Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: elektrolux på mandag 24. mai 2021, klokken 08:48

Tittel: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: elektroluxmandag 24. mai 2021, klokken 08:48
https://www.oblad.no/petter-har-eid-fem-elbiler-og-sust-i-kollektivfeltet-pa-mosseveien-na-gjor-han-oppror-ikke-er-det-gratis-parkering-og-i-bussfila-kan-man-ikke-kjore-alene-lenger/s/5-68-1007288?&session=4ac95af5-2863-42c4-baf5-a72200158f8b

Føler meg selv litt i samme kategori som overskriften indikerer og min påstand er at Norge har gått fra å være best på elektrisk mobilitet til at vi nå er det landet i verden der det er dyrest å kjøre Elbil.

- Dyr lading grunnet masse overdreven sikkerhetstenking. (Hvorfor kan ikke han som bygger Podbike eller han som har bygget om både Mini og Think til Litium batteri selv skru opp en ladestasjon? )

- Bomstasjoner på nesten hvert hjørne.

- Dyre reparasjoner

F.eks gikk min faste tur til bakeren på andre siden av bommen fra å koste meg 1 kr i strøm til 11x kostnaden, over natten til 11 februar 2020, grunnet 10 kr i bompenger i tillegg til strømutgiftene.

Selvsagt betaler jeg ikke det og kjører nå i stedet for Smart ED med alt den tilbyr av sikkerhet, til Buddy M9 og håper at det ikke dukker opp en monster batteribil i mitt kjørefelt.
Tittel: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: paalsenmandag 24. mai 2021, klokken 09:25
https://motor.no/a/198448
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: elektroluxmandag 24. mai 2021, klokken 09:55
Takk. Ser vi deler mange argumenter. Forskjellen er at jeg aldri solgte dieselen og har brukt den når vi trenger å dra tilhenger eller kjøre langt.

Nå går jeg over på MC med ny BMW R1250RT, brukt Monotracer og en scooter for å dekke alle behov:

Langtur med bensin, regnvær inni Monotraceren og filtrering av kø med scooteren.
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: Ingeniørenmandag 24. mai 2021, klokken 10:01
Sitat fra: paalsen på mandag 24. mai 2021, klokken 09:25
https://motor.no/a/198448

Sansen for business den karen  :+1:
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: hELgenenmandag 24. mai 2021, klokken 10:34
Er elbilpolitikken på samme spor som dieselpolitikken? Dvs. først lokke og få alle over - deretter skru opp avgiftene?
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: Daniel_0007mandag 24. mai 2021, klokken 15:03
Sitat fra: hELgenen på mandag 24. mai 2021, klokken 10:34
Er elbilpolitikken på samme spor som dieselpolitikken? Dvs. først lokke og få alle over - deretter skru opp avgiftene?

Føler det, er nok ikke lenge til vi må betale fulltrafikkforsikrings avgift og bom på høyde med ice, vet at mdg ønsker at elbilene skal betale mer for bom i Oslo.
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: Marius Kotsbaktirsdag 25. mai 2021, klokken 09:31
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 24. mai 2021, klokken 10:01
Sitat fra: paalsen på mandag 24. mai 2021, klokken 09:25
https://motor.no/a/198448

Sansen for business den karen  :+1:

Hehe ja, når den billigste biltypen blir litt dyrere så velger han den dyreste biltypen istedet :D

Godene må jo reduseres etterhvert. Blir vel vanskelig å hevde at elbil ikke er billigst i Norge med full avgiftsfritak og momsfritak inntil videre, og billig strøm og mange offentlige ladepunkter med gratis strøm.

Ser man på TØI sine rapporter så har ikke elbil så store fordeler samfunnsøkonomisk, spesielt i byer. Selv om lufta blir bedre så bør mange vurdere elsykkel/el-lastesykkel til daglig bruk på korte distanser i byene. Det er ikke nok parkeringsplasser til at alle kan kjøre elbil til jobb, og heller ikke heldig at alle bruker kollektivtrafikk.
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: turfsurftirsdag 25. mai 2021, klokken 09:59
Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 25. mai 2021, klokken 09:31
Selv om lufta blir bedre så bør mange vurdere elsykkel/el-lastesykkel til daglig bruk på korte distanser i byene.
Det er ett problem med sykkel i Norge: vinter. Man kan dessverre ikke belage seg på å sykle til jobb året rundt. Har selv vært helårssyklist til jobb (1 mil hver vei) i 3 år. Det er for spesielt interesserte. Så man må ha en eller annen form for transport som beskytter mot været, er effektiv og trygg. Her faller både sykkel og kollektivt igjennom.
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: elektroluxtirsdag 25. mai 2021, klokken 10:43
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. mai 2021, klokken 09:59
Man må ha en eller annen form for transport som beskytter mot været, er effektiv og trygg. Her faller både sykkel og kollektivt igjennom.

Ikke nødvendigvis. Sjekk ut https://www.podbike.com/

https://www.youtube.com/watch?v=PZdkkA2IXrg

"Dry Safe and practical and loves snow and ice"
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: turfsurftirsdag 25. mai 2021, klokken 11:15
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 25. mai 2021, klokken 10:43
Ikke nødvendigvis. Sjekk ut https://www.podbike.com/
Ja, men denne må da nødvendigvis ut på veien (for stor til sykkelveier som de er). Og må parkeres. Og har en kostnad som nærmer seg en liten bil...
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 25. mai 2021, klokken 13:14
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. mai 2021, klokken 11:15
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 25. mai 2021, klokken 10:43
Ikke nødvendigvis. Sjekk ut https://www.podbike.com/
Ja, men denne må da nødvendigvis ut på veien (for stor til sykkelveier som de er). Og må parkeres. Og har en kostnad som nærmer seg en liten bil...

Det kommer gjerne an på hvor du bor. Dersom du bor ved Oslo Sentralbanestasjon så skjønner jeg at det kan bli litt klønete å sykle rundt på fortauer, men den er ikke bredere enn en sykkel-tilhenger, eller en "cargo-bike", med sine 84cm i bredde. Styret på fulldempersykkelen min er bredere. Den er og definert som en sykkel (el-sykkel), slik at du kan parkere den der du parkerer sykkelen din helt lovlig. I Sandnes, hvor filmen på youtube er spilt inn, er det helt perfekte forhold for denne sykkelen. Her er det tynt med folk på fortauene, det finnes sykkelfelt, og nå kommer det og sykkel-motorvei til 1,3 milliarder (som vises på deler av filmen). 5500 Euro høres ikke så ille ut med tanke på det du kan spare...men den er jo ikke tilgjengelig for å kjøpe per i dag...er bare pre-order...
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: turfsurftirsdag 25. mai 2021, klokken 13:28
Jada, sier ikke at PodBike er ubrukelig, men i tett trafikkerte bygater vil den ikke funke noe særlig.
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 25. mai 2021, klokken 14:30
Ja, den fungerer nok best i forstedene og mellom byer, men den kan jo fort bli for kjedelig og treg mellom byer siden du blir liggende i 25km/t, samtidig som den kanskje kan bli litt lite manøvrerbar i byen. Kanskje de burde laget en "moped-versjon", sånn som det er på elsykler som kan gå i 45km/t med tråkk-hjelp, mot at en setter blinklys og skilt på. Da ville det nok bli mye mer salg. En annen fordel er at de da hadde sluppet merverdiavgift, som ville gjort den billigere / fortjenesten høyere. Ulempen er at en da sikkert måtte hatt på mopedhjelm inni for å bli helt lovlig.

Fruen kjøpte en Cannondale elsykkelmoped for flere år siden, og sykler over 40km/t frem og tilbake til jobb, og har piggdekk om vinteren. Er ekstremt holdbar og ikke noe tull med den, i motsetning til tidligere elsykler hun har hatt. Dette er kvalitet. Utgått modell, men Cannondale har sikkert nye modeller for de som vil spare bompenger....
Siden hun valgte å registrere sykkelen fikk hun 8000 i rabatt pga mva-fradrag.
https://www.cannondale-parts.de/Cannondale-Contro-E-speed-2018-45km/h/en
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: 1317142119tirsdag 25. mai 2021, klokken 14:48
Sitat fra: hELgenen på mandag 24. mai 2021, klokken 10:34
Er elbilpolitikken på samme spor som dieselpolitikken? Dvs. først lokke og få alle over - deretter skru opp avgiftene?
Det sier vel seg selv at vi skal ha samme kostnader på elbiler som på dagens fossilbiler.

Å kjøpe, eie og bruke en fossilbil i dag innebærer en haug med fiskale avgifter og skatter som må dekkes når fossilbilene forsvinner. Helt åpenbart vil det bli dyrere å kjøpe og bruke elbil i fremtiden. Ellers må vi øke skattene/redusere kostnadene andre steder.

Det høres bedre ut for velgerne at elbiler må betale 70 kroner i bomringen, enn at bussbilletten må økes med noen kroner. Folk flest skjønner ikke at mye av den økte kostnaden i bomringen er det forbrukerne som må betale (også busspassasjerene), i form av økte priser på tjenester og varer.
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: Dampmaskintirsdag 25. mai 2021, klokken 15:20
Siden kollektivtransport er bedre for både miljø og samfunnsøkonomi enn persontransport med bil, er det best for alle at flest mulig velger det. Derfor er jeg helt med på at kollektivtransport bør være det billigste alternativet for de forbrukerne som har mulighet til å velge det. Ellers blir det tilnærmet umulig å få flest mulig over på kollektivtransport.

Hvis kollektivtransport skal være billigere enn å kjøre bil, må det nødvendigvis være dyrere å kjøre bil enn å bruke kollektivtransport. Selv om jeg bruker bil selv, mener jeg at det er sånn det bør være. Jeg regner med at når jeg endelig får råd til en elbil som dekker mine behov og som jeg kan være fornøyd med, så vil det ikke lenger være spesielt mange elbilfordeler igjen. Men det får jeg bare leve med.

Min personlige økonomi er ikke så viktig for samfunnet at det er rimelig å forvente at det er den samfunnet skal innrette seg for å optimalisere. Det finnes viktigere mål.
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: bmw2002torsdag 27. mai 2021, klokken 11:58
Ser man på reisende som jobber/skal inn til bysentrum er det nesten ingen som kjører bil i dag. Må man derimot bytte buss er det veldig få som tar bussen. De fleste busslinjer går også til/fra sentrum da det aldri vil være lønnsomt å lage direkteliinjer fra alle steder til alle steder. Husk at de flere busslinjer drives med dundrende underskudd, opp til flere hundre kroner per passasjer utenom rush.

Det er en utopi å tro at man får erstattet mye av biltrafikken med kollektiv.  Bruker under 10 minutter på å dra til barnehagen med bil, sykler på 20.  Skulle jeg brukt kollektiv/gange hadde det blitt minst en time. Jeg sykler derfor når det er fint vær og bruker bil de andre dagene.

Jeg kunne sikkert brukt en PodBike dersom den hadde plass til 2 barn, men er usikker på om ting hadde vært så mye bedre dersom det var 1000 stk på samme vei med PodBike, da hadde det vært like fullt på veien som med biler i dag.
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: turfsurftorsdag 27. mai 2021, klokken 12:39
Sitat fra: bmw2002 på torsdag 27. mai 2021, klokken 11:58
Ser man på reisende som jobber/skal inn til bysentrum er det nesten ingen som kjører bil i dag. Må man derimot bytte buss er det veldig få som tar bussen.
Dette stemmer kanskje for de større byene. Her i byen stemmer det absolutt ikke, og jeg kan ikke tro det stemmer for nabobyene heller.

Det går buss alt for sjelden, og uansett er det mere praktisk med egen bil. Så lenge bil kan konkurrere kostnads og tidsmessig, vil det alltid bli foretrukket. Her på bygget bruker 1 av 30 buss, og han har og nå bestilt seg bil.

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 27. mai 2021, klokken 11:58
Jeg kunne sikkert brukt en PodBike dersom den hadde plass til 2 barn, men er usikker på om ting hadde vært så mye bedre dersom det var 1000 stk på samme vei med PodBike, da hadde det vært like fullt på veien som med biler i dag.
Nei. Podbikes er mindre og tar mindre plass. Men viktigst av alt er at de går mye saktere, så man får plass til mangge flere på veien samtidig. Elsykkel fart er bortimot optimalt for å få folk ut fra og inn til bysentrum.
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: Wisd0mlørdag 29. mai 2021, klokken 15:27
Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 25. mai 2021, klokken 15:20
Siden kollektivtransport er bedre for både miljø og samfunnsøkonomi enn persontransport med bil, er det best for alle at flest mulig velger det. Derfor er jeg helt med på at kollektivtransport bør være det billigste alternativet for de forbrukerne som har mulighet til å velge det. Ellers blir det tilnærmet umulig å få flest mulig over på kollektivtransport.

Gjelder på steder og tid der det er køproblematikk. At jeg skal kjøre buss når jeg skal ut i marka blir som fellesskapet skal betale personlig limo til meg. Da er det bedre at jeg tar Teslaen som kun bruker noen kWh med strøm. Slike absolutter som du skriver i første linje har medført unødvendig mye kostbar kollektivtrafikk i Norge.
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: ToWalkOrDrivesøndag 30. mai 2021, klokken 00:01
Og bare for å si noe om selv Kongen i artikkelen....og da mener jeg "Kongen" som en som ser på seg selv som en. Jeg synes det er helt greit at samfunnet ikke betaler mer for at han motvillig skal kjøre elbil...en middelaldrendre riking som har som sitt eneste mål om å snike i køen. Det som provoserer mest er hvor rævva han er til å regne. Han tror det blir billigere å kjøpe en gammel luksusbil til mangfoldige hundretusener hvor han må betale full bom, full årsavgift, en bil hvor garantien går ut om ikke så lenge, hvor han må betale store summer i service....girolje alene koster masse, og når bilen ny koster mellom 1 og 2 millioner pleier deler å være dyre. I till er det ikke bilen med ferrest feil. Er jo mange gode el-alternativer nå. En kan ikke ha åpent i kollektivfeltet der det er for mye elbiler, så det går ut over kollektivtrafikk. Det må han og skjønne. Kvalm fyr vil jeg gjette.
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 30. mai 2021, klokken 09:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 30. mai 2021, klokken 00:01
Er jo mange gode el-alternativer nå. En kan ikke ha åpent i kollektivfeltet der det er for mye elbiler, så det går ut over kollektivtrafikk. Det må han og skjønne. Kvalm fyr vil jeg gjette.

Om han har blitt litt morgenkvalm eller fått influensa det vet jeg lite om  :D Men han velger nå å stå frem og da må han regne med å bli vurdert. Men jeg er helt enig i din vurdering om at JA, det er veldig mange gode elbil alternativer nå!
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: Wisd0msøndag 30. mai 2021, klokken 11:13
Han kunne sikkert stått frem litt mer etter janteloven, men han er likevel inne på noe viktig mener nå jeg. En lavere differanse mellom elbiler og forbrenningsbiler på driftskostnadene medfører at man kan ta på lavere økte investering/avskrivningskostnader.
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: Dampmaskintirsdag 03. august 2021, klokken 17:39
Sitat fra: Wisd0m på lørdag 29. mai 2021, klokken 15:27Slike absolutter som du skriver i første linje har medført unødvendig mye kostbar kollektivtrafikk i Norge.
Men hvis jeg hadde formulert innlegget mitt fem ganger lenger for å få med alle forbehold, hadde det blitt kjedelig for dem som liker å kverulere. Valgets kval.
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: TKLsøndag 08. august 2021, klokken 12:12
Back to track: Denne fyren artikkelen handler om må jo være helt bevisstløs om økonomi. Han ser ut til å være fullstendig blindet av at enkelte luksusbiler har et sort verdifall de første tre årene. Men den millionen han snakker om i verditap er ikke noe han tjener på om han kjøper en slik bruktbil. Når han sitter med sin Range Rover Sport til 700.000 har han ikke tjent noe som helst, han har brukt 700.000!
Og så fikk han sannsynligvis omkring 600.000 for i-Pace'en sin. (Jeg sjekket prisene for to år gamle i-Pacer på Finn.no). Da har han i utgangspunktet allerede tapt 100.000.

Så kommer han jo til å kjøre bilen. Hver km med i-Pace koster 0,25 kWh i strøm antar jeg. Det er i det området den bilen ligger ved vanlig bruk. Tilsvarende vil en stor dieselbil som Range Rover Sport ligge omkring 1 l/mil ved blandet kjøring (Mye køkjøring på Mosseveien kanskje?). Prisen pr km ved litt ugunstig strømpris på 1,50 kr/kWh gir kr 0,375 pr km kjørt med i-Pace. Tilsvarende ved 15 kr/l for diesel koster det kr 1,50 pr km kjørt med Range Rover Sport. Eller i klartekst: Han taper kr 1,125   pr. km han kjører Range Roveren. Og det er før han når første bomstasjon! Så med en kjørelengde på 20 000 km i året, noe som ikke er usannsynlig for ham, så vil hqn h

Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: TKLsøndag 08. august 2021, klokken 12:25
(så får jeg fortsette etter en tastefeil)

..., så vil han tape minst 100.000 + 22500 i prisdifferanse + driftsutgifter det første året, og minst 22 500 årlig de kommende årene.

Dette er ikke mye god økonomi. Og mannen skal i følge artikkelen være forretningsmann.
Tittel: Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
Skrevet av: Wisd0mmandag 09. august 2021, klokken 22:55
Han har sett seg ekstremt blind ja. Gi det ti år så er den bilen tilnærmet verdiløs. 600 000 i verditap på 10 år sikkert, eller 60 000 kr/år.

Hvis det var pris han var opptatt av kunne han kjørt MG ZS EV. Ville vært mye rimeligere både på avskrivning og drivstoff. Med tanke på andre bilene han kjørte var ikke det noen statusbiler det heller:
"Det begynte med en Think for 10 år siden. Deretter en Nissan Leaf, før han, som en av de første, kjøpte den elektriske utgaven av varebilen Citroën Berlingo."