Elbilforum.no

Bilmerker => NIO => Batteribytte og ladestasjoner => Emne startet av: Jarv!s på onsdag 26. mai 2021, klokken 11:55

Tittel: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: Jarv!sonsdag 26. mai 2021, klokken 11:55
Hei,
kom over en video av batteribytte.

https://www.youtube.com/watch?v=yxqhd4FkP0c (https://www.youtube.com/watch?v=yxqhd4FkP0c)

Morsomt system, men lurer på hvordan det vil fungere når man er mange.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: Tafsernonsdag 26. mai 2021, klokken 18:43
Har ikke trua. En stasjon bare for et bilmerke, usikker pris, 5 minutter.... Dette blir nok ikke en hit, mer en fancy gimmick.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: nilkaonsdag 26. mai 2021, klokken 20:30
Tja. NIO har vel vært tydelige på at andre kan benytte seg av teknologien så er vel mer motvilje hos de andre selskapene for å benytte boende ikke selv har skapt som er problemet når det kommer til at det bare er for ett merke.

I Kina er de jo faktisk i gang med å lage en offisiell standard for dette med batteribytter.

Når det kommer til at dette bare skulle være en gimmik så sier godt over 2 millioner batteribytter i Kina noe ganske annet. NIO har akkurat produsert 100.000 biler så i snitt har hver bil bytta batteri mer enn 20 ganger. Når bilen i tillegg støtter 180kw lading så synes jeg dette viser ganske klart at dette hr noe for seg.

Og på de nye stasjonene tar byttet 3 minutter ikke 5. jeg har trua.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: automatonsdag 26. mai 2021, klokken 23:24
Her er et par skjermbilderbilder fra en ladesesjon fra Teslabjørns 1000km challenge med Audi e-tron GT på en Ionity-lader.

Dette er hva som er mulig på en bil man kan kjøpe i dag. Med tanke på hvordan utviklingen på elbiler har vært de fem siste årene, hvordan vil det se ut i løpet av de neste fem? Vi er fortsatt i elbilens barndom. Dette har så vidt begynt.

Trenger vi egentlig kompliserte og kostbare batteribyttestasjoner, som må ha masse batterier på lager?
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: Stikkkontakttorsdag 27. mai 2021, klokken 06:33
Sitat fra: automat på onsdag 26. mai 2021, klokken 23:24
Hvordan vil det se ut i løpet av de neste fem? Vi er fortsatt i elbilens barndom. Dette har så vidt begynt.

Om 5 år er vel røkla der Tesla er idag. Så spørsmålet er hvor Tesla er da. De har vel minst 5 års forsprang på alle punkt.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: nilkatorsdag 27. mai 2021, klokken 10:33
Sitat fra: automat på onsdag 26. mai 2021, klokken 23:24
Her er et par skjermbilderbilder fra en ladesesjon fra Teslabjørns 1000km challenge med Audi e-tron GT på en Ionity-lader.

Dette er hva som er mulig på en bil man kan kjøpe i dag. Med tanke på hvordan utviklingen på elbiler har vært de fem siste årene, hvordan vil det se ut i løpet av de neste fem? Vi er fortsatt i elbilens barndom. Dette har så vidt begynt.

Trenger vi egentlig kompliserte og kostbare batteribyttestasjoner, som må ha masse batterier på lager?

Tja nå er vel noe av poenget at man ikke trenger så mange ekstra batterier på lager. Det andre poenget er at man kan ha mindre batterier som standard i bilene og at man leier større batteri akkurat når man trenger dette. Den tredje er at man får mye bedre kontroll over batterienes status og kan ta dem ut og reparere på et mye tidligere tidspunkt som både kan føre til færre produserte batterier og bedre gjenbruk av delene. I tillegg har du tryggheten om at du alltid kan oppgradere til et større og nyere batteri med nyere teknologi når den faktisk kommer.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: nilkatorsdag 27. mai 2021, klokken 10:39
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 27. mai 2021, klokken 06:33
Sitat fra: automat på onsdag 26. mai 2021, klokken 23:24
Hvordan vil det se ut i løpet av de neste fem? Vi er fortsatt i elbilens barndom. Dette har så vidt begynt.

Om 5 år er vel røkla der Tesla er idag. Så spørsmålet er hvor Tesla er da. De har vel minst 5 års forsprang på alle punkt.

Om Tesla er så langt foran på teknologien såner det veldig merkelig at de ikke allerede har kommet med f.eks. Faststoffbatterier ettersom flere produsenter sier de skal ha disse klare i løpet av 2022. Deriblant NIO og Toyota. Såvidt jeg husker har også NIO sagt at med oppgraderte faststoffbatterier tror de at de vil kunne tilby en hurtiglading på opp mot 350KW. Og såvidt jeg har skjønt skal dette være bakoverkompatibelt. Leste et annet sted at bilene som bygges fra bunn med tanke på faststoffbatterier i starten skal kunne takle ca 500kw men muligens opp mot 800kw på sikt.

Dette vil jo kun være mulig om de har overdimensjonert laderne, men om de er så trygge på faststoffbatterier så er det jo naturlig når de har denne batteribyttemuligheten fordi de da vil får et kjempeforsprabg selv på sine gamle biler.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: automattorsdag 27. mai 2021, klokken 23:43
Sitat fra: nilka på torsdag 27. mai 2021, klokken 10:33

Tja nå er vel noe av poenget at man ikke trenger så mange ekstra batterier på lager. Det andre poenget er at man kan ha mindre batterier som standard i bilene og at man leier større batteri akkurat når man trenger dette. Den tredje er at man får mye bedre kontroll over batterienes status og kan ta dem ut og reparere på et mye tidligere tidspunkt som både kan føre til færre produserte batterier og bedre gjenbruk av delene. I tillegg har du tryggheten om at du alltid kan oppgradere til et større og nyere batteri med nyere teknologi når den faktisk kommer.

Med 3 minutter til selve batteribyttet, så tar det kanskje 5 minutter i totaltid fra en bil starter byttingen, til neste bil rygger inn og starter byttingen. Det betyr en kapasitet på 12 biler i timen.

Kunder som bytter batteri forventer å få et 100% oppladet batteri. Hvis det tar 1 time å hurtiglade et batteri til 100%, må de ha 12 batterier på lager for å holde tritt med batteribyttene. Og de må ha kapasitet til å hurtiglade 12 batterier samtidig. Men det kan brukes større grad av lastdeling enn vanlige hurtigladere. Er dimensjoneringen dårligere enn dette, utnyttes ikke kapasiteten til batteribyttestasjoen. Og kundene risikerer å måtte vente på et ferdigladet batteri, mens byttestasjonen står ubenyttet.

Skal de tilby flere batteristørrelser, må de ha flere på lager. Er ladetiden til 100% kortere enn 1 time, reduseres lagerbehovet.

Det er selvfølgelig kjekt for kundene å kunne bytte batteri på tre minutter, men jeg tror det er en ekstremt kostbar løsning. Som må betales for i en eller annen form. Hvis batteribytte ser billig ut i dag, så ta en titt på hva som har skjedd med prisen på Teslas superlading. Det har gått fra gratis i bilens levetid, til over 2,50 pr kWh.

Det sies at at det er lite bærekraftig at Tesla har et eget superladernettverk som ikke andre har tilgang til. Men det er jo ingen ting mot den dårlige bærekraften til batteribyttestasjoner.

Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: chargedupfredag 28. mai 2021, klokken 14:22
Synes denne artikkelen ( https://spectrum.ieee.org/cars-that-think/energy/batteries-storage/ev-battery-swapping-how-is-this-a-good-idea ) oppsummerer mitt synspunkt på batteribyttestasjoner godt: Battery swapping has become a lot like hydrogen fuel cells for passenger cars: They're automotive ideas that are never quite born, but just won't die. (* selv om NIO har utført langt over 1 million batteribytter i Kina på det jeg har lest er bemannet stasjon)

Tanken er forsåvidt god og det finnes noen få gode argumenter for batteribyttestasjoner, spesielt tidsbruk og kanskje også forskjellig batteristr. Den store bakdelen er det at det er alt for mange hindringer i veien for å gjøre det lønnsomt på noe som helst vis for forbrukeren vs hurtiglading. Jeg tror det er et stort feilsteg av NIO å satse på batteribyttestasjoner, spesielt i land som Norge der tilgang på hurtigladestasjoner er relativt god fra før.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: daktarisøndag 13. juni 2021, klokken 20:03
Et annet argument er at høyt effektuttak ved lading er veldig dyrt, hvertfall i Norge.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: Elbileier fra Sandneslørdag 04. september 2021, klokken 18:16
Litt spent på hvordan dette vil fungere. Optimistisk vil en batteribyttestasjon klare 10 biler på 40 minutt. I praksis opptar nok stasjon pluss venteområde kanskje 10 parkeringsplasser, som kunne ladet 10 biler på samme tid hvis det stod hurtigladere her. Selvsagt hvis det ikke er mye kø, dvs bare en eller to biler foran deg, vil batteribytte være interessant.

Kanskje den viktigste nytten med batteribytte er å kunne oppgradere batteriet f.eks fra 70 kwh til 150 kWh for feriereiser, for så å kunne bytte tilbake til 70 kWh for hverdagsbruk. Men jeg tror de fleste vil permanent ha størst mulig batteri installert.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: daktarilørdag 04. september 2021, klokken 21:14
Drosjer, og de som ikke har egen ladeplass, kan ha nytte av dette.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: kjølholdtsøndag 03. oktober 2021, klokken 09:20
Etter 8 år med tesla og batterigaranti som utløper om 1 mnd tenker jeg at mnd leie av batteri er en god ide. Tesla forlanger 180 tusen for nytt batteri. Da har jeg fått 60 tusen i innbytte på det som står i bilen. Nå som prisen for batterileie er 1400 kr pr mnd , tenker jeg dette kan være et godt konsept.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: automatsøndag 03. oktober 2021, klokken 13:29
Sitat fra: kjølholdt på søndag 03. oktober 2021, klokken 09:20
Etter 8 år med tesla og batterigaranti som utløper om 1 mnd tenker jeg at mnd leie av batteri er en god ide. Tesla forlanger 180 tusen for nytt batteri. Da har jeg fått 60 tusen i innbytte på det som står i bilen. Nå som prisen for batterileie er 1400 kr pr mnd , tenker jeg dette kan være et godt konsept.
Man går ikke til Tesla og kjøper et nytt batteri. Man går til et tredjepartsverksted som fikser det man har. Så lenge batteriene har vært under garanti har det ikke vært noe marked for dette. Det kommer til å endre seg nå som biler begynner å komme ut av garanti.

For eiere/kjøpere av 8 år gamle biler så tror jeg den månedlige regninga for batterileie vil oppleves som plagsom. På en helt annen måte enn for nybilkunder.

Batterileieavtalen til Nio får forøvrig kritikk:

https://www.tu.no/artikler/nios-batteriavtale-legger-begrensninger-pa-hvordan-kundene-kan-bruke-bilen/513846

https://www.tu.no/artikler/forbrukerradet-kritisk-til-nio-kontrakt-mener-avtalen-ma-endres/513899
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: turfsurfsøndag 03. oktober 2021, klokken 13:37
Sitat fra: automat på søndag 03. oktober 2021, klokken 13:29
Batterileieavtalen til Nio får forøvrig kritikk:

https://www.tu.no/artikler/nios-batteriavtale-legger-begrensninger-pa-hvordan-kundene-kan-bruke-bilen/513846

https://www.tu.no/artikler/forbrukerradet-kritisk-til-nio-kontrakt-mener-avtalen-ma-endres/513899
Berettiget sådan. Begrensinger på hvor og hvordan bilen kan brukes er jo latterlig. I tillegg med full rett til å skru av bilen hvis det mener batterileieavtalen ikke er overholdt.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: BubbaJoFetsøndag 03. oktober 2021, klokken 19:25
https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/537787/geely-battery-swapping-stations-2025/amp/

Dette er også av litt interesse, iallefall at SAIC, som er statlig, planlegger egne stasjoner. SAIC leverte 2,6 millioner biler i 2020 fra egne merker og 3 millioner fra sine joint ventures med VW og GM m.fl. Her i Norge selges MG og Maxus
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: RJKsøndag 03. oktober 2021, klokken 23:36
...og her Tesla fått tyn for sine lukkede SuC-stasjoner, og så skal man hylle batteribyttestasjoner som definitivt er fullstendig merkespesifikke. Er ikke dette egentlig like "ille" i så måte? Dessuten, er lite sannsynlighet for at man vil se slike batteribyttestasjoner nord fro Trondheim på flere år.

Jeg kan selvsagt se fordelen, om det faktisk er slik at man kan få godkjent bruk av ny batterikjemi på eksisterende typegodkjenning, men tipper det blir et juridisk problem å få til. Ihvertfall slik reglene rundt typegodkjenninger er. Og ikke minst norske regler om bytte av drivlinje og/eller batterikjemi.

Det vil kanskje kreve individuelle godkjenninger, som man sier er årsaken til at eksisterende biler ikke kan få godkjenning til tilhengerfeste på generelt basis, og derved vil det kun gis på nye biler med ny typegodkjenning.

Dessuten, ny typegodkjenning vil måtte være etter reglene som gjelder på det tidspunktet denne er gitt, så om det er kommet endringer her, så vil selskapet måtte oppgradere bilene til å fylle de nye kravene. Og det skal nok godt gjøres at produsentene vil gjøre, spesielt om det er endringer som krever større endringer.

Det ene gode argumentet for leie av batterier fremfor kjøp, er der man ellers kunne opplevd at batteriet har mistet kapasitet og/eller feilet, spesielt etter utløpet av garantiperioden. Der gjenstår nok fremdeles at vi mangler erfaring på hvor lenge batterier vil holde seg over tid, De fleste elbiler er for unge til at vi kan si noe sikkert her.

Her til lands vil nok resten av bilen risikere å forfalle pga rust og feil på eu-kontroll, sannsynligvis i god tid før batteriene er så degraderte at det er de som svikter først. De små batteripakkene på kortrekkevidde-bilene har allerede tålt så mye hjuling, at jeg tviler på at biler med lengre rekkevidde vil få problemene noe før eller på lik tid som disse. Mest sannsynlig holder batteriene langt lengre.

Så, batterileie må heller sees på som sikring utover hva en garanti vil gjøre. Vil det lønne seg sammenlignet med verdi på resten av bilen, eller har man allerede avskrevet bilen innen den tid, slik at man uansett heller ville investert i en nyere bil?

NIO koster ifølge TU-artikkel 519 K uten batteri, 609 K med 75 kWh batteri og 679 K med 100 kWh batteriet. Vi snakker da en prisforskjell på hhv 90 og 160 K. Med leiepris på 1400,- for det minste batteriet og 2000,- for det store batteriet, går pris i "break even" ved hhv 5,35 og 6,67 år.

Ved 8 års eie, som er tilsvarende hva en garanti normalt vil være på, vil man altså betale en ekstrakostnad på 44 520,- eller 31 920,- for disse alternativene. Interessant at det er mindre ekstrakostnad på det største batteriet.

Om du planlegger å eie bilen i 12 år, så vil altså leien koste mere enn hva man kan utlede at batteriet vil koste å kjøpe løst, om pris for leie skal dekke både batteribyttestasjoner, kostpris, arbeid, vedlikehold, og eventuelle reservedeler (inkludert battericeller for utbytting ved defekter), lading og ikke minst fortjeneste.

Spennende bil, men jeg ville ikke valgt leiemodellen for egen del.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: daktarisøndag 03. oktober 2021, klokken 23:39
Sitat fra: turfsurf på søndag 03. oktober 2021, klokken 13:37
Sitat fra: automat på søndag 03. oktober 2021, klokken 13:29
Batterileieavtalen til Nio får forøvrig kritikk:

https://www.tu.no/artikler/nios-batteriavtale-legger-begrensninger-pa-hvordan-kundene-kan-bruke-bilen/513846

https://www.tu.no/artikler/forbrukerradet-kritisk-til-nio-kontrakt-mener-avtalen-ma-endres/513899
Berettiget sådan. Begrensinger på hvor og hvordan bilen kan brukes er jo latterlig. I tillegg med full rett til å skru av bilen hvis det mener batterileieavtalen ikke er overholdt.
Jeg synes ikke det var noe stort problem.

Du får ikke kjøre utenfor Europa (dvs Afrika og Asia samt USA og deler av Russland), ei heller Kosovo. Er det et reelt problem for noen?

Du får ikke bruke bilen i næring.

Du leier batteri av NIOs heleide selskap i Nederland.

Dette er likt eller ganske likt premissene for en ordinær norsk leasingbil. Men der får man i tillegg "påkost for unormal slitasje" noe NIO ikke ser ut til å ha.

Når det gjaldt "skru av batteriet ved ikke overholdt betaling" så kan den teksten presiseres noe slik at det er noen klare grenser. Det sier Nio at de vil gjøre.

At BaaS da skal ligne mer på en bildelingstjeneste med høy egenandel kjøper jeg ikke. Her har man jo faktisk en ting å videreselge. F.eks vil en etron 50 ikke være aktuell for en E55 kjøper, men en Nio vil jo kunne oppgraderes til større eller mindre batteri
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: daktarisøndag 03. oktober 2021, klokken 23:48
Sitat fra: RJK på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:36
...snip
Se heller på BaaS som et kredittkjøp der du ikke får tellende gjeldsøkning.

Det er jo en cutoff på når det lønner seg å kjøpe.

Bilen er forøvrig 90+% alu, så rust bør bli et lite problem.

At Tesla ikke vil gi individuell godkjenning av hengerfeste betyr ikke at Nio blir kjipe på typegodkjenning hvis det behøves for 150 kWh-batteriet. Men det er gambling å kjøpe bil nå for å få et batteri i 2023...
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: RJKmandag 04. oktober 2021, klokken 00:02
Sitat fra: daktari på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:48
Sitat fra: RJK på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:36
...snip
Se heller på BaaS som et kredittkjøp der du ikke får tellende gjeldsøkning.

Det er jo en cutoff på når det lønner seg å kjøpe.

Bilen er forøvrig 90+% alu, så rust bør bli et lite problem.

At Tesla ikke vil gi individuell godkjenning av hengerfeste betyr ikke at Nio blir kjipe på typegodkjenning hvis det behøves for 150 kWh-batteriet. Men det er gambling å kjøpe bil nå for å få et batteri i 2023...
Med hengerfeste tenkte jeg forøvrig mer på min bil, der jeg kan få kjøpt hengerfeste, riktignok med en liten klump på for å forhindre at jeg ulovlig velger å trekke last etter meg, som passer til bl.a. sykkelstativ beregnet for biler med slike rariteter.

Mens biler fra 2020 går på typegodkjenning som gjør at man kan dra litt vekt, men kun så lite at de fleste hengere bilr ulovlig å dra med last i hengeren, og noen endog ulovlig pga for egenvekt.

Men, ja. Merkelig om Tesla opererer med to forskjellige typegodkjenninger, der den ene kun gjelder dersom Tesla installerer dette fra fabrikk (eller fra eget serviceverksted/partner på oppdrag fra Tesla).
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: turfsurfmandag 04. oktober 2021, klokken 07:53
Sitat fra: daktari på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:39
Jeg synes ikke det var noe stort problem.

Du får ikke kjøre utenfor Europa (dvs Afrika og Asia samt USA og deler av Russland), ei heller Kosovo. Er det et reelt problem for noen?

Du får ikke bruke bilen i næring.

Du leier batteri av NIOs heleide selskap i Nederland.

Dette er likt eller ganske likt premissene for en ordinær norsk leasingbil. Men der får man i tillegg "påkost for unormal slitasje" noe NIO ikke ser ut til å ha.

Når det gjaldt "skru av batteriet ved ikke overholdt betaling" så kan den teksten presiseres noe slik at det er noen klare grenser. Det sier Nio at de vil gjøre.
At det er ett stort problem eller ikke kommer jo an både på bruk og hvor mye man stoler på selskapene. Selv har jeg lite tillit til at noen som helst selskaper tenker på mitt beste.

Å måtte forholde seg til to avtaleparter i stedet for en er alltid en ulempe. Og det er vel ikke tvil om at begrensninger på bruk er verre enn ikke.

Bildeling er det jo mange som driver med f.eks. Og om ikke alle kjører til Kosovo, så vil jeg helst stå fritt til å kunne gjøre det om jeg vil.

De står vel og fritt til å endre leieavtalen når de vil, jeg regner med avtalen ikke har ubegrenset løpetid? Alt i alt så står man mye svakere med en leieavtale enn med kjøp.

Det som er veldig bra med leieavtalen er at man er sikret mot batterisvikt, og kan oppgradere batteri ved behov. Noen som vet hvor ofte man kan endre leieavtale, dvs bytte mellom stort og lite batteri?
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: kjølholdtmandag 04. oktober 2021, klokken 09:24
Sitat fra: automat på søndag 03. oktober 2021, klokken 13:29
Sitat fra: kjølholdt på søndag 03. oktober 2021, klokken 09:20
Etter 8 år med tesla og batterigaranti som utløper om 1 mnd tenker jeg at mnd leie av batteri er en god ide. Tesla forlanger 180 tusen for nytt batteri. Da har jeg fått 60 tusen i innbytte på det som står i bilen. Nå som prisen for batterileie er 1400 kr pr mnd , tenker jeg dette kan være et godt konsept.
Man går ikke til Tesla og kjøper et nytt batteri. Man går til et tredjepartsverksted som fikser det man har. Så lenge batteriene har vært under garanti har det ikke vært noe marked for dette. Det kommer til å endre seg nå som biler begynner å komme ut av garanti.

For eiere/kjøpere av 8 år gamle biler så tror jeg den månedlige regninga for batterileie vil oppleves som plagsom. På en helt annen måte enn for nybilkunder.

Batterileieavtalen til Nio får forøvrig kritikk:

https://www.tu.no/artikler/nios-batteriavtale-legger-begrensninger-pa-hvordan-kundene-kan-bruke-bilen/513846

https://www.tu.no/artikler/forbrukerradet-kritisk-til-nio-kontrakt-mener-avtalen-ma-endres/513899
Tja hvis det koster 180 tusen for nytt batteri, tenker jeg at 3 parts verksteder vil ta seg veldig godt betalt for å fikse evt feil. Jmf svart skjerm problematikken kostet jo 15 tusen i begynnelsen hos tredjepart. Men etterhvert som mange verksteder tilbyr batteri rep vil jo prisen synke . men ryker batteriet etter 8 og et halvt år skal man nok få betale
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: automatmandag 04. oktober 2021, klokken 10:14
Sitat fra: kjølholdt på mandag 04. oktober 2021, klokken 09:24

Tja hvis det koster 180 tusen for nytt batteri, tenker jeg at 3 parts verksteder vil ta seg veldig godt betalt for å fikse evt feil. Jmf svart skjerm problematikken kostet jo 15 tusen i begynnelsen hos tredjepart. Men etterhvert som mange verksteder tilbyr batteri rep vil jo prisen synke . men ryker batteriet etter 8 og et halvt år skal man nok få betale

De som satset på ny og uprøvd teknologi, og kjøpte Tesla i 2013, tok en betydelig risiko. Noe av den risikoen henger igjen ved garantiutløp. Nyere Teslaer vil ha lavere risiko.

Selv om Nio har noe erfaring med batteribytte, så er det fortsatt en relativt ny teknologi. Og det er helt nytt på det europeiske markedet. Kjøper man en slik bil, tar man en større risiko enn med konvensjonelle batteriløsninger. Dette markedet må modnes.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: BubbaJoFetmandag 04. oktober 2021, klokken 10:26
https://insideevs.com/news/537644/nio-4-million-battery-swaps/
Noe erfaring er kanskje en litt drøy påstand.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: daktarimandag 04. oktober 2021, klokken 10:52
Sitat fra: turfsurf på mandag 04. oktober 2021, klokken 07:53
Sitat fra: daktari på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:39
Jeg synes ikke det var noe stort problem.

Du får ikke kjøre utenfor Europa (dvs Afrika og Asia samt USA og deler av Russland), ei heller Kosovo. Er det et reelt problem for noen?

Du får ikke bruke bilen i næring.

Du leier batteri av NIOs heleide selskap i Nederland.

Dette er likt eller ganske likt premissene for en ordinær norsk leasingbil. Men der får man i tillegg "påkost for unormal slitasje" noe NIO ikke ser ut til å ha.

Når det gjaldt "skru av batteriet ved ikke overholdt betaling" så kan den teksten presiseres noe slik at det er noen klare grenser. Det sier Nio at de vil gjøre.
At det er ett stort problem eller ikke kommer jo an både på bruk og hvor mye man stoler på selskapene. Selv har jeg lite tillit til at noen som helst selskaper tenker på mitt beste.

Å måtte forholde seg til to avtaleparter i stedet for en er alltid en ulempe. Og det er vel ikke tvil om at begrensninger på bruk er verre enn ikke.

Bildeling er det jo mange som driver med f.eks. Og om ikke alle kjører til Kosovo, så vil jeg helst stå fritt til å kunne gjøre det om jeg vil.

De står vel og fritt til å endre leieavtalen når de vil, jeg regner med avtalen ikke har ubegrenset løpetid? Alt i alt så står man mye svakere med en leieavtale enn med kjøp.

Det som er veldig bra med leieavtalen er at man er sikret mot batterisvikt, og kan oppgradere batteri ved behov. Noen som vet hvor ofte man kan endre leieavtale, dvs bytte mellom stort og lite batteri?
Her er det konkretisert begrensninger i bruk, og avtalen er god på det punktet: dvs den er helt konkret. Kunden kan lett forholde seg til dette eller droppe å velge BaaS hvis begrensningene er uønsket.

To avtalepartene er en annen sak, men igjen mener jeg det er oppkonstruert problem enn så lenge man ikke har eksempel på konkrete tvister som kan/vil oppstå. Det er kun en ulempe den dagen noe går galt, ikke "alltid en ulempe". En enkel løsning er at Nio setter i kontrakten at alle tvister skal håndteres av Nio Norge. Men WeCharge ladeavtalen, Cubic telekom osv er også avtaler man har på utsiden av bilkjøpet.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: turfsurfmandag 04. oktober 2021, klokken 14:10
Sitat fra: daktari på mandag 04. oktober 2021, klokken 10:52
To avtalepartene er en annen sak, men igjen mener jeg det er oppkonstruert problem enn så lenge man ikke har eksempel på konkrete tvister som kan/vil oppstå. Det er kun en ulempe den dagen noe går galt, ikke "alltid en ulempe".
Det er jeg ikke enig i. Å forholde seg til to parter i stedet for en når det gjelder bilen og dens drivlinje er alltid en ulempe. Om det gjelder regninger, spørsmål, tvister eller generell informasjon.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: daktarimandag 04. oktober 2021, klokken 16:03
Men i praksis vil det jo bli slik:

problem med batteri? Kjør og bytt.
Hjalp ikke å bytte batteri? Ring Nio verksted, de feilsøker.

Bilen vil ikke starte? Ring Nio veihjelp som henter bilen. Regner da at de evnt bytter batteri dom del av feilsøking.

Andre problemer? Ring Nio service.

Jeg er mer bekymret for servicekapasiteten enn 2 juridiske avtaleparter.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: BubbaJoFetmandag 04. oktober 2021, klokken 17:49
Det jeg synes er uheldig er at NIO velger å ikke stå inne for leieavtalen direkte. For Veihjelp tegner du ikke en egen avtale med bilbergerne, men det er lite trolig Nio som leverer berging.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: Carl Anton Stenlingmandag 04. oktober 2021, klokken 18:18
Det er ikke uvanlig at man ved finansiering har en egen avtale direkte med finansieringsselskapet. NIO Norge fungerer da som distributør for NIOs internasjonale finansieringsselskap.
Pga. regulatoriske krav er det ikke så helt enkelt å bygge opp et finansieringsselskap i hvert land.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: BubbaJoFetmandag 04. oktober 2021, klokken 20:59
Boliglånet ditt er finansiert fra en rekke institusjoner banken din bruker, uten at du selv inngår avtale med de. At det er enklest for NIO er åpenbart og det kritikken går på. Når det i tillegg blir en utenlandsk part, står du som forbruker svakere enn ved en norsk juridisk enhet. Man velger selv hvor risikovillig en er, men å avfeie det burde en ikke.
Personlig synes jeg avtalepart burde vært NIO Norge og det nederlandske firmaet vært tjenesteleverandør. I tillegg burde det være rammer for senere kjøp av batterier i tilfelle en exit. Stå etter 3 år uten batteriavtale og krav om kjøp av batteri til 160k +mva vil ikke føles trivelig.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: Lepet65mandag 11. oktober 2021, klokken 12:43
Sitat fra: nilka på onsdag 26. mai 2021, klokken 20:30
Tja. NIO har vel vært tydelige på at andre kan benytte seg av teknologien så er vel mer motvilje hos de andre selskapene for å benytte boende ikke selv har skapt som er problemet når det kommer til at det bare er for ett merke.

I Kina er de jo faktisk i gang med å lage en offisiell standard for dette med batteribytter.

Når det kommer til at dette bare skulle være en gimmik så sier godt over 2 millioner batteribytter i Kina noe ganske annet. NIO har akkurat produsert 100.000 biler så i snitt har hver bil bytta batteri mer enn 20 ganger. Når bilen i tillegg støtter 180kw lading så synes jeg dette viser ganske klart at dette hr noe for seg.

Og på de nye stasjonene tar byttet 3 minutter ikke 5. jeg har trua.

Vel.. i denne videoen tok det 4,5 min (ca 10-12 min på stasjonen inn/ut etc) + wait for it . . 20 -30 min venting i kø.

https://www.youtube.com/watch?v=0StTrsdoD3c
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: oroarlørdag 23. oktober 2021, klokken 15:47
Er dette testet ut tilsvarende norske vinterforhold?
Dvs snø, is og saltsuppe og hvordan det vil påvirke byttestasjonen og av/på med skruer over tid?
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: Amatørenlørdag 23. oktober 2021, klokken 20:19
Eller ren mekanisk eller elektrisk/styring svikt på selve bytte mekanismen, oroar.

Tror nok salt og is som du nevner, kan bli det største problemet.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: oroarsøndag 24. oktober 2021, klokken 07:18
Ja, kan hende de må gjennom en underspyling med varmt vann før batteribytte.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: kjølholdttirsdag 09. november 2021, klokken 14:05
Vedrørende kostnader ved utløp av garanti på batteriet, mitt røk nå, jeg var heldig og hadde 3 uker igjen på 8 års garantien. Det snakkes da her om 3 parts veksteder som kan gjøre jobben istedenfor å kjøpe tesla til 180 tusen for nytt batteri. Det er ingen verksteder i Bergen som reparerer batteriet ditt! Ergo er fortsatt eneste løsning å kjøpe nytt. Jeg mener fortsatt at å leie batteri er beste løsning. F.eks har tesla strupet supercharger hastigheten på mitt 85kwh batteri. Dette vil man jo slippe ved å leie
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 09. november 2021, klokken 14:13
Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 09. november 2021, klokken 14:05
Vedrørende kostnader ved utløp av garanti på batteriet, mitt røk nå, jeg var heldig og hadde 3 uker igjen på 8 års garantien. Det snakkes da her om 3 parts veksteder som kan gjøre jobben istedenfor å kjøpe tesla til 180 tusen for nytt batteri. Det er ingen verksteder i Bergen som reparerer batteriet ditt! Ergo er fortsatt eneste løsning å kjøpe nytt. Jeg mener fortsatt at å leie batteri er beste løsning. F.eks har tesla strupet supercharger hastigheten på mitt 85kwh batteri. Dette vil man jo slippe ved å leie

Vel da har du ikke vært på EV services ved kokstad

https://www.tu.no/artikler/de-reparerer-det-bilprodusenten-vil-bytte-na-har-de-fatt-stor-bilaktor-som-eier/514777?key=Tj5GkyHr&fbclid=IwAR0Xld3izwnNXBVFUjedimXqAVRBA8En9_sWE0ywGJaiAcTof3srrqnpZy4


SitatHer utfører de også reparasjoner på komponenter som batterier og motorer.
Tittel: Sv: Batteribytte av NIO EC 6
Skrevet av: kjølholdttirsdag 09. november 2021, klokken 15:04
Vel de reparer om bord laderen på en e up står det i artikkelen Sist jeg sjekket reparerte  de ikke enkelt celler i modulene; de kommer nok til å gjøre det .Men ikke pr dags dato! Forøvrig har jeg brukt de flere ganger!