Elbilforum.no

Bilmerker => Volvo / Polestar => Polestar 2 => Emne startet av: siljan på Lørdag 10. April 2021, klokken 22:26

Tittel: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: siljanLørdag 10. April 2021, klokken 22:26
Blitt bekreftet av Polestar UK CEO.

Her er valgene i neste uke:

Polestar will be announcing the MY22 cars next week.
2WD Long Range (78kWh battery)
2WD Standard Range
AWD Long Range
Pilot and Plus packages optional
Heat pump option

AWD Long range er lik bilen i dag, men mulighet for uten pilot og plus pakkene. I tillegg kommer to modeller på 2hjuls drift, og valg av varmepumpe
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: BrigtTirsdag 13. April 2021, klokken 08:59
Nå ligger de nye modellene ute for salg. Ser at introduksjonsmodellen er blitt 30000 kr dyrere, men med varmepumpe inkludert i plus pakken.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: Daniel_0007Tirsdag 13. April 2021, klokken 09:46
Litt rare prisforskjeller på modellene.

Tenker enten går man for standard range eller long range all wheel drive, ser ingen grunn utenom rekkevidde å ta long range rwd.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: ReneMTirsdag 13. April 2021, klokken 09:51
Nå ligger de nye modellene ute for salg. Ser at introduksjonsmodellen er blitt 30000 kr dyrere, men med varmepumpe inkludert i plus pakken.

Stiv pris for en Varmepumpe. Jeg bestilte leveringsklar modell forrige uke. Den er nå 32000kr dyrere. Tar du med 0,25% kampanjerente er forskjellen enda større.

Konklusjon, jeg ser meg fornøyd med valget og kommer ikke til å avbestille.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: BrigtTirsdag 13. April 2021, klokken 10:56
Nå ligger de nye modellene ute for salg. Ser at introduksjonsmodellen er blitt 30000 kr dyrere, men med varmepumpe inkludert i plus pakken.

Stiv pris for en Varmepumpe. Jeg bestilte leveringsklar modell forrige uke. Den er nå 32000kr dyrere. Tar du med 0,25% kampanjerente er forskjellen enda større.

Konklusjon, jeg ser meg fornøyd med valget og kommer ikke til å avbestille.

Jeg bestillte også på søndag heldigvis.
Har ikke gått igjennom hele konfigurasjonen, så det kan være flere forskjeller enn varmepumpen.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: StikkkontaktTirsdag 13. April 2021, klokken 11:38
ser ingen grunn utenom rekkevidde å ta long range rwd.

For veldig mange på dette forumet er rekkevidde den eneste relevante egenskapen ved en elbil. Eller gjerne også at 0-100 går på under 3 sek.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: model3citizenTirsdag 13. April 2021, klokken 12:00
Blitt bekreftet av Polestar UK CEO.

Her er valgene i neste uke:

Polestar will be announcing the MY22 cars next week.
2WD Long Range (78kWh battery)
2WD Standard Range
AWD Long Range
Pilot and Plus packages optional
Heat pump option

AWD Long range er lik bilen i dag, men mulighet for uten pilot og plus pakkene. I tillegg kommer to modeller på 2hjuls drift, og valg av varmepumpe

Er det sånn at man får vanlig CC uten pilot-pakken?
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: MoasTirsdag 13. April 2021, klokken 12:04
Over 30000 i tillegg for å få den utlevert fra butikken?

VP koster enda 30000 mer?

Over 13000 for å dra en liten henger?
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: KiresTirsdag 13. April 2021, klokken 12:06
Standard Range Single Motor kunne vært aktuell hvis den kom som RWD som jeg håpte men FWD er uaktuelt.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: Daniel_0007Tirsdag 13. April 2021, klokken 12:25
ser ingen grunn utenom rekkevidde å ta long range rwd.

For veldig mange på dette forumet er rekkevidde den eneste relevante egenskapen ved en elbil. Eller gjerne også at 0-100 går på under 3 sek.


Samme kan jo sies om 4x4 og, mange som droppet ix3 fordi den ikke kom som firehjuls trekk.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: PreferenceTirsdag 13. April 2021, klokken 13:03
Skulle hatt bare Adaptive Cruise Control og varmepumpe, men må kjøpe Pilot og Pluss for å få det. + 70K!

Dere som har erfaring med kjøp og salg av elbiler, hva vil ha høyest salgsverdi i forhold til innkjøpspris om 4-5 år:
- 2WD Long Range
- 2WD Long Range + Pilot + Pluss

Kommer aldri til å bruke hengerfestet selv, men er det noe man bør bestille med uansett mtp videresalg?
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: AutodidactTirsdag 13. April 2021, klokken 13:18
Der kjente jeg lysten jeg har jobbet med, bli vesentlig redusert.

I går kostet konfigurasjonen min 496.300, mens den i dag koster den 527.925 — med varmepumpe, som ikke en gang har økt rekkevidden.

Bruktbilprisene på Finn har vært latterlig høye med tanke på den korte leveringstiden, men nå blir de vel enda verre.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: HåvarTirsdag 13. April 2021, klokken 13:23
Skulle hatt bare Adaptive Cruise Control og varmepumpe, men må kjøpe Pilot og Pluss for å få det. + 70K!

Dere som har erfaring med kjøp og salg av elbiler, hva vil ha høyest salgsverdi i forhold til innkjøpspris om 4-5 år:
- 2WD Long Range
- 2WD Long Range + Pilot + Pluss

Kommer aldri til å bruke hengerfestet selv, men er det noe man bør bestille med uansett mtp videresalg?

Skal du ha mest mulig igjen (i kroner) vil jeg tro 4WD Long Range og kun hengerfeste vil svare seg. 2WD vil nok uansett være mindre attraktiv, særlig siden den har drift på forhjulene.
Evt 2WD med kun hf dersom du må ha rekkevidden eller ikke er villig til å betale for 4WD.

Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: PreferenceTirsdag 13. April 2021, klokken 13:26
Der kjente jeg lysten jeg har jobbet med, bli vesentlig redusert.

I går kostet konfigurasjonen min 496.300, mens den i dag koster den 527.925 — med varmepumpe, som ikke en gang har økt rekkevidden.

Bruktbilprisene på Finn har vært latterlig høye med tanke på den korte leveringstiden, men nå blir de vel enda verre.

De har nok ikke fått ny WLTP range med varmepumpe enda, men er nok ganske sikkert at en riktig tunet varmepumpe vil gi noe bedre rekkevidde på i hvert fall vinterføre.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: AutodidactTirsdag 13. April 2021, klokken 13:28
La for øvrig merke til ørsmå forskjeller i utformingen når jeg hoppet mellom tilbudene.

 [ You are not allowed to view attachments ]  
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: PreferenceTirsdag 13. April 2021, klokken 13:29
Skulle hatt bare Adaptive Cruise Control og varmepumpe, men må kjøpe Pilot og Pluss for å få det. + 70K!

Dere som har erfaring med kjøp og salg av elbiler, hva vil ha høyest salgsverdi i forhold til innkjøpspris om 4-5 år:
- 2WD Long Range
- 2WD Long Range + Pilot + Pluss

Kommer aldri til å bruke hengerfestet selv, men er det noe man bør bestille med uansett mtp videresalg?

Skal du ha mest mulig igjen (i kroner) vil jeg tro 4WD Long Range og kun hengerfeste vil svare seg. 2WD vil nok uansett være mindre attraktiv, særlig siden den har drift på forhjulene.
Evt 2WD med kun hf dersom du må ha rekkevidden eller ikke er villig til å betale for 4WD.

Jeg ser ikke noe poeng med 4WD da jeg aldri kjører noe sted hvor det er nyttig, regner med mange andre heller ikke har bruk for dette. Tror også rekkevidden blir en del bedre enn forskjellen i WLTP sier foreløpig. Men HF vil altså være "must-have" i dine øyne.. har hørt dette før, men hva er grunnen?
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: AutodidactTirsdag 13. April 2021, klokken 13:30
De har nok ikke fått ny WLTP range med varmepumpe enda, men er nok ganske sikkert at en riktig tunet varmepumpe vil gi noe bedre rekkevidde på i hvert fall vinterføre.

For 31.5k bør det være en vesentlig forbedring.

Ser forøvrig poenget til Håvar om hengerfeste.

Det og hva jeg hater med Modell 3'en jeg har i dag (vinterproblemer), var grunnen til at jeg begynte å opparbeide meg lyst på Polestar 2 i utgangspunktet. Det har hatt betydning for når og til hvor mye jeg har fått for alle de tre nybilene jeg har eid før.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: ReneMTirsdag 13. April 2021, klokken 13:43
Skulle hatt bare Adaptive Cruise Control og varmepumpe, men må kjøpe Pilot og Pluss for å få det. + 70K!

Dere som har erfaring med kjøp og salg av elbiler, hva vil ha høyest salgsverdi i forhold til innkjøpspris om 4-5 år:
- 2WD Long Range
- 2WD Long Range + Pilot + Pluss

Kommer aldri til å bruke hengerfestet selv, men er det noe man bør bestille med uansett mtp videresalg?

Skal du ha mest mulig igjen (i kroner) vil jeg tro 4WD Long Range og kun hengerfeste vil svare seg. 2WD vil nok uansett være mindre attraktiv, særlig siden den har drift på forhjulene.
Evt 2WD med kun hf dersom du må ha rekkevidden eller ikke er villig til å betale for 4WD.

Jeg ser ikke noe poeng med 4WD da jeg aldri kjører noe sted hvor det er nyttig, regner med mange andre heller ikke har bruk for dette. Tror også rekkevidden blir en del bedre enn forskjellen i WLTP sier foreløpig. Men HF vil altså være "must-have" i dine øyne.. har hørt dette før, men hva er grunnen?

Tror ikke WLTP rekkevidden kommer til å bli endret (Fra TUev):
Sitat
The WLTP now uses a fixed test temperature of 23 degrees. Because this is still above the average temperature for Europe, an additional test at 14 degrees Celsius is carried out here. This ensures the authenticity of the measurements.

Begge tester ligger egentlig utenfor VP sin virkningsgrad. At det i praksis blir noen/flere kilometer ekstra er noe annet.

Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: AmperaTirsdag 13. April 2021, klokken 14:45
Der kjente jeg lysten jeg har jobbet med, bli vesentlig redusert.

I går kostet konfigurasjonen min 496.300, mens den i dag koster den 527.925 — med varmepumpe, som ikke en gang har økt rekkevidden.

Bruktbilprisene på Finn har vært latterlig høye med tanke på den korte leveringstiden, men nå blir de vel enda verre.
Leveringsklare biler får du fortsatt for gammel pris:
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: AutodidactTirsdag 13. April 2021, klokken 15:20
Det er en som har aktuell konfigurasjon, men når jeg er klar (økonomisk) er nok den borte.
Denne gangen har jeg ikke likviditet til å ha to biler.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: 2risTirsdag 13. April 2021, klokken 19:23

Det og hva jeg hater med Modell 3'en jeg har i dag (vinterproblemer), var grunnen til at jeg begynte å opparbeide meg lyst på Polestar 2 i utgangspunktet

Nysgjerrig på hvilke vinterproblemer dette er - kunne du utdype?

Model3 ble plutselig veldig mye mer aktuell, etter prisøkningen på PS2 i dag.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: AutodidactOnsdag 14. April 2021, klokken 08:53

Se for øvrig denne tråden; https://elbilforum.no/index.php?topic=55326.0
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: Øyvind.hOnsdag 14. April 2021, klokken 09:14
Både støydemping og lys er vel forbedret i nye Model 3 nå, og problemer på vinteren kan reduseres ved å smøre pakninger/overganger samt huske på forvarming.
Det sagt er jeg ikke uenig i at PS2 har noen løsninger som er bedre egnet for vinter. Nå får vel PS2 også varmepumpe slik Model 3 har, noe som hjelper en del på vinteren.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: z4rdOnsdag 14. April 2021, klokken 09:37
Fossefall ned ruta og ned i bakluka er jo fikset på 2020-modellene. Har en slik, og det er en egen list som tar unna vann. Hvis det er snakk om større mengder snø/is på bakruta så er det følgelig slik på alle sedaner. Men poenget mitt er at vann iaff ikke er et problem nå, slik det var på de første utgavene.

Men enig i dette med dørhåndtakene. Dette kan reduseres med jevnlig smøring om vinter, samt pre-heat. Men det er ikke optimalt for parkering utendørs om vinteren. Model X sin dørhåndtak-løsning burde vært standard på alle Teslaer, uten nødvendigvis helelektrisk åpning/lukking, men mekanismen koster sikkert litt...
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: CorsoDanteOnsdag 14. April 2021, klokken 12:53
  • Svake kjørelys i mørkt og dårlig vær gjør landeveiskjøring slitsomt og skummelt.
  • Dørhåndtak som kan være tilnærmet umulige å få åpnet.
  • Vinduer som fryser fast — og de må opp og ned for å åpne/lukke dørene.
  • Jevnlig snøras og fossefall inn bakluka.
  • Panser som fryser fast og umuliggjør fylling av spylervæske.

Se for øvrig denne tråden; https://elbilforum.no/index.php?topic=55326.0

Leste denne isolert, og lurte på hva dette hadde med PS2 å gjøre. Var vel rundt punkt 3 at jeg forstod at dette definitivt dreide seg om en annen bil :D

Ellers er det høyst merkverdig at PS går for FWD på bilene sine, men kjekt for oss ''pionerer''  8)
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: CorsoDanteOnsdag 14. April 2021, klokken 12:58
Både støydemping og lys er vel forbedret i nye Model 3 nå, og problemer på vinteren kan reduseres ved å smøre pakninger/overganger samt huske på forvarming.
Det sagt er jeg ikke uenig i at PS2 har noen løsninger som er bedre egnet for vinter. Nå får vel PS2 også varmepumpe slik Model 3 har, noe som hjelper en del på vinteren.

Du sier deg ikke uenig nei  :D

''En del''. XC40 gir oss noen noen indikasjoner mht. VP. Blir spennende å se forbrukstallene på oppdatert PS2, jeg tipper mange blir litt skuffet (og da tenker jeg ikke først og fremst på eiere av Launch Edition).

Rekkevidde-elskerne må nok dessverre velge FWD :(
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: mroekOnsdag 14. April 2021, klokken 13:11
Men det blir nok rekkevidde-gnål også for de som går for versjonen med lengst rekkevidde og feilhjulstrekk, tenker jeg.

Rekkevidde-fokuset er jo helt latterlig ekstremt, etter min mening. Det er jo selvfølgelig noen som har et kjøremønster der rekkevidden er bortimot den eneste relevante parameteren, men for de aller fleste av oss så er rekkevidden mer enn god nok for 95% av bilbruken.

Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: Øyvind.hOnsdag 14. April 2021, klokken 13:26
Du sier deg ikke uenig nei  :D

''En del''. XC40 gir oss noen noen indikasjoner mht. VP. Blir spennende å se forbrukstallene på oppdatert PS2, jeg tipper mange blir litt skuffet (og da tenker jeg ikke først og fremst på eiere av Launch Edition).
Model 3 har fått betydelig reduksjon i forbruk med varmepumpe. PS2 er ganske lik og vil antakelig oppnå noe i retning av det samme.
Jeg likte PS2 godt når jeg prøvekjørte. Hadde det ikke vært for bagasjeplass og vinter-rekkevidde ville jeg bestilt. Om varmepumpen løfter rekkevidden på vinter står jeg da igjen med bagasjeplass-behovet. Ikke nok for å kjøpe, men et godt poeng når jeg bistår bekjente med valg av elbil. Naboen ender med PS2 nå slik det ser ut til, så da får jeg nyte synet av den utenfor hver dag :)
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: ContangoOnsdag 14. April 2021, klokken 16:54
Men det blir nok rekkevidde-gnål også for de som går for versjonen med lengst rekkevidde og feilhjulstrekk, tenker jeg.

Rekkevidde-fokuset er jo helt latterlig ekstremt, etter min mening. Det er jo selvfølgelig noen som har et kjøremønster der rekkevidden er bortimot den eneste relevante parameteren, men for de aller fleste av oss så er rekkevidden mer enn god nok for 95% av bilbruken.
Rekkevidde er først og fremst en økonomisk verdi - ref prisforskjellene på samme biler med forskjellig rekkevidde (eksvs S/X 75 vs 100 kwh). Min vurdering er at PS2 og spesielt XC40 er på feil side av kost/nytte ligningen. Men at andre vurderer det annerledes er jeg pragmatisk til. Det synes jeg du også skal være. Litt skuffet og overrasket er jeg allikevel over at prisene på de nye PS2 modellene i praksis har gått opp. Hadde faktisk trodd at det ville gå motsatt vei ift både valuta og konkurransen mot Tesla.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: FerryOnsdag 14. April 2021, klokken 18:53
for de aller fleste av oss så er rekkevidden mer enn god nok for 95% av bilbruken.

At rekkevidden ikke er bra nok til 5% av kjøringa vil nå jeg hevde er ganske dramatisk. En gammel Leaf har rekkevidde nok til 95% av kjøringa for veldig mange. Det er fattig trøst når du står i ladekø en fredag kveld på tur til hytta i Hallingdal. Vesentlig flere hurtigladere ville hjulpet mye på problemet. Ladetid er forutsigbart og til å leve med. Kø er det ikke.
For min del er rekkevidden til TM3 en vesentlig fordel sammenlignet med PS2. Jeg kan kjøre t/r hytta uten lading. Og om jeg må lade, så er det langt bedre muligheter med TM3. Hadde jeg hatt lenger vei til hytta så måtte jeg uansett ha stoppet, men fordelen ville allikevel ligget hos TM3.
I hverdagen kan jeg fint kjøre ei hel uke med en 1. generasjon elbil, Leaf, Golf, i3 etc.
Det er sikkert flere enn meg som vurderer det slik? For det er mange andre egenskaper med PS2 jeg liker. XC40 også. Det var disse tre det stod mellom.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: CorsoDanteOnsdag 14. April 2021, klokken 21:40
Du sier deg ikke uenig nei  :D

''En del''. XC40 gir oss noen noen indikasjoner mht. VP. Blir spennende å se forbrukstallene på oppdatert PS2, jeg tipper mange blir litt skuffet (og da tenker jeg ikke først og fremst på eiere av Launch Edition).
Model 3 har fått betydelig reduksjon i forbruk med varmepumpe. PS2 er ganske lik og vil antakelig oppnå noe i retning av det samme.

Tipper effektiviteten ligger nærmere XC40 enn TM3.

Fasiten får vi om ikke så alt for lenge. Drar opp denne da.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: CorsoDanteOnsdag 14. April 2021, klokken 21:49
for de aller fleste av oss så er rekkevidden mer enn god nok for 95% av bilbruken.

At rekkevidden ikke er bra nok til 5% av kjøringa vil nå jeg hevde er ganske dramatisk. En gammel Leaf har rekkevidde nok til 95% av kjøringa for veldig mange. Det er fattig trøst når du står i ladekø en fredag kveld på tur til hytta i Hallingdal. Vesentlig flere hurtigladere ville hjulpet mye på problemet. Ladetid er forutsigbart og til å leve med. Kø er det ikke.
For min del er rekkevidden til TM3 en vesentlig fordel sammenlignet med PS2. Jeg kan kjøre t/r hytta uten lading. Og om jeg må lade, så er det langt bedre muligheter med TM3. Hadde jeg hatt lenger vei til hytta så måtte jeg uansett ha stoppet, men fordelen ville allikevel ligget hos TM3.
I hverdagen kan jeg fint kjøre ei hel uke med en 1. generasjon elbil, Leaf, Golf, i3 etc.
Det er sikkert flere enn meg som vurderer det slik? For det er mange andre egenskaper med PS2 jeg liker. XC40 også. Det var disse tre det stod mellom.

Tiltredes. Livet er for kort til å ha ladestopp på vei til eller fra hytta.

En naturlig forlengelse er at livet er for kort til at hytta skal ligge mer enn 25 mil unna (Jeg tipper at brorparten av de som har både elbil og hytte disponerer lademulighet på sistnevnte).
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: 2risOnsdag 14. April 2021, klokken 22:34
  • Svake kjørelys i mørkt og dårlig vær gjør landeveiskjøring slitsomt og skummelt.
  • Dørhåndtak som kan være tilnærmet umulige å få åpnet.
  • Vinduer som fryser fast — og de må opp og ned for å åpne/lukke dørene.
  • Jevnlig snøras og fossefall inn bakluka.
  • Panser som fryser fast og umuliggjør fylling av spylervæske.

Se for øvrig denne tråden; https://elbilforum.no/index.php?topic=55326.0
Takk for svar. Jeg spør fordi jeg ikke har erfaring - men man hører jo mye skryt om lyktene på model 3. Stemmer de ikke?

Og vedr. frys av håndtak og vindu/dør: dette er noe av det mest j***a irriterende jeg erfarer på nåværende bil - og noe jeg ser frem til å bli kvitt. Men med fjernstyrt forvarming på model 3: løser ikke dette problemet?
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: THETorsdag 15. April 2021, klokken 09:18
Og vedr. frys av håndtak og vindu/dør: dette er noe av det mest j***a irriterende jeg erfarer på nåværende bil - og noe jeg ser frem til å bli kvitt. Men med fjernstyrt forvarming på model 3: løser ikke dette problemet?

Jeg har ikke TM3, men TMX. Har kjørt TMX i fire vintre, og den har de samme utfordringer som TM3 med rammeløse vinduer som må senkes for å åpne dør. På vinter kan dette bli problem, spesielt under vekslende temperaturer med nedbør (fryser til is nederst på ruta). Det er også viktig med godt renhold og smøring av dørlistene for at det ikke skal bli trøbbel vinterstid. Forvarming skal stå på ganske lenge før du tiner opp solid is nok til at dørfunkjson fungerer skikkelig. Forvarming i lang tid er heller ikke det du ønsker å bruke energi fra batteriet på om du bare skal ut på en kort tur. Det kan også dukke opp behov for å kjøre bil der du ikke rekker å forvarme før avreise. Det som gjelder da er å skrape is, og håpe at du ikke ødelegger vindusheismekanismen fordi glasset henger fast likevel når du skal åpne døra.

I løpet av mine fire vintre med TMX har jeg stort sett bare parkert utendørs, og jeg har brukt bilen hver morgen for å kjøre til jobb. Har alltid stolt på forvarming, og ikke beregnet ekstra tid om morgenen. Har ti minutter kjøring til ferge om morgenen, og ennå ikke mistet den pga. at jeg må skrape is eller har fått andre problem med døra. Hvis jeg kunne velge ville jeg nok uansett valgt dør med vindusramme, selv om jeg synes rammeløs er "tøffere".
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: turfsurfTorsdag 15. April 2021, klokken 12:43
Takk for svar. Jeg spør fordi jeg ikke har erfaring - men man hører jo mye skryt om lyktene på model 3. Stemmer de ikke?

Og vedr. frys av håndtak og vindu/dør: dette er noe av det mest j***a irriterende jeg erfarer på nåværende bil - og noe jeg ser frem til å bli kvitt. Men med fjernstyrt forvarming på model 3: løser ikke dette problemet?
2021 TM3 kom med nye lykter. De har ett veldig bra lysbilde. Mye bedre enn f.eks I-Pace, i3 og TMX som er de siste bilene våre. Etter sigende skal de å være mulig å styre så man kan legge inn Matrix funksjonalitet og, man kan jo håpe at Tesla bryr seg om det. Bra lys ser ikke ut til å være ett fokusområde.

Etter å levd med TMS/X/3 gjennom syv vintre, både på kyst og fjellklima: Forvarming hjelper mye. Det er ved tilfeller rundt 0 det kan bli litt ekstraarbeid. F.eks: det snør, det blir plussgrader, det fryser. Da ender man opp med ett ganske tykt lag med stålis på håndtak og vinduer. Har vel aldri brukt mere enn 5 minutt på å løse det. Enten med kredittkortet mellom vindu og dør, eller en pose varmt vann (som holdes inntil isen, ikke tømmes på døra).

Personlig er det en av de tingene som er i klassen “whatever”. Om vinteren er det alltid litt å gjøre. Snøen må av bilen uansett. Har til sammenligning brukt mere tid på dørhåndtakene til I-Pace.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: AutodidactTorsdag 15. April 2021, klokken 12:46
Er ikke umulig at lyktene til TM3 har blitt bedre i senere utgaver enn min (03.2019), men med tanke på hvordan det føles å kjøre med min versjon på veier som ofte er for smale for to biler når det er mørkt og surt, så fremstår PS2 sine lykter som en våt drøm i forhold.

Som THE nevner, skal det en del til for å tine opp håndtakene. Faktisk tar det mye tid og innsats for å tine vinduene også selv om de er skrapte. Virker som de i feil vær, fryser på innsiden av døren.

Jeg har flere ganger opplevd å slite med å få åpnet førerdøren, og ved et par-tre anledninger har jeg ikke klart å lukke den etterpå, fordi glasset ikke vil rikke seg. Uansett hvor mye jeg skraper og dunker i glasset ovenfra. Noe jeg har gjort med litt ekstra kraftig og høy puls i tilfelle det skulle gå til ...

De to gangene det har vært på det verste, har jeg kjørt 10-15 minutter med varmen på fullt mens jeg jevnlig har brukt vindusheisen opp og ned. Til slutt har vinduet sluppet taket. sist var det ikke en gang regn før frosten, bare mildvær ved ankomst og frost ved avgang noen timer senere.

For meg er ikke slikt "whatever", men en del av en pakke med seriøst irriterende egenskaper jeg vil slippe å forholde meg til. TM3 er den eneste bilen jeg har hatt så mye tull og irritasjon med om vinteren.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: turfsurfTorsdag 15. April 2021, klokken 13:24
Som THE nevner, skal det en del til for å tine opp håndtakene. Faktisk tar det mye tid og innsats for å tine vinduene også selv om de er skrapte. Virker som de i feil vær, fryser på innsiden av døren.

For meg er ikke slikt "whatever", men en del av en pakke med seriøst irriterende egenskaper jeg vil slippe å forholde meg til. TM3 er den eneste bilen jeg har hatt så mye tull og irritasjon med om vinteren.
Hm, vet ikke hvor nøye du er med å tørke av pakninger og vinduer. Gjør alltid det etter vått vær og / eller vask før det fryser. Har som sagt lite slike problemer etter seks av syv biler med rammeløse vinduer.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: SyklistTorsdag 15. April 2021, klokken 14:09
Tilbake til temaet, nye og billigere modeller av PS2:

Trekk på 2 hjul har fungert bra for meg i 35 år. Det viktigste er bra vinterdekk. Men er det kommet noe mer informasjon om hvorfor PS2 2WD er med forhjulstrekk og ikke bakhjulstrekk?

På en elbil med 50/50% vektfordeling funker bakhjulstrekk utmerket i bratte oppoverbakker, men forhjulstrekk blir fort problematisk dersom det ikke er mye vekt over drivhjulene.   (Model 3 SR+ har utmerket framkommelighet med RWD.)
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: AutodidactTorsdag 15. April 2021, klokken 14:25
Sitat
Hm, vet ikke hvor nøye du er med å tørke av pakninger og vinduer.

Ikke i det hele tatt. Ikke noe jeg har gjort på noen bil før, og har ikke tenkt å begynne med det fordi TM3 er — som de sier, bygget for California.

Sitat
På en elbil med 50/50% vektfordeling funker bakhjulstrekk utmerket i bratte oppoverbakker, men forhjulstrekk blir fort problematisk dersom det ikke er mye vekt over drivhjulene.

Har ikke tenkt på det med vekt og grep i bakker, men på ICE-bil har jeg alltid foretrukket FWD på grunn av hvordan egenskapene på glatt føre er.
Å dra bilen i riktig retning når grepet mistes, er mer kontrollerbart enn å skyve, så jeg ville i utgangspunktet vært negativ til RWD.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: Øyvind.hTorsdag 15. April 2021, klokken 14:28
Har hatt både fwd og rwd biler på vinter, og må jeg velge lander jeg nok på rwd rett og slett fordi en betydelig del av vekten havner over bakhjulene i oppoverbakker så det gir klart best fremkommelighet.
Med fwd er det jo et kjent triks å rygge opp bakken om man ikke kommer opp rett vei, noe som illustrerer poenget med rwd.

Det eneste en mister er mulighet til å flytte fronten dit en vil om en står fast med dårlig grep. Så det er noen situasjoner fwd fungerer bedre, men samlet sett synes jeg rwd er klart best om man må ha 2wd.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: ReneMTorsdag 15. April 2021, klokken 15:51
Tilbake til temaet, nye og billigere modeller av PS2:

Trekk på 2 hjul har fungert bra for meg i 35 år. Det viktigste er bra vinterdekk. Men er det kommet noe mer informasjon om hvorfor PS2 2WD er med forhjulstrekk og ikke bakhjulstrekk?

På en elbil med 50/50% vektfordeling funker bakhjulstrekk utmerket i bratte oppoverbakker, men forhjulstrekk blir fort problematisk dersom det ikke er mye vekt over drivhjulene.   (Model 3 SR+ har utmerket framkommelighet med RWD.)

Dette er fordi P2/XC40 ikke er rene elbiler. Det er ikke forhåndsreservert plass til alt EV utstyr for å gjøre den RWD.

Pga dette ligger invertor, om bord lader og annet utstyr i fronten koblet til front motor.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: SyklistTorsdag 15. April 2021, klokken 16:39
Takk, det er en bra forklaring. :+1:
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: oivindgTorsdag 15. April 2021, klokken 17:02
Dette er fordi P2/XC40 ikke er rene elbiler. Det er ikke forhåndsreservert plass til alt EV utstyr for å gjøre den RWD.

Pga dette ligger invertor, om bord lader og annet utstyr i fronten koblet til front motor.
Har du noe dokumentasjon på dette? For meg høres det litt rart ut. Vanligvis er laderen koblet til batteriet, ikke motorene. Og motorene har hver sin inverter. Ja, det blir mer kabling med å ha motoren bak, men jeg ville tro det er andre vurderinger som spiller inn i tillegg.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: FerryTorsdag 15. April 2021, klokken 20:55
2021 TM3 kom med nye lykter. De har ett veldig bra lysbilde. Mye bedre enn f.eks I-Pace, i3 og TMX

TM3 med de nye lyktene er veldig bra. Som du sier, bedre enn i3 (LCI), som også er bra. Jeg har kjørt begge. Men ifølge videoene til Tesla-Bjørn er lyktene på PS2 enda bedre. Nye lykter var ett viktig kriterie for meg på TM3, og de innfrir.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: E-TrondFredag 16. April 2021, klokken 02:58
Og da svarte Tesla på tiltale og senket prisen på Model 3 sr plus til 349.900.... :+1:

Edit
Med avgifter ca 364.000
Fortsatt en svært god pris.

Synd de ikke senket prisen på Long Range også!  :'(
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: 1000kwhFredag 16. April 2021, klokken 07:29
Da er det faktisk mulig å skaffe seg splitter ny Tesla til 350k!

Den tror jeg står gankse greit som beste elbilkjøpet nå.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: Daniel_0007Fredag 16. April 2021, klokken 09:48
Da er det faktisk mulig å skaffe seg splitter ny Tesla til 350k!

Den tror jeg står gankse greit som beste elbilkjøpet nå.

Ja og i motsetning til ps2 så får man med varmepumpe og cruise kontroll i prisen ;D
ps2 standard blir fort 100k dyrere enn model 3 sr+ når man legger til pilot og pluss pakka samt nesten 2 sekunder treigere til 100  8)
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: gmjosundFredag 16. April 2021, klokken 15:05
Da er det faktisk mulig å skaffe seg splitter ny Tesla til 350k!

Den tror jeg står gankse greit som beste elbilkjøpet nå.

Ja og i motsetning til ps2 så får man med varmepumpe og cruise kontroll i prisen ;D
ps2 standard blir fort 100k dyrere enn model 3 sr+ når man legger til pilot og pluss pakka samt nesten 2 sekunder treigere til 100  8)

Hjelper det når Tesla ser ut som et uvær da? Eller har ikke utsende noen betydning kanskje....
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: 1000kwhFredag 16. April 2021, klokken 15:54
Da er det faktisk mulig å skaffe seg splitter ny Tesla til 350k!

Den tror jeg står gankse greit som beste elbilkjøpet nå.

Ja og i motsetning til ps2 så får man med varmepumpe og cruise kontroll i prisen ;D
ps2 standard blir fort 100k dyrere enn model 3 sr+ når man legger til pilot og pluss pakka samt nesten 2 sekunder treigere til 100  8)

Hjelper det når Tesla ser ut som et uvær da? Eller har ikke utsende noen betydning kanskje....
Enig i at Polestar er penest, men tror ikke folk bryr seg så mye og synes vel at Tesla er kult uansett.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: Electric cars in NorwayFredag 16. April 2021, klokken 16:02
Da er det faktisk mulig å skaffe seg splitter ny Tesla til 350k!

Den tror jeg står gankse greit som beste elbilkjøpet nå.

Ja og i motsetning til ps2 så får man med varmepumpe og cruise kontroll i prisen ;D
ps2 standard blir fort 100k dyrere enn model 3 sr+ når man legger til pilot og pluss pakka samt nesten 2 sekunder treigere til 100  8)

Hjelper det når Tesla ser ut som et uvær da? Eller har ikke utsende noen betydning kanskje....
Enig i at Polestar er penest, men tror ikke folk bryr seg så mye og synes vel at Tesla er kult uansett.

Det å sette ett bilmerkes utseende opp mot et annet.. . feks TM3 opp mot PS2..... hmmm det skurrer for min del. Det er jo smak og behag dette. Smak er subjektivt...Begge bilene er jo helt fantastiske biler. Det viser jo mange tester også...

Smaken er som baken...  delt i 2  ;D ;D
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: MondeoLørdag 17. April 2021, klokken 13:59
En annen fordel med Teslan er jo at den har bakhjulsdrift.
Ser for meg det blir litt Torque steer med FWD og 230 hestekrefter på Polestarn.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: 02janLørdag 17. April 2021, klokken 19:20
Det henvises til ICE biler med FWD vs Polestar 2 med FWD, min mening ikke er helt sammenlignbart.
ICE f.eks audi , hadde sine 5 og 6 sylindrede motorer noe foran og over drivakslene (FWD), og dermed mye av tyngdepunktet fra bilen der.

Dette ga grei framkommelighet så lenge du var alene i bilen, straks du var 4/5 personer og fult opplastet , så er igjen min mening at FWD var krevende på snøføre/0-føre, spesielt opp bakker.

En EL-bil, med FWD og batteri plassert i gulvet og bakover , får nødvendigvis tyngdepunktet bak de fremre drivaksler.

Litt snodig at de ikke tilbyr klassisk RWD , kunne appelert til 240-940’ entusiastene som plaster på såret med de siste 20 år med FWD Volvoer.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: ElelelLørdag 17. April 2021, klokken 19:38

Litt snodig at de ikke tilbyr klassisk RWD , kunne appelert til 240-940’ entusiastene som plaster på såret med de siste 20 år med FWD Volvoer.

240-940 entusiastene utgjør ca 0% av markedet. Men tror awd med pilot&plus vil være bestselgeren her - synd prisen har økt
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: oivindgLørdag 17. April 2021, klokken 20:01
Det henvises til ICE biler med FWD vs Polestar 2 med FWD, min mening ikke er helt sammenlignbart.
ICE f.eks audi , hadde sine 5 og 6 sylindrede motorer noe foran og over drivakslene (FWD), og dermed mye av tyngdepunktet fra bilen der.
De gamle Audiene hadde vel ikke stort verre enn 60/40 vektfordeling? Uansett lå tyngdepunktet på bilen langt bak drivakslingene.

Elbilene har vel tyngdepunktet litt lavere i bilen, noe som gjør at tyngdepunktet flytter seg mindre bakover i oppoverbakker enn det gjorde i gamle dager.

Jeg synes ikke det er veldig lett å se hvorfor Polestar har valgt framhjulstrekk annet enn at det ofte føles tryggere for uerfarne sjåfører.
Tittel: Sv: Kommer nye modeller neste uke
Skrevet av: 02janſøndag 18. April 2021, klokken 08:45
Ja vektfordelingen for hele bilen ligger tyngden lenger bak en drivakslene. Men ved å legge motor og gir klumpen over (og slik audi gjorde flytte litt fram) drivaksel, fikk FWD ekstra 150-200 kg vekt rett over drivaksler.

Hvis jeg vet ikke hva P2 har av vekt over akslene , men regner med at den har de egenskaper man forventer.

FDet finnes flere triks , f.eks ICE små SUV med FWD har jeg lagt merke til at de ofte er noe hevet bak og «senket» foran vs de samme modeller med AWD  , tipper det er for å få mer vekt fordelt på framhjulene.

Har prøvd 1gen Leaf på snø og syntes den var rimlig lett å spinne med foran , mens i3 med RWD krabbet greit frem.

* ang.  240-940 entusiastene , så tenkte jeg ikke på de som kjører disse idag (ungdom), men de som ønsket å kjøpe RWD volvo etter at 900 serien ble lagt ned, P2 kunne vært en slik med RWD. 
Designet på P2 er nok noe som også treffer godt da den ikke kun er designet for å være Elbil, men har funksjonelle løsninger og karakter.
Tipper dagens 240 entusiast , vil være i bruktbil markedet for nyere BEV om få
år,  og prisgunstig  P2 med RWD ville vært en vinner.