Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: EW-86 på søndag 16. mai 2021, klokken 21:42

Tittel: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: EW-86søndag 16. mai 2021, klokken 21:42
Hei, kloke elbilhoder. Er grønn på feltet, og har googlet meg rimelig blå. Også ved å lese cirka 140 tråder på dette forumet.

Vurderer å bytte til elbil for pendling. Det er 40 km hver vei, altså 80 km til sammen. Det aller meste av turen er på motorvei 110 km/t. Har trolig anlegg for rekkeviddeangst, så det viktigste er å være helt trygg på at det holder til bruket. Må også ha litt igjen til småkjøring etter jobb.

Det blir en nr 2 bil. Må ha plass til to barn i baksetet, men ikke behov for stor plass ellers. Bilen skal lades mest mulig hjemme. Noe lademulighet på jobb er det også, men fjerner det fra regnestykket.

Budsjett på noe over 200 000 kr, men går gjerne billigere om det dekker behovet. ACC er ønskelig. Tenker brukt, men med litt nybilgaranti igjen.

Hvilke alternativer bør vi vurdere? Takker på forhånd til alle som gidder å tipse!
Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: Daniel_0007søndag 16. mai 2021, klokken 22:23
Leaf 40 eller mg zs burde nok dekke behovet, mulig bmw i3 og men aner ikke hvor trang den er i baksetet
Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: OleBrum2søndag 16. mai 2021, klokken 23:13

Det kan være greit å ikke bruke mer penger enn det som dekker behovet. Spesielt med rivende teknologisk utvikling.

Forslag er at du bruker rundt 110 000 kr på en sent registrert 2017 30 kwh Nissan Leaf. Gjerne toppversjon med skinn for enkel rengjøring med barn. Da har du garanti i ca 1.5 år, og ca 190 km rekkevidde, det du trenger 80. 110 km slingringsmonn på småturer og vintertap.

Du har også en bil med et ganske bra bagasjerom, grei plass i baksete til barn, helt driftssikker og lett å kjøre. Hakket bedre enn e-golf. De 90 000 du sparer bruker du til noe fornuftig eller setter av til et nytt bilkjøp om 2-3 år.

Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 16. mai 2021, klokken 23:24
30 kWh Leaf blir kanskje litt i underkant om vinteren. Spesielt hvis oppvarming midtveis kommer i tillegg til 40 + 40 km. 110 km/t drar mye strøm. Anbefaler minimum 40 kWh Leaf eller f.eks. Ioniq.
Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: automatsøndag 16. mai 2021, klokken 23:46
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 16. mai 2021, klokken 23:13


Forslag er at du bruker rundt 110 000 kr på en sent registrert 2017 30 kwh Nissan Leaf. Gjerne toppversjon med skinn for enkel rengjøring med barn. Da har du garanti i ca 1.5 år, og ca 190 km rekkevidde, det du trenger 80. 110 km slingringsmonn på småturer og vintertap.


30kWh Leaf har ikke 190km rekkevidde i 110km/t (reel fart) på motorveien.

Motorveihastigheter knuser rekkevidde. Sørg for å ha rikelig margin i forhold til oppgitt rekkevidde
Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: Edisonmandag 17. mai 2021, klokken 08:23
Eg hadde omtrent same behov som deg, men 60+ 60 km på landeveg. Prøvde Leaf 40, MG, og vurderte opp mot ny Mazda MX-30. Landa på Ioniq 28 kWh 2019-modell til rett over 200 000. ACC fungerer veldig bra på den, og 110 km/h stel ikkje veldig mykje rekkevidde. God plass i baksetet. Ubegrensa km på garantien i fem år.

For 230-240k får du nok ein fint brukt MG ZS 2020-modell. Den har litt betre rekkevidde (kanskje ikkje på motorveg), større plass og lengre garanti. Ikkje fullt så god å køyre.

For ca. 280k får du ny Mazda MX-30. Best å køyre, men den har litt upraktiske bakdører. Samtidig nærmar du deg Citroen e-C4 i pris. Ca. 300k med litt rabatt (F.eks 8 % med Akademiker-medlemsskap) Der får du ein ganske romslig kupe, 35 mil wltp-rekkevidde og høg komfort.

Golf 35 kWh er eit anna alternativ som eg sjølv gjekk vekk frå grunna høge bruktprisar i fjor. Den er kanskje lettare å få tak i ned mot 200k no. ACC, gode skinnseter og føles meir moderne enn Ioniq.

Sjølv endte eg altså med Ioniq, mykje grunna lågt forbruk, veldig rask hurtiglading, god ACC, grei plass og brukbar pris.
Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: turfsurfmandag 17. mai 2021, klokken 15:48
I3 94 eller 120Ah med sportspakke. Evt i3S. Bekymringsfri pendlerbil.
Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: Trekkoppbiltirsdag 18. mai 2021, klokken 15:19
Ofte er det sånn, at om man kan lade på jobb, så kan man klare seg med en bil til en brøkdel av prisen.
Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: Svein_Htirsdag 18. mai 2021, klokken 19:01
Om man ser bort fra ACC vil en brukt Zoe gi mye for pengene, men det er vel omtrent som å banne i kjerka her inne.
Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 18. mai 2021, klokken 19:15
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 18. mai 2021, klokken 19:01
Om man ser bort fra ACC vil en brukt Zoe gi mye for pengene, men det er vel omtrent som å banne i kjerka her inne.

Svein_H :+1: så laaaaangt ifra ... jeg er helt enig med deg i det.
Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: EW-86tirsdag 18. mai 2021, klokken 21:15
Takk for mange gode tips og erfaringer! Var usikker på om Leaf 40 ville funke i vinterkulda med så høy fart. Men da er den aktuell igjen. Ioniq også. Zoe virker ikke dum heller, bare litt synd at den ikke kommer med ACC. Prøvekjøring next.
Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: Trekkoppbilfredag 21. mai 2021, klokken 21:15
Har du batteri på 37kwt, og 80km reisevei, så blir det 2,16km/kwt.

Om du kjører ganske hardt, så kommer du mer enn 4km/kwt, så det bør være en del marginer å gå på.



Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 21. mai 2021, klokken 21:28
Fratrukket tapt batterikapasitet pga aldring/slitasje, redusert netto kapasitet på kaldt batteri og eventuell forvarming midtveis.
Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: 02janfredag 21. mai 2021, klokken 22:30
Med pendlerbil ville jeg prioritert bil som tåler å brukes. Sitte å sparekjøre eller ligge 20kmt under re`ell hastighet på 100/110 motorvei og kanskje være med på å lage unødvendig kø i rush kunne jeg ikke tenke meg ga økt livsglede.

Jeg nevner ikke hvilke biltyper jeg ser slik kjøring på , men en observerer jeg ligner litt på en glad padde og en annen minner meg om litt grinete skoeske.

Legg inn at du skal ha maks komfort til og fra jobb ,med bra varme og kjøling selv på de kaldeste morgener om vinter og varmeste dager i steikende sol og kø i rushen.

Ionic , i3 120 ,muligens nyeste up/city go, er de jeg ville ha sjekket ut.
Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: i05L0fredag 21. mai 2021, klokken 22:41
Sitat fra: turfsurf på mandag 17. mai 2021, klokken 15:48
I3 94 eller 120Ah med sportspakke. Evt i3S. Bekymringsfri pendlerbil.

Enig. Faktisk kan i3 120 Ah Charged Plus være et utmerket valg.
Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: Wisd0mlørdag 22. mai 2021, klokken 22:09
Hadde kjøpt Ioniq i det prisområdet. Ikke uten grunn at hegnar.no omtalte bilen som OBOS-Tesla 😉 Den har standard dekk, rimelig forsikring og et godt utprøvd merke og er ekstemt effektiv.
Tittel: Sv: Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 23. mai 2021, klokken 10:35
Enig i at Ioniq høres ut som et godt valg ut fra informasjonen som foreligger. Den oppfører seg godt på motorvei - spesielt ved høy fart. Eneste minuset ved vår Ioniq 2019-modell er at setene kanskje er litt harde, men for fire mil er det uproblematisk.

Ved daglig pendling såpass langt og i stor fart ville jeg styrt unna biler som primært er designet for andre bruksområder. Man bør tenke over at bilen skal være stabil ved unnamanøver i høy hastighet og tåle en del sidevind uten å vingle.

Jeg vet at det er flere som bruker i3 for lignende pendling, men min erfaring er at Ioniq har mer stabile kjøreegenskaper i høy fart. Når det gjelder førerkomfort har nok i3 hakket bedre løsninger enn Ioniq.

Man skal forøvrig være obs på at 2019 og tidligere utgaver av Ioniq ikke har app for forvarming.