Elbilforum.no
Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq 5 => Emne startet av: Moas på mandag 14. juni 2021, klokken 08:33
Da er første Ioniq 5 til salg på finn:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=221938464
Det blir spennende å se på prisutviklingen på annenhåndsmarkedet på denne modellen.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=221607895
Ikke min, så den her om dagen
Det var ikke så gal pris på de to ?
Prisen på de som ligger på finn er ikke så ille, tatt i betraktning hva du må betale for en ny id.4 eller Enyaq.
Litt trist er det dog - at folk driver flipping. Det er liksom blitt en egen greie for enkelte. Det finnes nok av de som faktisk stod på listen som ikke fikk kjøpe og som ville beholdt bilen. Men det er vel bare slik verden er blitt - folk selger vel sin egen mor dersom de fikk nok betalt (regner ikke med svigermor - den hadde vel blitt vanskelig å omsette)
Sitat fra: moby666 på mandag 14. juni 2021, klokken 17:04
Prisen på de som ligger på finn er ikke så ille, tatt i betraktning hva du må betale for en ny id.4 eller Enyaq.
Nå er nok id4 og enyaq langt mer populære biler og har en større kundemasse en ioniq 5.
Sitat fra: andy99 på mandag 14. juni 2021, klokken 17:55
Sitat fra: moby666 på mandag 14. juni 2021, klokken 17:04
Prisen på de som ligger på finn er ikke så ille, tatt i betraktning hva du må betale for en ny id.4 eller Enyaq.
Nå er nok id4 og enyaq langt mer populære biler og har en større kundemasse en ioniq 5.
Men tilbudet (leveranse) av de to må være antatt mye større enn for Ioniq 5 og skulle derfor tilsi lavere pris ut fra tilbud
Interessant å se hvor lite "overpris" disse ligger ute for, og enda ikke solgt kjapt.
Så vidt jeg oppfattet ble det ikke gitt noen rabatter på P45, men folk er vel klar over at det nå gis på ordinær bestilling, og det vil jo påvirke prising. Dessuten er ikke leveringstid som i "gamle dager" for Kona og eNiro og Ampera_e, slik at mye tyder på at flippernes glansdager er over.
499 K for bil + pris på krok, så må faktisk si jeg synes prisene er nøysomme. Innfellbar krok var vel fort 25 K om jeg ikke husker feil. Eller var det kun for avtagbar?
Jeg tror rett og slett ikke det er mye å hente ved å flippe elbiler lenger. Det er såpass god tilgang på elbiler med lang rekkevidde og i samme klasse/prisklasse at jeg har vondt for å se at noen i dagens marked gidder å betale overpris for en Ioniq.
Jeg tror bilene kommer til å forbli usolgt akkurat som når enkelte prøver å selge pariseragurker for kr 5000 pr glass og Gastromat for svartebørspriser. Men, det er lov å prøve seg, jeg vil tro en skal være fornøyd om en får bilprisen. Vi får for selgernes skyld håpe de ikke har kjøpt bilen kun for spekulasjon og da ikke ønsker å beholde den, men vil selge for "enhver" pris.
Likevel er det alltid noen som må syte over det de kaller «flippere», selv her hvor det tydelig er nær null i profitt
Sitat fra: hELgenen på mandag 14. juni 2021, klokken 17:10
Litt trist er det dog - at folk driver flipping.
Hvor mye margin er det på de bilene som ligger ute for salg med utgangspunkt i prisen de spør (og trolig ikke får)? Takket selv nei til bil og kjøpte en ny Kona.
Sitat fra: arthur på tirsdag 15. juni 2021, klokken 09:45
Hvor mye margin er det på de bilene som ligger ute for salg med utgangspunkt i prisen de spør (og trolig ikke får)? Takket selv nei til bil og kjøpte en ny Kona.
Med prisen de ligger ute til så er det ikke mye margin, men de legger jo opp til budrunde. Spørs om de får det til da.
Vi var så heldige at vi vant 2 p45 i hyundai lotteriet. Solgte den ene videre for dagens utsalgspris, dvs at jeg tjente 35000, dvs at jeg fikk "gratis" vinterhjul og hengerfeste på den andre. Begge parter synes det var en god deal.
Hva mener du med vi?
Er det "innafor" å flippe leiligheter som skjer i stor grad og kalles å selge "kontraktposisjon"?
Foreslår at man legger flippediskusjonen død. Den har dukket opp i omtrent alle biltrådene de siste 10 årene.
Har enda ikke lest et argument som ikke har vært presentert for minst 8 år siden.
La oss godta at noen mener at alt som kan kjøpes billig og selges dyrt er lurt. Og at andre mener det er sleipt.
Enten det gjelder biler, hus eller svigermødre etc.
Flipping er jo bare positivt, gir jo vanlige folk som ikke gidder å følge med hele tiden mulighet til å kjøpe bil raskt om de trenger det. Alt er frivillig og mer jobb enn jeg personlig hadde giddet å gjøre for pengene det er snakk om.
Som med svartebørsbiletter, så kan man av og til stille spørsmål til hvordan noen fikk tak i biler å flippe, når man selv finner det "umulig" å nå frem i slike "køer".
Som oftest er det nok helt legitime årsaker, men man kan jo undres om ikke endel av disse kommer av "gode kontakter", som gjør at noen får ordnet seg biler pga rette bekjentskaper mer enn pga at de har hatt sin legitime plass i køen.
Så er det sikkert en god del som har evne og kunnskaper til å lage seg "boter" (små, automatiserte dataprogrammer) som gjør at disse gjør letejobben for den som står bak, og de dermed klarer å komme andre i forkjøpet.
Atter andre har bare timet riktig, men av en eller annen grunn får endre behov, eller velger å ta ut bil og satse på at etterspørsel gir en mulighet til å tjene noen kroner, spesielt om man har mulighet for rabatt.
Men så er det da å kunne avgjøre hva som skyldes juks og inside-info, hva som skyldes "boter" og hva som rett og slett skyldes heldig timing. Det er en temmelig vanskelig jobb, og det er fort gjort å beskylde noen for juks, selv om det kanskje viser seg å ikke ikke stemme.
Uansett, enten avstår man fra å kjøpe bil i slik situasjon om man ikke vil risikere å støtte "profesjonelle flippere" og heller venter til man finner en "reell bruktbil" eller får kjøpt selv fra forhandler, eller så tar man kostnaden for å være "early adopter". Å "sutre" om slikt, fører sjeldent noe godt med seg, for man står like tom for bil uansett.
I porsche kategorien så har jeg sett folk som har hentet en ny elbil og solgt den noen uker senere for ca. 200k lavere pris. Dette kan gå begge veier.
Sitat fra: Moas på tirsdag 15. juni 2021, klokken 23:29
I porsche kategorien så har jeg sett folk som har hentet en ny elbil og solgt den noen uker senere for ca. 200k lavere pris. Dette kan gå begge veier.
Joda, det kan definitivt slå feil vei ved de rette omstendigheter. Men 200K itap på noen uker, er "vondt". Men alternativet var vel verre...
;)
Jeg tenker at dette i det store og hele er en nokså uinteressant diskusjon. Det vil alltid være noen som har reservert/kjøpt en bil som de etter noen måneder av ulike årsaker ikke lenger ønsker å ha.
Da vil det eneste naturlige være å forsøke å selge bilen til det som virker å være "markedspris".
På hvilken måte mener du "flippere" påvirker deg personlig negativt?
Er det meg du spør?
I så tilfelle leste du ikke innlegget mitt godt nok. Jeg lar være å la det affisere meg.
SitatUansett, enten avstår man fra å kjøpe bil i slik situasjon om man ikke vil risikere å støtte "profesjonelle flippere" og heller venter til man finner en "reell bruktbil" eller får kjøpt selv fra forhandler, eller så tar man kostnaden for å være "early adopter". Å "sutre" om slikt, fører sjeldent noe godt med seg, for man står like tom for bil uansett.
Angående nedsiden av flipping så kan dere jo bare se på konsollspetakkelet, da spesielt PS5 problemene. Tror ikke så mange syns det var positivt, akkurat.
Ja, flipping er et problem, og påvirker andre, når flippere skaffer seg så mye av varen de selger at de kontrollerer prisen på den. Altså, at man ikke kan få tak i det lenger på vanlig vis på grunn av flipperne. Dette så vi f.eks. i starten av 2020 med folk i USA som kjøpte opp all håndsprit og munnbind som fantes, og skapte en kunstig mangel på den måten slik at de kunne selge det til ekstrempris. Det er litt som folk som hoarder toalettpapir og dermed skaper mangelen de frykter vil oppstå, men de har jo imidlertid ikke tenkt å selge det videre, så de er om mulig enda verre enn flippere...
Jeg har nettopp solgt to biler, hvorav en helt ny og en som bare var et par uker gammel.
Førstnevnte solgte jeg til kostpris. Hadde jeg fått mer for den på samme tid ville jeg naturlig nok tatt det, men endte opp med å selge til kost. Jeg var fornøyd fordi jeg slapp høyt gebyr til forhandler. Kun èn produsent tilbyr meg bekjent å gå fra avtalen omtrent uten kostnader.
Den andre bilen kjøpte jeg på impuls da jeg hadde lyst til å se hvordan den fungerte for oss. Noe utstyr jeg trodde var på plass manglet, og jeg merket raskt at bilen var OK men ikke helt det jeg forventet av en bil for lengre eierskap. Dermed ble den solgt raskt, litt over kjøpspris.
Når det gjelder Ioniq 5 - der var jo reservasjon og nettside komplett bingo ift. om en fikk bil eller ei. Om rene spekulanter ikke hadde kjøpt ville kanskje siden fungert bedre, men det var ikke bare tregheter som gjorde salgsstart til en fadese. Dermed kan jeg ikke si jeg bærer spesiell nag til de som sikret seg bil primært for videresalg. Prisene på finn virker moderate. Rett nok leser jeg på FB at en del har fått rabatter, og introprisen var vel også grei ift dagens pris slik at det nok ligger noen titusener i fortjeneste på det som ligger på finn (avertert pris er som oftest høyere enn salgspris). Men med Hyundais track record for levering av nye modeller tenker jeg dette kan være en helt ok deal for både kjøper og selger. Vil du hoppe forbi den enorme køen koster det litt.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. juni 2021, klokken 08:22
Men med Hyundais track record for levering av nye modeller tenker jeg dette kan være en helt ok deal for både kjøper og selger. Vil du hoppe forbi den enorme køen koster det litt.
Når jeg bestilte Ioniq 5 for noen dager siden var det bare noen ukers ventetid på 2wd modellen. Min lokale Hyundai forhandler sa også at jeg kunne trekke meg uten kostnader senere.
Glad jeg ikke vant P45 i bingo lotteriet, hadde nok angret bittert nå som BMW i4 M50 dukket opp til meget bra pris (bestilt). Mulig kunne flippet P45, men glad for å slippe å styre med sånt.
Sitat fra: telcontar på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:13
Glad jeg ikke vant P45 i bingo lotteriet, hadde nok angret bittert nå som BMW i4 M50 dukket opp til meget bra pris (bestilt). Mulig kunne flippet P45, men glad for å slippe å styre med sånt.
Fortsatt 100 000 mer enn ioniq 5 :D Er 2 forskjellige biler og, folk som har små barn med barnevogn ser nok ikke på i4 som et alternativ, er nok mer ix3 som er konkurrenten men koster vesentlig mer og kun bakhjulstrekk.
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:38
Sitat fra: telcontar på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:13
Glad jeg ikke vant P45 i bingo lotteriet, hadde nok angret bittert nå som BMW i4 M50 dukket opp til meget bra pris (bestilt). Mulig kunne flippet P45, men glad for å slippe å styre med sånt.
Fortsatt 100 000 mer enn ioniq 5 :D Er 2 forskjellige biler og, folk som har små barn med barnevogn ser nok ikke på i4 som et alternativ, er nok mer ix3 som er konkurrenten men koster vesentlig mer og kun bakhjulstrekk.
Enig at det er 2 vidt forskjellige biler, men for meg er heldigvis i4 mye bedre/riktigere valg.
Sitat fra: telcontar på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:40
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:38
Sitat fra: telcontar på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:13
Glad jeg ikke vant P45 i bingo lotteriet, hadde nok angret bittert nå som BMW i4 M50 dukket opp til meget bra pris (bestilt). Mulig kunne flippet P45, men glad for å slippe å styre med sånt.
Fortsatt 100 000 mer enn ioniq 5 :D Er 2 forskjellige biler og, folk som har små barn med barnevogn ser nok ikke på i4 som et alternativ, er nok mer ix3 som er konkurrenten men koster vesentlig mer og kun bakhjulstrekk.
Enig at det er 2 vidt forskjellige biler, men for meg er heldigvis i4 mye bedre/riktigere valg.
Nå er ikke ioniq 5 og i4 så forskjellige, begge er kombicoupé. Med begrenset bagasjeplass, og ikke et alternativ for oss med behov for familiebil.
Sitat fra: Moas på onsdag 16. juni 2021, klokken 08:29
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. juni 2021, klokken 08:22
Men med Hyundais track record for levering av nye modeller tenker jeg dette kan være en helt ok deal for både kjøper og selger. Vil du hoppe forbi den enorme køen koster det litt.
Når jeg bestilte Ioniq 5 for noen dager siden var det bare noen ukers ventetid på 2wd modellen. Min lokale Hyundai forhandler sa også at jeg kunne trekke meg uten kostnader senere.
Forhandlerne reklamerer med at de har kjøpt inn noen biler på spekk, så da får du en ferdig produsert bil allerede underveis. Mulighet til å trekke seg kostnadsfritt er et hederlig unntak fra vanlig praksis hos forhandlere. Jeg fikk inn forbehold når jeg bestilte EV6 ettersom den ikke er tilgjengelig for test enda. Men slike unntak endrer ikke på etablert praksis om at det å gå ifra avtale medfører bruddgebyr. Det finnes det utallige eksempler på hos forskjellige importører.
Når det gjelder leveringstid - forsøk det samme med en godt utstyrt 4wd som skal produseres og sendes så tipper jeg resultatet blir annerledes. I hvert fall om en tar i betraktning kommunisert produksjonskapasitet og etterspørsel. Tallene går rett og slett ikke opp med forhandlernes lovnader om levering, med mindre de har bestilt en haug biler på spekk med 4wd og forskjellige utstyrsvarianter. Det kan tenkes mtp hvor lenge en måtte vente på Ioniq (og eNiro fra Kia som ligger under Hyundai paraplyen).
Nye biler kommer til:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=222202533
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=220979082
Velbekomme til dem som ønsker å kjøpe en Ioniq5 til 570-580k
Uten å gå inn på diskusjonen om flipping forstår jeg virkelig ikke at noen ønsker å betale en slik overpris for å kjøpe en Hyundai. Jeg har selv Kona og er tålelig fornøyd, men heller ikke noe mer. Forsåvidt er min holdning uavhengig av om det er en kvalitetsbil eller ikke. Min, lærdom er at jeg vil prøve å styre unna bilmerker som "doserer" biler i markedet slik enkelte gjør. Dersom det er mangel på innsatsfaktorer for å produsere elbiler sier det sitt om den planlagte elektrifiseringen av bilparken.
Ved å betale en slik overpris og følgelig ta en direktekostnad som er ganske høy, bør en ha en svært god økonomi i og med at en velger å ta en direkte merkostnad for å sikre seg en bil som ikke er unik på noen måte.
Sitat fra: Moas på onsdag 16. juni 2021, klokken 08:29
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. juni 2021, klokken 08:22
Men med Hyundais track record for levering av nye modeller tenker jeg dette kan være en helt ok deal for både kjøper og selger. Vil du hoppe forbi den enorme køen koster det litt.
Når jeg bestilte Ioniq 5 for noen dager siden var det bare noen ukers ventetid på 2wd modellen. Min lokale Hyundai forhandler sa også at jeg kunne trekke meg uten kostnader senere.
Hva vil noen uker si? Hvilken fargekombo? Eg bestilte for ca 3 uker siden og er forespeilet levering i August forhåpentligvis..
Sitat fra: HPSE på onsdag 16. juni 2021, klokken 19:49
Sitat fra: Moas på onsdag 16. juni 2021, klokken 08:29
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. juni 2021, klokken 08:22
Men med Hyundais track record for levering av nye modeller tenker jeg dette kan være en helt ok deal for både kjøper og selger. Vil du hoppe forbi den enorme køen koster det litt.
Når jeg bestilte Ioniq 5 for noen dager siden var det bare noen ukers ventetid på 2wd modellen. Min lokale Hyundai forhandler sa også at jeg kunne trekke meg uten kostnader senere.
Hva vil noen uker si? Hvilken fargekombo? Eg bestilte for ca 3 uker siden og er forespeilet levering i August forhåpentligvis..
Senest august, ja, men kanskje tidligere og. Fargen spilte ikke så mye rolle. Jeg valgt samme som jeg har idag (grå).
Har du fått melding med oppdatering på om bil er produsert osv? Hva er evt status der? på min står det fremdeles bare at ordre er opprettet. Tar jo ca 1-1.5 mnd fra den sendes til den kommer til drammen og deretter tar det 2 +/- uker før den kommer til forhandler... Tror fort det kan bli vanskelig med august
Hos forhandleren viste selgeren meg liste over biler på vei til Norge. Selgeren prøvde å få bekreftet leveringsdato raskere enn august, men Hyundai Norge ville ikke det på telefonen når jeg var der.
Noen som har fått indikasjon på når en standard range kommer? Og pris?