Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: lillemarius på tirsdag 04. mai 2021, klokken 22:01

Tittel: De første 150 000 km
Skrevet av: lillemariustirsdag 04. mai 2021, klokken 22:01
Da har vår i3 fra februar 2014 rundet 150 000 km. Dette er en av de første i3 som kom til landet. Jeg kan ikke huske at andre har rapportert hvordan tilstanden er på en i3 med så mange år og km bak seg, så derfor en liten rapport.

Bilen har gått i jobbpendling til Bergen sentrum og er ellers brukt til mye småkjøring. Pendleavstanden er om lag 75km t/r, og en slik pendleavstand er fortsatt uproblematisk uansett vær og føre. Vi har også hatt noen langturer fra Bergensområdet til Oslo, Ålesund og Trondheim. Det har gått helt fint, men til vanlig har vi brukt bil nr.2 til slike turer. Det meste av de 150 000 km ble gjort unna før pandemien, altså på 6 år. Bilen har vært ladet på hjemmelader 7,4kW, og den er stort sett stått på landing hver natt. Rekkevidden har ikke tapt seg mye på disse årene. Jeg har ikke noe mål for dette, og det er ikke helt lett å vurdere da det endres jevnt over hele levetiden. Men tipper 10% (?). Vi er godt voksne uten barn hjemme, så stort sett har vi vært én eller to i bilen. Til slik bruk er plass ikke problem i det hele tatt med mindre en driver med husbygging og slik som krever henger osv. Med baksetene nede er jo lasterommet svært stort til daglig bruk. 

Jeg har alltid likt interiøret i bilen. Den har mye luft foran føreren, og treverket i kombinasjon med skinn gjør det rett og slett trivelig i bilen. Interiøret har holdt seg veldig fint, og på mange måter er det like moderne i dag som da bilen var ny. Det er kjekt!

Det har vært svært lite feil på bilen. BMW har rett nok skiftet noen deler i motorrommet og ladeporten, men det har ikke kostet oss noe. Ganske tidlig knakk ene fjæren framme, men det gikk også på garantien. Ut over det er det slitedeler som er skiftet. Det er dekk, bremseskiver/bremseklosser og fjærbenlager som på alle biler jeg har hatt. Støtdemper skiftet jeg for et par dager siden sammen med fjørbenlagerne, og det må en jo forvente gjøre senest etter 150 000 km. For meg som ellers kun har kjørt forhjulstrekkere, er et interessant å se at det ikke har vært skiftet andre forstillingsdeler (styreledd/hjullager) så langt. Den eneste "uventede" feilen er at mansjetten på ene caliperen bak fikk hull slik at stempelet rustet. Dette er jo standard calipere som står på andre BMW, og således er det noe som uheldigvis skjer av og til. Det er veldig dyrt dersom BMW skal ordne det, men til orientering er delkostnaden for overhaling av caliper bare noen hundrelapper bestilt fra Tyskland.

Økonomisk har dette bilholdet vært svært bra. Utgifter til reparasjon og servicekostnader er veldig lave. Innsparing på drivstoff, el kontra diesel, er vel omtrent 100 000 kr til nå (!). Så kommer lavere takster på bompenger, årsavgift, parkring, ferger osv i tillegg. Bilen kan vel selges for kanskje 100 000 kr. Vår vurdering er at denne bilen kan gå med lite problem i mange år, og selv med den svært begrensende rekkevidde elbiler fra 2014 har (typisk 100km +) dekker det vårt behov for daglig kjøring helt fint. Derfor selger vi den ikke.

BMW i3 er en svært god bil for sitt bruk. Den er liten og kjapp med svært liten svingradius, og den trives derfor godt i trange omgivelser. Samtidig er fører og passasjerområdet stort og godt utrustet, og det er BMW-kvalitet tvers gjennom. Den eneste virkelige svakheten er at ACC kobler ut når det kommer lav sol i mot og i en del andre tilfeller. Men alt dette er gammelt nytt for de som følger dette forumet.

En egenskap ved i3 som burde vært framsnakket mer er at rekkeviddeestimatet virkelig er til å stole på når en har lagt inn destinasjon i kartet. Her har BMW gjort en virkelig god jobb med algoritmene, og det er veldig viktig når en kjører elbil. Det må selvsagt justeres noe for førererfaring som for eksempel å vite at styrtregn dreper veldig rekkevidde. Men etter å ha fått litt erfaring med bilen, har jeg vært veldig trygg på om jeg rekker fram uten ladestopp eller ikke. Det er mange som kan skrive under på at det ikke gjelder alle elbiler.

Så altså - godt fornøyd etter 7 år og 150 000 km, og vi satser på et fortsatt liv med vår gode og trivelige i3.

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: De første 150 000 km
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 05. mai 2021, klokken 06:49
 :+1: :+1:
Tittel: Sv: De første 150 000 km
Skrevet av: Klykkenonsdag 05. mai 2021, klokken 10:15
Din har gått i underkant av 50.000 mer enn min, men samme alder. Opplever det samme som deg, problemfritt bilhold og sinnsykt billig. Svært pålitelig bil!

Har ett ankepunkt og det er infotainmentsystemet. Har aldri greid å lære meg å bruke dette effektivt. iDrive er noe dritt å bruke etter min erfaring. I alle fall 2014-utgaven av iDrive.
Tittel: Sv: De første 150 000 km
Skrevet av: scholroonsdag 05. mai 2021, klokken 14:37
Februar 2014 bil her på huset også, dog ikke i nærheten så mange km. Kjempefornøyd med i3-en som bybil og til kjøring i nærområdet. Noen småtteri som ble tatt under garanti og måtte ifjor bytte bremseskiver/klosser foran pga rust på innsiden.
Tittel: Sv: De første 150 000 km
Skrevet av: Obbasøndag 09. mai 2021, klokken 00:19
Vi har også en 2014 modell.
Kjekk bybil, men spesielt billig bilhold har det ikke vært.
I garantiperioden var det noen småreparasjoner, men det første året etter at garantien gikk ut har vi måttet ut med omkring 100 000 i reparasjoner.
https://elbilforum.no/index.php?topic=12149.msg872189#msg872189
Tittel: Sv: De første 150 000 km
Skrevet av: 1317142119mandag 10. mai 2021, klokken 12:30
Veldig kjekt å se gode erfaringer etter 150 000.