Elbilforum.no

Bilmerker => Citroën (PSA) => Emne startet av: vinterdekk på søndag 21. mars 2021, klokken 18:07

Tittel: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekksøndag 21. mars 2021, klokken 18:07
Sjeldent tilfelle av sammentreff, men både jeg og madammen ble nyskjerrig på samme bil for en gangs skyld. Jeg lurer på om noen tør spå vinterrekkevidde på en e-Berlingo L1 (kort versjon)? Det er vel samme batteripakke som e-C4 som var med på vintertesten nylig (https://elbil.no/test-av-citroen-e-c4-fra-tana-til-karasjok-med-et-skjevt-smil/), og den klarte å vise rundt 190 km som nedre rekkevidde (uten forvarming og veldig kaldt).

Citroën ë-Berlingo: Originalen blir elektrisk (https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/citroen-e-berlingo-originalen-blir-elektrisk?publisherId=16656993&releaseId=17901854)

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

"ë-Berlingo kommer med en eller to skyvedører og i to lengder. L1 er 4,40 meter lang, mens L2, har en lengde på 4,75 meter. Under gulvet ligger et 50 kWh litium-ion-batteri som gir en rekkevidde på 280 kilometer (WLTP)."

"Citroën ë-Berlingo har en motor på 100 kW (136 hestekrefter) og et dreiemoment på 260 Newtonmeter. Batteriet som består av 216 celler og 18 moduler er plassert under gulvet, noe som gir lavt tyngdepunkt, god stabilitet og forutsigbare kjøreegenskaper.

- Takket være at Litium ion-batteriet på 50 kWh kan hurtiglades med inntil 100 kW, fungerer ë-Berlingo svært godt også på lengere turer. 80 prosent av batteriet kan lades på 30 minutter, sier Nedenes."

(Beklager mange edits, jeg kom til å trykke lagre før jeg var ferdig med innlegget.)
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekkmandag 22. mars 2021, klokken 08:39
Svarer på mitt eget innlegg. Nissan Nv200 Evalia 40 kWh har en nedre rekkevidde på 140 km (https://elbil.no/elbil/nissan-e-nv200-evalia-40-kwh-2018/), Citroen e-Berlingo har 50 kWh så jeg antar 140 km + 20% = 168 km ikke vil lande langt fra sannheten? Men jeg antar Nv200 Evalia ikke er utstyrt med varmepumpe, og om e-Berlingo får dette bør vel den klare noen mil lengre visst det ikke er ekstremt kaldt da. Citroen e-C4 har en 5kWh varmepumpe så jeg antar e-Berlingo får det også. Hvor stort utslag gjør varmepumpen på beregningen, montro?
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: Daniel_0007mandag 22. mars 2021, klokken 10:08
Vil tippe 170ish på vinter og rundt 220 på sommer.
Ev database pleier å ha tallene ganske riktig, berlingo har de ikke fått opp enda men den større e-spacetourer er der så er bare å legge på kanskje 10%

https://ev-database.org/car/1340/Citroen-e-SpaceTourer-XS-50-kWh
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekkmandag 22. mars 2021, klokken 12:18
Veldig nyttig informasjon, Daniel_0007.

Har ingen hast med bilbytte og flere hurtigladere kan komme i nord fra jeg skriver dette og til bilen finnes hos forhandler. Så selv med disse tallene behøver den nødvendigvis ikke å avskrives riktig ennå, tror jeg.
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: CitB59ELmandag 22. mars 2021, klokken 13:12
Har kjørt min El berlingo l2 varebil som veierc1960kg  over 153000 km nå. Hvis den nye har samme ca forbruk så bør den gå over 150km på vinter og over 260m sommer rimelig greit. Tok da min reelle rekkevidd og  doblet rekkevidde pga 45 kwh reelt batteri. Min går ca 75- 85 km med varme iflg trippteller før første gule lampe kommer på 20% batteri ved 0 temp. Klarte 105 km før helga før bil stoppet da uten varme de siste 20 km.
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekkmandag 22. mars 2021, klokken 14:45
Høres ut som din erfaring er veldig overførbar, CitB59EL. Takk.
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekktirsdag 25. mai 2021, klokken 18:23
Jeg ser at behovene våre innebærer 1 til 2 turer i måneden hvor vi kjører 70 + 70 km, med enten middagsbesøk eller overnatting. Kjøreturene innebærer bykjøring og svingete fylkesvei (80 sone), altså lav snitthastighet. Passasjerene vil ønske det behagelig varmt. Men man kan havne i snøstorm og nedsnødd vei med enkeltspor, eller får ett ekstra æren på turen som gjør at man kjører noen km lengre. Ut fra denne tråden ser det ut som at bilen dekker behovene våre hårfint så lenge vi lader godt i forkant. Tror dere rekkeviddeangsten vil bli plagsom?
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 25. mai 2021, klokken 18:43
WLTP kombinert rekkevidden er ca 270km (275km på varebil). Litegrann bedre enn kommende Renault Kangoo E-Tech/Nissan e-NV250 Evalia(?)/Merces eCitan Tourer/EQT (trillinger). Er "gammelt" nytt for de som har fulgt med på "Lanseringskalender for elbil" ;)
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Min variant av praktisk rekkevidde ligger i rekkeviddetabellene (noe tilsvarende EV database, men bruker eget grunnlag):
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Citroën ë-Berlingo/Peugeot e-Rifter/Opel e-Combo Life/Toyota ProAce City Verso electric blir firlinger med 7 seter og mulighet for 750kg henger.

Personbilutgaven(e) kommer sannsynligvis bare i lengste utgave.
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekktirsdag 25. mai 2021, klokken 20:24
Oversikten din er kjempe bra, Finnøy. Det er kort utgave som er aktuell for oss. Har fått bekreftelse fra Opel Norge at Combo-e kan fåes i L1 og syv-seter, samme som Vauxhall Combo-e i UK. Så det stemmer ikke at det bare er voksenutgaven (L2) som vil bli tilbudt. Men de nevnte ikke noe om det ville bli en listet konfigurasjon eller noe de kan tilby per kundeønske.. :)

https://www.vauxhall.co.uk/cars/combo-life/electric.html

Oddsene er vel at det blir små detaljer som skiller Opel Combo-e, Citroen e-Berlingo og Peugeot e-Rifter men mulighet til syv seter i kort utgave vil utgjøre stor forskjell for oss.

Det ser ut til at disse bør klare over 150 km som nedre rekkevidde i dårlige kjøreforhold på vinteren.. iflg. CitB59El. Og i din oversikt er det beregnet til 147 km med pendling. Bare lurer på om vi vil kjenne for ofte på rekkeviddeangst med ett kjøremønster som beskrevet i det forrige innlegget mitt. Prøver bare å forestille meg worst case scenario uten ladding underveis. :)
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 25. mai 2021, klokken 22:05
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 25. mai 2021, klokken 20:24
Oversikten din er kjempe bra, Finnøy. Det er kort utgave som er aktuell for oss. Har fått bekreftelse fra Opel Norge at Combo-e kan fåes i L1 og syv-seter, samme som Vauxhall Combo-e i UK. Så det stemmer ikke at det bare er voksenutgaven (L2) som vil bli tilbudt. :)

https://www.vauxhall.co.uk/cars/combo-life/electric.html

Oddsene er vel at det blir små detaljer som skiller Opel Combo-e, Citroen e-Berlingo og Peugeot e-Rifter men mulighet til syv seter i kort utgave vil utgjøre stor forskjell for oss.

Det ser ut til at disse bør klare over 150 km som nedre rekkevidde i dårlige kjøreforhold på vinteren.. iflg. CitB59El. Og i din oversikt er det beregnet til 147 km med pendling. Bare lurer på om vi vil kjenne for ofte på rekkeviddeangst med ett kjøremønster som beskrevet i det forrige innlegget mitt. Prøver bare å forestille meg worst case scenario uten ladding underveis. :)

Så bra at det er kommet mer konkret informasjon, takk for link  :+1:

Mine beregninger på "pendlerrekkevidde" er egentlig ment på hvor dårlig rekkevidden kan bli på en dårlig dag slik at 70+70 burde gå, men jeg liker å se resultater fra prøvekjøringer når bilen faktisk kommer.
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekktirsdag 25. mai 2021, klokken 22:38
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 25. mai 2021, klokken 22:05
Så bra at det er kommet mer konkret informasjon, takk for link  :+1:

Mine beregninger på "pendlerrekkevidde" er egentlig ment på hvor dårlig rekkevidden kan bli på en dårlig dag slik at 70+70 burde gå, men jeg liker å se resultater fra prøvekjøringer når bilen faktisk kommer.

Betryggende å vite at det burde gå i teorien.  :+1:

Håper disse trillingene (eller firlingene) slår an, var interessert i bensinutgaven for noen år siden men det var ingen tilgjengelig for prøvekjøring eller på bruktmarkedet i nærheten. Kan hende interessen blir fornyet med elektrisk versjon.
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 26. mai 2021, klokken 22:56
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 25. mai 2021, klokken 20:24
..Det er kort utgave som er aktuell for oss. Har fått bekreftelse fra Opel Norge at Combo-e kan fåes i L1 og syv-seter, samme som Vauxhall Combo-e i UK. Så det stemmer ikke at det bare er voksenutgaven (L2) som vil bli tilbudt. Men de nevnte ikke noe om det ville bli en listet konfigurasjon eller noe de kan tilby per kundeønske.. :)

https://www.vauxhall.co.uk/cars/combo-life/electric.html
...

Jeg ble nok lurt av pressemeldingen fra Toyota som forteller at bare lengste utgave av PoAce City Verso electric (den 4. av disse firlingene) kommer i personbilutgave; men det gjelder nok bare Toyota.
https://www.mynewsdesk.com/no/toyota/pressreleases/toyota-proace-city-electric-leverer-praktisk-nytte-med-null-utslipp-3096637
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekktorsdag 27. mai 2021, klokken 17:07
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 26. mai 2021, klokken 22:56
Jeg ble nok lurt av pressemeldingen fra Toyota som forteller at bare lengste utgave av PoAce City Verso electric (den 4. av disse firlingene) kommer i personbilutgave; men det gjelder nok bare Toyota.
https://www.mynewsdesk.com/no/toyota/pressreleases/toyota-proace-city-electric-leverer-praktisk-nytte-med-null-utslipp-3096637

Fikk en liten mistanke om det kunne være forklaringen når jeg tenkte meg om. Opel, Peugeot og Citroen nevner begge størrelsene i sine pressemeldinger for de nye modellene. Og oppgir en beregnet WLTP på 280 km.
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekksøndag 30. mai 2021, klokken 00:40
Peugeot Italia rapporterer 245 km WLTP (35 km kortere enn det som er framstilt i tidl. pressemeldinger), montro om det er endelig ratifisering? https://www.peugeot.it/gamma-modelli/e-rifter.html
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: CitB59ELtirsdag 01. juni 2021, klokken 09:46
Kan stemme det. Ser at det står 278 WTLP foreløping på varebilene. Men alt dette avhenger av flere faktorer. Håper at PSA har lært denne gangen å ikke setter på rene varebil dekk med E i rulle motstand på Berlingo slik de gjorde på min når den var ny. Med A dekk på sommern så går den en del lengre enn med E dekk.. Har nå C dekk på vintern og noe kortere rekkevidde en det jeg oppgav tidligere i denne tråden. Antar nå at nedre grense er ca 130-140 km med varme hvis en har C dekk eller dårligere. Med B dekk ala Nokian R3 vil den nok gå 150 km som nedre grense. Min gamle Berlingo viser ca 130-137 km nå på GOM ved oppstart(100%).
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekktirsdag 01. juni 2021, klokken 19:04
Sitat fra: CitB59EL på tirsdag 01. juni 2021, klokken 09:46
Kan stemme det. Ser at det står 278 WTLP foreløping på varebilene. Men alt dette avhenger av flere faktorer. Håper at PSA har lært denne gangen å ikke setter på rene varebil dekk med E i rulle motstand på Berlingo slik de gjorde på min når den var ny. Med A dekk på sommern så går den en del lengre enn med E dekk.. Har nå C dekk på vintern og noe kortere rekkevidde en det jeg oppgav tidligere i denne tråden. Antar nå at nedre grense er ca 130-140 km med varme hvis en har C dekk eller dårligere. Med B dekk ala Nokian R3 vil den nok gå 150 km som nedre grense. Min gamle Berlingo viser ca 130-137 km nå på GOM ved oppstart(100%).

Interessant det du sier, CitB59EL. Dette er noe jeg ikke kjente til, og virker som en god teori på hvorfor tallene er forskjellige. https://motor.no/a/120544

Sitat
Drivstoff og forbruk:
Rullemotstand i laboratorium der det ruller rett frem. Dekket graderes fra A til G, selv om D ikke brukes på personbiler. Tommelfingerregel: Det skiller ca. 0,1 liter/100 km mellom hver bokstav, for elbiler ca 15 km rekkevidde.

Har ikke funnet andre sider enn de Italienske som oppgir 245 km, ellers er 280 km de foreløpige WLTP tallene som er oppgitt for personbil-utgavene.

På de Italienske Citroen sidene er både 245 og 280 km nevnt på e-Berlingo siden: https://www.citroen.it/modelli/gamma-citroen/citroen-berlingo/e-berlingo.html

Kan jo bli forvirret av mindre.
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekkmandag 14. juni 2021, klokken 19:25
Peugeot e-Rifter har 172 miles WLTP på kort 5-seter, og 166 miles WLTP på lang 7-seter, i UK.

172 miles = 276,8 km.
166 miles = 267,2 km.

Og 615 kg lastekapasitet på kort versjon er jo bra så man får utnyttet plassen.

Ref. https://www.peugeot.co.uk/content/dam/peugeot/uk/b2c/buy/price-and-spec-guides/pdfs/rifter-price-spec-guide.pdf
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: elektroluxtirsdag 15. juni 2021, klokken 09:14
Del batterikapasiteten på 2 så er du nærmed rekkevidden i mil.😉
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekktirsdag 15. juni 2021, klokken 13:43
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. juni 2021, klokken 09:14
Del batterikapasiteten på 2 så er du nærmed rekkevidden i mil.😉
25 mil, oh yes. ;) Ja, det er nok rundt >15 (eller 7+7) mil på en utfordrende vinterdag det kan ende opp med i praksis.
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekktorsdag 17. juni 2021, klokken 18:00
Citroen Tyskland har nevnt forbrukstall her:
https://www.citroen.de/modelle/citroen/e-berlingo.html

SitatForbruks- og utslippsverdier:

Lengde M:
Nye Citroën ë-Berlingo (50 kWh batteri), elektrisk motor 136, 100 kW (136 PS): kombinert strømforbruk: 19,7-19,3 kWh / 100 km ; CO₂-utslipp: 0 g / km; Rekkevidde opptil 285 km, CO₂ effektivitetsklasse A +

lengde XL:
Ny Citroën ë-Berlingo (50 kWh batteri), elektrisk motor 136, 100 kW (136 PS): kombinert strømforbruk: 20,0 kWh / 100 km ; CO₂-utslipp: 0 g / km; Rekkevidde opptil 278 km, CO₂ effektivitetsklasse A +

Litt usikker på hvordan man skal tolke tallene, vil regnestykket under være rett?

Kort utgave: 45 netto batterikapasitet / {19,3|19,7} kWh * 100 = {233|228} km rekkevidde i 100 km/t.
Lang utgave: 45 netto batterikapasitet / 20 kWh * 100 = 225 km rekkevidde i 100 km/t.
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: CitB59ELlørdag 19. juni 2021, klokken 09:36
Regnestykket er rett men mener(mulig jeg tar feil) at WTLP tar med ladetap og evt måler rekkevidde utfra brutto kapasitet batteri kapasitet
For hvis en tar 45 Kw netto /278 km= 0,1618= 16,18 kWh/100 km i forbruk.  Og det skal noe til å klare så lavt forbruk på denne bilen særlig i fart. Forbruk er ikke målt i 100 km/t kun antatt strøm forbruk pr 100 km i kW som er angitt i WTLP.
Kjører en i 100-110 km/t konstant så vil jeg tro at maks rekkvidde er under 20 mil rimelig sikkert utfra min erfaring med min bil, den sluker strøm i høy fart. Trives best i 70-80 km/t.   
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekklørdag 19. juni 2021, klokken 20:18
Takk, CitB59EL.

I denne TU artikkelen forklarer de at forbrukstallene viser hvor mye man må lade for å kjøre 100 km, altså da er ladetap med ombordladeren tatt med.

SitatDet faktiske forbruket under kjøring kan du regne deg frem til selv, dersom produsenten ikke oppgir dette. Dette kan du finne ved å dele den tilgjengelige batterikapasiteten på rekkevidden.

For Tesla Model 3 blir dette 75 kilowattimer delt på 580 kilometer ganger 100, som gir et forbruk på 12,9 kilowattimer per 100 kilometer.

Sammenlignet med WLTP-forbrukstallet på 16 kilowattimer per 100 kilometer, kan vi altså regne ut at ladetapet er 19,4 prosent.

75 kWh er brutto kapasitet og 580 km er WLTP rekkevidde for M3 LR. Men jeg tror de egentlig sikter til netto kapasitet.

https://www.tu.no/artikler/hvorfor-er-det-sa-stor-forskjell-pa-oppgitt-og-faktisk-forbruk-pa-elbiler/503151

Tar jeg netto kapasitet å deler med WLTP og ganger med 100 (slik du gjorde), kan jeg ut fra differansen beregne ladetapet.

For kort lengde:

45 kWh / 285 km * 100 = 15,8 kWh / 100 km reelt forbruk. Ca. 19-20 % ladetap ift. 19,3-19,7 kWh / 100 km.

For lang lengde:

45 kWh / 278 km * 100 = 16,2 kWh / 100 km reelt forbruk. Ca. 19% ladetap ift. 20 kWh / 100 km.

Med andre ord, jeg forstod ikke betydningen av oppgitt WLTP strømforbruk/forbruk så det ble litt feil tidligere. Og bilen vil bare oppnå WLTP rekkevidde så lenge man klarer å holde snittforbruket i løpet av en kjøretur på rundt 16 kWh. :)
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekksøndag 20. juni 2021, klokken 10:37
Digg. Da er 2022 e-Berlingo (alpha) i ABRP, 243 WH/KM @ 110 km/t. 8)

Nissan e-NV200 40 kWh (beta) har 223 WH/KM @ 110 km/t referanseforbruk så det kan hende ABRP starter litt konservativt med den nye e-Berlingo'en? Men jeg ser at jeg må legge inn svært vanskelige føreforhold før det ikke lar seg gjøre å kjøre den ruten på 70 + 70 km t/r som vi kjører 1-2 ganger i måneden. Og med så vanskelige kjøreforhold er det ikke noe tap å holde seg hjemme.
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekkmandag 21. juni 2021, klokken 09:41
Søstermodellen til Citroen e-Berlingo, Peugeot e-Rifter, er nå tilgjengelig i EV-Database.  8)

L1: https://ev-database.org/car/1522/Peugeot-e-Rifter-Standard-50-kWh . Rekkeviddeestimat 140-300 km. Kombinert kaldt vær 170 km (tallet jeg antar er mest relevant på norske fylkesveier).

L2: https://ev-database.org/car/1523/Peugeot-e-Rifter-Long-50-kWh . Rekkeviddeestimat 135-290 km. Kombinert kaldt vær 165 km (tallet jeg antar er mest relevant på norske fylkesveier).
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: Daniel_0007mandag 21. juni 2021, klokken 10:26
Tipper om vinteren så kan man regne med rundt 15 mil i rekkevidde og kanskje 20 om sommeren på 80-90 motorvei.
Lite effektiv drivlinje kombinert med dårlig aerodynamikk gjør nok at denne bilen ikke kommer lang, de burde hatt det store batteriet fra e-spacetourer tilgjengelig ihvertfall på L2 versjonen.
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: vinterdekkmandag 21. juni 2021, klokken 11:24
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 21. juni 2021, klokken 10:26
Tipper om vinteren så kan man regne med rundt 15 mil i rekkevidde og kanskje 20 om sommeren på 80-90 motorvei.
Lite effektiv drivlinje kombinert med dårlig aerodynamikk gjør nok at denne bilen ikke kommer lang, de burde hatt det store batteriet fra e-spacetourer tilgjengelig ihvertfall på L2 versjonen.

Takk for rekkeviddeanslag. Det bør reflekteres i prisen for å veie opp for akilleshelen med lite batteri. Jeg regner med at batteriet er lett å få opp i ladetemperatur i kaldt vær og at det tåler mange ladestopp på langtur. Det får man forhåpentligvis svar på når disse blir testet under kjølige norske forhold. Men med bare 5-10 kWh større batteri så hadde valget blitt mye lettere, da hadde det ikke vært like nøye med denne tråden for å avdekke realistisk rekkevidde for min del.
Tittel: Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 08. desember 2021, klokken 10:03
https://motor.no/bil/citron-berlingo-elbil-provekjort-elektrisk-sjuseter-til-familiebudsjett/214148

Første test ute, rekkevidden er ganske dårlig spesielt nå om vinteren, rundt 160km.