Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4. => Emne startet av: Trond.m på Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 13:19

Tittel: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Trond.mTirsdag 04. Mai 2021, klokken 13:19
Så vidt jeg kan se så har innstegsmodellen av GTX samme utstyr som ID.4 1. St med følgende unntak:

ID.4 1. St

Hengerfeste standard
Ryggekamera
Mørke ruter bak b-stolpe

GTX

Dynamiske baklys og Matrix standard
Induksjonslader for mobiltelefon

Hvis dette stemmer så får man etter min vurdering en ganske bra utstyrt bil med GTX ved å legge til komfortpakke , mørke ruter, førerassistentpakke og hengerfeste. Matrix, keyless, 3-soners klima, variabelt bagasjerom, bagesjeromsnett etc får man jo i de pakkene, som mange savner i ID.4 1St.

Eller er det noe jeg har oversett ? Det er jo forskjeller ut over dette, men det er vel bare kosmetiske endringer.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: hELgenenTirsdag 04. Mai 2021, klokken 13:36
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?

Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Trond.mTirsdag 04. Mai 2021, klokken 13:46
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?
He,he..takk for tilliten. Jeg har tilstrekkelig tro på den pakken til at jeg bestilte en i dag 😉 Har kommet litt over at jeg må ha mest mulig utstyr. Ville nok klare meg fint uten AWD også, men med hytte på fjellet er det dager det kan være kjekt å ha.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Trond.mTirsdag 04. Mai 2021, klokken 15:18
Belyste dørhåndtak som det skulle vært på 1St får man også i pakkene, samt alarm. Er ikke mye jeg savner da.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: BjorisTirsdag 04. Mai 2021, klokken 17:56
Så noen påstod at du ikke får kø assistent uten førerpakke+
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Trond.mTirsdag 04. Mai 2021, klokken 19:45
Så noen påstod at du ikke får kø assistent uten førerpakke+
Hva er egentlig køkjøringsassistent ?  Jeg ser at ID.4 1St i følge de opprinnelige tekniske data ikke har køkjøringsassistent.  Bare Max som har det.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: hELgenenTirsdag 04. Mai 2021, klokken 20:03
Jeg tror det er slik at bilen starter opp igjen dersom bilen foran stopper. Nå mener jeg at man må trykke på gassen etter stopp..Om det er noe mer vet jeg ikke
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: biggernTirsdag 04. Mai 2021, klokken 20:25
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?

Ganske sikker på at 1st vil falle utenfor de fleste sine behov ved kjøp av bruktbil pga manglende funksjoner, seter osv. Man kan si at HUD er "kjekt " idag, men vil være std. om ett par år. Og slik kan en fortsette. Dess mer utstyr, bedre innbytte og enklere salg. Skal en ha bilen i 10år er jo ikke dette et tema.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: OlemannTirsdag 04. Mai 2021, klokken 20:53
Jeg tror det er slik at bilen starter opp igjen dersom bilen foran stopper. Nå mener jeg at man må trykke på gassen etter stopp..Om det er noe mer vet jeg ikke

1St (uten max) har dette, altså automatisk køkjøring.  Selger sa man måtte ha + pakken for å få dette på GTX.
Virker sannsynlig ut i fra spec på disse 2 assistentpakkene. Dermed må man legge på 22.500.- for dette om selger har rett. Vil ikke ha bil uten denne funksjonen.

Ser ut som mange bestiller glasstaket, så kan hende er dette noe som forventes ved videresalg når bilen en gang skal selges.
HUD trenger jeg ikke, men som noen sier, kanskje det også forventes om 3-4 år.

Den rød ser stilig ut med de sorte kontrastene, men igjen, vil folk ha såpass stor rød SUV om noen år...en ting er Golf GTI, dette er noe annet.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: StikkkontaktTirsdag 04. Mai 2021, klokken 21:32
Jeg tror det er slik at bilen starter opp igjen dersom bilen foran stopper. Nå mener jeg at man må trykke på gassen etter stopp..Om det er noe mer vet jeg ikke

1St (uten max) har dette, altså automatisk køkjøring.  Selger sa man måtte ha + pakken for å få dette på GTX.
Virker sannsynlig ut i fra spec på disse 2 assistentpakkene. Dermed må man legge på 22.500.- for dette om selger har rett. Vil ikke ha bil uten denne funksjonen.

Ser ut som mange bestiller glasstaket, så kan hende er dette noe som forventes ved videresalg når bilen en gang skal selges.
HUD trenger jeg ikke, men som noen sier, kanskje det også forventes om 3-4 år.

Den rød ser stilig ut med de sorte kontrastene, men igjen, vil folk ha såpass stor rød SUV om noen år...en ting er Golf GTI, dette er noe annet.

ID.4 1st har "Lane assist" som er ekstrautstyr på GTX.
Det den ikke har er "Travel assist", "side assist" og "emergency assist"
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Zoe2017Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 21:35
Lane assist er std på GTX https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/id-4-gtx/tekniske_data_id4_gtx.pdf
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Øyvind.hTirsdag 04. Mai 2021, klokken 21:49
Så noen påstod at du ikke får kø assistent uten førerpakke+
Hva er egentlig køkjøringsassistent ?  Jeg ser at ID.4 1St i følge de opprinnelige tekniske data ikke har køkjøringsassistent.  Bare Max som har det.
Min 1st hadde stop/go i følge utstyrslisten, noe jeg antar er køkjøring?
Den hadde også lane-assist, men det var en blandet opplevelse. Enkelte positive ting ved dem, men også noe irriterende. Når jeg kjøpte bilen blandet jeg på sparket lane assist og travel assist, uten at det hadde påvirket kjøpet i praksis.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Trond.mTirsdag 04. Mai 2021, klokken 21:51
Ganske sikker på at 1st vil falle utenfor de fleste sine behov ved kjøp av bruktbil pga manglende funksjoner, seter osv. Man kan si at HUD er "kjekt " idag, men vil være std. om ett par år. Og slik kan en fortsette. Dess mer utstyr, bedre innbytte og enklere salg. Skal en ha bilen i 10år er jo ikke dette et tema.
Markedet for 1St Max til 500K + er betydelig mindre enn 1St til 400K +. ID.4 er en bra bil, men langt fra premium kvalitet. Da må man regne med dårlig restverdi på ekstrautstyr som ikke oppfattes som nødvendig.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Trond.mTirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:04
Mitt erfaring med 1St. er at bilen ikke starter opp igjen når køen starter. Så hvis sotp/go = køassistent så tror jeg faktisk ikke 1St har det likevel. Kanskje en mangel til utover lys i dørhåndtak og lys / kjøling i hanskerom.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: StikkkontaktTirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:06
Lane assist er std på GTX https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/id-4-gtx/tekniske_data_id4_gtx.pdf

Ifølge prislisten er det ekstrautstyr.

Førerassistentpakke+
Inkluderer innhold fra Førerassistentpakke og suppleres med: + Travel Assist kjøreassistent:  Lane Assist og Emergency Assist + Side Assist blindsoneassistent + Area View områdevisning  + Easy Open/Close sensorstyrt bakluke
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: OlemannTirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:07
Mitt erfaring med 1St. er at bilen ikke starter opp igjen når køen starter. Så hvis sotp/go = køassistent så tror jeg faktisk ikke 1St har det likevel. Kanskje en mangel til utover lys i dørhåndtak og lys / kjøling i hanskerom.

Jeg har 1St og den gjør dette, gjorde det i alle fall helgen for en drøy uke siden. Pussig om dette er noe som varierer fra bil til bil.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: hELgenenTirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:13
Kan det ha noe med auto hold å gjøre?
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Øyvind.hTirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:13
Lane assist er std på GTX https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/id-4-gtx/tekniske_data_id4_gtx.pdf

Ifølge prislisten er det ekstrautstyr.

Førerassistentpakke+
Inkluderer innhold fra Førerassistentpakke og suppleres med: + Travel Assist kjøreassistent:  Lane Assist og Emergency Assist + Side Assist blindsoneassistent + Area View områdevisning  + Easy Open/Close sensorstyrt bakluke

I følge konfigurator er lane assist standard.
Liste fra første side i konfigurator;
Førerassistent og sikkerhetssystemer
ACC Adaptiv Cruise Control
Parkeringssensorer foran og bak
Front Assist kollisjonsvarsling
Lane Assist filholderassistent
Tretthetsvarsling
Bremse- og svingassistent for møtende trafikk ved krysning av veibane
Trafikkskiltgjenkjenning

Men ser ikke noe særlig poeng med lane assist. Føltes i blant som om bilen sporet i veibanen, selv om den kan ha en sikkerhetsmessig funksjon.
Travel assist derimot savnet jeg raskt på første langtur :)
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Zoe2017Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:24
Lane assist og stop/go er også standard på alle 2WD ID4 varianter (også City) så jeg kan ikke tro at den ikke er med på GTX
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: BjorisTirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:29
Mitt erfaring med 1St. er at bilen ikke starter opp igjen når køen starter. Så hvis sotp/go = køassistent så tror jeg faktisk ikke 1St har det likevel. Kanskje en mangel til utover lys i dørhåndtak og lys / kjøling i hanskerom.

Tror det er en sikkerhetsfunksjon som gjør at du må gjøre noe for å få den til å kjøre igjen, var likt på ENiro og Leaf 2.0 også
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: BjorisTirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:35
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?

Ganske sikker på at 1st vil falle utenfor de fleste sine behov ved kjøp av bruktbil pga manglende funksjoner, seter osv. Man kan si at HUD er "kjekt " idag, men vil være std. om ett par år. Og slik kan en fortsette. Dess mer utstyr, bedre innbytte og enklere salg. Skal en ha bilen i 10år er jo ikke dette et tema.

Her er jeg sterkt uenig, ID4 1ST kommer til å bli en hit hos yngre familier fremover når den kryper nedover i pris som brukt, en ser allerede på finn.no at forskjellen på vel 80 har blitt ca 50, kanske 60 så pengene for Max får en ikke igjen og om den blir lettere å selge er jo noe en ofte tror når en har alt av utstyr, men de som kjøper brukt er ikke så kresne, men ofte mye mer bevisst på pris og hva de trenger og ikke trenger. De fleste trenger en bil med lang rekkevidde, god plass og hengerfeste, billigst mulig. De gir ikke 350 for å få en maks om de kan få en 1ST for 300. Rett og slett fordi veldig mange ikke har mer enn 300 å kjøpe bil for...

Max skal også konkurrenter med mindre, men fortsatt godt utstyrte GTXer, AWD Enyaqer og alle andre som havner på +- 500 som nye.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: biggernTirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:43
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?

Ganske sikker på at 1st vil falle utenfor de fleste sine behov ved kjøp av bruktbil pga manglende funksjoner, seter osv. Man kan si at HUD er "kjekt " idag, men vil være std. om ett par år. Og slik kan en fortsette. Dess mer utstyr, bedre innbytte og enklere salg. Skal en ha bilen i 10år er jo ikke dette et tema.
Her er jeg sterkt uenig, ID4 1ST kommer til å bli en hit hos yngre familier fremover når den kryper nedover i pris som brukt, en ser allerede på finn.no at forskjellen på vel 80 har blitt ca 50, kanske 60 så pengene for Max får en ikke igjen og om den blir lettere å selge er jo noe en ofte tror når en har alt av utstyr, men de som kjøper brukt er ikke så kresne, men ofte mye mer bevisst på pris og hva de trenger og ikke trenger. De fleste trenger en bil med lang rekkevidde, god plass og hengerfeste, billigst mulig. De gir ikke 350 for å få en maks om de kan få en 1ST for 300. Rett og slett fordi de ikke har mer enn 300 å kjøpe bil for...

Utfra din signatur har du ikke mottatt din 1st enda. Har intet negativt imot 1st. annet en at jeg tror at folk vil forvente mer std. i brukt bilmarkedet og at dette vil medføre at 1st priser vil falle mye fortere enn bla. Max og mer imot GTX. Time will show.

Dog kjempeglad for at alle de som trodde de skulle sko seg på 1st.(eller max) som ligger på Finn, trodde at køen av desperate kjøpelystne ville være så stor at de kunne tjene penger på det, er borte.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: BjorisTirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:46
Kansellerte min GTX reservasjon i dag, ok pris egentlig på den, men blir 100 mer 1ST og selv om GTXen hadde Matrix og litt til samt er mye sprekere så er 100 kNOK mye penger og jeg vil heller ikke gå i samme felle som sist når prisene ble dumpet på 1ST etter signering.

Nå kom jeg meg unna det sist, men det ble mye styr og noe vi ikke gidder en gang til!

Med litt is i magen nå kan en jo få prøvde alle aktuelle som EV6 og TMY i ro og fred når den tid kommer, greit å prøve å komme tilbake til normalen...:)
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: OlemannTirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:47
Jeg tror også 1st blir en varig hit, fordi den har plass, rekkevidde og hengerfeste. Og billigst i klassen.

Skal nå kjøpe meg opp til en GTX og vurderer det da litt annerledes med utstyr, både fordi jeg skal ha den 3-4 år OG fordi jeg tror den type bil om 3-4 år trenger noe utstyr for å ikke bli uinteressant på FINN.
Problemet mitt er a) hva trenger jeg selv   b) Hva forventer andre om 3-4 år.

Fasit mottas med takk  ;D
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: biggernTirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:52
Jeg tror også 1st blir en varig hit, fordi den har plass, rekkevidde og hengerfeste. Og billigst i klassen.

Skal nå kjøpe meg opp til en GTX og vurderer det da litt annerledes med utstyr, både fordi jeg skal ha den 3-4 år OG fordi jeg tror den type bil om 3-4 år trenger noe utstyr for å ikke bli uinteressant på FINN.
Problemet mitt er a) hva trenger jeg selv   b) Hva forventer andre om 3-4 år.

Fasit mottas med takk  ;D

Ganske naturlig, som ferieturer : All inclusive  :)
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: BjorisTirsdag 04. Mai 2021, klokken 22:54
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?

Ganske sikker på at 1st vil falle utenfor de fleste sine behov ved kjøp av bruktbil pga manglende funksjoner, seter osv. Man kan si at HUD er "kjekt " idag, men vil være std. om ett par år. Og slik kan en fortsette. Dess mer utstyr, bedre innbytte og enklere salg. Skal en ha bilen i 10år er jo ikke dette et tema.
Her er jeg sterkt uenig, ID4 1ST kommer til å bli en hit hos yngre familier fremover når den kryper nedover i pris som brukt, en ser allerede på finn.no at forskjellen på vel 80 har blitt ca 50, kanske 60 så pengene for Max får en ikke igjen og om den blir lettere å selge er jo noe en ofte tror når en har alt av utstyr, men de som kjøper brukt er ikke så kresne, men ofte mye mer bevisst på pris og hva de trenger og ikke trenger. De fleste trenger en bil med lang rekkevidde, god plass og hengerfeste, billigst mulig. De gir ikke 350 for å få en maks om de kan få en 1ST for 300. Rett og slett fordi de ikke har mer enn 300 å kjøpe bil for...

Utfra din signatur har du ikke mottatt din 1st enda. Har intet negativt imot 1st. annet en at jeg tror at folk vil forvente mer std. i brukt bilmarkedet og at dette vil medføre at 1st priser vil falle mye fortere enn bla. Max og mer imot GTX. Time will show.

Joda, men ref min andre kommentar har jeg solgt den igjen og kjøpte en til som var til kanonpris hos Gumpens, den siste har jeg ikke fått enda. Har kjørt ca 500 km med ID4 1ST og den duger, det er helt lik bil som MAX.

Vi trenger ikke bli enige, men poenget her er at bilene havner i helt forskjellige markeder som brukt, som nye også, 65% har valgt uten MAX, de fleste antakelig fordi de ser ikke at Max er verd 80 kNOK mer eller ikke var råd til det. I bruktmarkedet forsterkes bare denne trenden...

Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: BjorisTirsdag 04. Mai 2021, klokken 23:11
Jeg tror også 1st blir en varig hit, fordi den har plass, rekkevidde og hengerfeste. Og billigst i klassen.

Skal nå kjøpe meg opp til en GTX og vurderer det da litt annerledes med utstyr, både fordi jeg skal ha den 3-4 år OG fordi jeg tror den type bil om 3-4 år trenger noe utstyr for å ikke bli uinteressant på FINN.
Problemet mitt er a) hva trenger jeg selv   b) Hva forventer andre om 3-4 år.

Fasit mottas med takk  ;D

Velg det du ser verdien i selv, nå er det jo ikke så ille pris på pakkene, men GTX oppmot 600 er for dyrt, den vil falle hardt i starten, der er den oppe og konkurrerer med premium bilene.

Jeg hadde tenkte å hive meg rundt på GTX, men syns det var dårlige tilbud ute å gikk når jeg da hadde vært på min 3. ID4. Nok om det;

Komfortpakke+, en av de store blemmene på 1ST at dette ikke finnes, lastesikring er mange opptatt av og er ett MUST

Førerassisten/f+: den først er ett must, og for 11 ekstra får du utstyr som en forventer i denne prisklassen, som TravelAssist, SideAssist. AreaView er også mange som vil ha. Så var det den e køassistenten da...

Sport/+ tror nok den selges helt fint uten

Justerbart understell: tror de fleste ikke er opptatt av dette

Hud og 12 tommer: Mja, det som er dumt når en bestiller slik er at mange andre kan ha valgt dette. På 1ST er det ingen som bare har noe mer enn deg så det er vanskeligere å velge når alle kan plukke utstyr. Hadde nok droppet denne selv, mest fordi jeg ikke syns større skjerm er noe poeng og HUD har jeg ikke klart å venne meg til så for min for måtte dette vært kun for å sikre 2 håndsverdien, men om du får 12 kNOK mer? Kanskje?

Hengerf: must, fordi «alle» vil ha dette og det er så voldsomt dyrt å ettermontere

Panorama og tykkere sidevindu, Mja, hadde ikke valgt det selv, men husker når barna var små at vi la mye på bordet for å få med dette. Vår SMax fra 2007 hadde dette... igjen så kan det vært dumt å mangle det om alle andre plukker på dette da vil din skille seg ut negativt, men de skal ha 14 kNOK mer enn deg ved salg for ikke å tape mer også, tenker derfor at gir det ikke deg noen verdi så dropp det..
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: OlemannTirsdag 04. Mai 2021, klokken 23:35
Takker.  Tenker mye likt som deg.

Komfortpakke+.  Absolutt den er med
Førerassistent+   Ja.
Sport+ DCC.       Nei
H.feste.              Absolutt.
HUD/12".            Usikker. Synes faktisk 10" er bedre, den store har bare større fonter, samme info.  Mer lys. HUD er jeg usikker på om betyr mye for videresalg.  Neppe 12.500.- mer om jeg beholder den 3-4 år. Liker ikke HUD-gropen i dash'en heller...
Panorama:          Tja, det er fint, lyst, og er allergisk mot støy, så med ekstra isolasjon i sidevinduer er det et pluss.  Antagelig lettere å selge til barnefamilier når den tid kommer.  14.5k er mye for dette. Dvs, sota vinduer inngår, koster jo 3k, så netto diff er ca 12k.
Farge:   Lyst på den røde som man ser av annen tråd jeg startet.  Tror nok den er salgbar, ser i alle fall at Tesla M3 så er denne svært relevant.


Jeg tror også 1st blir en varig hit, fordi den har plass, rekkevidde og hengerfeste. Og billigst i klassen.

Skal nå kjøpe meg opp til en GTX og vurderer det da litt annerledes med utstyr, både fordi jeg skal ha den 3-4 år OG fordi jeg tror den type bil om 3-4 år trenger noe utstyr for å ikke bli uinteressant på FINN.
Problemet mitt er a) hva trenger jeg selv   b) Hva forventer andre om 3-4 år.

Fasit mottas med takk  ;D

Velg det du ser verdien i selv, nå er det jo ikke så ille pris på pakkene, men GTX oppmot 600 er for dyrt, den vil falle hardt i starten, der er den oppe og konkurrerer med premium bilene.

Jeg hadde tenkte å hive meg rundt på GTX, men syns det var dårlige tilbud ute å gikk når jeg da hadde vært på min 3. ID4. Nok om det;

Komfortpakke+, en av de store blemmene på 1ST at dette ikke finnes, lastesikring er mange opptatt av og er ett MUST

Førerassisten/f+: den først er ett must, og for 11 ekstra får du utstyr som en forventer i denne prisklassen, som TravelAssist, SideAssist. AreaView er også mange som vil ha. Så var det den e køassistenten da...

Sport/+ tror nok den selges helt fint uten

Justerbart understell: tror de fleste ikke er opptatt av dette

Hud og 12 tommer: Mja, det som er dumt når en bestiller slik er at mange andre kan ha valgt dette. På 1ST er det ingen som bare har noe mer enn deg så det er vanskeligere å velge når alle kan plukke utstyr. Hadde nok droppet denne selv, mest fordi jeg ikke syns større skjerm er noe poeng og HUD har jeg ikke klart å venne meg til så for min for måtte dette vært kun for å sikre 2 håndsverdien, men om du får 12 kNOK mer? Kanskje?

Hengerf: must, fordi «alle» vil ha dette og det er så voldsomt dyrt å ettermontere

Panorama og tykkere sidevindu, Mja, hadde ikke valgt det selv, men husker når barna var små at vi la mye på bordet for å få med dette. Vår SMax fra 2007 hadde dette... igjen så kan det vært dumt å mangle det om alle andre plukker på dette da vil din skille seg ut negativt, men de skal ha 14 kNOK mer enn deg ved salg for ikke å tape mer også, tenker derfor at gir det ikke deg noen verdi så dropp det..
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: unik42Onsdag 05. Mai 2021, klokken 07:02
Mitt erfaring med 1St. er at bilen ikke starter opp igjen når køen starter. Så hvis sotp/go = køassistent så tror jeg faktisk ikke 1St har det likevel. Kanskje en mangel til utover lys i dørhåndtak og lys / kjøling i hanskerom.

Det stemmer nok ikke. Bilen starter opp igjen når køen kjører, men ACC må jo naturligvis være på. Stop/Go er ikke det samme som køassistent.

Stop/Go betyr bare at ACC kan gå ned til 0km/t og starte opp igjen. Normalt sett blir den funksjonen deaktivert etter noen sekunder. Jeg har 1st og kjører en del i kø, og kan bekrefte at det virker som det skal.

Køassisten inkluderer Car2X i bilen, slik at den kan kommunisere med tilsvarende utstyrte biler. Da skal den kunne forutse ulykker, trafikkorker osv. basert på live data fra andre biler. Max har Car2X, 1st ikke.
https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2018/10/car2x-networked-driving-comes-to-real-life.html
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: ihaalOnsdag 05. Mai 2021, klokken 08:45
Er i samme situasjon som mange her i tråden, vurderer å bytte ut en 1st med en ID4 GTX. Har kønummer rundt 100. Et usikkerhetsmoment er hvordan bruktprisene ser ut for 1st i august da jeg planlegger å selge den i så fall...

Jeg skal ha hengerfeste og førerassistentpakke (mangelen på blindsonevarsling og 360-kamera irriterer meg litt i 1st, så dette var et lett valg for meg). Elektrisk bakluke er ikke et must, men deilig å få det med.

Er litt usikker på designpakke+, men skal ha små unger i barnesetet og har hørt at det hjelper veldig på spysyke osv (men usikker på om dette er en myte eller ikke). Men velger nok å ta det med. I praksis er det 12 000 opp da jeg uansett vil ha mørke bakvinduer.

I tillegg har jeg gått litt frem og tilbake på komfortpakke+, men er "bare" 4200 og er potensielt viktig for sikring av last, så legger sikkert til denne også.

Den store usikkerheten er om det er verdt å legge inn 12 000 for HUD. Har egentlig lyst på HUD selv, men har samtidig ikke noe erfaring med det og greier meg nok greit uten. Ser mange spekulerer på videresalgsverdi med/uten HUD her. Så det er vanskelig avgjørelse.

Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: chargedupOnsdag 05. Mai 2021, klokken 12:00
Vi trenger ikke bli enige, men poenget her er at bilene havner i helt forskjellige markeder som brukt, som nye også, 65% har valgt uten MAX, de fleste antakelig fordi de ser ikke at Max er verd 80 kNOK mer eller ikke var råd til det. I bruktmarkedet forsterkes bare denne trenden...
Helt enig! Jeg vil tro at id4 er den nye golfen/passaten (som i at den blir den mest solgte bilen til VW i Norge) og da skal det mye til å ikke få høyere verditap på en godt utstyrt bil, enn en som er 80' billigere. Se på I-pace der de godt utstyrte tapte ca 300' vs sparsomt utstyrte tapte ca 100' på to år. Dette går igjen på de fleste biler, kun unntakstilfeller det er ekstrautstyr som er verdt det i kroner og øre den dagen man skal selge. Etter min erfaring (og de jeg kjenner som importerer biler privat) er det mye enklere å selge rimeligste bil på finn (gitt lik km/årsmodell/motor) enn en bedre utstyrt til en høyere pris. Bruktbilkjøpere har vanligvis mye mindre kunnskap om ekstrautstyr og de er mye mer prissensitive enn nybilkjøpere.

Man får glede/nytte av utstyret den tiden man eier bilen, så hva man trenger/ønsker av utstyr kan selvfølgelig rettferdiggjøres på den måten, men å tro at man taper mindre på alt utstyr er ønsketenking. Mitt tips er å ikke kjøpe ekstrautstyr som HUD hvis man selv mener det er unødvendig eller ikke har bruk for det.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: LimodriverOnsdag 05. Mai 2021, klokken 13:41
Jeg tror en bør skille mellom "must have" og "nice to have".

Da jeg tidlig i dette millenniet skulle selge en stor premiumbil med lav km-stand og kun tre år gammel fikk jeg en aha opplevelse. Bilen hadde ikke skinninteriør, xenonlys eller navigasjon. Bilen var bortimot uselgelig, prisen jeg fikk var deretter. Neste bil som var av samme merke og modell kjøpte jeg da med xenon, delskinn og en latterlig ubrukelig navigasjon. Den var langt enklere å selge, førstemann som kontaktet meg kjøpte bilen til en vettug pris. Bilen var like gammel som den forrige og hadde litt høyere km-stand.

Nå er riktignok ikke ID4 en stor premiumbil der det etterhvert er ganskel lange lister av "must have" til en sum av kr 2-300 000 for at bilen skal være salgbar. Likefullt har kravene til ekstrautstyr øket jevnt og trutt. Riktignok vil en fullutstyrt bil være lettere å selge, men en får nok ikke igjen merprisen. Merprisen på utstyr som ikke er et must må en dekke selv i løpet av eietiden.

Jeg ville rett og slett spurt selgeren hva de mener er utstyr en må ha på bilen for at den skal være mulig å selge igjen. Når jeg ser på prislisten er jeg ikke sikker på om det er noen av pakkene som er et must, tilhengerfeste er nok det eneste som jeg ville anse som et must. Pakkene inkluderer en del som er uønsket fra min side, men det er jo nettopp derfor de lager pakker. Da kan de ta en høyere pris fordi de inkluderer mer som ikke nødvendigvis koster noe å inkludere.

GTX er godt utstyrt i utgangspunktet, ta med hengerfeste og minste mulige vinterhjuldimensjon. AWD selger godt i annenhåndsmarkedet, en velholdt bil til en pris som er lavere enn fullutstyrte biler blir en kvitt. Fullutstyrte går for en høyere pris, men ikke tilsvarende merprisen en betaler.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: chargedupOnsdag 05. Mai 2021, klokken 18:22
Helt enig i at enkelte "must haves" som feks hengerfeste på model 3 gjør at bilen har høyere annenhåndsverdi, til og med mer enn hengerfeste kostet. Man skal huske på at hengerfeste var ekstrem mangelvare på elbiler til under 500' den gang, det er det ikke lenger (nå som VAG kommer med id4 familien og Kia osv osv), og at de første 3-5000 bilene ikke kunne velge hengerfeste.

Leasingselskaper hadde noen få ting på hver spesifikke bil man "måtte" velge før i tiden. Det var utstyr som skinnseter i premiumbiler, S styling på dyrere Audi osv som gjorde at bilen kostet like lite pr måned å lease som en uten utstyret.

En id4 er i mine øyne 2021's Golf (i form av at den kommer til å selge ekstremt bra) og både 1st og GTX kommer helt ok utstyrt. De kommer til å være salgbare på bruktmarkedet uten feks HUD. Hengerfeste er vel det jeg hadde vurdert sterkest (sammen med ryggekamera, 5 års garanti og nettingvegg) på en GTX, selv om jeg aldri bruker hengerfeste.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: BjorisTorsdag 06. Mai 2021, klokken 00:11
Enig med siste taler, HF, ryggekamera og bagasjeromsikring er minimum.

Det som gjør dette litt mer tricky med GTX er at en kan velge enkelt ting og på bruktmarkedet blir det da konkurranse mellom feks like biler der den ene har HUD som da fremstår mer attraktiv.

Med 1ST er det ingen som feks bare har Matrix og elseter ekstra som jeg feks hadde lagt til om det var mulig, fordelen er at alle med 1ST stiller helt likt
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: StikkkontaktTorsdag 06. Mai 2021, klokken 06:47
Største bakdelen med GTX er det dørgende kjedelige fargekartet. Den røde ser grei ut, men de 5 andre andre er ikke en "sportslig variant" verdig. Hvor ble det av gull, blå og sølv? Eller typisk GTI farge som tornadorød?
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Trond.mTorsdag 06. Mai 2021, klokken 07:05
Største bakdelen med GTX er det dørgende kjedelige fargekartet. Den røde ser grei ut, men de 5 andre andre er ikke en "sportslig variant" verdig. Hvor ble det av gull, blå og sølv? Eller typisk GTI farge som tornadorød?
Den finnes i sølv, men det er rart at de bytter ut Dusk Blue med en kjedelig ? Stonewashed Blue.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: StikkkontaktTorsdag 06. Mai 2021, klokken 08:07
Største bakdelen med GTX er det dørgende kjedelige fargekartet. Den røde ser grei ut, men de 5 andre andre er ikke en "sportslig variant" verdig. Hvor ble det av gull, blå og sølv? Eller typisk GTI farge som tornadorød?
Den finnes i sølv,

Ja,ser det nå. I fargeoversikten er det i nesten ikke forskjell om man velger scale silver eller glacier white, men når man søker opp bilder av scale silver fremstår den som "sølv"
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: hELgenenTorsdag 06. Mai 2021, klokken 12:31
Fargen sølv, er sølv.

Se på lenkene som ligger vedlagt

https://www.youtube.com/watch?v=duMfDKAeGW8

https://www.vwidtalk.com/threads/scale-silver-metallic-volkswagen-id-4-photo-thread.993/
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Trond.mTorsdag 06. Mai 2021, klokken 15:09
Likte godt den i sølv. Livet blir litt behageligere med bil i sølv metallic hvor både skitt og riper nesten blir usynlig. Og enda finere blir den nok i GTX utgave med antrasitt istedet for sølv dekor.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: LimodriverTorsdag 06. Mai 2021, klokken 15:20
Det smale og kjedelige fargeutvalget gjelder ikke bare VW, men stort sett alle bilmerker. Men, det er markedet som rår og nordmenn mer enn andre synes å foretrekke 50 shades of grey. Jeg skulle gjerne valgt litt mer spenstige farger, men en får det igjen på pungen ved videresalg.

Jeg skulle gjerne sett igjen en del av 70- og 80-tallets fargespekter og gjerne uten metallic. Gul, orange, vinrød og andre rødfarger, turkis, blåfarger, flaskegrønn og andre grønnfarger. En del av disse fargene kler også blanke detaljer og ikke kun grå, sorte plastdetaljer.

Jeg savner forøvrig de gamle "bilbrosjyrene" der en kunne lese om forskjellig utstyr, kombinasjoner osv. Der kunne en også se fargene både på interiør og lakk. Dette kunne selvfølgelig ha vært digitalisert, men la informasjonen i det minste være lett tilgjengelig på nettsidene. Nå må en google utstyr for å finne ut hvilke funksjoner det har osv. Nettsidene har også blitt så fancy at det er vanskelig å orientere seg annet enn for å bli kontaktet av forhandler. Bil er fremdeles et kostbart kjøp og det er rimelig at en ønsker å sette seg inn i hva en kjøper før en inngår bindende avtale.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Trond.mFredag 07. Mai 2021, klokken 09:23
Konfiguratoren på volkswagen.se har dette bildet av interiøret. Det ser da ganske bra ut, og vesentlig mer sportslig enn id.4.

Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Zoe2017Fredag 07. Mai 2021, klokken 09:49
Enig - interiøret passer bedre for oss enn med 2WD. Kanskje de kommer til å løse det med backlight på noen av haptic-knappene for 2022 modellen også.....

Konfiguratoren på volkswagen.se har dette bildet av interiøret. Det ser da ganske bra ut, og vesentlig mer sportslig enn id.4.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: OlemannFredag 07. Mai 2021, klokken 10:23
Artig å se svenske priser.  Bygget en ID.4 GTX, kom på over 650.000.   Så en Golf GTI, som dersom man er litt varsom med utstyr kom på kr. 350.000.-    Tror den siste prisen krever sjeldent gode forhandlingsevner her i Norge :D.
Ikke så rart elbilandelen er lavere i Sverige enn i Norge...

Konfiguratoren på volkswagen.se har dette bildet av interiøret. Det ser da ganske bra ut, og vesentlig mer sportslig enn id.4.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Daniel_0007Fredag 07. Mai 2021, klokken 10:35

Artig å se svenske priser.  Bygget en ID.4 GTX, kom på over 650.000.   Så en Golf GTI, som dersom man er litt varsom med utstyr kom på kr. 350.000.-    Tror den siste prisen krever sjeldent gode forhandlingsevner her i Norge.
Ikke så rart elbilandelen er lavere i Sverige enn i Norge...

Konfiguratoren på volkswagen.se har dette bildet av interiøret. Det ser da ganske bra ut, og vesentlig mer sportslig enn id.4.

Svenskene får vel litt igjen fra staten på elbiler etter 6 måneder typ 70k men fortsatt svenskene burde øke avgiftene på fosil biler for å få folk til å velge el.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: hELgenenFredag 07. Mai 2021, klokken 11:09
Konfiguratoren på volkswagen.se har dette bildet av interiøret. Det ser da ganske bra ut, og vesentlig mer sportslig enn id.4.

Hva er annerledes her enn på den norske siten vedr GTX? Jeg ser  ikke helt forskjellen.
Setene som vises er forøvrig standard GTX setene med manuell justering.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Trond.mLørdag 08. Mai 2021, klokken 18:08
Jeg tror ikke konfiguratoren for GTX er tilgjengelig for andre enn de med reservasjon ennå. Derfor gikk jeg til den svenske, men det skal ikke være noen forskjell.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: carlingsOnsdag 12. Mai 2021, klokken 22:49
Hva er egentlig greia med at alle mener hengerfeste er et must, selv når de ikke skal bruke det selv? Jeg ser videresalg-argumentet, men bruktbilkjøpere er jo heller ikke en homogen masse. Det bør jo finnes nok av folk uten båt eller campingvogn.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Trond.mTorsdag 13. Mai 2021, klokken 14:15
Hva er egentlig greia med at alle mener hengerfeste er et must, selv når de ikke skal bruke det selv? Jeg ser videresalg-argumentet, men bruktbilkjøpere er jo heller ikke en homogen masse. Det bør jo finnes nok av folk uten båt eller campingvogn.
Det har du rett i. Selger man en bruktbil, så trenger man bare 1 kjøper. Samtidig vil tilbudet være veldig begrenset for elektriske familiebiler med hengerfeste i moderat prisklasse. Det presser prisene oppover, og har man da en bil uten dette, så er det en sjanse for reduksjonen i bruktprisen blir større enn det utstyret koster. Ettermontering koster vel fort over 25K, så kanskje forskjellen i pris på en 2 år gammel bil ender opp på 10-12.000. Da har du i prinsippet hatt gratis hengerfeste.Kanskje til og med fått renter på pengene.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: steffoneTorsdag 13. Mai 2021, klokken 15:50
I følge min selger så leverer de flertallet av Enyaq iV 80 og -X uten hengerfeste, hvilket overrasket meg stort, spesielt 80X.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: ChimpTorsdag 13. Mai 2021, klokken 18:53
Har en påstand om at de urbane og de under 40 bryr seg svært lite om tilhenger. Klasse B er ikke tilhengervennlig og det er lite behov for tilhenger i byen. Id4 q4 og enyaq er nok populære i yngre aldersgrupper, derav færre som velger tilhengerfeste.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Trond.mTorsdag 13. Mai 2021, klokken 19:24
Er nik noe i det. Men det er jo en del som bruker hengerfeste til å frakte sykler. Sykler på taket av SUV er nokså tungvint og risikabelt i parkeringshus.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: 02janTorsdag 13. Mai 2021, klokken 20:57
Kan også ha med at 1000/1200 kg er for lite for mange som faktisk har behov for hengerfeste. Jeg var ganske klar for 80x , men er litt i tenkeboks, da jeg alikevel må beholde dagens bil (2.2 hengervekt), 1600 kg hadde vært minimum.
 Med elbil ender den opp som pendlerbil (har ikke behov for pendlerbil), og da blir det litt råflott med 80x + bil som kan trekke båthenger noen ganger i året.

Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: JamboTorsdag 13. Mai 2021, klokken 21:38
Er nok mange som aldri bruker tilhenger og ikke har bruk for tilhengerfeste. Personlig bruker jeg det to-tre ganger i året til å kjøre søppel, i snitt én gang i året for hjemkjøring av kjøpte materialer på lånetilhenger fra byggevarekjede og i snitt én gang i året der jeg låner IKEA-tilhenger. 1200 kg grense holder i massevis til mitt bruk. Hadde vært en del kompliserte situasjoner uten muligheten for min del, men hadde nok klart det også f.eks. med låne-/leiebil. Men jeg hadde likevel aldri kjøpt en bruktbil uten tilhengerfeste.

Min erfaring er forresten at man ikke kan si om noen har bruk for tilhenger ut fra alder, og jeg er yngre enn alderen det ble nevnt her tidligere av Chimp.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Øyvind.hTorsdag 13. Mai 2021, klokken 21:49
Nå i mai har jeg kjørt med tilhenger tre ganger allerede. To av dem var på 1500-2000kg (jord og singel) og en runde var ca 1000-1100kg (sekker med plantejord).
Neste runde i løpet av mai/juni tipper jeg bare er 600-800kg (materialer til klatrestativ og platting). Basert på egen bruk merker jeg at 1000-1200kg relativt ofte blir alt for lite. 2000kg er greit. 1800 levelig da det er tett opptil hengerens kapasitet. 1600 som jeg får på EV6 vil kreve noe moderasjon nå og da, alternativt lån av en Model X innimellom. 750kg som jeg får på neste bil (ix3) vil kreve lån av X kanskje 2-4 ganger per år.

For øvrig 37 år og var vel 34-35 når jeg tok BE lappen.

Det som medfører behov for litt kapasitet for min del er at vi har hage og jeg liker å bygge ting :)
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: chargedupFredag 14. Mai 2021, klokken 09:17
Hva er egentlig greia med at alle mener hengerfeste er et must, selv når de ikke skal bruke det selv? Jeg ser videresalg-argumentet, men bruktbilkjøpere er jo heller ikke en homogen masse. Det bør jo finnes nok av folk uten båt eller campingvogn.
Greia med det er rett og slett at det på model 3 har det til nå lønt seg med hengerfeste, men da var kombinasjonen hengerfeste og "rimelig" elbil mye mer sjelden. Om det samme skjer nå som stadig flere elbiler i mer "folkelig" pris kommer med hengerfeste vet man ikke.
Jeg tror at hengerfeste på elbil blir en dårligere investering (dårlig i form av økonomisk tap uten å benytte hengerfeste) jo flere biler som kommer med det. Hvis jeg (som ikke bruker hengerfeste) skulle kjøpt en id4 og planlagt å beholde den i over 2 år hadde jeg kjøpt uten hengerfeste, hvis planen er 3-12mnd hadde jeg nok valgt å kjøpe med.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: steffoneFredag 14. Mai 2021, klokken 09:55
Jeg kjører ikke med henger. For slike oppdrag er jeg medlem i Bildeleringen, ettersom jeg ikke har plass til å lagre tilhenger på eiendommen min, og innsatsen for å få tak i henger er lik den å hente varebil. Prisen for hengerfeste er såpass stiv at jeg får kjørt de turene jeg trenger med lånebil så lenge jeg har bilen.

Og, skulle jeg handlet bruktbil, og det stod mellom to tilsvarende biler men hengerfeste var forskjellen, hadde jeg valgt den uten. Hvorfor? Fordi jeg tror det er mange som ikke klarer å forholde seg til vektgrense på 1000-1200 kg basert på det jeg hører og leser her inne. Det blir nok mye "skal bare" på enkelte.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: e-StigFredag 14. Mai 2021, klokken 12:09
Hva er egentlig greia med at alle mener hengerfeste er et must, selv når de ikke skal bruke det selv? Jeg ser videresalg-argumentet, men bruktbilkjøpere er jo heller ikke en homogen masse. Det bør jo finnes nok av folk uten båt eller campingvogn.
Det har du rett i. Selger man en bruktbil, så trenger man bare 1 kjøper. Samtidig vil tilbudet være veldig begrenset for elektriske familiebiler med hengerfeste i moderat prisklasse. Det presser prisene oppover, og har man da en bil uten dette, så er det en sjanse for reduksjonen i bruktprisen blir større enn det utstyret koster.

Vi har to elbiler uten hengerfeste men kommer til å ta det med på neste bil selv om vi kan låne bil med hengerfeste hos andre i familien. En bil med hengerfeste har et større bruktmarked enn en bil uten hengerfeste. Flere potensielle kjøpere øker muligheten for at prisen holder seg høyere, og at det går raskere å selge bilen.

Usikker på om jeg har fått med meg alt, men prisdifferansen på ID.4 og ID.4 GTX blir cirka 35 000 kroner med min konfigurasjon. Da får jeg både AWD og større motor(er) på en bil som koster under fem hundre tusen kroner.
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: Trond.mFredag 14. Mai 2021, klokken 19:36
Usikker på om jeg har fått med meg alt, men prisdifferansen på ID.4 og ID.4 GTX blir cirka 35 000 kroner med min konfigurasjon. Da får jeg både AWD og større motor(er) på en bil som koster under fem hundre tusen kroner.
Da går jeg ut fra at du regner prisdifferansen til ID4 etter dagens priser. I forhold til prisen på ID.4 1St. blir tillegget langt høyere. Derfor er det nok mange som heller beholder sin ID.4 1St. enn å bytte til ID.4 GTX
Tittel: Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
Skrevet av: e-StigFredag 14. Mai 2021, klokken 20:11
Usikker på om jeg har fått med meg alt, men prisdifferansen på ID.4 og ID.4 GTX blir cirka 35 000 kroner med min konfigurasjon. Da får jeg både AWD og større motor(er) på en bil som koster under fem hundre tusen kroner.
Da går jeg ut fra at du regner prisdifferansen til ID4 etter dagens priser. I forhold til prisen på ID.4 1St. blir tillegget langt høyere. Derfor er det nok mange som heller beholder sin ID.4 1St. enn å bytte til ID.4 GTX
Takker for svar. Ja, her har jeg sammenlignet "dagens pris" på vanlig ID.4 med GTX og lagt inn samme utstyr i konfigurasjonen. I mine utregninger står nå ID.4 til 460K, GTX til 495K og Q4 til 530K.