2021, klokken 10:36
Sitat fra: 1317142119 på mandag 26. juli 2021, klokken 10:20
En veldig godt bekjent jobber hos en av ladeoperatørene og basert på det hen forteller er det mer overraskende at dette fungerer enn at det ikke fungerer. De kjører elbiler selv og bruker egne ladere, så de kjenner til problemene. Det er bare at ingen tar ansvar. Det er for mye peking på andre i stedet for å stå opp og ta ansvar selv.

Det ene er at det er flere underleverandører som alle har sitt ansvar. Ingen tar det fulle og hele ansvaret for hele verdikjeden. Går laderen fra ABB som ble nevnt over her ned for telling, så er det ikke noen varsling til operatøren utover at de ser det på et dashbord hvis noen tilfeldigvis sjekker det. Deretter må det meldes inn til ABB i dette tilfellet også vet man egentlig ikke hva som har skjedd før laderen brått er operativ igjen. Legg til at det kanskje er en tredjepart som leverer kommunikasjonen mellom ABB-laderen og ladeopratøren, så har du et kaos med 3 ulike feilkilder hvor ingen av dem har direktekommunikasjon med hverandre. Selv om du er kunde av ladeoperatøren, så peker bare ladeoperatøren videre på andre underleverandører. I stedet for at ladeoperatøren tar det fulle og hele ansvaret for å ha kontroll på tjenesten de tilbyr. Det kan sammenlignes med at dersom Facebook går ned for telling, så klager du til Facebook og de bare skylder videre på AWS. I stedet for å løfte blikket noe og kanskje finne på en backupløsning som fungerer. Det kanskje verste er at på det stedet hen jobber, så er det absolutt ingen som tar ansvar for å forbedre tjenesten. Kunder melder inn feil og etter kunden enten får ladet eller har dratt videre, legges saken i en virtuell skuff og støver ned. Det er ikke noen oversikt over sammenheng mellom antall feil og type feil per lader, så det er utopi å tro at det skal bli bedre. Det virker som de tror dette løser seg selv ved at noen andre i verdikjeden fikser det.

Det andre er at bransjen er ekstremt umoden. Det er lite til ingen innovasjonstakt selv om standardene eksisterer og venter på å bli brukt (f.eks. Plug&Charge som beskrevet av noen andre her). Man slenger opp en lader fra f.eks. Tritium som leverer et standard (dårlig) brukergrensesnitt, kjøper inn backend-tjenestene fra en annen underleverandør som har sitt låste system og lager eller kjøper en brandet app som skal forsøke å ha oversikt over det hele. Det blir ikke mye innovasjon av å det. Du er låst til dritten andre leverer. Ladeoperatørene må ta et mye større ansvar og fortelle ABB/Tritium/osv hvordan dette skal se ut. Det må stilles mye tydeligere krav til funksjon og feilhåndtering.

Legg så til at enhver bilprodusent tolker standardene ulikt, så har du oppskriften på dårlig brukeropplevelse. Jeg er sikker på at den spede barndommen til elbilene vil gå inn i lærebøkene som et grellt eksempel på hvor dårlig det er mulig å implementere ny teknologi.
Takk for urovekkende innsikt!
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: eisa01mandag 26. juli 2021, klokken 10:56
Ja, det var rimelig interessant lesing!

Forøvrig har ikke Mer klart å svare meg på to uker når jeg feilmeldte laderen i post 2...

Fortum C&D brukte en knapp uke på å melde videre til "riktig avdeling" - Meldte inn at RFID-brikken ikke ble lest på en spesifikk Recharge-lader, hadde fungert fint på en tidligere lader.

Mitt elbilhold i sommer kan oppsumeres med at 2/4 hurtigladeøkter hadde problemer, og at ingen er blitt løst/hatt en forklaring enda :)
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: Vollis47mandag 26. juli 2021, klokken 11:21
Sitat fra: Otkristo på mandag 26. juli 2021, klokken 10:36
Sitat fra: 1317142119 på mandag 26. juli 2021, klokken 10:20
En veldig godt bekjent jobber hos en av ladeoperatørene og basert på det hen forteller er det mer overraskende at dette fungerer enn at det ikke fungerer. De kjører elbiler selv og bruker egne ladere, så de kjenner til problemene. Det er bare at ingen tar ansvar. Det er for mye peking på andre i stedet for å stå opp og ta ansvar selv.

Det ene er at det er flere underleverandører som alle har sitt ansvar. Ingen tar det fulle og hele ansvaret for hele verdikjeden. Går laderen fra ABB som ble nevnt over her ned for telling, så er det ikke noen varsling til operatøren utover at de ser det på et dashbord hvis noen tilfeldigvis sjekker det. Deretter må det meldes inn til ABB i dette tilfellet også vet man egentlig ikke hva som har skjedd før laderen brått er operativ igjen. Legg til at det kanskje er en tredjepart som leverer kommunikasjonen mellom ABB-laderen og ladeopratøren, så har du et kaos med 3 ulike feilkilder hvor ingen av dem har direktekommunikasjon med hverandre. Selv om du er kunde av ladeoperatøren, så peker bare ladeoperatøren videre på andre underleverandører. I stedet for at ladeoperatøren tar det fulle og hele ansvaret for å ha kontroll på tjenesten de tilbyr. Det kan sammenlignes med at dersom Facebook går ned for telling, så klager du til Facebook og de bare skylder videre på AWS. I stedet for å løfte blikket noe og kanskje finne på en backupløsning som fungerer. Det kanskje verste er at på det stedet hen jobber, så er det absolutt ingen som tar ansvar for å forbedre tjenesten. Kunder melder inn feil og etter kunden enten får ladet eller har dratt videre, legges saken i en virtuell skuff og støver ned. Det er ikke noen oversikt over sammenheng mellom antall feil og type feil per lader, så det er utopi å tro at det skal bli bedre. Det virker som de tror dette løser seg selv ved at noen andre i verdikjeden fikser det.

Det andre er at bransjen er ekstremt umoden. Det er lite til ingen innovasjonstakt selv om standardene eksisterer og venter på å bli brukt (f.eks. Plug&Charge som beskrevet av noen andre her). Man slenger opp en lader fra f.eks. Tritium som leverer et standard (dårlig) brukergrensesnitt, kjøper inn backend-tjenestene fra en annen underleverandør som har sitt låste system og lager eller kjøper en brandet app som skal forsøke å ha oversikt over det hele. Det blir ikke mye innovasjon av å det. Du er låst til dritten andre leverer. Ladeoperatørene må ta et mye større ansvar og fortelle ABB/Tritium/osv hvordan dette skal se ut. Det må stilles mye tydeligere krav til funksjon og feilhåndtering.

Legg så til at enhver bilprodusent tolker standardene ulikt, så har du oppskriften på dårlig brukeropplevelse. Jeg er sikker på at den spede barndommen til elbilene vil gå inn i lærebøkene som et grellt eksempel på hvor dårlig det er mulig å implementere ny teknologi.
Takk for urovekkende innsikt!

Igjen et godt bevis på at Tesla har gjort det rett. Ionity og deres eiere kommer etter Tesla i sneglefart.
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: hanchemandag 26. juli 2021, klokken 20:01
Kanskje tid for anekdoter igjen?

I går ladet jeg på Burger King Lillehammer (Mer). Der er det seks 150 kW ladepunkter. De to midterste var merket i ustand på stedet (hvitt utropstegn i rød sirkel på displayet), den lengst til venstre var opptatt, og på nummer to var skjermen svart, så jeg regnet ikke med noen sjanse der. Så jeg ladet på nummer fem fra venstre, startet med ladebrikke, ingen problem. Så kom det en til og prøvde på nummer seks, siden den også så OK ut i displayet. Han prøvde å starte med app (hadde ikke brikke), og fikk det ikke til. Etter en telefonsamtale med kundeservice ga han opp og kjørte videre.

Så jeg ble litt nysgjerrig og sjekket appen. Der var alle unntatt de to til venstre merket som i ustand, enda jeg vitterlig sto og ladet på en av dem! Så her er det mye rart ute og går. Jeg sjekket appen nå, og den sier jeg ikke har ladet hos Mer denne måneden. Så da har jeg vel fått ladet gratis, kanskje? Det ser ut til å være noen systemer som ikke snakker sammen.
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: jkirkebomandag 26. juli 2021, klokken 21:43
Sitat fra: 1317142119 på mandag 26. juli 2021, klokken 10:20
Man slenger opp en lader fra f.eks. Tritium som leverer et standard (dårlig) brukergrensesnitt, kjøper inn backend-tjenestene fra en annen underleverandør som har sitt låste system og lager eller kjøper en brandet app som skal forsøke å ha oversikt over det hele.

Hva er feil med brukergrensesnittet på Tritium-laderne? Jeg synes det er det nest enkleste av alle. Starte lading foregår slik for meg:

1. Plugger i bilen.
2. Viser RFID-brikke foran det godt synlige blinkende symbolet
3. Trykker "Start" som blinker når RFID er validert

Eneste måte å gjøre det enklere (uten å autentisere over CCS) er vel systemet til lynladerne til MER, der starter lading automatisk etter at man har vist brikken. Altså ikke nødvendig å trykke start en gang.

De laderne som er knotete er de som har trykkfølsom skjerm der du må velge kontakt osv. Noen vet ikke hva kontaktene heter, noen skjermer er uleselige i sollys, noen skjermer kan du ikke trykke på når det regner eller snør osv. ABB sine ladere må man kanskje velge RFID på om den har stilt seg inn til app-autentisering osv. (måtte gjøre det senest i dag). Tritium-laderne har ingen slike trøblete skjermer der man må gjøre diverse valg.
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: jkirkebomandag 26. juli 2021, klokken 21:45
Sitat fra: hanche på mandag 26. juli 2021, klokken 20:01
Kanskje tid for anekdoter igjen?

I går ladet jeg på Burger King Lillehammer (Mer). Der er det seks 150 kW ladepunkter. De to midterste var merket i ustand på stedet (hvitt utropstegn i rød sirkel på displayet), den lengst til venstre var opptatt, og på nummer to var skjermen svart, så jeg regnet ikke med noen sjanse der. Så jeg ladet på nummer fem fra venstre, startet med ladebrikke, ingen problem. Så kom det en til og prøvde på nummer seks, siden den også så OK ut i displayet. Han prøvde å starte med app (hadde ikke brikke), og fikk det ikke til. Etter en telefonsamtale med kundeservice ga han opp og kjørte videre.

Så jeg ble litt nysgjerrig og sjekket appen. Der var alle unntatt de to til venstre merket som i ustand, enda jeg vitterlig sto og ladet på en av dem! Så her er det mye rart ute og går. Jeg sjekket appen nå, og den sier jeg ikke har ladet hos Mer denne måneden. Så da har jeg vel fått ladet gratis, kanskje? Det ser ut til å være noen systemer som ikke snakker sammen.

Har du ladet der før? Noen ladestasjoner lagrer RFID-brikkene som er autentisert tidligere og lar disse lade selv om det er kommunikasjonsfeil mot back-end.
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: hanchemandag 26. juli 2021, klokken 22:26
Hmm, det er en mulig forklaring jeg ikke hadde tenkt på. Jeg har ladet der før, ja. Men det var en stund siden, 25. mai for å være presis. Ikke for det, datalagring er jo billig, og det er ingen grunn til at de ikke kan laste opp en fullstendig liste over registrerte ladebrikker til laderne med jevne mellomrom.
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: knutetirsdag 27. juli 2021, klokken 20:06
Sitat fra: jkirkebo på mandag 26. juli 2021, klokken 21:43
Hva er feil med brukergrensesnittet på Tritium-laderne?

Har to ting som irriterer meg på UX'en på 50 kW-variaten av disse:

1. De er håpløse når de er i feilmodus. F.eks. står det "Err 39" i displayet, hva nå enn det betyr, samtidig som de blinker "det er bare å koble til"... Skaper unødveindig usikkerhet.
2. Noen ganger virker 80%/Max-knappen, noen ganger har den ingen effekt.

Ellers er jeg enig i at det er blandt de enkleste.

Jeg liker Deltaladerene ganske godt, men som alle med (touch) skjerm, så har de dårlig motstand mot hærverk.
Eksempel fra Trondheim i går vedlagt.
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: SurSnasentirsdag 27. juli 2021, klokken 20:25
Sitat fra: Vollis47 på mandag 26. juli 2021, klokken 11:21
Igjen et godt bevis på at Tesla har gjort det rett. Ionity og deres eiere kommer etter Tesla i sneglefart.

Enig, og uenig. Uenig fordi Tesla sin fremgangsmåte er å låse nettverket sitt til bare seg selv. Det er den aller minst bærekraftige løsningen, selv om det er svært bekymringsfritt for eierne av Teslaene. Når de bare behøver å bry seg om seg selv så er det naturligvis langt enklere å finne en fungerende løsning.
Øvrige må få sine ladere til å støtte samtlige elbiler som finnes. Og må kunne støtte ulike måter å starte ladingen på (app, brikke etc).

Men det er ingen som helst tvil om at de har en lang vei å gå ennå. Plug & charge er det på høy tid kommer i gang. Mer elegang mobilløsning hadde hjulpet veldig. Vipps for igangsetting? Mulighetene er mange, men aktørene er også mange, og de MÅ kunne snakke sammen/enes om løsninger.

Spent på hvordan Tesla sin løsning vil bil. Mulig det blir atter en app som må lastes ned?
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: eisa01torsdag 12. august 2021, klokken 19:13
Sitat fra: eisa01 på mandag 26. juli 2021, klokken 10:56
Forøvrig har ikke Mer klart å svare meg på to uker når jeg feilmeldte laderen i post 2...
Og nå har Mer svart, 5. august for å være helt korrekt, så nesten en måned responstid :D
Tittel: Sv: Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?
Skrevet av: engolftorsdag 12. august 2021, klokken 21:54
Håller med trådskaparen om att kvaliteten på en del laddpunkter är otroligt dålig.
Har själv meddelat om laddstationer som inte fungerade, men ändå visades att vara i drift i appen, eller laddare som varit ur drift i lång tid. Och så är alla dessa idiotiska appar, ser fram emot dagen man kan betala med bankkort:)