Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW iX3 => Emne startet av: bobakka på torsdag 25. mars 2021, klokken 21:19

Tittel: Vi som har fått iX3
Skrevet av: bobakkatorsdag 25. mars 2021, klokken 21:19
Oppretter en ny tråd for oss som har fått iX3.
Hentet min i ettermiddag og er strålende fornøyd og smiler frra øre til øre.
Satte den til lading og oppdaget den bare ladet med 1kW - måte slå av "redusert lading" og da gikk den opp til 10A.
Fikk enkelt og greit koblet opp BMW Connected App'en.
Blir mer kjøring og ordentlig bruk imorgen.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: anorwaytorsdag 25. mars 2021, klokken 21:32
Kan være interessant hvis dere som har fått bilen også skriver når den ble bestilt og produsert  :+1:
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: TorStorsdag 25. mars 2021, klokken 21:57
Jeg forhåndsbestilte på Vipps 3. september 2018. Bestilt den 16. juli 2020. Bilen ble produsert 16. november 2020. Utlevert 24. mars 2021.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: bobakkafredag 26. mars 2021, klokken 08:28
Sitat fra: TorS på torsdag 25. mars 2021, klokken 21:57
Jeg forhåndsbestilte på Vipps 3. september 2018. Bestilt den 16. juli 2020. Bilen ble produsert 16. november 2020. Utlevert 24. mars 2021.
Min historie er så og si identisk - ble produsert i slutten av november og utlevert 25. mars.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: anorwayfredag 26. mars 2021, klokken 10:39
Grattis til dere som har fått utlevert nå bil nå :)

Var det siste uken i mars 2021 dere fikk som forventet leveringsdato, eller ble dette forskyvet?
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: bobakkafredag 26. mars 2021, klokken 10:57
Sitat fra: anorway på fredag 26. mars 2021, klokken 10:39
Grattis til dere som har fått utlevert nå bil nå :)

Var det siste uken i mars 2021 dere fikk som forventet leveringsdato, eller ble dette forskyvet?
Da jeg bestilte i juli var tentativ utlevering uke 9. Den har forskjøvet seg litt underveis men innenfor det som jeg hadde tatt høyde for. Veldig fornøyd med at jeg fikk den før påskeferien.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: bobakkalørdag 27. mars 2021, klokken 09:38
Sitat fra: bobakka på torsdag 25. mars 2021, klokken 21:19
Satte den til lading og oppdaget den bare ladet med 1kW - måte slå av "redusert lading" og da gikk den opp til 10A.
Lader ca. 2,5% i timen på 10 A.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Sjokosausonsdag 31. mars 2021, klokken 17:31
Noen med iX3 som kan fortelle litt om hvordan bilen er?
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Sungrazertorsdag 01. april 2021, klokken 17:51
Sitat fra: Sjokosaus på onsdag 31. mars 2021, klokken 17:31
Noen med iX3 som kan fortelle litt om hvordan bilen er?

Jeg fikk bilen forrige fredag, og har ikke rukket å kjøre så veldig mye med den enda. Inntrykket er at det er en solid bygd bil, svært god å kjøre og kamuflerer vekten godt. Forbruket mitt ligger på i snitt rundt 20 kWh/100 km på 650 km. Siste tur jeg kjørte i regn, 4 - 5 grader, med ECO pro på 20 grader i kupéen og snitthastighet på rundt 58 km/t  over 82 km hadde jeg et forbruk på 17,5 kWh/100 km. Noe man må si er bra. Alt i alt er jeg meget fornøyd med bilen.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: bobakkamandag 05. april 2021, klokken 10:10
Sitat fra: Sjokosaus på onsdag 31. mars 2021, klokken 17:31
Noen med iX3 som kan fortelle litt om hvordan bilen er?
Kommer akkurat tilbake fra Påskefjellet 20 mil unna med 1000 meter høydeforskjell. Var også en tur hjemme i løpet av uka med en omvei tilbake igjen - ca. 27 mil med 15 mil motorvei.
Bilen innfridde absolutt på mitt viktige rekkeviddekrav og klarte også den siste turen med god margin uten lading. Ellers er bilen over forventningene på de områdene jeg har testet ut - iX3 godt bygget bil som er god å kjøre med massevis av krefter. HUD displayet er veldig positivt og gir masse god informasjon. Det er massevis av funksjoner og innstillinger i bilens menysystem som vi såvidt har begynt å teste ut. Selvkjøringen og sikkerhetssystemene skal bli artig å bli mer kjent med. Det var mange ganger den nappet i rattet og ikke ville at jeg skulle krysse midtlinjer eller kjørefeltet på min måte.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: daktarimandag 05. april 2021, klokken 10:15
Sitat fra: bobakka på mandag 05. april 2021, klokken 10:10
Det var mange ganger den nappet i rattet og ikke ville at jeg skulle krysse midtlinjer eller kjørefeltet på min måte.
Ja, det er nytt nå, BMW har byttet ut blinklysene med risting i rattet siden ingen brukte dem uansett!? ;-)
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Trond.monsdag 07. april 2021, klokken 20:01
Noen som har testet ryggeassistenten. Er det ikke slik at den lagrer kjøremønsteret når man kjører under 22 km/t, så man kan rygge automatisk samme veien som man kjørte inn ?
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: TorSonsdag 07. april 2021, klokken 20:13
Ja, vi har brukt ryggeassistenten. Den virker veldig bra. Den rygger deg tilbake så nøyaktig som mulig, i maks 50m og maks 9 km/t. I manualen står det at den tar opp hvor du har kjørt når du er under 36 km/t.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Trond.monsdag 07. april 2021, klokken 20:21
Høres bra ut. Trodde jeg leste under 22 i hastighet, men det var nok miles.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: TorSonsdag 05. mai 2021, klokken 22:08
Ser på BMW ConnectedDrive at det er kommet en kartoppdatering 2021-2. Har ikke fått testet i bilen enda.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Trond.mfredag 07. mai 2021, klokken 15:23
Noen som har blitt kontaktet angående aksjonen som visstnok gjelder alle bilene. Det blir nok ikke levert ut noen biler før aksjonen er håndtert.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Trond.mfredag 07. mai 2021, klokken 15:28
Leser på FB at bilen kan benyttes til det foreligger ny peogramvare  :+1:
Men det er et spørsmål hva de gjør med nye leveringer.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Ansjosfiletfredag 07. mai 2021, klokken 20:37
Hva gjelder aksjonen?
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Trond.mlørdag 08. mai 2021, klokken 06:53
Sitat fra: Ansjosfilet på fredag 07. mai 2021, klokken 20:37
Hva gjelder aksjonen?
Har visst noe med at den funksjonen som bryter strømmen ved en kollisjon å gjøre. Men det påstås at det ikke skal være fare for passasjerer, men kan føre til skader på bil. Da bør de kunne ta en risiko og levere ut biler som normalt, og heller kalle de inn når de er klar til å rette den.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 24. juni 2021, klokken 02:07
Da har jeg endelig fått testet en lengre tur i godt driv, noe annet enn NAF/Motor rekkeviddetest :D

Kort oppsummert: raskeste tur til hytta noensinne, laveste forbruk av alle biler jeg har hatt på distansen og høyeste rest SOC på tross av at den har minst netto kapasitet.

Skal regne litt i morgen og sammenligne, men snittforbruk ble 23,2 og brukt SOC ble 65%.
Denne bilen leverer definitivt også på forbruk på motorvei. Må si jeg lurer litt på hva BMW har gjort for å gjøre bilen så effektiv.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Trond.mtorsdag 24. juni 2021, klokken 05:39
Hei, ja jeg tok lenge de gode forbruksmålingene med en klype salt. Men etter å ha kjørt over 2000 km så må jeg si at den leverer mye bedre enn forventet. Jeg tror kanskje BMW er mer nøkterne når de oppfører nettokapasitet. Det har jeg også sett med i3. Forbruk x kjørelengde havner som regel rundt oppgitt kapasitet, mens jeg ofte registrerte en del mindre med andre biler. iX3 er en bil jeg har lite å utsette på, annet enn at rekkeviddeberegningen er langt mindre nøyaktig enn på i3 og at den av uforståelige grunner ikke viser % SOC. Og ladehastigheten som starter frisk omtrent på nivå med e-tron 50 faller raskt ned mot 50-75 kW. Men det er nok ikke så dumt for å sikre at batteriet holder seg best mulig. Setene er også de beste jeg har hatt, og harvkjørt 60 mil på en dag med iX3 uten antydning til å føle meg sliten.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: moonbuggytorsdag 24. juni 2021, klokken 13:13
Sitat fra: Trond.m på torsdag 24. juni 2021, klokken 05:39
Hei, ja jeg tok lenge de gode forbruksmålingene med en klype salt. Men etter å ha kjørt over 2000 km så må jeg si at den leverer mye bedre enn forventet. Jeg tror kanskje BMW er mer nøkterne når de oppfører nettokapasitet. Det har jeg også sett med i3. Forbruk x kjørelengde havner som regel rundt oppgitt kapasitet, mens jeg ofte registrerte en del mindre med andre biler.
Godt poeng. BMW oppgir brutto nominell kapasitet på i3 til 43,2kwt (120ah*360). Via OBD porten ser man at nye biler har reell kapasitet på rundt 129ah, m.a.o. 46,4kwt. Ix3 har 188 CATL celler med 117ah nominell kapasitet (mener man). Det tyder på at man har mer enn 80kwt brutto på nye biler....
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: hELgenentorsdag 24. juni 2021, klokken 13:23
BMW er best i klassen når det kommer til å holde ord mhp. forbruk og rekkevidde. En forbilledlig ærlig produsent vil jeg si.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 24. juni 2021, klokken 14:46
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 24. juni 2021, klokken 13:13
Godt poeng. BMW oppgir brutto nominell kapasitet på i3 til 43,2kwt (120ah*360). Via OBD porten ser man at nye biler har reell kapasitet på rundt 129ah, m.a.o. 46,4kwt. Ix3 har 188 CATL celler med 117ah nominell kapasitet (mener man). Det tyder på at man har mer enn 80kwt brutto på nye biler....
Har du noen gode ODB tips mtp app og dongel? Har et par ODB lesere liggende som jeg har testet med noen apper, men sliter med å få lest ut noe vettugt av bilen. Fikk utetemp og batteritemp i dag morges gjennom Electrified, men ingen ting om spenning, kapasitet etc. Og appen er vel strengt talt for I3.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: moonbuggytorsdag 24. juni 2021, klokken 15:05
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juni 2021, klokken 14:46
Har du noen gode ODB tips mtp app og dongel? Har et par ODB lesere liggende som jeg har testet med noen apper, men sliter med å få lest ut noe vettugt av bilen. Fikk utetemp og batteritemp i dag morges gjennom Electrified, men ingen ting om spenning, kapasitet etc. Og appen er vel strengt talt for I3.
Nei, jeg har ikke sett apper som omfatter ix3 enda. De kommer nok. Har du prøvd Deep OBD? Den er mer generell og bygger opp konfigurasjon hvor du selv definerer jobber, så kanskje den finner mer i ix3?
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: boppustorsdag 24. juni 2021, klokken 15:51
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juni 2021, klokken 02:07
Må si jeg lurer litt på hva BMW har gjort for å gjøre bilen så effektiv.
De bruker kun én tam motor, i stedet for to eller tre, og sparer derved vekt, kompleksitet og forbruk. Der har du mesteparten av svaret.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 24. juni 2021, klokken 18:48
Sitat fra: boppus på torsdag 24. juni 2021, klokken 15:51
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juni 2021, klokken 02:07
Må si jeg lurer litt på hva BMW har gjort for å gjøre bilen så effektiv.
De bruker kun én tam motor, i stedet for to eller tre, og sparer derved vekt, kompleksitet og forbruk. Der har du mesteparten av svaret.

Noe av forklaringen ligger nok der. Men med 286hk, 245/275 brede dekk og tradisjonell SUV form lurer jeg fortsatt på hvordan de får det til.
ID4 er lettere, mer aerodynamisk, har 80hk mindre og er en relativt nøysom bil på forbruk. Allikevel klarer BMW bedre rekkevidde med mindre netto kapasitet.
Moderne elbiler kobler jo ut den ene motoren slik at den ruller fritt. Dermed skulle de med rett utveksling på kunne optimalisere for forbruk bedre enn singel motor biler.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: turfsurftorsdag 24. juni 2021, klokken 23:50
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juni 2021, klokken 18:48
Dermed skulle de med rett utveksling på kunne optimalisere for forbruk bedre enn singel motor biler.
Så lenge du holder deg innenfor den flate delen av momentkurven har vel dette null å si. Uten kløtsj vil tapet fra den ekstra motoren uansett motvirke dette.

IX3 har nok relativt lavt forbruk grunnet 2WD, effektive motorer og effektiv elektronikk. Samme som Tesla.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: moonbuggyfredag 25. juni 2021, klokken 00:43
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juni 2021, klokken 18:48
Sitat fra: boppus på torsdag 24. juni 2021, klokken 15:51
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juni 2021, klokken 02:07
Må si jeg lurer litt på hva BMW har gjort for å gjøre bilen så effektiv.
De bruker kun én tam motor, i stedet for to eller tre, og sparer derved vekt, kompleksitet og forbruk. Der har du mesteparten av svaret.

Noe av forklaringen ligger nok der. Men med 286hk, 245/275 brede dekk og tradisjonell SUV form lurer jeg fortsatt på hvordan de får det til.
ID4 er lettere, mer aerodynamisk, har 80hk mindre og er en relativt nøysom bil på forbruk. Allikevel klarer BMW bedre rekkevidde med mindre netto kapasitet.
Moderne elbiler kobler jo ut den ene motoren slik at den ruller fritt. Dermed skulle de med rett utveksling på kunne optimalisere for forbruk bedre enn singel motor biler.
Det er tilfelle med mb EQA 4-matic. Den har permanent magnet motor bak, mindre og mer effektiv. Asyncron motoren foran ruller fritt under vanlig kjøring. Selv med mer vekt, får 4-matic litt bedre rekkevidde.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: turfsurffredag 25. juni 2021, klokken 07:46
Sitat fra: moonbuggy på fredag 25. juni 2021, klokken 00:43
Det er tilfelle med mb EQA 4-matic. Den har permanent magnet motor bak, mindre og mer effektiv. Asyncron motoren foran ruller fritt under vanlig kjøring. Selv med mer vekt, får 4-matic litt bedre rekkevidde.
Det er akkurat samme som TM3, men der hadde RWD bedre rekkevidde (når den var tilgjengelig). Har EQA 2WD samme PM motor bak som 4-matic?
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 25. juni 2021, klokken 09:03
Sitat fra: turfsurf på fredag 25. juni 2021, klokken 07:46
Sitat fra: moonbuggy på fredag 25. juni 2021, klokken 00:43
Det er tilfelle med mb EQA 4-matic. Den har permanent magnet motor bak, mindre og mer effektiv. Asyncron motoren foran ruller fritt under vanlig kjøring. Selv med mer vekt, får 4-matic litt bedre rekkevidde.
Det er akkurat samme som TM3, men der hadde RWD bedre rekkevidde (når den var tilgjengelig). Har EQA 2WD samme PM motor bak som 4-matic?

EQA 2WD har ikke motor bak. Kun foran.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: turfsurffredag 25. juni 2021, klokken 09:34
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 25. juni 2021, klokken 09:03
EQA 2WD har ikke motor bak. Kun foran.
Akkurat, var det jeg mistenkte. Da er grunnen til at 4-matic har bedre rekkevidde den mere effektive PM motoren bak. Sikkert gjort for å spare litt, async motorer er vanligvis billigere for å oppnå samme effekt.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Grosorfredag 25. juni 2021, klokken 09:59
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juni 2021, klokken 02:07
Da har jeg endelig fått testet en lengre tur i godt driv, noe annet enn NAF/Motor rekkeviddetest :D

Kort oppsummert: raskeste tur til hytta noensinne, laveste forbruk av alle biler jeg har hatt på distansen og høyeste rest SOC på tross av at den har minst netto kapasitet.

Skal regne litt i morgen og sammenligne, men snittforbruk ble 23,2 og brukt SOC ble 65%.
Denne bilen leverer definitivt også på forbruk på motorvei. Må si jeg lurer litt på hva BMW har gjort for å gjøre bilen så effektiv.

Hvordan er comfort\støy vs EQC og Idrive7 kontra MBUX?
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Øyvind.hmandag 09. august 2021, klokken 15:07
Sitat fra: Grosor på fredag 25. juni 2021, klokken 09:59
Hvordan er comfort\støy vs EQC og Idrive7 kontra MBUX?
Tenkte å skrive litt om turene i sommer, og oppdaget spørsmålet ditt nå :)
EQC er noe mykere satt opp, men IX3`en er veldig komfortabel den også. Støynivået fra hjulene er høyere i IX3. Idrive vs MBUX tenker jeg er litt hipp som happ. MBUX har litt mer moderne grensesnitt, men liker også det konfigurerbare rammeverket i Idrive. AA/Carplay fungerer trådløst, noe jeg setter pris på. Men merker samtidig at det tapper telefonen godt for strøm på langtur, så det var mindre viktig enn jeg tenkte, i hvert fall på lengre turer.

Men har nå rundet 4000km, hvorav 3000km med langturer i Sommer.

Oslo-Borlänge-Oslo (41 mil til, 38 hjem).
Til brukte jeg 17,9. Snitthastighet på 87km/t.
Hjem brukte jeg 17,4. Snitt ca 83km/t.
Snittet gikk noe ned pga rushtrafikk i Oslo samt noe saktegående kjøring på grensen.

Full bil, fullt bagasjerom og full Thule Easybag på hengerfeste. Fartsgrense +mva, avhengig av vær, føre, trafikk og kvalitet på veien.

Oslo-Hafjell (inkl stigning opp til hytta)
Forbruk 21,4
Snitt ca 95km/t
Full bil, men ikke ekstra last på hengerfeste.

Hafjell-tettsted syd for Trondheim
Forbruk 13,4
Snitt 72km/t
Øsende regnvær deler av turen.

Tilbake til Hafjell:
18,3
Snitt 72,5
Øsende regnvær.

Snitt Hafjell-tettstedet-småkjøring-Hafjell:
15,9
67,4km/t
Totalt ca 740km.

Siste tur var Oslo-Risør.
Snitt Oslo-Risør ble 20,1.
Snitthastighet 88,4km/t.

Forbruksmessig begynner jeg nå å få god oversikt over hvordan bilen plasserer seg.
I NAF-testen endte jeg vel på 13,2 i forbruk. Skal en oppnå det må en følge fartsgrensen på sommeren oppover Gudbrandsdalen. Regner det, bilen er full og du legger deg litt over går forbruket fort opp til rundt 16.

Kort oppsummert har det ikke vært reelt behov for å hurtiglade i løpet av 3000km med langturer i sommer :D Testet en Ionity lader i Karlstad bare for å ha sjekket at hurtiglading fungerer, men det var ikke nødvendig.
Klarer du holde fartsgrensen går denne bilen lett 50 mil på sommeren så lenge du ikke kjører på motorvei.





Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: turfsurfmandag 09. august 2021, klokken 15:12
Imponerende forbruk på iX3, selv tatt i betraktning at det er RWD. IMO har BMW gått forbi Tesla på dette.

Lover bra for i4 / iX, med forbehold om at de ikke gjør noe dumt mtp AWD.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: Øyvind.hmandag 09. august 2021, klokken 15:53
Ja synes det er gode tall, på tross av rwd.
Og dette er jo tall fra godt driv uten fokus på forbruk. Dekktrykk er vel 2, 3 og 2,6. Ser det kunne vært justert litt opp, men liker kjørefølelse og komfort med nåværende trykk.

Om bilene jeg kjøper fremover har denne rekkevidden eller mer er hurtigladebehovet nesten utradert for min del.
Tittel: Sv: Vi som har fått iX3
Skrevet av: turfsurfmandag 09. august 2021, klokken 17:33
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. august 2021, klokken 15:53

Om bilene jeg kjøper fremover har denne rekkevidden eller mer er hurtigladebehovet nesten utradert for min del.
Kjørte 50 mil med stor skaphenger i helgen. Tredje gangen hittil i år. Kjørt 250 mil med to kajakker på taket. 30-50 mils etapper. Noe lignende med tre-fire terrengsykler bakpå. Flere 25 og 50 mils vinteretapper.

Tror nok jeg måtte hurtiglade noe med iX3 og. Men jeg savner mere sikker destinasjonslading, da vil man veldig ofte kunne droppe hurtiglading.