Elbilforum.no
Bilmerker => Toyota / Lexus => bZ4 => Emne startet av: Electric cars in Norway på søndag 18. april 2021, klokken 18:01
Kl 03.20 norsk tid.
Shanghai.
https://dinside.dagbladet.no/motor/toyotas-forste-elbil-vises-mandag/73652200
Kopi:
Elbil fra Toyota til Norge
Toyotas første elbil vises mandag
Mandag viser Toyota fram sin første elektriske bil - en SUV på størrelse med VW ID.4. Fabrikken skal allerede ha produksjonsdatoer reservert for norske kunder.
Det er på bilutstillingen i Shanghai i Kina mandag morgen klokken 03.20 norsk tid, at Toyota viser fram bilen for første gang. Foreløpig er det ikke så mye Toyota har avslørt om den nye elbilen, bortsett fra at det er en mellom-klasse SUV som skal bygges på fabrikkens helt nye e-TNGA plattform og får modell-betegnelsen BZ. Det siste er en forkortelse for «Beyond Zero», som blir betegnelsen på alle Toyotas elektriske biler.
Størrelsen på bilen blir omtrent som dagens Rav4 hybrid, men trolig blir akselavstanden litt lenger for å gi plass til batteriet.
Ny type batterier?
Hvilke batteripakker og rekkevidder den nye bilen får, er ennå ikke offentliggjort. Toyota har lenge jobbet med en helt ny type batterier, såkalt «solide state», som skal gi betydelig lengre rekkevidde og kortere ladetid enn dagens litium ion batteriet. Planen var at disse skulle demonstreres under Tokyo-OL i 2020.
Se mer her på betalingsmur:
https://www.japantimes.co.jp/news/2019/04/16/business/corporate-business/toyota-unveils-first-electric-suvs-shanghai-motor-show/
Og her:
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Electric-cars-in-China/Toyota-takes-wraps-off-first-electric-vehicle-in-China2
Se også denne:
https://bil24.no/her-er-fronten-til-toyotas-elbil/
Se her ja. :+1: lenke fra YouTube sin livesending: https://youtu.be/S_R4s04DNRo
Kopi:
Bilen får ifølge Toyota et firehjulstrekk-system som gir den ekte offroad-egenskaper. Det skjer med to motorer på for- og bakakselen, som vil sørge for at de hjulene som har best veigrep alltid vil få tilført mest kraft. E-TNGA plattform, som bilen er bygget på, er utviklet i samarbeid med Subaru, som i likhet med Toyota har lang erfaring med firehjulstrekk.
BATTERI OG REKKEVIDDE: Foreløpig har ikke Toyota avslørt størrelsen på batteriet eller rekkevidden på bZ4X. Bilen får imidlertid egne solceller som skal lade batteriet. I tillegg lover Toyota teknologi som gir god rekkevidde også i kulde.
https://dinside.dagbladet.no/motor/her-er-toyotas-nye-elbil/73658562
De viste bilen ja, men null info om rekkevidde og pris. Ganske vag lansering etter min mening, så og si null tekniske detaljer. Levering midten av 2022, da har til og med jeg kjøpt meg en bil i god tid før den kommer.
Toyota kommer sent, men de kommer nok med et godt produkt. Da er det vel grunn til å tro at det kommer en kliss lik Subaru også.
Dersom Toyota klarer en pris ned til 500k med 4x4 og minst 75 kWh batteri så kan dette bli en storselger av dimensjoner i Norge/verden.
Etablert en gruppe der vi kan dele info:
https://www.facebook.com/groups/222876866193560
Sitat fra: Moas på mandag 19. april 2021, klokken 10:54
Dersom Toyota klarer en pris ned til 500k med 4x4 og minst 75 kWh batteri så kan dette bli en storselger av dimensjoner i Norge/verden.
Enig. Regner med at Toyota klarer 1.500 kilo hengervekt og noe større bagasjerom enn Aryia med firehjulsdrift.
Jeg har sendt melding og bedt admin her inn om å opprette et eget delforum for bZ4 her på Toyota forumdelen.
Dersom pris er rett så kan dette bli en kioskvelter, som vi sa i gamle dager når vi kjøpte bøkene og avisene i kioskene.... husker dere den tiden?
Sitat fra: jman76 på mandag 19. april 2021, klokken 09:06
Toyota kommer sent, men de kommer nok med et godt produkt. Da er det vel grunn til å tro at det kommer en kliss lik Subaru også.
Mener jeg leste at det kommer en nesten lik Subaru - men ikke helt lik. Samme plattform. Subaru skulle sette på sin signatur elementer for å skille den fra bZ4.
Da ser det ut til at Subaruen ganske likt som Toyotaen.
https://www.tu.no/artikler/subaru-skal-lansere-el-suv/510086
Like jalla lansering som Toyota, ingen nyttig info
Noe nytt her? Vært lite nytt om bilen siden lansering.
Fjernet.
RJK :+1: takker. Jeg bomma her. Slettet innlegg. Sletter du også i ditt innlegg (mitt innhold) så ingen blir helt forvirret her inne og ser feil priser på feil bil.
noen som vet hvor mye kjøtt det er på ryktene om av bz4x blir en re-bodied byd tang?
https://youtu.be/xR58vL0siDY
Kan bestilles fra 2 desember:
https://www.tv2.no/broom/14322874/
Ser ut som de har kvittet seg med yoke`en
Skuffende synes jeg. Burde hatt større batteri og større bagasjerom. Hvis prisen blir latterlig lav er det en annen sak, bør koste mindre enn id4
Sitat fra: Chimp på fredag 29. oktober 2021, klokken 12:21
Skuffende synes jeg. Burde hatt større batteri og større bagasjerom. Hvis prisen blir latterlig lav er det en annen sak, bør koste mindre enn id4
Enig. Viser jo bare at de ikke er særlig interessert i å selge elbil. (Noe de for øvrig har uttalt flere ganger)
Sitat fra: Chimp på fredag 29. oktober 2021, klokken 12:21
Skuffende synes jeg. Burde hatt større batteri og større bagasjerom. Hvis prisen blir latterlig lav er det en annen sak, bør koste mindre enn id4
Med tanke på hvor overprisa lexus ux300 er så tviler på denne blir særlig billig, vil tippe 400k for forhjulstrekk og 450k for 4x4
Var ikke akkurat noe spenstige greier dette.
Måtte tatt en kamp med meg selv om jeg hadde vurdert å kjøpe den. Føles ikke riktig å kjøpe elbil av det selskapet i verden som driver mest med lobbyvirksomhet mot elbiler.
Om bilen kommer med bladebatterier, vil dette gi et konkurransemessig fortrinn, om disse virkelig er brannsikre.
SitatDa vi spør Carlucci om dette samarbeidet gjelder Blade batteriene, vrir han seg i stolen, og vi får et noe flyktig svar. -La oss si at du sier det, fortalte han.
https://www.elbil24.no/nyheter/flere-detaljer-om-elbilen-toyota-bz4x/73685887
Utseendemessig har de også en vei å gå. Hadde skjermene vært lakkert ville det se bedre ut.
Det blir nok flere valg vil jeg tro. Ut fra prototypen å dømme ser det ut som kontrastlakkering. Men det er jo også mange som liker svarte plastskjermer for en røff offroad-look.
Er det noe fornuftig årsak til at bilfabrikkene igjen har begynt å legge på skjermbuer med plast på utsiden?
Dette kom jo på Golf GTI og flere andre tidlig på 80 tallet. Var jo da skikkelige rustfeller, kan de fortsatt bli det, eller er den faren eliminert?
Hva er greia med Toyota og design..? Slenger inn noen former og farger her og der som ikke henger sammen med noe annet i det hele tatt. Stygger ned bilene sine så grasalt... ::)
Sitat fra: Radiobil1 på lørdag 06. november 2021, klokken 10:17
Er det noe fornuftig årsak til at bilfabrikkene igjen har begynt å legge på skjermbuer med plast på utsiden?
Det forteller jo at det er en SUV... Og at dette er bilen for deg hvis parkeringsplassen utenfor hytta ikke er asfaltert.