Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: Tut tut på fredag 23. april 2021, klokken 15:16
Eg har ein Kia Soul EV, som ifølge https://elbil.no/elbil/kia-soul-electric/ skal klara opp til 80 kW lading. No er dei fleste ChaDeMo-ladarar 50 kW, og der får eg 50 kW maks. Men ein del nyare ladestasjonar påstår å ha 62,5 kW ChaDeMo, og der får eg også 50 kW. Er spec på elbil.no feil, eller kva er grunnen til at eg ikkje får meir enn 50 kW?
Under gode forhold burde du kunne få litt mer enn 50 hos lynladerne til BKK og Mer. Skal du ha opptil 80kW så må du til Eon/Clever sine ladesteder på Dombås og en på sørlandet. Begrensningen går på hvor mye strøm de leverer (om det er over 125A).
Jeg har en nyere modell (CSS, ikke ChaDeMo) som også skal kunne ta imot opptil 80 kW. Men jeg tror aldri jeg har fått mer enn 60 kW, og det bare i noen minutter på varme sommerdager med rundt 30% på batteriet. I vinterhalvåret ser jeg knapt større effekt enn 43 kW. Og det altså på en nyere bil med dobbelt så stort batteri. Så jeg overlater gladelig lynladerne til andre som kanskje får mer ut av dem.
Har ikke Soul samme pakke som e-Niro? Vår 2019 e-Niro har ingen problemer med å få 77kW (CCS såklart), iallfall ikke etter en tids kjøring i sommerhalvåret.
Nye Soulev bygger på samme plattform som Niroev og Konaev, så de deler alt det elektriske og har Combo2. Mens gammel Soulev brukte Chademo, så der er du avhengig av å finne rett type hurtiglader med rett kabel og rett Chademo-plugg for å få "full pupp".
Hvis den nye har liknende batteri som eNiro så får den nok betydelig høyere snittfart på ladinga, selv om høyeste fart ikke er så høy.
Har ikke hørt noen bekrefte lynlading på Chademo på Soul, men burde i teorien gå.
Testet min Kia Soul 2015 med 27kWh-batteri på e-on Lillesand på lørdag.
På Chademo skal det være mulig med opptil 80 kW i følge app, og 100 kW i følge laderen selv.
Jeg kom til laderen med 7% etter 2 timers kjøring, og forrige ladesesjon på veien gikk med 47kW på en vanlig 50 kW-lader, så batteritemperaturen burde være ok.
Bilen fikk nytt batteri i fjor, så det burde heller ikke være noen særlig degregering av dette.
Minutter, kWh levert, prosent:
0, 0, 7%
3, 2.05, 14%
6, 4.237, 22%
9, 6.453, 30%
12, 8.689, 38%
15, 10.945, 46%
18, 13.223, 54%
21, 15.529, 62%
24, 17.870, 70%
27, 20.252, 77%
30, 22.084, 83%
33, 22.885, 85%
42, 25.409, 93%
Ut i fra disse tallene er den høyeste (snitt)effekten jeg fikk ca. 46.5 kW, dette skjedde mellom 18 -> 24 minutter.
Regnestykke: 17.870 kWh - 13.223 kWh = 4.647 kWh på 6 minutter. Gang med 10 for snitteffekt per time = 46.47 kW.
Det er akkurat det samme som jeg får på de vanlige 50 kW-laderne.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: geear på lørdag 24. april 2021, klokken 16:39
Har ikke Soul samme pakke som e-Niro? Vår 2019 e-Niro har ingen problemer med å få 77kW (CCS såklart), iallfall ikke etter en tids kjøring i sommerhalvåret.
Jeg trodde det, ja. Jeg har mistenkt en stund at noe er feil på min bil, siden den aldri oppnår så høy effekt under lading. Jeg må vel legge meg i selen og begynne å føre omhyggelige notater når jeg lader, så jeg har noe å slå i bordet med overfor BOS.
Hvis det er slik så forstår jeg mer den lille interessen for å tilby over 50kW på Chademo. Kanskje den risikerte rapidgate med høyere ladefart.
Iflg Wikipedia er det oppgitt Chademo-lading opptil 100kw på modeller fra 2014 til 2019:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Soul_EV
Nå sies det ikke noe om hva slags batteri det er, eller hvor gammelt det er.
Når batterier er 7 år gamle, så kan det være ganske smalt arbeidsområdet med temperatur og SOC, hvor man får noe særlig hurtiglading.
Sitat fra: knute på søndag 25. april 2021, klokken 00:24
Ut i fra disse tallene er den høyeste (snitt)effekten jeg fikk ca. 46.5 kW, dette skjedde mellom 18 -> 24 minutter.
Det hadde vært interressant om du hadde notert ned batteritempeaturer i tabellen også. Er det mulig temperaturen var ideel etter 18-24 minutter?
Ellers er det kanskje litt misshandling å hurtiglade ett batteri i 42 minutter? Det har kanskje ikke så mye å se før det kommer hetedager, eller når man kjører batteriet varmt på langtur.
I gamledager hette det seg at man burde unngå hurtiglading over 80%. Og i dag er det vanlig å oppgi ladetider kun opptil 80%.