Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq 5 => Emne startet av: kncra på lørdag 22. mai 2021, klokken 11:29

Tittel: Ingen interesse for V2G ?
Skrevet av: kncralørdag 22. mai 2021, klokken 11:29
Hei, jeg undrer meg på om noen har funnet produsent / leverandører på hjemmeladere med v2g? Skuffende lite interesse fra media og bilimportør om denne gøye funksjon..
Tittel: Sv: Ingen interesse for V2G ?
Skrevet av: turfsurflørdag 22. mai 2021, klokken 13:40
Den nye laderen fra Tesla skal etter sigende være forberedt for det.
Tittel: Sv: Ingen interesse for V2G ?
Skrevet av: Vaduzlørdag 22. mai 2021, klokken 17:21
Nettet i Norge er såpass stabilt og strømbrudd så sjeldent at det blir mer som er kuriositet. Å ha den koblet til for å bruke batteristrøm i høykonjunktur/pris er vel heller ikke lønnsomt i Norge mår man trekker fra ladetap og trafotap samt slitasje på batteriet. Men litt morro er det, utviklingen går riktig vei!
Tittel: Sv: Ingen interesse for V2G ?
Skrevet av: Amatørensøndag 23. mai 2021, klokken 16:40
 :-1:

Nei, enig med Vaduz. Det blir for mye tap samt slitasje på bilens batteri.

Når bilen er ladet opp så er det for at den skal være klar for ny tur.

Hvis nå strømmen går så er det i hvertfall greit at bilen ikke tømmes i tilfelle det blir langvarig.

Nå er V2G basert på å bremse belastningstoppene uten at strømmen går som en utjevning. Men skulle nå strømmen går når den har blitt utladet til for eksempel 50 % så er det ganske kjipt hvis man da ikke får ladet opp igjen med en gang. 😉
Tittel: Sv: Ingen interesse for V2G ?
Skrevet av: Qbdmandag 24. mai 2021, klokken 10:48
Det er vel usikkert om alle Ioniq 5 støtter V2G utover V2L-funksjonen på 3.6 kW?

Men jeg er veldig interessert, ikke for å spare penger, men for å ha UPS på huset. Med et lite fastmontert batteri på huset på 10 kwh+ også bilen som hovedkilde så har man jo strøm selv gjennom lengre strømbrudd. Blir det for ille så kan man jo kjøre på en hurtiglader og hente mer strøm, noen jeg syns er helt genialt!
Tittel: Sv: Ingen interesse for V2G ?
Skrevet av: RJKtirsdag 25. mai 2021, klokken 01:10
Endelig blir det lovlig å slenge kabelen gjennom vinduet hjemme. Ikke for å lade bilen, men for å drive varmovnen på soverommet.

;-)

Til krisesituasjon ville jeg nok foretrukket et husbatteri som er koblet til solcellepaneler og/eller en privat vindmølle. Burde vel snart bli et utvalg på 24 kWh-batterier fra Leaf som er for dårlig til å drive bilen, men er perfekt for slik bruk. Alternativt, kjøp en rimelig Leaf som er på oppløpssiden for levetiden...
;)
Tittel: Sv: Ingen interesse for V2G ?
Skrevet av: turfsurftirsdag 25. mai 2021, klokken 06:06
Sitat fra: Qbd på mandag 24. mai 2021, klokken 10:48
Men jeg er veldig interessert, ikke for å spare penger, men for å ha UPS på huset. Med et lite fastmontert batteri på huset på 10 kwh+ også bilen som hovedkilde så har man jo strøm selv gjennom lengre strømbrudd.
Problemet er dog effekt. 3.6kW blir litt lite. I tillegg må man inn med en power gateway. Det er ikke uten videre lov å forsyne huset med strøm hvis det er strømbrudd.

Men kunne gjerne tenkt meg en slik løsning selv, spesielt på hytta hvor vi har vannpumpe, og strømmen går relativt ofte.
Tittel: Sv: Ingen interesse for V2G ?
Skrevet av: Jorn01tirsdag 25. mai 2021, klokken 08:12
Det står litt om dette med V2G her: https://electrek.co/2021/05/24/an-exclusive-up-close-look-at-the-hyundai-ioniq-5-with-video/amp/
SitatHyundai told us the Ioniq already has fully bi-directional technology in place for vehicle to grid (V2G) capabilities... but not quite yet. There is a lot of red tape in regulations and certifications needed to proclaim V2G capabilities, including the vehicle's ability to communicate directly with the electric grid. This is something Hyundai says it is researching for the future, but cannot implement at this time.