Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Tut tut på onsdag 05. mai 2021, klokken 09:20

Tittel: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Tut tutonsdag 05. mai 2021, klokken 09:20
https://www.nrk.no/nordland/norsk-elbilforening-vil-ha-flere-ladestasjoner-for-elbil-_-enova-er-usikre-pa-behovet-i-fremtiden-1.15466479

Eit stykke ned i artikkelen står det:
Sitat
Likevel stiller [Enova] spørsmål om behovet i fremtiden vil være det samme som i dag. De peker på at flere av dagens elbiler har en helt annen rekkevidde enn bare for noen år siden.
– De fleste elbilene som skulle ha ladestasjoner i 2015 hadde en rekkevidde på mellom 80 og 160 kilometer. Dette har forsterket seg drastisk. Nå ser vi biler som har en rekkevidde på opp mot 700 kilometer.

Jodå, vel og bra det, men bilane frå 2015 skal då vera på vegen til 2030? Min halvgamle Soul EV får ikkje lengre rekkevidde av at det kjem nye modellar.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Marius Kotsbakonsdag 05. mai 2021, klokken 09:35
Enig i redusert behov pr. elbil, men med mange flere elbiler på veiene så betyr det likevel flere i antall enn i dag.

Forhåpentligvis blir mange av de gamle Soulene og 1.gen. Leaf nedgradert til bybiler og lader mest hjemme når eierne ser at de kan bytte til en ny elbil med større batteri til overkommelig pris. Da erstatter de gjerne en fossilbil og elbilen blir nedgradert til by-/regionbil som nr. 2.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: turfsurfonsdag 05. mai 2021, klokken 10:28
Det er ihvertfall ikke noen grunn til å begrense utbyggingen siden det faktisk skal tigangen så mange elbiler på veiene. Men jeg vil tro det er viktiger med konsentrering av hurtiglading rundt byene (mangel på hjemmelading), og større utbygging av destinasjonslading.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Marius Kotsbakonsdag 05. mai 2021, klokken 11:01
Mer destinasjonslading, inkludert ladestolper i boligblokkområder med gateparkering, men kanskje også fokus på flere hurtigladere pr. sted enn at de skal ligge så tett som i dag. Enova kan f.eks. gå opp i krav fra 1-2 til 3-5 samtidige punkt pr. sted.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: noocyteonsdag 05. mai 2021, klokken 14:20
Savner at destinasjoner (skianlegg, hoteller, campingplasser etc.) har treg-lading - dvs. Type-2 uttak med 6+kw tilgjengelig. Hurtiglading er fint om man skal langt, men ofte så kjører man noen timer til 'noe' også står man der en hel stund (en natt f.eks.) også skal man videre (eventuelt hjem). Genialt om man da kan sakte-lade i mens. Nye ferja til Fjordline har lading ombord (koster litt ekstra) - det er genialt! Da er bilen helt klar for en lang kjøretur gjennom Danmark eller hjem når man kjører av! Mer slikt! :)
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: stefsetorsdag 06. mai 2021, klokken 10:33
Det vil bli behov for ladeparker med massevis, kanskje et hundretalls ladere langs transportkorridorene. Så at det blir mindre behov for ladere som i fysiske strømuttak, er bare tull.
Men det blir kanskje mindre behov for antall lokasjoner som har hurtigladere. Etterhvert som elbilene blir bedre, er det ikke behov for å stoppe så ofte, så man trenger ikke hurtigladere overalt.
Ellers er destinasjonslading et godt innspill. Det bør gis støtte til dette også.

Så antall strømuttak må fortsatt kraftig opp, men disse 1.gen semihurtigladerne spredt rundt om kring i bygd og by blir det nok mindre behov for, ja.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: KjellGtorsdag 06. mai 2021, klokken 14:51
Gitt utfartshelg på gamle Gol bensinstasjon. Pumpa går varm. Folk fyller 75 liter per 5 minutt = ca 1200 mil/h.

Git nye Gol ladestasjon, 50kWh/h = ca 25 mil/h.

En vil trenge 1200/25 = 480 ladestasjoner på nye Gol skysstasjon for å erstatte én bensinpumpe.

Pt har vi kanskje 3000 pumper i drift i Norge? Tror Enova er optimistisk.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Marius Kotsbaktorsdag 06. mai 2021, klokken 16:35
Man kan ikke bare sammenlikne slik, for mange kommer med fullt batteri hjemmefra, mens neppe alle starter med full bensintank. Mange kan nok også lade på hytta og etterhvert som batteriene nå er blitt større ikke ha behov for å lade på Gol i det hele tatt. Enda lenger frem i tid så vil nok flere av "hyttebilene" ha stort nok batteri til tur/retur hjem og ikke ha behov for lading underveis i det hele tatt.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Carl Anton Stenlingtorsdag 06. mai 2021, klokken 18:04
Lurer litt på hvorfor Enova sier dette. Tenker de at man kan dra ned utbyggingstakten fremover og at det bare er et midlertidig behov for å bygge ut?

Saken er vel at det kommer så mange nye elbiler på veien at det må bygges alt remmer og tøy holder.

Det er også et faktum at mange av de nye bilene blir benyttet for bilferie, mens "gamleelbilene" ble mest benyttet kortere strekninger eller inter-city. På bilferie nytter det lite med stort batteri. Det må uansett fylles på det som er forbrukt og da er det kjørelengden i ferien som avgjør.

Destinasjonslading kan definitivt være en mulighet. Jeg synes man burde pålegge alle hoteller som tilbyr parkering at det bygges ut like stor andel ladere som det er elbiler parkert på deres hotellparkering. Kanskje man kan begynne med minimum 10 % ladeplasser på hotellparkering?
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 06. mai 2021, klokken 18:07
Sitat fra: KjellG på torsdag 06. mai 2021, klokken 14:51
Gitt utfartshelg på gamle Gol bensinstasjon. Pumpa går varm. Folk fyller 75 liter per 5 minutt = ca 1200 mil/h.

Git nye Gol ladestasjon, 50kWh/h = ca 25 mil/h.

En vil trenge 1200/25 = 480 ladestasjoner på nye Gol skysstasjon for å erstatte én bensinpumpe.

Pt har vi kanskje 3000 pumper i drift i Norge? Tror Enova er optimistisk.


Du må lade kalkulatoren 1200/25=
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Moastorsdag 06. mai 2021, klokken 20:04
Mine erfaringer så langt:

De første 70k km med 21 kWh egolf: 2-3 ukentlige hurtigladinger, med topp på 5-6 per dag (lange turer).

De første 70k km med Kona 64 kWh: 10 hurtigladinger i året, med topp på en Danmarksferie med 2 ganger på en uke.

Så ja man kan teoretisk se for seg færre ladebehov på DC med nye elbiler, men antallet elbiler vokser samtidig dramatisk. For 100% elbildekning om noen år tilsvarer 10x antall elbiler som vi har idag.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: KjellGtorsdag 06. mai 2021, klokken 20:38
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 06. mai 2021, klokken 18:07
Sitat fra: KjellG på torsdag 06. mai 2021, klokken 14:51
Gitt utfartshelg på gamle Gol bensinstasjon. Pumpa går varm. Folk fyller 75 liter per 5 minutt = ca 1200 mil/h.

Git nye Gol ladestasjon, 50kWh/h = ca 25 mil/h.

En vil trenge 1200/25 = 480 ladestasjoner på nye Gol skysstasjon for å erstatte én bensinpumpe.

Pt har vi kanskje 3000 pumper i drift i Norge? Tror Enova er optimistisk.


Du må lade kalkulatoren 1200/25=

Uffda. :D

Det er også kommentert at mange lader hjemme. Selvføgelig, men ikke akke har tilgang til det. Har sett folk som går tilbake til fossil fordi gateparkering med ditto ladetrøbbel ble for komplisert i hverdagen.
Poenget er at selv med stort batteri så vil behovet for ladestasjoner trolig øke betydelig etter som også gateparkerere mm skal lade. Om en har stort batteri, men er henvist til off lading, så opptar en ladeplass i timesvis og behovet forladere vil øke, ikke minke.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 06. mai 2021, klokken 22:08
Gate parkering lading for de som ikke kan lade, flere hurtigladere og destinasjonsladere tror jeg vi må ha mye mere av. Men reglene må være sånn at selv om de tar 5kr/kWh på en hurtigladere/destinasjonsladere så må det være mulig å tjene penger på det. Får vi elbiler med lang rekkevidde så vil det kjøres mere og en bil med stort batteri vil bruke lengre tid på en ladestasjon.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: vinterdekklørdag 08. mai 2021, klokken 16:35
Om ikke Enova gir støtte til destinasjonsladding allerede, burde de kanskje gjøre det.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Moggensøndag 09. mai 2021, klokken 19:04
Som elbilkjøper idag, bør man kjøpe så mye rekkevidde som bare mulig. Publika ladestasjoner og hurtigladere er for folk som driver med selvplaging.
Kudos til hoteller og butikker som åpner egne, åpne destinasjonsladere (uten å gå via noen av de kompliserende ladebrikke/sms/røyksignal oppleggene).
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: stefsemandag 10. mai 2021, klokken 09:08
Sitat fra: Moggen på søndag 09. mai 2021, klokken 19:04
Som elbilkjøper idag, bør man kjøpe så mye rekkevidde som bare mulig. Publika ladestasjoner og hurtigladere er for folk som driver med selvplaging.
Kudos til hoteller og butikker som åpner egne, åpne destinasjonsladere (uten å gå via noen av de kompliserende ladebrikke/sms/røyksignal oppleggene).
Vil rette det til "Folk som hurtiglader noe annet enn Tesla, driver med selvplaging"
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: turfsurfmandag 10. mai 2021, klokken 10:34
Sitat fra: stefse på mandag 10. mai 2021, klokken 09:08
Vil rette det til "Folk som hurtiglader noe annet enn Tesla, driver med selvplaging"
Hurtiglading er ett nødvendig onde får å kunne kjøre elbil langt. For Tesla også. Bare litt mindre plagsomt.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: cramandag 10. mai 2021, klokken 12:52
Personlig synes jeg ikke selve ladestoppet er noe problem. De få (kanskje fire-fem de siste sju-åtte åra?) gangene jeg har måttet vente pga ladekø har det vært opplevd som litt styr; du må stå og vente på å få plass til å lade før du kan gjøre det du vanligvis pleier (gå en tur eller spise), og vær eekstra påpasselig med å flytte bilen å snart den er ferdig (nok) ladet. Jeg er glad jeg ikke trenger å være bekymrest over det hver eneste gang vi skal på lengre tur, og håper det bedrer seg betraktelig også for andre merker enn Tesla.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Carl Anton Stenlingmandag 10. mai 2021, klokken 18:38
For hurtiglading tror jeg det tidvis legges for mye vekt på batterikapasitet og for lite vekt på ladehastighet ved langkjøring.

I praksis er det vel slik for de fleste at dersom man kan kjøre 2,5-3 timer mellom hurtigladestoppene så er det ikke behov for større batterikapasitet. Da er det uansett nødvendig å ta en pause.
Det som imidlertid er viktig er at påfylling av tilstrekkelig mengde energi går raskt nok til at man unngår unødig ventetid. For de fleste innebærer dette at ytterligere 2,5-3 timers rekkevidde fylles på i løpet av 20-25 minutter.

For en middels stor bil oppnår man gjerne egnet rekkevidde med rundt 50 kWh batteri. Imidlertid krever det i overkant av 100 kW lading for å gi et egnet ladetid.

For øyeblikket er det en del middels store biler som har i underkant ladehastighet og da blir det både mye kø og venting.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: jlantirsdag 11. mai 2021, klokken 15:15
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 10. mai 2021, klokken 18:38
For en middels stor bil oppnår man gjerne egnet rekkevidde med rundt 50 kWh batteri. Imidlertid krever det i overkant av 100 kW lading for å gi et egnet ladetid.
Men nå er gjerne ladehastighet avhengig av batterikapasitet og hvor høyt opp i % en lader. Så jeg vil si at den ideelle batteristørrelsen ligger noe høyere. Rundt 75 kWh tror jeg er bra. Og det begynner å bli en god del biler som ligger i det området.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Wisd0mtirsdag 11. mai 2021, klokken 16:18
Sitat fra: jlan på tirsdag 11. mai 2021, klokken 15:15
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 10. mai 2021, klokken 18:38
For en middels stor bil oppnår man gjerne egnet rekkevidde med rundt 50 kWh batteri. Imidlertid krever det i overkant av 100 kW lading for å gi et egnet ladetid.
Men nå er gjerne ladehastighet avhengig av batterikapasitet og hvor høyt opp i % en lader. Så jeg vil si at den ideelle batteristørrelsen ligger noe høyere. Rundt 75 kWh tror jeg er bra. Og det begynner å bli en god del biler som ligger i det området.
Behov for ladekapasitet er jo avhengig av energieffektivitet. Det som er interessant er hvor mange km som fylles per min, ikke selve energien.

Model 3 SR+ er en ganske god balansert bil. Ikke spesielt stort batteri, men energieffektiv og lader kjapt.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: turfsurftirsdag 11. mai 2021, klokken 16:30
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 10. mai 2021, klokken 18:38

I praksis er det vel slik for de fleste at dersom man kan kjøre 2,5-3 timer mellom hurtigladestoppene så er det ikke behov for større batterikapasitet. Da er det uansett nødvendig å ta en pause.
Det som imidlertid er viktig er at påfylling av tilstrekkelig mengde energi går raskt nok til at man unngår unødig ventetid. For de fleste innebærer dette at ytterligere 2,5-3 timers rekkevidde fylles på i løpet av 20-25 minutter.

For en middels stor bil oppnår man gjerne egnet rekkevidde med rundt 50 kWh batteri. Imidlertid krever det i overkant av 100 kW lading for å gi et egnet ladetid.

Du forutsetter da at det a) er egnet hurtigladestasjon der du trenger å lade og b) at det alltid er ledig lader. Noe vi er et stykke unna enda. En TM3 bruker fort 60-70kWh på 3 timer på motorvei. Og de fleste vil lade med litt buffer og helst ikke lade mere enn 80-90%.

Selv vil jeg helst ikke stoppe mere enn en gang på en dagsetappe, og da vil jeg gjerne selv velge hvor.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: hELgenentirsdag 11. mai 2021, klokken 17:08
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. mai 2021, klokken 16:30

Selv vil jeg helst ikke stoppe mere enn en gang på en dagsetappe, og da vil jeg gjerne selv velge hvor.

Enig der - og ideelt vil jeg stoppe på endestasjonen og lade alt der.
Og de færreste har nok mer enn ca 50 mil om dagen i transport - selvfølgelig finnes det unntak så hurtigladestasjoner må nok finnes. Men ikke sikkert vi trenger så veldig mange langs hovedveiene på sikt slik som en får inntrykk av når elbilforeningen er ute i media. Om 3-4 år kanskje vi har fått biler med ca 70-80 mil rekkevidde som standard. Gitt at en har et ok antall hurtigladere der de fleste bor, så klarer man seg kanskje bra med masse destinasjonsladere og et et mindre antall hurtigladere nær de store bysentra. Jeg holder en knapp på Enova sitt tankesett at behovet for hurtigladere kan minke når rekkevidden på elbilene går opp.  Ikke gitt at vi har nok ladere ennå - men ikke sikkert vi er så langt unna heller gitt at vi om 3-4 år kanskje har en viss andel elbiler med laaaang rekkevidde.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: turfsurftirsdag 11. mai 2021, klokken 17:19
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. mai 2021, klokken 17:08
Om 3-4 år kanskje vi har fått biler med ca 70-80 mil rekkevidde som standard. Gitt at en har et ok antall hurtigladere der de fleste bor, så klarer man seg kanskje bra med masse destinasjonsladere og et et mindre antall hurtigladere nær de store bysentra.
Ja, når biler med slik rekkevidde blir vanlig vil nok behovet svinge fra lynladere til raskere destinasjonslading. Regner ca 80 mil WLTP som «god nok» rekkevidde, dvs da har jeg ikke noe betalingsvilje for lengre rekkevidde.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: automattirsdag 11. mai 2021, klokken 20:51
Tesla ser ut til å være uenig med Enova. For de ruller ut flere superladere i raskt tempo. Gjerne med 10-20 ladere pr lokasjon. Det ville de neppe gjort hvis de så et minkende behov.

Mange vil nok nøye seg med standardrekkevidde på 50 mil istedet for å betale titusenvis av kroner ekstra for 80 mil «long range» versjon.

Behovet for hurtigladere vil selvfølgelig flate ut på et tidspunkt, men jeg tror vi er langt unna det ennå.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Wisd0monsdag 12. mai 2021, klokken 12:12
Sitat fra: automat på tirsdag 11. mai 2021, klokken 20:51
Tesla ser ut til å være uenig med Enova. For de ruller ut flere superladere i raskt tempo. Gjerne med 10-20 ladere pr lokasjon. Det ville de neppe gjort hvis de så et minkende behov.

Mange vil nok nøye seg med standardrekkevidde på 50 mil istedet for å betale titusenvis av kroner ekstra for 80 mil «long range» versjon.

Behovet for hurtigladere vil selvfølgelig flate ut på et tidspunkt, men jeg tror vi er langt unna det ennå.
Tesla ruller ut hurtigladere i sentrum nå. Dyre ladeløsninger i borettslag og sameier er nok en god grunn for dette. Med priser på 500kr/mnd for et energibehov på 100 kWh blir det for mange billigere å kjøre bilen på Tesla SC.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Carl Anton Stenlingonsdag 12. mai 2021, klokken 18:13
Poenget er at Enova har en for enkel analyse når de vektlegger økt rekkevidde så mye. Det har nok også vesentlig betydning hvor raskt bilene er i stand til å lade, samt hvilket bruksmønster bilene brukes for.

Tesla har forstått dette og innsett at med mindre ladehastigheten økes vesentlig så vil utbyggingsbehovet for superladernettverket bli høyt pga. veksten i antall elbiler.

Enova bør derfor kanskje følge mer med på gjennomsnittlig ladehastighet enn batteristørrelse - selv om begge deler har betydning for hurtigladerbehovet.

Nå er det jo også i stor grad hovedbilene som byttes ut og dermed blir det stort behov for lading ved langkjøring og ferie for de nye elbilene.

Enova behøver å ta inn over seg at de nærmeste årene vil økningen i hurtigladerbehovet være formidabelt.
Elbilforeningen har kommentert dette her: https://www.tu.no/artikler/virkelighetsfjernt-om-elbil/510029

Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: stefseonsdag 12. mai 2021, klokken 21:19
Enova fôres sannsynligvis med informasjon fra de utbyggerne de har delt ut støtte til. Dette er naturlig nok ikke Tesla, men de som har satt opp alskens 50kW ladere undt om kring. En del av disse er det nesten bare første generasjons elbiler som benytter, og da i nokså beskjeden grad. Disse rapporterer så til Enova at de ikke blir særlig mye brukt, og Enova bruker dette videre i sitt tallmateriale.

Offentlige etater, og spesielt sjefene i dem, ønsker ikke å spekulere i noe som helst, og forholder seg blindt til tall, da det er det tryggeste for å slippe kritikk i ettertid. Tipper det er dette som har skjedd.
Det er bare å påpeke at tallgrunnlaget ikke er riktig da den største aktøren ikke er tatt med. De må be om å få tall fra Tesla.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Marius Kotsbakonsdag 12. mai 2021, klokken 21:43
Nå må vi huske på at det bygges ut massevis av "offentlige" hurtigladere uten støtte fra Enova også, sannsynligvis de fleste av de som bygges nå. Enova skal støtte der det ikke er kommersielt lønnsomt ennå.

At behovet kan minke må nok også ikke tolkes i absolutt antall ladesteder/ladepunkt, men heller ladestasjoner pr. elbil i Norge. Dermed vil det være behov for flere i grisgrente strøk, men færre nye etterhvert.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Moggenfredag 14. mai 2021, klokken 01:39
Att Enova deler ut støtte til ladestasjoner som ikke tilbyr enkel kortbetaling syns jeg er skandale.
Vis vi hade hatt ett tilbud lignende det vi har for bensinstasjoner (standardisert prising, god konkurranse, enkel betaling) hade jeg hvert mye mere interessert i å drive med hurtiglading. Hurtiglading for elbiler (untatt Tesla) er en farse, og jeg sier dette som en ikke tesla eier.
Håper EU trår til og slår ned hårt mot denne patetiske lock-in modellen.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Marius Kotsbaktirsdag 25. mai 2021, klokken 09:46
Eksempel fra helga at Enova nok har rett: jeg kjørte langt over rekkevidden til elbilen (62 kWh brutto), men klarte meg fint med lading hjemmefra og på destinasjon (ca. 2 halve netter nødvendig) når hotellet har relativt bra kapasitet på destinasjonslading. Her var det Hotell Frøya med 2 uttak for Tesla og 4 for alle, hvorav ett var ute av drift (og 1 ute av drift inntil jeg klagde til resepsjonen, samt en ladbar hybrid som sto ulovlig parkert og ladet).
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 25. mai 2021, klokken 14:51
Mulig at bilene om 3 år ikke trenger hurtigladere i så stor grad. Men bilene som er levert til nå, og de som leveres de neste par årene, vil særlig ha nytte av hurtigladere i forbindelse med bilferier. En del folk vil droppe elbil om de må stå i kø på ladere når de kjører fra Oslo til Trondheim. Men la selv merke til hvor nyttig det var med Mer-ladere inni småbyer på ferie...da kunne en lade mens en var inni byene....og nå er det blitt lovpålagt med lademulighet ved nybygg (fra 1. juli). Så det blir gjerne vel så nyttig med ladere nært bykjerner på småbyer/attraksjoner...som Dyreparken i Kristiansand, Tusenfryd osv...i tillegg til 7kW-ladere på hoteller....men så langt synes jeg det er ekstremt behagelig å ha Tesla-ladere "over alt" på hovedveier, selv om jeg brukte Mer overraskende mye på Norges-ferie i år, da de hadde ladere på småsteder, når vi var der noen dager.

Feriebehovet vil nok øke...det er 400.000 elbiler allerede, og de vokser raskt....
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: vinterdekktorsdag 27. mai 2021, klokken 16:55
Når flere flerbruksbiler, kassebiler, lastebiler, campingbiler og biler med store hengere/campingvogner, og busser, skal kunne kjøre på strøm i årene framover så tror jeg ikke at behovet for lading langs veiene blir mindre på mange år. Kanskje antall ladesteder går ned men de som står igjen må kanskje oppgraderes til noe som er tilpasset større vogntog og levere større effekt.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: THEfredag 28. mai 2021, klokken 10:35
Tesla har litt over 60000 langrekkevidde-elbiler på norske veier. De fleste som har Tesla bruker dem på langkjøring. Det er ingenting som tyder på at Tesla slakker av på utbygging av superladenettverket sitt, og det gir vel en bedre indiksjon på hva som faktisk er nødvendig av hurtigladeinfrastruktur enn synsing fra noen forskere i Enova? Tesla har ganske god kontroll på hvor mye, hvor ofte og hvor bilene hurtiglades, og disse dataene brukes nok aktivt av Tesla for å planlegge utvidelse, fortetting og eventuelt nedlegging av ladestasjoner/kapasitet i superladenettverket.

Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: hELgenenfredag 28. mai 2021, klokken 15:03
Sitat fra: THE på fredag 28. mai 2021, klokken 10:35
Tesla har litt over 60000 langrekkevidde-elbiler på norske veier. De fleste som har Tesla bruker dem på langkjøring. Det er ingenting som tyder på at Tesla slakker av på utbygging av superladenettverket sitt, og det gir vel en bedre indiksjon på hva som faktisk er nødvendig av hurtigladeinfrastruktur enn synsing fra noen forskere i Enova? Tesla har ganske god kontroll på hvor mye, hvor ofte og hvor bilene hurtiglades, og disse dataene brukes nok aktivt av Tesla for å planlegge utvidelse, fortetting og eventuelt nedlegging av ladestasjoner/kapasitet i superladenettverket.

Det er ulogisk å tro at folk flest vil kjøre like mye med bilene sine som Tesla eiere gjør i dag.
Jeg tror Tesla kjenner sine eiere, men det betyr ikke nødvendigvis at resten av elbil parken vil oppføre seg slik.
Jeg har selv kjørt elbil siden 2014 og hurtigladet ca 10 ganger - vi i familien har en årlig kjørelengde på ca 50.000 km fordelt over 2 elbiler. Vi reiser sjelden på langtur over 30 mil - dermed klarer vi oss fint uten å hurtiglade, men bruker destinasjonslading.  Den typiske Tesla eier tror jeg kanskje drar på lengre turer over flere dager, men jeg tror ikke de representerer et flertall av elbil eiere.

Jeg har mer tro på Enova sine beregninger som er tilpasset norske forhold og ikke en spesifikk gruppe slik som Tesla eiere vil utgjøre. Videre vil det stadig vekk komme elbiler med noe mer rekkevidde - snart har vi sikkert kommet dit at det knapt vil selges elbiler med mindre enn 50 mil rekkevidde og normalen vil kanskje nærme seg 60 mil.  Da vil det sikkert være tilstrekkelig med å bruke destinasjonsladere og ladere der folk skal overnatte/bo.
Mao. kan hurtigladere og lynladere være godt dekket allerede, mens 22 og 11 kw ladere kan det kanskje bli mer behov for fremover. Tesla selv ser jo at at de må dekke behovet der folk bor bedre og har nå åpnet ladere i f.eks sentrum av Oslo.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 28. mai 2021, klokken 15:42
Du får ingen høne hvis du ikke har egg...eller du får ingen egg hvis du ikke har høne...
Sagt på en enda tydeligere måte: Because you can...
Eller enda tydeligere:
Setter du deg inn i en Tesla på Majorstua kan du plotte inn Barcelona på navigasjonen...på 4 sekunder legger navigasjonen en plan for deg hvor den foreslår alle laderne du bør stoppe på på veien, samt at bilen varmer opp batteriet nok før du ankommer hver enkelt ladestasjon, som den navigerer deg frem til. Og når du kommer frem har du betalt mindre enn 6 kroner per mil, og ikke behøvd å ta frem lommeboken eller mobilen en eneste gang. De gjør det enkelt å dra på tur. Dermed drar folk på tur. Skal du på tur med en e-Golf til Berlin så må du planlegge mye mer, og har en usikkerhet i bakhodet.

Det er ikke noen grunn til å tro at folk med elbiler vil dra mindre på tur enn folk med bensinbiler....dersom forholdene legges til rette for det...siden det bør være billigere..., og mange bensinbiler drar på tur. Bare i mai alene har 8644 nye elbiler rullet ut på norske veier....39559 elbiler så langt i 2021...klart en vil trenge hurtigladere.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: hELgenenfredag 28. mai 2021, klokken 16:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 28. mai 2021, klokken 15:42
Setter du deg inn i en Tesla på Majorstua kan du plotte inn Barcelona på navigasjonen...på 4 sekunder legger navigasjonen en plan for deg hvor den foreslår alle laderne du bør stoppe på på veien, samt at bilen varmer opp batteriet nok før du ankommer hver enkelt ladestasjon, som den navigerer deg frem til. Og når du kommer frem har du betalt mindre enn 6 kroner per mil, og ikke behøvd å ta frem lommeboken eller mobilen en eneste gang. De gjør det enkelt å dra på tur. Dermed drar folk på tur. Skal du på tur med en e-Golf til Berlin så må du planlegge mye mer, og har en usikkerhet i bakhodet.

Og der er du ved mitt poeng - det er så billig å bruke Tesla på langtur at dette trekker de kundene som vil på langtur.  Dermed er bildet Tesla ser på sine ladere helt annerledes enn flere av de andre ser. Det er klart at gjør du langtur billig så trekker du de som vil på langtur. Vanskelig å trekke en konklusjon for alle elbiler dersom en kun ser på Tesla og tenker på de prisene de opererer med
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: THEfredag 28. mai 2021, klokken 17:19
Poenget mitt er at Tesla har en mye bedre oversikt over kjøremønster,  ladebehov og vaner enn det andre elbilprodusenter og ladeoperatører har. Per i dag er langtur med Tesla enklere og rimeligere enn med andre elbilmerker, men det vil forhåpentligvis bli mindre ulempe å ha et annet bilmerke på langtur etter hvert også. Nå er det folk som bytter fra Tesla til f.eks. Audi, Mercedes, VW, og jeg vil ikke tro de slutter å dra på langtur selv om de bytter bilmerke. I fjor sommer var det mange elbiler av mange forskjellige fabrikat på langtur rundt om i landet, og slik blir det nok i sommer også. Trenden blir nok at det blir flere ladeparker med et tosifret antall hurtigladermed lengre avstand mellom i stedet for spredte ladestasjoner med 1-2 hurtiglader. Lokasjoner med noen få hurtiglader vil nok bestå i distriktene og områder med lite trafikk. Uansett om hurtigladebehovet pr. bil blir mindre som følge av større batterikapasitet, så blir det totale behovet ikke redusert siden antallet elbiler øker mye. Varebiler, campingbiler og biler med tilhenger og campingvogn vil også øke behovet for lading da dette er kjøretøy som har stort forbruk, og som sannsynligvis ikke vil ha rekkevidde på 500 km som standard uansett, i det minste ligger det mange år inn i framtida. Mitt tips er at hurtigladebehovet øker ennå noen år før det stagnerer. Mitt tips er også at kundene vil ha større ladestasjoner med flere ladere, da det medfører større sirkulasjon og i snitt kortere ventetid på ledig lader på utfartsdager enn løsningen med en lader her og en der. Foreløpig vurderer jeg Tesla sin ladetilnærming som overlegen alt annet, så vil nok fortsette å kjøre Tesla ei stund til i alle fall. Som mange påpeker så er superladenettverket etter mitt syn den største fordelen med Tesla.

Et annet viktig poeng er tida det tar å lade. Jo raskere lading, desto mindre poeng med stor batterikapasitet. Hvis 350 kW blir standard hurtigladeeffekt, så vil nok mange kjøpe bil med mindre batteri siden det blir så lite ekstra tid til lading på de få langturene man tar uansett.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: hELgenenfredag 28. mai 2021, klokken 17:58
Sitat fra: THE på fredag 28. mai 2021, klokken 17:19
Poenget mitt er at Tesla har en mye bedre oversikt over kjøremønster,  ladebehov og vaner enn det andre elbilprodusenter og ladeoperatører har.

Skjønte hva du mente - men jeg tror altså at kundene til Tesla ikke er beskrivende for elbil eiere generelt.
Helt klart at Tesla vet mye om ladevaner,kjørevaner osv til sine kunder - men jeg tror ikke de vet så veldig mye om kjørevaner til alle andre.

Jeg ville valgt Tesla selv om jeg skulle bruke bilen til lange kjøreturer osv - men jeg bruker elbilen som en normal fossil til mitt bruksmønster.  Jeg mener gjennomsnittsdistansen på alle biler er noe mellom 12.000 og 15.000 km
pr / år.  For 2020 : 11 152 km

"For el-personbiler er gjennomsnittlig kjørelengde beregnet til 12 987 kilometer." - kilde SSB

Det er en egen tråd der dette med kjørelengde for Tesla vs resten har vært diskutert :

https://elbilforum.no/index.php?topic=33718.0

Ikke så utfyllende den - men jeg mistenker at Tesla eiere kjører lengre enn andre



Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 28. mai 2021, klokken 20:12
Tesla-eiere kjører nok lengre enn gjennomsnittet, men vi skal huske på at mange av de nye ikke-Tesla-elbileierne har nå byttet ut hovedbilen sin. De kjører kanskje ikke like langt som Tesla-eierne, men til gjengjeld er de fleste andre elbilene mindre energieffektive på langkjøring og bruken av ladeplassene er langt mindre optimalisert.

Enova kan nok trygt gå ut fra at mengden hurtiglading totalt kommer til å øke. Å tro at overgang til elbil for de neste 88 % av bilparken ikke skal medføre økt hurtiglading er å tro på julenissen. Kanskje stemmer det at antall nye hurtigladere per 100 nye elbiler reduseres etterhvert, men likevel skal det mange ladere på plass. Å knusle rundt med 2 og 3 hurtigladere spredt her og der kommer til å fungere dårlig. Også Enova må tørre å tenke litt større.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: hELgenenfredag 28. mai 2021, klokken 21:51
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 28. mai 2021, klokken 20:12
Kanskje stemmer det at antall nye hurtigladere per 100 nye elbiler reduseres etterhvert, men likevel skal det mange ladere på plass. Å knusle rundt med 2 og 3 hurtigladere spredt her og der kommer til å fungere dårlig. Også Enova må tørre å tenke litt større.

Det bygges jo enormt med ladere rundt på parkeringsplasser. Og om alle lader bilen mens de er på jobben vil jo en bare der ha ca 230 dagers forbruk dekket. Enten bilen står hjemme å lader eller står på jobben og lader så er jo det ca 230 arbeidsdager i året. Om hver bil snart klarer et sted mellom 50 og 60 mil på en lading så sitter en igjen med behov for hurtiglading kun de gangene i året man kjører lengre enn 50-60 mil eller mangler destinasjonslading. Ja - det er noen feriedager som treffer - men spørsmålet er om det er fornuftig å bygge ut hurtigladere i f.eks like stort omfang som bensinstasjoner. Dessuten sliter jo hurtiglading på batteriene - så de fleste av oss vil jo egentlig unngå dette om det er mulig. Så jeg tror at med flere destinasjonsladere og rekkevidden på noe mellom 50 og 80 mil - så vil behovet for hurtigladere ikke være så veldig stort. Ja - vi må nok bygge ut noe mer - men hvor mye avhenger  av antallet destinasjonsladere og andre AC ladere der folk oppholder seg over litt tid.  Jeg finner det også veldig upraktisk på lengre turer å måtte stoppe for hurtig eller lynlading på 30-45 minutter for å toppe opp fra 20-30 til 80% - det blir hverken fugl eller fisk. En vil jo gjerne ikke stå ved laderen lengre enn nødvendig, men en vil jo heller ikke stresse med å komme tilbake til bilen om en sitter å spiser i nærheten. Å sitte i bilen mens man lader er jo pr. def tulletid - så det vil jeg jo heller ikke. Mulig jeg kunne klart meg fint med 11 kw lading en time på en parkeringsplass på en veikro isteden og så lade resten over natten når jeg kom fram? Og med rekkevidde på tanken hver morgen til å dekke normale dagsetapper så er mye gjort...
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 28. mai 2021, klokken 22:11
Vel, her har vi nok litt ulik oppfatning av hvordan hovedbruksmønsteret vil være. Jeg tror nok at bilistene innimellom vil ønske å kjøre såpass langt at en del hurtiglading vil det bli. Faktisk tror jeg at god tilgjengelighet på hurtiglading er helt avgjørende for at de fleste finner at elbil er et praktisk alternativ som hovedbil.

Så vil det selvfølgelig være en del som tenker at når de har kjørt tomt batteriet så er det tid for å stoppe for natten eller som er klar for å vente noen timer mens det lades på 11 kW. Tror imidlertid det blir litt for optimistisk å tro at de fleste tenker slik. Da kjører de heller fossilbil.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: i05L0lørdag 29. mai 2021, klokken 00:01
Hva er en langtur? Derom strides de lærde. Men hva om vi definerer en langtur som en reise som inkluderer minst èn, og kanskje flere hurtigladinger i løpet av 12 timer? Og at en familie med elbil kjører slike turer i forbindelse med jul, påske, pinse, sommerferie og høstferie? Kanskje 50, 60 og 70 mil på en dagsetappe (i Norge) i varierende vær og temperaturer, kanskje også med skiboks, sykler eller til og med campingvogn. Da er det klart at det er behov for flere hurtigladere, i tillegg til destinasjonsladere (som jo skal gjøre klart for neste dagsetappe).
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: elektroluxlørdag 29. mai 2021, klokken 09:41
Sitat fra: THE på fredag 28. mai 2021, klokken 17:19
Et annet viktig poeng er tida det tar å lade. Jo raskere lading, desto mindre poeng med stor batterikapasitet. Hvis 350 kW blir standard hurtigladeeffekt, så vil nok mange kjøpe bil med mindre batteri siden det blir så lite ekstra tid til lading på de få langturene man tar uansett.

Dagens batterteknologi kan bare lades så raskt, og dermed kreves en viss batteristørrelse for å kunne lade med 100+kW effekt.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: automatlørdag 29. mai 2021, klokken 09:52
Det hjelper ikke med batteri som gir 50-60 mil rekkevidde, hvis man ikke har ladekapasitet til å fylle det nok over natten.

Lader man på 10A, så tar det et par døgn å fylle et stort batteri. Og lader man på felles ladeanlegg så får man kanskje mindre effekt enn dette, for at sameiet/brl skal slippe å oppgradere inntaket, eller unngå å betale effektavgift.

Hvis man da er langpendler, så tærer man kanskje på batterikapasiteten i løpet av uka, og er avhengig av å toppe det opp igjen i løpet av helga. Da har man ikke nok igjen til de helgene man skal på helgetur, og blir avhengig av hurtiglading.

Eller man har kanskje to biler som må dele på ett ladepunkt, slik at man ikke har noe særlig å gå på utover dagligkjøringen.

Det er heller ikke alle steder som det er mulig å etablere destinasjonslading. Har ikke hytta strøm, eller man må parkere for langt unna, så stopper det seg selv.

Generelt er det også mange som er dårlige til å planlegge. Det er dessuten kke alt det går an å planlegge.

Man må hurtigladerkapasitet for å dekke opp for alt dette. Og det gjenstår fortsatt å elektrifisere nærmere 90% av bilparken
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Wisd0mlørdag 29. mai 2021, klokken 15:18
Sitat fra: automat på lørdag 29. mai 2021, klokken 09:52
Lader man på 10A, så tar det et par døgn å fylle et stort batteri. Og lader man på felles ladeanlegg så får man kanskje mindre effekt enn dette, for at sameiet/brl skal slippe å oppgradere inntaket, eller unngå å betale effektavgift.
Lite sannsynlig. I lastbalanserte anlegg så er det energien som skal igjennom som blir dimensjonerende. Alle lader ikke samtidig, og kommer du hjem og plugger i bilen kl. 20 og skal ut i 10 tida dagen etterpå så er det 14 timer i mellom der. De aller fleste lastbalanserte anlegg er lagt opp slik at de takler det helt fint. Men selvfølgelig, skal man lade batteriet fult bare på 3-4 timer hjemme med et lastbalansert anlegg kan det være vanskelig.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: automatlørdag 29. mai 2021, klokken 16:37
Og det kommer garantert til å være tifeller av «how low can you go» i den dimmensjoneringen, for å spare kostnader. Hvis anlegget står på IT-nett er jo også det maksimale man kan få 7,4kW. Som man i værste fall får noen få timer midt på natta, fra de fleste andre er ferdigladet, til forvarmingen begynner på morgenkvisten.

Og hvis anlegget er lastbalansert mot hovedsikring i bygget, kan det gå langt ut på kvelden før det er noe særlig til overs til elbillading.

Det skal ikke så mange langpendlere til i et lite ladeanlegg før regnestykket knekker sammen.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: espenrilørdag 29. mai 2021, klokken 21:16
Sitat fra: automat på lørdag 29. mai 2021, klokken 16:37
Og det kommer garantert til å være tifeller av «how low can you go» i den dimmensjoneringen, for å spare kostnader. Hvis anlegget står på IT-nett er jo også det maksimale man kan få 7,4kW. Som man i værste fall får noen få timer midt på natta, fra de fleste andre er ferdigladet, til forvarmingen begynner på morgenkvisten.

Og hvis anlegget er lastbalansert mot hovedsikring i bygget, kan det gå langt ut på kvelden før det er noe særlig til overs til elbillading.

Det skal ikke så mange langpendlere til i et lite ladeanlegg før regnestykket knekker sammen.

Jeg tror de aller fleste som bygger ut slike anlegg heller prøve å maksimere effekten i anlegget ut fra hva som er tilgjengelig. Materialkosten for å dimensjonere opp er nok forsvinnende liten i det regnestykket. Om det derimot er nok strøm tilgjengelig inn til veggen er et annet spørsmål.

Hvis man tar utgangspunkt i en gjennomsnittlig kjørelengde på 12kkm i året og gjennomsnittlig forbruk på 225wh/km havner man på et behov for å lade 2700kwh i løpet av et år, som gir et behov for å lade 7,4kwh i døgnet, dvs at man trenger 1-2 timer på 7.2kw effekt i snitt per døgn, det bør være innafor å få til.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Wisd0mlørdag 29. mai 2021, klokken 21:38
Sitat fra: espenri på lørdag 29. mai 2021, klokken 21:16
Sitat fra: automat på lørdag 29. mai 2021, klokken 16:37
Og det kommer garantert til å være tifeller av «how low can you go» i den dimmensjoneringen, for å spare kostnader. Hvis anlegget står på IT-nett er jo også det maksimale man kan få 7,4kW. Som man i værste fall får noen få timer midt på natta, fra de fleste andre er ferdigladet, til forvarmingen begynner på morgenkvisten.

Og hvis anlegget er lastbalansert mot hovedsikring i bygget, kan det gå langt ut på kvelden før det er noe særlig til overs til elbillading.

Det skal ikke så mange langpendlere til i et lite ladeanlegg før regnestykket knekker sammen.

Jeg tror de aller fleste som bygger ut slike anlegg heller prøve å maksimere effekten i anlegget ut fra hva som er tilgjengelig. Materialkosten for å dimensjonere opp er nok forsvinnende liten i det regnestykket. Om det derimot er nok strøm tilgjengelig inn til veggen er et annet spørsmål.

Hvis man tar utgangspunkt i en gjennomsnittlig kjørelengde på 12kkm i året og gjennomsnittlig forbruk på 225wh/km havner man på et behov for å lade 2700kwh i løpet av et år, som gir et behov for å lade 7,4kwh i døgnet, dvs at man trenger 1-2 timer på 7.2kw effekt i snitt per døgn, det bør være innafor å få til.
Fleste slike anlegg dimensjoneres for 1,2-1,5 kW/bil. Det er veldig overdimensjonert ift. man egentlig trenger. Så er det spørsmål om nettkapasitet fra strømnettet, men denne kan oppgraderes etterhvert som det kommer flere elbiler.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: automatsøndag 30. mai 2021, klokken 01:52
Samtidig finnes det nok av Narvestad'er der ute, som mener at en minimumsløsning er mer enn god nok.

Nå var det ikke meningen å vri denne tråden til å handle om dimensjonering av fellesanlegg. Det var mer ment som et eksempel på at det er og vil fortsatt komme situasjoner der hjemmelading og destinasjonslading ikke er tilstrekkelig, selv om man har stort batteri. Som må dekkes opp med hurtiglading. Og jo større andel elbil vi får, jo flere sære caser vil oppstå.
Tittel: Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
Skrevet av: Wisd0msøndag 30. mai 2021, klokken 09:24
Det er vel egentlig bare å se på Tesla. Mange av de som har Tesla har det som eneste bil, som brukes til alt. Alle bilene har også 400 km +rekkevidde. Likevel er ladetilbudet bedre enn til de andre bilene. Skal folk slutte å kjøpe forbrenningsbiler må det være rikelig med ladere, ikke akkurat litt for lite.