Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: CarlEmil på mandag 05. april 2021, klokken 22:20
Hei, min snart ti år gamle Ion har vært snill, men nå tar den ikke lading hjemme. Lading starter tilsynelatende (man hører vifte starte, og indikator på ladekabel lyser "charge", men etter noen sekunder slutter lading (hvis den har startet). Jeg har forsøkt med lik kabel, lånt av andre, men problemet vedvarer. Hurtiglading virker. Har noen tips?
Det er trolig defekt lader. Dette er en kjent feil.
Se flere tråder, eksempelvis:
https://elbilforum.no/index.php?topic=55215.0
Reparere eller bytte lader vil være mulig. Trenger ikke koste så mye.
Takk for info. Jeg ser at finndel har ladere listet med priser fra 5.500 og oppover. Vet noen om de- og montering er enkelt for en ukyndig? Eller har tips om noen som gjør slike jobber? På forhånd takk :)
Skal ikke uttale meg hvor omfattende dette bytte er.
Men, et tips kan være https://www.elbilmek.no/tjenester
Ofta kan man reparera en ombordladdare, men då måste den öppnas och felsökas.
Om du går för att köpa och montera brukt kan det vara smart att lämna in bilen på verkstad som specialiserar på just elbilar.
Man kan också göra det själv, men då måste man veta vad man gör (högspänning är inget skämt).
Hur mycket har bilen gått förresten?
Bilen har gått 84.000. Jeg setter gjerne bort jobben til noen som vet hva de gjør, har noen tips til slike i Oslo-området? Ser jeg er tipset om elbilmek.no i Lierskogen, det er et stykke unna...
Jag tror inte jag känner till nån verkstad i oslo som skruvar elbil. Du kan ju höra med Birger N Haug om vad de tar för en sådan reparation. Men det mest förnuftiga är elbilmek, och Lier är inte så himla långt från Oslo:)
Bosh Bilexperten har ihvertfall greie på Tesla. Det går å høre med dem.
Å benytte merkeverksted på slike reparasjoner blir ofte kostbart. De vil bruke nye deler, som koster mer enn bilen.
Når bilen har gått 84 tusen bør det være håp for flere km.
Skal gå greit å kjøre til Elbilmek -bilen tar hurtiglading slik jeg leser.
Har selv kjørt Lørenskog - Drammen flere ganger - det går fint med en trilling. Må lade litt på hjemveien, men bytte av lader er neppe noe en venter på at verkstedet skal utføre. Dvs, når en henter bilen er den ladet opp.
De er mulig de ikke blir så dyrt på merkeverksted min røyk for 2 år siden gikk på bilforsikring, men var ikke mulig og oppdrive original deler så forhandler måtte hente fra en brukt trilling.
Godt tips, om en har maskinskadeforsikring - og denne dekker skaden vil det være et godt tips.
Det er gjerne en begrensing på 8-10 år på slike forsikringer, men det kan variere - her må trådstarter sjekke sine vilkår.
Brukte elbilmek i Lier, det kostet 20.000 å få montert overhalt OBC, denne har garanti på ett år. Rakk fint til Lier uten ladeangst, og fikk (gratis) lånebil det døgnet de hadde bilen.Takk for tips her på forumet!
Prova att forbikoble sikringen i obc:n. Jeg hade samme feil som deg, tok 15min å fikse midlertidig, siden 15min når du vel fått tak på riktig sikring (20 dollar).
Edit: ser nå att det löste seg..
Min erfaring med ElBilMek i Asker er absolutt ikke bra. Begge gangene jeg har hatt bilen der har de kommet med påstander om deler som er gåen og må byttes til mange tusen ikke stemmer. Tok bilen med det et annet verksted der de bekreftet at delen ikke måtte byttes og endte om med regning på under 2000kr istedet for 11-12000 så anbefaler å sjekke nøye før man booker timer der.