Elbilforum.no
Bilmerker => Volvo / Polestar => Polestar 2 => Emne startet av: O på fredag 09. april 2021, klokken 07:43
I siste oppdatering deaktiverte Polestar "brake wipe" funksjonen som hindrer rust på bremseskivene. Dette gir noen kilometer ekstra rekkevidde, men kan medføre mer rust på bremseskivene. Selv ser jeg nå vesentlig mer rust på bremseskivene etter funksjonen ble deaktivert av Polestar.
Jeg skulle ønske den "brake wipe" funksjonen var mulig å aktivere/deaktivere selv slik at jeg kunne aktivert den når jeg ser at det er rust på bremseskivene. Vil anta at med en oppdatering kan dette "enkelt" gjøres tilgjengelig som en på/av funksjon jeg selv kan aktivere ved behov.
Eller du finner ut hvordan du aktiverer mekanisk brems i din bil.
På min bil (annet merke) setter jeg den i N og bremser kraftig et par ganger. Typisk etter vask og ellers en gang pr dag når det passer.
Kjenner ikke Polestar personlig, men det finnes alltid en måte, vi har tre merker elbil i familien og alle er forskjellig, men det er mulig.
Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. april 2021, klokken 10:26
Eller du finner ut hvordan du aktiverer mekanisk brems i din bil.
På min bil (annet merke) setter jeg den i N og bremser kraftig et par ganger. Typisk etter vask og ellers en gang pr dag når det passer.
Kjenner ikke Polestar personlig, men det finnes alltid en måte, vi har tre merker elbil i familien og alle er forskjellig, men det er mulig.
Er naturligvis fullstendig klar over at man kan trykke på bremsepedal selv, noe jeg også gjør, med tidvis solide nedbremsninger, men opplever dette ikke like effektivt. Bremseskivene var blankere (mindre rust) med "break wipe" funksjonen.
Sitat fra: MOV på fredag 09. april 2021, klokken 13:25
Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. april 2021, klokken 10:26
Eller du finner ut hvordan du aktiverer mekanisk brems i din bil.
På min bil (annet merke) setter jeg den i N og bremser kraftig et par ganger. Typisk etter vask og ellers en gang pr dag når det passer.
Kjenner ikke Polestar personlig, men det finnes alltid en måte, vi har tre merker elbil i familien og alle er forskjellig, men det er mulig.
Er naturligvis fullstendig klar over at man kan trykke på bremsepedal selv, noe jeg også gjør, med tidvis solide nedbremsninger, men opplever dette ikke like effektivt. Bremseskivene var blankere (mindre rust) med "break wipe" funksjonen.
Når du bremser vil vel en del av bremsingen gjøre med regen, slik at du ikke får full mekanisk effekt? Hvis det å sette den i N gjør at det kun er mekanisk bremsing når du bruker bremsepedalen, så vil det bli mer effektivt. Noen som vet om det er sånn på P2?
Sitat fra: oivindg på fredag 09. april 2021, klokken 13:54
Sitat fra: MOV på fredag 09. april 2021, klokken 13:25
Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. april 2021, klokken 10:26
Eller du finner ut hvordan du aktiverer mekanisk brems i din bil.
På min bil (annet merke) setter jeg den i N og bremser kraftig et par ganger. Typisk etter vask og ellers en gang pr dag når det passer.
Kjenner ikke Polestar personlig, men det finnes alltid en måte, vi har tre merker elbil i familien og alle er forskjellig, men det er mulig.
Er naturligvis fullstendig klar over at man kan trykke på bremsepedal selv, noe jeg også gjør, med tidvis solide nedbremsninger, men opplever dette ikke like effektivt. Bremseskivene var blankere (mindre rust) med "break wipe" funksjonen.
Når du bremser vil vel en del av bremsingen gjøre med regen, slik at du ikke får full mekanisk effekt? Hvis det å sette den i N gjør at det kun er mekanisk bremsing når du bruker bremsepedalen, så vil det bli mer effektivt. Noen som vet om det er sånn på P2?
Ja, det er sånn på PS2. Men man må holde bremsepedalen litt inne for å få lov til å sette bilen i N i fart. Enkleste prosedyre er derfor å først slå av enpedal (om man bruker dette), slik at bilen ikke regenererer (og dermed bremser) når man slipper gassen. Trykk lett på bremsepedalen, og vipp så girspaken til N. Da triller bilen fritt, og man får utelukkende mekanisk brems på pedalen.
Fordel å gjøre dette i nedoverbakke, så man får filt litt på bremsene.
Sitat fra: mroek på lørdag 10. april 2021, klokken 02:34
Sitat fra: oivindg på fredag 09. april 2021, klokken 13:54
Sitat fra: MOV på fredag 09. april 2021, klokken 13:25
Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. april 2021, klokken 10:26
Eller du finner ut hvordan du aktiverer mekanisk brems i din bil.
På min bil (annet merke) setter jeg den i N og bremser kraftig et par ganger. Typisk etter vask og ellers en gang pr dag når det passer.
Kjenner ikke Polestar personlig, men det finnes alltid en måte, vi har tre merker elbil i familien og alle er forskjellig, men det er mulig.
Er naturligvis fullstendig klar over at man kan trykke på bremsepedal selv, noe jeg også gjør, med tidvis solide nedbremsninger, men opplever dette ikke like effektivt. Bremseskivene var blankere (mindre rust) med "break wipe" funksjonen.
Når du bremser vil vel en del av bremsingen gjøre med regen, slik at du ikke får full mekanisk effekt? Hvis det å sette den i N gjør at det kun er mekanisk bremsing når du bruker bremsepedalen, så vil det bli mer effektivt. Noen som vet om det er sånn på P2?
Ja, det er sånn på PS2. Men man må holde bremsepedalen litt inne for å få lov til å sette bilen i N i fart. Enkleste prosedyre er derfor å først slå av enpedal (om man bruker dette), slik at bilen ikke regenererer (og dermed bremser) når man slipper gassen. Trykk lett på bremsepedalen, og vipp så girspaken til N. Da triller bilen fritt, og man får utelukkende mekanisk brems på pedalen.
Fordel å gjøre dette i nedoverbakke, så man får filt litt på bremsene.
Gode tips og triks her, men synes samtidig det blir litt "knotete" å måtte sette bilen i nøytral i nedoverbakke osv. Synes det da ville vært mer praktisk med en "break wipe" funksjon man selv kunne aktivert ved behov.
Enig i at det er bedre med automatikk. Kanskje det kommer tilbake senere hvis bilen fortsatt selger bra og det blir litt mindre fokus på rekkevidde?
Enig i at dette bør være automatisk. Polestar har også sagt at funksjonen skal komme tilbake i en litt revidert form. Slik den var, så økte den forbruket mer enn de ønsket. Skulle tro det var mulig å få til denne funksjonen med marginal endring i forbruk, så vi får håpe de fåt dette til.
Eventuelt at man kan velge selv om man vil ha funksjonen på.
De burde løse dette veldig enkelt. Infotainment vet om det er sommer eller ikke. I vinterhalvåret kan derfor rensing av skiver aktiveres etter X-antall km kjørt, i X-antall km, før den slås av igjen. :) Eventuelt gjøre dette for hele året. Det er jo ikke akkurat rakettforskning, så dette tror jeg de løser. For funksjonen er ekstremt god...spesielt for de som ikke kjenner til konseptet med hard nedbremsing en gang iblant med elbil. Det burde være ivaretatt, som her, på alle biler. Det er en uting at alle skal gå rundt å huske å bremse hardt en gang iblant på biler som er smartere enn noensinne.
Sitat fra: O på lørdag 10. april 2021, klokken 06:54
Gode tips og triks her, men synes samtidig det blir litt "knotete" å måtte sette bilen i nøytral i nedoverbakke osv. Synes det da ville vært mer praktisk med en "break wipe" funksjon man selv kunne aktivert ved behov.
Ja, det er skikkelig knotete. Trykke på en knapp, og flytte en hendel. Vurdert buss?
Dessuten tror jeg det er ganske viktig å skille mellom brake wipe og break wipe. Det siste er ikke spesielt bra.
SitatJa, det er skikkelig knotete. Trykke på en knapp, og flytte en hendel. Vurdert buss?
Mye som kan gjøres manuelt, men som funker bedre/lettere med automatikk.
Hos oss er det kona som i all hovedsak bruker bilen, jeg kjører den langt sjeldnere. Jeg har brukt åtte år å få henne til å bruke cruise control, uten hell. Hun bare vil ikke lære det og da aksepterer jeg at hun ikke noensinne kommer dit.
Jeg har fortalt henne at det er lurt å bremse innimellom nettopp for å holde rusten borte, men ser at vi er på samme nivå som med cruise controllen.
Hadde det vært en slik funksjon man kunne slå på ville det redusert faren for skilsmisse her i huset.
Er det noen som vet om en estimering på hvor mye og lenge en må bremse for å holde ved like bremsene?
Dvs hvor mange rotasjoner med hvor kraftig brems? Automatiske systemer er vel basert på nærmest umerkelig brems, men på E-tron måtte de tilpasse den da den bidro til et merkbart høyere forbruk.
Til vanlig anbefales et par kraftige brems. Men hva er det?
Jeg har en bakke med tofeltvei på vei til jobb. Der drar jeg bilen litt over fartsgrense (90+ km/t) og bremser ned til ca 70 km/t. Det virker som det holder. Før dro jeg bilen over 100 og bremset til 30, men synes kanskje det ble litt mye og er mer beregnet på kraftig rustne bremser. Alt er selvfølgelig uten regen.
Strengt tatt så bør vel to tre rotasjoner med godt merkbar brems kunne være nok og det er ikke mer en ti meter og da skulle vel et sekunds brems være nok. Men dette er bare synsing. Noen har sikkert regnet og testet dette vitenskaplig.
Jeg kjører min egen uten regen om vinteren. Alt går tyngre uansett i kulda så jeg syns jeg får igjen mer mil da den triller mye lengre da jeg slipper opp gassen (coasting) Slipper gassen ved svake helninger og den triller veldig godt syns jeg. Da bruker en bremsen mer også. Så kan en heller slå på regen ved behov eller ved lengre nedoverbakker.
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. desember 2021, klokken 19:53
Er det noen som vet om en estimering på hvor mye og lenge en må bremse for å holde ved like bremsene?
Min erfaring er at kraftig oppbremsing er mindre effektivt enn jeg hadde regnet når det gjelder å rengjøre skivene. Jeg har gått over til å bruke forsiktig bremsing over lengre tid. Har en snau kilometer nedoverbakke der det er 60 kilometer i timen, men der bilen kommer opp i 70-80 hvis jeg lar den trille fritt. Trykker bare nok på bremsen til å unngå at farta blir over 60. Virker ganske effektivt både foran og bak.
Sitat fra: oivindg på mandag 27. desember 2021, klokken 14:05
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. desember 2021, klokken 19:53
Er det noen som vet om en estimering på hvor mye og lenge en må bremse for å holde ved like bremsene?
Min erfaring er at kraftig oppbremsing er mindre effektivt enn jeg hadde regnet når det gjelder å rengjøre skivene. Jeg har gått over til å bruke forsiktig bremsing over lengre tid. Har en snau kilometer nedoverbakke der det er 60 kilometer i timen, men der bilen kommer opp i 70-80 hvis jeg lar den trille fritt. Trykker bare nok på bremsen til å unngå at farta blir over 60. Virker ganske effektivt både foran og bak.
Det er vel i samme retning som det jeg tenker.
Avhenger jo av hvor mye som skal slipes vekk. Vedlikehold krever nok ikke så mye.
En kilometer nedoverbakke er jo forholdsvis langt. Min bakke er bare noen hundre meter så krever litt mer aktiv oppbremsing.
Bilen vil regenerere også ved bruk av bremsepedalen, så lenge den er i drive, så du må bremse relativt kraftig for at selve bremsen skal koble inn.
Hvis du setter bilen i fri (N) i nedoverbakke så vil kun bremsene bli brukt, og må nok trykke inn bremsepedalen litt for å skifte til både fri og drive igjen, og du må trykke forsiktig fremover for å få den i fri.
Som beskrevet over av meg så setter jeg bil i N.
Ahh, jeg leste ikke hele tråden på nytt :)
Forøvrig så virker det som "Break-wipe" funksjonen har vært tilbake en stund, hos meg i alle fall, for jeg merker og hører godt at det skraper i bremeskivene når jeg begynner å kjøre etter at bilen har stått i ro noen dager.
De fleste biler skraper når de har stått litt Noen lugger skikkelig hvis de har parkert med våte bremser.
Kunne kanskje vært en ide å hatt geofencing slik at bremser var rene før en parkerte hjemme.
Sitat fra: rmi på torsdag 30. desember 2021, klokken 13:21
Forøvrig så virker det som "Break-wipe" funksjonen har vært tilbake en stund, hos meg i alle fall, for jeg merker og hører godt at det skraper i bremeskivene når jeg begynner å kjøre etter at bilen har stått i ro noen dager.
Brake, ikke break.
Har vært endel plaget med rustne bremseskiver, selv om jeg titt og ofte tar kontrollerte harde nedbremsinger med bilen. I særdeleshet etter at denne funksjonen ble tatt vekk av Polestar. Ser heller ikke at denne er "kommet tilbake" i senere oppgraderinger.
Er klar over at en skal passe på bremseskivene i en elbil. Og det gjør jeg også.
Men;
Om bilen er levert med denne funksjonen, og senere tatt vekk, så har Polestar ytterste konsekvens tatt bort en funksjon jeg har betalt for, en funksjon som er nyttig, og går på sikkerhet, for å øke rekkevidden med et par km.
For meg er det viktigere med optimale bremser, heller enn 10 km ekstra rekkevidde. Har aldri brydd meg nevneverdig om rekkevidden er 470 eller 450 km.
Comments anyone?
Sitat fra: mephisto32 på torsdag 31. mars 2022, klokken 16:36
Har vært endel plaget med rustne bremseskiver, selv om jeg titt og ofte tar kontrollerte harde nedbremsinger med bilen. I særdeleshet etter at denne funksjonen ble tatt vekk av Polestar. Ser heller ikke at denne er "kommet tilbake" i senere oppgraderinger.
Er klar over at en skal passe på bremseskivene i en elbil. Og det gjør jeg også.
Men;
Om bilen er levert med denne funksjonen, og senere tatt vekk, så har Polestar ytterste konsekvens tatt bort en funksjon jeg har betalt for, en funksjon som er nyttig, og går på sikkerhet, for å øke rekkevidden med et par km.
For meg er det viktigere med optimale bremser, heller enn 10 km ekstra rekkevidde. Har aldri brydd meg nevneverdig om rekkevidden er 470 eller 450 km.
Comments anyone?
Ta kontakt med Polestar kundeservice - tips dem om dette - så kommer det kanskje tilbake som en opsjon i senere oppdateringer.
Send en mail - gjerne på engelsk så går det enklere - til : custsupp@polestar.com
Har vært i kontakt med dem, på chat, og har ringt.
Om dette, og andre ting.
Chat avdelingen skjønner ikke alltid hva man mener om man prater med dem, og kundeservice på tlf, "må ta saken opp i systemet" og skal sende meg en mail...Har sjelden fått noe vettugt tilbake.
Eksempel igår; spurte om serviceintervaller, og fikk til svar at de var på 50000 km/3år...
(Serviceintervall og avtaletid var vel to begreper som ikke helt ble skjønt der....)
Videre "Dekk og bremseklosser byttes på garanti"...Neppe gjennomtenkt svar. Jeg bytter gjerne både sommer og vinterdekk på garanti jeg :D
Meg bekjent er garantien på 6 år og 120000 km for LE...Blir mange sett dekk på meg skjønner jeg...
Har inntrykk av at kundeservice kun leser fra manualen....Den må de da forstå at jeg har lest selv...
Er ellers meget fornøyd med min polestar, og leiebilene jeg har hatt når den har vært på besøk hos Volvo...
De få gangene jeg har vært i kontakt med suport har de gitt rask og god hjelp. Jeg har også gitt innspill til forbedring og fått inntrykk av at de tok slikt videre. Men jeg vet jo ikke.
En ting tok de virkelig tak i:
Bilen dro ut i motsatt kjørebane på en bakketopp med Høyresing på toppen. Antagelig pga skilt og vegetasjon på høyreside av vegen. Rimelig uggen opplevelse.
Sendte bilder av veistrekk til polestar, da de ba om å få dem.
Sitat fra: mephisto32 på torsdag 31. mars 2022, klokken 16:36
Har vært endel plaget med rustne bremseskiver, selv om jeg titt og ofte tar kontrollerte harde nedbremsinger med bilen. I særdeleshet etter at denne funksjonen ble tatt vekk av Polestar. Ser heller ikke at denne er "kommet tilbake" i senere oppgraderinger.
Er klar over at en skal passe på bremseskivene i en elbil. Og det gjør jeg også.
Men;
Om bilen er levert med denne funksjonen, og senere tatt vekk, så har Polestar ytterste konsekvens tatt bort en funksjon jeg har betalt for, en funksjon som er nyttig, og går på sikkerhet, for å øke rekkevidden med et par km.
For meg er det viktigere med optimale bremser, heller enn 10 km ekstra rekkevidde. Har aldri brydd meg nevneverdig om rekkevidden er 470 eller 450 km.
Comments anyone?
Er ikke verre enn å sette bilen i N. Ikke rare bakken som kreves.
Burde vært valgfrihet, dog, så hadde man sluppet sinte avhandlinger fra nihilister.
@corsodante:
Har også prøvd å sette bilen i N, og file, som du beskriver. Ble advart av verkstedet at en slik fremgangsmåte ikke er å anbefale.
Lite nihilisme ute og går her...
Sitat fra: mephisto32 på søndag 03. april 2022, klokken 16:00
Har også prøvd å sette bilen i N, og file, som du beskriver. Ble advart av verkstedet at en slik fremgangsmåte ikke er å anbefale.
Fikk du noen forklaring på hvorfor det ikke er å anbefale? Tåler ikke de mekaniske bremsene å brukes?
Sitat fra: oivindg på søndag 03. april 2022, klokken 20:07
Sitat fra: mephisto32 på søndag 03. april 2022, klokken 16:00
Har også prøvd å sette bilen i N, og file, som du beskriver. Ble advart av verkstedet at en slik fremgangsmåte ikke er å anbefale.
Fikk du noen forklaring på hvorfor det ikke er å anbefale? Tåler ikke de mekaniske bremsene å brukes?
Jeg i min uvitenhet tenkte at dersom bilen er i bevegelse og man skifter mellom N og D i dette tilfelle - så vil det kunne ha uheldige konsekvenser for den elektriske motoren. Jeg aner ikke om dette er tilfelle - men jeg vil jo tro at dersom man setter bilen i N - ruller - så stopper - så setter den i D - så er ingen skade skjedd. Men jeg er litt usikker på dette scenarioet : Bilen står i D - bilen er i bevegelse - Skifter til N under bevegelse - trykker brems..bil fortsatt i bevegelse... - skifter til D med bilen fortsatt i bevegelse.
Som sagt - jeg har null anelse om det betyr noe eller ei for motoren dersom man kobler den inn/ut mens bilen er i bevegelse - men det er først og fremst uheldige effekter av dette jeg kunne mistenke det kunne være dersom forhandler sier at det ikke er å anbefale å dytte bilen i N så bremse.......
At bilen står i N betyr vel bare at motoren snurrer uten motstand? Det er vel ikke noen clutch som faktisk gjør at hjulene kan gå rundt uten at motoren gjør det? Kan ikke skjønne at det er noe som kan gjøre noe skade ved å skifte mellom N og D i fart.
Det er ingen mulighet for mekanisk utkobling av reduksjonsgir eller motor.
Hvordan det kan være farlig er meg en gåte. Jeg har sett flere beskrive akkurat den metoden på Polestar sin offisielle Facebook og jeg har aldri sett Polestar kommentere at det er skadelig. Jeg gjør det også slik og jeg merker ikke at bilen reagerer på det.
@oivindg.
Nei fikk ikke noen fullgod forklaring, men det kunne være sikkerhetsfunksjoner som ikke "likte" dette. Åltså litt vagt svar på (Volvo) verksted.
Sluttet ergo å gjøre dette. De gangene jeg prøvde å gjøre dette ved å sette bilen i N etter "tapping" av brems skjedde det i alle fall ikke noe feil.
Å la bilen starte å rulle fra 0 med girspaken i N, på en bakketopp gjør vel samme nytten.
Jeg fikk bort all rust fra skivene en gang, men det var en lang tur (1100km) med lite bruk av regenerering...
Har ingen tro på at det er noe fare å vippe mellom N og D i fart. Hvis det var det, så måtte jo bilens programvare ha hindret det. Det er jo ingen mekanisk overføring fra girvelgeren, så programvaren har full kontroll på alt.
Når det er sagt, så mener jeg den absolutt enkleste måten å rense skivene manuelt på er å bare trykke og holde inne P-knappen fra litt fart (50-60-70 km/t). Slipp knappen før bilen har stoppet, og gjenta gjerne en gang til for å være sikker.
Denne prosessen aktiverer mekanisk brems på alle hjul, og er helt safe å gjøre. Funksjonen er nok først og fremst ment for bruk av passasjer om fører får et illebefinnende (eller under øvelseskjøring), men egner seg altså også strålende for å gi bremsene litt nødvendig eksersis.