Elbilforum.no

Bilmerker => Skoda => Skoda ENYAQ => Emne startet av: Zubzero på fredag 14. mai 2021, klokken 14:41

Tittel: Redusert ladestrøm
Skrevet av: Zubzerofredag 14. mai 2021, klokken 14:41
Syns manualen inneholder svært få opplysninger om lading med universal lader. Hvor høy strøm lader den med når ladestrømsbegrensning er aktivert? Må en begrense ladestrømen når en bruker schuko-adapteret? Ser ut til at den er levert som standard med ladestrømsbegrensning aktivert, -hva er strømtrekket dersom en setter den i high modus?
Tittel: Sv: Redusert ladestrøm
Skrevet av: Applelørdag 15. mai 2021, klokken 09:07
Enig. På "Low" setting på boksen fikk jeg 0,5-1kW i følge Skoda Connect. På "High" fikk jeg 2kW. Dette var på en 16A kurs, og jeg ville forventet over 3kW på High, som jeg fikk med min 2018 Nissan Leaf*. I tillegg opplever jeg at ladingen til stadighet stopper. Det er ingen indikasjon på feil på boksen, men det lyser rødt ved ladekontakten på bilen. Hvis jeg nå tar ut og inn kabelen av bilen starter lading igjen... Veldig plagsomt at man ikke kan stole på at bilen lader seg opp når man plugger den i... Håper Møller finner ut av problemet.

*EDIT: Dette stemmer ikke - hadde kun 10A på CHUKO og leaf. Men denne har oppført seg dønn stabil - aldri noe tull med ladingen.
Tittel: Sv: Redusert ladestrøm
Skrevet av: hELgenenlørdag 15. mai 2021, klokken 10:08
10A er maks lovlig på schuko.Så noe rundt 2kw er maks.
Tittel: Sv: Redusert ladestrøm
Skrevet av: Applelørdag 15. mai 2021, klokken 10:33
Sitat fra: hELgenen på lørdag 15. mai 2021, klokken 10:08
10A er maks lovlig på schuko.Så noe rundt 2kw er maks.

Aha - det var jeg ikke klar over - da er det forklaringen  :) Kan også legge til at jeg ikke merket forskjell på "Reduser AC ladestrøm"-innstillingen på bilen og "Low"-setting på universal-boksen (begge lå rundt 0,5-1kW).

Men det forklarer ikke hvorfor ladingen stopper sporadisk - lenge før lading er ferdig.
Tittel: Sv: Redusert ladestrøm
Skrevet av: Orbitlørdag 15. mai 2021, klokken 11:47
10A er største tillatte sikring på schuko-stikk for lading, mens mange ladekabler blir nå levert med 8A som høyeste strømtrekk på det oppsettet.
Tittel: Sv: Redusert ladestrøm
Skrevet av: Zubzerolørdag 15. mai 2021, klokken 22:33
Enig med dere. Jeg testet selv og fikk tilsvarende resultater. Men da betyr det at dersom en bytter ut schukoen med den medfølgende CEEen, så må det ligge inne noe i CEEn som gjør at ladekladden detekterer at den kan justere seg opp til 32A ladestrøm automatisk? Hva innebærer i så fall redusert ladestrøm med CEE? Har ikke mulighet til å teste dette her hjemme før reisen...
Tittel: Sv: Redusert ladestrøm
Skrevet av: Orbitsøndag 16. mai 2021, klokken 23:53
Jeg regner med at Škoda sin ladekladd er identisk med den på Audi e-tron (og VW ID.x), da det bare ser ut til å være forskjellig logo. (Forbehold: Jeg har bare sett Audi sin, de andre bare på bilde). I den utbyttbare enden er det en 11-polet kontakt, hvor noen av de seks polene rundt pinnen i midten nok brukes for å fortelle hva som er plugget i. Schuko-enden tror jeg også har en temperatursensor; den har i alle fall en ekstra pinne av de seks i bruk.

På Audi sin kladd kan en velge mellom 50%/100% strømtrekk, riktignok begrenset ut fra minimum standardisert strøm på type-2 (6 A), og maksimal strøm den tilbyr på Schuko (8 A). Med de forskjellige endene blir da ladeeffekten (fra vegg, noe lavere inn på batteri etter ladetap):

PS: CEE-støpsler passer bare i kontakter med tilsvarende tillatt strømstyrke. Du kan f.eks. ikke plugge 32 A blå CEE som følger med i en 16 A kontakt.