Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: carlings på onsdag 21. april 2021, klokken 20:51

Tittel: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: carlingsonsdag 21. april 2021, klokken 20:51
Er det noe med erfaring som kan gi noen referansepunkter?

Jeg kjører i dag en 2014 Golf mk7 og synes det er vanskelig å finne god informasjon. Mange sier at bilen bråker, men uten å si hva de sammenligner med. Jeg trenger ikke Mercedes-isolering, men ønsker heller ikke særlig mer motorvei-lydnivå enn jeg allerede har.

Flott om noen vil dele noen beskrivelser (har sjekket decibel-charts men ble ikke særlig klokere...)
Tittel: Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 21. april 2021, klokken 21:30
Tesla Bjørn på YouTube tester dette stadig og har tabeller for de fleste elbiler. Viktig å huske at 10 db forskjell gir dobbling av lydnivå. Mao er en bil målt til 65 og en annen 75, så er opplevd støy i den siste dobbelt av den første. Tesla er ikke av de beste..
Exit: mikset effekt og opplevd lydnivå.
Tittel: Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: daktarionsdag 21. april 2021, klokken 21:32
Du bør nok teste på veier du kjenner godt, back-to-back mot egen bil.

Personlig blir det mye hjulstøy og vindstøy i høy fart, slik at vi må heve stemmen når vi skal snakke på motorveien. På e-tron f.eks. kunne man viske til hverandre, og du hørte ikke om du kjørte på grus eller asfalt. Jeg har kjørt noen e-golf leiebil, og de var ganske stille men har jo en helt annen dekkdimensjon. Men jeg foretrekker Model 3 foran en spartansk A4 leiebeil med bensinmotor mtp totalopplevelse, selv om sistnevnte har noe mindre støy.

En sak til på Youtube så får du et inntrykk all den gang TB bruker samme mic på sine tester. Noen videoer har lite bakgrunnstøy, andre har mer.
Tittel: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: turfsurfonsdag 21. april 2021, klokken 21:42
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 21. april 2021, klokken 21:30
Viktig å huske at 3 db forskjell gir dobbling av lydnivå. Mao er en bil målt til 65 og en annen 68, så er opplevd støy i den siste dobbelt av den første. Tesla er ikke av de beste...
Dette er faktisk helt feiltolket. Det er riktig at en økning på 3dB er en dobling av effekt, men det er og regnet som laveste forskjellen i lydnivå man kan skille. 10dB høyere oppleves som en dobling.
Tittel: Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 21. april 2021, klokken 21:59
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. april 2021, klokken 21:42
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 21. april 2021, klokken 21:30
Viktig å huske at 3 db forskjell gir dobbling av lydnivå. Mao er en bil målt til 65 og en annen 68, så er opplevd støy i den siste dobbelt av den første. Tesla er ikke av de beste...
Dette er faktisk helt feiltolket. Det er riktig at en økning på 3dB er en dobling av effekt, men det er og regnet som laveste forskjellen i lydnivå man kan skille. 10dB høyere oppleves som en dobling.

Du har rett 😀
Det greieste er nok å prøve. Utrolig store forskjeller på hvor mye støy forskjellig asfalt generer og dekk.
Tittel: Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: carlingsonsdag 21. april 2021, klokken 22:15
Takk for alle innspill — jeg har sett Teslabjørns tabeller, men er også kjent med at decibel-målinger ikke alltid gjenspeiler opplevd lydnivå.

For dere med god erfaring med M3, er det en bestemt hastighet der støyen for alvor melder seg? Altså at den feks er like stille som konkurrenter i 80km/h, men så fra 100 så går innslaget av støy til værs?
Tittel: Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: Tjafsarenonsdag 21. april 2021, klokken 22:35
Viktigste er å drite i store felger og gå for 18'' om du er bekymra.
Tittel: Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: turfsurftorsdag 22. april 2021, klokken 06:45
Sitat fra: carlings på onsdag 21. april 2021, klokken 22:15
For dere med god erfaring med M3, er det en bestemt hastighet der støyen for alvor melder seg? Altså at den feks er like stille som konkurrenter i 80km/h, men så fra 100 så går innslaget av støy til værs?
Bare for å si det med en gang: Model 3 er ikke en bråkete bil. Den er dog ikke like stille som de beste. Vi kan fint snakke sammen uansett vei i Norge. Har ikke prøvd den på kontinentet enda.

Men, for å svare på spørsmålet ditt: Hjulstøyen synes jeg er ganske lineært økende, vindstøy merkes først i 80 sone og høyere.

En ting å være obs på hvis du skal prøvekjøre i disse dager og det er en kjølig dag, er at sommerdekk støyer ekstra mye før de blir varme. Så kjører man ut på dårlig asfalt med kalde sommerdekk så er ikke det typisk for støybildet.
Tittel: Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: Syklisttorsdag 22. april 2021, klokken 09:26
Støy er subjektivt, siden folk reagerer forskjellig på forskjellige frekvenser.

Problemet med Model 3 er dekkstøy, særlig på grov asfalt.  Mitt inntrykk er at det er mer støy i Model 3 på landevei med grov asfalt i 80 km/t enn i vår Corsa-e.  På motorvei i 110 km/t med god asfalt, er Model 3 relativt stillegående, siden det er lite vindstøy.

Tyske ADAC har grundige biltester (https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/autotest/) med støymåling tilgjengelig på nett, også for eldre biler. Innvendig støy i Model 3 ble her målt til 68.8 dB(A) i 130 km/t.
Tittel: Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: nosi1202torsdag 22. april 2021, klokken 09:38
Sitat fra: carlings på onsdag 21. april 2021, klokken 20:51
Er det noe med erfaring som kan gi noen referansepunkter?

Jeg kjører i dag en 2014 Golf mk7 og synes det er vanskelig å finne god informasjon. Mange sier at bilen bråker, men uten å si hva de sammenligner med. Jeg trenger ikke Mercedes-isolering, men ønsker heller ikke særlig mer motorvei-lydnivå enn jeg allerede har.

Flott om noen vil dele noen beskrivelser (har sjekket decibel-charts men ble ikke særlig klokere...)

Mercedes-isolering kan være så mangt. Jeg hadde 2016 C-klasse på punkteringsfrie 19". Det var alt annet enn stille.
Tittel: Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: Thalgartorsdag 22. april 2021, klokken 09:46
Mi erfaring:

1. Støyen var verre i starten på nye dekk. Kan vera placebo, eller reelt. Støy gjekk i alle fall frå å vera noko eg tenkte over, til å ikkje registrerast på radaren.
2. Om det er plagsomt er først og fremst avhengig av to ting: Kor ein køyrer, og om ein likar å ha på musikk eller ikkje. Musikkanlegget i M3 er så fHadde eg køyrt grove delar av E18 i Vestfold med 110-grense dagleg kan det vera at eg hadde brydd meg. Køyrer du derimot stort sett vegar med 80-grense ville eg aldri bekymra meg.
Tittel: Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: Kjetil1986torsdag 22. april 2021, klokken 19:22
Slenger inn min erfaring:

Har tidligere hatt e-golf og ioniq.

Kjører nå model 3 long range 2021, 19 tommers felger med sommerdekk. Jeg syns ikke at det er noe spesiell støy å snakke om i det hele tatt.

Husker jeg prøvekjøre en model 3 performance i fjor sommer. Hadde hørt at "alle" syns model 3 bråket noe forferdelig. Så jeg ble veldig positivt overrasket.

Legger til at jeg aldri har prøvekjørt etron, eqc, i
pace eller noen av de bilene som går for å være veldig stille. Så har ikke noen referanser på de.

Støy er som alt annet, individuelt. Man må vel nesten bare prøvekjøre for å sjekke det ut selv.
Tittel: Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: carlingstorsdag 22. april 2021, klokken 20:08
Prøvekjøring må jeg få til, men godt å høre at en annen Golf-eier ikke reagerte særlig på overgangen til M3 mht støy! Takk alle sammen.
Tittel: Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: pekletorsdag 22. april 2021, klokken 20:11
Fikk på sommerhjul (PS4 18") i dag - veldig merkbar forskjell fra vinter (Hakka 18"). Riktignok bare 10 grader i dag, så hard gummi. Men jeg finner stadig at jeg kjører mellom hjulsporene, da asfalten er mindre slitt og grov der.

Min referanse er en Lexus CT, som opplevdes stillere, men ikke helt relevant sammenligning da den hadde så mye mindre hjuldimensjoner (205/55-16)

Uansett, støyen er vel faktisk mitt eneste ankepunkt mot bilen. Nå spurte du vel om "nyere Model 3", og min er 2019, så ta det med i beregningen. Personlig syns jeg støyen er i overkant, men ville likevel valgt samme bil igjen i dag.
Tittel: Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: ChristRfredag 23. april 2021, klokken 13:06
Jeg kommer fra Skoda CitigoE iV til 2021 TM3 LR.

Før levering noterte jeg meg at VW e-Up og 2021 TM3 LR hadde kommet ganske likt ut i Teslabjørns støytest på vinterdekk. Dette bekymret meg noe, spesielt da jeg hadde kjørt TM3 tidligere uten å bli nevneverdig plaget av støy:

Tesla Model 3 LR
80 km/t - 66,2
100 km/t - 69,1   
120 km/t - 71,3

VW e-Up   
80 km/t - 66,3
100 km/t - 69,3   
120 km/t - 71,3

Det er mulig det er dårlige støyisolering i Citigo enn i e-Up. Jeg har ikke kjørt e-Up. Uansett synes jeg det støyet for mye i Citigo. Det var noe utfordrende å snakke i telefon over 90 km/t.

Poenget mitt er. Til tross for like ganske like verdier, opplever jeg støynivået som betraktelig bedre i TM3. Jeg kan endelig høre samtaler. Når det er sagt, TM3 kunne gjerne vært stillere, men jeg lever godt med den.
Tittel: Sv: Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker
Skrevet av: turfsurffredag 23. april 2021, klokken 14:54
Sitat fra: ChristR på fredag 23. april 2021, klokken 13:06
Når det er sagt, TM3 kunne gjerne vært stillere, men jeg lever godt med den.
God oppsummering.