Elbilforum.no
Bilmerker => MG => MG5 EV => Emne startet av: vinterdekk på mandag 03. mai 2021, klokken 00:19
Interessant, jeg ser at UK MG5 EV ikke har ladebegrensning. Dvs. man har ikke annet valg enn å lade til 100% med mindre man avbryter ladingen eksternt. https://www.mgevs.com/threads/new-to-mg-evs-i-have-a-few-questions.2314/
Hvordan påvirker det levetiden på batteriet? Siden produsenten SAIC har tette koblinger til CATL og har produsert mange tusen Roewe Ei5/MG MG5, skulle man vel tro det var greit å lade til 100% når man ikke har noe valg.. Kan det være LFP batteri i noen MG biler?
Jeg har ikke funnet noen indikasjon på om man kan time ladingen slik at man slipper å lade mens det er dyrest, vet noen noe om det?
Kommer mg nå med app?
Man kan jo feks bare se på Nissan Leaf, som har lada til 100% siden tidenes morgen med rundt 10-15% degradering på 10år (1strek) dersom du AC lader mest hjemme.
Så jeg tror ikke dette er ett veldig stort problem, så lenge det er grei buffer i toppen (100% er ofte rundt 90-95% i virkeligheten pga buffer)
Sitat fra: Radial på tirsdag 17. august 2021, klokken 11:19
Man kan jo feks bare se på Nissan Leaf, som har lada til 100% siden tidenes morgen med rundt 10-15% degradering på 10år (1strek) dersom du AC lader mest hjemme.
Så jeg tror ikke dette er ett veldig stort problem, så lenge det er grei buffer i toppen (100% er ofte rundt 90-95% i virkeligheten pga buffer)
Tja, jeg fikk ca 10% reduksjon og mistet 1 strek etter 3,5 år og 100 000km på Leaf, så her må minimum kjørelengde involveres.
I tillegg må anmerkes at jeg brukte stort sett hjemmelading opptil 80%.
Leaf 30kWh har også blitt rapportert med mye større degradering av kapasitet enn de fleste andre elbiler; på denne var ikke mulig å angi ladegrensing.
Sitat fra: Girstang på mandag 16. august 2021, klokken 21:48
Kommer mg nå med app?
Det er app men ikke i Norge. Det kommer nok...
https://www.mgcars.com/en/innovation/ismart