Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq 5 => Emne startet av: Forstmann på søndag 11. april 2021, klokken 17:51

Tittel: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: Forstmannsøndag 11. april 2021, klokken 17:51
Rask ladehastighet er et av argumentene for Ioniq 5. Er det noen som har satt seg inn i hvordan den lader på 400v lynladere?

Leser noen steder at Taycan, som også har 800v-system og superrask lader, som standard kun kan utnytte maks 50kw på 400v ladere. Det skal også finnes tilleggsutstyr til den som kan gi opptil150kw.

Sjekket lynladerne i mitt nærområde, og det er bare 400v. 50kw er for lite idag, og det er foreløpig for få ionity-ladere, selv om det sikkert bygges ut kraftig etterhvert.

Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: Vaduzsøndag 11. april 2021, klokken 18:09
Om alt er dimensjonert likt forøvrig skulle man jo anta det ble halvparten da, men er nok sikkert litt mer komplekst enn som så. Vet ikke.
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: Orbitsøndag 11. april 2021, klokken 20:42
Det spørs hvordan batteri er koblet opp. På Taycan lades batteriet alltid med 800 V. Ved tilkobling av 400 V lader, er det en intern DC/DC-booster som øker spenningen til 800 V i bilen (og halverer strømmen). Denne boosteren var på 50 kW i standardutgaven i starten, og kunne oppgraderes til 150 kW som opsjon. Jeg tror 150 kW er standard på nye biler (dvs modellår 2021 og senere).

Ioniq 5 kan også ha valgt en annen mulighet, hvor batteripakken splittes i to parallellkoblede halvdeler på 400 V ved lading på 400 V lader. Da trenger den ikke en intern booster, og skal kunne trekke den effekten som laderen tilbyr (i praksis begrenset av strømmen i ladekabelen). Det kan være problematisk å få balansert de to halvdelene likt.

Så spørs det hva Hyundai har valgt. Begge løsningene trenger en del ekstra kraftelektronikk for å støtte lading av 800 V batteri på 400 V ladestasjon.

Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: ID4mandag 12. april 2021, klokken 09:48
Sitat fra: Orbit på søndag 11. april 2021, klokken 20:42
Det spørs hvordan batteri er koblet opp. På Taycan lades batteriet alltid med 800 V. Ved tilkobling av 400 V lader, er det en intern DC/DC-booster som øker spenningen til 800 V i bilen (og halverer strømmen). Denne boosteren var på 50 kW i standardutgaven i starten, og kunne oppgraderes til 150 kW som opsjon. Jeg tror 150 kW er standard på nye biler (dvs modellår 2021 og senere).

Ioniq 5 kan også ha valgt en annen mulighet, hvor batteripakken splittes i to parallellkoblede halvdeler på 400 V ved lading på 400 V lader. Da trenger den ikke en intern booster, og skal kunne trekke den effekten som laderen tilbyr (i praksis begrenset av strømmen i ladekabelen). Det kan være problematisk å få balansert de to halvdelene likt.

Så spørs det hva Hyundai har valgt. Begge løsningene trenger en del ekstra kraftelektronikk for å støtte lading av 800 V batteri på 400 V ladestasjon.

Sitat reklame:
Takket være den helt nye dedikerte elbilplattformen kan IONIQ 5 levere en banebrytende kombinasjon av lang rekkevidde og ultrarask lynlading. Bilen har støtte for lading på både 400V og 800V helt uten adaptere eller omformere, og byr dermed på verdens første multiladesystem av sitt slag.
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: ID4mandag 12. april 2021, klokken 10:25
Ladegraf på 800V:
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: Forstmannmandag 12. april 2021, klokken 10:38
Spennende kurve. Den må vel ha blitt stoppet på ca 80%, kan vanskelig tenke meg at den går helt ned i kjelleren ved rundt 80%

Skulle gjerne sett en slik kurve for 400v også.
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: ID4mandag 12. april 2021, klokken 10:50
Sitat fra: Forstmann på mandag 12. april 2021, klokken 10:38
Spennende kurve. Den må vel ha blitt stoppet på ca 80%, kan vanskelig tenke meg at den går helt ned i kjelleren ved rundt 80%

Skulle gjerne sett en slik kurve for 400v også.

Jeg er dårlig på koreansk, men du har nok rett at testen gikk til 80%.
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: Forstmannmandag 12. april 2021, klokken 14:31
Fikk tilbakemelding fra Hyundai Norge om at bilen trekker det som er tilgjengelig fra 400v-ladere. (Forutsatt optimale forhold på temp, som osv. selvfølgelig)

Dette gjør vel bilen til den mest avanserte på markedet akkurat nå med hensyn på lading?
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: automatmandag 12. april 2021, klokken 20:38
Sitat fra: Orbit på søndag 11. april 2021, klokken 20:42

Ioniq 5 kan også ha valgt en annen mulighet, hvor batteripakken splittes i to parallellkoblede halvdeler på 400 V ved lading på 400 V lader. Da trenger den ikke en intern booster, og skal kunne trekke den effekten som laderen tilbyr (i praksis begrenset av strømmen i ladekabelen). Det kan være problematisk å få balansert de to halvdelene likt.


Kan de gjøre det motsatt? At bilen som default er 400V under drift og lading, men batteriet splittes og seriekobles når man kobler seg til en 800V lader. Det vil vel redusere balanseringsproblematikken?
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: feistydolphinmandag 12. april 2021, klokken 20:59
Spenningen i batteriet er oppgitt i spesifikasjonene til 654,3 volt. Så da er det formodentlig noe der som jekker spenningen opp når man lader på 400v og ned fra 800v... Mvh ikke elektroingeniør 😊
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: johnsalffredag 16. april 2021, klokken 18:20
Sitat fra: HelEl på mandag 12. april 2021, klokken 10:50
Sitat fra: Forstmann på mandag 12. april 2021, klokken 10:38
Spennende kurve. Den må vel ha blitt stoppet på ca 80%, kan vanskelig tenke meg at den går helt ned i kjelleren ved rundt 80%

Skulle gjerne sett en slik kurve for 400v også.

Jeg er dårlig på koreansk, men du har nok rett at testen gikk til 80%.
Og de som kan koreansk ser at høyre kolonne vise minutter og sekunder på hvert trinn - hvis en da legger det sammen kommer en til under 18min på 10-80% lading.
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: mfdmandag 26. april 2021, klokken 09:26
Kanskje litt offtopic i forhold til 400v.

Men jeg er spent på hvilken ladehastighet jeg får på min Eease 230v (32 amp - 3 fas) lader.  Får max 7.5 kw på min BMW i3, men Tesla Model 3 skal visstnok få 11KW på den laderen (selv om det bare er 230 v).
Er forberedt på at jeg nok ikke får det på Ioniq 5-en..
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: Salroyonsdag 21. juli 2021, klokken 11:00
Har ladet min På hurtigladere. På 150 kw lader på Circle K , ladet den med 174 kw maks, 35% til 80% på 14 min. Prøvde Fortum sin 50 kw lader fra 86% og til 100. %, ladet med 47 kw til fullt batteri.
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: Jebbafredag 23. juli 2021, klokken 08:57
Fikk min Ioniq5 i går! Godt førsteinntrykk, men satte Teslas wall connector i den og den begynte ikke å lade.. lader nå på sakte strøm, 1,6Kw fra huskontakt (mobile laderen-shuko). Noen som har erfaring med Teslas ladeboks? Den fungerte med vår tidligere Ioniq.
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: trykkertorfredag 23. juli 2021, klokken 09:38
Sitat fra: Jebba på fredag 23. juli 2021, klokken 08:57
Fikk min Ioniq5 i går! Godt førsteinntrykk, men satte Teslas wall connector i den og den begynte ikke å lade.. lader nå på sakte strøm, 1,6Kw fra huskontakt (mobile laderen-shuko). Noen som har erfaring med Teslas ladeboks? Den fungerte med vår tidligere Ioniq.
Jeg opplevde akkurat det samme da vi lånte Ioniq 5 og koblet til vår Tesla Wall Charger.
"Feil på kilde, sjekk strøm" eller noe slikt.
Etter flere forsøk, plugg inn, plugg ut osv.... så plutselig funket det. Ladet da med 11kW.
Men husker jeg følte det hele var så ustabilt og handlet om "flaks" at jeg var redd for å åpne døren, sjekk skjermen/ladestatus, og bare lot det stå.

Prøv å ha bilen opplåst med dørene lukket.
Koble til ladekabelen.
Trykk "lås" på nøkkelen.
(Vet ikke om det var oppskriften som funket for oss, for vi rotet ganske mye før det endelig fungerte.
Og som du skrive, fungerte Tesa Wall Charger helt fint på vår Kona Electric.)
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: Jebbasøndag 25. juli 2021, klokken 17:13
Satte DIP-switch 2 ned på tesla ladeboksen og da ladet ioniq 5, men dessverre ikke teslaen.. ser ut til at vi trenger en egen ladeboks til ioniqen.
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: trykkertorsøndag 25. juli 2021, klokken 22:06
Sitat fra: Jebba på søndag 25. juli 2021, klokken 17:13
Satte DIP-switch 2 ned på tesla ladeboksen og da ladet ioniq 5, men dessverre ikke teslaen.. ser ut til at vi trenger en egen ladeboks til ioniqen.
Jeg har Tesla Wall Charger kjøpt våren 2018.
Satt opp med 400V 3fas 25amp.

Den ladet både Model 3 og Ioniq 5 med 11kW.
Men tok en del fikling frem og tilbake med noen feilmeldinger på Ioniq 5 før det plutselig bare virket. Hadde Ioniq 5 på demo-lån, så får ikke testet igjen.
Men det irriterer meg at det var så mye frem og tilbake før lading startet. Fikk ikke tillit til systemet da. Men det skal la seg gjøre.
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: nordmannisverigefredag 30. juli 2021, klokken 22:32
Fortsatt ingen som har svart på TS spørsmål:
Kan I5 lade fortere enn 50kW på 400Vs infrastruktur?
Tenkte mest på hva som hender med I5 om SuC åpnes opp for allmenheten, blir det en time for å lade 10-80%?
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: turfsurflørdag 31. juli 2021, klokken 08:40
Sitat fra: nordmannisverige på fredag 30. juli 2021, klokken 22:32
Fortsatt ingen som har svart på TS spørsmål:
Kan I5 lade fortere enn 50kW på 400Vs infrastruktur?
Nå må du lese litt nøyere. Er svart på i innlegg nr 12 her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=55716.msg989358#msg989358

SitatPå 150 kw lader på Circle K , ladet den med 174 kw maks, 35% til 80% på 14 min.

Ellers lader den med 130-140kW på 400V lader i elbil.no sin test:

https://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-5-nytt-romskip-i-klassen/

SitatDen holder rundt 123 kW fra vi starter ladingen på 16 prosent til den når 80 prosent 24 minutter senere

Har og sett andre tester hvor den lader med godt over det på 400V ladere.

Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: nordmannisverigelørdag 31. juli 2021, klokken 10:12
Sitat fra: turfsurf på lørdag 31. juli 2021, klokken 08:40
Sitat fra: nordmannisverige på fredag 30. juli 2021, klokken 22:32
Fortsatt ingen som har svart på TS spørsmål:
Kan I5 lade fortere enn 50kW på 400Vs infrastruktur?
Nå må du lese litt nøyere. Er svart på i innlegg nr 12 her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=55716.msg989358#msg989358

SitatPå 150 kw lader på Circle K , ladet den med 174 kw maks, 35% til 80% på 14 min.

Ellers lader den med 130-140kW på 400V lader i elbil.no sin test:

https://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-5-nytt-romskip-i-klassen/

SitatDen holder rundt 123 kW fra vi starter ladingen på 16 prosent til den når 80 prosent 24 minutter senere

Har og sett andre tester hvor den lader med godt over det på 400V ladere.
Men CK sine maxer vel ikke 400V som SuC, mer rundt 600V?
Mer vet jeg heller ikke, men SuC er et «rent» 400V system, og det er derfor spørsmålet kommer.
Noen som vet med sikkerhet hva I5 lader på et rent 400V system på over 50kW?

Jeg hadde lest hele tråden, så unødvendig med personpåhopp.

Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: Forstmannlørdag 31. juli 2021, klokken 17:27
Kan vel ikke si noe med sikkerhet før jeg har prøvd, men som jeg har vist til tidligere har Hyundai-forhandleren min svart at den tar det som er tilgjengelig fra 400v-ladere. Dette er viktig for meg, ettersom det trolig vil ta tid før det er mange 800v-ladere rundt omkring.
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: Emilsl94søndag 01. august 2021, klokken 11:28
Sitat fra: mfd på mandag 26. april 2021, klokken 09:26
Kanskje litt offtopic i forhold til 400v.

Men jeg er spent på hvilken ladehastighet jeg får på min Eease 230v (32 amp - 3 fas) lader.  Får max 7.5 kw på min BMW i3, men Tesla Model 3 skal visstnok få 11KW på den laderen (selv om det bare er 230 v).
Er forberedt på at jeg nok ikke får det på Ioniq 5-en..

Mener at når det er 3 fase så blir det 230*32*Kvadratroten av 3
som er 230*32*1,73 = 12732 W
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: Farbilmandag 02. august 2021, klokken 09:35
Har en zaptec GO lader på hytta, 3 fas. Ga 11kw, dvs displayet i bilen viste 10.3 kw.
Tittel: Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
Skrevet av: turfsurfmandag 02. august 2021, klokken 17:27
Sitat fra: nordmannisverige på lørdag 31. juli 2021, klokken 10:12

Men CK sine maxer vel ikke 400V som SuC, mer rundt 600V?
Mer vet jeg heller ikke, men SuC er et «rent» 400V system, og det er derfor spørsmålet kommer.
Noen som vet med sikkerhet hva I5 lader på et rent 400V system på over 50kW?

CircleK har jo flere typer ladere.

Det vil jo komme an på typen lader hva som er maks strømtrekk. Standarden er vel 500A maks, dvs 200kW ved 400V.

Man kan jo anta at bilen kan trekke minst like mye strøm på 400V som 800V, så som ett minimum bør bilen klare halvparten av maks ved 800V, dvs godt over 100kW. Trolig mye høyere.