Elbilforum.no

Entusiastens egen side. => De lange turene, planlegging og gjennomføring. => Turer i Norge. => Emne startet av: Newbie2 på torsdag 24. juni 2021, klokken 12:09

Tittel: Sognefjellet med Hyundai IONIQ
Skrevet av: Newbie2torsdag 24. juni 2021, klokken 12:09
Vi har lyst til å kjøre fra Voss til Lom i sommer. Det er ladestasjon i Gaupne så der kan jeg lade til 80% kapasitet.

Fra Gaupne til Lom er det ingen ladestasjoner. Det er 109 km. Utfordringen er at det er stigning på 1400 meter.

Noen som har kjørt her med elbil og kan si noe om forbruket?

Jeg har en Hyundai IONIQ som har rekkevidde på 311 km med fullt batterti så med 80% bør det være ca. 250 km. Dvs rekkevidden er 250 km og jeg skal kjøre 109 km så hadde det vært flatt ville det jo ikke vært noe problem, men hvor mye mer må jeg regne med å bruke når jeg skal opp til 1400 moh (fra 0 moh)? 
Tittel: Sv: Sognefjellet med Hyundai IONIQ
Skrevet av: Breezectorsdag 24. juni 2021, klokken 13:06
Dette skal være helt uproblematisk. Kjørte denne turen i midten av mai med min Tesla Model X75D som har tilsvarende rekkevidde som din. Gaupne 57% batteri - Bismo (forbi Lom) 11% gjenværende batteri.
Tittel: Sv: Sognefjellet med Hyundai IONIQ
Skrevet av: E-Trondtorsdag 24. juni 2021, klokken 14:37
Ioniq er en veldig effektiv sak!
Vi kjørte en tur på 233 km for noen dager siden der vi blant annet kjørte gjennom Eidfjord nede ved ca 10 moh og over Hardangervidda med 1200 moh og ankom Gol med 38% på batteriet.
Noe som tilsvarer en rekkevidde på 375 km den dagen! 👍
Med 4 personer I bilen og helgebagasje.
Tittel: Sv: Sognefjellet med Hyundai IONIQ
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadtorsdag 24. juni 2021, klokken 19:13
Kan ein anta at det å løfte bilen opp på fjellet er neglisjerbart samanlika med å presse farkosten fram gjennom luft i 100++km/t? Og med vesentlig lavare fart så er høgdemeterane inga bekymring? Litt på samme måte som at nedstiginga gir sjeldan netto gevinst. Billig i drift nedover, ja bevares, men lite påfyll på batteriet.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Tittel: Sv: Sognefjellet med Hyundai IONIQ
Skrevet av: E-Trondtorsdag 24. juni 2021, klokken 20:29
Det kan nok stemme. Er nok hastighet som er det største problemet.

På vei ned igjen noen dager senere så fulgte jeg med på hvor mye bilen fyllte på igjen av strøm.
Fra høyeste punkt som jeg tror er Dyranut Fjellstove på 1200 moh,og ned til nedre Eidfjord,en strekning på 36 km så la batteriet på seg 6% og 22.5 km rekkevidde.
Tittel: Sv: Sognefjellet med Hyundai IONIQ
Skrevet av: Magnus Hansentorsdag 24. juni 2021, klokken 21:25
Energi for å overvinne høyde: E=mgh
Feks bil på 1400kg 1000m opp:

1400kg*9.81m/s2*1000m = 14MJ som er 3.9kWh. Som jo tross alt er en del for biler med små batterier
Tittel: Sv: Sognefjellet med Hyundai IONIQ
Skrevet av: Truls Antonsentorsdag 24. juni 2021, klokken 23:16
Dele på 3,6 så får en kWh. Dvs 3,9kwh. Og så kommer «flatmarks-forbruk» i tillegg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Sognefjellet med Hyundai IONIQ
Skrevet av: jlanlørdag 26. juni 2021, klokken 17:00
Hvis du skal fram raskest mulig anbefaler jeg Tindevegen mellom Øvre Årdal og Turtagrø. Du kan lade i Øvre Årdal. Jeg har kjørt den strekningen med campingvogn, med rekkevidde 80%-10% ca. 200 km.
https://tindevegen.no/