Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: knut3448 på fredag 04. juni 2021, klokken 19:21

Tittel: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: knut3448fredag 04. juni 2021, klokken 19:21
Jeg tror de første SR+ MIC modellene ble utlevert onsdag denne uken. Vi fikk vår torsdag, knappe halvannen måned etter bestilling. Iflg vår selger skulle Tesla bestrebe seg på å levere ut bilene i prioritert rekkefølge denne gangen. Jeg vet ikke hva som inngår i den prioriteringa, men vi har eid et par Tesla tidligere, kanskje det var av betydning? Vi bestilte inventorybil og ringte selger for å legge til vinterhjul. Vi slo fra oss uorginale hjul når de nye TPMS-sensorene er så dyre.

Vår første Tesla var en 06/2017 S75 Rwd. Vi var fornøyd med bilen, tilstrekkelig rekkevidde og brukbar ladefart. Nye SR+ slår den bilen på både rekkevidde og ladefart, i alle fall om man starter fra lav nok batteriprosent. Og SR+ vinner vel på akselerasjon også, uten at vi bryr oss. Går mest i Chill-mode. Vi har også hatt en mars 2019 TM3 LR. Vår nye SR+ virker thight'ere og mer stillegående. Merkbart mindre vindstøy fra vinduer.

Vi hentet bilen i Drammen, om morgenen, likevel var bilen nesten 30 min forsinket.  Dette var kontaktløs levering, og det var helt greit. Alt av panel satt fint og fluktet som de skulle, ingen skader hverken innvendig eller utvendig. Jeg ble litt forvirret når skjermen gikk i svart rett før jeg skulle kjøre. Men det viste seg at det var normalt, bilen var visst i ferd med å bli overført fra Tesla til meg, i ett eller annet system.

Det er gøy å kjøre på E18 i bedagelig fart med forbruk på under 120Wh/km. Bilen hadde behov for hurtiglading rett etter henting. Været var varmt, og bilen rakk 10 min med forvarming av batteri, men det var ikke nok til god ladefart ved Liertoppen. Med bare en motor så går nok oppvarminga litt tregere.

Bilen ble ladet til 100% natt til i dag, og det var ikke mye begrensing på regen. Jeg så ikke så nøye på streken, men det var kanskje 60-70% regen. Så da skulle man tro at det er en brukbar topp-buffer på batteriet. Eller er det bare ukalibrert BMS slik at batteriet egentlig ikke var fullt...? Med toppbuffer og LFP-kjemi så er det forståelig at Tesla anbefaler å lade til 100% i så fall. Ladelimit var satt til 100% som standard.

Bilen har radar og justerbar korsryggstøtte på passasjersiden. Og den har hengerfeste. Det er ikke sikkert det kommer så mange SR+ MIC med dette utstyret. Akkurat nå ligger det en sort SR+ med hengerfeste (https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/m3?ADL_OPTS=TOWING&arrangeby=plh&zip=&range=0&referral=knut3448) hos Tesla, og flere uten hengerfeste.

Av de Teslaene vi har eid/kjørt er dette den som oppleves best, eller, ehh.. mest "premium"!? Det blir interessant å se mer data på bilen, som netto batterikapasitet, etterhvert som flere får bilen. Bjørn Nyland skal vel teste en snart.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Murmikfredag 04. juni 2021, klokken 20:34
Takk for interessante vurderinger!

Jeg hentet SR+ torsdag, og er så langt veldig fornøyd. Svært effektiv, med lavt forbruk på normalkjøring. Jeg har bare såvidt kjørt Tesla før (LR) og har også prøvd iPace. Jeg opplever SR+ som kjapp i akselerasjon fra rundt 30 til 100.

Måtte lade på Liertoppen jeg òg, med liten tid til forvarming av batteriet. Rotet litt før jeg fant ut hvordan jeg kunne se batteriprosenten (i stedet for km), men ladingen startet godt nede på gult nivå. Fikk rundt 130 kw umiddelbart før effekten gikk ned til 80 kw og ble liggende stabil på 80 helt til rundt 60% SoC. Da stoppet jeg ladingen.

Prøver å finne info fra Tesla om dette at batteriet bør lades til 100%, men har ikke funnet noe enda. Ladet til 100% i natt og merket knapt noen reduksjon i regen.

Så langt en veldig positiv opplevelse, både bil og overlevering!
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Rosstopherfredag 04. juni 2021, klokken 21:15
Sitat fra: Murmik på fredag 04. juni 2021, klokken 20:34.
Prøver å finne info fra Tesla om dette at batteriet bør lades til 100%, men har ikke funnet noe enda.

Mener de skal ha fjernet "daglig" og "langtur"-teksten der man stiller inn hvor høyt den skal lade, og dermed ikke lenger anbefaler å ikke lade til 100 %. Husker ikke akkurat hvilke ord det står der. De har sikkert også fjernet det varselet som kommer opp på skjermen etter man har ladet til 100 % noen (3?) ganger på rad.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: knut3448fredag 04. juni 2021, klokken 21:46
Sitat fra: Murmik på fredag 04. juni 2021, klokken 20:34
Takk for interessante vurderinger!

Jeg hentet SR+ torsdag, og er så langt veldig fornøyd. Svært effektiv, med lavt forbruk på normalkjøring. Jeg har bare såvidt kjørt Tesla før (LR) og har også prøvd iPace. Jeg opplever SR+ som kjapp i akselerasjon fra rundt 30 til 100.

Måtte lade på Liertoppen jeg òg, med liten tid til forvarming av batteriet. Rotet litt før jeg fant ut hvordan jeg kunne se batteriprosenten (i stedet for km), men ladingen startet godt nede på gult nivå. Fikk rundt 130 kw umiddelbart før effekten gikk ned til 80 kw og ble liggende stabil på 80 helt til rundt 60% SoC. Da stoppet jeg ladingen.

Prøver å finne info fra Tesla om dette at batteriet bør lades til 100%, men har ikke funnet noe enda. Ladet til 100% i natt og merket knapt noen reduksjon i regen.

Så langt en veldig positiv opplevelse, både bil og overlevering!
Jeg rota litt med dagene ser jeg, vi henta også torsdag. Har oppdatert innlegget.

Kjekt å få bekrefta at flere har mye regen ved 100%. Da er det kanskje et stort top-buffer her. Ser flere oppgir ~65kWh brutto kapasitet. Om det viser seg at denne har 51kWh netto, eller kanskje 52-53kWh så er det endel ubrukt kapasitet her. Jeg takker ikke nei til muligheten til å llåse opp 5kWh ekstra for... si 3000 kr :D Nei, spørs vel det.

Enig ang akselerasjon. Ikke helt rå fra 0, men godt drag når man har litt fart.

Jeg har lest flere steder om lading til 100%, det har sirkulert et bilde fra Tesla Kina hvor det angivelig står at 100% er ok. Finner ikke noen gode kilder på det når jeg søker nå, bare påstander.

One is that the LFP battery can (and should, according to Tesla) be charged to 100% regularly, whereas the NCA battery should generally only be charged to 80%.
https://thedriven.io/2020/12/08/teslas-china-made-model-3-battery-charges-slower-and-has-shorter-lifespan-say-reports/

Edit: Forøvrig en gammel artikkel det der, ladefarten de prater om er ikke relevant lenger.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Wisd0mlørdag 05. juni 2021, klokken 10:05
Hvem bruker 0-50 akselerasjon på disse bilene i det daglig uansett? Er 50-120 som er viktig spør du meg, typiske forbikjøringer på landevei. Og der er iallfall 2019 SR+ meget god.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Murmiklørdag 05. juni 2021, klokken 10:47
Sitat fra: Rosstopher på fredag 04. juni 2021, klokken 21:15
Sitat fra: Murmik på fredag 04. juni 2021, klokken 20:34.
Prøver å finne info fra Tesla om dette at batteriet bør lades til 100%, men har ikke funnet noe enda.

Mener de skal ha fjernet "daglig" og "langtur"-teksten der man stiller inn hvor høyt den skal lade, og dermed ikke lenger anbefaler å ikke lade til 100 %. Husker ikke akkurat hvilke ord det står der. De har sikkert også fjernet det varselet som kommer opp på skjermen etter man har ladet til 100 % noen (3?) ganger på rad.

Stemmer at det ikke er noen «daglig» eller «langtur»-tekst, men jeg hadde kanskje forventet noe mer eksplisitt i brukerhåndboken. Nå har jeg ikke fått finlest den, men har ikke funnet noe om dette ennå.

Folk flest som kjøper SR+, sitter sannsynligvis ikke og finleser norske og utenlandske forum for å lære mer om LFP-batterier. Snarere vil man anta at det er det samme batteriet i SR+ som i andre elbiler - og dermed i verste fall håndtere batteriet på en ikke-optimal måte.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: BElørdag 05. juni 2021, klokken 11:00
LFP batterier har en annen kjemi og en annen spenning på battericellene. Spenningsforskjellen fra lav SOC (State of charge) til Høy SOC er veldig flat, det er derfor utfordrende for BMS (Battery Management System) å ha helt kontrollen på SOC på hver enkel celle dersom det er lenge siden fullading. LFP batterier skal i tillegg også tåle mye bedre å stå på full SOC uten å degraderes slik de konvensjonelle batteriene gjør.

For å ha oversikt over gjenværende kapasitet på batteriet må derfor LFP-batterier oftere lades til topp, og siden LFP batterier tåler dette mye bedre enn de gamle, har Tesla uttalt at de anbefaler fullading hver uke.

Blir spennende med LFP-batterier, men foreløpig ser dette ut til å være et fantastisk produkt som de fleste er veldig optimistiske til hva gjelder levetid.  :+1:

Edit : korrigering, takk turfsurf
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: turfsurflørdag 05. juni 2021, klokken 12:05
Sitat fra: BE på lørdag 05. juni 2021, klokken 11:00
BMS (Battery Monitor System)
I folkeopplysningens interesse: BMS er vanligvis en forkortelse for Battery Management System.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Mondeolørdag 05. juni 2021, klokken 12:54
Kom en oppdatering for noen måneder siden som gjør at bilen har full regen hele tiden. (iallefall på min gamle 2019 modell)
Antar bilen bare brenner av energien i varme istede for å putte den i batteriet. Så har ikke nødvendigvis noe med topp-buffer å gjøre.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: srheimlørdag 05. juni 2021, klokken 17:12
Er det ufo lyd når du rygger? Så at SR+ levert i GB har dette.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Murmiklørdag 05. juni 2021, klokken 17:20
Sitat fra: srheim på lørdag 05. juni 2021, klokken 17:12
Er det ufo lyd når du rygger? Så at SR+ levert i GB har dette.

Jepp, UFO-lyd. Og man kan bruke samme høytaleren til å spille musikk utenfor bilen (eller spille av en rekke morsomme lyder når man trykker på hornet - som lyden av ei geit). Har ikke sjekket, men antar dette bare er mulig når bilen er parkert.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Motorwattlørdag 05. juni 2021, klokken 18:12
Er Boombox tillat i Norge?
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: emuroflørdag 05. juni 2021, klokken 18:27
Sitat fra: knut3448 på fredag 04. juni 2021, klokken 19:21Bilen ble ladet til 100% natt til i dag, og det var ikke mye begrensing på regen. Jeg så ikke så nøye på streken, men det var kanskje 60-70% regen. Så da skulle man tro at det er en brukbar topp-buffer på batteriet. Eller er det bare ukalibrert BMS slik at batteriet egentlig ikke var fullt...? Med toppbuffer og LFP-kjemi så er det forståelig at Tesla anbefaler å lade til 100% i så fall. Ladelimit var satt til 100% som standard.

Det virker som en stor fordel å alltid lade til 100%, fremfor å holde batteriet f.eks. mellom 20 og 80%. Det gir jo faktisk mer rekkevidde i praksis (hvis man skal behandle batteriet så pent som mulig)?
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: OleBrum2lørdag 05. juni 2021, klokken 18:51
Sitat fra: Murmik på fredag 04. juni 2021, klokken 20:34
Takk for interessante vurderinger!

Jeg hentet SR+ torsdag, og er så langt veldig fornøyd. Svært effektiv, med lavt forbruk på normalkjøring. Jeg har bare såvidt kjørt Tesla før (LR) og har også prøvd iPace. Jeg opplever SR+ som kjapp i akselerasjon fra rundt 30 til 100.

Måtte lade på Liertoppen jeg òg, med liten tid til forvarming av batteriet. Rotet litt før jeg fant ut hvordan jeg kunne se batteriprosenten (i stedet for km), men ladingen startet godt nede på gult nivå. Fikk rundt 130 kw umiddelbart før effekten gikk ned til 80 kw og ble liggende stabil på 80 helt til rundt 60% SoC. Da stoppet jeg ladingen.

Prøver å finne info fra Tesla om dette at batteriet bør lades til 100%, men har ikke funnet noe enda. Ladet til 100% i natt og merket knapt noen reduksjon i regen.

Så langt en veldig positiv opplevelse, både bil og overlevering!

Har du dannet deg noe inntrykk av reell rekkevidde kontra 440 WLPT? Har Tesla nok en gang lansert med rekkevidde som i praksis er helt uoppnåelig, eller fungerer det faktisk å nå 440 utenom motorvei sommerstid?
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: TøddiVedderlørdag 05. juni 2021, klokken 19:53
Tesla opererer med en standard, som heter WLTP.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Motorwattlørdag 05. juni 2021, klokken 20:10
SitatHar Tesla nok en gang lansert med rekkevidde som i praksis er helt uoppnåelig, eller fungerer det faktisk å nå 440 utenom motorvei sommerstid?

En av de 4 syklusene i WLTP er kjøring på motorvei i 131.1 km/t. med en fast temperatur på +23 C.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: DagfinnNlørdag 05. juni 2021, klokken 21:21
Vel - se rekkeviddetesten til motor. Der oppnådde SR+ 454 km, WLTP er på 448. Så påstanden om at Tesla jukser med WLTP rekkevidde, for står for din regning.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: turfsurflørdag 05. juni 2021, klokken 21:25
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 05. juni 2021, klokken 21:21
Vel - se rekkeviddetesten til motor. Der oppnådde SR+ 454 km, WLT er på 448. Så påstanden om at Tesla jukser med WLT rekkevidde, for står din regning.
I tillegg stoppet SR rett før toppen, så den kom litt ekstra dårlig ut.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: knut3448lørdag 05. juni 2021, klokken 22:06
Sitat fra: OleBrum2 på lørdag 05. juni 2021, klokken 18:51
Har du dannet deg noe inntrykk av reell rekkevidde kontra 440 WLPT? Har Tesla nok en gang lansert med rekkevidde som i praksis er helt uoppnåelig, eller fungerer det faktisk å nå 440 utenom motorvei sommerstid?
Jeg vet ikke hva som gjør at noen biler enkelt greier WLTP mens andre sliter. Jeg tenker at det skyldes svakheter i testprotokollen og ikke at bilprodusentene forsøker å lure oss. Men hvem vet...

Det ryktes at det er vanskelig å greie wltp-rekkevidden med SR+. Om vi ser på detaljene fra Motors rekkeviddetest så ser vi at SR+ hadde 2% (9km) igjen ved passering 400 km. Ved 450 km var det 0/0. Også gikk den noen få km til. De fleste hadde nok gitt seg litt før 2% og oppsøkt en lader. Også hadde man konkludert med at bilen har f.eks 415 km rekkevidde. Noen har kanskje scanmytesla-appen og ville kjørt lenger. Jeg tipper SR+en som var testet var helt ny. Hvis det faktisk var en LFP, er det dobbeltsjekket og bekreftet? I såfall kan det være at BMS'en trenger ytterligere kalibrering for å vise riktig batteristatus. Da vil man vel etterhvert ha mer rekkevidde over 0% og mindre under.

Jeg hadde hørt rykter om dette før jeg bestilte, så jeg sjekket ut EPA-rekkevidden. 263 miles = 423km. Vår 2017 S75 hadde 249 miles. Så da var vi fornøyd.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: OlaMlørdag 05. juni 2021, klokken 22:50
Må vel en vinter til før vi er trygg på denne kjemien, men det virker jo i grunnen helt greit. Kommer disse bilene med rattvarme?
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Motorwattlørdag 05. juni 2021, klokken 22:53
Ja, men ikke som standard. Kan kjøpes som oppdatering, men kjenner ikke prisen. Samme med baksetevarme.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Murmiklørdag 05. juni 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 22:53
Ja, men ikke som standard. Kan kjøpes som oppdatering, men kjenner ikke prisen. Samme med baksetevarme.

Rattvarme kan ikke kjøpes per nå for SR+ som ble levert denne uka. Har bare mulighet til å oppgradere til varme i baksetet (3500 kroner)

Men det kan jo hende det kommer senere...
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Motorwattlørdag 05. juni 2021, klokken 23:10
Jeg har det skriftlig...  :). Hadde ikke kjøpt den uten.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Murmiklørdag 05. juni 2021, klokken 23:19
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 23:10
Jeg har det skriftlig...  :). Hadde ikke kjøpt den uten.

OK, det er i så fall bra. Har du skriftlig at det senere vil bli mulighet for å aktivere rattvarme, eller at det er mulig å aktivere nå for SR+ levert i juni? For jeg sitter og ser på appen min, og under «oppgrader» er det bare baksetevarme som er mulig å velge.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: OlaMlørdag 05. juni 2021, klokken 23:22
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 23:10
Jeg har det skriftlig...  :). Hadde ikke kjøpt den uten.

I form av e-post fra en norsk ansatt? De kan si mye rart... Tesla kommer ikke til å etterinstallere varmetråder i rattet ditt hvis de ikke finnes fra før, selv om Kenneth på servicesenteret har sverget en ed i Outlook.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Motorwattlørdag 05. juni 2021, klokken 23:30
I form av en epost, dog ikke fra Kenneth  :D. Blir ikke overrasket om det er feil, bare litt skuffet. Bilen blir isåfall avbestilt med en påfølgende krangel om depositumet.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: OleBrum2søndag 06. juni 2021, klokken 11:09
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 05. juni 2021, klokken 21:21
Vel - se rekkeviddetesten til motor. Der oppnådde SR+ 454 km, WLTP er på 448. Så påstanden om at Tesla jukser med WLTP rekkevidde, for står for din regning.

Interessant, har du en link til den testen? Jeg tar det også for gitt at det ikke er Kinabil som er testet?

Tester utført av Bjørn Nyland har vel fått ham til å kommentere at han aldri når WLPT range når han tester Tesla, selv under de beste forhold. Bare å kikke på hans seneste tester, deriblant SR+.  Jeg ser også at Tesla i tester til dels angir større avvik fra oppgitt rekkevidde enn f. eks Hyundai Kona og Kia e-niro. (Skjønt det absolutt er bilmerker/biler som utmerket seg mer negativt når det gjelder annonsert vs reell rekkevidde)
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: BEsøndag 06. juni 2021, klokken 11:33
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 06. juni 2021, klokken 11:09
Interessant, har du en link til den testen? Jeg tar det også for gitt at det ikke er Kinabil som er testet?

Testen er 3 dager gammel, det er en av de første sakene...

Det er ikke den med LFP som er testet.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: knut3448søndag 06. juni 2021, klokken 11:45
Iflg dette innlegget er det bil med LFP i rekkeviddetesten
https://elbilforum.no/index.php?topic=56392.msg981587#msg981587

Noen som kan bekrefte at det ikke stemmer?
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: BEsøndag 06. juni 2021, klokken 11:58
Oi!! Det er jo veldig interessant i så tilfelle! Det slo meg ikke at det kunne være en med LFP batteri, i så tilfelle er det helt suverent. Den stoppet jo like før toppen i testen, så det lover jo veldig bra for rekkevidden  :)
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: tosemandag 07. juni 2021, klokken 12:41
Spennende lesning, takk for at du delte!

Er det noen måte å vite om man får LFP eller ikke?
Bestilte i midten av april og venter på SMS om levering. VIN er LRW3E7FA7MC232*** men VIN decoder virker å vise LI-ION, klarer ikke å få fram LFP ved å endre tallene som viser batteripakke.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Motorwattmandag 07. juni 2021, klokken 12:43
Bilen din kommer fra Kina, og da er det nok garantert LFP.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: tosemandag 07. juni 2021, klokken 12:47
Sitat fra: Motorwatt på mandag 07. juni 2021, klokken 12:43
Bilen din kommer fra Kina, og da er det nok garantert LFP.
OK, tusen takk for svar:)
Spennende med ny teknologi. Får håpe vi blir positivt overrasket og ikke motsatt.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: knut3448mandag 07. juni 2021, klokken 17:42
Sitat fra: tose på mandag 07. juni 2021, klokken 12:41
Spennende lesning, takk for at du delte!

Er det noen måte å vite om man får LFP eller ikke?
Bestilte i midten av april og venter på SMS om levering. VIN er LRW3E7FA7MC232*** men VIN decoder virker å vise LI-ION, klarer ikke å få fram LFP ved å endre tallene som viser batteripakke.

Tegn nr 7 i VIN indikerer batteritype, den er enten E eller F. F betyr LFP. Ikke alle vin-dekodere som har fått med seg det. Alle SR+ på vei til Norge er iflg Tesla-chat Kina+LFP biler.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: OlaMtirsdag 08. juni 2021, klokken 10:01
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 23:30
I form av en epost, dog ikke fra Kenneth  :D. Blir ikke overrasket om det er feil, bare litt skuffet. Bilen blir isåfall avbestilt med en påfølgende krangel om depositumet.

Jeg har også snakket med en selger som skal få være anonym, men han sa det var helt sikkert at varme i rattet og baksetet er oppgraderbart på alle nye SR+, men at det kunne være det manglet på de aller nyeste.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: emuroftorsdag 10. juni 2021, klokken 09:17
Sitat fra: Murmik på lørdag 05. juni 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 22:53
Ja, men ikke som standard. Kan kjøpes som oppdatering, men kjenner ikke prisen. Samme med baksetevarme.

Rattvarme kan ikke kjøpes per nå for SR+ som ble levert denne uka. Har bare mulighet til å oppgradere til varme i baksetet (3500 kroner)

Men det kan jo hende det kommer senere...

Dette ser ikke ut til å være tilgjengelig i konfiguratoren?
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Preferencetorsdag 10. juni 2021, klokken 09:37
Sitat fra: emurof på torsdag 10. juni 2021, klokken 09:17
Sitat fra: Murmik på lørdag 05. juni 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 22:53
Ja, men ikke som standard. Kan kjøpes som oppdatering, men kjenner ikke prisen. Samme med baksetevarme.

Rattvarme kan ikke kjøpes per nå for SR+ som ble levert denne uka. Har bare mulighet til å oppgradere til varme i baksetet (3500 kroner)

Men det kan jo hende det kommer senere...

Dette ser ikke ut til å være tilgjengelig i konfiguratoren?

Kan låses opp/kjøpes som en oppdatering til bilen senere i appen  ;D
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: BEtorsdag 10. juni 2021, klokken 11:03
Til alle  dere som venter på mottak av bilen, det er bare å glede seg. Jeg mottok bilen i går og er svært fornøyd med alt sammen. Jeg fant ingenting å utsette på bilen hva gjelder alle de typiske feilene, og overlevering var veldig profesjonelt utført. Jeg har faktisk aldri satt meg bak rattet på en Tesla, og hadde ikke annet å forvente enn alt som finnes av informasjon på nettet. Kort oppsummert, alt overgikk forventningene!

Jeg har ikke koblet til diagnose-donglen enda, men det blir spennende å hente ut litt batteridata og følge med på dette i årene som kommer. Jeg har klokketro på at LFP batteriene skal levere varene, og håper det viser seg at stemmer også. Forbruket på bilen er jo særdeles bra, og etter ti år som bruker og eier av Leaf er jo alt av begrensninger på rekkevidde fullstendig blåst bort.

Etter et par mil var Autopilot tilgjengelig (kamera måtte synkroniseres), og denne opplevelsen var langt bedre enn fryktet. Bilen la seg perfekt i feltet der jeg ville vært og gjorde oppgaven helt upåklagelig. Når det er sagt, så er jeg kjent med typiske svakheter i dette systemet slik som eksempelvis endringer i skillelinjer kan medføre, så dette var veldig artig opplevelse.

Så kreftene, disse er jo bare helt nydelige. Etter mange år med FWD, var RWD helt nydelig å oppleve igjen. Kreftene fra elmotor er jeg kjent med, og akselerasjon fra null til 50 var tilstrekkelig og vel som det. Men du verden for en opplevelse når en ligger i 50 og planter foten i gulvet! Jeg kan ikke forestille meg at det på noe som helst tidspunkt skal være nødvendig med denne effekten, men du verden så artig! Regenereringen på denne bilen er helt suveren, når du slipper energipedalen er hastighetsreduksjonen høyere enn det jeg bruker, så bremsepedalen brukes i praksis bare idet bilen settes i drive. Hvis ikke bilen selv bruker bremsene kommer disse til å vare inn i evigheten, eller til rust og alderdom pensjonerer dem. Etter et døgn med bilen vet jeg faktisk ikke om bremsene fungerer, har ikke brukt dem enda 😊

Støy i kupé har jeg lest mye om, men dette var på ingen måte så galt som jeg hadde forestilt meg. Så etter noen mil på motorvei må jeg nok en gang konkludere med at frykten for vei- og dekkstøy var sterkt overdrevet. Men her er vi veldig forskjellige, så det er godt mulig andre opplever det annerledes.

Etter et døgn må jeg bare si at jeg er ekstremt fornøyd med produktet og veldig imponert av hva man får av utstyr og opplevelser sammenlignet med andre biler i samme prisklasse. Så om du kan leve med en liten snerten sedan er det bare til å glede seg til mottak.

Så et lite tips: Bilen har DAB-radio, men denne er «deaktivert» i innstillinger. Tipper det er for å friste kunder til å beholde premiumabonnement på alle streamingtjenestene i bilen, men for dem som bare lytter til radio er jo ikke det nødvendig 😊

Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Kirestorsdag 10. juni 2021, klokken 11:19
Morsomt hvor forskjellig inntrykk man sitter igjen med:)

Cruise Control ser for mye spøkelser. Er nok det dårligste systemet jeg har hatt, det er imponerende fra et selskap som hyper AP noe så voldsomt! Fungerer ok så lenge man er forberedt på at den plutselig blir skremt.

Støynivået er voldsomt når man kommer opp i litt fart. Kjørte t\r hytta denne uka og angret ganske fort på at jeg tok den bilen. Hadde aldri kjøpt denne som eneste familiebil, kan ikke være lett å kommunisere med ungene bak i 110 km\h på motorveien.

Men ikke bare negativt:
- Fasinerende lavt forbruk
- Nye interiøret er bra
- Panelgaps, lakk osv var helt topp. Fant ingen feil.
- Ungene liker alt tullet i den:)
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: _OE_torsdag 10. juni 2021, klokken 13:11
Sitat fra: Kires på torsdag 10. juni 2021, klokken 11:19
Morsomt hvor forskjellig inntrykk man sitter igjen med:)

Cruise Control ser for mye spøkelser. Er nok det dårligste systemet jeg har hatt, det er imponerende fra et selskap som hyper AP noe så voldsomt! Fungerer ok så lenge man er forberedt på at den plutselig blir skremt.

Støynivået er voldsomt når man kommer opp i litt fart. Kjørte t\r hytta denne uka og angret ganske fort på at jeg tok den bilen. Hadde aldri kjøpt denne som eneste familiebil, kan ikke være lett å kommunisere med ungene bak i 110 km\h på motorveien.

Men ikke bare negativt:
- Fasinerende lavt forbruk
- Nye interiøret er bra
- Panelgaps, lakk osv var helt topp. Fant ingen feil.
- Ungene liker alt tullet i den:)
,,, e 2x

@FTS@

Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: BEtorsdag 10. juni 2021, klokken 13:35
Når det gjelder støynivået er det kanskje greit å nevne at jeg bor hundrevis av kilometer fra nærmeste 110-grense, og det er piggdekkavgift i vårt område, så kanskje asfalten er bedre på Nordjæren. Uansett, støy oppfattes forskjellig.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Thalgartorsdag 10. juni 2021, klokken 13:52
Det er stor forskjell mellom støy i 90 på Jæren og 110 på piggdekkmishandla asfalt nord og vest for Oslo ;)
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Mellontorsdag 10. juni 2021, klokken 14:40
Åpenbart at det er individuelt hvordan støyen oppfattes, så er det også noe med utgangspunktet, dvs hva man er vant med tidligere.

Jeg hadde forventet et leven uten like utifra det jeg har lest her inne, men ble positivt overrasket. Prøvebilen jeg kjørte hadde enten 18 eller 19 tommer dekk, tror det var 18, og jeg syntes absolutt ikke det var noe mer støy i den enn i bensingolfen min (mk 7) i 120 kmt. Tror muligens Model 3 hadde noe mindre dekkstøy og noe mer vindstøy, men forskjellen var liten.

Prøvde aldri AP, men jeg ser for meg at det også litt avhengig av veiforholdene rundtom i landet. Kanskje man bør ta seg en langtur i lokalområdet og kjøre litt på veier der man ofte kommer til å kjøre med bilen for å teste.

Så at tesla nå nylig skal ditche radar og gå helt over til kamerabasert AP, iallefall på M3 og MY som skal til US markedet. Kan det hende at problemene med fantombremsingen er knyttet til at radaren generer litt grums som det reageres på?
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Cemfredag 11. juni 2021, klokken 08:08
Sitat fra: Mellon på lørdag 22. februar 1975, klokken 21:28

Så at tesla nå nylig skal ditche radar og gå helt over til kamerabasert AP, iallefall på M3 og MY som skal til US markedet. Kan det hende at problemene med fantombremsingen er knyttet til at radaren generer litt grums som det reageres på?

Når skal dette skje?
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Mellonfredag 11. juni 2021, klokken 08:48
Sitat fra: Cem på fredag 11. juni 2021, klokken 08:08
Sitat fra: Mellon på lørdag 22. februar 1975, klokken 21:28

Så at tesla nå nylig skal ditche radar og gå helt over til kamerabasert AP, iallefall på M3 og MY som skal til US markedet. Kan det hende at problemene med fantombremsingen er knyttet til at radaren generer litt grums som det reageres på?

Når skal dette skje?

Jeg tror det allerede har skjedd, mener nye biler som bestilles nå av disse to typene leveres uten radar. Det var masse saker om det på nett, skal være enkelt å finne. Obs på at dette bare gjaldt US markedet, iallefall til å begynne med, men spørs om ikke dette etterhvert også skal gjelde i andre markeder.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Murmiksøndag 13. juni 2021, klokken 18:06
Da har jeg kjørt 700 km med SR+ og er fortsatt veldig fornøyd. Foreløpig har det meste av kjøringen vært på motorvei.

Forbruket med mine 19" hjul ligger på ca 165 Wt/km i 110 km/t (rundt 20 grader). Kjørte 200 km i dag og endte på et forbruk 150 Wt/km med en gjennomsnittshastighet rundt 100 km/t. Det betyr at rekkevidden ved motorveikjøring er 300-330 km om sommeren hvis batteriet gir 50 kwt.

Støyen er jeg ikke plaget av, selv om den er i høyeste laget. Det som irriterer er en slags gnisselyd som jeg tror skyldes baksetet som gnisser mot døra. Må se om noe kan gjøres med det.

Autopilot funker OK, men tar litt tid å bli vant til hvordan bilen reagerer. Har opplevd fantombremsing en gang, og synes ikke skiltgjenkjenningen er helt topp. Liker heller ikke at autostyringen blir vinglete når bilen passerer påkjøringsramper på motorveien og veimerkingen på høyre side forsvinner et øyeblikk.

Men tross noen forbedringspunkter så er dette en veldig bra bil. Forbedringspunktene handler for det meste om software som kan fikses. Har prøvd superlading så vidt, men ikke fra veldig lave ladenivåer. Batteriet er uansett så lite at ladingen går forholdsvis kjapt.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Wisd0msøndag 13. juni 2021, klokken 20:43
Sitat fra: Murmik på søndag 13. juni 2021, klokken 18:06
Autopilot funker OK, men tar litt tid å bli vant til hvordan bilen reagerer. Har opplevd fantombremsing en gang, og synes ikke skiltgjenkjenningen er helt topp. Liker heller ikke at autostyringen blir vinglete når bilen passerer påkjøringsramper på motorveien og veimerkingen på høyre side forsvinner et øyeblikk.

Men tross noen forbedringspunkter så er dette en veldig bra bil. Forbedringspunktene handler for det meste om software som kan fikses. Har prøvd superlading så vidt, men ikke fra veldig lave ladenivåer. Batteriet er uansett så lite at ladingen går forholdsvis kjapt.
"Bare software" har vært slik siden Model 3 kom, så ikke forvente all verden av forbedring. Resten er bra med Model 3 (har en selv).
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: BEmandag 14. juni 2021, klokken 14:38
Men altså, seriøst, Tesla må ta seg en bolle hva gjelder automatikk på vindusviskere. Det er det dårligste jeg har vært borti! Greit den kan skille mellom oppholdsvær og regn, men det er omtrent alt.

I går var første runde med nedbør i form av lett yr, noe som beskriver størstedeler av året her på Nordjæren, og da kjørte den viskerne på full guffe! Jeg hadde kanskje økt til medium intervall på viskerne i dette været, men den velger altså å viske som om himmelens sluser åpnet seg!

Jeg har enda ikke kjørt i normalt regnvær, men etter gårsdagens opplevelse har jeg ikke all verdens håp for denne automatikken. Programvaren for disse må ha vært utviklet en plass uten nedbør, eventuelt av nerder som aldri ser dagens lys.  >:(
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: kneggmandag 14. juni 2021, klokken 15:12
Jeg har sluttet å bruke voks/keramisk belegg/glansmiddel på frontruten, spesielt over sensoren.

Det ender bare opp med at vannet perler seg i en film over sensoren og sensoren prøver febrilsk å viske det bort, for å så skape en film igjen.

Nå har jeg ingenting på frontruten og sensoren fungerer faktisk ganske bra.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: macreimerttirsdag 15. juni 2021, klokken 12:17
Da har Bjørn Nyland begynt testingen av M3 MIC LFP. Spennende :-)
Har allerede lagt ut resultat av rekkeviddetest.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: srheimtirsdag 15. juni 2021, klokken 16:37
Hentet ut bilen i går og er så langt fornøyd. Det eneste jeg stusser på er at rekkevidden i appen viser 418km når det skal være 448.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Wisd0mtirsdag 15. juni 2021, klokken 17:14
Wltp vs epa
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: hELgenentorsdag 17. juni 2021, klokken 07:33
Er det mulig å spesifisere at man skal ha en SR+ LFP MIC Tesla - altså ikke en fremont?
Ser ikke noen slik opsjon her : https://www.tesla.com/no_no/model3

Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Mason83torsdag 17. juni 2021, klokken 07:57
Hvis du bestiller en SR+ nå så kommer den ifra Kina.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: BEmandag 21. juni 2021, klokken 09:54
Sitat fra: BE på mandag 14. juni 2021, klokken 14:38
Men altså, seriøst, Tesla må ta seg en bolle hva gjelder automatikk på vindusviskere. Det er det dårligste jeg har vært borti! Greit den kan skille mellom oppholdsvær og regn, men det er omtrent alt.

I går var første runde med nedbør i form av lett yr, noe som beskriver størstedeler av året her på Nordjæren, og da kjørte den viskerne på full guffe! Jeg hadde kanskje økt til medium intervall på viskerne i dette været, men den velger altså å viske som om himmelens sluser åpnet seg!

Jeg har enda ikke kjørt i normalt regnvær, men etter gårsdagens opplevelse har jeg ikke all verdens håp for denne automatikken. Programvaren for disse må ha vært utviklet en plass uten nedbør, eventuelt av nerder som aldri ser dagens lys.  >:(
Da har jeg fått kjørt litt i "normalt" regn også, og kan heldigvis moderere meg litt i mine uttalelser. Jeg syns fortsatt automagien er litt i ivrigste laget, men det fungerer bedre enn ved forrige opplevelse med tett yr. Jeg savner mulighet for en justering av hvor ivrig autofunksjonen skal være på viskerhastighet.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Wisd0mmandag 21. juni 2021, klokken 09:57
Hadde vært bedre med vanlig regnsensor. Jeg hadde gladelig betalt en tusenlapp eller to for det ekstra istedenfor.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Leaf_2014tirsdag 22. juni 2021, klokken 20:33
Da ble MIC SR+ levert på døra i går, nesten helt tom for strøm.

Trodde treverk skulle ha skrå/vertikale striper men det er horisontalt mønster.

Hengerfeste er ikke akkurat festet i en fei: må ligge under bilen og fjerne paneler fra undersiden.

Kjøpsmulighet for setevarme bak i app/skjerm, men ikke rattvarme :-(

Rask! Ligger jo som limt til veien. Sportslighet prioritert over komfort i understell.

Ligger en lapp i bilen om at jeg må bestille service for utbedring av feil, men ikke hva som er feil. Første mulighet 22. juli.

Liker adaptiv cruise, autopilot synes jeg er rimelig irriterende da den trekker ut i alle av og påkjøringsramper.

Vindusvisker automatikk under pari.

Jobber med data dagen lang men føler meg som en idiot det man leter rundt i menyene. Får bøye seg i hatten og lese manual fra A til Å.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Rosstophertirsdag 22. juni 2021, klokken 21:29
Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 20:33
Jobber med data dagen lang men føler meg som en idiot det man leter rundt i menyene. Får bøye seg i hatten og lese manual fra A til Å.

Neida, det er som regel mer lærerikt å bare trykke seg gjennom alle menyene og sjekke ut alle valgene. Det kommer naturlig ganske fort. Husk å også utforske ikonene på toppen av skjermen - disse kan også trykkes på, og det er der man legger inn førerprofiler, kobler til telefoner med bluetooth, kobler til Wifi, etc.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: RuneWonsdag 23. juni 2021, klokken 08:39
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 22. juni 2021, klokken 21:29
Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 20:33
Jobber med data dagen lang men føler meg som en idiot det man leter rundt i menyene. Får bøye seg i hatten og lese manual fra A til Å.

Neida, det er som regel mer lærerikt å bare trykke seg gjennom alle menyene og sjekke ut alle valgene. Det kommer naturlig ganske fort. Husk å også utforske ikonene på toppen av skjermen - disse kan også trykkes på, og det er der man legger inn førerprofiler, kobler til telefoner med bluetooth, kobler til Wifi, etc.

Det er også en del videoer på Youtube om dette der man kan plukke opp en del tips.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Leaf_2014onsdag 23. juni 2021, klokken 15:20
Sitat fra: RuneW på onsdag 23. juni 2021, klokken 08:39
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 22. juni 2021, klokken 21:29
Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 20:33
Jobber med data dagen lang men føler meg som en idiot det man leter rundt i menyene. Får bøye seg i hatten og lese manual fra A til Å.

Neida, det er som regel mer lærerikt å bare trykke seg gjennom alle menyene og sjekke ut alle valgene. Det kommer naturlig ganske fort. Husk å også utforske ikonene på toppen av skjermen - disse kan også trykkes på, og det er der man legger inn førerprofiler, kobler til telefoner med bluetooth, kobler til Wifi, etc.

Det er også en del videoer på Youtube om dette der man kan plukke opp en del tips.

Poenget er ikke at jeg ikke klarer å lære meg dette iløpet av noen dager, men mer at samtlige andre biler jeg har  kjørt før, nye som gamle, har latt seg operere uten brukermanual. Systemet fremstår sannsynligvis som mer logisk etterhvert. Det finnes jo utrolig mange valg totalt sett, inkludert alt fra fiselyser til kabal som ikke andre biler har.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Murmikonsdag 23. juni 2021, klokken 16:33
Sitat fra: Leaf_2014 på onsdag 23. juni 2021, klokken 15:20
Sitat fra: RuneW på onsdag 23. juni 2021, klokken 08:39
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 22. juni 2021, klokken 21:29
Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 20:33
Jobber med data dagen lang men føler meg som en idiot det man leter rundt i menyene. Får bøye seg i hatten og lese manual fra A til Å.

Neida, det er som regel mer lærerikt å bare trykke seg gjennom alle menyene og sjekke ut alle valgene. Det kommer naturlig ganske fort. Husk å også utforske ikonene på toppen av skjermen - disse kan også trykkes på, og det er der man legger inn førerprofiler, kobler til telefoner med bluetooth, kobler til Wifi, etc.

Det er også en del videoer på Youtube om dette der man kan plukke opp en del tips.

Poenget er ikke at jeg ikke klarer å lære meg dette iløpet av noen dager, men mer at samtlige andre biler jeg har  kjørt før, nye som gamle, har latt seg operere uten brukermanual. Systemet fremstår sannsynligvis som mer logisk etterhvert. Det finnes jo utrolig mange valg totalt sett, inkludert alt fra fiselyser til kabal som ikke andre biler har.

Det høres ut som du har kjøpt bilen uten å ha prøvd den på forhånd. Det er i så fall risikosport, for det er ikke alle som faller for Model 3. Men jeg tror samtidig det er å få biler som er så godt dokumentert gjennom videoer og tester på nettet, så det er mulig å vite hva man får (med unntak av de helt spesifikke endringene som kom med kinoversjonen av SR+).

Hilsen en som bruker alt for mye tid på research
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Motorwattonsdag 23. juni 2021, klokken 16:41
Han klager vel ikke? Men sier at det er den første bilen hvor han føler han har behov for sjekke brukermanualen.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Leaf_2014onsdag 23. juni 2021, klokken 22:16
Dette er jo også et resultat av at man har en utlevering uten kundekontakt. Da jeg prøvekjørte kunne Tesla-representanten si veldig lite om hva som ville bli levert. Kinabil? Nei nei, måtte jo ikke tro alt jeg leste på nett ...

Eks: Homelink, har bilen min det? Jeg tror ikke det. I manual står det noe sånt som " hvis bilen din har Homelink gjør du sånn og sånn." 

Edit: virker bra sammenføyd.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Mondeofredag 25. juni 2021, klokken 10:56
Sitat fra: Leaf_2014 på onsdag 23. juni 2021, klokken 22:16
Dette er jo også et resultat av at man har en utlevering uten kundekontakt. Da jeg prøvekjørte kunne Tesla-representanten si veldig lite om hva som ville bli levert. Kinabil? Nei nei, måtte jo ikke tro alt jeg leste på nett ...

Eks: Homelink, har bilen min det? Jeg tror ikke det. I manual står det noe sånt som " hvis bilen din har Homelink gjør du sånn og sånn." 

Edit: virker bra sammenføyd.

Homelink slutta de å levere med bilene i midten av 2019, men kan ettermonteres hos Tesla for ett par tusenlapper.
Man har symbol oppe på skjermen som viser ett hus når Homelink er installert.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Leaf_2014lørdag 26. juni 2021, klokken 14:05
 :+1:
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: srheimtirsdag 06. juli 2021, klokken 00:43
Kjørt min snart 2000km siden levering for ca 1 med siden. Ingen ting på klage på hverken vedrørende byggekvalitet eller batteriet. Dersom bilen er like god på vinteren er dette er røverkjøp.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: K_Gtirsdag 06. juli 2021, klokken 09:35
Nesten helt enig, for det finnes fortsatt noen små ting, men finnes ikke de i alle andre biler? ;) I tillegg bruker LFP SR+ kun ca. 180 Wt/km ved 150 kmh på ganske flate motorveier nedover i Europa. Strålende fornøyd med kjøpet etter første 3k km.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: 123kristirsdag 06. juli 2021, klokken 09:46
Eneste negative med min bil etter 2300km er en irriterende rasle/skrangle/knirke lyd som kommer fra høyre side innvendig bak ved passasjersetet. Mulig et løst deksel, eller lignende.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: seidltirsdag 06. juli 2021, klokken 21:38
Har dere justerbar korsryggstøtte på passasjersete? Den runde bryteren er der men det skjer ingenting når den trykkes.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: BEtirsdag 06. juli 2021, klokken 22:03
Fungerer som det skal på min, både på fører og passasjerside.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Leafyonsdag 07. juli 2021, klokken 17:06
Sitat fra: seidl på tirsdag 06. juli 2021, klokken 21:38
Har dere justerbar korsryggstøtte på passasjersete? Den runde bryteren er der men det skjer ingenting når den trykkes.

Tesla har stoppet produksjonen av det på passasjersiden pga. komponentmangel. Musk har også sagt at det har underlag som viser at svært få bruker det.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Motorwattonsdag 07. juli 2021, klokken 18:54
Sikker på at dette ikke bare gjaldt biller produsert i USA?
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: turfsurfonsdag 07. juli 2021, klokken 19:52
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. juli 2021, klokken 18:54
Sikker på at dette ikke bare gjaldt biller produsert i USA?
Flere i Norge som har fått utlevert uten.

Edit: glem det, tenkte levert i USA, men du skrev jo produsert.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Murmiktorsdag 08. juli 2021, klokken 05:41
Sitat fra: 123kris på tirsdag 06. juli 2021, klokken 09:46
Eneste negative med min bil etter 2300km er en irriterende rasle/skrangle/knirke lyd som kommer fra høyre side innvendig bak ved passasjersetet. Mulig et løst deksel, eller lignende.

Jeg har eksakt samme problem, og det er veldig irriterende. Virker nesten som setet gnisser mot døra. Tar gjerne mot tips til hvordan det kan fikses, hvis ikke må jeg få Tesla til å se på det etter sommerferien.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: BEtorsdag 08. juli 2021, klokken 20:47
Testet SC for første gang i dag, og må si jeg er virkelig imponert! Satte SC som destinasjon, og hadde så mye som 45% SOC ved ankomst (V2 lader, maks 150 kW). Selv med 45% SOC startet den på over 130 kW effekt, noe jeg er veldig fornøyd med!
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Den hadde 56 kW på 74%, dette er mye mer enn jeg trengte, så jeg avsluttet ladeøkten.
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Alt i alt veldig imponert av hvor effektivt og bra dette funket!
Så forresten nettopp en video Bjørn Nyland la ut hvor han testet LR og P 2021 modell, og ingen av disse hadde over 130 kW når de nådde 45% SOC
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: trykkertortorsdag 08. juli 2021, klokken 21:27
Mitt "problem" med Tesla Supercharger og Model 3 er at det går for raskt.
Vi bruker kun supercharger i forbindelse med ferie/langtur. Da vil som regel vi gjerne oppleve, spise eller gjøre noe når vi lader. Og hver eneste gang er laderen alt for tidlig ferdig. Det er et positivt "stressmoment" i form av at jeg må følge med og flytte bilen. Og ja, vi kan godt finne på å lade fra 10 - 90%+, og det går likevel alt for fort.

Men skjønner hastigheten ut i fra ønske om å ikke møte ladekø. Det har jeg aldri møtt på Tesla sine superchargene, men møtt på andre ladere. Da er det bare tragisk...
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: tosefredag 09. juli 2021, klokken 00:35
Sitat fra: Murmik på torsdag 08. juli 2021, klokken 05:41
Sitat fra: 123kris på tirsdag 06. juli 2021, klokken 09:46
Eneste negative med min bil etter 2300km er en irriterende rasle/skrangle/knirke lyd som kommer fra høyre side innvendig bak ved passasjersetet. Mulig et løst deksel, eller lignende.
Kjent problem med TM3 er vel skrangling fra setebelt festet i B pilaren. Har samme problem. Sjekk dette først.
Jeg har eksakt samme problem, og det er veldig irriterende. Virker nesten som setet gnisser mot døra. Tar gjerne mot tips til hvordan det kan fikses, hvis ikke må jeg få Tesla til å se på det etter sommerferien.
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: BEtirsdag 20. juli 2021, klokken 13:02
Enda litt erfaring etter en tur/retur Stavanger-Oslo. Tur utført i strålende vær med temperatur mellom 20-28 grader.

A Better Route Planner fungerer utmerket til å estimere forbruk og gjenværende kapaistet, den bomment maks med 2 prosent.

Bilen var litt mer passimistisk på rekkevidden (bedre det enn for optimistisk), og man hadde super oversikt på skjermen over forventet forbruk slik at en kan se om en ligger over eller under estimatet.

SC ble alltid satt som destinasjon og bilen ladet helt fantastisk! Ble faktisk stress, i positiv forstand, som nevnt tidligere her. Sammenlignet med andre bilmerker er jo dette en helt annen verden. Det var mye trykk på alt av ladere, men det var alltid en ledig stasjon idet vi ankom SC. Til sammenligning stod det lange køer for ande biler for lading.

Under lading starter kjølingen av batteriet, og bilen høres ut som om den er i ferd med å "lette" fra bakken. Slik var det ikke på noen av de andre bilene, men jeg så heller ikke noen andre MIC SR+ som ladet og antar at det er helt normalt. Det var ikke ulyd på noen måte, men nærmest komisk hvor den kjølevifta i front jobbet.

Det er vel også få biler som kan skilte med maks ladehastighet tilsvarende disse bilene. Egentlig mer PR-gimmic vil jeg tro, men allikevel artig at det i en veldig kort periode starter på over 160 kW effekt på V3 ladere og lav SOC. Ellers er det en veldig fin og flat ladekurve på bilen. Legger ved noen skjermbilder på lading fra 10-65% SOC, sikkert noen av dere som like slike like mye som meg. (Fra Teslamate)

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
Skrevet av: Leaf_2014fredag 06. august 2021, klokken 18:20
Begynner å bli veldig komfortabel med min kinabil.

Men i dag opplevde jeg at bilen plutselig prøver å svinge meg inn i bilen ved siden av. Piper og bilen drar til venstre. Heldigvis hadde jeg et ganske godt grep på rattet. Ingen hindring overhodet på høyre side av bilen (autovern). Noen ide om hva som forårsaker disse tingene?