Elbilforum.no
Bilmerker => Ford => Emne startet av: bmw2002 på onsdag 26. mai 2021, klokken 18:11
Mike Levine bekrefter at Explorer er en av modellene Ford skal lage som ren elbil:
https://twitter.com/mrlevine/status/1397568886808121351?s=21
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210526/5bdf70c68cc08c77dfb7c5b964553ad8.jpg)
(Fossil utgave, hvis det er noen flere enn meg som ikke har bilmodell i hodet)
Ikke mange som har kikket på denne bilen - men her er en liten omtale :
https://bil24.no/vi-har-sett-naermere-pa-elbilen-ford-explorer/
Det jeg funderte på var om bilen faktisk ble levert med disse trommelbremsene som VW sine andre elbiler leveres med.
Jeg har begynt å mislike dette som løsning da disse trommelhusene faktisk vil bli stygge av rustflekker om en ikke passer på - så da hadde jeg interesse av å se om Ford faktisk har viderført dette..
Har ikke funnet noen informasjon om dette - men jeg tror det er slik at også denne leveres med trommebremser bak...
hvilket i så fall diskvalifiserer dette som en mulig ny elbil her i gården...
Ideen til VW var god - men de det nytter ikke pakke inn en teknisk god løsning for mindre rust, når innpakningen faktisk ruster...
Trommelbremser bak er fortsatt en god ide. Motorbremsen er så kraftig at tromlene har nok bremseeffekt. Om rust utenpå tromlene et er problem koster det veldig lite å få disse lakkert. Evt male de selv. Men litt overraskende at de ikke allerede er lakkert med noe som tåler mer. Tanken er vel at de er utslitt før de har rustet bort.
Trommelhusene er helt svarte levert fra fabrikk på min ID.4 23, antar overflaterust ikke blir noe jeg vil tenke mye over.
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 26. mai 2021, klokken 19:16(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210526/5bdf70c68cc08c77dfb7c5b964553ad8.jpg)
(Fossil utgave, hvis det er noen flere enn meg som ikke har bilmodell i hodet)
Her trengtes det oppdaterte bilder.
Synes MEB-Explorer ble kul. Her kan vi forvente god komfort, god plassutnyttelse og lavt forbruk.
Litt snodig at de kalte den Explorer, det har jo tradisjonelt vært klare terreng-suver og gjerne litt større enn 4,6 m.
Sitat fra: daktari på lørdag 08. juli 2023, klokken 10:22Synes MEB-Explorer ble kul. Her kan vi forvente god komfort, god plassutnyttelse og lavt forbruk.
Litt snodig at de kalte den Explorer, det har jo tradisjonelt vært klare terreng-suver og gjerne litt større enn 4,6 m.
Samme tradisjon som Mustang, tar et kjent merkenavn for å introdusere ny drivlinje mm.
Sitat fra: daktari på lørdag 08. juli 2023, klokken 10:22Synes MEB-Explorer ble kul. Her kan vi forvente god komfort, god plassutnyttelse og lavt forbruk.
Enig, ser bra ut. Men er den ikke ned mot 440cm?
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. juli 2023, klokken 18:45Sitat fra: daktari på lørdag 08. juli 2023, klokken 10:22Synes MEB-Explorer ble kul. Her kan vi forvente god komfort, god plassutnyttelse og lavt forbruk.
Enig, ser bra ut. Men er den ikke ned mot 440cm?
Litt usikker, jmfr https://www.bilnorge.no/explorer-ford-miljo-og-bil/fords-andre-elbil/4045132
Id.4 er 4,584m
Id.3 er 4,261m
Sitat fra: daktari på lørdag 08. juli 2023, klokken 23:10Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. juli 2023, klokken 18:45Sitat fra: daktari på lørdag 08. juli 2023, klokken 10:22Synes MEB-Explorer ble kul. Her kan vi forvente god komfort, god plassutnyttelse og lavt forbruk.
Enig, ser bra ut. Men er den ikke ned mot 440cm?
Den er 4,45m lang ut fra hva jeg leser.
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. juli 2023, klokken 23:57Den er 4,45m lang ut fra hva jeg leser.
Akkurat, så litt mindre enn de andre MEB bilene. Mere som Volvo XC40.
Sitat fra: turfsurf på søndag 09. juli 2023, klokken 09:04Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. juli 2023, klokken 23:57Den er 4,45m lang ut fra hva jeg leser.
Akkurat, så litt mindre enn de andre MEB bilene. Mere som Volvo XC40.
I denne electrec-artikkelen sier de bare at den er "less than 4,5 m (177"), men finner ikke noe mere spesifikt enn det:
https://electrek.co/2023/05/04/ford-ceo-suggests-an-electric-explorer-is-coming-to-the-us/ (https://electrek.co/2023/05/04/ford-ceo-suggests-an-electric-explorer-is-coming-to-the-us/)
4460 skal lengden være så ja på størrelse med xc40 men siden det er ren elbil så antar jeg at plassutnyttelsen er bedre, id3 er overraskende romslig innvendig til å være en små bil.
https://www.automobiledimension.com/model/ford/explorer
Da er prisene ute, starter på 449 for rwd og 478 for awd. latterlig at de skal ha 13 000 for varmepumpe som er ganske standard på biler som selges her selv på premium er varmepumpe ekstra.
https://www.ford.no/biler/helelektriske-explorer#models
Da ble det ca 548 når jeg bygget bil. Ikke soltak,men det meste er med. Så kommer vinterhjul,levering og matter ekstra vel,og da er man fort oppe i 580-590
Litt kort bagasjerom 83 cm har jeg sett det målt til,mener jeg. Kompenseres kanskje av den firkantede formen på hekken ved lasting til taket.
Er nok en bil jeg kommer til å vurdere på et senere tidspunkt.
Ihvertfall hvis vinterhjul og rentekampanje inkluderes.
God plass i baksetet.
Her er en video.
https://youtu.be/RAy_gTlhx3s?si=VXkMXDrdRlelKPGv
Er jo en liten bil da, men ser jo 100 ganger bedre ut enn de fjerne slektningene fra VAG familien. En veldig fin nummer to bil. Konkurrerer vel mot f.eks EX30 & 40, Renault scenic.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. mars 2024, klokken 15:16Er jo en liten bil da, men ser jo 100 ganger bedre ut enn de fjerne slektningene fra VAG familien. En veldig fin nummer to bil. Konkurrerer vel mot f.eks EX30 & 40, Renault scenic.
Egentlig ikke så ekstremt liten, men 450 liter i bagasjerom er jo i den lave enden for en familliebil
Den er litt kortere enn ID.4 med de målene, men den ser jo ekstremt lik ut egentlig..
ID.4 er vel 4.58, denne 4.46.
Hadde man fått med vinterdekk til prisen 548 (jeg kom til 544 for min variant) - så hadde det jo vært et ok tilbud. Kan jo høre med forhandler og se om det er noe å hente. Jeg har faktisk aldri, tro det eller ei, eid en ford.
Fruen har eid en ford og min bror hatt flere og min far hadde flere - så det er jo ikke helt ukjent. Men det jeg hører bli sagt er at ford sine biler "eldes" fort hva det nå ligger i det utrykket. Her snakker vi vel om en variant som bygges på en MEB plattform. Den har litt høyere bakkeklaring enn ID.4 også hvilket kommer godt med på bygdeveier.
Når jeg ser på bilen så synes jeg den ser Id.4 stor ut..men den er altså 12 cm kortere...det vil jo merkes et eller annet sted.