Elbilforum.no

Bilmerker => Volvo / Polestar => Polestar 2 => Emne startet av: reidarho på torsdag 22. april 2021, klokken 13:15

Tittel: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: reidarhotorsdag 22. april 2021, klokken 13:15
Er det noen flere som har mottatt brev fra kapatens med orientering om en felles kampanje mot Polestar?  Hensikten er å få kompensasjon fordi Polestar har lurt oss på rekkevidde.

Jeg er generelt skeptisk til
Jeg er tvert imot veldig fornøyd med Polestar generelt og med bilen spesielt.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Tafserntorsdag 22. april 2021, klokken 13:38
Omtrent alle har vel fått dette.

Brevet er forøvrig fult av skrivefeil, de er ikke registrert i Norge, de har en latterlig hjemmeside, de taper penger, de har omtrent ingen historikk å vise til etc. etc.

Og det er vel få eller ingen som har fått til noe slikt før. Det er nok seriøst, MN for min del fullstendig uinteressant. Polestar har brukt WLTP-tallene i denne reklamen..som i og for seg ikke er ulovlig. Hele WLTP er jo missvisende for folk flest, så saken burde vel rettes mot selve metoden og bruken av den, og ikke alle som bruker den (som er omtrent alle).

Brevet passer fint i søpla, men hver sin lyst :)
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 22. april 2021, klokken 15:59
Sitat fra: reidarho på torsdag 22. april 2021, klokken 13:15
Er det noen flere som har mottatt brev fra kapatens med orientering om en felles kampanje mot Polestar?  Hensikten er å få kompensasjon fordi Polestar har lurt oss på rekkevidde.

Jeg er generelt skeptisk til

  • alle som vil ha tak i bankkontonummeret mitt
  • folk som vil gi meg lettvinte penger
  • folk som pisker opp en (ubegrunnet?) misnøye
Jeg er tvert imot veldig fornøyd med Polestar generelt og med bilen spesielt.

Dette virker da bare dumt! 34% skal de ha. Dette er jo ran på høylys dag. Stay away er mitt råd.

https://esign.simplesign.io/online/466576/Kapatens
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: oivindgtorsdag 22. april 2021, klokken 16:44
Jeg trodde at det ikke var tillatt med "no cure, no pay" avtaler med tanke på juridisk hjelp i Norge?

Uansett enig med Tafsern. Det er måten WLTP-standarden fungerer (eller ikke fungerer) som er det største problemet her, selv om Polestar er på litt tynn is når de "oversetter" WLTP til en så konkret distanse som Oslo til Hemsedal.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Contangotorsdag 22. april 2021, klokken 19:53
Sitat fra: oivindg på torsdag 22. april 2021, klokken 16:44
Uansett enig med Tafsern. Det er måten WLTP-standarden fungerer (eller ikke fungerer) som er det største problemet her, selv om Polestar er på litt tynn is når de "oversetter" WLTP til en så konkret distanse som Oslo til Hemsedal.
Jaguar måtte raskt slutte med Oslo-Bergen reklamen i sin tid. Men PS2 går vel greit Oslo-Hemsedal?
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: oivindgtorsdag 22. april 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Contango på torsdag 22. april 2021, klokken 19:53
Sitat fra: oivindg på torsdag 22. april 2021, klokken 16:44
Uansett enig med Tafsern. Det er måten WLTP-standarden fungerer (eller ikke fungerer) som er det største problemet her, selv om Polestar er på litt tynn is når de "oversetter" WLTP til en så konkret distanse som Oslo til Hemsedal.
Jaguar måtte raskt slutte med Oslo-Bergen reklamen i sin tid. Men PS2 går vel greit Oslo-Hemsedal?
Det er vel tilbake igjen det kniper. Det var vel snakk om tur-retur. Og så begynte folk å snakke om at det er på vinteren man drar til Hemsedal osv. Tipper det er mulig å lure P2 til Hemsedal og tilbake igjen på en varm sommerdag hvis man kjører litt under fartsgrensa. Og hvis man sier fra kommunegrense til kommunegrense er det bare 180 kilometer hver vei. Lite som tyder på at man kan vinne en erstatningssak, synes jeg.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Contangotorsdag 22. april 2021, klokken 20:55
OK, skjønner. Nei - bare tull å skulle rettslig forfølge noe man ikke er i stand til å bevise.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: CorsoDantefredag 23. april 2021, klokken 09:04
Sitat fra: oivindg på torsdag 22. april 2021, klokken 16:44
Jeg trodde at det ikke var tillatt med "no cure, no pay" avtaler med tanke på juridisk hjelp i Norge?


Det stemmer.

Det stemmer også at PS var ute på tynn is da de reklamerte med Oslo - Hemsedal - Oslo (på vinterstid), og man kan argumentere for at isen sprakk.

(Har ikke falt for det amerikaniserte lokkebrevet til Kapatens)
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: oivindgfredag 23. april 2021, klokken 09:13
Sitat fra: CorsoDante på fredag 23. april 2021, klokken 09:04
Det stemmer også at PS var ute på tynn is da de reklamerte med Oslo - Hemsedal - Oslo (på vinterstid), og man kan argumentere for at isen sprakk.
Her kan en advokat argumentere med at vinterstid aldri var nevnt i annonsen. Det sto at man kunne boltre seg i skianlegget, og derfor er det naturlig at folk tenker vinter. Men strengt tatt finnes det ting å gjøre i skianlegget på sommeren også. :)
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: CorsoDantefredag 23. april 2021, klokken 09:18
Sitat fra: oivindg på fredag 23. april 2021, klokken 09:13
Sitat fra: CorsoDante på fredag 23. april 2021, klokken 09:04
Det stemmer også at PS var ute på tynn is da de reklamerte med Oslo - Hemsedal - Oslo (på vinterstid), og man kan argumentere for at isen sprakk.
Her kan en advokat argumentere med at vinterstid aldri var nevnt i annonsen. Det sto at man kunne boltre seg i skianlegget, og derfor er det naturlig at folk tenker vinter. Men strengt tatt finnes det ting å gjøre i skianlegget på sommeren også. :)

Sier du det ja.

Jeg kjenner advokater som enkelt vil argumentere mot det du her legger frem, på en elegant og overbevisende måte. Uten at jeg gidder å gå videre inn i en juridisk diskurs på et elbilforum.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Ofredag 23. april 2021, klokken 11:14
Kapatens har kanskje et poeng i denne saken, vedrørende rekkevidde.
I såfall er det vel kanskje bedre å ta saken gjennom Forbrukerrådet/Forbrukertilsynet. Det er gratis og en beholder hele erstatningsbeløpet selv dersom en vinner saken, slik jeg har oppfattet det.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: PålCfredag 23. april 2021, klokken 17:08
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 22. april 2021, klokken 15:59
Dette virker da bare dumt! 34% skal de ha. Dette er jo ran på høylys dag. Stay away er mitt råd.
De skal ha 34% eksl. mva. i kommisjon, så de vil nok ta 34% + (34% * 0.25) = 42,5% av det Polestar eventuelt må ut med.
De søker også erstatning for inntil 15% av "bilens pris", så det meste man kan få utbetalt er 15% * (100 - 42,5) = 8,625% av "bilens pris".

Sjekker man FAQ delen av nettsiden https://kapatens.com/en/open-claims/polestar-norway/ (https://kapatens.com/en/open-claims/polestar-norway/), så kan man lese følgende:
Sitat
Q: Jeg har aldri hørt om en slik ordning. Er det lovlig?
A: Ja, success fee-avtaler er tillatt i Norge og er vanlig i andre land. Advokatbyråer har ikke lov til å gjøre dette, men vi er ikke et advokatbyrå.
Så de bidrar ikke på noen som helst måte juridisk i denne saken, de bare stiller med pengesekken for å eventuelt få inn et norsk advokatfirma. Og hvorfor har ikke et advokatfirma lov til å gjøre dette selv mon tro? Er det kanskje en grunn til det?

Har man faktisk har følelsen av å ha kjøpt katta i sekken så tror jeg nok, som nevnt tidligere, at Forbrukerrådet/Forbrukertilsynet er en mye bedre vei å gå.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: dundunfredag 23. april 2021, klokken 19:37
Synes det er helt fair å gå etter villedende markedsføring. Aner ikke om disse folka er ryddige eller ikke, men det er tipp topp om det svir på pungen å drive villedende markedsføring.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: hELgenenonsdag 28. april 2021, klokken 16:14
Nå også i media: https://bilbransje24.no/nyheter/571630

Personlig ville jeg aldri vært med på noe slikt av et selskap med aner i Jersey.
Men mange tenker jo ofte med lommeboka og tenker at dette er et gratis lodd.

Synd dersom det blir slik i Norge at denne type saker kan nå frem i retten.
Forstår kundene som er frustrert, men måten dette er tenkt løst på er veldig unorsk
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Roy Aasenonsdag 28. april 2021, klokken 16:30
Nåja, hvis noe er for godt til å være sant osv. osv.
Blir interessant å se hvem som sitter med skjegget i postkassa. Rimelig useriøst
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 28. april 2021, klokken 19:49
Kvart milliard. Ja ja da vet vi det også. Jeg liker ikke slikt av prinsipp. Advokater som tar 30% for å gjøre dette. Men men det er jo lov..

https://www.tv2.no/a/13969780/

Kopi:

Du som har kjøpt eller bestilt en Polestar 2 i løpet av 2020 eller i januar 2021, kan ha rett til kompensasjon fordi batteriets rekkevidde ikke stemmer overens med det som ble lovet, heter det i brevet, som er undertegnet Kapatens partnere Gustaf Leijonhufvud og Johan Skog.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: oivindgonsdag 28. april 2021, klokken 20:27
Hvor langt unna å klare Oslo-Hemsedal-Oslo er man? Kris Rifa kjørte XC40 386km+ på én lading her om dagen. I 90-95km/t. Ville trolig nærmet seg 400km i 70-80km/t. Og Polestar klarer vel en del mer?

Lysaker, som er lengst vest i Oslo kommune er 194 kilometer unna Hemsedal sentrum, 196 kilometer fra Hemsedal skisenter. Rådhusplassen til Hemsedal skisenter er 202 kilometer. Alt i følge Google Maps.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Olørdag 01. mai 2021, klokken 10:55
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 28. april 2021, klokken 19:49
Kvart milliard. Ja ja da vet vi det også. Jeg liker ikke slikt av prinsipp. Advokater som tar 30% for å gjøre dette.....

Faktisk skal advokatene ha 34% pluss moms som da blir 42.5 % etter mine beregninger. Det er hårreisende spør du meg. Langt bedre å da ta saken gjennom Forbrukerrådet/ Forbrukertilsynet som er gratis og man beholder hele erstatningssum selv, sånn jeg har oppfattet det.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: turfsurflørdag 01. mai 2021, klokken 11:16
Sitat fra: oivindg på onsdag 28. april 2021, klokken 20:27
Hvor langt unna å klare Oslo-Hemsedal-Oslo er man? Kris Rifa kjørte XC40 386km+ på én lading her om dagen. I 90-95km/t. Ville trolig nærmet seg 400km i 70-80km/t. Og Polestar klarer vel en del mer?
Midtvinters uten varmepumpe er det nok veldig langt unna.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: noialørdag 08. mai 2021, klokken 13:49
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. mai 2021, klokken 11:16
Sitat fra: oivindg på onsdag 28. april 2021, klokken 20:27
Hvor langt unna å klare Oslo-Hemsedal-Oslo er man? Kris Rifa kjørte XC40 386km+ på én lading her om dagen. I 90-95km/t. Ville trolig nærmet seg 400km i 70-80km/t. Og Polestar klarer vel en del mer?
Midtvinters uten varmepumpe er det nok veldig langt unna.
Veldig langt unna er det ikke. Kjørte selv Sagene -> Hemsedal -> Sandvika på en lading i slutten av Februar. Hadde 6% når vi ankom Sandvika og kunne i så måte kaanskje kommet meg til bygrensa til Oslo. Ble vel rett i overkant av 390km om jeg ikke husker helt feil
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: turfsurflørdag 08. mai 2021, klokken 14:20
Sitat fra: noia på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:49
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. mai 2021, klokken 11:16
Midtvinters uten varmepumpe er det nok veldig langt unna.
Veldig langt unna er det ikke. Kjørte selv Sagene -> Hemsedal -> Sandvika på en lading i slutten av Februar. Hadde 6% når vi ankom Sandvika og kunne i så måte kaanskje kommet meg til bygrensa til Oslo. Ble vel rett i overkant av 390km om jeg ikke husker helt feil
Blir jo veldig anekdotisk dette. Når man ikke vet noe om hverken fart eller vær. I -20 og kaldere og med litt forbikjøringer og normal kjøring med vanlig komfort så er jeg dønn sikker på at PS2 ikke går 39 mil. Vår I-Pace (med 20") går vel 30 mil under slike forhold. Den har ganske lik WLTP, og gikk omtrent like langt som PS2 på motors vintertest, selv om PS2 hadde vesentlig bedre forhold i 2021.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Cralsøndag 09. mai 2021, klokken 00:05
Når er også NAF på saken.

Polestar skrev (de endret det til Norefjell før de fjernet det helt): «Et fulladet batteri gir en rekkevidde på 470 kilometer, som betyr at du kan kjøre fra Oslo til Hemsedal og hjem igjen med god margin. Dermed
kan du boltre deg i skianlegget uten å bekymre deg for hjemturen.»

NAF mener det er 70000 som er den rette summen, ref artikkel i Motor.

Ja, jeg har Polestar
Ja, jeg har bedt NAF advokatene om å ta saken for meg
Ja, jeg betaler NAF advokatene for å ta saken for meg

Tror jeg at jeg får 70000? Tja?
Så hvorfor? Jeg gikk fra en eNiro til Polestar. Med unntak av hengervekt så er eNiro en bedre bil for meg. Siden Polestar hadde lengre WLTP rekkevidde, så trodde jeg faktisk at jeg skulle få lengre rekkevidde (selv med mangel av varmepumpe) om vinteren - det fikk den ikke.

Jada, Polestar har kjøreegenskaper av en annen verden, men jeg bor i Norge, med unntak av arbeid på en motorcross bane utenfor Bergen (i en Land Rover seriebil) så har jeg aldri vært på en racerbane. Jeg trenger ikke en elbil som går som et lyn. Jeg håper på Boillinger (Denne ble for dyr), Rivian og Ford F-150, men frykter at de blir for tunge siden amerikanere ikke har 3500kg vektgrensen vi har. Isuzu D-Max (eller VW Amarok) hadde vært den perfekte elbilen for meg (men kanskje LR Defender kommer som PU igjen?)

Og, når jeg klager på lysene på Polestar (I Polestar gruppen på facebook) får jeg beskjed om å sjekke synet (Det gjør jeg en gang i året - og får fortsatt lov å kjøre bil) Matrix leden er grei den. lyser bra til siden, men vertikalt er det dårlig. Og jeg hadde ledbar på eNiroen, og i min verden - (14 km med svingete vei med mye dyr) så hjalp det mer enn lys som dimmer der motgående trafikk er (det hadde jeg også på egolfen) men med våt veibane, regn i luften, så er faktsik antall lumens mye viktigere enn om den dimmer - jeg møter ofte flere dyr enn biler, og jeg dimmer ikke for elgen...

Polestar 2 er en flott bil, men hadde eNiroen dratt henger på 1500 kg, så hadde jeg byttet i dag.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: ReneMsøndag 09. mai 2021, klokken 10:37
Sitat fra: Cral på søndag 09. mai 2021, klokken 00:05
Når er også NAF på saken.

Polestar skrev (de endret det til Norefjell før de fjernet det helt): «Et fulladet batteri gir en rekkevidde på 470 kilometer, som betyr at du kan kjøre fra Oslo til Hemsedal og hjem igjen med god margin. Dermed
kan du boltre deg i skianlegget uten å bekymre deg for hjemturen.»

NAF mener det er 70000 som er den rette summen, ref artikkel i Motor.

Ja, jeg har Polestar
Ja, jeg har bedt NAF advokatene om å ta saken for meg
Ja, jeg betaler NAF advokatene for å ta saken for meg

Tror jeg at jeg får 70000? Tja?
Så hvorfor? Jeg gikk fra en eNiro til Polestar. Med unntak av hengervekt så er eNiro en bedre bil for meg. Siden Polestar hadde lengre WLTP rekkevidde, så trodde jeg faktisk at jeg skulle få lengre rekkevidde (selv med mangel av varmepumpe) om vinteren - det fikk den ikke.

Jada, Polestar har kjøreegenskaper av en annen verden, men jeg bor i Norge, med unntak av arbeid på en motorcross bane utenfor Bergen (i en Land Rover seriebil) så har jeg aldri vært på en racerbane. Jeg trenger ikke en elbil som går som et lyn. Jeg håper på Boillinger (Denne ble for dyr), Rivian og Ford F-150, men frykter at de blir for tunge siden amerikanere ikke har 3500kg vektgrensen vi har. Isuzu D-Max (eller VW Amarok) hadde vært den perfekte elbilen for meg (men kanskje LR Defender kommer som PU igjen?)

Og, når jeg klager på lysene på Polestar (I Polestar gruppen på facebook) får jeg beskjed om å sjekke synet (Det gjør jeg en gang i året - og får fortsatt lov å kjøre bil) Matrix leden er grei den. lyser bra til siden, men vertikalt er det dårlig. Og jeg hadde ledbar på eNiroen, og i min verden - (14 km med svingete vei med mye dyr) så hjalp det mer enn lys som dimmer der motgående trafikk er (det hadde jeg også på egolfen) men med våt veibane, regn i luften, så er faktsik antall lumens mye viktigere enn om den dimmer - jeg møter ofte flere dyr enn biler, og jeg dimmer ikke for elgen...

Polestar 2 er en flott bil, men hadde eNiroen dratt henger på 1500 kg, så hadde jeg byttet i dag.

Og du har basert ditt kjøp når det gjelder rekkevidden utelukkende fordi de har skrevet at den skal kjøre Hemsedal og tilbake fra Oslo?
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: mroeksøndag 09. mai 2021, klokken 12:50
Dette er virkelig en pappskallesak, sorry. Verken NAF eller Kapatens kommer til å få noe ut av dette, det er jeg sikker på.

Og folk som har kjøpt Polestar 2 på bakgrunn av å klare å kjøre t/r Oslo-Hemsedal midtvinters har gjort dårlig research. Jeg er enig i at reklamen til Polestar var dumt utformet, men er vi nå kommet dit at all reklame må anses som 100% korrekt? Da er det knapt en eneste reklame for noe som helst produkt som er "lovlig".

Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Cralsøndag 09. mai 2021, klokken 13:47
Jeg er skuffet over rekkevidden, sammenlignet med andre elbiler jeg har hatt siden wltp tallene på Polestar var høyere, så forventer jeg lengre rekkevidde, ikke kortere og de hadde reklametekst som tilsa at bilen - selv med mangel på varmepumpe - hadde systemer som burde gitt bedre rekkevidde om vinteren.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Contangosøndag 09. mai 2021, klokken 15:13
Kjøp av elbil krever for mye kompetanse. Vi her inne er ikke representative. Jeg møter stadig folk som tror at WLTP er fasit. Og det er ikke så rart, for WLTP er markedsført som en realistisk standard til erstatning for NEDC. Og jeg gikk i sin tid på samme blemmen selv ift Jaguar - som er verre enn Polestar i faktisk mot markedsført rekkevidde. WLTP er helt feil for meg fordi standarden er alt for komplisert, ikke etterprøvbar og innbærer bykjøring som er irrelevant som rekkeviddeparameter for en elbil.  En standardisert 90/120 rekkevidde a la Teslabjørn er mitt ønske. Men det virker ikke som det blir noen realitet, og så lenge WLTP rår og reell rekkevidde er under 550-600km på en god dag får vi flere slike saker. Erfaringen med S'en er at rekkevidden på den bilen er så god at ytterligere 50-100 km ikke gir noe særlig merverdi. Antar derfor at når bilene kommer dit blir rekkeviddebehovet dekket uansett for nesten alle - uavhengig av WLTP.
Jeg blir også overrasket om denne saken når frem. Tror det er helt bortkastet ressursbruk.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: hELgenensøndag 09. mai 2021, klokken 15:47
Sitat fra: mroek på søndag 09. mai 2021, klokken 12:50
Dette er virkelig en pappskallesak, sorry. Verken NAF eller Kapatens kommer til å få noe ut av dette, det er jeg sikker på.


Ulovlig markedsføring bør straffes, men jeg er fullstendig uenig at det er kundene som skal få penger.
Dette bør være en sak mellom lovgivers representant og produsent. Bare på den måten kan vi unngå amerikanske tilstander der advokater lever av slike saker. Jeg mener det er helt legitimt å varsle f.eks forbruketilsynet slik at de kan ta grep mot produsenter i slike saker. Deretter kan det skrives ut en bot hvis inntekter går til felleskassen. Så enkelt bør det håndteres etter min mening.
 
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: dundunsøndag 09. mai 2021, klokken 18:05
Sitater vi nå kommet dit at all reklame må anses som 100% korrekt?

Ehm... ja? Konkrete påstander i reklame skal selvsagt være 100% sanne.

Jeg tenker at det ikke er så farlig hvem som får pengene, det være seg kundene, staten eller advokater. Det viktige er at løgn skal svi så mye at det ikke lønner seg. Dermed er det også helt topp om advokater velger å livnære seg på  holde markedsføring ærlig. Noen burde kjøre en sak mot Tesla og deres FSD snart også.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: hELgenensøndag 09. mai 2021, klokken 18:42
Sitat fra: dundun på søndag 09. mai 2021, klokken 18:05
Jeg tenker at det ikke er så farlig hvem som får pengene, det være seg kundene, staten eller advokater. Det viktige er at løgn skal svi så mye at det ikke lønner seg. Dermed er det også helt topp om advokater velger å livnære seg på  holde markedsføring ærlig. Noen burde kjøre en sak mot Tesla og deres FSD snart også.

Jeg tror det har stor betydning hvem som får pengene. Useriøse saker har vel en tendens til å komme opp dersom både advoktater og kunden kan tjene på det. Dvs. de håper vel på et forlik.  Da er det bedre å ha en som representerer forbrukere gjennom lovverket mot produsent. Jeg liker ikke måten rettsvesenet i USA fungerer i slike saker. Vi ser f.eks at folk strømmer til ulykker og påberober seg for å være et offer - vi ser folk klager på at produsenten ikke har skrevet ettertrykkelig at man ikke kan tørke katten sin i mikrobølgeovnen osv.
En slik utvikling er uheldig mener nå jeg og ender bare med at vi får tullesaker på løpende bånd som bare bruker opp tiden til retten.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Vaduzsøndag 09. mai 2021, klokken 19:43
Det er åpenbart at noen i markedsføringsavdelingen til polestar ikke har peiling på elbil og bare tok WLTP rekkevidde og Google Maps fra oslo til Hemsedal og kjørte kampanje. Når det i tillegg står at du kan boltre deg i skiløypen hele dagen og deretter kjøre hjem uten bekymring, da vet du at de er helt kunnskapsløse. Etter at batteriet og kupe er blitt kaldt igjen finnes det ingen sjanse for å komme seg hjem igjen på kvelden uten lading på vinteren. Samtidig må man passe på å ikke legge opp insentivene slik at folk leter etter feilformuleringer de tror de kan tjene penger på ved å kaste bort rettsvesenet ressurser. Jeg er også glad i litt personlig ansvar, og du bør ha gjort i alle fall litt hjemmelekser før du kjører bil og ikke bare en 30 sek reklamesnutt. Men der er vi vel forskjellige!
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: dundunsøndag 09. mai 2021, klokken 21:05
Det finnes selvsagt gråsoner, men her gikk altså Polestar ut med åpenbar løgn om det de fleste er mest opptatt av når de kjøper elbil, en løgn som stilte dem i et meget godt lys. Da fortjener de å svi.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: oivindgsøndag 09. mai 2021, klokken 21:09
Minner om annonsen. Det står ikke noe om at det er på vinteren, og det står ikke at rekkevidden faktisk er 470km, men at den er 470km i henhold til WLTP. P2 klarer å kjøre fra Oslo til Hemsedal og tilbake på uten å lade, riktignok på sommeren. Jeg blir overrasket hvis kjøperne blir tilkjent erstatning, noe som i så fall er synd for de få som har kjøpt bilen med et behov for 470 kilometer faktisk rekkevidde på vinteren.

Mulig at de kan bli dømt for villedende markedsføring.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: dundunsøndag 09. mai 2021, klokken 21:27
Sitat fra: oivindg på søndag 09. mai 2021, klokken 21:09
Minner om annonsen. Det står ikke noe om at det er på vinteren, og det står ikke at rekkevidden faktisk er 470km, men at den er 470km i henhold til WLTP. P2 klarer å kjøre fra Oslo til Hemsedal og tilbake på uten å lade, riktignok på sommeren. Jeg blir overrasket hvis kjøperne blir tilkjent erstatning, noe som i så fall er synd for de få som har kjøpt bilen med et behov for 470 kilometer faktisk rekkevidde på vinteren.

Mulig at de kan bli dømt for villedende markedsføring.

Jeg tenker det er sånne saker som dette rettsvesenet er laget for å løse.

Bør "med god margin" tolkes som "går akkurat om været er rett, bilen er lett lastet og man dropper AC"?
Kan man forvente at kundene forstår at "boltre seg i skianlegget" på ingen måte impliserer at man kan stå på ski fordi det bare gjelder om sommeren?
Er rekkevidde en viktig faktor ved kjøp av elbil for kunder som ikke frekventerer elbilfora?

Sånne ting.

Jeg elsker Polestaren min, kanskje beste fornuftige bilen jeg har hatt. Velger den 10/10 ganger fremfor X-en som står i garasjen til når hele familien skal på tur. Men firma som tar lett på å snakke sant til kundene bør svi skikkelig selv om produktene er bra.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 10. mai 2021, klokken 14:20
Sitat fra: oivindg på søndag 09. mai 2021, klokken 21:09
Minner om annonsen. Det står ikke noe om at det er på vinteren, og det står ikke at rekkevidden faktisk er 470km, men at den er 470km i henhold til WLTP. P2 klarer å kjøre fra Oslo til Hemsedal og tilbake på uten å lade, riktignok på sommeren. Jeg blir overrasket hvis kjøperne blir tilkjent erstatning, noe som i så fall er synd for de få som har kjøpt bilen med et behov for 470 kilometer faktisk rekkevidde på vinteren.

Mulig at de kan bli dømt for villedende markedsføring.
...


Det er WLTP kombinert rekkevidde fra typegodkjenning i Europa som produsentene/importørene/forhandlerene er pålagt å opplyse. Vi ser f.eks. at importøren RSA Bil for Maxus og BYD har "glemt" å opplyse at de presenterte WLTP urban syklus (en av 4 delsykluser) som WLTP rekkevidde - en halvsannhet som er villedende markedsføring.

I følge EU direktiv 1999/94/EC med tillegg fra EU kommisjonen av 31.5.2017 skal WLTP resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert syklus) alltid opplyses, men man kan også presentere resultater fra delsykluser i tillegg.

Dersom Polestar også har "glemt" å opplyse om den korrekte WLTP verdien (altså resultatet fra kombinert syklus), men bruker "WLTP rekkevidde" uten å opplyse at dette bare gjelder 1 eller 2 av delsyklusene - så er det uten tvil villedende markedsføring i tillegg til de stedsnavnene de brukte i opprinnelig reklame.

Det som er rart er at Polestar ikke kunne gi et raskt svar til NAF om det var "WLTP kombinert syklus" som ble brukt i markedsføring (og som de teknisk sett har lov til å bruke i markedsføring), eller om det gjelder en av WLTP delsyklusene.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: hELgenenmandag 10. mai 2021, klokken 15:18
Bare et hjertesukk - det hadde vært fantastisk om Polestar 2 sine WLTP tall hadde vært like sikre som BMW sine f.eks  på iX3. Det er jo slik vi alle ønsker å kunne lese WLTP tallene. Jeg finner det ganske snodig at det dukker opp WLTP tall hos enkelte som ikke har rot i virkeligheten, mens det hos andre stemmer ganske bra.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Vaduzmandag 10. mai 2021, klokken 16:54
Sitat fra: oivindg på søndag 09. mai 2021, klokken 21:09
Minner om annonsen. Det står ikke noe om at det er på vinteren, og det står ikke at rekkevidden faktisk er 470km, men at den er 470km i henhold til WLTP. P2 klarer å kjøre fra Oslo til Hemsedal og tilbake på uten å lade, riktignok på sommeren. Jeg blir overrasket hvis kjøperne blir tilkjent erstatning, noe som i så fall er synd for de få som har kjøpt bilen med et behov for 470 kilometer faktisk rekkevidde på vinteren.

Mulig at de kan bli dømt for villedende markedsføring.

Såvidt meg bekjent er det å «boltre seg i skianlegget» en ganske spesifikk vinteraktivitet. Tror ikke det kan være noe tvil om det nei. Jeg kjenner ingen som noensinne har reist til Hemsedal for å kose seg i skianleggene sommerstid;)
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: oivindgmandag 10. mai 2021, klokken 20:33
Sitat fra: Vaduz på mandag 10. mai 2021, klokken 16:54
Såvidt meg bekjent er det å «boltre seg i skianlegget» en ganske spesifikk vinteraktivitet. Tror ikke det kan være noe tvil om det nei. Jeg kjenner ingen som noensinne har reist til Hemsedal for å kose seg i skianleggene sommerstid;)
Jeg har faktisk vært der på sommerstid. Fint å ta heisen innover fjellet og gå tilbake igjen. :)
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 10. mai 2021, klokken 21:53
Sitat
Jeg har faktisk vært der på sommerstid. Fint å ta heisen innover fjellet og gå tilbake igjen. :)

He he lek med ord. Her snakker vi nok trolig at det fra Polestar sin side er tenkt vinter kjøring.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Vaduztirsdag 11. mai 2021, klokken 07:32
Det er alltid mulig å kverulere ord og semantikk i det uendelige, men det handler om hva budskapet formidlet til folk og hvordan det blir oppfattet av 99% av de som leser det, og da er det ingen tvil. Heldigvis er nok rettsapparatet smartere enn som så. Feilaktig markedsføring er det definitivt. Om kjøpere skal tilkjennes erstatning er jeg ikke sikker på om er noen løsning, burde holde med en bot!
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Otirsdag 11. mai 2021, klokken 10:50
Dem som vurderer å ta saken gjennom tilbudet fra Kapatens vil jeg anta gjør klokt i å kontakte Forbrukerrådet/Forbrukertilsynet da de kan ta saken kostnadsfritt og uten risiko samt en beholder hele erstatningsbeløp selv, slik jeg har forstått.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 11. mai 2021, klokken 22:21
Sitat fra: O på tirsdag 11. mai 2021, klokken 10:50
Dem som vurderer å ta saken gjennom tilbudet fra Kapatens vil jeg anta gjør klokt i å kontakte Forbrukerrådet/Forbrukertilsynet da de kan ta saken kostnadsfritt og uten risiko samt en beholder hele erstatningsbeløp selv, slik jeg har forstått.
Høres ut som den beste fremgangsmåten :+1:
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Craltirsdag 11. mai 2021, klokken 23:03
Jeg gikk fra en eNiro wltp oppgitt tall på 455 - til en Polestar på 470 etter samme målestokk.

Jeg forventet minst samme rekkevidde på Polestaren (i mitt hode, mer aerodynamisk, større batteri men også tyngre, og flere hester)

Jeg var skeptisk til mangel på varmepumpe, men de skrøt selv av lange rekkevidde også om vinteren.

Så, ja, jeg er skuffet over rekkevidden. Burde jeg visst bedre? Kanskje, men burde jeg ikke kunne forventet når bil a oppgir lengre rekkevidde enn bil b, så går bil a lengre?

Jeg _trodde_ når jeg kjøpte Polestaren at jeg kunne prøvekjørebilen i 14 dager, og så levere den tilbake, om den ikke sto til forventingene. Det jeg ikke hadde fått med meg var at jeg ikke kunne kjøre mer enn 1000 km, jeg hadde tenkt å prøve å se om rekkevidden var som forventet (ved å kjøre Moss - Bergen og tilbake) men fant jo ut rett før jeg overtok bilen at jeg hadde oversett "eller 1000km" jeg valgte likevel å ta ut bilen.


Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 12. mai 2021, klokken 00:05
Sitat fra: Cral på tirsdag 11. mai 2021, klokken 23:03
Jeg gikk fra en eNiro wltp oppgitt tall på 455 - til en Polestar på 470 etter samme målestokk.
..
Hvis e-Niro bruker korrekt WLTP kombinert (snitt av alle 4 sykluser som kreves for typegodkjenning), mens Polestar bare har plukket utdrag av 1 eller 2 sykluser av WLTP (avvik fra typegodkjenning) så har de IKKE brukt samme målestokk.
Det her noen produsent/importør/forhandler faktisk lurer deg fordi de IKKE bruker samme målestokk.
Syns at dette ikke har blitt slått hardt ned på tidligere. Importøren RSA BIL bruker slike "jukse tall" helt bevisst, dessverre har vi ikke fasiten for Polestar enda, men det tyder ikke bra når de ikke raskt kan bekrefte at det er resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert) som er brukt i markedsføring.

Trist at en må sette seg til de grader inn i hva slike rekkeviddetall egentlig betyr når det burde være "samme målestokk".
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 12. mai 2021, klokken 00:07
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 12. mai 2021, klokken 00:05
Sitat fra: Cral på tirsdag 11. mai 2021, klokken 23:03
Jeg gikk fra en eNiro wltp oppgitt tall på 455 - til en Polestar på 470 etter samme målestokk.
..
Hvis e-Niro bruker korrekt WLTP kombinert (snitt av alle 4 sykluser som kreves for typegodkjenning), mens Polestar bare har plukket utdrag av 1 eller 2 sykluser av WLTP (avvik fra typegodkjenning) så har de IKKE brukt samme målestokk.
Det her noen produsent/importør/forhandler faktisk lurer deg fordi de IKKE bruker samme målestokk.

Jeg savner Elbilforeningen på denne ballen. Jeg prøvde å ta det opp da jeg var tillitsvalgt fra min lokalforening...
Syns at dette ikke har blitt slått hardt ned på tidligere. Importøren RSA BIL bruker slike "jukse tall" helt bevisst, dessverre har vi ikke fasiten for Polestar enda, men det tyder ikke bra når de ikke raskt kan bekrefte at det er resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert) som er brukt i markedsføring.

Trist at en må sette seg til de grader inn i hva slike rekkeviddetall egentlig betyr når det burde være "samme målestokk".
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Polestaronsdag 12. mai 2021, klokken 07:11
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 12. mai 2021, klokken 00:05
Sitat fra: Cral på tirsdag 11. mai 2021, klokken 23:03
Jeg gikk fra en eNiro wltp oppgitt tall på 455 - til en Polestar på 470 etter samme målestokk.
..
Hvis e-Niro bruker korrekt WLTP kombinert (snitt av alle 4 sykluser som kreves for typegodkjenning), mens Polestar bare har plukket utdrag av 1 eller 2 sykluser av WLTP (avvik fra typegodkjenning) så har de IKKE brukt samme målestokk.
Det her noen produsent/importør/forhandler faktisk lurer deg fordi de IKKE bruker samme målestokk.
Syns at dette ikke har blitt slått hardt ned på tidligere. Importøren RSA BIL bruker slike "jukse tall" helt bevisst, dessverre har vi ikke fasiten for Polestar enda, men det tyder ikke bra når de ikke raskt kan bekrefte at det er resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert) som er brukt i markedsføring.

Trist at en må sette seg til de grader inn i hva slike rekkeviddetall egentlig betyr når det burde være "samme målestokk".
Hvorfor antyder du at Polestar har selektivt plukket tall fra WLTP? At WLTP får varierende utslag mellom forskjellige bilmodeller, bør være enkelt å forstå, eller i det minste akseptere.

Polestar 2 - Tekniske data (på svensk):
https://www.polestar.com/bynder-assets/m/5d18a211b630478e

Räckvidd (kombinerad körning) 470 km WLTP
Räckvidd (stadskörning) 560 km WLTP
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: hELgenenonsdag 12. mai 2021, klokken 08:11
560 km bykjøring. Da regner de sikkert med km bak på lasteplanet til en redningsbil. Det er klin umulig å oppnå noe slikt i praksis. Problemet her er at de lar produsenten selv måle. Disse WLTP testene burde vært utført av uavhengige.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: oivindgonsdag 12. mai 2021, klokken 12:54
Sitat fra: hELgenen på onsdag 12. mai 2021, klokken 08:11
560 km bykjøring. Da regner de sikkert med km bak på lasteplanet til en redningsbil. Det er klin umulig å oppnå noe slikt i praksis. Problemet her er at de lar produsenten selv måle. Disse WLTP testene burde vært utført av uavhengige.
Tipper at det er WLTP-standarden som er problemet, fremfor at det er jukset med testene.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: dundunonsdag 12. mai 2021, klokken 15:43
Det er jo derfor veldig kjekt at Polestar kommer med et enkelt etterprøvbart eksempel! Man må selvsagt definere "god margin", men ellers er det jo enkelt å sjekke om bilen går t/r Hemsedal.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Omandag 24. mai 2021, klokken 15:39
Er det noen som vurderer å ta denne "rekkevidde saken" på egenhånd med egen advokat eller eksempelvis gjennom NAF-advokat eller lignende?
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: mroekmandag 24. mai 2021, klokken 16:33
Sitat fra: O på mandag 24. mai 2021, klokken 15:39
Er det noen som vurderer å ta denne "rekkevidde saken" på egenhånd med egen advokat eller eksempelvis gjennom NAF-advokat eller lignende?

Tvilsomt at noen er dumme nok til det. Dyrt og helt fånyttes. Var jo nylig en på YT som kjørte Oslo-Hemsedal skisenter tur-retur uten å lade langs veien. Riktignok på sommerføre, men den famøse annonsen nevnte ikke vinter spesielt. Det er en tolkning, og selv om det er naturlig å tenke slik, så står det ikke det.

Glem dette. Blir aldri noe ut av det. Er du misfornøyd med rekkevidden, så selg bilen og kjøp en frosk.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: ReneMonsdag 26. mai 2021, klokken 09:25
Sitat fra: mroek på mandag 24. mai 2021, klokken 16:33
Sitat fra: O på mandag 24. mai 2021, klokken 15:39
Er det noen som vurderer å ta denne "rekkevidde saken" på egenhånd med egen advokat eller eksempelvis gjennom NAF-advokat eller lignende?

Tvilsomt at noen er dumme nok til det. Dyrt og helt fånyttes. Var jo nylig en på YT som kjørte Oslo-Hemsedal skisenter tur-retur uten å lade langs veien. Riktignok på sommerføre, men den famøse annonsen nevnte ikke vinter spesielt. Det er en tolkning, og selv om det er naturlig å tenke slik, så står det ikke det.

Glem dette. Blir aldri noe ut av det. Er du misfornøyd med rekkevidden, så selg bilen og kjøp en frosk.

Videoen er ganske imponerende! Han kjører til og med på 20 tommer felger og ankommer Oslo med 11 prosent batteri igjen ;)
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Vaduzmandag 31. mai 2021, klokken 11:14
Bjørn nyland kjørte om sommeren og kom opp med 29% SOC, tom bil og fin temperatur, så da gjør det vel nesten ikke noe om det er sommer eller vinter som hevdes i reklamen:p ABRP sier at 2022 modellen har 39% SOC fremme ved circle K Geilo fra oslo, midt på sommeren under perfekte forhold, så det skal nok holde hardt;)
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: oivindgmandag 31. mai 2021, klokken 11:33
Sitat fra: Vaduz på mandag 31. mai 2021, klokken 11:14
Bjørn nyland kjørte om sommeren og kom opp med 29% SOC, tom bil og fin temperatur, så da gjør det vel nesten ikke noe om det er sommer eller vinter som hevdes i reklamen:p ABRP sier at 2022 modellen har 39% SOC fremme ved circle K Geilo fra oslo, midt på sommeren under perfekte forhold, så det skal nok holde hardt;)
Det er Hemsedal som er destinasjonen det dreier seg om i reklamen, ikke Geilo.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: Vaduzmandag 31. mai 2021, klokken 12:43
Ja sorry, ble helt kortslutning, ABRP sier 44% SOC ved ankomst Hemsedal, så 15% forskjell, ville ikke satset på tur-retur dit allikevel, selv sommerstid tror jeg.
Tittel: Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
Skrevet av: hELgenenmandag 31. mai 2021, klokken 12:53
https://www.elbil24.no/nyttig/denne-testen-viser-at-naf-kan-ha-en-darlig-sak-mot-polestar/73804973