Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Jejl på fredag 23. april 2021, klokken 10:25

Tittel: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Jejlfredag 23. april 2021, klokken 10:25
https://www.dagbladet.no/nyheter/stormet-ut---midt-pa-motorveien/73668826 (https://www.dagbladet.no/nyheter/stormet-ut---midt-pa-motorveien/73668826)

Håper han får straff tilsvarende å kjøre med over 1,5 i promille.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Daniel_0007fredag 23. april 2021, klokken 10:39
Han som sendte videoen til dagbladet har postet det på model 3 gruppa på facebook og men mange sier han som gjør feil her, er litt uenig når man har en treig bil og ser det kommer en kjappere bak deg så holder man høyre feltet til det blir klart.
Ja kanskje litt aggressivt med å blinke med lysene at man vil forbi men det er ganske vanlig, er dog ganske ekstremt å stoppe i venstre felt og så gå ut for å kjefte på folk.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Moasfredag 23. april 2021, klokken 10:56
Ekstremt oppførsel fra begge
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Jallafredag 23. april 2021, klokken 11:36
Sitat fra: Moas på fredag 23. april 2021, klokken 10:56
Ekstremt oppførsel fra begge
Det er vel ikke ekstremt annet enn fra han som stoppet i venstre felt. Han andre kunne gjerne vært litt mer tålmodig, men gjorde vel ikke så mye annet galt. Noen er veldig raske med å blinke i lys, eller å vise fingeren.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurffredag 23. april 2021, klokken 11:49
Sitat fra: Jalla på fredag 23. april 2021, klokken 11:36
Det er vel ikke ekstremt annet enn fra han som stoppet i venstre felt. Han andre kunne gjerne vært litt mer tålmodig, men gjorde vel ikke så mye annet galt. Noen er veldig raske med å blinke i lys, eller å vise fingeren.
Han som filmet gjorde vel ikke noe ulovlig (kanskje litt liten avstand) eller veldig farlig, men var ikke akkurat hensynsfull eller hjelpsom.

Han som ble filmet derimot gjorde noe som var ulovlig og ekstremt farlig, atpåtil med ett lite barn i trafikken.

Kladerverdig begge deler, men på helt forskjellige nivå. Det bekreftes jo av at politiet kun går etter den ene.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: KjellGfredag 23. april 2021, klokken 16:47
Han som filmet gjorde kanskje noe ulovlig. Det kommer en sak for Høyesterett hvor en bileier fotograferte sin egen bil i fellesgarasje for å finne ut hvem som bedrev hærverk på den. Det viser filmen, men det blir opp til HR å avgjøre om slik film kan fremlegges i retten.
Ev spøker det for «bevis» fra skvettbrettkamera i fremtiden om HR kommer til at slik film ikke kan føres som bevis.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Thomas Parslifredag 23. april 2021, klokken 17:17
Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene.

Man ser også at han som filmer ligger nærmere enn 3 sekunder fra bilen foran - altså den før den blå bilen.
Og at han gir på så mye at avstanden reduseres.

Mannen som filmer gjør åpenbart flere feil.
Mannen i den blå bilen bør miste førerkortet.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: 02janfredag 23. april 2021, klokken 17:26
Denne situasjonen vi ser i starten er rimelig typisk, ved påkjøring motorvei i Norge. Det ser for meg ut til at Bil nr 2 kjører direkte over fra påkjøring, via felt 1 til felt 2. Bil nr (den som lå først i påkøring) , skulle da avbryte sitt forsøk på å legge bil ut i felt 2 ( for å kjøre forbi saktegående kjøretøy).

Dette er helt vanlig oppførsel , er det lovlig ? kanskje , men kjedelig for bilen som lå først.

I tillegg ser jeg at bil nr1 , som da kom seg over i felt 2 , bremser for å holde forsvarlig avstand til bilen som allerede lå i felt 2.

Bil 1 blir irritert over at bil ikke vile la bil 1 legge seg ut i en allerede påbegynt forbikjøring, og med en liten knøttebil (hvis det satt barn i baksete), så forstår jeg godt at man kan bli forbannet når bil bak forsøker å dytte liten bil opp i fart.

Videre oppførsel med stans på motorvei er både farlig fir seg selv og andre.

Rart at mange kjøper større og raskere biler, inkludert meg selv.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Counterpointerlørdag 24. april 2021, klokken 02:30
Det er ikke helt forståelig at en filmes i alle butikker, på togstasjoner, i taxi, på bussen, på offentlige steder og alt dette kan føres som bevis, men når en ubalanset sjåfør i trafikken setter liv i fare da er det ikke lov å filme.......

Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 24. april 2021, klokken 08:27
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 24. april 2021, klokken 02:30
Det er ikke helt forståelig at en filmes i alle butikker, på togstasjoner, i taxi, på bussen, på offentlige steder og alt dette kan føres som bevis, men når en ubalanset sjåfør i trafikken setter liv i fare da er det ikke lov å filme.......



Om Tesla setter opp et stort skit med at "området er videoovervåket" på taket av alle Tesla så blir det kanskje lov  :)

Men samtidig er jeg enig at det ikke bare er den ene part som har skyld her. Begge fikk seg nok en støkk og den ene klikket som en reaksjon. Han i den blå bilen da han nesten ble påkjørt bakfra og holdt på å kjør inn i bilen foran og han bak når mannen foran klikket.

Uansett en uting å vrenge rett fra påkjøring og over i venstre felt !
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Counterpointerlørdag 24. april 2021, klokken 09:52
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 24. april 2021, klokken 08:27
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 24. april 2021, klokken 02:30
Det er ikke helt forståelig at en filmes i alle butikker, på togstasjoner, i taxi, på bussen, på offentlige steder og alt dette kan føres som bevis, men når en ubalanset sjåfør i trafikken setter liv i fare da er det ikke lov å filme.......



Om Tesla setter opp et stort skit med at "området er videoovervåket" på taket av alle Tesla så blir det kanskje lov  :)

Men samtidig er jeg enig at det ikke bare er den ene part som har skyld her. Begge fikk seg nok en støkk og den ene klikket som en reaksjon. Han i den blå bilen da han nesten ble påkjørt bakfra og holdt på å kjør inn i bilen foran og han bak når mannen foran klikket.

Uansett en uting å vrenge rett fra påkjøring og over i venstre felt !
Det er jo det fine med filming. Da ser en jo begge og hva de gjør.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 24. april 2021, klokken 09:59
Han i Imiev`en bør få inndratt førerkortet sitt når han stopper midt på veien fordi han er sur. Potensielt livsfarlig manøver utført fordi han ikke klarer å besinne seg. Slike folk bør lukes ut av trafikken.

Men han i Teslaen trenger også noen runder med kjørelærer. Den typen hissig bevisst pressende kjørestil tyder på at han ikke er helt mentalt klar for å kjøre sprek bil. Han ser jo at iMiev`en er i ferd med å bytte felt. Allikevel gir han gass for å forsøke å rekke å tette luka, men når han ikke lykkes blinker han med lysene for å påpeke at den andre parten har gjort noe galt. 18-åringer med ferskt sertifikat gjør sånt......
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 24. april 2021, klokken 10:31
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:17
Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene.
Det er ikke slik at om man blinker så får bilene i det andre feltet vikeplikt. Den som foretar feltskifte har vikeplikt.

Fyren i Teslean kjørte aggressivt, og da er han kanskje en dust, men fyren i i-MiEVen brøt vikeplikten. Og ble deretter sur og skapte en ekstremt farlig situasjon.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 24. april 2021, klokken 13:17
Ang at video skal være lurt, så er den kun fokusert på motparten i den blå bilen.

Et sted kommer den blå bilen opp og gir tegn til at de skal svinge av eller stoppe. Hvorfor velger han da å legge seg inn foran Tesla'n og bråbremser. Kan det være at han fikk en finger i forslaget til å stoppe. Slikt sier ikke videoen noe om er dermed ikke så veldig nyttig.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: KjellGlørdag 24. april 2021, klokken 14:41
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:17
Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene.

Vasling om at du har til hensikt å skifte felt gir deg vel ingen forrang eller rett til å skifte felt? Ved feltskifte har en vikeplikt jfr trafikkreglene §8.1

Da er det ikke urimelig at trafikk i venstre felt varsler fare vha lyshorn eller horn.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: arthurlørdag 24. april 2021, klokken 14:54
Skremmende å se at enkelte her synes å mene at hvis man ligger i høyre felt og ønsker å skifte til venstre felt så er det bare å blinke med lyset og svinge ut, du milde himmel! Prøv dette på Autobahn!
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurflørdag 24. april 2021, klokken 15:10
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. april 2021, klokken 09:59
18-åringer med ferskt sertifikat gjør sånt......
Min erfaringer er at 18 åringer nå om dagen oppfører seg mye bedre.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Jallalørdag 24. april 2021, klokken 15:11
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 24. april 2021, klokken 13:17
Ang at video skal være lurt, så er den kun fokusert på motparten i den blå bilen.

Et sted kommer den blå bilen opp og gir tegn til at de skal svinge av eller stoppe. Hvorfor velger han da å legge seg inn foran Tesla'n og bråbremser. Kan det være at han fikk en finger i forslaget til å stoppe. Slikt sier ikke videoen noe om er dermed ikke så veldig nyttig.
Så du mener at en tilfeldig billist skal kunne bestemme at andre trafikkanter skal svinge av en flerfeltsvei for å stoppe slik at du skal kunne prate med de? Det er nesten imponerende....
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurflørdag 24. april 2021, klokken 15:13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 24. april 2021, klokken 10:31
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:17
Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene.

Det er ikke slik at om man blinker så får bilene i det andre feltet vikeplikt. Den som foretar feltskifte har vikeplikt.

Dette er det utrolig mange som ikke fatter. Vanlig praksis er å slå på blinklys og vrenge over i annet felt uansett hva som kommer i det feltet. Helst uten fartstilpasning.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurflørdag 24. april 2021, klokken 15:17
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. april 2021, klokken 09:59
Han i Imiev`en bør få inndratt førerkortet sitt når han stopper midt på veien fordi han er sur. Potensielt livsfarlig manøver utført fordi han ikke klarer å besinne seg. Slike folk bør lukes ut av trafikken.
Det tror jeg og kommer til å skje. Så total mangel på selvkontroll kan føre til langvarig tap av førerretten.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 24. april 2021, klokken 16:21
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. april 2021, klokken 15:10
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. april 2021, klokken 09:59
18-åringer med ferskt sertifikat gjør sånt......
Min erfaringer er at 18 åringer nå om dagen oppfører seg mye bedre.

turfsurf :+1: helt enig.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: cralørdag 24. april 2021, klokken 17:17
Sitat fra: KjellG på lørdag 24. april 2021, klokken 14:41
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:17
Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene.

Vasling om at du har til hensikt å skifte felt gir deg vel ingen forrang eller rett til å skifte felt? Ved feltskifte har en vikeplikt jfr trafikkreglene §8.1

Da er det ikke urimelig at trafikk i venstre felt varsler fare vha lyshorn eller horn.

Er det snakk om at dette skjer i fletteområdet har begge gjensidig vikeplikt/ansvar for at flettingen går smidigst mulig, men ved feltskifte er det den som skal skifte felt som har vikeplikt. Det spiller ingen rolle hvor mye blinklys som benyttes eller ikke. Det er bare i/utenfor Bergen de kjører som om blinklyset gir dem forkjørsrett ved filskifte (i følge en kompis som bor der).
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurflørdag 24. april 2021, klokken 18:08
Sitat fra: cra på lørdag 24. april 2021, klokken 17:17
Det er bare i/utenfor Bergen de kjører som om blinklyset gir dem forkjørsrett ved filskifte (i følge en kompis som bor der).
Da ligger i så fall E18 fra Oslo til Vestfold i Bergen...
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Svein_Hlørdag 24. april 2021, klokken 19:00
Sitat fra: cra på lørdag 24. april 2021, klokken 17:17
(...)
Er det snakk om at dette skjer i fletteområdet har begge gjensidig vikeplikt/ansvar for at flettingen går smidigst mulig, men ved feltskifte er det den som skal skifte felt som har vikeplikt. Det spiller ingen rolle hvor mye blinklys som benyttes eller ikke. Det er bare i/utenfor Bergen de kjører som om blinklyset gir dem forkjørsrett ved filskifte (i følge en kompis som bor der).

Det går tydelig frem av videoen hvor dette skjer. Fletteområdet gjelder uansett ikke venstre felt, kun høyre felt og påkjøringsrampen, men da det ikke er noen biler i høyre felt er det heller ikke snakk om fletting.

Den bakerste bilen skifter til venstre felt litt tidligere, og har i så måte "retten" på sin side da forreste bil har vikeplikt ved feltskifte, men her må det da være mulig å utvise litt skjønn og sunn fornuft. Det er jo ingen kritisk situasjon som oppstår, men bakre sjåfør føler seg kanskje litt forulempet og blokkert av bilen han ønsker å kjøre forbi. Hvis jeg skulle anmeldt hver eneste lignende situasjon jeg opplever i trafikken hver dag hadde jeg ikke fått gjort annet, men når man kjører bil trenger man et visst samspill mellom trafikantene i hver eneste situasjon, og det er kanskje det som sviktet her. "Brake-checken" fra forreste bil er for øvrig totalt unødvendig, men viser samtidig et klart mangel på samspill, og at han ble irritert allerede da.

Bråbremsingen med påfølgende stopp i venstre felt noen minutter etterpå er derimot et klart brudd på trafikkreglene, og skaper stor fare for både de involverte og andre som kommer bakfra. Jeg håper politiet vil reagere kraftig på denne handlingen, slike bilister vil jeg ikke ha rundt meg!
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: arthurlørdag 24. april 2021, klokken 19:15
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. april 2021, klokken 15:13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 24. april 2021, klokken 10:31
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:17
Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene.

Det er ikke slik at om man blinker så får bilene i det andre feltet vikeplikt. Den som foretar feltskifte har vikeplikt.

Vanlig praksis er å slå på blinklys og vrenge over i annet felt uansett hva som kommer i det feltet. Helst uten fartstilpasning.

Dette er i beste fall for ofte gjøres dette (blinke og sving) samtidig eller sågar svinge først for deretter å blinke. Mange ganger skyldes det at bilisten ikke har fulgt med forover, ikke registrert at man nærmer seg en sakterekjørende bil og så skynder seg å svinge ut for å komme forbi.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 24. april 2021, klokken 19:29
Sitat fra: Jalla på lørdag 24. april 2021, klokken 15:11
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 24. april 2021, klokken 13:17
Ang at video skal være lurt, så er den kun fokusert på motparten i den blå bilen.

Et sted kommer den blå bilen opp og gir tegn til at de skal svinge av eller stoppe. Hvorfor velger han da å legge seg inn foran Tesla'n og bråbremser. Kan det være at han fikk en finger i forslaget til å stoppe. Slikt sier ikke videoen noe om er dermed ikke så veldig nyttig.
Så du mener at en tilfeldig billist skal kunne bestemme at andre trafikkanter skal svinge av en flerfeltsvei for å stoppe slik at du skal kunne prate med de? Det er nesten imponerende....
Sier ikke det men det er i alle fall bedre å løse det utenfor veien enn i. Fingeren er i alle fall ikke løsnings orientert.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Ferrylørdag 24. april 2021, klokken 22:01
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. april 2021, klokken 15:13
Vanlig praksis er å slå på blinklys og vrenge over i annet felt uansett hva som kommer i det feltet.

Det stemmer jo ikke. Vanlig praksis er å IKKE sette på blinklyset, og så vrenge over... Blinklys er noe unødvendig draks som tar fokus vekk fra kjøringa. Det er ikke nødvendig å bruke blinklys når det er klar bane. Om man kjører rundt f.eks. Oslo, så erfarer man fort at å bruke blinklys er en effektiv metode for at luka du ønsker å skli inn i tettes igjen. Man må signalisere minst mulig om hva man har til hensikt å gjøre.

Nå er det en del år siden jeg tok lappen, men den gang lærte vi at vi hadde vikeplikt om den bak oss satte på blinklyset først. Nå vet jeg ikke hva Teslaen gjør her, men det er uansett ikke relevant. Miev har blinklyset på idet sperrelinja tar slutt. Miev har også grei luke idet den begynner å legge seg over i venstre felt. Det er Teslaen som velger å bytte fil kjappere og stange Miev. Miev er i sin fulle rett til å gå helt over til venstre felt. Tesla kan i teorien ikke gjøre noe med det heller, om 3s-regelen skal overholdes.

Miev kunne vært grei og sluppet forbi Tesla først, for han merker antagelig at den bak ønsker å kjøre fortere. Men kanskje har Tesla ligget og presset seg opp i hekken på forhånd? Det kan jo tære litt på samarbeidsviljen. Tesla legger opp til at dette kan bli en konflikt. Mange kjører slik hele tida, og slipper unna med det. Men så er det én av tusen da, som ikke har psyken helt på plass og tilter i vinkel. Denne gangen kjørte han Miev. Det er forståelig å tenke som Miev her, men å faktisk gjøre det er helt forkastelig. Jeg hadde latt begge to sitte igjen etter skolen.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Counterpointerlørdag 24. april 2021, klokken 22:58
Brake check er en alvorlig handling, jeg vil si klart straffbart og helt på høyde med stanse i venstre felt.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 24. april 2021, klokken 23:54
Sitat fra: Ferry på lørdag 24. april 2021, klokken 22:01Nå er det en del år siden jeg tok lappen, men den gang lærte vi at vi hadde vikeplikt om den bak oss satte på blinklyset først. Nå vet jeg ikke hva Teslaen gjør her, men det er uansett ikke relevant. Miev har blinklyset på idet sperrelinja tar slutt. Miev har også grei luke idet den begynner å legge seg over i venstre felt. Det er Teslaen som velger å bytte fil kjappere og stange Miev. Miev er i sin fulle rett til å gå helt over til venstre felt. Tesla kan i teorien ikke gjøre noe med det heller, om 3s-regelen skal overholdes.
Teslaen var i venste felt først. Da har i-MiEV vikeplikt når han skal foreta feltskifte til venste felt. Om Teslaen da hadde kjørt i baken på i-MiEVen i forbindelse med feltskiftet så hadde i-MiEVen fått skylden. Det er akkurat som å kjøre ut foran en bil ved et vikepliktskilt, som så ikke klarer stoppe.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurfsøndag 25. april 2021, klokken 02:29
Sitat fra: Ferry på lørdag 24. april 2021, klokken 22:01
Miev har også grei luke idet den begynner å legge seg over i venstre felt. Det er Teslaen som velger å bytte fil kjappere og stange Miev. Miev er i sin fulle rett til å gå helt over til venstre felt. Tesla kan i teorien ikke gjøre noe med det heller, om 3s-regelen skal overholdes.
Det er faktisk så enkelt at den som bytter fil har vikeplikt for de som kommer i filen man ønsker å bytte til. Uavhengig av når man fikler med blinklys.

At han i imiev ikke slo av blinklys etter første filskifte forkludrer bare saken, side det da ikke er klart om han bare glemte å slå av blinklys etter første filskifte.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: hanchesøndag 25. april 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 24. april 2021, klokken 23:54
Teslaen var i venste felt først. Da har i-MiEV vikeplikt når han skal foreta feltskifte til venste felt. Om Teslaen da hadde kjørt i baken på i-MiEVen i forbindelse med feltskiftet så hadde i-MiEVen fått skylden. Det er akkurat som å kjøre ut foran en bil ved et vikepliktskilt, som så ikke klarer stoppe.
Enig i det, men slike saker ender likevel fort med skylddeling. Da er det gjerne §3 som feller den som ikke hadde vikeplikten.

Jeg kjenner forresten dette stedet godt. Det er et nytt kryss en drøy halvkilometer lenger fremme, ofte langsom trafikk i høyre felt fordi noen har tenkt å svinge av, og en litt komplisert flettesituasjon etter det (vanlig fletting pluss et kollektivfelt). Det kan være en årsak til at mange liker å legge seg i venstre felt – ikke at det er noen unnskyldning, men det kan være med å forklare mye smårar kjøring på stedet.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Ferrysøndag 25. april 2021, klokken 10:08
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 24. april 2021, klokken 23:54
Teslaen var i venste felt først. Da har i-MiEV vikeplikt når han skal foreta feltskifte til venste felt.

Etter å ha studert videoen fram og tilbake er jeg enig. Tesla var helt over i venstre felt før Miev sklir over. Det var ikke mulig for Miev å opprettholde 3 s både forover og bakover, da luka er for kort. Han må øve mer. Det er i utgangspunktet lettere for den fremste å komme seg over i venstre felt enn den bakerste. Aggressiv kjøring av Tesla uansett. At det blir så trangt som det blir er et valg Tesla gjør. Dette hadde gått helt smidig om begge parter hadde ønsket det, noe ingen av dem gjorde.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Thomas Parslimandag 26. april 2021, klokken 23:33
Ved 00:14 i videoen ser man Miev blinke ut til venstre etter å ha kjørt på motorveien, men han ser ut til å vente til avstanden til Jaguaren blir tilstrekkelig stor.

Teslaen aksellerer og legger seg ut, det er da ca 2 sekunder til Jaguaren.

Ved 00:18 kommer Miev over midtskiller og da har Teslaen faktisk reduser avstanden til Jaguaren (nå er den ca 1,5 sekunder).

Det er da åpenbart at Miev ligger foran, starter feltskiftet før Teslaen og at Teslaen faktisk prøver å kjøre forbi en bil som har begynne en forbikjøring?
Riktignok er Miev treig.

Jeg håper politiet bøtelegger begge to, ev. tar førerkort fra Miev.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurftirsdag 27. april 2021, klokken 06:28
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 26. april 2021, klokken 23:33
Det er da åpenbart at Miev ligger foran, starter feltskiftet før Teslaen og at Teslaen faktisk prøver å kjøre forbi en bil som har begynne en forbikjøring?
Riktignok er Miev treig.
Å kjøre med blinklys på er ikke det samme som å starte feltskifte. Den som skifter felt har vikeplikt for alle som kjører i feltet man skal skifte til. Både på motorvei og landevei. Om man så har kjørt med blinklyset på i en time. Du skriver som om du tror at å slå på blinklys gir deg forkjørsrett.

Klart det Teslaen gjør er dustete, men akkurat den biten er det ikke noe feil med. Så kan man begynne å diskutere avstand til bilen o.l.

Dette er en ganske vanlig situasjon der flere i høyefilen vil bytte fil, men det kommer først en eller flere biler i venstre fil som må forbi først. Da vil det bli ledig i venstre fil først for den som ligger bakerst og så vil forbikjøringer rulles opp bakfra.

Dette er helt typisk når biler i høyre fil tar igjen saktegående kjøretøy og det samtidig er en del trafikk i venstre fil. De som da ligger lengst frem mener da at de skal forbi først siden de "er først i køen". Samtidig er det noen som ser litt lengre frem og bytter fil tidlig og har litt høyere fart.

Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 27. april 2021, klokken 08:27
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. april 2021, klokken 06:28
Du skriver som om du tror at å slå på blinklys gir deg forkjørsrett.

Er det virkelig så vanskelig å være saklig?
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurftirsdag 27. april 2021, klokken 08:34
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 27. april 2021, klokken 08:27
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. april 2021, klokken 06:28
Du skriver som om du tror at å slå på blinklys gir deg forkjørsrett.

Er det virkelig så vanskelig å være saklig?
Hva er usaklig med det? Det er da relevant til diskusjonen, og som jeg oppfatter det en ganske vanlig feil i trafikken.

Du skriver det da rett frem i det første innlegget dit:

"Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene."

Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: chbsfredag 30. april 2021, klokken 20:26
Forskrift om kjørende og gående §12.2 b) kan være relevant:

«Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at (...) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring»
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 30. april 2021, klokken 23:18
Gjelder forsåvidt ikke her, ettersom det er snakk om feltskifte, ikke forbikjøring.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Leaf_2014tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:08
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. april 2021, klokken 06:28
Dette er en ganske vanlig situasjon der flere i høyefilen vil bytte fil, men det kommer først en eller flere biler i venstre fil som må forbi først. Da vil det bli ledig i venstre fil først for den som ligger bakerst og så vil forbikjøringer rulles opp bakfra.

Dette er helt typisk når biler i høyre fil tar igjen saktegående kjøretøy og det samtidig er en del trafikk i venstre fil. De som da ligger lengst frem mener da at de skal forbi først siden de "er først i køen". Samtidig er det noen som ser litt lengre frem og bytter fil tidlig og har litt høyere fart.

Dette må være selve oppskriften på dårlig trafikkflyt og "fløtt dere, jeg skal frem" mentalitet. Bilene i ventre felt legger seg da så tett (ulovlig og farlig), høy fart (ulovlig og farlig) i en slik opprulling at ingen fra høyre felt kommer ut og det blir den som lå bakerst som kommer først som du beskriver. Dette vil jo føre til at ingen legger seg inn fra venstrefeltet, høyrefila blir nesten tom og trafikkavviklingen suboptimal.

Endel personer som ser på trafikken som en konkurranse. Skaff dere en downhillsykkel ellerno'.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurftirsdag 04. mai 2021, klokken 12:19
Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:08
Dette må være selve oppskriften på dårlig trafikkflyt og "fløtt dere, jeg skal frem" mentalitet. Bilene i ventre felt legger seg da så tett (ulovlig og farlig), høy fart (ulovlig og farlig) i en slik opprulling at ingen fra høyre felt kommer ut og det blir den som lå bakerst som kommer først som du beskriver. Dette vil jo føre til at ingen legger seg inn fra venstrefeltet, høyrefila blir nesten tom og trafikkavviklingen suboptimal.
Rolig nå, sier ikke at det er optimalt. Sier at det er ganske vanlig.

Og, selv om det ikke er optimalt blir det ikke mere lovlig å presse seg ut i venstrefila foran noen som kommer i høyere fart så fort man har slått på blinklyset.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:05
Lurer på hva folk mener hvis man er i Tyskland og man kjører i 100 så skrur på blinklysene til å bytte felt for å gå forbi en tregere bil og blir kjørt i rumpa på en som kjørte 200 fordi man tenker at personen bak er mer enn langt nok bak. Blir vel han som bytta felt som får skylda.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurftirsdag 04. mai 2021, klokken 13:45
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:05
Lurer på hva folk mener hvis man er i Tyskland og man kjører i 100 så skrur på blinklysene til å bytte felt for å gå forbi en tregere bil og blir kjørt i rumpa på en som kjørte 200 fordi man tenker at personen bak er mer enn langt nok bak. Blir vel han som bytta felt som får skylda.
Problemet er jo at hvis man bare sjekker distanse og ikke fart på den som kommer i venstrefila. Det er jo typisk for en uerfaren sjåfør, man tar bare ett blikk på bilen som kommer bak, og får da kun med seg avstand, ikke fart.

Men i praksis er relativ fart viktig. Fordi om det er fri fart der man kjører er man ikke fri til å kjøre uansvarlig. Dvs kjører du 150km/t fortere i fila di enn den neste fila til høyre og det smeller så får du problemer. Hvis du overlever da.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: hemitirsdag 04. mai 2021, klokken 16:20
Setter du på blinklyset og skifter fil får du skylden, selv om han bak deg kommer i 200+, fordi du skiftet fil, selv om han andre kjører for fort (jeg har testet dette i praksis) og var litt overasket over det siden han bak innrømmet å ha "testet toppfarten på bilen" og "hadde nok endel over 200", til politiet. (på vått føre med vinterdekk så han sleit med å bremse ned, daværende 80 sonen på ring3, rettstrekke igjennom smestad tunellen)

En kollega testet det andre veien i tyskland, det ble mye styr. men kort fortalt han som skifta fil fikk hovedskyld. Er visst noe med at når farten er over 160? 190? så får man en % skyld uansett om det er din skyld eller ikke, fordi du kjører så fort.

Vi hadde noen som skifta fil 4!!! filer i en sleng i tyskland selv om det var 0 trafikk, han hadde ca i 80-90kmh i frifart sonen, når vi hadde litt over 310ish , det var 1stk spennende nedbremsning. fyren var 90+ år og tydelig forvirra.

Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurftirsdag 04. mai 2021, klokken 16:37
Sitat fra: hemi på tirsdag 04. mai 2021, klokken 16:20
Er visst noe med at når farten er over 160? 190? så får man en % skyld uansett om det er din skyld eller ikke, fordi du kjører så fort.
Akkurat dette. Selv om det er fri fart, så er det med ansvar.

Og selv i Tyskland er det både dårlige og forvirra sjåfører, og unnamanøvre fra høy fart blir straks værre.
Tittel: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Counterpointertirsdag 04. mai 2021, klokken 18:00
Savner at trafikkforståelse skal vektlegges litt høyere. Det er tydelig at det er noen som tenker at regler skal regulere alt. Det gjør de ikke.

Det er i praksis heller ikke slik at alle regler følges slavisk. Du kan få skyld for å kjøre for sakte, bli påkjørt bakfra mm.

Det er i denne tråden blitt klart at noen mener det er greit for en saktekjørende bil å legge seg i venstre fil, det er utrolig dårlig trafikkforståelse.

Minner om de som skal til venstre, men legger seg helt til høyre i kryss, slik at den bak som skulle til høyre, ikke kommer forbi.

Minner også om de som skal inn på en vei, men klarer ikke ta helt normale luker og lager kø.

Minner om traktor som ligger midt i veien i 30 km/t og kjører forbi stoppeplass etter stoppeplass.....

Osv.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: hemitirsdag 04. mai 2021, klokken 18:29
Elbil som kjører sakte ER jo en greie, kjørte forbi 2stk tesla på vei til fjellet i helgen med fullasta 1.6 konebil. Da kjører du reelt sakte, de hadde tydeligvis ikke funnet cruise kontroll funksjonen og vi snittet -10 på fartsgrensen.

Venstre fil er for forbikjøring når det er 2 filer. skal du sminke deg, spise middag eller hypermile elbil, kan det med fordel gjøres i høyre fil. Folk som ligger 10-20 under fartsgrensen i venstre fil provoserer.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: craonsdag 05. mai 2021, klokken 13:10
Sitat fra: hemi på tirsdag 04. mai 2021, klokken 18:29
Folk som ligger 10-20 under fartsgrensen i venstre fil provoserer.

Folk som ligger 10-20 under provoserer uansett hvor de måtte ligge. I alle fall når det ikke er holke, veiarbeid eller andre forhold som tilsier at redusert hastighet er nødvendig.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Leaf_2014onsdag 05. mai 2021, klokken 19:16
Virker som kjøring under fartsgrensen er et samfunnsproblem som politi og politikere virkelig burde ta tak i. Strenge straffer, inndragelse av bil osv.

Jeg blir helt fascinert over hvor lett enkelte lar seg irritere. En kollega fortalte forleden om øvelseskjøring med datteren: stor L bak, litt under fartsgrensen på to-felts. Oppringning på kvelden med utskjelling fra en av de som lå bak rundt hvordan han kom for sent til møtet han uansett var for sent ute til.

Ingen som synes at det er et problem at folk kjører for fort? Potensielt dødelig for seg og andre? Høyere forbruk av både strøm og fossilt?   
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: arthuronsdag 05. mai 2021, klokken 19:22
Sitat fra: Leaf_2014 på onsdag 05. mai 2021, klokken 19:16
En kollega fortalte forleden om øvelseskjøring med datteren: stor L bak, litt under fartsgrensen på to-felts.

Det har, etter mitt syn, blitt et lite problem av at mange kjører rundt med denne L'n bakpå 24/7/365 uten tanke på hva man ønsker signalisert ved bruk av denne!
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Leaf_2014onsdag 05. mai 2021, klokken 20:41
Dara OBriain forklarer det fint i første 2:30: https://youtu.be/iBxloSkObYc

Edit: Gjenglemt L er ikke et problem, da det ikke har noen praktisk betydning for deg som medtrafikant.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Counterpointeronsdag 05. mai 2021, klokken 23:07
Sitat fra: Leaf_2014 på onsdag 05. mai 2021, klokken 19:16
Ingen som synes at det er et problem at folk kjører for fort? Potensielt dødelig for seg og andre? Høyere forbruk av både strøm og fossilt?
Hva er det neste du skal klage på? At det ikke er noen som påpeker at det er forbudt å kjøre på rødt lys????

Fordi om fokus her er på den aktuelle situasjonen, så betyr ikke det at noe annet er greit. Hastighet er den hyppigst håndhevede regelen, og det er det god grunn for. Men hvorfor skal alltid sneglene i trafikken settes opp mot hastighet.
Trege bilførere er også farlige!
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: hemionsdag 05. mai 2021, klokken 23:20
Ingen med leaf har noen gang vært i nær av fartsgrensen, de synes 40 under i 110en er for fort :D

Det er lov å kjøre i fartsgrensen selv med L på bilen, om personen ikke får det til, bør de øve litt på lukket parkeringsplass først eller med kjørelærer.

Trege bilfører skaper forbikjøringer, forbikjøringer = høyere risko for alle. Så trege bilførere = høyere risiko for alle.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 06. mai 2021, klokken 07:14
Sitat fra: hemi på onsdag 05. mai 2021, klokken 23:20
Ingen med leaf har noen gang vært i nær av fartsgrensen, de synes 40 under i 110en er for fort :D

Det er lov å kjøre i fartsgrensen selv med L på bilen, om personen ikke får det til, bør de øve litt på lukket parkeringsplass først eller med kjørelærer.

Trege bilfører skaper forbikjøringer, forbikjøringer = høyere risko for alle. Så trege bilførere = høyere risiko for alle.

Slapp nå av ! Vi må ta hensyn til de som øver og det er neppe et problem når man faktisk øver, men enig i at folk ikke er flinke til å ta det av når øving er over.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurftorsdag 06. mai 2021, klokken 08:41
Sitat fra: arthur på onsdag 05. mai 2021, klokken 19:22
Det har, etter mitt syn, blitt et lite problem av at mange kjører rundt med denne L'n bakpå 24/7/365 uten tanke på hva man ønsker signalisert ved bruk av denne!
Mange som kjører med L permanent som ikke gidder å ta de av på. Selv nå når det finnes både magnetiske og med sugekopper. Det tar ca 10 sekund å ta den av eller på.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurftorsdag 06. mai 2021, klokken 08:45
Sitat fra: hemi på onsdag 05. mai 2021, klokken 23:20
Det er lov å kjøre i fartsgrensen selv med L på bilen, om personen ikke får det til, bør de øve litt på lukket parkeringsplass først eller med kjørelærer.
Vet ikke om du har øvelseskjørt med mange jeg, men å få ferske bilførere til å holde fartsgrensen tar faktisk litt tid. Skal ha stor parkeringsplass for å øvelseskjøre i 80. Man må stort sett ut på vei for å venne seg til fart.

Trikset mitt er å finne en mindre trafikkert vei, ha god tid og følge med bak og stoppe ofte. Da får man samtidig øvd på å være observant, og å svinge av og på vei.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: hemitorsdag 06. mai 2021, klokken 10:49
ikke så mange, men noen, stortsett gjort på lukket bane, mer motsatt problem på vei, få de til å ikke kjøre for fort siden de har vært med endel på bane fra de var små, gjerne også kjørt gocarts etc.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: cratorsdag 06. mai 2021, klokken 11:14
Sitat fra: arthur på onsdag 05. mai 2021, klokken 19:22
Det har, etter mitt syn, blitt et lite problem av at mange kjører rundt med denne L'n bakpå 24/7/365 uten tanke på hva man ønsker signalisert ved bruk av denne!

Jeg observere det samme. Veldig ofte noen kjører alene i bilen med L bakpå. Kanskje burde vi gå over til britisk variant med en slik magnet/sugekopp-sak på taket (a'la korsene i begravelsesfølge)? Da er det letter eå legge merke tilden, man ønsker kanskje i sterkere grad å ikke ha den der, pluss at andre trafikanter kan se at det er øvelseskjøring også far andre kanter enn bare rett bak bilen det gjelder.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: THEtorsdag 06. mai 2021, klokken 11:40
Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. mai 2021, klokken 08:45
Sitat fra: hemi på onsdag 05. mai 2021, klokken 23:20
Det er lov å kjøre i fartsgrensen selv med L på bilen, om personen ikke får det til, bør de øve litt på lukket parkeringsplass først eller med kjørelærer.
Vet ikke om du har øvelseskjørt med mange jeg, men å få ferske bilførere til å holde fartsgrensen tar faktisk litt tid. Skal ha stor parkeringsplass for å øvelseskjøre i 80. Man må stort sett ut på vei for å venne seg til fart.

Trikset mitt er å finne en mindre trafikkert vei, ha god tid og følge med bak og stoppe ofte. Da får man samtidig øvd på å være observant, og å svinge av og på vei.
Et annet poeng er at fartsgrense er ikke et absolutt tall. Hvis det står et fartsgrenseskilt langs veien så betyr det at det er forbudt å kjøre fortere enn tallet på skiltet. Trafikkreglene sier at farten skal tilpasses etter forhold, vei, og osv. Vegtrafikkloven § 3: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret» Dette er vel den viktigste paragrafen i Vegtrafikkloven. Det er også denne paragrafen som kan benyttes til å straffe "lusekjørere" som ligger langt under fartsgrensa og lager kø. I seg selv er det ikke ulovlig å kjøre saktere enn det som er maksimalt tillatt hastighet, men når du hindrer trafikk og skaper farlige situasjoner fordi du kjører sakte så er det brudd på trafikkreglene.

Jeg blir irritert selv av saktegående trafikk, men har roet meg med årene. Det går faktisk fint å ligge bak noen som kjører litt sakte, men jeg setter veldig pris på at de stanser og slipper forbi trafikk når de ser at det blir liggende biler bak. Dette er noe av det jeg vil lære guttungen som fyller seksten om et par uker når han begynner å øvelseskjøre. Jeg synes det er mer irriterende med biler som ligger på bakstøtfangeren min og presser selv om jeg ligger 5-10 km/t over fartsgrensa enn å bli liggende bak noen som kjører 5-10 under fartsgrensa. Og ja, jeg skal ta av og på L-skiltet for hver gang han skal øvelseskjøre.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: geeartorsdag 06. mai 2021, klokken 12:18
Sitat fra: hemi på onsdag 05. mai 2021, klokken 23:20
Ingen med leaf har noen gang vært i nær av fartsgrensen, de synes 40 under i 110en er for fort :D

Det er lov å kjøre i fartsgrensen selv med L på bilen, om personen ikke får det til, bør de øve litt på lukket parkeringsplass først eller med kjørelærer.

Trege bilfører skaper forbikjøringer, forbikjøringer = høyere risko for alle. Så trege bilførere = høyere risiko for alle.
Konsekvensen av å kjøre sakte er vel egentlig bare at det tar lenger tid å komme frem. Det er vel valget til oss bak om å kjøre forbi som faktisk øker risikoen. Har selv roet cella betyyydelig de senere årene. Det eneste som egentlig irriterer meg med øvelseskjøring er når smarte foreldre setter i gang med øvelseskjøring med utrygge sjåfører på ekstremt trafikkerte veier på utfartsdager. Det er unødvendig.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurftorsdag 06. mai 2021, klokken 12:48
Sitat fra: THE på torsdag 06. mai 2021, klokken 11:40
Vegtrafikkloven § 3: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret» Dette er vel den viktigste paragrafen i Vegtrafikkloven.
Helt enig. Det er vel og den paragrafen som blir brutt oftest, og med færrest straffereaksjoner.

Det jeg synes er synd med håndheving av trafikkregler i Norge er fokuset på tall og absolutte grenser, ikke så mye på faktisk farlig atferd.

Skal love deg at en stuptrøtt foretningsmann/kvinne på vei hjem etter lange møter eller en alenemor/far med skrikerunge i baksetet er farligere på veien en som har 0,2 i promille etter ett glass vin til maten. Eller den som kjører i 120 på motorveien med lite trafikk.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Vaduztorsdag 06. mai 2021, klokken 14:44
Her er vel saken klar, iMiev skal ALDRI over i venstre fil! ;)
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: KjellGtorsdag 06. mai 2021, klokken 15:00
Rød L i trafikken har aldri plaget meg, da kjører jeg «som en prest» og forsøker å opptre så ryddig, vennlig og etter reglene som mulig.
Da vi selv drev øvelseskjøring brukte vi magnetskilt, gikk helt greit.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: 1317142119fredag 07. mai 2021, klokken 15:28
Et relativt stort problem med L-biler og til en viss grad skolebiler (gjerne de det bare står skole på, men som ikke har noen reklame), er at de ofte tar med de ferske øvelseskjørerne på veien alt for tidlig.

Du får lite utbytte av treningen og en negativ opplevelse med bilkjøring dersom du hele tiden blir presset av biler som vil følge fartsgrensen. Det er mye bedre å bruke de første timene bak rattet på et industriområde o.l. i helgene, slik at man får trent det helt grunnleggende i ro og mak. Når man evner å holde bilen på veien i det en med førerkortet vil anse som riktig hastighet, først da er vedkommende klar til å kjøre blant andre trafikanter.


For ikke å snakke om at selv om fartsgrensen er en øvre grense, så bryter du loven og er pr. def. et unødig hinder hvis du ikke evner/tør å kjøre i fartsgrensen der andre vil. Du blir stoppet og får en skjennepreken av onkel politi hvis de ser deg.

Det blir bare enda mer irriterende når kjørelærerne/foreldrene skal leke politi og ikke be føreren kjøre inn på første busslomme og slippe forbi. Det er fordi mange biler har et overraskende stort avvik på speedometeret og rett og slett ikke vet hvor sakte de kjører. F.eks. hadde jeg et familiemedlem jeg vet misliker å kjøre over fartsgrensen etter meg i kolonnekjøring. Jeg kjørte i3 og lå derfor nøyaktig på fartsgrensen (100 km/t) med cruise control. Familiemedlemmet lå bak og kjørte, ifølge vedkommende, i 110 km/t. Det vil si at den personens bil trolig viser 15-20 km/t for lite på motorveien, siden min i3 heller ikke har et 100% nøyaktig speedometer.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Ingeniørenfredag 07. mai 2021, klokken 17:28
Til det siste: i følge Teslabjørn så er det trolig en Kia. De går langt i testet fordi folk kjører mye saktere, pga stor feil visning på speedometer....
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: hanchefredag 07. mai 2021, klokken 18:48
Sitat fra: 1317142119 på fredag 07. mai 2021, klokken 15:28
For ikke å snakke om at selv om fartsgrensen er en øvre grense, så bryter du loven og er pr. def. et unødig hinder hvis du ikke evner/tør å kjøre i fartsgrensen der andre vil.
Jeg har prøvd å holde en lav profil i denne diskusjonen til nå, men når jeg ser slikt reinspikka sludder som dette kan jeg ikke holde kjeft lenger.

Si meg, hvor i veitrafikkloven finner du denne definisjonen? Om andre vil kjøre uforsvarlig fort, gir det da ikke meg noen plikt til å gjøre det samme?

For å bli mer konkret: Jeg har flere ganger kjørt Østerdalen i mørke og tett snødrev. Typisk ender jeg med å holde farten rundt 60, mens jeg tenker med meg selv at egentlig har jeg null sjanse for å stoppe i tide dersom det plutselig skulle dukke opp et hinder forut. Bruker jeg fjernlys, blir jeg så blendet at jeg ikke ser noe som helst, og med nærlyset så ser jeg jo knapt 40–50 meter. Og tross det, så blir jeg stadig forbikjørt av andre som om jeg sto stille. I følge din logikk skulle jeg da selv holde 80 heller enn 60? Nei, i praksis velger jeg hastighet som et kompromiss mellom faren for å kjøre på noe(n) og faren for å bli påkjørt bakfra. Hvis andre vurderer det annerledes, fritar det ikke meg fra plikten til å gjøre min egen vurdering.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: hanchefredag 07. mai 2021, klokken 18:52
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 07. mai 2021, klokken 17:28
Til det siste: i følge Teslabjørn så er det trolig en Kia. De går langt i testet fordi folk kjører mye saktere, pga stor feil visning på speedometer....
Hm. Jeg har testet speedometeret i alle mine tre Kia Soul mot håndholdt GPS, og ingen av dem har vist merkbart mer enn fire-fem km/h over på hastigheter rundt 80. Er ikke det sånn omtrent normalt?
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Counterpointerfredag 07. mai 2021, klokken 19:23
Sitat fra: hanche på fredag 07. mai 2021, klokken 18:48
Om andre vil kjøre uforsvarlig fort, gir det da ikke meg noen plikt til å gjøre det samme?

........mens jeg tenker med meg selv at egentlig har jeg null sjanse for å stoppe i tide dersom det plutselig skulle dukke opp et hinder forut.
Merkelig argumentasjon at du ikke vil presses til å gjøre noe uforsvarlig og illustrerer det med et eksempel på at du selv kjører uforsvarlig etter egen mening ???

Personlig kan jeg godt legge på både speedometeravviket og moms på farten på motorveien. Kan også kjøre forbi bilen som ligger i 45 km/t i 60 sonen.

Men jeg ville aldri holdt en fart som gjorde at jeg vurderte å ikke kunne stoppe tidsnok for et plutselig hinder. Uansett om farten så var 10 km/t . Noe jeg måtte, for et par år siden hvor det regnet så kraftig at jeg stoppet bilen til været lettet.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: hemifredag 07. mai 2021, klokken 19:42
leaf 40 er den bilen jeg har kjørt med størst avvik på speedometer noen sinne. Nissan norge aka team kunnskapsløs kunne ikke rette det.

Leaf eiere  i 70 sone trekker jo fra 10, så trekker bilen fra 10... i  også.. yeah, kanskje det er motorvei og 110, da må man trekke av 30, og bilen 10.

Noen synes jo fartsgrensen er uforsvarlig fort.....
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurffredag 07. mai 2021, klokken 19:43
Sitat fra: hanche på fredag 07. mai 2021, klokken 18:48
Si meg, hvor i veitrafikkloven finner du denne definisjonen? Om andre vil kjøre uforsvarlig fort, gir det da ikke meg noen plikt til å gjøre det samme?
Hva du finner som uforsvarlig fort er ikke nødvendigvis det samme som andre. Og du kan selvfølgelig kjøre så sakte du vil.

Poenget er at man skal være hensynsfull i trafikken, og det er man ikke hvis man kjører først i en kø. Da skal man svinge av ved første anledning og slippe forbi.

Det er dog tilfeller det er farlig å kjøre veldig sakte og, hvis ikke alle andre gjør det. Lav fart på motorvei kan skape veldig farlige situasjoner, da den relative hastighetsforskjellen blir stor og forårsaker brå oppbremsinger. Er det stor nok trafikk vil effekten av de som må bytte fil og påfølgende oppbremsinger med trekkspill effekt fort forårsake kjedekollisjon.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: chbsfredag 07. mai 2021, klokken 22:35
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 30. april 2021, klokken 23:18
Gjelder forsåvidt ikke her, ettersom det er snakk om feltskifte, ikke forbikjøring.
Se for eksempel Håndbok 060 (Vegvesenet) eller Vegtrafikkloven og trafikkreglene (Engstrøm, Torgersen og Haraldsen). Begge er tilgjengelig på nett i utgaver fra rundt årtusenskiftet.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Leaf_2014lørdag 08. mai 2021, klokken 00:01
Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. mai 2021, klokken 19:23
Personlig kan jeg godt legge på både speedometeravviket og moms ... Men jeg ville aldri holdt en fart som gjorde at jeg vurderte å ikke kunne stoppe tidsnok for et plutselig hinder.

Det er mange grunner til at ikke hver enkelt selvutnevnte racarbilsjåfør selv skal vurdere hva trygg fart er. 4 av 10 dødsulykker er relatert til høy hastighet, og mange av disse er nok mannlige sjåfører med overdreven tro på egne ferdigheter.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Counterpointerlørdag 08. mai 2021, klokken 00:14
Sitat fra: Leaf_2014 på lørdag 08. mai 2021, klokken 00:01
Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. mai 2021, klokken 19:23
Personlig kan jeg godt legge på både speedometeravviket og moms ... Men jeg ville aldri holdt en fart som gjorde at jeg vurderte å ikke kunne stoppe tidsnok for et plutselig hinder.

Det er mange grunner til at ikke hver enkelt selvutnevnte racarbilsjåfør selv skal vurdere hva trygg fart er. 4 av 10 dødsulykker er relatert til høy hastighet, og mange av disse er nok mannlige sjåfører med overdreven tro på egne ferdigheter.
Og de resterende 6 av 10 dødsulykker er sjåfører som ikke har trafikkforståelse eller ferdigheter
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: i05L0lørdag 08. mai 2021, klokken 00:30
Høy fart er oppgitt som medvirkende faktor i 35% av dødsulykkene i Norge 2010-2019. Men dette er gjennomsnitt av faktorer knyttet til trafikant. Den største prosentandelen er manglende førerdyktiget (51%). Andre faktorer: rus (22%), sovnet bak rattet (15%), sykdom (14%), selvmord (6%), vegstandard (28%) og kjøretøy (27%).

Så det er vanskelig å knytte gjennomsnittfart på E6 en spesifikk dag i mai til en dødsulykke i Gjøvik i april. Statistikk er kompliserte saker.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Leaf_2014lørdag 08. mai 2021, klokken 00:40
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mai 2021, klokken 00:14
Sitat fra: Leaf_2014 på lørdag 08. mai 2021, klokken 00:01
Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. mai 2021, klokken 19:23
Personlig kan jeg godt legge på både speedometeravviket og moms ... Men jeg ville aldri holdt en fart som gjorde at jeg vurderte å ikke kunne stoppe tidsnok for et plutselig hinder.

Det er mange grunner til at ikke hver enkelt selvutnevnte racarbilsjåfør selv skal vurdere hva trygg fart er. 4 av 10 dødsulykker er relatert til høy hastighet, og mange av disse er nok mannlige sjåfører med overdreven tro på egne ferdigheter.
Og de resterende 6 av 10 dødsulykker er sjåfører som ikke har trafikkforståelse eller ferdigheter

Morsomt. Slår an hos folk som har mistet pårørende eller blir kvestet. Litt galgenhumor må man kunne forlange.

En gang i tiden kjørte jeg også som du beskriver. Fartsgrense + moms. Innenfor grensen for å miste førerkort. Men det å få barn endrer nok fokus for mange, og i tillegg har jeg opplevd å bli påkjørt av ung mann i stor fart, samt møtt en kar som i ungdommen forårsaket to av sine beste venners død. Og i løpet av mange år har jeg sett de merkeligste ting skje i trafikken, ting man umulig kan forutse, men hvor konsekvensen reduseres betydelig med redusert fart. Heldigvis tar de fleste unge nå til vettet raskere enn jeg gjorde.

Grunnen til at jeg messer rundt dette i denne tråden er skoleeksemplet som fremvises på hvordan man ikke kjører defensivt. Presse seg frem, la seg irritere osv.

Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 08. mai 2021, klokken 07:35
Sitat fra: Leaf_2014 på lørdag 08. mai 2021, klokken 00:40
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mai 2021, klokken 00:14
Sitat fra: Leaf_2014 på lørdag 08. mai 2021, klokken 00:01
Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. mai 2021, klokken 19:23
Personlig kan jeg godt legge på både speedometeravviket og moms ... Men jeg ville aldri holdt en fart som gjorde at jeg vurderte å ikke kunne stoppe tidsnok for et plutselig hinder.

Det er mange grunner til at ikke hver enkelt selvutnevnte racarbilsjåfør selv skal vurdere hva trygg fart er. 4 av 10 dødsulykker er relatert til høy hastighet, og mange av disse er nok mannlige sjåfører med overdreven tro på egne ferdigheter.
Og de resterende 6 av 10 dødsulykker er sjåfører som ikke har trafikkforståelse eller ferdigheter

Morsomt. Slår an hos folk som har mistet pårørende eller blir kvestet. Litt galgenhumor må man kunne forlange.

En gang i tiden kjørte jeg også som du beskriver. Fartsgrense + moms. Innenfor grensen for å miste førerkort. Men det å få barn endrer nok fokus for mange, og i tillegg har jeg opplevd å bli påkjørt av ung mann i stor fart, samt møtt en kar som i ungdommen forårsaket to av sine beste venners død. Og i løpet av mange år har jeg sett de merkeligste ting skje i trafikken, ting man umulig kan forutse, men hvor konsekvensen reduseres betydelig med redusert fart. Heldigvis tar de fleste unge nå til vettet raskere enn jeg gjorde.

Grunnen til at jeg messer rundt dette i denne tråden er skoleeksemplet som fremvises på hvordan man ikke kjører defensivt. Presse seg frem, la seg irritere osv.

For å spore helt av: Ser ikke ut som russen har vett igjen i disse Korona tider. Og eksamen droppes fordi de ikke ha lært noe det siste året. På toppen av det hele efterlyser de regler - har de sluttet å tenke selv, fremtiden ser i fall dyster ut....
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: hanchelørdag 08. mai 2021, klokken 10:47
Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. mai 2021, klokken 19:23

Merkelig argumentasjon at du ikke vil presses til å gjøre noe uforsvarlig og illustrerer det med et eksempel på at du selv kjører uforsvarlig etter egen mening ???


Tja, jeg tok meg noen dikteriske friheter og overdrev en smule da jeg skrev det der. Jeg var nok i tvil den gangen om det var forsvarlig å fortsette. Vanskelig å si i ettertid, ettersom dette var over tjue år siden og jeg ikke lenger husker alle detaljer. Og for å si det som det er, når jeg blir forbikjørt av så mange, så styrker jo ikke det akkurat tanken om at jeg kanskje selv kjører for fort.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Counterpointerlørdag 08. mai 2021, klokken 11:44
Sitat fra: Leaf_2014 på lørdag 08. mai 2021, klokken 00:40
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mai 2021, klokken 00:14
Sitat fra: Leaf_2014 på lørdag 08. mai 2021, klokken 00:01
Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. mai 2021, klokken 19:23
Personlig kan jeg godt legge på både speedometeravviket og moms ... Men jeg ville aldri holdt en fart som gjorde at jeg vurderte å ikke kunne stoppe tidsnok for et plutselig hinder.

Det er mange grunner til at ikke hver enkelt selvutnevnte racarbilsjåfør selv skal vurdere hva trygg fart er. 4 av 10 dødsulykker er relatert til høy hastighet, og mange av disse er nok mannlige sjåfører med overdreven tro på egne ferdigheter.
Og de resterende 6 av 10 dødsulykker er sjåfører som ikke har trafikkforståelse eller ferdigheter

Morsomt. Slår an hos folk som har mistet pårørende eller blir kvestet. Litt galgenhumor må man kunne forlange.

En gang i tiden kjørte jeg også som du beskriver. Fartsgrense + moms. Innenfor grensen for å miste førerkort. Men det å få barn endrer nok fokus for mange, og i tillegg har jeg opplevd å bli påkjørt av ung mann i stor fart, samt møtt en kar som i ungdommen forårsaket to av sine beste venners død. Og i løpet av mange år har jeg sett de merkeligste ting skje i trafikken, ting man umulig kan forutse, men hvor konsekvensen reduseres betydelig med redusert fart. Heldigvis tar de fleste unge nå til vettet raskere enn jeg gjorde.

Grunnen til at jeg messer rundt dette i denne tråden er skoleeksemplet som fremvises på hvordan man ikke kjører defensivt. Presse seg frem, la seg irritere osv.
Jeg har kjørt bil siden slutten på 1970 tallet og har aldri hatt noen ulykke selv og har heller aldri fått noen bot av politiet.
Jeg har derimot blitt påkjørt av en utrygg dame med en gammel mann som holdt «utkikk», de tok meg fra siden ved brudd på vikeplikt inne i en by.

Det er helt klart at for høy fart er faktor som øker risiko, men som et tidligere meget bra innlegg (noen poster opp) viser, så er ikke statestikk enkelt for å vise årsakssammenheng.

Min gamle tante på 80 år er sykt mye farligere i trafikken enn Petter Solberg i full fres.

Denne tråden omhandler egentlig dårlig trafikkforståelse. Og det virker tungt for noen at sneglene i trafikken også er en fare. De kaster seg opp på en selvrettferdig harnisk hvor fart er det eneste farlige, når det kun er en faktor.

Todelt vei har jo nesten ikke ulykker. De værste tilfellene der er jo svekkede sjåfører som kommer i feil retning.

Jeg forsvarer ikke Nordtug og lignende oppførsel, det er vel fortjent fengselsstraff for slik.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Counterpointerlørdag 08. mai 2021, klokken 11:50
Sitat fra: hanche på lørdag 08. mai 2021, klokken 10:47
Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. mai 2021, klokken 19:23

Merkelig argumentasjon at du ikke vil presses til å gjøre noe uforsvarlig og illustrerer det med et eksempel på at du selv kjører uforsvarlig etter egen mening ???


Tja, jeg tok meg noen dikteriske friheter og overdrev en smule da jeg skrev det der. Jeg var nok i tvil den gangen om det var forsvarlig å fortsette. Vanskelig å si i ettertid, ettersom dette var over tjue år siden og jeg ikke lenger husker alle detaljer. Og for å si det som det er, når jeg blir forbikjørt av så mange, så styrker jo ikke det akkurat tanken om at jeg kanskje selv kjører for fort.
Jeg forstår illustrasjonen, men den ble litt rar.

Bra oppklaring.

Selv blir jeg også forbikjørt når forholdene er dårlige. Det tar jeg som et godt tegn!
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Ferrylørdag 08. mai 2021, klokken 13:37
Sitat fra: 1317142119 på fredag 07. mai 2021, klokken 15:28
For ikke å snakke om at selv om fartsgrensen er en øvre grense, så bryter du loven og er pr. def. et unødig hinder hvis du ikke evner/tør å kjøre i fartsgrensen der andre vil. Du blir stoppet og får en skjennepreken av onkel politi hvis de ser deg.

"Å kjøre i fartsgrensen" må nødvendigvis bety å ikke kjøre over fartsgrensen. Samme med utrykk som "å i hvert fall holde fartsgrensen". Fartsgrensen er ikke noe som skal "holdes", derimot skal den overholdes.
Og for å klare å overholde fartsgrensen må man egentlig prøve å legge seg bittelitt under, da det trengs litt slingringsmonn opp og ned. I teorien, i hvert fall.
I praksis legger man gjerne på moms eller annet. Bortsett fra der det er gjennomsnittmåling da. Merkelig nok har ingen problemer med å holde riktig fart der  ;)

Det er lov å kjøre sakte, og det kan være ulike grunner for å gjøre det. Men det er veldig fint at folk da viser hensyn og slipper forbi andre. Gjerne kjøre helt ut av veien for å hjelpe til. Det pleier å ordne seg fint om begge parter samarbeider. Men samtidig syns jeg bilister bør være dyktige nok til å holde normal fart. Den som ikke tør eller klarer det, bør kanskje vurdere annen transport.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: hemilørdag 08. mai 2021, klokken 13:46
Er strømsparing gyldig grunn for å skape forbikjøringer / kø?
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: arthurlørdag 08. mai 2021, klokken 14:18
https://www.tv2.no/a/8463562/
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Counterpointerlørdag 08. mai 2021, klokken 15:02
Sitat fra: Ferry på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:37
Bortsett fra der det er gjennomsnittmåling da. Merkelig nok har ingen problemer med å holde riktig fart der  ;)
Var enig i det meste du skrev, unntatt sitatet.

Der det er gjennomsnittsmåling har «folk» ekstremt problem med å holde farten. Ofte ligger de både 10 og 15 km/t under skiltet fart.
De legger inn en ekstra margin i tillegg til det omtalte avviket på speedometer, dette er jo strekninger hvor det er vanskelig/uønsket å kjøre forbi, så en ligger å gremmes over overkompensasjon.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: hanchelørdag 08. mai 2021, klokken 15:13
Sitat fra: hemi på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:46
Er strømsparing gyldig grunn for å skape forbikjøringer / kø?
Det er ikke så liketil å bare svare ja eller nei på et slikt spørsmål. Noen ganger må man. Kanskje laderne var i ustand der man hadde tenkt å lade, og så har man knapt med strøm frem til neste lademulighet. Men om du kjører langsommere for å spare strøm, så må du legge deg i selen for å slippe forbi andre og unngå å skape farlige situasjoner. Det sier seg vel selv, og §3 er enig.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Ferrylørdag 08. mai 2021, klokken 16:38
Sitat fra: hemi på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:46
Er strømsparing gyldig grunn for å skape forbikjøringer / kø?

Det er i hvert fall en reell grunn til å kjøre sakte. JEG kommer i hvert fall ikke til å bruke opp strømmen så jeg stopper 1 km før hurtigladeren bare fordi DU skal kjøre 20 km over fartsgrensa på vei til Hemsedal med suv, henger og snøscooter. Men igjen så er det viktig å hjelpe andre forbi da. Forbikjøringer ser jeg ikke noe problemer med å skape, det er en helt naturlig del av trafikk. Kø derimot, da har du gjort noe feil. Slipp forbi på langstrekk, eller kjør til side. Det handler mye om vilje. Det er jo ikke teknisk sett vanskelig å verken slippe forbi noen eller svinge inn på ei busslomme. Like fullt kan man gjøre mye for å sperre den bak, om man går inn for det. Dette vet du alt om, som kjører racing.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Ferrylørdag 08. mai 2021, klokken 17:01
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mai 2021, klokken 15:02
Der det er gjennomsnittsmåling har «folk» ekstremt problem med å holde farten. Ofte ligger de både 10 og 15 km/t under skiltet fart.

Det er ikke mitt inntrykk, men det varierer sikkert fra sted til sted. Om noen ligger 10 under på et slikt strekk så kjører jeg forbi. Jeg har temmelig god kontroll på hvilken fart jeg har. Waze viser GPS-fart, og den harmonerer med fartsmålere langs veien. Bilen viser 3 km for lite. Så jeg legger meg i 83 km/t i 80-sone med snittmåling. Med ACC. Det finnes også app-er som kan vise gjennomsnittshastighet, om man vil ta inn igjen det tapte om deler av strekket går tregt.

[/quote]
De legger inn en ekstra margin i tillegg til det omtalte avviket på speedometer, dette er jo strekninger hvor det er vanskelig/uønsket å kjøre forbi, så en ligger å gremmes over overkompensasjon.
[/quote]

I gjennomsnittsmålinga på E-16 ovenfor Hallingby er det bare lange moer, så der er det veldig lett å kjøre forbi. Bare en fordel for de som vil forbi der.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Svein_Hlørdag 08. mai 2021, klokken 18:58
Sitat fra: arthur på lørdag 08. mai 2021, klokken 14:18
https://www.tv2.no/a/8463562/

Du måtte grave frem en 5 år gammel artikkel, klarte ikke finne noe nyere? Og attpåtil en artikkel med faktafeil, du fant ikke noe bedre?
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: arthurlørdag 08. mai 2021, klokken 19:11
Er det slik å forstå at du hevder at navngitte politifolk ikke vet hva de gjør og feiltolker loven? Fint om du da legger frem dokumentasjon på hva som faktisk er loven slik at vi alle kan lære noe i dag, ok?
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Svein_Hlørdag 08. mai 2021, klokken 19:20
Sitat fra: arthur på lørdag 08. mai 2021, klokken 19:11
Er det slik å forstå at du hevder at navngitte politifolk ikke vet hva de gjør og feiltolker loven? Fint om du da legger frem dokumentasjon på hva som faktisk er loven slik at vi alle kan lære noe i dag, ok?
Jeg hevder ingenting av det du påstår, men foreslår at du leser artikkelen du linker til, og deretter leser paragraf 3 i vegtrafikkloven.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: hanchelørdag 08. mai 2021, klokken 20:53
Er det bare meg, eller begynner det å bli en smule varmt her? Jeg har nok også bidratt til temperaturen, er jeg redd. Kanskje vi alle skulle trekke utendørs og få litt frisk luft? Jeg synes det lukter skinnuenighet lang vei.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: 1317142119lørdag 08. mai 2021, klokken 21:32
Sitat fra: hanche på fredag 07. mai 2021, klokken 18:48
Sitat fra: 1317142119 på fredag 07. mai 2021, klokken 15:28
For ikke å snakke om at selv om fartsgrensen er en øvre grense, så bryter du loven og er pr. def. et unødig hinder hvis du ikke evner/tør å kjøre i fartsgrensen der andre vil.
Si meg, hvor i veitrafikkloven finner du denne definisjonen? Om andre vil kjøre uforsvarlig fort, gir det da ikke meg noen plikt til å gjøre det samme?
Det står I paragraf 3. Det er grunnreglen/catch all-regelen som vi alle som kjører bil burde ha printet inn bak øyelokkene. Du skal ikke være et unødig hinder, noe du er dersom du er først i køen.

Du føler deg tydeligvis tråkket på tærne av at andre misliker den lave hastigheten din, men det eksempelet ditt er et stjerneeksempel på stråmannsargument. Hele innlegget mitt var gjennomsyret med at man skulle kjøre i fartsgrensen dersom forholdene tilsier det, mens motargumentet ditt er den ene gangen du kjørte på Finnmarksvidda i 90 minusgrader, 100 mm nedbør og i stiv kuling, hvor du da åpenbart måte kjøre etter forholdene og ikke burde ligge i fartsgrensen.

Det er ganske stor forskjell på det eksempelet ditt fra mange tiår siden og å kjøre på en tørr sommervei hvor de aller fleste oppegående ønsker å kjøre i fartsgrensen.

Fun fact: fartsgrensen i Norge er satt lavere enn veistandarden tillater, nettopp for å ta høyde for at enkelte kjører som idioter.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Jambosøndag 09. mai 2021, klokken 09:06
§ 3.Grunnregler for trafikk. (Med mine parenteser)

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom (så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.)

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen."

Det er den hensynsfulle, aktpågivende og varsomme kjøringen som er poenget med den paragrafen. Jeg satte inn parenteser i første setningen for å framheve poenget.

Ja, hvis du bedriver "søndagskjøring" og lager kø, vil du selvfølgelig bli tatt til side og bedt om å kjøre fortere eller å slippe forbi oftere. Det er ikke veldig hensynsfullt å være i veien for andre. Men de som liker å ligge over fartsgrensen, og å presse andre (som kanskje allerede ligger over fartsgrensen) i forbikjøringsfeltet på motorveien, synes jeg litt for ofte leser kun den siste delen om at annen trafikk ikke skal bli hindret. Nå snakker jeg om de som foretar reelle forbikjøringer, de som ligger i forbikjøringsfeltet når det er mer enn en liten luke å legge seg inn i til høyre skal selvfølgelig vike.

Forøvrig er man ikke først i en "kø" når man kjører fartsgrensene og har blitt tatt igjen bakfra av én som kjører over fartsgrensene og ligger der og blinker med lysene. Hvis jeg kjører fartsgrensene og blir "tvunget" til å kjøre inn i en busslomme for å slippe forbi blinkeren, da er det plutselig jeg som har blitt hindret uten verken å ha kjørt seint eller brutt noen lover.

Jeg har mange ganger blitt hindret i en bakke nær der jeg bor, hvor jeg kjører fartsgrensen +10 (for å oppnå rett GPS-hastighet) på cruise control og mange kjører forbi i forbikjøringsfeltet opp bakken. Når man kommer til toppen flettes forbikjøringsfeltet inn igjen, og som regel blir det da kaos og jeg må bremse ned for å slippe alle inn foran meg. Igjen: hvem har hindret hvem... (De gangene hvor alle kjører fartsgrensene i denne bakken flyter trafikken helt jevnt)
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurfsøndag 09. mai 2021, klokken 10:03
Sitat fra: Jambo på søndag 09. mai 2021, klokken 09:06
Forøvrig er man ikke først i en "kø" når man kjører fartsgrensene og har blitt tatt igjen bakfra av én som kjører over fartsgrensene og ligger der og blinker med lysene.
Ser mange bruker dette argumentet. Disse er og ofte de som kjører veldig sakte gjennom svingene og gir gass på rettstrekkene.

Trafikk handler om samarbeid. Å slippe forbi en bil man blir tatt igjen av koster lite. Skjønner heller ikke at folk gidder å ligge foran noen som åpenbart vil forbi.

Forskjellen er at den som ligger foran og ikke slipper frem en bil bak vil hindre de bak for resten av turen. Den som slipper forbi blir hindret noen sekunder. Stor forskjell.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: hanchesøndag 09. mai 2021, klokken 11:00
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 08. mai 2021, klokken 21:32
Sitat fra: hanche på fredag 07. mai 2021, klokken 18:48
Sitat fra: 1317142119 på fredag 07. mai 2021, klokken 15:28
For ikke å snakke om at selv om fartsgrensen er en øvre grense, så bryter du loven og er pr. def. et unødig hinder hvis du ikke evner/tør å kjøre i fartsgrensen der andre vil.
Si meg, hvor i veitrafikkloven finner du denne definisjonen? Om andre vil kjøre uforsvarlig fort, gir det da ikke meg noen plikt til å gjøre det samme?
Det står I paragraf 3.
Ordene der andre vil står ikke i §3. Det var de ordene jeg reagerte på, og belyste med eksemplet mitt. For øvrig ikke det eneste slike eksemplet jeg har opplevd, bare det mest minneverdige. Du nevner tørre sommerveier. Det hendre nok ofte at jeg bremser ned mer enn mange andre når jeg kjører med lav sol rett imot og kjører inn i et skogholt eller andre steder med skygge, der man knapt ser en hånd for seg før man selv er kommet inn i skyggen.

Mitt problem er altså at noen ser ut til å tolke §3 veldig firkantet, slik at du er lovbryter dersom du hindrer andre aldri så lite. Det er en grunn til at ordet unødig også står der.

I praksis tipper jeg at hvis du og jeg satte oss i en bil sammen og skiftet på å kjøre, så ville vi fort finne ut at vi tolker disse reglene nokså likt. Det er så fort gjort å hisse seg opp helt unødig i en debatt på et forum. (Og ja, jeg er like skyldig i det som andre.)
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Jambosøndag 09. mai 2021, klokken 11:29
Sitat fra: turfsurf på søndag 09. mai 2021, klokken 10:03
Sitat fra: Jambo på søndag 09. mai 2021, klokken 09:06
Forøvrig er man ikke først i en "kø" når man kjører fartsgrensene og har blitt tatt igjen bakfra av én som kjører over fartsgrensene og ligger der og blinker med lysene.
Ser mange bruker dette argumentet. Disse er og ofte de som kjører veldig sakte gjennom svingene og gir gass på rettstrekkene.

Trafikk handler om samarbeid. Å slippe forbi en bil man blir tatt igjen av koster lite. Skjønner heller ikke at folk gidder å ligge foran noen som åpenbart vil forbi.
Jeg skjønner ikke på hvilket grunnlag du trekker slutningen om at de som argumenterer som meg, ofte er de som kjører sakte i svinger og raskt på rette strekk? Jeg kjører som regel på cruise control 10 km over grensa, det tilsvarer den faktiske fartsgrensa etter GPS. Kjører da like fort i svinger og på langstrekk. Som regel tar JEG da igjen denne typen sjåfører som du beskriver. De jeg snakker om er de som kjører over fartsgrensa og blinker aggressivt bak når de tar deg igjen, samt ofte ligger helt innpå uten avstand. Jeg sa ikke at jeg ikke pleier å slippe dem forbi. Det gjør jeg hvis det er vanskelig for dem å kjøre forbi på veistrekningen. Men jeg setter ikke himmel og jord i bevegelse for dette, noen kjører faktisk slik at man skulle tro de ønsket du kjørte ned i grøfta der og da så de kom forbi. Men det er svært lite hensynsfull kjøring, og man har ikke plikt til å slippe forbi for at andre skal kunne råkjøre når man vet at man selv ikke driver med sneglekjøring. Altså: de følger ikke paragraf 3, men krever at alle andre skal følge den overfor dem.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Leaf_2014søndag 09. mai 2021, klokken 12:04
Et debattform er mye likt trafikken, egentlig. Hver enkelt av oss har nokså ulike KPIer med deltakelsen :-)
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: 1317142119søndag 09. mai 2021, klokken 12:14
Hvis man ligger litt over fartsgrensen og opplever folk bak som blinker med lysene og kjører Nascar, så er det vel ganske åpenbart for de fleste at det er den bak som kjører som en gris. Tror ingen er uenig i det.

Samtidig er det greit å være oppmerksom dersom det kommer noen som kjører godt over fartsgrensen og ønsker seg forbi - selv når man selv ligger over fartsgrensen på speedometeret. Man vet aldri hvorfor vedkommende kjører for fort. Kanskje er det en frivillig brannmann på vei til en pågående brann? Eller noen som frakter skadede på vei til legevakten? Eller at de grisekjører? Uansett er konsekvensen av at de blir liggende bak unødvendig lenge, at de kanskje (men ikke alltid) tar unødvendig høy risiko ved forbikjøringer. Det er potensielt farlig for andre trafikanter på veien. Jeg legger meg ikke inn i en busslomme for slike, men jeg legger litt til rette for at de skal komme forbi - f.eks. legge meg til høyre i veibanen og slippe gassen på en rettstrekke for å signalisere at vedkommende kan kjøre forbi osv. Det hjelper meg også, ved at jeg slipper å stresse over at de skal kollidere med meg og familien på tur hvis jeg må nødbremse for elg/rådyr osv.

Jeg tror nok vi er ganske enige alle sammen, men at det dras frem ekstremtilfeller for å belyse eget argument. Også er det egentlig hvor det udefinerte  skillet mellom unødig hinder og ikke som er sakens kjerne. Det er jo udefinert og en skjønnsmessig vurdering.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurfsøndag 09. mai 2021, klokken 12:44
Sitat fra: Jambo på søndag 09. mai 2021, klokken 11:29
Jeg skjønner ikke på hvilket grunnlag du trekker slutningen om at de som argumenterer som meg, ofte er de som kjører sakte i svinger og raskt på rette strekk?
Kun ut i fra tidligere diskusjoner opp gjennom årene. Til og med fra før www var en ting. Merk at jeg skriver ofte, ikke alle. Og definitivt ikke spesifikt du.

Men argumentasjonen går gjerne litt som over, "når jeg kjører i fartsgrensen kan ingen kreve at jeg slipper de forbi (noe som og er feilaktig)". Når de da presses på om de faktisk holder fartsgrensen hele tiden, så blir det da gjerne "nei, jeg må da slakke ned i svinger" osv.  Eller det er glatt. Og så har de gjerne aldri sjekket speedometeret, og har satt på dekk med 5% mindre rulleomkrets. Altså mange feilkilder, og mange subjektive meninger.

Ellers er det jo slik at den som kommer bakfra ikke kan forvente at den som blir tatt igjen hiver seg ut i grøfta, men at man ved passende anledning enten slakker ned litt på ett rettstrekke, eller svinger ut ved en rasteplass om det har gått lang tid. Og i det minste slakker av litt hvis noen prøver å kjøre forbi.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Counterpointersøndag 09. mai 2021, klokken 13:35
Sitat fra: 1317142119 på søndag 09. mai 2021, klokken 12:14
Hvis man ligger litt over fartsgrensen og opplever folk bak som blinker med lysene og kjører Nascar, så er det vel ganske åpenbart for de fleste at det er den bak som kjører som en gris. Tror ingen er uenig i det.

Samtidig er det greit å være oppmerksom dersom det kommer noen som kjører godt over fartsgrensen og ønsker seg forbi - selv når man selv ligger over fartsgrensen på speedometeret. Man vet aldri hvorfor vedkommende kjører for fort. Kanskje er det en frivillig brannmann på vei til en pågående brann? Eller noen som frakter skadede på vei til legevakten? Eller at de grisekjører? Uansett er konsekvensen av at de blir liggende bak unødvendig lenge, at de kanskje (men ikke alltid) tar unødvendig høy risiko ved forbikjøringer. Det er potensielt farlig for andre trafikanter på veien. Jeg legger meg ikke inn i en busslomme for slike, men jeg legger litt til rette for at de skal komme forbi - f.eks. legge meg til høyre i veibanen og slippe gassen på en rettstrekke for å signalisere at vedkommende kan kjøre forbi osv. Det hjelper meg også, ved at jeg slipper å stresse over at de skal kollidere med meg og familien på tur hvis jeg må nødbremse for elg/rådyr osv.

Jeg tror nok vi er ganske enige alle sammen, men at det dras frem ekstremtilfeller for å belyse eget argument. Også er det egentlig hvor det udefinerte  skillet mellom unødig hinder og ikke som er sakens kjerne. Det er jo udefinert og en skjønnsmessig vurdering.
Et bra innlegg

Som en annen sa tidligere, det er nok mye skinnuenighet.

Personlig tror jeg mange har befunnet seg i forskjellige posisjoner i trafikken hvor de er til hinder eller irritasjon for andre.

Både snegler og racersjåfører bryter loven.

Både de som er offensive og de som er defensive er innenfor loven, men de irriterer vettet av hverandre.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: turfsurfsøndag 09. mai 2021, klokken 15:02
Sitat fra: Counterpointer på søndag 09. mai 2021, klokken 13:35
Både de som er offensive og de som er defensive er innenfor loven, men de irriterer vettet av hverandre.
De kan irritere vettet av hverandre ja, men de trenger ikke gjøre det.

Hvis folk bare hadde innsett at trafikk fungerer best når man prøver å samarbeide og ta hensyn til hverandre, i stedet for å hevde sin rett og alltid sette seg selv først.

Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: hanchesøndag 09. mai 2021, klokken 15:44
Man opplever så mye rart i trafikken. Som den gangen jeg lå i 80 på en motorvei med 90-grense, midtdeler og ett felt i hver retning, og en lastebil kom bakfra, la seg helt innpå støtfangeren min og brukte lyshornet. Men det jeg ikke har fortalt (ennå), er grunnen til at jeg kjørte så sakte: Det var nemlig fire biler foran meg i samme hastighet. Den lastebilen var så plagsom at jeg svingte av og slapp ham forbi da jeg kom til en sånn lomme for nødstopp. Men jeg var så forbanna at jeg tok meg veldig god tid, slapp pedalen i god tid, blinket meg til høyre, og trillet rolig inn på lommen i 20–30 km/h. Det er mulig det var slemt av meg. Sikkert i strid med §3, også. Men det føltes godt.  >:(
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: Martinscheisøndag 09. mai 2021, klokken 19:24
Det er jo en lei situasjon. Livsfarlig å bremse hardt før andre trafikanter, spesielt når de ligger tett og er store.
Da er det bare å ta seg litt tid på å bremse ned før man svinger av for å slippe de forbi.
Tittel: Sv: Bremsesjekk på E6
Skrevet av: cramandag 10. mai 2021, klokken 10:04
Sitat fra: Martinschei på søndag 09. mai 2021, klokken 19:24
Det er jo en lei situasjon. Livsfarlig å bremse hardt før andre trafikanter, spesielt når de ligger tett og er store.

Jeg ser av og til på slike break check videoer på youtube. En fin påminnelse til meg selv om hva som kan skje dersom man gjør slikt, og et incentiv til å ikke gjøre det selv, selv om det noen ganger kan være fristende.