Elbilforum.no
Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: larsmoe på fredag 09. april 2021, klokken 09:31
Får ID.4 1st på mandag 12/4 og rekker ikke å få inn ladeboks med en gang. Noen som har erfaringer med lading på schuko. Det følger med ladekabel for schuko som standard?
Problemet med å lade på schuko er at den ikke er bygget for levere høy effekt over lang tid, dette kan føre til varmeutvikling og i verste tilfellet brann.
Det anbefales å maks lade elbil med 10 ampere fra en schuko kontakt, men har du ett eldre el-anlegg ville jeg justert ned effekten. Ville også sjekket hvor varm kontakten ble i starten, la bilen lade en times tid - ta ut kontakten og sjekk om den er varm.
Lader du med 10A på en vanlig stikkontakt får du 2,3 Kw per time du lader, så i løpet av natt med 10 timer lading får du 23KW inn på batteriet. Dvs. rundt 10-15 mil praktisk rekkevidde, og det holder kanskje for deg i hverdagen?
Med mindre kursen din er dimensjonert for det og av heller nyere årgang, ville jeg kanskje vurdert Redusert AC ladestrøm. Da lader vel bilen ca. 6A.
Tregt, ja, men har du tid så gjør det jo ikke noe.
Er Schukoladeren mulig å justere (nedover) ?
Du kan justere inne i bilen.
Kanskje på tlf. m/app ?
Sitat fra: larsmoe på fredag 09. april 2021, klokken 09:31
Får ID.4 1st på mandag 12/4 og rekker ikke å få inn ladeboks med en gang. Noen som har erfaringer med lading på schuko. Det følger med ladekabel for schuko som standard?
Går helt flott å lade på 10A sålenge anlegget ditt ikke er antikvarisk :-). Har du anlegg med gamle skrusikringer, så kan det være greit å sjekke at de ikke blir for varme.
Det er til og med helt innafor å lade på vanlig stikk når du venter på montasje av ladeboks. (Så lenge det ikke drar ut i månedsvis)
Og...det følger med nødlader som det heter, til bilen.
Da gjenstår det bare å gratulere.
Siden dette er snakk om midlertidig bruk så går det nok helt greit
Vurder følgende, dersom du er usikker på stikkontakten. Etter 2-3 timer ladetid, ta ut plugg og ta på enden (OBS, kan være varmt) brenner du deg så ville jeg vurdert en annen stikkontakt hvis du har.
Nr 2, ta også en vurdering på hvor stikkontakt er montert.
Er det en stikkontakt med en tilførsel som går via mange rom eller via mange koblinger? eller har du stikkontakt som sitter veldig nære sikringsskapet og med lite koblinger imellom. Jeg hadde valgt det siste. (er jo ikke alltid like enkelt å vite ved skjult anlegg)
Er også fornuftig å sette ladestrøm ned i bil som nevnt i tråden her.
Lykke til med ny bil, og plutselig en ladeboks også ;)
Tusen takk for svar !!! Klokere nå :)
Har nå hatt min ID.4 1st i en ukes tid. Er veldig fornøyd :) Snålt at:
- klima- og volumknappene under skjermen ikke har lys.
- hjuldimensjon er forskjellig foran og bak, så går ikke å bytte om ut fra slitasje.
- ingen frunk :(
- ingen egen knapp i skjermen for å switche mellom Android Auto og vanlig grensesnitt.
- gjenværende kapasitet noen ganger vises som over 60 mil :D
- ingen lokasjon av bilen i We Connect app.
Men småting. Veldig fornøyd med bilen :) Synes absolutt ikke den er treig i akselerasjon, som mange mener.
Men til tema i denne tråden:
Hva med lovligheten av schuko-lading? Hva er lov og ikke lov? Kan man få avkorting i forsikring?
Det er en knapp for å bytte mellom AA og infotainment. Den heter App Connect og du legger den inn som snarvei på hjemskjerm. I tillegg kan du også trykke på media widget for å hoppe rett på Google media avspiller.
Sitat fra: ENTO på fredag 09. april 2021, klokken 10:49
Kanskje på tlf. m/app ?
Ja, det er også mulig å skru på dette med We Connect ID app'en (under Bil => Innstillinger finner du "Redusert AC-ladestrøm").
Noen som kan kommentere på lovligheten av schuko-lading?
Se her:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#lading-fra-eksisterende-kontakter
Sitat fra: jonnyjb på mandag 19. april 2021, klokken 14:01
Sitat fra: ENTO på fredag 09. april 2021, klokken 10:49
Kanskje på tlf. m/app ?
Ja, det er også mulig å skru på dette med We Connect ID app'en (under Bil => Innstillinger finner du "Redusert AC-ladestrøm").
Noen som vet hva dette betyr i praksis? F. eks hvis jeg lader på 16A til vanlig, vil dette sette styrken ned 50%? Eller vil den settes til en fast minimumsstrøm (6A?) uavhengig av hva slags AC-kurs jeg er koblet til? Dette var mer tydelig på tidligere ladbare VW, hvor man selv satte styrken med et faktisk tall i app/bil.
Sitat fra: magfred på tirsdag 20. april 2021, klokken 09:31
Noen som vet hva dette betyr i praksis? F. eks hvis jeg lader på 16A til vanlig, vil dette sette styrken ned 50%? Eller vil den settes til en fast minimumsstrøm (6A?) uavhengig av hva slags AC-kurs jeg er koblet til? Dette var mer tydelig på tidligere ladbare VW, hvor man selv satte styrken med et faktisk tall i app/bil.
Reduce charging current: Charging current is 8 A. Load on the power grid while charging at the electrical socket can be decreased with this setting.
Jeg har testet litt med min ID.3 1st og Easee-ladeboks (3-fas-kurs, 25A). Her er resultatene:
3-fas, "Redusert AC-ladestrøm" ikke valgt i app: Easee rapporterer ladeeffekt 11.2 kW (faser: 15.8A, 15.8A, 16.0A), app sier 72 km/t
3-fas, "Redusert AC-ladestrøm" valgt i app: Easee rapporterer ladeeffekt 5.6 kW (faser: 7.9A, 7.9A, 8.0A), app sier 37 km/t
1-fas, "Redusert AC-ladestrøm" ikke valgt i app: Easee rapporterer ladeeffekt 5.6 kW (faser: 24.5A, 0.3A, 0.3A), app sier 37 km/t
1-fas, "Redusert AC-ladestrøm" valgt i app: Easee rapporterer ladeeffekt 1.8 kW (faser: 7.9A, 0.3A, 0.3A), app sier 11 km/t
Så tror man kan konkludere med at "Redusert AC-ladestrøm" betyr at laderen i bilen unngår å trekke mer enn 8A?
Sitat fra: Orbit på tirsdag 20. april 2021, klokken 08:34
Se her:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#lading-fra-eksisterende-kontakter
Takk - ja da er jo ikke dette lov. Kun sporadisk "nødlading", dersom jeg tolker teksten riktig.
Schuko kan benyttes, men må da være eksplisitt installert og dedikert for elbillading etter dagens eller forutgående regler. Lading på kontakter som ikke oppfyller dette vil være en bruksendring ift hva som er installert, og da bare lovlig for nødlading.
Sitat fra: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#lading-fra-eksisterende-kontakterMerknad 1: Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk. Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.
Sitat fra: unik42 på fredag 09. april 2021, klokken 09:55
Med mindre kursen din er dimensjonert for det og av heller nyere årgang, ville jeg kanskje vurdert Redusert AC ladestrøm. Da lader vel bilen ca. 6A.
Tregt, ja, men har du tid så gjør det jo ikke noe.
Betyr det at «reduser ladestrøm» på id4 med schukolader går ned fra 10a til 6a ??