Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Toalmar på torsdag 13. mai 2021, klokken 16:48

Tittel: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Toalmartorsdag 13. mai 2021, klokken 16:48
Hvilken ladeløsning bør man velge på en hytte hvor det er er 400v anlegg.
Er usikker på om vi skal montere ladestasjon fast, eller bare ha en kontakt ute så vi bare kan plugge inn ladestasjonen i når vi er der.
(Kontaktpunktet vil være beregnet for ladestasjon)

Hva gjør andre på hytta?
Hvilken ladestasjon har dere?
Er den fastmontert eller koblet via kontakt så den kan tas inn når dere ikke er der?
Har i dag Easee ladestasjon hjemme som jeg er godt fornøyd med så det er selvsagt ett alternativ

Ønsker en lovlig og økonomisk grei løsning.
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Wisd0mtorsdag 13. mai 2021, klokken 16:59
Har vært og sett endel på "hytter" rundt omkring, egentlig mer hjem nummer to. Mange har kjøpt seg Easee-lader også på hytta. Ser ikke noe grunn til å gjøre noe annerledes på hytta.
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Orbittorsdag 13. mai 2021, klokken 17:25
Mye av kostnaden er kabling, montering, kjøring og adminkostander fra elektriker. Siden du uansett må ha egen kurs, jordfeilvern type B, evt også overspenningsvern om du ikke har det fra før, blir prisforskjellen bare materialprisen mellom en enkel ladestasjon (ca 6000 kr med innebygd jordfeilvern), og vanlig stikkontakt og jordfeilvern type B (ca 1500 kr samlet). Så en installasjon av forskriftsmessig stikkontakt på f.eks. 8000, blir ca 12500 kr med ladestasjon.

Vil anbefale å gå for ladestasjon. Dersom hovedsikringen ikke er så stor, bør du også se på en modell som kan balansere lading mot forbruket ellers på hytta.
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Amatørentorsdag 13. mai 2021, klokken 22:59
Ville gått for Easee og lagt frem alle tre fasene når det er 400 V TN nett (faktisk Easee uansett).

Ved montering av Easee sin equalizer så slipper du å tenke på at ladingen forårsaker at hovesikring går. Har ikke studert om den krever Internett tilgang for Easee sin skytjeneste eller om den virker lokalt.

https://easee.com/no/tilbehor/equalizer/
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: turfsurffredag 14. mai 2021, klokken 08:44
Sitat fra: Amatøren på torsdag 13. mai 2021, klokken 22:59
Ved montering av Easee sin equalizer så slipper du å tenke på at ladingen forårsaker at hovesikring går. Har ikke studert om den krever Internett tilgang for Easee sin skytjeneste eller om den virker lokalt.
Equalizer krever ikke nett for å virke.

Vi har hatt Easee på hytta ett år nå. Eneste grunn til å ha noe annet er IMO hvis man ønsker integrering med solcellepaneler o.l.
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Toalmarfredag 14. mai 2021, klokken 09:30
Tanken om Easee også på hytta har vært der allerede, men er nå kanskje mer klar.
Trenger nok ingen Equalizer tror jeg, men skal nok ha Tibber og Puls mest sannsynlig og da løses lastballanseringen også
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Toalmarsøndag 16. mai 2021, klokken 15:22
Har også tenkt tanken med å få elektriker til å legge opp kun en CEE stikk eller hva det heter ute som er på egendefinert kurs uten B-vern. Så kan jeg ha en ladestasjon med B-vern i boden som jeg tar frem og kobler til dette stikket når jeg er der.
Kan få billige ladestasjoner brukt med B-vern som kan brukes.
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Tellussøndag 16. mai 2021, klokken 16:48
Fikk montert Easee + Equalizer på vår nybygde hytte i år. Har 400V TN anlegg med 40A inntakssikring. Laderen er sikret med 40A sikring og kan levere opp til 3x32A.

Mine elbiler trekker kun fra en fase (1x32A), men jeg regner at kommende elbiler i mitt eie vil kunne lade trefase 😀
Equalizer passer på at ingen av fasene overbelastes. Har fungert plettfritt så langt.
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: turfsurfsøndag 16. mai 2021, klokken 19:54
Sitat fra: Toalmar på søndag 16. mai 2021, klokken 15:22
Har også tenkt tanken med å få elektriker til å legge opp kun en CEE stikk eller hva det heter ute som er på egendefinert kurs uten B-vern. Så kan jeg ha en ladestasjon med B-vern i boden som jeg tar frem og kobler til dette stikket når jeg er der.
Det er dog ulovlig.
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Toalmarsøndag 16. mai 2021, klokken 21:05
Sitat fra: turfsurf på søndag 16. mai 2021, klokken 19:54
Sitat fra: Toalmar på søndag 16. mai 2021, klokken 15:22
Har også tenkt tanken med å få elektriker til å legge opp kun en CEE stikk eller hva det heter ute som er på egendefinert kurs uten B-vern. Så kan jeg ha en ladestasjon med B-vern i boden som jeg tar frem og kobler til dette stikket når jeg er der.
Det er dog ulovlig.
DA blir det ikke den løsningen i hvert fall  :(
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: espenritirsdag 18. mai 2021, klokken 08:51
Sitat fra: turfsurf på søndag 16. mai 2021, klokken 19:54
Sitat fra: Toalmar på søndag 16. mai 2021, klokken 15:22
Har også tenkt tanken med å få elektriker til å legge opp kun en CEE stikk eller hva det heter ute som er på egendefinert kurs uten B-vern. Så kan jeg ha en ladestasjon med B-vern i boden som jeg tar frem og kobler til dette stikket når jeg er der.
Det er dog ulovlig.

Det irriterer meg voldsomt at ikke er lov. Jeg har et behov hvor jeg i 80% av besøkene på hytta kan parkere slik at jeg kan lade fra boks på veggen. Men de resterende 20% av tilfellene må jeg i dag ty til skjøteledning og ladekladd med redusert effekt. Jeg kunne godt tenke meg et lovlig opplegg som gjorde dette litt sikrere, uten at jeg må legge opp to forskjellige kurser som begge er sikret etter forskriftene...
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Toalmartirsdag 18. mai 2021, klokken 11:15
Sitat fra: turfsurf på søndag 16. mai 2021, klokken 19:54
Sitat fra: Toalmar på søndag 16. mai 2021, klokken 15:22
Har også tenkt tanken med å få elektriker til å legge opp kun en CEE stikk eller hva det heter ute som er på egendefinert kurs uten B-vern. Så kan jeg ha en ladestasjon med B-vern i boden som jeg tar frem og kobler til dette stikket når jeg er der.
Det er dog ulovlig.
Hva må eventuelt endres hvis man ønsker en ladestasjon som kobles med CEE stikk skal være lovlig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: turfsurftirsdag 18. mai 2021, klokken 11:37
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 18. mai 2021, klokken 11:15
Hva må eventuelt endres hvis man ønsker en ladestasjon som kobles med CEE stikk skal være lovlig?
DC vern på stikket. Og man må ha en portabel ladestasjon med CEE stikk.
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Asbjorneltirsdag 18. mai 2021, klokken 12:47
Dersom man antar at cee er koblet direkte fra sikringsskapet, bør vel en juice booster med innebygget dc-vern holde.
Håper dc vern og overspenningsvern på ladekladder blir standard slik at men i hvert fall kan bruke noen tilgjengelige stikk rundt om i landet uten alt det styret. Både blå og røde stikk et det jo en del av der ute. Og da kan bilen gjerne stå på 10/16A lading noen timer.
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Orbittirsdag 18. mai 2021, klokken 13:19
Sitat fra: Asbjornel på tirsdag 18. mai 2021, klokken 12:47
Dersom man antar at cee er koblet direkte fra sikringsskapet, bør vel en juice booster med innebygget dc-vern holde.
Etter forskriftene, skal alle stikk som settes opp for elbillading ha DC-vern i den faste delen av installasjonen - også om det er CEE-stikk. Tanken er vel at en ikke vet om alle (fremtidige) ladekladder som kobles til har eget DC-vern eller ikke. DC-vern i fastmontert ladestasjon er innenfor, nettopp da dette er fastmontert.

Sitat fra: Asbjornel på tirsdag 18. mai 2021, klokken 12:47
Håper dc vern og overspenningsvern på ladekladder blir standard slik at men i hvert fall kan bruke noen tilgjengelige stikk rundt om i landet uten alt det styret. Både blå og røde stikk et det jo en del av der ute. Og da kan bilen gjerne stå på 10/16A lading noen timer.
Det er tillatt for nødlading, men lading på egen hytte kommer nok ikke under denne unntaksregelen.
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Orbittirsdag 18. mai 2021, klokken 13:23
Sitat fra: espenri på tirsdag 18. mai 2021, klokken 08:51
Jeg har et behov hvor jeg i 80% av besøkene på hytta kan parkere slik at jeg kan lade fra boks på veggen. Men de resterende 20% av tilfellene må jeg i dag ty til skjøteledning og ladekladd med redusert effekt. Jeg kunne godt tenke meg et lovlig opplegg som gjorde dette litt sikrere, uten at jeg må legge opp to forskjellige kurser som begge er sikret etter forskriftene...
Har du mulighet for å alltid bruke "20%-plassen", og etablere en forskriftsmessig løsning (kun) der?
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: espenritirsdag 18. mai 2021, klokken 13:45
I praksis ikke, det er snakk om 50-60m med nedgraving av kabel over to andre eiendommer hvor vi har veirett, til en parkeringplass hvor vi har delt parkeringsrett. Sikkert den beste løsningen på lang sikt, men ikke noe jeg orker å organisere på nåværende tidspunkt.
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Wisd0monsdag 19. mai 2021, klokken 09:26
Om det er manglende brøyting e.l. resterende 20 prosent så høres det billigere å bestille brøyting  ;D
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Maxwell_400onsdag 19. mai 2021, klokken 09:42
Sitat fra: Orbit på tirsdag 18. mai 2021, klokken 13:19
Etter forskriftene, skal alle stikk som settes opp for elbillading ha DC-vern i den faste delen av installasjonen - også om det er CEE-stikk.

Hvor har du det fra ?
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Orbitonsdag 19. mai 2021, klokken 10:00
Det har vært tatt opp en del ganger her fra folk med tilgang til NEK400. Jeg har ikke NEK400, men du finner samme informasjon også andre steder, f.eks:
Sitat fra: https://www.elektroimportoren.no/lading-av-elbil/ladeutstyr-for-elbiler/Document.htmlVed etablering av nytt ladepunkt av Mode 2 type skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy som forsynes av eget overstrømsvern og egen jordfeilbryter av type B. Dersom det benyttes vanlig kontakt skal denne beskyttes med et vern på maks 10A. Egen boks / kapsling for kontakt er bare nødvendig på offentlig sted.
CEE-stikk tillater å sikre med >10A, men kravene til vern er ellers de samme. Faren for DC-feil i ladekursen som blinder andre jordfeilvern i installasjonen er den samme, uansett hvilken kontakt som brukes. (CEE har i tillegg et krav om monteringshøyde > 1,5 m, ref linken over.)

Edit: Her er samme informasjonen direkte fra Nelfo/DSB/Elbilforeningen/NEK: https://www.nelfo.no/siteassets/aktuelle-temaer/elbillading/elbil_installatoer.pdf
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 20. mai 2021, klokken 16:26
Sitat fra: Orbit på onsdag 19. mai 2021, klokken 10:00
Det har vært tatt opp en del ganger her fra folk med tilgang til NEK400. Jeg har ikke NEK400, men du finner samme informasjon også andre steder, f.eks:
Sitat fra: https://www.elektroimportoren.no/lading-av-elbil/ladeutstyr-for-elbiler/Document.htmlVed etablering av nytt ladepunkt av Mode 2 type skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy som forsynes av eget overstrømsvern og egen jordfeilbryter av type B. Dersom det benyttes vanlig kontakt skal denne beskyttes med et vern på maks 10A. Egen boks / kapsling for kontakt er bare nødvendig på offentlig sted.
CEE-stikk tillater å sikre med >10A, men kravene til vern er ellers de samme. Faren for DC-feil i ladekursen som blinder andre jordfeilvern i installasjonen er den samme, uansett hvilken kontakt som brukes. (CEE har i tillegg et krav om monteringshøyde > 1,5 m, ref linken over.)

Edit: Her er samme informasjonen direkte fra Nelfo/DSB/Elbilforeningen/NEK: https://www.nelfo.no/siteassets/aktuelle-temaer/elbillading/elbil_installatoer.pdf

Jo takk, men jeg har montert CEE stikk og skrevet samsvarserklæringer for det. Tror dere tolker forskriftene for strengt og jeg har ikke funnet noe plass hvor det står at det MÅ være B-vern på CEE stikk.

MEN: lading på CEE stikk må ha A-vern+RCD ELLER B-vern. Merk også at CEE er fjernet som offentlig ladepunkt i NEK400 uansett om den har A eller B vern.

Når det gjelder Schuko så er reglene klare, tror også de har bakgrunn for uheldigheter i forbindelse med Mode 1 lading.
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Carl Anton Stenlingtorsdag 20. mai 2021, klokken 17:21
I et en utkastversjon av NEK400:18 lå følgende bestemmelser (utdrag):

Sitat722.531.2.101 Hvor tilkoblingspunktet i en ladestasjon er en stikkontakt eller konnektor for elektrisk kjøretøy
i samsvar med NEK EN 62196, skal det, med mindre dette allerede er anordnet i ladestasjonen,
anordnes med beskyttelse mot DC feilstrømmer. Beskyttelsen skal, for hvert tilkoblingspunkt,
anordnes ved anvendelse av:
• strømstyrt jordfeilvern Type B, eller
• strømstyrt jordfeilvern type A eller type F og et DC reststrøm detekteringsutstyr (RCD-DD)
i samsvar med NEK IEC 62955.
For andre tilkoblingspunkt, skal strømstyrte jordfeilvern som beskytter tilkoblingspunktet i
samsvar med 722.411.3.3 være i samsvaar med kravene til strømstyrte jordfeilvern Type B, og
skal ha en merkeutløsestrøm ≤ 30 mA.

Slik jeg forstår dette må altså også CEE-uttak forsynes med jordfeilvern type B dersom kursen skal benyttes for elbil - ihvertfall hvis dette er nyinstallasjon eller vesentlig endret bruk av uttaket.

Siden jeg ikke har tilgang til endelig utgave av NEK400:18 så kan dette selvfølgelig være endret i den endelige utgaven, men det er usannsynlig at hovedinnholdet er endret.
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: elektroluxtorsdag 20. mai 2021, klokken 17:33
Må en ha jordfeilvern type B på et komfyrstikk?

Hvis ikke kan det være en vei rundt reglene.

Fra spøk til Halvor. Lading av elbil med unntak av tilfeldig "nødlanding" f.eks hos svigers skal være sikret mot at DC pulser på over 6mA forstyrrer det vanlige jordfeilvernet.

At ladekabelen inneholder DC vernet holder dessverre ikke.

Har en et stikk ved parkeringsplassen for f.eks motorvarmer, lading av 12V batteriet, støvsuging etc. kan en i nødsfall også bruke dette til lading av elbiler. ;)
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Maxwell_400fredag 21. mai 2021, klokken 09:31
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 20. mai 2021, klokken 17:21
I et en utkastversjon av NEK400:18 lå følgende bestemmelser (utdrag):

Sitat722.531.2.101 Hvor tilkoblingspunktet i en ladestasjon er en stikkontakt eller konnektor for elektrisk kjøretøy
i samsvar med NEK EN 62196, skal det, med mindre dette allerede er anordnet i ladestasjonen,
anordnes med beskyttelse mot DC feilstrømmer. Beskyttelsen skal, for hvert tilkoblingspunkt,
anordnes ved anvendelse av:
• strømstyrt jordfeilvern Type B, eller
• strømstyrt jordfeilvern type A eller type F og et DC reststrøm detekteringsutstyr (RCD-DD)
i samsvar med NEK IEC 62955.
For andre tilkoblingspunkt, skal strømstyrte jordfeilvern som beskytter tilkoblingspunktet i
samsvar med 722.411.3.3 være i samsvaar med kravene til strømstyrte jordfeilvern Type B, og
skal ha en merkeutløsestrøm ≤ 30 mA.

Slik jeg forstår dette må altså også CEE-uttak forsynes med jordfeilvern type B dersom kursen skal benyttes for elbil - ihvertfall hvis dette er nyinstallasjon eller vesentlig endret bruk av uttaket.

Siden jeg ikke har tilgang til endelig utgave av NEK400:18 så kan dette selvfølgelig være endret i den endelige utgaven, men det er usannsynlig at hovedinnholdet er endret.
Ja akkurat, det er det jeg har lest og praktisert også og som jeg skrev ovenfor; Type B eller Type A+RCD for CEE.

Problemstillingen er også ganske lik for induksjonstopper hvor det står en AC til DC omvandler, den kan også gi DC strøm som kan gi feilfunksjon på en jordfeilbryter.


Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Homecastfredag 21. mai 2021, klokken 11:48
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 21. mai 2021, klokken 09:31
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 20. mai 2021, klokken 17:21
I et en utkastversjon av NEK400:18 lå følgende bestemmelser (utdrag):

Sitat722.531.2.101 Hvor tilkoblingspunktet i en ladestasjon er en stikkontakt eller konnektor for elektrisk kjøretøy
i samsvar med NEK EN 62196, skal det, med mindre dette allerede er anordnet i ladestasjonen,
anordnes med beskyttelse mot DC feilstrømmer. Beskyttelsen skal, for hvert tilkoblingspunkt,
anordnes ved anvendelse av:
• strømstyrt jordfeilvern Type B, eller
• strømstyrt jordfeilvern type A eller type F og et DC reststrøm detekteringsutstyr (RCD-DD)
i samsvar med NEK IEC 62955.
For andre tilkoblingspunkt, skal strømstyrte jordfeilvern som beskytter tilkoblingspunktet i
samsvar med 722.411.3.3 være i samsvaar med kravene til strømstyrte jordfeilvern Type B, og
skal ha en merkeutløsestrøm ≤ 30 mA.

Slik jeg forstår dette må altså også CEE-uttak forsynes med jordfeilvern type B dersom kursen skal benyttes for elbil - ihvertfall hvis dette er nyinstallasjon eller vesentlig endret bruk av uttaket.

Siden jeg ikke har tilgang til endelig utgave av NEK400:18 så kan dette selvfølgelig være endret i den endelige utgaven, men det er usannsynlig at hovedinnholdet er endret.
Ja akkurat, det er det jeg har lest og praktisert også og som jeg skrev ovenfor; Type B eller Type A+RCD for CEE.

Problemstillingen er også ganske lik for induksjonstopper hvor det står en AC til DC omvandler, den kan også gi DC strøm som kan gi feilfunksjon på en jordfeilbryter.


Det står at tilknytningspunktet skal beskyttes. Altså selve CEE stikket

Da holder det ikke at enhetne du plugger i har beskyttelse.
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Orbitfredag 21. mai 2021, klokken 12:33
Og Type A + RCD i den faste installasjonen løses vel i praksis enklest (minst plass i sikringsskapet) og billigst med å gå rett på Type B?
Tittel: Sv: Ladeløsning på hytte
Skrevet av: Homecastfredag 21. mai 2021, klokken 13:03
Sitat fra: Orbit på fredag 21. mai 2021, klokken 12:33
Og Type A + RCD i den faste installasjonen løses vel i praksis enklest (minst plass i sikringsskapet) og billigst med å gå rett på Type B?

Korrekt, mulig jeg quotet feil i listen over så jeg.

Men dersom det er et uttak, enten shucko eller CEE så er type B jordfeilbryter veien å gå.