Elbilforum.no
Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: alice på onsdag 07. april 2021, klokken 13:44
Hei, vi er i markedet for en ny el-bil, og hadde sett oss ut e-Niro som et bra valg.
Har fått tilbud på Exclusive variant på 430k med vinterdekk fra BOS, men synes det virker
veldig høy pris sammenlignet med f.eks ID.4.
Det ligger f.eks en ny Exclusive ute på finn til 390k fra forhandler, dog sikkert ikke "norsk" bil i den grad det betyr noe.
Er det virkelig noen som kjøper e-Niro til 430k i disse dager? Det virker ikke som en fornuftig pris i 2021 i våre øyne. Tanker?
Må du ha skinn?
I så fall så kan du spare noen kroner på denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=213898852
Takk, nei vi må ikke ha skinn.
Ditt eksempel på Finn synes jeg også støtter opp om min teori om at BOS sine priser er for høye om dagen.
Niro er en veldig bra bil, men med Id4 og snart Skoda Enyaq må prisene ned. Jeg ville hatt is i magen mhp å kjøpe ny niro nå.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Den som det er linket til mangler vel noe utstyr i forhold til exclusive. Uvo appstyring, og det er vel heller ikke like god garanti som en bil som kommer merkeforhandler veien.
Min eniro havnet på litt over 440. Det var med hengerfeste og lakkbehandling.
Hatt 2 stk eNiro og nå ID4. eNiro har en god del som billigste ID4 ikke har, og har en del fordeler ellers også.
Men, på plass er ID4 suveren, samme med hengerfeste. eNiro er mer "gammeldags", men raskere, mer lettkjørt, lettere å parkere.
Prismessig er jeg rimelig sikker på at ny eNiro til 440k blir mer kostbart enn ID4 til samme pris. Om 3-4 år vil ikke disse bilene være like dyre på FINN.
Om fire år har du tre år garanti igjen på Niroen, mens bare ett år på ID4. Jeg vet hvilken jeg ville kjøpt da.
Niro kommer vel i ny modell i år...? Eller var det 2022?
Uansett, eNiro er litt dyr i 2021... Men BOS selger vel elektrisk MB og PSA for full rulle og Kia betyr kanskje ikke stort 😜
Prisingen av EV6 blir jo sentralt i dette, og om de ønsker selge begge videre.
Sitat fra: Radial på søndag 11. april 2021, klokken 00:44
Niro kommer vel i ny modell i år...? Eller var det 2022?
Uansett, eNiro er litt dyr i 2021... Men BOS selger vel elektrisk MB og PSA for full rulle og Kia betyr kanskje ikke stort 😜
Det ryktes om at sen 21 eller ny 22 modell av Niro får facelift inspirert fra konseptbilen HabaNiro. Men plattformen Niro er bygget på er Hyundai-gruppens "eco" (J-) plattform (designet for å konkurrere med Toyota antagelig?) og ikke den elbil-dedikerte e-GMP plattformen som EV6 og senere modeller vil baseres på. Man kan nok være trygg på at Kia fortsetter å produsere hybrid Niro'er siden den selges i høyt volum ute i verden. Men hva som skjer med e-Niro til neste år vet vel bare Kia. Jeg håper de fortsetter å forberede den og presser ned prisen. Selv om plattformen e-Niro er bygget på ikke er dedikert/eksklusivt til elbiler, så deler den utrolig mye deler med andre Hyundai/Kia bilmodeller og det er kanskje rimeligere å lage e-Niro enn å lage biler til en helt ny plattform for Europa og andre steder hvor elbiler akkurat begynner å ta markedsandeler.
Sitat fra: vinterdekk på søndag 11. april 2021, klokken 21:48
Sitat fra: Radial på søndag 11. april 2021, klokken 00:44
Niro kommer vel i ny modell i år...? Eller var det 2022?
Uansett, eNiro er litt dyr i 2021... Men BOS selger vel elektrisk MB og PSA for full rulle og Kia betyr kanskje ikke stort 😜
Det ryktes om at sen 21 eller ny 22 modell av Niro får facelift inspirert fra konseptbilen HabaNiro. Men plattformen Niro er bygget på er Hyundai-gruppens "eco" (J-) plattform (designet for å konkurrere med Toyota antagelig?) og ikke den elbil-dedikerte e-GMP plattformen som EV6 og senere modeller vil baseres på...
Disse ryktene sier også et batteri på samme formfaktor som i dag, men med større energitetthet = større batteri, lengre rekkevidde og høyere ladehastighet - men, det er fortsatt bare rykter.
Har tatt med ryktet i "Elbilkalenderen":
Lanseringskalender - elbil, inkl tekniske data på eksisterende elbiler i bunn av tabellen.
(https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qja4RqaAAKhLQezkfyzm3v4IBCUXcPXO0tNWRkDgQB4/edit?usp=sharing)Estimerte/usikre verdier er merket med rød skrift.
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 11. april 2021, klokken 22:09
Sitat fra: vinterdekk på søndag 11. april 2021, klokken 21:48
Sitat fra: Radial på søndag 11. april 2021, klokken 00:44
Niro kommer vel i ny modell i år...? Eller var det 2022?
Uansett, eNiro er litt dyr i 2021... Men BOS selger vel elektrisk MB og PSA for full rulle og Kia betyr kanskje ikke stort 😜
Det ryktes om at sen 21 eller ny 22 modell av Niro får facelift inspirert fra konseptbilen HabaNiro. Men plattformen Niro er bygget på er Hyundai-gruppens "eco" (J-) plattform (designet for å konkurrere med Toyota antagelig?) og ikke den elbil-dedikerte e-GMP plattformen som EV6 og senere modeller vil baseres på...
Disse ryktene sier også et batteri på samme formfaktor som i dag, men med større energitetthet = større batteri, lengre rekkevidde og høyere ladehastighet - men, det er fortsatt bare rykter.
Har tatt med ryktet i "Elbilkalenderen":
Lanseringskalender - elbil, inkl tekniske data på eksisterende elbiler i bunn av tabellen.
(https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qja4RqaAAKhLQezkfyzm3v4IBCUXcPXO0tNWRkDgQB4/edit?usp=sharing)Estimerte/usikre verdier er merket med rød skrift.
Det blir en attraktiv pakke om det stemmer, godt observert. :+1:
Jeg lurer også på om det er en dyr bil. Tilbudet fra forhandler er en fullspekket versjon med vinterdekk og krok til 450.000. Men den har jo godt med plass, god rekkevidde og 7 års garanti, så jeg er usikker.
Og skulle jeg ønske reduksjon i utstyr, er alle bilene som er på veg fra Korea nå, topp utstyrt. Vil jeg f.eks. trekke ut skinnseter, må det bestilles for produksjon i sommer og leveranse i september/oktober. Så da kommer det inn.
Når man sjekker "fra-prisene" på andre alternativer, er det alltid med dårligere batteri og dårligere utstyrt, så jeg tror de kan bli vanskeligere å selge, en gang inn i framtida.
Største ulempen med Kia er serviceintervall på 15000 km...så det kan bli en dyr fornøyelse for de som kjører mye og BOS er vel ikke kjent for lave priser
Kan se ut som om Kia har justert sine priser nå med ca 15000.
E-NIRO EXCLUSIVE
Med skinnpakke, vinterhjul og metallic lakk til kampanjepris 415 900,-
455 km rekkevidde
Biler på lager nå!
https://www.kia.com/no/om-kia/opplev-kia/teknologi/hybrid-plug-in-eller-elektrisk/
Jeg fikk beskjed hos forhandler om at prisene gikk ned med 14.000 1. mai. Så jeg får nå en eNiro med alt utstyr, slepekrok og vinterdekk (unntatt soltak) for 436.000. Da tenker jeg at jeg har en stor nok familiebil med lang rekkevidde og sju års garanti. Jeg slipper å vente på bilen, og slipper å være betatester for en ny modell av et annet merke.
Men generelt gjelder jo at det _aldri_ finnes et riktig tidspunkt å kjøpe bil på, det kommer alltid noe nytt. Så akkurat nå har jeg bestemt meg, og føler meg fornøyd.
Veldig bra polarbear006. Det er jo en pakke hvor man ikke behøver å lure på om man heller burde gått for større utstyrsnivå eller ekstra utstyrspakke, slik det er med f.eks. ID.4 under 450-500K. Jeg kunne levd godt med samme kjøp som deg (bare litt marginal hengervekt da).
I dag er det mulig å få nye Kia e-Niro's hos ulike bilutsalg på Finn fra mellom 350-380k. Exclusive, men uten vinterdekk.
Er det noen Kia-kjennere her som vet hvilke fallgruver som fins her? Er dette importerte biler som mangler noe vesentlig osv?
Lenker til eksempler:
https://www.finn.no/237509538 (spirit)
https://www.finn.no/237527018
https://www.finn.no/237527161
Det selges flere eniro uten bl.a. vp på gråmarkedet.
De bilene som @bolstfu viser til på finn.no, er ikke "nye". Selv om de har få km, er de førstegangsregistrert i mars, og man kjøper derfor en brukt bil. Så hvis forhandler vil bli kvitt en brukt 2021-modell, er det vel tid for å sette ned prisene nå. (Hvis det er en forhandler der ute som vet hvorfor dette gjøres, så korriger meg gjerne.)
Men disse bilene er ikke levert gjennom det norske KIA-nettverket. Alle tre har høyere gulv i bagasjerommet enn de norske e-Niro, dvs. at bagasjeromgulvet er i plan med lasteterskelen. e-Niro i Tyskland leveres med gulvet i den høyden. Så disse tre ser ut som om de er parallellimportert fra et eller annet land. Sjekk det før dere kjøper.
Ah nettopp. Tusen takk for informativt post! De er nok importert fra Tyskland. Prøvekjørte en 2019-modell hos Dovre Bil, og stussa då eg åpna bagasjerommet. Syns det såg ut som små 450 liter. Den var importert fra Tyskland men hadde kjørt 50.000. Disse er vel da ikkje nye, men heller ikkje brukt noko særlig pga lav kmstand.
De er sannsynligvis fra Tyskland. Den blå bilen har endatil tyske radiostasjoner i menyen på bilde 41.
Det er en del svenske biler på markedet også. Disse kjennetegnes ved at de har senket bagasjeromsgulv som de norske, men har ofte blå striping på setene istedenfor hvit som på de norske.
Interessant observasjon om svensk-importerte biler kaiat. Man kan også spørre Kia Norge direkte om de kjenner VIN/skilt før man signerer kontrakt. Det blir litt vanskelig å vite hva man får når man finner bruktbil som har vært innbyttebil hos forhandlere av andre merker og markedet har vært fullt av importbiler over tid. (Når jeg kjøpte min hybrid brukt ante forhandleren ikke noe om bilen, de bare solgte den videre for en kjapp gevinst.)
Og et par ting til vedr. den blå: "Spirit" er ikke en versjon i Norge, de heter "Active" og "Exclusive". Dessuten står det 15 km i annonsen, men på bilde 22 ser JBL-merket veldig slitt ut. Det kan jo være lyset, men det kan også være at noe har skjedd på de 15 km.
Takk for flere gode svar her. Det med hvit/blå stripe på setene har eg også lurt på.
Sånn sett er det jo kanskje tryggere å slå til på kampanjen Kia har på E-niro nå, med vinterdekk, skinn og exclusivepakke på 415k.
Ingen av de tre bilene er registrert på norske skilter enda, men alle tre er "registrert" (søk på chassisnummer) hos Vegvesenet som førstegangsreg. i mars 21, men ingen av de er merket som bruktimportert. Noe som skurrer her...
Jeg importerte en Kia e-Niro Spirit selv fra Tyskland. De eneste forskjellene er at den kommer med mindre antirust behandling (koster rund 5500NOK i Norge) og at Type 2/3 FAS kabel er ikke inkludert (koster ca. 2500NOK). Finner du en Spirit med full skinn importert fra Tyskland med vinterdekk for 370000NOK, er det en god pris.
Og den er levert med lavt bagasjeromsgulv?
Type 2-kabel er ikke inkl i Norge heller. Var iallfall ikke i 2019.
Bagasjeromsgulv er litt høyre for enklere lasting hos e-Niros som selges i Tyskland men litt mindre plass. Det kommer an på hva man foretrekker...
Du skrev alt annet var likt. Det er jo da direkte feil. Bagasjeromsplassen er en vesentlig forskjell, det er snakk om ganske mange liter.
Sitat fra: geear på onsdag 10. november 2021, klokken 22:56
Du skrev alt annet var likt. Det er jo da direkte feil. Bagasjeromsplassen er en vesentlig forskjell, det er snakk om ganske mange liter.
Det er bare forskjell på måling med gulvet hevet eller senket. Bilene er like ellers, og med gulvet lavt har de samme antall liter.
De har selvfølgelig like chassis, men den ene er levert med innredning for høyt gulv og den andre for lavt. Selvfølgelig kan man bygge om, men de ER forskjellige frem til man evt har gjort det.