Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: OhmPaPa på mandag 12. juli 2021, klokken 17:22

Tittel: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: OhmPaPamandag 12. juli 2021, klokken 17:22
Før det ble elbil har jeg hatt flere tyske biler som jeg har kost meg med.

Men nå er det slutt! Når tyskerne konspirerer om å slippe ut mere dritt fra eksosen enn de hadde trengt å slippe ut så er det umulig for meg å tenke tysk bil uten å få flau smak i munnen.

Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Audi og Porsche har sluppet ut masse dritt for å spare penger:

https://elbil.no/ny-nadelos-eu-dom-tyske-bilprodusenter-far-9-milliarder-i-dieselbot/

Og verstingen er jo Volkswagengruppen som tidligere er dømt for dieseljuks:

https://forskning.no/bil-og-trafikk-forurensning-ny/dieseljuks-gir-5000-dodsfall-hvert-ar-i-europa/322268

Forsikning.no skriver: Dieseljuks gir 5000 dødsfall hvert år i Europa

Disse bilene er på min svarteliste om de skulle lage aldri så bra elbiler i fremtiden. Jeg er meget skuffet over oppførselen da jeg har kjørt tysk i mange år.

Hvor sløv er man hvis man kjøper bil fra disse i fremtiden? Meget! Heldigvis er det andre bilprodusenter man kan kjøpe biler fra.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: JorgenMmandag 12. juli 2021, klokken 17:32
Latterlig post :D :+1:

Men uansett, de fleste anklagene mot verdens mest bærekraftige bilprodusent (BMW) ble droppet.

- The BMW Group made it clear from the start of the antitrust proceedings that it considered the allegations made at that time to be exaggerated and unjustified. For this reason, unlike the other competitors involved, the company did not prematurely admit its guilt by applying for leniency. Instead, after careful internal preparation and examination of the substance of the case, a comprehensive statement was submitted to the European Commission. As a result, the Commission dropped most of its original allegations against the BMW Group.

Vet ikke hvilket merke du kjører, men det er nok dem som er værre enn disse, enten det gjelder utslipp fra sluttproduktet eller grums under produksjon :police:

Ditt tap 8)
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: OhmPaPamandag 12. juli 2021, klokken 17:59
Sitat fra: JorgenM på mandag 12. juli 2021, klokken 17:32
Vet ikke hvilket merke du kjører, men det er nok dem som er værre enn disse, enten det gjelder utslipp fra sluttproduktet eller grums under produksjon :police:

Poenget er at denne gjengen kunne ha forurenset mindre men jobbet hardt for ikke å gjøre det.

Her er det sviktende moral og grådighet som har påført mennesker unødige helseplager.

Hva andre bilmerker gjør er i denne saken helt irrelevant.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: hELgenenmandag 12. juli 2021, klokken 18:45
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 12. juli 2021, klokken 17:59

Poenget er at denne gjengen kunne ha forurenset mindre men jobbet hardt for ikke å gjøre det.


Tror du må lese deg opp på denne saken litt - det er ikke korrekt at de jobbet hardt for å ikke gjøre det,
de ble enige om å gjøre minst mulig for å konkurrere på dette området. Mao. reduksjon av utslipp skulle det ikke konkurreres på. Det var mer en diskusjon som endte i en enighet over størrelsen ad-blue tanken og at så lenge
de holdt seg til utslippskravene så ingen seg tjent med å begynne å konkurrere på dette området. Det synes EU var en svært så idiotisk begrunnelse og mente selskapene på denne måten unngikk å konkurre om å være best på miljø - noe de selvfølgelig hadde helt rett i. Dette er i bunn og grunn en gammel sak allerede - selskapene som nå er dømt har vært kjent med hva EU har ment lenge - så dette kom ikke som noen overraskelse på noen av dem.
Det selskapene så gjorde var å ta en intern oppvask om du kan si det på den måten, og har nå snudd seg kraftig om å satser nå helhjertet på elbilen. Dette er mao fortsatt gamle synder i kjølvannet av dieselgate og inntil det eventuelt kommer med noen dagsaktuelle saker som forteller at selskapene sin satsing på elbiler bare en en skinnmanøver - så ser jeg ingen grunn til å drive boikott av dem. Noe helt annet ville selvfølgelig være om det dukker opp en ny sak initiert ETTER at de har lovet å satse på elbilen - DA kan man snakke om drittbiler og selskaper som faktisk gir fullstendig blanke i miljøet. Men alle står fritt til å handle hva man vil - og tro på det man selv vil.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Motorwattmandag 12. juli 2021, klokken 18:55
SitatDet var mer en diskusjon som endte i en enighet over størrelsen ad-blue tanken og at så lenge
de holdt seg til utslippskravene så ingen seg tjent med å begynne å konkurrere på dette området.

De hadde faktisk blitt enige om å lage tanken så stor at den overgikk de kravene EU stilte, men det var altså ikke nok. Hvor stor den teoretisk skulle være er det ikke sagt noe om, bare at den måtte være større enn konkurrentens. Go figure....
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Amigakongentirsdag 13. juli 2021, klokken 17:17
Det er vel da man burde kjøpe elbil av disse selskapene. Det er så enkelt at de lager de produktene folk kjøper. Så kjøper alle elbiler av disse. Vil de jo slutte å lage biler med annet drivstoff...
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Counterpointeronsdag 14. juli 2021, klokken 09:07
Sitat fra: JorgenM på mandag 12. juli 2021, klokken 17:32
As a result, the Commission dropped most of its original allegations against the BMW Group.
Siden ikke alle droppes, så er det jo noe i det?

hELgenen skriver godt  om prosessen i posten under.

BMW har ikke gasset apekatter slik som VAG gjorde. Men at store aktører avtaler seg imellom minsker forbrukermakten og bryter med formålet lovgiver har, er svært beklagelig.

Saken minner om kolonialvarer her i Norge, hvor det er få store aktører og det at de er enige om å ikke konkurere gjør at vi har ekstremt høye matpriser. Konkurransetilsynet får gjort lite med dette.

Konklusjonen er at summa sumarum er dette til ugunst for miljøet og forbruker.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: OhmPaPaonsdag 14. juli 2021, klokken 12:32
Sitat fra: Amigakongen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 17:17
Det er vel da man burde kjøpe elbil av disse selskapene. Det er så enkelt at de lager de produktene folk kjøper. Så kjøper alle elbiler av disse. Vil de jo slutte å lage biler med annet drivstoff...

Det er selvfølgelig bedre enn å kjøpe fossilbilene deres.

Men i mitt hode blir det likevel å belønne sleipingene. Så det er enda bedre å kjøpe elbiler av andre produsenter.

Jeg har tenkt på dette i flere år mens dieseljuks har berørt mange av de tyske bilprodusentene. Er djupt såra og vonbråten over hvordan de har holdt på. Og sier hva jeg mener når temaet bil dukker opp i praten. Noe som kan bli kinkig siden nær familie jobber hos en stor VW-forhandler.

Ja men nå selger vi mest elbiler får jeg høre. Men det er jo bare etter at EU har svingt pisken. Og på verdensbasis selger de masse fossilbiler og bygger tilogmed nye fabrikker for produksjon av flere fossilbiler. Bla i Afrika. Der burde jo elbiler være fordelaktig på enda flere måter siden mange land sliter med å få tak i nok fossilt drivstoff.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: hELgenenonsdag 14. juli 2021, klokken 14:02
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 14. juli 2021, klokken 12:32
Sitat fra: Amigakongen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 17:17
Det er vel da man burde kjøpe elbil av disse selskapene. Det er så enkelt at de lager de produktene folk kjøper. Så kjøper alle elbiler av disse. Vil de jo slutte å lage biler med annet drivstoff...

Det er selvfølgelig bedre enn å kjøpe fossilbilene deres.

Men i mitt hode blir det likevel å belønne sleipingene. Så det er enda bedre å kjøpe elbiler av andre produsenter.

Jeg har tenkt på dette i flere år mens dieseljuks har berørt mange av de tyske bilprodusentene. Er djupt såra og vonbråten over hvordan de har holdt på. Og sier hva jeg mener når temaet bil dukker opp i praten. Noe som kan bli kinkig siden nær familie jobber hos en stor VW-forhandler.

Ja men nå selger vi mest elbiler får jeg høre. Men det er jo bare etter at EU har svingt pisken. Og på verdensbasis selger de masse fossilbiler og bygger tilogmed nye fabrikker for produksjon av flere fossilbiler. Bla i Afrika. Der burde jo elbiler være fordelaktig på enda flere måter siden mange land sliter med å få tak i nok fossilt drivstoff.

Nå skal du huske på det at VW og de andre tyske bilgigantene den gang dieseljukset fant sted IKKE hadde gått ut og sagt de skulle konkurrere på miljøteknologi - de gikk mildt sagt baklengs inn i dette. Nå har de ,slik jeg forstår det, endret totalt fokus og satser mye på elbiler fremover. Så har du Tesla som hadde en mission statement at de skulle endre transportsektoren til å bli mer miljøvennlig. De gikk høyt ut og virkelig satset på elbiler og ladeinfrastruktur. De var helgrønne og ville vise verden at elbiler kunne være "sexy" - derav modellbetegnelsene. Så gikk det noen år og noen i selskapet fant ut at kanskje de var blitt for grønne - kanskje de skulle satse stort på en skitten teknologi isteden - gevinsten her var skyhøy - så hey...hvorfor ikke. Så de gikk inn i Bitcoin med åpne øyne - det var NULL uvitenhet i verden om hvor møkkete denne industrien egentlig var når de gikk inn. Sett i forhold til dette - hvem produsent skal vi kjøpe fra? De som var møkkete og egentlig ikke hadde noen egen vilje til å endre seg, men ble tvunget til det og har så gått inn i dette med hud og hår - eller det grønne selskapet som plustelig ikke kunne stå for fristelsen å gjøre seg møkkete? Nå har Tesla "liksom" lært og lover å skjerpe seg - og det samme har de andre møkkete selskapene også. I mine øyne er disse to begge gjort dumme ting mhp. miljøet - og jeg finner det vanskelig å si at den ene er verre enn den andre her. Jeg lærte i sin tid at man alltid må se fremover- glemme det som er gjort og sagt og prøve å tenke positivt på det som kommer. Vårt eget straffesystem fungerer også slik - vi skal hjelpe de som har begått feil og forberede dem til å komme tilbake til samfunnet. Slik tenker jeg her også. Og siden begge ytterkanter har gjort dumme ting - så la oss heller fokusere på det som skjer her og nå og heller jobbe sammen for at alle velger elbil fremover - det være seg det ene eller andre merket...
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Counterpointeronsdag 14. juli 2021, klokken 14:19
Sidestille dieselgate og en i sammenligning liten engangsinvestering i bitcoin

Bevisst fusk over maaaange år er mye alvorligere
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: turfsurfonsdag 14. juli 2021, klokken 14:27
Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. juli 2021, klokken 14:02
I mine øyne er disse to begge gjort dumme ting mhp. miljøet - og jeg finner det vanskelig å si at den ene er verre enn den andre her.
Akkurat som om det er vanskelig å si at en seriemorder er noe værre enn en som nasket på butikken en gang?

Tysk bilindustri har jukset, svindlet og forurenset seg fremover i årevis. Tesla kjøpte Bitcoin EN gang. Ikke at det er forsvarbart, men det er åpenbare forskjeller her.

At de samme har gått inn med "hud og hår" tror jeg når de slutter å selge fossilbiler. Det samme ble sagt i 2013 når de leverte de første elbilene sine. Pussig nok ble de tatt for kartellvirksomhet 5 år senere.

De har en kultur for massiv lobbyvirksomhet, jukse der de kan og generelt trenere ting som går ut over inntekten deres. Det eneste som har fått de til å snu er at de er tvunget til det.

Men en annen ting er jo om de andre produsentene er noe bedre, jeg tviler...
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: DagfinnNonsdag 14. juli 2021, klokken 16:45
Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. juli 2021, klokken 14:27
Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. juli 2021, klokken 14:02
I mine øyne er disse to begge gjort dumme ting mhp. miljøet - og jeg finner det vanskelig å si at den ene er verre enn den andre her.
Akkurat som om det er vanskelig å si at en seriemorder er noe værre enn en som nasket på butikken en gang?

Tysk bilindustri har jukset, svindlet og forurenset seg fremover i årevis. Tesla kjøpte Bitcoin EN gang. Ikke at det er forsvarbart, men det er åpenbare forskjeller her.
For noen er det nok ikke forskjell. De har et filter som virker annerledes enn hos oss andre.
Som jeg har spissformulert noen ganger: Alle er uskyldige unntatt Tesla. Dessverre alt for mye sannhet i dette for mange.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: hELgenenonsdag 14. juli 2021, klokken 16:57
Synes hverken Tesla eller VW har sin sti ren mhp miljø. Graden av alvorlighet kan sikkert debatteres,men 1.8 millioner bensinbiler er jo ikke småtteri det heller :

https://www.nettavisen.no/okonomi/sjokktall-tesla-utslipp-like-hoye-som-utslippene-til-1-8-millioner-bensinbiler/s/12-95-3424120633

Og dette ble altså gjort av et selskap som offentlig skal redde klimaet.
Mulig VW sin story er verre,men de gikk ikke ut og sa vi er grønne. Det er en forskjell om presten inviterer til swingers treff i bedehuset eller om bareier Y inviterer til det samme på klubb 69 for å si det slik.  Men tror vi alle er enige om at elbilen er bra,så kanskje vi skulle la det være med det og oppfordre folk til å velge elbil foran fossil uansett merke fremover?
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: automatonsdag 14. juli 2021, klokken 17:46
Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. juli 2021, klokken 16:57
Synes hverken Tesla eller VW har sin sti ren mhp miljø. Graden av alvorlighet kan sikkert debatteres,men 1.8 millioner bensinbiler er jo ikke småtteri det heller :

https://www.nettavisen.no/okonomi/sjokktall-tesla-utslipp-like-hoye-som-utslippene-til-1-8-millioner-bensinbiler/s/12-95-3424120633

Kan man stole på tallene i artikkelen? Eller er de hentet frem for svartmale situasjonen mest mulig?

Det er nok av artikler og rapporter som er ute etter å snakke ned elbiler generelt og Tesla spesielt.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: DagfinnNonsdag 14. juli 2021, klokken 18:21
Her debatteres det om hvem som er mest uren når det gjelder å lure miljøet og myndigheter. Tesla har kjøpt bitcoin en gang og sidestilles med bedritne tyskere som lurer, jukser og blir idømt milliardbøter.
Når så dette påpekes så trekkes det fram en fake artikkel om forbruk hos Tesla. Selv om denne artikkelen skulle være sann - noe den sannsynligvis ikke er, så brukes det som et argument for Tesla sitt lureri. Snakk om å sammenligne epler og bananer. Men jeg vet. Ørene er døve og øynene leser bare det man tror.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: hELgenenonsdag 14. juli 2021, klokken 18:55
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 14. juli 2021, klokken 18:21
Her debatteres det om hvem som er mest uren når det gjelder å lure miljøet og myndigheter. .

NEI - det gjøres faktisk ikke det. Trådstarter mener vi bør slutte å kjøpe tyske biler og konkluderer :
"Hvor sløv er man hvis man kjøper bil fra disse i fremtiden? Meget! Heldigvis er det andre bilprodusenter man kan kjøpe biler fra."

Det er ikke en konkurranse om å være best eller verst i klassen. Skal man boikotte tysk bilindustri eller ikke pga. feilene som er blitt gjort? Vel - Trådstarter mener det - jeg mener det er tullete og ikke gir noen mening og at selv Tesla som vifter med det grønne flagget har tråkket feil. Jeg er ikke så opptatt av hvilke biler man kjøper - det være seg Tesla eller noe annet så lenge det er elbiler. Men ser jo at de som utgjør Tesla meningheten her inne - ja det er noen få - går helt bananas når man påpeker fakta. Men fakta er og blir at Tesla også har gjort klima og miljø feil - og å rangere dem ser jeg ingen poeng i. Tesla er heller ikke ute av sin posisjon i Bitcoin - så sånn sett sitter de fortsatt på dritten for å si det slik. Men jeg håper de snart kvitter seg med dette. Rart hvordan enkelte føler seg såret og vonbroten. Det er fristende å sitere et bibelvers :

"Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til. Eller hvordan kan du si til din bror: La meg ta flisen ut av øyet ditt, når det er en bjelke i ditt eget ? Din hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye! Da først vil du se klart og kan ta flisen ut av din brors øye"."

Poenget er at ingen av disse aktørene har sin sti ren lenger.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: automattorsdag 15. juli 2021, klokken 10:41
Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. juli 2021, klokken 18:55

Men ser jo at de som utgjør Tesla meningheten her inne - ja det er noen få - går helt bananas når man påpeker fakta. Men fakta er og blir at Tesla også har gjort klima og miljø feil - og å rangere dem ser jeg ingen poeng i.

Er artikkelen om utslipp tilsvarende 1,8 mill biler fakta? Eller er den basert på sammenraskede tall som passer budskapet?

Det er nok av eksempler på anti-elbilartikler som kollapser hvis man begynner å bore i tallene. Hvordan vurderte du kildene til denne artikkelen når du refererte til den?

Bitcoin var helt klart en tabbe av Tesla. Men i motsetning til jukset andre produsenter har holdt på med, var det ikke ulovlig. Så det er åpenbart at det er forskjellig alvorlighetsgrad her.

Og skal man først trekke frem det relgiøse aspektet her, så er anti-Tesla-menigheten verdt en studie.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: eisa01torsdag 15. juli 2021, klokken 10:44
Og hvorfor dette fokuset på Tesla? Fins jo uansett andre elbilleverandører som ikke er tatt for å ha fusket med rensesystemene på dieselbiler, så man har mange å velge mellom hvis man ikke vil premiere kriminelle :)
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: automattorsdag 15. juli 2021, klokken 16:14
Sitat fra: eisa01 på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:44
Og hvorfor dette fokuset på Tesla? Fins jo uansett andre elbilleverandører som ikke er tatt for å ha fusket med rensesystemene på dieselbiler, så man har mange å velge mellom hvis man ikke vil premiere kriminelle :)

Du får spørre Tesla-hateren som dro Tesla inn i diskusjonen. Resten er svar på tiltale.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: GOLF-raiderfredag 16. juli 2021, klokken 13:36
«Auto-Motor-Sport» skriver en artikkel for snart to år siden:
«Daimler stoppt Verbrennungsmotoren-Entwicklung»  ::)
https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/daimler-stoppt-verbrennungsmotoren-entwicklung-2019/

«Volkswagen Group News» skriver ifjor: 
«Ford + Volkswagen Sign Agreements for Joint Projects On Commercial Vehicles, Electrification»   ???
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/ford-volkswagen-sign-agreements-for-joint-projects-on-commercial-vehicles-electrification-autonomous-driving-6121
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Mobileumfredag 16. juli 2021, klokken 13:46
Om noen få år er Tyskland verdens største produsentland av elbiler.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Counterpointerfredag 16. juli 2021, klokken 15:52
Sitat fra: Mobileum på fredag 16. juli 2021, klokken 13:46
Om noen få år er Tyskland verdens største produsentland av elbiler.
Hva er noen få?

Flaskehalsen for alle bilprodusenter er battericeller, det er underskudd på produksjon og også mangel på noen råvarer til batterier.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: DagfinnNfredag 16. juli 2021, klokken 16:01
Sitat fra: Mobileum på fredag 16. juli 2021, klokken 13:46
Om noen få år er Tyskland verdens største produsentland av elbiler.
Snart kommer tyskerne. Det har vi hørt siden 2014.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Mobileumfredag 16. juli 2021, klokken 16:08
De får jo god hjelp fra Teslas fabrikk i Brandenburg  :D
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Counterpointerfredag 16. juli 2021, klokken 16:24
Sitat fra: DagfinnN på fredag 16. juli 2021, klokken 16:01
Sitat fra: Mobileum på fredag 16. juli 2021, klokken 13:46
Om noen få år er Tyskland verdens største produsentland av elbiler.
Snart kommer tyskerne. Det har vi hørt siden 2014.
Men VW har faktisk begynt å selge biler som folk vil ha og har mange fler underveis.

Mercedes har kommet med noen bra utgaver.

BMW var veldig tidlig ute med i3 ellers har det vært mest konsepter fra dem. Unntaket er fossilbasert iX3 som virker overraskende god.

Audi og Porsche har laget noe fine utgaver og det kommer flere.

Men innvendingen mot dem alle er volumet. Selvfølgelig burde den tyske bilindustrien ha kommet for lenge siden, det er bare ikke så enkelt for dem.
Virker ikke som de forsto alvoret før Tesla ble verdens mest verdifulle bilprodusent! Det er et alvorlig varselskudd for baugen på tyskerne, spørsmålet er både om de vil snu og om de har muligheten til det på kort sikt. VW har kjørt for full maskin en god stund nå (noe som er veldig bra), men volumet på verdensbasis er heller magert!

Her er en historikk fra 2010 til 2020
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210716/f3205150cbdac8b8b75cfd9916b3512d.jpg)

Tyskerne er ikke skilt ut men grønt er EU.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Mobileumfredag 16. juli 2021, klokken 16:34
Det kommer til å selges titalls millioner fossilbiler pr. år i mange år fremover. Jeg er mere enn overbevist om at bilfabrikanter har dypanalysert markedet, og vet presis hvor de vil selge sine biltyper. Som eksempel bor det 1.3 milliarder mennesker i Afrika hvor mangelen på stikkontakter er enorm. Mens det er hundretusener bensinstasjoner. Her blir det høna og egget nok en gang. :D
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Vurderer en elbilfredag 16. juli 2021, klokken 18:18
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 12. juli 2021, klokken 17:22

Men nå er det slutt! Når tyskerne konspirerer om å slippe ut mere dritt fra eksosen enn de hadde trengt å slippe ut så er det umulig for meg å tenke tysk bil uten å få flau smak i munnen.

Dette betyr vel at du ikke kan kjøpe noen biler, eller...?
https://naturvernforbundet.no/samferdsel/vei/dodelig-dieseljuks-article36390-144.html
Etter å ha lest dette.... Og lest om Tesla i tråden her, hvilken bil mener du at du kan ha?
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: hELgenenfredag 16. juli 2021, klokken 22:22
Sitat fra: Espen med elbil i tankene på fredag 16. juli 2021, klokken 18:18
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 12. juli 2021, klokken 17:22

Men nå er det slutt! Når tyskerne konspirerer om å slippe ut mere dritt fra eksosen enn de hadde trengt å slippe ut så er det umulig for meg å tenke tysk bil uten å få flau smak i munnen.

Dette betyr vel at du ikke kan kjøpe noen biler, eller...?
https://naturvernforbundet.no/samferdsel/vei/dodelig-dieseljuks-article36390-144.html
Etter å ha lest dette.... Og lest om Tesla i tråden her, hvilken bil mener du at du kan ha?

Mulig ingen bil er løsningen for disse - litt som MDG ønsker.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: OhmPaPalørdag 17. juli 2021, klokken 18:43
Sitat fra: Espen med elbil i tankene på fredag 16. juli 2021, klokken 18:18
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 12. juli 2021, klokken 17:22

Men nå er det slutt! Når tyskerne konspirerer om å slippe ut mere dritt fra eksosen enn de hadde trengt å slippe ut så er det umulig for meg å tenke tysk bil uten å få flau smak i munnen.

Dette betyr vel at du ikke kan kjøpe noen biler, eller...?
https://naturvernforbundet.no/samferdsel/vei/dodelig-dieseljuks-article36390-144.html
Etter å ha lest dette.... Og lest om Tesla i tråden her, hvilken bil mener du at du kan ha?

Tenker du på at Tesla sin moral er like ille som Volkswagen siden de kjøpte noen Bitcoin?

Jeg liker ikke Bitcoin så Tesla må gjerne slutte med det for min del.

Men det er likevel milevis i forskjell mellom de to bedriftene.

Tesla stoppet muligheten for å kjøpe bil med Bitcoin pga disse sin bruk av kullkraftverk til å drive mining. De oppfordret Bitcoin til å bruke ren energi og sa de ville åpne for bruk av Bitcoin når de eventuelt skjerper seg.

VW og VAG jukset med deselutslipp og da de ble avslørt tok de ikke ansvar men må dras gjennom rettsystemet før de skjerpet seg. Her er foretningsmoralen hos VAG tydelig.

Det er bra at tyskerne lager elbiler. Men jeg finner få tegn på at foretningsmoralen har bedret seg.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Motorwattlørdag 17. juli 2021, klokken 20:16
SitatDet er bra at tyskerne lager elbiler. Men jeg finner få tegn på at foretningsmoralen har bedret seg.

Begrepet "forretningsmoral" er så tynnslitt at det nesten ikke kan brukes lenger. Det kan være stor forskjell på alvorlighetgraden, men at det påvirker slitasjen er utvilsomt. En har produsert titalls millioner setebelter med defekt som har krevet 11 menneskeliv. De kjente til problemet flere år før det ble offentlig kjent. En leverte biler i 10 år med feil på tenningslåsen som resulterte i branner. Låsen kostet 10 USD, men produsenten nektet tilbakekalling. En har redusert bilenes rekkevidde uten at kundene ble informert. En amerikansk og en tysk produsent har oppgitt feil produksjonstall, og har betalt hundrevis av millioner i bøter. Én produsent har solgt et tilleggsprodukt for over 1 milliard USD som de ikke har levert etter snart 5 år. En tysk fabrikant betalte 185 millioner USD i bøter for regnskapstriksing. En japansk produsent måtte tilbakekalle 9 millioner biler, og betale 1.9 milliarder USD i bøter for å prøve å skjule saken, og ha løyet i høringer. Bilene akselererte av seg selv.  Jeg kan fortsette nesten i det uendelige, men forretningsmoral er nærmest ikke-eksisterende i denne bransjen (også).
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Rollepmandag 19. juli 2021, klokken 14:12
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 14. juli 2021, klokken 12:32
Og på verdensbasis selger de masse fossilbiler og bygger tilogmed nye fabrikker for produksjon av flere fossilbiler. Bla i Afrika. Der burde jo elbiler være fordelaktig på enda flere måter siden mange land sliter med å få tak i nok fossilt drivstoff.
Ja det er rart de ikke satser på elbilfabrikker og elbilsalg i Afrika, de fleste land der nede har jo massevis av ren elektrisk energi som distribueres over velutbygget og svært stabil infrastruktur  :D ;D :D
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: OhmPaPamandag 19. juli 2021, klokken 19:30
Sitat fra: Rollep på mandag 19. juli 2021, klokken 14:12
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 14. juli 2021, klokken 12:32
Og på verdensbasis selger de masse fossilbiler og bygger tilogmed nye fabrikker for produksjon av flere fossilbiler. Bla i Afrika. Der burde jo elbiler være fordelaktig på enda flere måter siden mange land sliter med å få tak i nok fossilt drivstoff.
Ja det er rart de ikke satser på elbilfabrikker og elbilsalg i Afrika, de fleste land der nede har jo massevis av ren elektrisk energi som distribueres over velutbygget og svært stabil infrastruktur  :D ;D :D

Det kan man tro - men leste en informativ artikkel i en papiravis om dette. En familie i Afrika byttet fra fossilbil til elbil - tror det var en i3. Strømmen kom og gikk. Men så lenge elbilen var plugget i så ladet den når det var strøm.

Har man fossilbil var det store problemet at bensinstasjonene gikk tom for drivstoff. Så når drivstoff kom var det laaaaange køer helt til det var tomt igjen.

Forskjellen er at elbilen venter på strøm hjemme mens fossilbilen er avhengig av at man selv sitter i køen og venter.

Det unge paret i artikkelen var godt fornøyde med elbil-livet.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: hELgenenmandag 19. juli 2021, klokken 19:51
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 19. juli 2021, klokken 19:30
Sitat fra: Rollep på mandag 19. juli 2021, klokken 14:12
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 14. juli 2021, klokken 12:32
Og på verdensbasis selger de masse fossilbiler og bygger tilogmed nye fabrikker for produksjon av flere fossilbiler. Bla i Afrika. Der burde jo elbiler være fordelaktig på enda flere måter siden mange land sliter med å få tak i nok fossilt drivstoff.
Ja det er rart de ikke satser på elbilfabrikker og elbilsalg i Afrika, de fleste land der nede har jo massevis av ren elektrisk energi som distribueres over velutbygget og svært stabil infrastruktur  :D ;D :D

Det kan man tro - men leste en informativ artikkel i en papiravis om dette. En familie i Afrika byttet fra fossilbil til elbil - tror det var en i3. Strømmen kom og gikk. Men så lenge elbilen var plugget i så ladet den når det var strøm.

Har man fossilbil var det store problemet at bensinstasjonene gikk tom for drivstoff. Så når drivstoff kom var det laaaaange køer helt til det var tomt igjen.

Forskjellen er at elbilen venter på strøm hjemme mens fossilbilen er avhengig av at man selv sitter i køen og venter.

Det unge paret i artikkelen var godt fornøyde med elbil-livet.

Mja..har fulgt med en youtuber som kjører rundt i afrika på en motorsykkel - ser ut til at det meste av infrastruktur mangler både her og der......

Ingen kjører elbiler heller - tror det er lenge til elbiler slår gjennom på landsbygda i afrika for å si det slik.
Siste video er i denne føljetongen i skrivende stund er fra namibia - et ganske så øde land.....

https://www.youtube.com/watch?v=tGcdwPgUMdQ
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Vurderer en elbilonsdag 21. juli 2021, klokken 14:57
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 19. juli 2021, klokken 19:30
Det unge paret i artikkelen var godt fornøyde med elbil-livet.
Selv med en tysk bil...?

Utrolig...
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: OhmPaPaonsdag 21. juli 2021, klokken 16:08
Sitat fra: Espen med elbil i tankene på onsdag 21. juli 2021, klokken 14:57
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 19. juli 2021, klokken 19:30
Det unge paret i artikkelen var godt fornøyde med elbil-livet.
Selv med en tysk bil...?

Utrolig...

LOL
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Øyvind.honsdag 21. juli 2021, klokken 17:20
Det eneste positive med tradisjonelle bilprodusenters sidrumpa holdninger er at merker som Tesla hadde en enestående sjanse til å lykkes. Tesla trengte bare å gjøre det tradisjonelle produsenter ikke gadd, og vipps ble de en raskt voksende aktør med et produkt mange ville kjøpe.
Hadde de tradisjonelle levert det samme ville det vært mer utfordrende å vokse så raskt som Tesla gjorde, og måtte gjøre for å overleve.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Motorwattonsdag 21. juli 2021, klokken 18:27
Det er noe helt annnet å bygge opp en ny industri som Teslas hvor man kan ansette og sparke ansatte nærmest i takt med utviklingen. I 2013 hadde de 5813 ansatte, og derfor ikke det store lønnsansvaret, mens for eksempel VW har 600.000, og må hele tiden må innkalkulere lønnskostnader som er gigantiske. Tesla var ikke garantert å lykkes, men hadde heller ikke den store risikoen. Det samme kan man ikke si om tysk bilindustri. De må nok tenke mye lengre fremover.

I tysk bilindustri er omtrent alle 2.7 millioner arbeidere organisert i IG Metall, mens Tesla skyr organisert arbeidskraft. Tyske arbeidstakere har omtrent samme beskyttelse som her i Norge, og de samme trygdegodene. I USA er de nærmest uten oppsigelsevern, og veldig dårlig offentlig trygd/sykelønn. Og arbeidsgiveransvaret er helt minimalt. Derfor er kostnaden pr. arbeidstaker betydelig mindre.



Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Roy Aasenonsdag 21. juli 2021, klokken 19:09
Blir å håpe at Tesla har en plan for samarbeide med IGMetall og andre fagforeninger i Tyskland, hvis ikke tror jeg det kan bli mye styr. Det er forøvrig ikke bare IGMetall, er fagforeninger for det meste i Tyskland slik som der er hos oss.
Vi får håpe at Tesla er seg sitt ansvar bevisst.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Magnus Hansenonsdag 21. juli 2021, klokken 22:25
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 21. juli 2021, klokken 18:27
Det er noe helt annnet å bygge opp en ny industri som Teslas hvor man kan ansette og sparke ansatte nærmest i takt med utviklingen. I 2013 hadde de 5813 ansatte, og derfor ikke det store lønnsansvaret, mens for eksempel VW har 600.000, og må hele tiden må innkalkulere lønnskostnader som er gigantiske. Tesla var ikke garantert å lykkes, men hadde heller ikke den store risikoen. Det samme kan man ikke si om tysk bilindustri. De må nok tenke mye lengre fremover.

I tysk bilindustri er omtrent alle 2.7 millioner arbeidere organisert i IG Metall, mens Tesla skyr organisert arbeidskraft. Tyske arbeidstakere har omtrent samme beskyttelse som her i Norge, og de samme trygdegodene. I USA er de nærmest uten oppsigelsevern, og veldig dårlig offentlig trygd/sykelønn. Og arbeidsgiveransvaret er helt minimalt. Derfor er kostnaden pr. arbeidstaker betydelig mindre.

Ingen dramatiske forskjeller på tyske og amerikanske kostnader ved arbeidskraft i følge denne:



https://www.weforum.org/agenda/2019/05/chart-labour-costs-in-european-union/
(https://www.weforum.org/agenda/2019/05/chart-labour-costs-in-european-union/)

Forøvrig interessant at Tesla har valgt Tyskland fremfor feks et østeuropeisk land. Viser vel at kostnader ved arbeidskraft ikke er avgjørende
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: 1317142119onsdag 21. juli 2021, klokken 23:05
Når man snakker om tysk (eller tradisjonell) bilindustri som sidrumpa eller trege, så fremstår man en smule kunnskapsløs.

I bilindustrien er det vanlig at når én modell lanseres, så starter man arbeidet på faceliften. Det vil si 3-5 års arbeid avhengig av hvor mye som endres. Når det kommer til helt nye modeller - altså en bensinmodell på ny plattform - så snakker vi inntil 10 år utvikling. Og dette er før man snakker om at de må staffe opp, skaffe kompetanse, gjøre avtaler med nye underleverandører m.m. på en helt ny drivlinje ...

Så å påstå bilbransjen har reagert tregt på Tesla, når de 8-9 år etter Model S lanserer tilsvarende avanserte biler, er faktisk feil. De har jobbet overraskende raskt, mtp ingen visste elbiler ville bli populært da Tesla lanserte sin elektriske Audi-kopi Model S.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Motorwattonsdag 21. juli 2021, klokken 23:38
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 21. juli 2021, klokken 22:25
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 21. juli 2021, klokken 18:27
Det er noe helt annnet å bygge opp en ny industri som Teslas hvor man kan ansette og sparke ansatte nærmest i takt med utviklingen. I 2013 hadde de 5813 ansatte, og derfor ikke det store lønnsansvaret, mens for eksempel VW har 600.000, og må hele tiden må innkalkulere lønnskostnader som er gigantiske. Tesla var ikke garantert å lykkes, men hadde heller ikke den store risikoen. Det samme kan man ikke si om tysk bilindustri. De må nok tenke mye lengre fremover.

I tysk bilindustri er omtrent alle 2.7 millioner arbeidere organisert i IG Metall, mens Tesla skyr organisert arbeidskraft. Tyske arbeidstakere har omtrent samme beskyttelse som her i Norge, og de samme trygdegodene. I USA er de nærmest uten oppsigelsevern, og veldig dårlig offentlig trygd/sykelønn. Og arbeidsgiveransvaret er helt minimalt. Derfor er kostnaden pr. arbeidstaker betydelig mindre.

Ingen dramatiske forskjeller på tyske og amerikanske kostnader ved arbeidskraft i følge denne:



https://www.weforum.org/agenda/2019/05/chart-labour-costs-in-european-union/
(https://www.weforum.org/agenda/2019/05/chart-labour-costs-in-european-union/)

Forøvrig interessant at Tesla har valgt Tyskland fremfor feks et østeuropeisk land. Viser vel at kostnader ved arbeidskraft ikke er avgjørende
Nå handler ikke dette primært om lønn, men om det ansvaret en ledelse har for å ta mest mulig riktige beslutninger for å sikre bedriftens eksistens. Både for eiere og ansatte. Da gambler man minst mulig.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: sjokomelktorsdag 22. juli 2021, klokken 08:32
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 21. juli 2021, klokken 18:27
I tysk bilindustri er omtrent alle 2.7 millioner arbeidere organisert i IG Metall, mens Tesla skyr organisert arbeidskraft. Tyske arbeidstakere har omtrent samme beskyttelse som her i Norge, og de samme trygdegodene. I USA er de nærmest uten oppsigelsevern, og veldig dårlig offentlig trygd/sykelønn. Og arbeidsgiveransvaret er helt minimalt. Derfor er kostnaden pr. arbeidstaker betydelig mindre.
Husk også at i USA er ikke folk ansatt hos bilprodusentene, men i fagforeningen som så leier deg ut. De får lønn utbetalt fra fagforeningen og ikke produsenten. Så jeg kan på godt og vondt forstå at Tesla heller vil ansatte folk selv enn å måtte leie de inn.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Counterpointerfredag 23. juli 2021, klokken 03:29
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:05
Tesla lanserte sin elektriske Audi-kopi Model S.
Dette betinger en forklaring?
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Rosstopherfredag 23. juli 2021, klokken 07:58
Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 03:29
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:05
Tesla lanserte sin elektriske Audi-kopi Model S.
Dette betinger en forklaring?

Er den kopi av noe må det vel være Mercedes? Designet var vel inspirert hovedsakelig av Mercedes?
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Motorwattfredag 23. juli 2021, klokken 08:24
SitatEr den kopi av noe må det vel være Mercedes? Designet var vel inspirert hovedsakelig av Mercedes?

En påstand som må være en Tesla-fornærmelse av dimensjoner :D. IMO er TMS designmessig den mest vellykkete "storsedan" som noensinne er laget (eksteriør). Interiørmessig er likheten med Mercedes isolert til tre brytere som faktisk også er kjøpt fra Mercedes  ;).
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: turfsurffredag 23. juli 2021, klokken 08:24
Sitat fra: Rosstopher på fredag 23. juli 2021, klokken 07:58

Er den kopi av noe må det vel være Mercedes? Designet var vel inspirert hovedsakelig av Mercedes?
Model S ble jo (feilaktig IMO) lansert som en konkurrent til S-klasse. Men i formfaktor ligner den jo veldig på Audi A7.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Motorwattfredag 23. juli 2021, klokken 08:35
Langt utover trådtema: I nyere tid er TMS slått av:

(https://mollerbil.no/globalassets/designtime/2021/audi/audigt_790x253.jpg)
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Counterpointerfredag 23. juli 2021, klokken 17:24
Sitat fra: Motorwatt på fredag 23. juli 2021, klokken 08:35
Langt utover trådtema: I nyere tid er TMS slått av:

(https://mollerbil.no/globalassets/designtime/2021/audi/audigt_790x253.jpg)
Fin GT bil, men hvorfor ikke ta en litt bedre Taycan så slipper du Audi stempelet
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: geearfredag 23. juli 2021, klokken 17:27
Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 03:29
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:05
Tesla lanserte sin elektriske Audi-kopi Model S.
Dette betinger en forklaring?
Hersketeknikken "latterliggjøring" kanskje?
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Counterpointerfredag 23. juli 2021, klokken 21:51
Sitat fra: geear på fredag 23. juli 2021, klokken 17:27
Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 03:29
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:05
Tesla lanserte sin elektriske Audi-kopi Model S.
Dette betinger en forklaring?
Hersketeknikken "latterliggjøring" kanskje?
Hadde jo vært greit om kilden ikke hadde gått i svart og goster tråden. Men ikke usannsynlig at det er forsøk på å være morsom på en eller annen måte.....
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: 1317142119onsdag 28. juli 2021, klokken 19:01
Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 21:51
Sitat fra: geear på fredag 23. juli 2021, klokken 17:27
Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 03:29
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:05
Tesla lanserte sin elektriske Audi-kopi Model S.
Dette betinger en forklaring?
Hersketeknikken "latterliggjøring" kanskje?
Hadde jo vært greit om kilden ikke hadde gått i svart og goster tråden. Men ikke usannsynlig at det er forsøk på å være morsom på en eller annen måte.....
Jeg hadde helt glemt tråden her i sommerferien :) Det var bare et forsøk på å være morsom. Som allerede nevnt av noen andre: den ser unektelig ut som en litt eldre Audi A7.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: geeartorsdag 29. juli 2021, klokken 09:05
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 28. juli 2021, klokken 19:01
Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 21:51
Sitat fra: geear på fredag 23. juli 2021, klokken 17:27
Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 03:29
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:05
Tesla lanserte sin elektriske Audi-kopi Model S.
Dette betinger en forklaring?
Hersketeknikken "latterliggjøring" kanskje?
Hadde jo vært greit om kilden ikke hadde gått i svart og goster tråden. Men ikke usannsynlig at det er forsøk på å være morsom på en eller annen måte.....
Jeg hadde helt glemt tråden her i sommerferien :) Det var bare et forsøk på å være morsom. Som allerede nevnt av noen andre: den ser unektelig ut som en litt eldre Audi A7.
Første gen A7 og Model S ble vist første gang omtrent samtidig i 2009.

Personlig ser jeg ikke likheter mellom de to heller, utover det åpenbare. To helt forskjellige designspråk, Audi med sitt vante minimalistiske stramme språk, mens Tesla kom med runde former. Jeg syns Model S har større likheter med for eksempel Fisker Karma og Maserati Quattroporte, men det er mer "going on" på Model S enn de to også. Har aldri sett Model S som kopi av noe annet.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Counterpointertorsdag 29. juli 2021, klokken 13:50
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210729/b02b14c73253547eed27d2878e4a9425.jpg)


(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210729/f2d3c52f9d772426fe39857516e4cef3.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210729/76e7330286b47cf2c1779b95aa8e069a.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210729/46ab4d9822db8105fd22df2d17a1ad79.jpg)
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Jallatorsdag 29. juli 2021, klokken 18:55
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. juli 2021, klokken 13:50
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210729/b02b14c73253547eed27d2878e4a9425.jpg)


(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210729/f2d3c52f9d772426fe39857516e4cef3.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210729/76e7330286b47cf2c1779b95aa8e069a.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210729/46ab4d9822db8105fd22df2d17a1ad79.jpg)
Du kan gjerne mene at Model S er noe lik en Aston Martin, men Franz von Holzhausen har aldri jobbet for Aston. Han startet hos VW, og så for GM hvor han sto bak Saturn Sky og Pontiac Solstice. Fra 2005 var han design sjef i Mazda, før han havnet hos Tesla i 2008.
https://www.greencarreports.com/news/1020359_tesla-model-s-designer-franz-von-holzhausen-reveals-how-perfectionism-drives-design
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 30. juli 2021, klokken 10:18
Jalla & Counterpointer:  :+1:
He he synes det er likhet mellom alle de bilene som det er bilder fra de dere har lagt inn her og TMS  :D

Det blir gjerne slik nå bil entusiaster diskuterer at noen har sine preferanser og andre har sine... Hva er det det heter i utrykket?
"Noen liker mora - mens andre liker dattera"
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: bmw2002lørdag 31. juli 2021, klokken 18:33
Stor sjanse for at min neste elbil blir tysk. Rett og slett fordi de er de eneste som lager de beste premiumbilene inkludert elbil.

Sterkeste kandidaten er EQE SUV, men siden pris og rekkevidde er uavklart er ingenting bestemt.

Skulle jeg tenkt etikk ville jeg holdt meg unna alt bygget i Kina i allefall (Model Y, Polestar 3).
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 31. juli 2021, klokken 18:43
Ikke noe å utsette på tyske elbiler fra denne kanten heller. Både EQC og e-Tron har imponert meg stort. Kjøremessig og støymessig også bra. Og så kommer det snart en Berliner elbil når fabrikken er ferdig og den tror jeg også blir veldig bra :+1:

Derimot nåe det gjelder tildige års billige asiatiske, korenanske fossilbiler så har jeg opp gjennom tidene vært med på å kjøre myyye dårlige biler... men det ligger liksom i kortene siden de har vært så billige å kjøpe. Pris og opplevd kvalitet henger gjerne sammen.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: geearsøndag 01. august 2021, klokken 01:18
Sitat fra: bmw2002 på lørdag 31. juli 2021, klokken 18:33
Stor sjanse for at min neste elbil blir tysk. Rett og slett fordi de er de eneste som lager de beste premiumbilene inkludert elbil.

Sterkeste kandidaten er EQE SUV, men siden pris og rekkevidde er uavklart er ingenting bestemt.

Skulle jeg tenkt etikk ville jeg holdt meg unna alt bygget i Kina i allefall (Model Y, Polestar 3).
BMW iX3 er også kinesisk..

.. men når det gjelder etikk så har jo tyskerne vist seg å være relativt tvilsomme, som denne tråden altså handler om. Til og med lastebilprodusentene har vært ute og "syklet"...
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: turfsurfsøndag 01. august 2021, klokken 09:50
Selv om jeg liker de tyske bilene synes jeg det er utfordrende med måten de driver business på. De driver kun etter profitt, og elbiler kommer kun fordi det er politisk styrt, på tross av deres lobbyvirksomhet. Dette også kun i spesifikke markeder.

Tyskerne kunne solgt mye mere elbiler hadde de villet.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 01. august 2021, klokken 09:54
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. august 2021, klokken 09:50
Selv om jeg liker de tyske bilene synes jeg det er utfordrende med måten de driver business på. De driver kun etter profitt, og elbiler kommer kun fordi det er politisk styrt, på tross av deres lobbyvirksomhet. Dette også kun i spesifikke markeder.

Tyskerne kunne solgt mye mere elbiler hadde de villet.

turfsurf :+1: enig. Det er mye taktiske grep som gjøres av tyskerne...

Men jeg tror de bedrer seg snart når det gjelder å produsere flere elbiler.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Kanuttensøndag 01. august 2021, klokken 12:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. august 2021, klokken 09:50
... De driver kun etter profitt...

Det er vel poenget med all næringsvirksomhet.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: eivhellesøndag 01. august 2021, klokken 12:33
Sitat fra: Kanutten på søndag 01. august 2021, klokken 12:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. august 2021, klokken 09:50
... De driver kun etter profitt...

Det er vel poenget med all næringsvirksomhet.

Et viktig poeng som jeg tror mange overser. Det er sikkert mange som tenker at Elon Musk overtok Tesla for å redde verden. Jeg for min del tror han tenkte at "å redde verden" var en god forretningsmulighet. Og om man sjekker formuen hans tror jeg han absolutt hadde rett i det.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: geearsøndag 01. august 2021, klokken 12:39
Sitat fra: Kanutten på søndag 01. august 2021, klokken 12:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. august 2021, klokken 09:50
... De driver kun etter profitt...

Det er vel poenget med all næringsvirksomhet.
Ja, men hvor ofte ser du samme type lovbrudd som har vært i bilindustrien, og dessverre ofte i tyske selskaper?

https://www.theguardian.com/business/2017/sep/27/vw-scania-truck-fine-eu-price-fixing-european-commission

VAG sin juksing med testresultater trenger jeg vel ikke finne en kilde til, og så har du jo også saken med AdBlue-tankene til BMW/VAG/MB, alt fra de siste ca. fem årene?

Så kan en jo også tenke på hva som skjedde i forhold til Tesla, må da minne om at Tesla prøvde å få med andre på ladenettverk, og når ingen ville så startet de sitt eget, og måtte også finne en egen standard. Tyskerene skjønte etterhvert at Tesla ble en reell utfordrer, og vedtok da at alle ladestasjoner skulle være åpne for alle, noe som totalt stoppet Tesla sin utbygging av superchargere i Tyskland i noe sånt som 1,5 år - for Tesla var da ikke kompatible med CCS og det var omtrent umulig for de å få dette til. Det endte med at de satt opp ladestasjoner på privat område med bom for inn/utkjøring og pin-koden til porten lå tilgjengelig i navien på Teslaer. Nå går jo Tesla den veien uansett, men tyskerene gjorde det omtrent umulig for Tesla å komme videre. Så lå Model S med startpris på 62 000 EUR eller noe i den duren (husker ikke detaljert), og da fant de ut at de skulle avgiftslegge eller fjerne insentivordning for alle biler med startpris over 60k EUR, og såvidt jeg kan huske var det kun Tesla som ble rammet av det på daværende tidspunkt. Det endte med Tesla lanserte en strippet utgave med lavere startpris, men igjen, ganske råttent spill helt til topps. Tyskerene vet hvor viktig bilindustrien er for landet, og gjør alt de kan for å holde på makta - og i det siste har det vel blitt mer og mer tydelig at det har blitt trådt over en del grenser. Jeg tror ikke det har skjedd hyppigere de siste årene, men jeg tror det har blitt mer synlig.

PS: Det er tyskerene som i utgangspunktet lager bilene som ligger nærmest mitt hjerte, men det betyr ikke at de har etikken på stell.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Jallasøndag 01. august 2021, klokken 12:56
Sitat fra: geear på søndag 01. august 2021, klokken 12:39
Ja, men hvor ofte ser du samme type lovbrudd som har vært i bilindustrien, og dessverre ofte i tyske selskaper?

Leter du så finner du vel tvilsomme ting rundt alle personer og firma. Når skal ikke jeg uttale meg om alt som står på denne siden, men alt er ikke rosenrødt hos Tesla heller kan det se ut som. https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Tesla,_Inc.

Jeg synes Tesla har gjort mye bra, og at de har banet vei for en ny retning. Jeg hadde mye heller kjøpt en Tesla laget i USA eller Tyskland enn en bil laget i Kina. Kina er allerede et stort problem, og de kommer til å bli et enda større problem for verden fremover.

Når det gjelder elbil så blir vi litt navlebeskuende her i Norge. I f.eks USA er det rundt 270 millioner biler, og av disse er det rundt 2 mill elbiler. Halvparten av disse er i California. Så kan du se til Sør-Amerika, Afrika og store deler av Asia. Der finnes et nesten ikke elbiler, og det vil heller ikke gjøre det i overskulig fremtid.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: hELgenensøndag 01. august 2021, klokken 13:10
Jeg mener det viktigste er å se på hva en produsent gjør i dag - glem historien fordi selskaper bytter ledere og strategi hele tiden - men tenk på hva de gjør i dag. Hvilke strategiske mål setter de seg - hva forplikter de seg til - og ikke minst - hvordan bruker de penger i dag. Det siste er syretesten på hvor et selskap beveger seg.
I så måte så synes jeg svært mange selskaper går rett vei - de forplikter seg til å produsere elbiler - de vil til og med lage bilene med fornybar energi - de tenker livsløp i konstruksjonen osv. I dette perspektivet så synes jeg ikke de tyske produsentene er ille - da er det verre med visse andre som snur på flisa og skiter i miljøet og faktisk gjør sitt eget miljøregnskap dårligere fra år til år. Dersom man hele tiden skal dra opp gammel møkk og henge seg opp i dette så ender man til slutt opp med 2 verdenskrig da står det jo ille til med tyske og japanske produsenter. Men jeg mener det er feil fokus - det er hva den enkelte gjør i dag - hvordan den enkelte bruker penger nå - som reellt sett betyr noe.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Counterpointersøndag 01. august 2021, klokken 13:45
Sitat fra: hELgenen på søndag 01. august 2021, klokken 13:10
Jeg mener det viktigste er å se på hva en produsent gjør i dag - glem historien
Er enig i at det er her og nå som er viktig. Og utgangspunktet for denne tråden er at tyske selskaper er nylig dømt.

Hva de driver med akkurat nå er ikke lett å si (siden ting blir avslørt i etterkant). De kan både bygge miljøvennlige og bærekraftige fabrikker samtidig som de motarbeider at fosilproduksjonen skal svekkes. Dvs rider to hester samtidig. Det tipper jeg er mest sannsynlig.

Tror imidlertid det ikke er lett å bruke etikk for å styre bilkjøp. Litt som å velge en bilmodell som har både ting du liker og ting du ikke liker, så er det samme tingen med bilprodusenter. Du må velge hva du tolererer.

Hvis en bruker VAG som eksempel siden de er tyske, er det ikke så lett for meg å akseptere at de gasset aper i testing av utslipp. Akkurat når det ble kjent ville jeg ikke kjøpt en VAG bil. Men så byttet de CEO og fikk Diess og satset mye mer helhjertet elektrisk så jeg hadde ikke problem med å kjøpe en E-golf i fjor.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: turfsurfsøndag 01. august 2021, klokken 15:18
Sitat fra: eivhelle på søndag 01. august 2021, klokken 12:33
Sitat fra: Kanutten på søndag 01. august 2021, klokken 12:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. august 2021, klokken 09:50
... De driver kun etter profitt...

Det er vel poenget med all næringsvirksomhet.

Et viktig poeng som jeg tror mange overser.
Det er ikke korrekt dog. Å maksimere profitt på bekostning av alt annet er langt fra alle virksomheters formål.

Man må ha en viss profitt for å eksistere over tid, men profitt trenger ikke å være det eneste målet. Å bidra til at verden går over til bærekraftig transport er ett annet.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: turfsurfsøndag 01. august 2021, klokken 15:34
Sitat fra: hELgenen på søndag 01. august 2021, klokken 13:10
Jeg mener det viktigste er å se på hva en produsent gjør i dag - glem historien fordi selskaper bytter ledere og strategi hele tiden - men tenk på hva de gjør i dag. Hvilke strategiske mål setter de seg - hva forplikter de seg til - og ikke minst - hvordan bruker de penger i dag.
OK. VW gruppen har i dag 118 fabrikker som produserer kjøretøy. Hvor mange av de produserer elbiler? De produserte nærmere 9 millioner biler i fjor, hvor mange var elbiler? Hvor kommer omsetningen og profitten fra?

De kunne fint produsert flere elbiler, bygget om flere fabrikker, satset enda mere på FOU og fremdeles gått så det suser. Dette er hva de gjør i dag.

Kun det de ser som nødvendig for å maksimere profitt. IMO er dette organisasjonskultur, og ikke noe som snur etter hvor vinden blåser. Hadde de satset like mye penger på elbiler før EU og nå USA strammet inn så hadde de hatt litt troverdighet. Nå ikke så mye. Og ny CEO betyr filla. Han sitter bare så lenge styret er fornøyd.

Og VW gruppen er tross alt de som har kommet lengst i elbilsatsingen i Tyskland.

Jada, de gjør mye bra. Men de kunne gjort mye mere, og kommet mye lengre. Som jo og på mange vis var konklusjonen i rettssaken.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: OhmPaPaonsdag 04. august 2021, klokken 10:24
Sitat fra: hELgenen på søndag 01. august 2021, klokken 13:10
Jeg mener det viktigste er å se på hva en produsent gjør i dag - glem historien fordi selskaper bytter ledere og strategi hele tiden

Ikke enig. Selskapene har som regel samme eiere og folk i styret byttes ikke like ofte. Det er styret og eiere som bestemmer.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Rævediltertorsdag 05. august 2021, klokken 22:19
Enig med siste innlegg, ukultur gjennomsyrer bedrifter og går heilt til topps og tar svært lang tid å endre.
Salgsutspel er akkurat det, eit utspel for å selge meir, ikkje fordi kulturen har endra seg.
Mitt hovedanliggende med tyske biler (VW kons. og MB) er (den manglende) servicen dei har overfor kundene her i Norge, maken til arroganse dei har vist gjennom åra gjer at ialllefall eg ikkje kjem til å handle biler fra dei. BMW har eg ikkje noko imot, men dei har heller ikkje biler eg kunne tenkt meg p.t.
Tittel: Sv: Aldri mer tyske drittbiler
Skrevet av: Motorwatttorsdag 05. august 2021, klokken 23:47
Sannsynligvis uten betydning for slike sterke meninger, men dere er i utakt med de fleste norske bilkunder iflg. salgsstatistikkene. Tyske biler har ligget på topp selv etter skandalene. Hvilket da vel må bety at de fleste egentlig ikke bryr seg. Hvis man skal holde seg helt unna bilprodusenter som har urent mel i posen, så blir det nok kollektivt (men vær klar over at bussen kan være tyskprodusert).