Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Radiobil1 på tirsdag 13. juli 2021, klokken 22:16

Tittel: Zaptec Go
Skrevet av: Radiobil1tirsdag 13. juli 2021, klokken 22:16
Noen som har kjøpt seg den nye Zaptec Go hjemmeladeren, og kunne si noe om erfaringer med den.
Synes den så super ut.

Naboen skal kjøpe seg lader, og har bedt om råd.
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: elektroluxonsdag 14. juli 2021, klokken 07:28
Undersøk hva naboen har av strømnett. Er det enfase 50A TN eller 3 fase 63A IT eller noe annet? Selv om ladestasjonen bryter 3 faser a 32A betyr det ikke automatisk 22 kW ladekapasitet om strømnettet er på 15 kW og bilens lader klarer 6,6 kW. ;)

Undersøk ønske om smarte funksjoner, og om betalingsvilje til å betale for å bruke disse.

Vi synes lite om forretningsmodellen der det koster et månedlig beløp å benytte egen ladestasjon på egen strøm, selv om det betyr at vi som har aksjer i Zaptec nyter godt av alle som betaler for slikt abonnement.




Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Wisd0mtorsdag 15. juli 2021, klokken 19:01
Sitat fra: Radiobil1 på tirsdag 13. juli 2021, klokken 22:16
Noen som har kjøpt seg den nye Zaptec Go hjemmeladeren, og kunne si noe om erfaringer med den.
Synes den så super ut.

Naboen skal kjøpe seg lader, og har bedt om råd.
Hvorfor Zaptec GO istedenfor Easee?

Fordeler med Easee:
+ Støre kundemasse
+ Bakplate som gjør at du kan bytte ut evt. havarert lader utenfor garanti uten elektriker (den alene er grunn nok)
+ Dynamisk lastbalansering uten mnd-abm med Easee Equalizer (1500 kroner).
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Radiobil1lørdag 18. september 2021, klokken 09:37
Noen her som har kjøpt Zaptec Go og kan si noe om hvor grei den er i bruk, og om de er fornøyd?
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Fredrik Heglandmandag 20. september 2021, klokken 08:17
Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. juli 2021, klokken 07:28
Undersøk hva naboen har av strømnett. Er det enfase 50A TN eller 3 fase 63A IT eller noe annet? Selv om ladestasjonen bryter 3 faser a 32A betyr det ikke automatisk 22 kW ladekapasitet om strømnettet er på 15 kW og bilens lader klarer 6,6 kW. ;)

Undersøk ønske om smarte funksjoner, og om betalingsvilje til å betale for å bruke disse.

Vi synes lite om forretningsmodellen der det koster et månedlig beløp å benytte egen ladestasjon på egen strøm, selv om det betyr at vi som har aksjer i Zaptec nyter godt av alle som betaler for slikt abonnement.


Hei,
Jeg synes ikke noe om at du uttaler deg som om du vet alt om Zaptec, når du tydeligvis ikke gjør det. Skal du uttale deg bør det være fakta, med mindre du er ute etter å snakke ned produktene våre av andre årsaker.
-Til info er ikke Zaptec sin forretningsmodell å ta et månedlig beløp for dette, snarere tvert imot.
Det er helt valgfritt å ta i bruk de ekstra tjenester og funksjoner som koster penger.


Jobber i ZAPTEC. Elektriker Gr.L
Genuin interesse for elbiler og elbilrelatert utstyr.
Kjører 2018 Tesla Model X og 2020 SKODA E-Citigo
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Vidar_Smandag 20. september 2021, klokken 12:16
Sitat fra: Fredrik Hegland på mandag 20. september 2021, klokken 08:17
Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. juli 2021, klokken 07:28
Undersøk hva naboen har av strømnett. Er det enfase 50A TN eller 3 fase 63A IT eller noe annet? Selv om ladestasjonen bryter 3 faser a 32A betyr det ikke automatisk 22 kW ladekapasitet om strømnettet er på 15 kW og bilens lader klarer 6,6 kW. ;)

Undersøk ønske om smarte funksjoner, og om betalingsvilje til å betale for å bruke disse.

Vi synes lite om forretningsmodellen der det koster et månedlig beløp å benytte egen ladestasjon på egen strøm, selv om det betyr at vi som har aksjer i Zaptec nyter godt av alle som betaler for slikt abonnement.


Hei,
Jeg synes ikke noe om at du uttaler deg som om du vet alt om Zaptec, når du tydeligvis ikke gjør det. Skal du uttale deg bør det være fakta, med mindre du er ute etter å snakke ned produktene våre av andre årsaker.
-Til info er ikke Zaptec sin forretningsmodell å ta et månedlig beløp for dette, snarere tvert imot.
Det er helt valgfritt å ta i bruk de ekstra tjenester og funksjoner som koster penger.


Jeg skal være enig med at det var en forenkling fra @electrolux her, men han er jo inne på noe med tanke på å sjekke smarte funksjoner og betalingsvilje med tanke på betaling for bruk?

Nå vet ikke jeg hvilken funksjonalitet som ligger åpent for alle selv uten abonnementet på kr 29,-/mnd, men ifølge https://shop.zaptec.com/zaptec-go-plus  må man betale for "Tilgang til de nyeste funksjonalitetene" og 4G, noe som for f.eks Easee (i alle fall per dags dato) er inkludert når man først har kjøpt laderen.
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Wisd0mmandag 20. september 2021, klokken 13:35
Prissammeligning Zaptec vs Easee hvis man trenger 4G:

Zaptec GO = 6500 + 29*12*15 = 9980
Easee = 7900 + 0

Hva som inngår og ikke inngår i Zaptec GO og GO+ er for meg også litt ullent. Personlig betaler jeg heller 1500 mer og får et mer oversiktlig kundeforhold.

Edit: Å velge å gå så hardt ut er også litt spesielt. Skulle tro man traff på et ømt punkt...
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: elektroluxmandag 20. september 2021, klokken 13:58
Sitat fra: Fredrik Hegland på mandag 20. september 2021, klokken 08:17
Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. juli 2021, klokken 07:28
Undersøk hva naboen har av strømnett. Er det enfase 50A TN eller 3 fase 63A IT eller noe annet? Selv om ladestasjonen bryter 3 faser a 32A betyr det ikke automatisk 22 kW ladekapasitet om strømnettet er på 15 kW og bilens lader klarer 6,6 kW. ;)

Undersøk ønske om smarte funksjoner, og om betalingsvilje til å betale for å bruke disse.

Vi synes lite om forretningsmodellen der det koster et månedlig beløp å benytte egen ladestasjon på egen strøm, selv om det betyr at vi som har aksjer i Zaptec nyter godt av alle som betaler for slikt abonnement.


Hei,
Jeg synes ikke noe om at du uttaler deg som om du vet alt om Zaptec, når du tydeligvis ikke gjør det. Skal du uttale deg bør det være fakta, med mindre du er ute etter å snakke ned produktene våre av andre årsaker.
-Til info er ikke Zaptec sin forretningsmodell å ta et månedlig beløp for dette, snarere tvert imot.
Det er helt valgfritt å ta i bruk de ekstra tjenester og funksjoner som koster penger.


Jobber i ZAPTEC. Elektriker Gr.L
Genuin interesse for elbiler og elbilrelatert utstyr.
Kjører 2018 Tesla Model X og 2020 SKODA E-Citigo

Zaptec er veldig vage på prismodellen sin, så kan ikke se noe feil med å advare mot skjulte kostnader på et produkt som uten abonnement mangler grunnleggende funksjoner som er kostnadsfrie å benytte på alternativt utstyr.

Husk at kunder som oppdager slike kostnader i ettertid gjerne blir en misfornøyd kunde, og det er ikke noe en ønsker seg. Det er bedre å være mer åpne om disse betingelsene.

Nå skal det innrømmes at jeg er svært så var ovenfor faste "sugerør" kostnader, det være seg bompenger, ekstra betaling for å fly utslippsfritt, eller kaffekapselabbonementer, og dermed er uaktuell kandidat for en Zaptec ladestasjon. Mange er ikke like opptatt av slike kostnader og vil fokusere på ladestasjonen sine kvaliteter i stedet.

Skjult agenda måtte eventuelt være å skape en intern diskusjon hos Zaptec om blårusskonseptet med cashflow er til det beste for firmaet. Har selv jobbet hos dere, og kjempet innbitt mot slike ideer. At Zaptec pro sin portal er abonnementsfritt kan antakelig tilskrives den innsatsen og ha bidratt til Zaptec sin suksess. Er redd Home sin betalingsmodell kan skape inntrykk av at dette også gjelder for pro serien.
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Kim-mandag 20. september 2021, klokken 14:45
Sitat fra: Fredrik Hegland på mandag 20. september 2021, klokken 08:17
Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. juli 2021, klokken 07:28
Undersøk hva naboen har av strømnett. Er det enfase 50A TN eller 3 fase 63A IT eller noe annet? Selv om ladestasjonen bryter 3 faser a 32A betyr det ikke automatisk 22 kW ladekapasitet om strømnettet er på 15 kW og bilens lader klarer 6,6 kW. ;)

Undersøk ønske om smarte funksjoner, og om betalingsvilje til å betale for å bruke disse.

Vi synes lite om forretningsmodellen der det koster et månedlig beløp å benytte egen ladestasjon på egen strøm, selv om det betyr at vi som har aksjer i Zaptec nyter godt av alle som betaler for slikt abonnement.


Hei,
Jeg synes ikke noe om at du uttaler deg som om du vet alt om Zaptec, når du tydeligvis ikke gjør det. Skal du uttale deg bør det være fakta, med mindre du er ute etter å snakke ned produktene våre av andre årsaker.
-Til info er ikke Zaptec sin forretningsmodell å ta et månedlig beløp for dette, snarere tvert imot.
Det er helt valgfritt å ta i bruk de ekstra tjenester og funksjoner som koster penger.


Jobber i ZAPTEC. Elektriker Gr.L
Genuin interesse for elbiler og elbilrelatert utstyr.
Kjører 2018 Tesla Model X og 2020 SKODA E-Citigo

Sånne innlegg fra ansatte i zaptec gjør at jeg hadde holdt meg unna
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Maxwell_400mandag 20. september 2021, klokken 15:53
 Kan ikke se at prismodellen er skjult ?

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Wisd0mmandag 20. september 2021, klokken 18:07
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 20. september 2021, klokken 15:53
Kan ikke se at prismodellen er skjult ?


Hva legger man i "tilgang til de nyeste funksjonalitetene" og hva ikke? Er alt utenom å være en "stikkontakt" nyeste funksjonalitet?
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Kim-mandag 20. september 2021, klokken 18:57
Det er nok software oppdateringer
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Wisd0mtirsdag 21. september 2021, klokken 11:42
Gjør lang prosess kort og legger ved sammenligning av Easee med konkurrentene. Dessverre ikke med Zaptec GO, men er vel ikke så stor forskjell:

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: ok67tirsdag 21. september 2021, klokken 12:57
Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 21. september 2021, klokken 11:42
Gjør lang prosess kort og legger ved sammenligning av Easee med konkurrentene. Dessverre ikke med Zaptec GO, men er vel ikke så stor forskjell:
Den samanlikninga ser ut for å ha ein del feil. F.eks. kan Tesla sin Wall Connector lade 3 fas på IT-nett.
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Wisd0mtirsdag 21. september 2021, klokken 13:17
Man kan nitpicke litt på den listen siden den ikke er 100 prosent oppdatert, men hovedforskjellen ligger der fortsatt
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: ok67tirsdag 21. september 2021, klokken 13:20
Ganske mange feil under Tesla sin Wall Connector....
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Wisd0mtirsdag 21. september 2021, klokken 13:29
Sitat fra: ok67 på tirsdag 21. september 2021, klokken 13:20
Ganske mange feil under Tesla sin Wall Connector....
Det er Gen 2.

Edit: Men hey - løp og kjøp Zaptec GO. (sarkasme). Jeg regner med at folk er såpass oppegående at vi kan se på salgstallene om noen år så vet vi hvem som har den beste modellen.
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: turfsurftirsdag 21. september 2021, klokken 14:29
Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 21. september 2021, klokken 13:29
Det er Gen 2.
Gen 2 har vel ikke WiFi?
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: joachimvadsethtorsdag 23. september 2021, klokken 14:04
Jeg har kjøpt meg en Zaptec Go som nå ligger nede på postkontoret, men jeg har blitt belyst av elktrikker at en må ha A-vern og jordfeilbryter i tillegg selvsagt (hva er ca kostnad på slikt egentlig?), mens Easee ikke trenger dette?
Skulle jeg da gått for Easee i stedenfor? Er jo en tusenlapp dyrere i innkjøp om jeg husker riktig, men det koster jo med jordfeilbrytere også..
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: turfsurftorsdag 23. september 2021, klokken 15:36
Sitat fra: joachimvadseth på torsdag 23. september 2021, klokken 14:04
Jeg har kjøpt meg en Zaptec Go som nå ligger nede på postkontoret, men jeg har blitt belyst av elktrikker at en må ha A-vern og jordfeilbryter i tillegg selvsagt (hva er ca kostnad på slikt egentlig?), mens Easee ikke trenger dette?

Easee og Zaptec Go har samme type vern innebygd. Trenger sikring og jordfeilbryter type a foran begge.

Det som skiller de mest er at Zaptec har abonnement på visse tjenester som er gratis med Easee, og at Zaptec ikke har noen mulighet for å kobles mot hovedsikring for lastregulering (koster bare litt ekstra med Easee).
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: ok67torsdag 23. september 2021, klokken 17:53
Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. september 2021, klokken 15:36
Sitat fra: joachimvadseth på torsdag 23. september 2021, klokken 14:04
Jeg har kjøpt meg en Zaptec Go som nå ligger nede på postkontoret, men jeg har blitt belyst av elktrikker at en må ha A-vern og jordfeilbryter i tillegg selvsagt (hva er ca kostnad på slikt egentlig?), mens Easee ikke trenger dette?

Easee og Zaptec Go har samme type vern innebygd. Trenger sikring og jordfeilbryter type a foran begge.
Om du får lagt dobbeltisolert kabel fram til ladestasjonen så bør vernet i ladestasjonen vere tilstrekkeleg.
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: joachimvadsethtorsdag 23. september 2021, klokken 17:59
Sitat fra: ok67 på torsdag 23. september 2021, klokken 17:53
Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. september 2021, klokken 15:36
Sitat fra: joachimvadseth på torsdag 23. september 2021, klokken 14:04
Jeg har kjøpt meg en Zaptec Go som nå ligger nede på postkontoret, men jeg har blitt belyst av elktrikker at en må ha A-vern og jordfeilbryter i tillegg selvsagt (hva er ca kostnad på slikt egentlig?), mens Easee ikke trenger dette?

Easee og Zaptec Go har samme type vern innebygd. Trenger sikring og jordfeilbryter type a foran begge.
Om du får lagt dobbeltisolert kabel fram til ladestasjonen så bør vernet i ladestasjonen vere tilstrekkeleg.



Står i installasjonsveiledningen att den trenger en 40A type A 30mA RCD sikring..?

Håpte å få installert denne direkte fra inntaket (230 IT), kun nødig med en 40A type A da også? 1 eller 3-fas? Prisforskjellen minimal?
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Rævediltertorsdag 23. september 2021, klokken 18:04
Alle leverandører som hevder 15-20% besparelse ved tidsstyrt lading er useriøse.
I beste fall ein og anna dag og da kun på kraftprisen er noko eksempelvis Zaptec ikkje informerer om, eller meiner dei at dette er reell besparelse på ladinga?  20% besparelse på 50% av strømprisen er 10%.
Eg rekna på dette og med lading 6000kWh i året og i snitt ville eg spare kr. 40 pr. mnd som er vel 6% med ein straumpris på 1 kr/kWh. Hordaland.
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: turfsurftorsdag 23. september 2021, klokken 20:48
Sitat fra: joachimvadseth på torsdag 23. september 2021, klokken 17:59

Står i installasjonsveiledningen att den trenger en 40A type A 30mA RCD sikring..?

Håpte å få installert denne direkte fra inntaket (230 IT), kun nødig med en 40A type A da også? 1 eller 3-fas? Prisforskjellen minimal?
32A trefas automat med vanlig jordfeilbryter burde holde. Noen krever 40A for å sette laderen på 32A, men det er egentlig unødvendig.
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Wisd0mfredag 24. september 2021, klokken 03:53
Sitat fra: joachimvadseth på torsdag 23. september 2021, klokken 14:04
Jeg har kjøpt meg en Zaptec Go som nå ligger nede på postkontoret, men jeg har blitt belyst av elktrikker at en må ha A-vern og jordfeilbryter i tillegg selvsagt (hva er ca kostnad på slikt egentlig?), mens Easee ikke trenger dette?
Skulle jeg da gått for Easee i stedenfor? Er jo en tusenlapp dyrere i innkjøp om jeg husker riktig, men det koster jo med jordfeilbrytere også..
Hovedforskjellen mellom Easee og Zaptec er driftskostnadene hvis du trenger tileggstjenester. Fra 01.01.2021 kommer det differensiert nettleie. Til Easee kan du kjøpe Equalizer til 1500, hos Zaptec blir nok dette en abm tjenesten. Siden du sparer mer enn det koster vil du nok ha en dynamisk lastbalansering, og bør sammeligne priser med det.

Sammenligning over 15 år
Easee: Laderobot + Equalizer 7900+1500 kr  = 9400 kr
Zaptec GO: Laderobot+ ukjent sum for måleravleser (tilsvarende Equalizer + mnd sum. = 6990 + ukjent sum + 29*12*15 = 6990 + ukjent sum + 5220 = 12210 + ukjent sum.

I realiteten blir Zaptec GO dyrere i lengden.

Jeg hadde levert tilbake laderen og kjøpt en Easee istedenfor. Vurder om du skal ha flere biler og få satt opp en bakplate med det samme også, så sparer du penger på elektriker på de ytterligere laderne.
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: THEfredag 24. september 2021, klokken 08:21
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 23. september 2021, klokken 18:04
Alle leverandører som hevder 15-20% besparelse ved tidsstyrt lading er useriøse.
I beste fall ein og anna dag og da kun på kraftprisen er noko eksempelvis Zaptec ikkje informerer om, eller meiner dei at dette er reell besparelse på ladinga?  20% besparelse på 50% av strømprisen er 10%.
Eg rekna på dette og med lading 6000kWh i året og i snitt ville eg spare kr. 40 pr. mnd som er vel 6% med ein straumpris på 1 kr/kWh. Hordaland.
De siste ukene har jeg stort sett ladet bilen med 11 kW de rimeligste timene i døgnet, og det ender stort sett opp med mellom 30 og 50 øre rimeligere lading pr. kWt enn på de dyreste tidspunktene. Inkl. nettleie har jeg nok spart ca. 20% på lading i snitt. Noen dager mye mindre, og andre dager mye mer. Jeg har forøvrig en helt dum ladestasjon, og har brukt ladeplanlegger i bilen til å bestemme tidpunkt for lading, og tibber-appen til å finne strømpriser det neste døgnet. Ved "normale" strømpriser er det mye mindre å spare, og tidligere har jeg alltid ladet på natt med ca 5 kW lading og tenkt at det er bra for å utjevne belastning på nettet.

Den siste tida har det vært hipp som happ om de rimelige tidspunktene er på natt eller midt på dagen. Når ny nettleie med effektledd blir innført vil det bli helt umulig å vite når det lønner seg å lade, og variasjon i nettleie gjennom døgnet er jeg usikker på om de "smarte" ladestasjonene vil ta hensyn til i tillegg til varierende strømpriser. Det ender vel oppmed at pris på elektrisk energi hjemme blir like uoversiktlig å vanskelig å forstå som pris på hurtiglading.
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Rævedilterfredag 24. september 2021, klokken 08:50
Siste tida  har jo vore litt spesiell ja,
Fleire utenlandskabler vil også utjevne straumprisen mellom natt og dag, samt effektledd (som det ikkje heiter...) som du seier kan gjere dette vanskeleg å optimalisera og enda vanskelegare å forstå.
Effektledd skal kalles energiledd (for private og mindre bedrifter med under 100 kkWh/år) og er maks 50% av total nettleige.
Fastleddet skal diffrensiere på maks effekt (utfra histroisk forbruk eller sikringsstrørrelse).

https://www.smartenergi.com/artikler/2020/09/24/ny-nettleie/
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: ProsjektXfredag 24. september 2021, klokken 10:29
Angående priser på Easee, ikke glem at alle får 10% ved påmelding kundeklubb hos Elektroimportøren, eller hele 20% rabatt ved å handle med DNB kredittkort hos Power, når det er supertilbud.
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Svklørdag 05. november 2022, klokken 09:13
Har bestil zaptec go og nissan leaf.
Setter zaptec'n på 20A kurs. Har 50A inntakssikring.
Men kan jeg bruke smart funksjonen med leafen? Er det bare å sette opp funksjonen i appen? Og koble til? Så starter lading når strømmen er billig?
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Nouishlørdag 05. november 2022, klokken 23:03
Sitat fra: Svk på lørdag 05. november 2022, klokken 09:13
Har bestil zaptec go og nissan leaf.
Setter zaptec'n på 20A kurs. Har 50A inntakssikring.
Men kan jeg bruke smart funksjonen med leafen? Er det bare å sette opp funksjonen i appen? Og koble til? Så starter lading når strømmen er billig?

Kjøpte Zaptec nylig, men ville nok gått for Easee om jeg skulle valgt igjen. Eco-mode betyr bare at den lader på natta, såvidt jeg forstår uten hensyn til spotpris. Usikker på hvordan det er med styring av lading på Leaf, men jeg har endt opp med å styre alt i Tesla appen istedenfor Zaptec sin, da jeg synes bilen sin styring er mye enklere å endre på.
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Svktorsdag 01. desember 2022, klokken 17:24
(//)Da henger zaptec'n på veggen.
Fikk pristilbud på 25A sikring og 3G4 kabel i pristilbudet.så regner med den settes på 20A som er max før en må søke kraftlaget.tenkte det var helt ok med tanke på prisen jeg fikk og at jeg har 50A inntakssikring.
Men kabel som henger på veggen er ganske tykk og det står 32A sikring i skapet. Da frister det jo å kjøre full pupp,når belastningen er liten

Edit:se vedlegg.utklipp fra app.
Betyr dette at elektriker har satt opp lader med max?
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: sjokomelktorsdag 01. desember 2022, klokken 22:28
Ja. Den er konfigurert for 32A og "full pupp".
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadtorsdag 01. desember 2022, klokken 22:39
Sitat fra: Svk på torsdag 01. desember 2022, klokken 17:24
(//)Da henger zaptec'n på veggen.
Fikk pristilbud på 25A sikring og 3G4 kabel i pristilbudet.så regner med den settes på 20A som er max før en må søke kraftlaget.tenkte det var helt ok med tanke på prisen jeg fikk og at jeg har 50A inntakssikring.
Men kabel som henger på veggen er ganske tykk og det står 32A sikring i skapet. Da frister det jo å kjøre full pupp,når belastningen er liten

Edit:se vedlegg.utklipp fra app.
Betyr dette at elektriker har satt opp lader med max?
Var det ikkje så at frå i sommar så kan ikkje nettselskapet lenger bestemme kor store kursar du får ha og kva du brukar dei til?
Ref NEK400:2022.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Svktorsdag 01. desember 2022, klokken 22:43
Så bra :-) men står på siden til everket at en må søke om en skal ha mer enn 20A. Har ikke bedt de om å søke.men kan være de har gjort det.eneste avtalen jeg har med elektriker er pris på
12500, men står 25A sikring i pristilbud.
Men var en her inne som nevnte at det var kommt noe nytt etter siste NEK standard.slik at en slipper å søke. Uansett veldig fornøyd. Pen montering og installasjon er satt opp med riktig sikring og kabel
Tittel: Sv: Zaptec Go
Skrevet av: Svktorsdag 01. desember 2022, klokken 23:04
Har prøvd å lese litt ang NEK,finner ikke noe.
Men har jo brukt fagfolk.fant de på siden til zaptec.
Så alt er nok iorden.men jeg liker jo å være 100% sikker.
Uansett så har jeg jo bare 50A inntaksikring.så må vel passe litt på om jeg skal kjøre full pupp.hvertfall på vinteren då strømtrekket i huset er noe høyere.ser zaptec har en sånn laststyringssak som en kan montere i sikringskapet