Elbilforum.no
Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: FaradayCage på lørdag 17. april 2021, klokken 11:31
E55 ned i pris og E50 opp i pris.
Hvordan skal det tolkes?
Justering for å prøve å konkurrere med iX for E55, mens E50 i praksis er i ferd med å gå ut av sortimentet?
Hvor er kilden?
Bilde fra FB gruppen under. Kan dette være kilden?
FaradayCage, stemmer dette?
Sitat fra: Leaftekna2018 på lørdag 17. april 2021, klokken 11:45
Hvor er kilden?
Ligger ny prisliste på audi.no
96 sider PDF
Her:
https://www.audi.no/dam/nemo/no/pricelists/Prisliste-Audi-e-tron.pdf
Jeg så ikke denne komme 8)
Kan det være en tilpasning til at Q4 skal ha "sin" plass i segmentet? Ved å gjøre prisdifferansen på 50 og 55 mindre, vil flere legge i tillegget for å få 55, mens de som nå kjøper 50, heller lander på den noe mindre Q4 siden plassen ikke er veldig mye mindre, men rekkevidden blir bedre?
Jeg lurer på hvor lenge Møller kan operere med begrepet «kundefordel».
Oppskriften er jo å ha en modell i prislisten som ingen kjøper som er grovt overpriset, så de kan gi en kundefordel på +120K på pakkene.
e-tron 50 blir vel helt borte på salgsstatistikken nå, og det tyder vel på at den i praksis forsvinner. Salget ville nok blitt lavt uansett etter at Q4 e-tron kom, så dette er vel nærmest å regne som aktiv dødshjelp ;)
Sitat fra: Trond.m på mandag 19. april 2021, klokken 06:15
Jeg lurer på hvor lenge Møller kan operere med begrepet «kundefordel».
Oppskriften er jo å ha en modell i prislisten som ingen kjøper som er grovt overpriset, så de kan gi en kundefordel på +120K på pakkene.
..
Noe OT, men det likner "taktikken" til Renault med Zoe som har hatt 25.000 "kampanjetilbud" siden ZE 50 kom ut, inntil i vinter hvor de satte opp "listeprisen" med 10.000 og kom med nytt "kampanjetilbud" på 35.000.....
I Q4 pristråden har en laget en helt grei utgave av den som kom på 671 000 uten vinterdekk.......
Tror det er Møller som har en intern pris strategi mellom sine modeller. Det er vel ikke plass til E-tron 50 lengre?
Sitat fra: Counterpointer på mandag 19. april 2021, klokken 17:24
Tror det er Møller som har en intern pris strategi mellom sine modeller. Det er vel ikke plass til E-tron 50 lengre?
Det tror jeg og. Tror og ur-etron forsvinner når etron Q6 kommer.
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. april 2021, klokken 18:59
Sitat fra: Counterpointer på mandag 19. april 2021, klokken 17:24
Tror det er Møller som har en intern pris strategi mellom sine modeller. Det er vel ikke plass til E-tron 50 lengre?
Det tror jeg og. Tror og ur-etron forsvinner når etron Q6 kommer.
Hmmm, det koster jo en del med utfasing en bilmodell.
Husk at 2018 ikke er så lenge siden.
Kan strategien i steden være at ur-etron få leve lenge, feks i 10 år til, men heller bare leveres til de markedene som alltid ligger etter.
Slik at når etron Q6 kommer så fases over tid ur-etron ut fra Norge og andre land der elbil markedet har kommet lengst men så selges de i de mer mindre utviklede landene da i mange år til?
Bare en tanke jeg hadde.
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. april 2021, klokken 19:53
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. april 2021, klokken 18:59
Hmmm, det koster jo en del med utfasing en bilmodell.
Husk at 2018 ikke er så lenge siden.
Vet ikke jeg. Hvis etron leveres ut 2022 har den jo fått 4 år. Skjønner ikke helt hvordan Etron Q6 skal bli mindre enn etron og større enn Q4. Den er jo bygd på samme plattform som nye A6, og den ser jo ut til å bli like lang og bred som ur-etron. Rart om ikke Q6 blir like stor.
Da må det i så fall være kunstig m.t.p. utstyr man ikke får i Q6. Samtidig så har Q6 800V lading og garantert bedre rekkevidde.
Og samtidig er det ingen biler som deler plattform med etron, så lite synergieffekter å hente. IMO var etron en gap-filler for å få noe på markedet raskt nok, frem til de dedikerte elbilplatformene var på plass.