Elbilforum.no
Annonser (relevant for elbiler) => Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy => Emne startet av: elektrolux på tirsdag 23. mars 2021, klokken 16:57
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=212327343
Andre' Laukner er en av veteranene innen Elbil og Think Classic. Her har han klart det mange bare drømmer om, nemlig fått godkjent et avtagbart hengerfeste på en Tesla S.
Dermed kan en lovlig trekke tilhengere på inntil 1850 kg med denne bilen.
Jeg bistår med formidling av bilen. Kan leveres ferdig registrert i Stavanger, eller leveres til ferge til Oslo, Kristiansand/Larvik for henting der.
Reg nr eller bilde av vognkortet?
Har litt vansker med å tro at noen får til noe slikt etter at de trakk tilbake godkjenningen på Zoe som hadde godkjent tysk hengerfeste.
Chassisnr i annonsen er ikke å finne ved søk på kjøretøyopplysninger...
Her er i alle fall bilder av vognkort og hengerfeste
Slik jeg har forstått det, er det samme problematikken på dette hengerfestet til TMS som på hengerfestet til Zoe, at det kun har en enklere nasjonal tysk godkjenning som ikke blir godtatt av norske myndigheter.
Det er vel forøvrig dette hengerfestet det er snakk om: https://www.misterdotcom.de/anhaengerkupplungen/tesla/980/anhaengerkupplung-tesla-model-s (https://www.misterdotcom.de/anhaengerkupplungen/tesla/980/anhaengerkupplung-tesla-model-s)
Nederst på siden der ligger godkjenningspapirene om noen er interessert.
Bare for å få det inn med teskje.
Hengerfeste på denne er ulovlig å bruke i Norge ved omregistrering?
Takk for god link.
Problemet med Zoe'en var nok at den var en Norskregistrert bil da den fikk hengerfeste, mens denne Teslaen blir en bil importert med et godkjent hengerfeste.
Hadde eieren av Zoe exportert/importert bilen sin så måtte vegvesenet akseptert den slik den er i forbindelse med importen. Obs på at dette kun gjelder EU. Var noe styr med USA der kravene var 100% original bil.
Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. mars 2021, klokken 11:57
Bare for å få det inn med teskje.
Hengerfeste på denne er ulovlig å bruke i Norge ved omregistrering?
Når du importerer bilen vil du registrere den ut i fra fabrikkens typegodkjenning.
Den har som kjent ikke godkjent noe tilhenger feste.
Du kan så prøve å godkjenne tilhengerfeste, både ved å legge ved TÜV papirer og evt vognkort fra et annet EU land som bruker samme typegodkjenning.
Det er ingen automatikk i at noe som feks er godkjent i Sverige automatisk vil bli godkjent i Norge.
Biltilsynet har siste ordet, og praksis fra lignende saker tyder på at det ikke vil være enkelt.
Omregistrering er ved eierskiftet, og ikke relevant her.
Takker for opplysninger.
Var omtrent som jeg trodde.
Heier på at det skal gå, da det teknisk burde være helt kurant
Men tror ikke Biltilsynet godkjenner denne heller
Får fasit om vi importerer den.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:15
Får fasit om vi importerer den.
Da får noen importere den da........
Jeg finner det lite trolig da en slik metode trolig være en omgåelse av regelverket.
Om det lykkes så er det nok mange som får noen nye ideer på flere modeller.....
Har selv omgått regelverket med export/import på en Citroen C1 som etter bruktimport fra UK ikke ble godkjent.
Export til Tyskland, godkjenning der og så import til Norge så ble det raskt norske skilt.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:02
Takk for god link.
Problemet med Zoe'en var nok at den var en Norskregistrert bil da den fikk hengerfeste, mens denne Teslaen blir en bil importert med et godkjent hengerfeste.
Hadde eieren av Zoe exportert/importert bilen sin så måtte vegvesenet akseptert den slik den er i forbindelse med importen. Obs på at dette kun gjelder EU. Var noe styr med USA der kravene var 100% original bil.
Eieren av Zoe'en hadde importert bilen selv med hengerfeste montert. SVV godkjente først hengerfestet siden den var godkjent med dette i Tyskland, deretter trakk de tilbake godkjenningen da det viste seg at hengerfestet til Zoe var godkjent etter en særtysk regel. Her er en link til historien: https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358 (https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358)
Jeg ville i hvert fall tatt kontakt med SVV før import av denne bilen, fremlagt dokumentasjon og fått en avklaring om dette er en løsning de godtar.
Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:31
Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:15
Får fasit om vi importerer den.
Da får noen importere den da........
Jeg finner det lite trolig da en slik metode trolig være en omgåelse av regelverket.
Om det lykkes så er det nok mange som får noen nye ideer på flere modeller.....
Det blir vel likt med icebiler som er konvertert til elbiler.
Dersom den er godkjent i et EU-land, så kan den importeres uten større problemer til Norge.
Men du får det ikke godkjent om du bygger om samme type bil helt likt i Norge, eller får bygget om en norsk bil i et EU-land utlandet, som ikke har blitt registrert godkjent som elbil i et EU-land utlandet først. Unntak vil vel alltids finnes.
Samme sak mener jeg at er faktisk gjeldende her.
Fikk dette noe oppløftende svaret fra SVV i dag:
"Hei
I henhold til Bilforskriftens § 10 skal vi godkjenne kjøretøy som er ordinært registrert i EU/EØS land.
Dette vil i utgangspunktet si at vi godkjenner kjøretøyet slik det er godkjent i det respektive landet, også tilhengervekter som er anmerket i vognkortet
Vi vet at Tyskland har annen godkjenningsordning angående tilhengervekter og at eks TUV, DEKRA kan teste og fastsette tilhengervekter på kjøretøy.
Angående den aktuelle bilen som du viser til kan vi ikke ta en avgjørelse på dette før bilen er fremstilt for kontroll."
Norskregistrert P100DL med hengerfeste og campingvogn. Hadde vært interessant å vite forbruket her oppe i Finnmark :o
https://youtu.be/NS843Kz746g
Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 28. januar 2022, klokken 22:08
Norskregistrert P100DL med hengerfeste og campingvogn. Hadde vært interessant å vite forbruket her oppe i Finnmark :o
https://youtu.be/NS843Kz746g
Sjekket du regnummer mot biltilsynet?
At en S kan trekke vogn er åpenbart, men det er tvilsomt lovlig.
Forbruket er vel ca dobbelt minst.
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 29. januar 2022, klokken 09:30
Sjekket du regnummer mot biltilsynet?
At en S kan trekke vogn er åpenbart, men det er tvilsomt lovlig.
Forbruket er vel ca dobbelt minst.
Ja - maksvekt tilhenger = 0kg
Sitat fra: VegarHenriksen på søndag 30. januar 2022, klokken 02:22
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 29. januar 2022, klokken 09:30
Sjekket du regnummer mot biltilsynet?
At en S kan trekke vogn er åpenbart, men det er tvilsomt lovlig.
Forbruket er vel ca dobbelt minst.
Ja - maksvekt tilhenger = 0kg
Nettopp
Synd siden det er en ypperlig trekkbil.
Litt over mitt budsjett p.t., men kunne absolutt interessert meg for 2016 (facelift) med krok, antakelegvis ikkje realistisk med innkjøp før til neste år pga. andre planlagte utgifter..
Kan det la seg gjere, og ca. pris på noko slikt tru?
Ingen krav til utstyr, batteristørrelse osv, men gjerne bil med farge (ikkje kvit, svart eller grå)