Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: docadhoc på fredag 02. april 2021, klokken 12:45

Tittel: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: docadhocfredag 02. april 2021, klokken 12:45
Jeg har hatt irriterende problemer med «Aktiv Cruise Control» (ACC) i min 2021 Tesla 3. Jeg har flere ganger opplevd at den endrer kjørehastigheten jeg har stilt inn uten at jeg har gjort noe. Det er altså ikke bare bilens hastighet som endrer seg – det er verdien i det blå ikonet (MAX-hastighet - kjørehastighet) som plutselig endrer seg – mest dramatisk fra 110 til 40 på motorvei syd for Hamar. Jeg har lurt på om dette skyldes en teknisk feil på bilen eller om det er en programvarefeil. Da jeg besøkte Tesla fikk jeg et ikke-svar – de spurte bare om det var min første Tesla. Jeg har nå funnet en mulig forklaring, og lurer på om noen kan bekrefte eller har andre opplysninger.

Adferden blir kanskje litt mer forståelig om jeg ikke tenker på dette som en ACC, men som en delfunksjon for en fullstendig selvkjørende bil. Det at jeg selv kan stille inn kjørehastigheten er kun et tillegg til programmet, ikke en egen funksjon. Bilen overstyrer innstilt kjørehastighet basert på programmet for en selvkjørende bil.  En fullstendig selvkjørende bil vil holde fartsgrensen, og bremse ned når den nærmer deg avkjøring eller ved plutselige endringer i fartsgrensen. Dersom den har gamle kartdata (i bilen min er de fra 2019), og skiltgjenkjenningen ikke virker (som den ikke alltid gjør), vil den endre kjørehastighet som om kartdataene er riktige – og overstyre den innstillingen jeg har valgt.

Det stemmer med mine observasjoner: Den endret kjørehastigheten fra 110 til 40 på en ny vei syd for Hamar, i 2019 var det veiarbeid der. Den endrer kjørehastigheten fra 70 til 60 i vestenden av Granfosstunnellen i Oslo fordi det er en avkjøring. Osv.

Den åpenbare løsningen hadde vært en mulighet for å slå av bilens mulighet til å endre kjørehastigheten, slik at den fungerer som en vanlig ACC. Det er irriterende - og til dels farlig - om bilen plutselig endrer kjørehastigheten til 40 på en motorvei med 110 sone. Men en slik funksjon har jeg ikke funnet. Kanskje de bare har glemt å lage det.

Noen som vet noe mer?
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Daniel_0007fredag 02. april 2021, klokken 13:04
Er helt vanlig, tipper tesla kjenner til den men har ikke funnet ut åssen de fikser det.
Merker det sjøl når jeg kjører over broer så har den en tendens å hogge til bremsene å gå ned til 40 selv om veien under er samme fartsgrense.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Ingeniørenfredag 02. april 2021, klokken 14:20
Alle har vel hørt om phantom breaking hos Tesla...
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: jlanfredag 02. april 2021, klokken 14:44
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. april 2021, klokken 14:20
Alle har vel hørt om phantom breaking hos Tesla...
Phantom braking er ikke det samme. Her er det snakk om at tallet i det blå feltet endrer seg. Jeg har kun opplevd det når jeg har kjørt på autopilot. Da er det på vanlig vei fartsbegrensning til fartsgrense + innstilt avvik. Det skal det ikke være på motorvei, men av og til kan bilen få for seg at den er inne på en vei som ligger rett over en motorveitunnel, eller går under en motorveibro. 
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: docadhocfredag 02. april 2021, klokken 16:14
Ja, dette er noe annet en Phantom braking. Men for å oppdage det må man se på ikonet for MAX hastighet når bilen bremser av seg selv - for der er tallet for kjørehastighet endret. Det skjer ikke ved Phantom braking (som jeg også har opplevd).

Jeg tar det opp fordi dette jo er trafikk-farlig. Og i motsetning til "overfølsomme" sensorer er dette kanskje noe som kunne vært løst om det fantes en innstilling som bare tok hensyn til hastighet satt av fører og avstand til bilen foran. Men en slik innstilling har jeg ikke funnet. Og jeg er fortsatt ikke sikker på om dette bare skyldes klønete programmering for å få en selvkjørende bil, eller om det faktisk er en "hardware"-feil der scroll-hjulet på rattet sender signaler av seg selv.

Det var derfor jeg håpet noen visste mer. Tesla får jeg ikke hjelp fra, dessverre. Og jeg har ikke funnet særlig mye informasjon på noen nettsider.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Tomfredag 02. april 2021, klokken 21:27
Du får ha foten klar å trykke på watt pedallen..sånn som vi andre som kjører tesla gjør..
Er desverre mange feil ang. hastighet i kartsystemet..
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Forstmannlørdag 03. april 2021, klokken 00:35
Dette lyder kjent. Adaptiv cruisekontroll er nærmest ubrukelig på min 2017 tmx mellom Kolomoen og Brumunddal. Har ikke kjørt mye videre nordover, men min bror med 2020 tm3 har ikke vært veldig fornøyd på de nye veiene i Gudbrandsdalen heller.

Opplever både fantombremsinger og plutselige nedsettelser av hastighet ned til 40. Mulig jeg har selektivt minne, men synes det er mer tull nå enn da jeg fikk autopilot for første gang høsten 2015.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Tomlørdag 03. april 2021, klokken 01:01
Men det som er merkelig er at en dag kan det gå veldig fint" sånn ca"(haugesund-stord) men neste dag er et helv... det er ikke konstant..når på dagen har noe å si og har jeg merket.. det er sånn
at en dag er det helt ok,neste crap...jeg kjører kort vei til jobb så det plager meg ikke til daglig...
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: ToWalkOrDrivelørdag 03. april 2021, klokken 01:05
Det at du fikk et ikke-svar, altså bare spørsmålet om det var din første Tesla....er ikke bare nedlatende, og hersketeknikkaktig.....det er uheldigvis er "svar" som Teslaansatte tillater seg å komme med.....det er ikke rett og riktig, men det er å forvente....

Han kunne like gjerne spurt: "Har du ikke lest forum som viser at svært mange lar være å bruke ACC ettersom det er verre enn en halvdårlig Beta...?" "Har du ikke lært at det bare er drit, og at dette er noe folk kjøper bilen på tross av, og ikke på grunn av?"

Forslaget ditt til løsning har jeg imidlertid sansen for, vi får mase på Tesla.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Thalgarlørdag 03. april 2021, klokken 09:12
Er i det heile fascinerande kor stor forskjell det er mellom å kjøra på ein etablert veg med stabile fartsgrenser nye vegar. På førstnemnde funkar ting stort sett strålande, på sistnemnde må ein vera på vakt konstant. At Tesla i lys av dette ikkje prioriterer kartdata høgare er håplaust.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: docadhoclørdag 03. april 2021, klokken 12:20
Takk for mange gode innspill. Jeg kan vel konkludere med at dette ikke er en hardware-feil på min bil siden mange har hatt liknende opplevelser med forskjellige modeller. Så da er problemet programvaren.

Det beste hadde vært om vi kunne slå av bilens mulighet for å endre kjørehastigheten på egen hånd, og bare benytte hastigheten som sjåføren har innstilt - slik det er på andre bilder. Programvaren de har nå er faktisk trafikkfarlig. Finnes det en nettside der vi kan formidle ønsker?

Uansett hadde det hjulpet å fått nye kartdata - de som er i bilen er fra 2019. Har forstått at de er levert av TomTom - og TomTom oppdaterer jo kartene sine løpende. Også et ønske vi kunne formidlet.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: asllørdag 03. april 2021, klokken 12:32
Opplevde det samme med VW ID.3 på samme strekka nå i påsken. På ID.3'n fant jeg ut at man på innstillinger kan skru av "forutse hastighet", og dermed bremser ikke den ned fordi den  tror 110 plutselig er blitt 80-sone. Motorveien Oslo - Moelv er jo ganske ny så sikkert gammel kartdata. 

Finnes det en mulighet for å slå av endring  av fart basert på antatt fartssone i Tesla? Spør fordi vi vurderer å kjøpe en M3 LR 2019, men har lest at ACC på Teslaer fremstår som voldsomt  irriterende og potensielt farlig. På ID3'n var det vanvittig irriterende før jeg fant muligheten til å skru det av
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: turfsurflørdag 03. april 2021, klokken 14:40
Tesla endrer kun hastighet hvis man kjører på full AP (mdd autostyring). På ACC holder den gitt hastighet.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: peklelørdag 03. april 2021, klokken 15:35
Sitat fra: asl på lørdag 03. april 2021, klokken 12:32
... men har lest at ACC på Teslaer fremstår som voldsomt  irriterende og potensielt farlig.
Det var irriterende tidligere, og helt ubrukelig de fire første månedene jeg hadde bilen (fra mars 19), men det har gradvis blitt bedre. Nå kjører jeg mye med ACC, stort sett i rundkjøringer jeg slår det av. Men perfekt er det ikke, hender fortsatt den reduserer farten med 5-10km/t før den finner ut at det ikke var farlig likevel. Men de voldsomme nedbremsingene den kunne finne på tidligere er det lenge siden jeg har opplevd.

Så om du har lest noe som er seks måneder gammelt er det ikke nødvendigvis gyldig lenger. Men du bør kanskje prøvekjøre uansett.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: docadhoclørdag 03. april 2021, klokken 17:10
Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. april 2021, klokken 14:40
Tesla endrer kun hastighet hvis man kjører på full AP (mdd autostyring). På ACC holder den gitt hastighet.
Nei, det er det som er problemet. Stort sett gjør den det på ACC, men i manualen står det (nokså dårlig forklart, s. 103-104) at den endrer kjørehastigheten (MAX-hastighet - ikke bare bilens hastighet) ved for eksempel avkjøringer fra og påkjøringer til motorvei. Det er altså ikke bare bilens hastighet som endres, men tallet i ikonet for MAX-hastighet endres. Det jeg også har opplevd er at den gjør dette uten at det er avkjøring, og jeg gjetter på at det er fordi det en gang i tiden var avkjøring på de stedene den gjør det. Tesla har TomTom kartdata fra 2019 i Europa. Oppdaterte kart hadde hjulpet - funksjonen de har på ID.3 der en slår av «forutse hastighet» hadde løst problemet.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Radiallørdag 03. april 2021, klokken 22:09
Har ikke TM3, men;

Jeg leste ett sted på FB at man kan dra en spak (cc?) 3 ganger og ha god gammeldags dum Cruise Control.... Stemmer det?

En slags work-around for dagens software kanskje..
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: docadhocsøndag 04. april 2021, klokken 14:59
Sitat fra: Radial på lørdag 03. april 2021, klokken 22:09
Jeg leste ett sted på FB at man kan dra en spak (cc?) 3 ganger og ha god gammeldags dum Cruise Control.... Stemmer det?

Nei, dessverre. 1 gang er ACC, 2 ganger er "Selvkjørende", 4 ganger er "selvkjørende" med regnbue på veien og sang med kubjelle.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: TiLTtirsdag 06. april 2021, klokken 16:24
Jeg opplever dette når jeg ankommer Trondheim fra Klett. Straks jeg passerer under en bestemt bru i 80-sonen der endres MAX til 40 i ca 100 meter. Det er både plagsomt og trafikkfarlig, men kan for det meste håndteres pent om du er forberedt på det med foten klar på gasspedalen.

Regner med det er en del erfarne sjåfører der ute som legger seg litt ekstra langt bak Teslaer, sånn for sikkerhets skyld.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: geirci2tirsdag 06. april 2021, klokken 17:17
Ingen endring siden oktober 2020 (se mitt innlegg under E6 Heimdalsmyra; mellom Tonstad-krysset til Klett, tur/retur):

https://elbilforum.no/index.php?topic=53028.msg924796#msg924796 (https://elbilforum.no/index.php?topic=53028.msg924796#msg924796)
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Amperaonsdag 07. april 2021, klokken 08:45
Fortår ikke logikken bilen bruker heller, har opplevd samme problemer på tur Tromsø-Oslo mange mange ganger.
I manualen står det:
MERK: Hastighetsassistent er ikke alltid nøyaktig.
Plasseringen til en vei kan være feilberegnet, og
Hastighetsassistent kan i stedet vise en hastighet for en
tilgrensende vei som kan ha en annen fartsgrense.
Hastighetsassistent kan for eksempel anta at Model 3 er
på en motorvei, når den faktisk er på en nærliggende vei
i tettbebygget område, og omvendt.

Så kan vare en forklaring på hvorofor det blir ofte feil på E6 mot Hamar etc, men forklarer ikke hvorofor bilen mener det er 110 i Operatunnelen ( Egnetlig 70) nesten hver gang jeg kjører der, nærmeste 110 sone er vel 2-3 mil unna.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 07. april 2021, klokken 09:15
Kan de ikke få skiltlesing på bilen da....dette blir dårlig og trafikkfarlig. Var det ikke Tesla som skulle ligge i front teknologi messig ?
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 07. april 2021, klokken 10:13
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 07. april 2021, klokken 09:15
Kan de ikke få skiltlesing på bilen da....dette blir dårlig og trafikkfarlig. Var det ikke Tesla som skulle ligge i front teknologi messig ?

De med hw3 har vel skilt lesing men hjelper vel lite, har hørt at den har en tendens å lese skilt feil og
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Forstmannonsdag 07. april 2021, klokken 10:23
Har HW3 i mx, kan bekrefte at dette ikke er til mye hjelp i Hamar-regionen.....
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: TiLTtorsdag 08. april 2021, klokken 11:19
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 07. april 2021, klokken 10:13
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 07. april 2021, klokken 09:15
Kan de ikke få skiltlesing på bilen da....dette blir dårlig og trafikkfarlig. Var det ikke Tesla som skulle ligge i front teknologi messig ?

De med hw3 har vel skilt lesing men hjelper vel lite, har hørt at den har en tendens å lese skilt feil og

Javisst har de skiltlesing, men hvordan skulle det hjelpe når problemene det snakkes om her oppstår der det ikke er skilt til å begynne med? Problemet er ikke at bilen tror det står noe annet på skiltet eller at den ikke forstår skiltene, problemet er at kartene dens får den til å misforstå hvilken vei du kjører på.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Radialtorsdag 08. april 2021, klokken 11:29
Noe så idiotisk som å være avhengig av Kart-data (ALLTID på etterskudd) for å holde fila og avstand til bilen forran på en edruelig måte🙄

Dette løser MG'n min bedre... egentlig 🤭
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: turfsurftorsdag 08. april 2021, klokken 12:10
Sitat fra: Radial på torsdag 08. april 2021, klokken 11:29
Noe så idiotisk som å være avhengig av Kart-data (ALLTID på etterskudd) for å holde fila og avstand til bilen forran på en edruelig måte🙄
Hvor har du det i fra? Avstand til bilen foran og filholding har da ikke noe med fartsgrensene å gjøre.

De fleste bruker foresten en kombinasjon av skiltlesing og database til fartsgrenser.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Radialtorsdag 08. april 2021, klokken 12:54
Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. april 2021, klokken 12:10
Sitat fra: Radial på torsdag 08. april 2021, klokken 11:29
Noe så idiotisk som å være avhengig av Kart-data (ALLTID på etterskudd) for å holde fila og avstand til bilen forran på en edruelig måte🙄
Hvor har du det i fra? Avstand til bilen foran og filholding har da ikke noe med fartsgrensene å gjøre.

De fleste bruker foresten en kombinasjon av skiltlesing og database til fartsgrenser.

Jeg skrev kanskje litt feil, holde set-hastighet - holde avstanden til bilen forran, og holde seg i en fil skal jo ikke trenge kart-data. Men trådstarter sliter jo med akkurat dette er mitt inntrykk (gamle Kart-data med broer på 50kmt etc endrer set-speed)

Virker som det hos Tesla sitt tilfelle blander inn kart-data og overstyrer set-speed.
Pluss AP har litt angst for møtende trafikk på 2-felt (som det fremdeles er hele veien fra Hamar til Trondheim, og store deler av landet).

Det var ett lite sidespor, men helt merkelig at man ikke får til basic ACC på Tesla til 0,5-1mill mens en kineser til 260k fikser det hele fint 🙂
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Handymantorsdag 08. april 2021, klokken 18:58
Sitat fra: Radial på torsdag 08. april 2021, klokken 12:54
.... men helt merkelig at man ikke får til basic ACC på Tesla til 0,5-1mill mens en kineser til 260k fikser det hele fint 🙂
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien. Tesla kan utvilsomt ved "noen tastetrykk" gjøre dette, men det passer ikke inn i deres mål om stadig mer selvkjøring, selv om det ville fjernet en del problemer.  De kommer neppe til å gjøre det.
Når det er sagt, har jeg så og si aldri problemer med ACC, og skiltlesingen fungerer nå meget bra.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: jlanfredag 09. april 2021, klokken 15:27
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. april 2021, klokken 18:58
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien.
Jeg tror det kan ha med sikkerhet å gjøre. Det er fort gjort å komme litt tett på bilen foran hvis en glemmer hviken modus en er i.  Det jeg savner mest er en setting som holder konstant fart i svinger, når det ikke er biler foran. Den kjører jo svinger som om det skulle være en veteranbil med diagonaldekk.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: GOSfredag 09. april 2021, klokken 19:42
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. april 2021, klokken 18:58
Sitat fra: Radial på torsdag 08. april 2021, klokken 12:54
.... men helt merkelig at man ikke får til basic ACC på Tesla til 0,5-1mill mens en kineser til 260k fikser det hele fint 🙂
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien. Tesla kan utvilsomt ved "noen tastetrykk" gjøre dette, men det passer ikke inn i deres mål om stadig mer selvkjøring, selv om det ville fjernet en del problemer.  De kommer neppe til å gjøre det.
Når det er sagt, har jeg så og si aldri problemer med ACC, og skiltlesingen fungerer nå meget bra.

Fungerer skiltgjenkjenningen deres også på slike digitale/lys fartsskilter?

Tror min Model 3 klarer å lese 1 av 1000 av disse.

Motorvei der det gjerne er flere felt og en ikke ligger i høyre felt eller at fartsskilter står høyt fører også ofte til at min bil ikke oppdager skiltet

Er det bare min som er slikt?
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: docadhoclørdag 10. april 2021, klokken 00:43
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. april 2021, klokken 18:58
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien. Tesla kan utvilsomt ved "noen tastetrykk" gjøre dette, men det passer ikke inn i deres mål om stadig mer selvkjøring, selv om det ville fjernet en del problemer.  De kommer neppe til å gjøre det.
Det tror jeg du har rett i. Da jeg startet denne tråden, var det på grunn av en opplevelse som var direkte trafikkfarlig, med plutselig nedbremsing fra 110 til 40 ved at bilen endret verdien av MAX-hastigheten. Jeg fant ikke noe om dette på nettet - bare mye om fantombremsing. Det står ikke noe i manualen, og service-mannen på Tesla visste heller ikke om det. Jeg var usikker på om det var en feil på maskinvare eller programvare.
På bakgrunn av de tilbakemeldingene jeg har fått, er det mest nærliggende å tenke at det er et utslag av utviklingen av selvkjørende funksjoner - beregnet på det amerikanske markedet. Med lange, rette og brede veier. På smale svingete norske "motorveier" under kontinuerlig utvikling - med gamle europeiske kart - passer det ikke like godt. En oppdatering av kartene hadde hjulpet - det hadde ikke vært i konflikt med deres forretningsstrategi.

Til GOS: Jeg har aldri opplevd at bilen min leser digitale skilt. Jeg gjetter på at den leser 80% av de analoge - men jeg har ikke telt.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: turfsurflørdag 10. april 2021, klokken 10:06
Sitat fra: docadhoc på lørdag 10. april 2021, klokken 00:43
Til GOS: Jeg har aldri opplevd at bilen min leser digitale skilt. Jeg gjetter på at den leser 80% av de analoge - men jeg har ikke telt.
Jeg opplever at den er ganske god til å lese skilt, problemet er at feil kartinformasjon overstyrer der det ikke er skilt. Så blir det riktig igjen når den kommer til neste skilt.

Er dessverre ikke bare Tesla som sliter med dette.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Handymanlørdag 10. april 2021, klokken 10:12
Sitat fra: GOS på fredag 09. april 2021, klokken 19:42
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. april 2021, klokken 18:58
Sitat fra: Radial på torsdag 08. april 2021, klokken 12:54
.... men helt merkelig at man ikke får til basic ACC på Tesla til 0,5-1mill mens en kineser til 260k fikser det hele fint 🙂
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien. Tesla kan utvilsomt ved "noen tastetrykk" gjøre dette, men det passer ikke inn i deres mål om stadig mer selvkjøring, selv om det ville fjernet en del problemer.  De kommer neppe til å gjøre det.
Når det er sagt, har jeg så og si aldri problemer med ACC, og skiltlesingen fungerer nå meget bra.

Fungerer skiltgjenkjenningen deres også på slike digitale/lys fartsskilter?

Tror min Model 3 klarer å lese 1 av 1000 av disse.

Motorvei der det gjerne er flere felt og en ikke ligger i høyre felt eller at fartsskilter står høyt fører også ofte til at min bil ikke oppdager skiltet

Er det bare min som er slikt?
Nei, bilen leser ikke skilt på motor-/flerfeltsvei (usikker på definisjonen Tesla bruker). Det er ikke en feil, men et valg Teslas har gjort. Digitale skilt tror jeg ikke at bilen min har lest, men de er bare på motor-/flerfeltsvei der jeg har kjørt.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Handymanlørdag 10. april 2021, klokken 10:23
Sitat fra: docadhoc på lørdag 10. april 2021, klokken 00:43
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. april 2021, klokken 18:58
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien. Tesla kan utvilsomt ved "noen tastetrykk" gjøre dette, men det passer ikke inn i deres mål om stadig mer selvkjøring, selv om det ville fjernet en del problemer.  De kommer neppe til å gjøre det.
Det tror jeg du har rett i. Da jeg startet denne tråden, var det på grunn av en opplevelse som var direkte trafikkfarlig, med plutselig nedbremsing fra 110 til 40 ved at bilen endret verdien av MAX-hastigheten. Jeg fant ikke noe om dette på nettet - bare mye om fantombremsing. Det står ikke noe i manualen, og service-mannen på Tesla visste heller ikke om det. Jeg var usikker på om det var en feil på maskinvare eller programvare.
På bakgrunn av de tilbakemeldingene jeg har fått, er det mest nærliggende å tenke at det er et utslag av utviklingen av selvkjørende funksjoner - beregnet på det amerikanske markedet. Med lange, rette og brede veier. På smale svingete norske "motorveier" under kontinuerlig utvikling - med gamle europeiske kart - passer det ikke like godt. En oppdatering av kartene hadde hjulpet - det hadde ikke vært i konflikt med deres forretningsstrategi.

Til GOS: Jeg har aldri opplevd at bilen min leser digitale skilt. Jeg gjetter på at den leser 80% av de analoge - men jeg har ikke telt.
Dette er grunnen til at jeg (og kanskje de fleste Teslasjåfører) har høyrefoten klar svevende over gassen, klar til å kompensere for uønskede fartsreduksjoner.
Når det gjelder graden av nedbremsing, tror jeg de aller fleste overdriver hvor kraftig bilen bremser. Mange beskriver det som bråbremsing. For meg er bråbremsing FULL BREMS..... det opplever de færreste i sin Tesla.
Jo en markant fartsreduksjon kan virke kraftig, men forsøk en full brems så merker men forskjellen.
I hvilken grad disse fartsreduksjonene er direkte trafikkfarlige avhenger veldig mye av om bilene bak holder tilstrekkelig avstand.
Men JA det er irriterende med disse bremsingene, det er jeg HELT enig i.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: turfsurflørdag 10. april 2021, klokken 12:02
Sitat fra: Handyman på lørdag 10. april 2021, klokken 10:23
Når det gjelder graden av nedbremsing, tror jeg de aller fleste overdriver hvor kraftig bilen bremser. Mange beskriver det som bråbremsing. For meg er bråbremsing FULL BREMS..... det opplever de færreste i sin Tesla.
Enig i dette. Har aldri opplevd at farten har blitt redusert med mere enn maks 5km/t før jeg har overstyrt det med pedalen. Man må sitte å sløve ganske kraftig (evt ha en bil på støtfangeren bak) skal det bli trafikkfarlig.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: trykkertorlørdag 10. april 2021, klokken 14:59
Sitat fra: jlan på fredag 09. april 2021, klokken 15:27
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. april 2021, klokken 18:58
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien.
Jeg tror det kan ha med sikkerhet å gjøre. Det er fort gjort å komme litt tett på bilen foran hvis en glemmer hviken modus en er i.
Det kan være, men 2 argumenter som ikke støtter den teorien.

1. Da burde samme skepsis gjelde autopilot. Jeg har ved enkelte anledninger glemt at jeg ikke hadde autostyring aktivert, og bilen siger ut mot autoverne i en sving. Opplever den glemmingen som mer farlig enn om fører glemmer om standard cruise control ikke er aktivert.

2. Både svigerfars Volvo diesel, vår tidligere Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro lot meg velge mellom adaptiv cruise control og standard fastlåsing av hastighet. Opplevde aldri det som trafikkfarlig eller at jeg var ute for situasjoner hvor jeg kom for nær forankjørende.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: jlanlørdag 10. april 2021, klokken 15:30
Sitat fra: trykkertor på lørdag 10. april 2021, klokken 14:59
1. Da burde samme skepsis gjelde autopilot. Jeg har ved enkelte anledninger glemt at jeg ikke hadde autostyring aktivert, og bilen siger ut mot autoverne i en sving. Opplever den glemmingen som mer farlig enn om fører glemmer om standard cruise control ikke er aktivert.
Hvis du kjører på tacc uten auto styring så vil det si at kamera og radar er i funksjon. Da vil også "lane departure avoidance" fungere, og bilen vil både korrigere og gi alarm hvis du kommer ut av kjørefeltet. Men hvis tacc er ute av drift så er det ikke sikkert at kollisjonsalarmen virker heller.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: OlaMlørdag 10. april 2021, klokken 18:46
Det som hadde vært to fluer i en fin smekk var om Tesla hadde limit mode CC i tillegg. De har jo en limit mode allerede, men den er jo bak en PIN-kode osv. Jeg har brukt limit mode mye på bl.a. Leaf og I-Pace, veldig kjekt i to scenarier:

1. 80-sone med veldig gammel standard, typ det som var Telemark, Sogn og Fjordane. Du må hele tiden langt ned i fart i svingene rundt Storefossen og Lillegarden, men så kommer det rettstrekker der 80 går helt fint. Da er det veldig kjekt å kunne hvile foten tungt på gassen og la bilen passe fartsgrensen, og så bare løfte foten til regen når du må bremse. Å klikke farten opp og ned hele tiden er irriterende, upresist og usmidig.

2. Radar blokkert. Samme som over, legg inn fartsgrensen og hvil foten på gassen. Funker likt som dum CC. Hvis bilen foran kjører sakte trenger du bare å løfte foten litt. Bare husk å slå av limit før du skal forbi.  :D
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Amperalørdag 10. april 2021, klokken 18:47
Sitat fra: jlan på lørdag 10. april 2021, klokken 15:30
Sitat fra: trykkertor på lørdag 10. april 2021, klokken 14:59
1. Da burde samme skepsis gjelde autopilot. Jeg har ved enkelte anledninger glemt at jeg ikke hadde autostyring aktivert, og bilen siger ut mot autoverne i en sving. Opplever den glemmingen som mer farlig enn om fører glemmer om standard cruise control ikke er aktivert.
Hvis du kjører på tacc uten auto styring så vil det si at kamera og radar er i funksjon. Da vil også "lane departure avoidance" fungere, og bilen vil både korrigere og gi alarm hvis du kommer ut av kjørefeltet. Men hvis tacc er ute av drift så er det ikke sikkert at kollisjonsalarmen virker heller.

Husk også at " fil holder" ikke fungerer under 64km/t og ikke over 145km/t

Her fra brukermanual:
Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og
145 km/t på veier med tydelig filmerking.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: jlansøndag 11. april 2021, klokken 21:10
Sitat fra: Ampera på lørdag 10. april 2021, klokken 18:47

Husk også at " fil holder" ikke fungerer under 64km/t og ikke over 145km/t

Her fra brukermanual:
Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og
145 km/t på veier med tydelig filmerking.
OK, du har et poeng der :). Men det skal nå litt til å kjøre i grøften fordi en har glemt å slå på autopiloten synes jeg. En skal jo ha blikket på veien og hånden på rattet. En skal jo selvsagt følge med avstand til forankjørende også, men det kan komme brått på, hvis en tror at bilen skal stoppe av seg selv.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Handymansøndag 11. april 2021, klokken 21:35
Sitat fra: jlan på søndag 11. april 2021, klokken 21:10
Sitat fra: Ampera på lørdag 10. april 2021, klokken 18:47

Husk også at " fil holder" ikke fungerer under 64km/t og ikke over 145km/t

Her fra brukermanual:
Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og
145 km/t på veier med tydelig filmerking.
OK, du har et poeng der :). Men det skal nå litt til å kjøre i grøften fordi en har glemt å slå på autopiloten synes jeg. En skal jo ha blikket på veien og hånden på rattet. En skal jo selvsagt følge med avstand til forankjørende også, men det kan komme brått på, hvis en tror at bilen skal stoppe av seg selv.
Spesielt når lengste avstandsinnstilling (7) ​kun er rundt 2 sekunder. Det er ikke mer enn det må være.
For de som kjører med kortere avstand kan triggeren for å skulle bremse komme vel sent.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: jlansøndag 11. april 2021, klokken 21:49
Sitat fra: Handyman på søndag 11. april 2021, klokken 21:35
Spesielt når lengste avstandsinnstilling (7) ​kun er rundt 2 sekunder.
Ja, det der har jeg lurt på. Har det med rekkevidde for radaren å gjøre?  Når jeg ligger rolig og fint bak en annen bil på litt svingete vei som krever noen fartsendringer, og egentlig er fornøyd med å la vedkommende foran styre farten, så synes jeg det er litt provoserende å legge seg 2 sekund bak. Mens når jeg stopper i kø, så virker det litt rart å stoppe mange meter bak bilen foran.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Handymansøndag 11. april 2021, klokken 22:02
Sitat fra: jlan på søndag 11. april 2021, klokken 21:49
Sitat fra: Handyman på søndag 11. april 2021, klokken 21:35
Spesielt når lengste avstandsinnstilling (7) ​kun er rundt 2 sekunder.
Ja, det der har jeg lurt på. Har det med rekkevidde for radaren å gjøre?  Når jeg ligger rolig og fint bak en annen bil på litt svingete vei som krever noen fartsendringer, og egentlig er fornøyd med å la vedkommende foran styre farten, så synes jeg det er litt provoserende å legge seg 2 sekund bak. Mens når jeg stopper i kø, så virker det litt rart å stoppe mange meter bak bilen foran.
Det tviler jeg på. RADARen har rundt 160m rekkevidde og gir ca 4 sekunder i 150km/t.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Amperasøndag 11. april 2021, klokken 23:10
Sitat fra: Handyman på søndag 11. april 2021, klokken 21:35
Sitat fra: jlan på søndag 11. april 2021, klokken 21:10
Sitat fra: Ampera på lørdag 10. april 2021, klokken 18:47

Husk også at " fil holder" ikke fungerer under 64km/t og ikke over 145km/t

Her fra brukermanual:
Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og
145 km/t på veier med tydelig filmerking.
OK, du har et poeng der :). Men det skal nå litt til å kjøre i grøften fordi en har glemt å slå på autopiloten synes jeg. En skal jo ha blikket på veien og hånden på rattet. En skal jo selvsagt følge med avstand til forankjørende også, men det kan komme brått på, hvis en tror at bilen skal stoppe av seg selv.
Spesielt når lengste avstandsinnstilling (7) ​kun er rundt 2 sekunder. Det er ikke mer enn det må være.
For de som kjører med kortere avstand kan triggeren for å skulle bremse komme vel sent.
Enig , heldigvis er ikke det noe problem på glatta da radaren blir blokker i løpet av minutter med minus grader og litt snø , så kjører man manuelt med ønsket avstand 😂
Men til forsvar for tesla kan jeg si at på min forrige bil , Volvo V60 plug inn, var det også veldig kort avstand på 1 strek av 5 mulige , tesla oppgir ikke hva hver enhet betyr i tid i brukerhåndbok men f.eks volvo bruker dette :
Ulike tidsavstander til kjøretøy foran kan velges, og vises i kombiinstrumentet som 1-5 vannrette streker - jo flere streker, jo større tidsavstand. Én strek tilsvarer ca. 1 sekund til forankjørende kjøretøy, 5 strekerca. 3 sekunder.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Tore Kjernmoensøndag 11. april 2021, klokken 23:26
At innstillingen går i billengder og ikke sekunder blir helt feil.  Greit nok i 30 km/t kanskje, men ikke i høyere hastigheter ettersom avstanden da blir for liten.  Avstand til forankjørende må være i sekunder og dermed hastighetsavhengig.
Vi burde kreve at Tesla endrer dette slik at man kan stille inn fra 2-5 sekunder (f.eks.)  Dette bør være veldig enkelt for dem å få til.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Amperamandag 12. april 2021, klokken 07:28
Sitat fra: Tore Kjernmoen på søndag 11. april 2021, klokken 23:26
At innstillingen går i billengder og ikke sekunder blir helt feil.  Greit nok i 30 km/t kanskje, men ikke i høyere hastigheter ettersom avstanden da blir for liten.  Avstand til forankjørende må være i sekunder og dermed hastighetsavhengig.
Vi burde kreve at Tesla endrer dette slik at man kan stille inn fra 2-5 sekunder (f.eks.)  Dette bør være veldig enkelt for dem å få til.
Tesla bruker også tidbasert avstand...de bare oppgir ikke hva den er, her fra brukermanual:
å velge en innstilling mellom 1 (den nærmeste
følgeavstanden) og 7 (den lengste følgeavstanden).
Hver innstilling tilsvarer en tidsbasert avstand som
representerer hvor lang tid det tar for Model 3, fra den
nåværende plasseringen, å nå plasseringen til den
bakre støtfangeren på kjøretøyet foran deg.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Tore Kjernmoenmandag 12. april 2021, klokken 08:50
Ok, det har gått meg hus forbi.  Men 7 virker å være for kort avstand.  Jeg får sjekke dette på nytt neste gang jeg tar en lengre tur.  Det er ikke så ofte jeg han "henge meg på" en annen bil i nærområdet...
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: trykkertormandag 12. april 2021, klokken 18:40
Jeg ønsker justering i begge ender av skalaen.
Lengste avstand synes jeg ikke er lang nok, og i hvertfall ikke påkrevde 3 sekunder.
Samtidig liker jeg enda mindre hvor stor luke bilen tillater foran ved stopp-og-kjør-kø. Da tillater bilen pinlige lange luker foran seg før den følger på.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 22. april 2021, klokken 09:17
https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

Tydeligvis ikke bare et tesla problem men andre sliter med det samme, som står i artikkelen at en av hovedårsakene er utdaterte kart data.
Tittel: Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
Skrevet av: Thalgartorsdag 22. april 2021, klokken 09:29
Ja, desse kartgreiene er rett og slett flaue og håplause. Spesielt her i landet, kor ein jo sannsynlegvis lett kunne ha oppdatert dette ved hjelp av Statens Vegvesen sin database:

https://www.vegdata.no/