Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Electric cars in Norway på torsdag 18. mars 2021, klokken 21:15

Avstemning
Spørsmål: Er du enig/uenig med NAF som mener reklamen for elbiler må være mer realistisk ift rekkevidde?
Alternativ 1: Ja, jeg er enig med NAF stemmer: 31
Alternativ 2: Nei, jeg er uenig med NAF stemmer: 2
Alternativ 3: Jeg vet ikke stemmer: 1
Tittel: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 18. mars 2021, klokken 21:15
Tv2 viser testen på tv nå om 20 minutter rett etter 21 nyhetene på Tv2 hjelper deg.

Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter

TV 2 HJELPER DEG: Vi kjørte 10 elbiler totalt tomme for strøm for å sjekke hvem som gikk lengst.
Resultatet kan gi deg rekkeviddeangst!

STÅLE WINTERKJÆR
PUBLISERT 11 TIMER SIDEN

Les her

https://www.tv2.no/a/13889445

Kopi fra nyheten:

MER INFORMASJON:
Anette Berve i NAF mener reklamen for elbiler må være mer realistisk.

Selv om rekkeviddetesten er utført på en mild vinterdag, kjører 4 av 10 biler over 10 mil kortere enn den oppgitte rekkevidden.

– Bilbransjen må skjerpe seg
– Det som overrasker folk flest er hvor mye kortere bilen går på vinteren og hvor mye saktere den lader, sier testansvarlig bil, Anette Berve, i NAF, og legger til:

– Hvis man velger en større dekk/felg-kombinasjon på bilen, reduserer det også rekkevidden. Noe så enkelt som en takboks på bilen kan øke strømforbruket ditt med 10 til 20 prosent, forklarer hun.

NAF mener bilbransjen må skjerpe seg.

– De tallene som brukes i reklamen må være mer realistiske.

Berve er ansvarlig for gjennomføringen av NAFs store rekkeviddetest, hvor TV 2 hjelper deg har med egen sjåfør og har fulgt løpet fra start til slutt.


Detaljert oversikt kopiert inn under fra nyheten:

Tesla Model 3 All Wheel Drive Long Range

Pris testmodell: 481.642 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 580km
Faktisk kjørt rekkevidde: 514,8km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -65,2km (11,24% kortere)
Kilometer etter 0%: 57km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 250 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 181 kW
Oppgitt ladetid: Ikke oppgitt
Faktisk ladetid 10-80%: 30 minutter på Ionity.

Ford Mustang Mach e 2WD

Pris testmodell: 492 700 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 610km
Faktisk kjørt rekkevidde: 502,5km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: - 107,5km (17,62% kortere)
Kilometer etter 0%: 50,9km

Lading
Se 4WD

BMW iX3 Fully Charged Edition

Pris testmodell: 609 000kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 450km
Faktisk kjørt rekkevidde: 432km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -18km (4% kortere)
Kilometer etter 0%: 20km

Lading
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 149 kW
Oppgitt ladetid: 34 minutter
Ladetid 10-80 %: 37 minutter

Ford Mustang Mach e AWD

Pris testmodell: 589 000 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 540km
Faktisk kjørt rekkevidde: 430km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -110km (20,37% kortere)
Kilometer etter 0%: 19km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 117 kW. (NAF har gjort tester tidligere hvor det er målt 129 kW som høyeste effekt)
Oppgitt ladetid: 10-80%: 45 minutter
Faktisk ladetid 8-80%: 45 minutter

Polestar 2 Standard

Pris testmodell: 513 800 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 468km
Faktisk kjørt rekkevidde: 344km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -124 km (26,5% kortere)
Kilometer etter 0%: 5km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 136 kW
Oppgitt ladetid: 40 minutter
Faktisk ladetid 6-80%: 43 minutter

Xpeng G3 Smart

Pris testmodell: 358 000 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 451km
Faktisk kjørt rekkevidde: 341,8km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -109,2 (24,21% kortere)
Kilometer etter 0%: ca 20 km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 50 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 51 kW Oppgitt ladetid: 30-80% på 43 minutter
Faktisk ladetid 10-80%: 57 minutter

Volkswagen ID.3 First Plus

Pris testmodell: 401 200 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 418km
Faktisk kjørt rekkevidde: 340km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: - 78km (18,66%kotere)
Kilometer etter 0%: 12km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 100 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 104 kW
Oppgitt ladetid: Drøy halvtime
Ladetid: 29 minutter

Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8

Pris testmodell: 554 540 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 409km
Faktisk kjørt rekkevidde: 332km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -77km (18,83% kortere)
Kilometer etter 0%: 15km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 150 kW
Oppgitt ladetid: 40 minutter
Faktisk ladetid 9-80%: 40 minutter

Citroën ë-C4 Shine

Pris testmodell: 328 400 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 337km
Faktisk kjørt rekkevidde: 261km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 100 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 88 kW
Oppgitt ladetid til 80 %: 30 minutter
Ladetid 4-80 %: 32 minutter

Lexus UX300e

Pris testmodell: 454.900 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 309km
Faktisk kjørt rekkevidde: 257,5km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: - 51,5km ( 16,67% kortere)
Kilometer etter 0%: 23,2km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 50 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 37 kW
Oppgitt ladetid: Ikke oppgitt
Faktisk ladetid 10-80%: 49 min

Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: algrontorsdag 18. mars 2021, klokken 21:19
Fra t-we.no

"Vi viser også hvordan feil hjemmelading av elbil kan få fatale..."
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 18. mars 2021, klokken 22:28
Da har jeg nettopp sett hele testen på Tv2. Terningkast 6 fra meg. Veldig godt presentert. Lang reportasje. De har med i tillegg til rekkevidde testen både andre temaer som brannfarlig feil hjemmelading, ladepriser og ikke minst komfort i de enkelte elbilene. Fint at Elbilforeningen fikk frem sine gode poenger ift ladestasjoner og prising.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: vinterdekkfredag 19. mars 2021, klokken 03:20
Samme test gjengitt hos Motor (NAF) https://motor.no/a/193624
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 19. mars 2021, klokken 06:36
Vinterdekk :+1: Takker. Jeg hadde ikke sett denne fra motor.

Ser forøvrig at NAF er aktive om dagen med denne testen og dette om ladestasjoner.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/7KBlV8/naf-stor-mangel-paa-elbilladere?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row47_pos1
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: RJKfredag 19. mars 2021, klokken 07:38
Hadde bransjen valgt å legge seg på WLTP Combined, så man har et reelt sammenligningsgrunnlag, så hadde mye vært gjort.

Men når flere velger City, tross at konsensus blant flere er Combined, så blir det rot. Alternativt, så må de bruke både City og Highway (er det det den siste heter?), så man ser hva større fart gjør med forbruket.

Og så synes jeg man alltid bør ta med en synlig notis om at rekkevidden er varierer etter føre og forhold, og kjørestil.

Hadde jeg foretrukket at de viste en Winter range som er spesifikk for en gitt temperatur, selvsagt. Men jeg ser det ikke som et krav.

Det kan utfylles med en "rekkevidekalkulator" på hjemmesiden der man enten velger noen presets, eller kan justere dette veldig spesifikt fore å se hvordan forskjellige faktorer påvirker. Det er god kundeservice, selvsagt.

Men det er ikke et krav jeg mener de må ha med i markedsføringen.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: RJKfredag 19. mars 2021, klokken 07:39
Synes det mangler et valg om at WLTP Combine bør være eneste krav...
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: vinterdekkfredag 19. mars 2021, klokken 09:43
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 18. mars 2021, klokken 21:15

Citroën ë-C4 Shine

Pris testmodell: 328 400 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 337km
Faktisk kjørt rekkevidde: 261km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 100 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 88 kW
Oppgitt ladetid til 80 %: 30 minutter
Ladetid 4-80 %: 32 minutter


Synd at rekkevidden avviker så mye fra WLTP, men jeg må si det at det lover godt når rimelige PSA biler og e-C4 til +/- 320 000 lader på 32 minutter i vinterlige "nær null" grader. Man bør forvente at en bil til den prisen skal kunne dekke bilbehov for de fleste uavhengig av drivverk, så det er veldig positivt at ladetiden er grei på PSA biler.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: Daniel_0007fredag 19. mars 2021, klokken 10:40
Sitat fra: vinterdekk på fredag 19. mars 2021, klokken 09:43
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 18. mars 2021, klokken 21:15

Citroën ë-C4 Shine

Pris testmodell: 328 400 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 337km
Faktisk kjørt rekkevidde: 261km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 100 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 88 kW
Oppgitt ladetid til 80 %: 30 minutter
Ladetid 4-80 %: 32 minutter


Synd at rekkevidden avviker så mye fra WLTP, men jeg må si det at det lover godt når rimelige PSA biler og e-C4 til +/- 320 000 lader på 32 minutter i vinterlige "nær null" grader. Man bør forvente at en bil til den prisen skal kunne dekke bilbehov for de fleste uavhengig av drivverk, så det er veldig positivt at ladetiden er grei på PSA biler.

Ja bare synd at psa bilene er de som er lengst unna wltp spesielt på vinter
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: Ingeniørenfredag 19. mars 2021, klokken 11:19
Dette er ikke en test av biler men en rekkevidde og lade test, så overskriften er feil !

Det skrives knapt et ord om hvordan bilene er å kjøre - på for eksempel vinterføre. Betyr ikke dette noe når det gjelder Elbiler ? Samme greia hver gang man tester Elbiler....
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: vinterdekkfredag 19. mars 2021, klokken 12:20
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 19. mars 2021, klokken 10:40
Sitat fra: vinterdekk på fredag 19. mars 2021, klokken 09:43
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 18. mars 2021, klokken 21:15

Citroën ë-C4 Shine

Pris testmodell: 328 400 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 337km
Faktisk kjørt rekkevidde: 261km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 100 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 88 kW
Oppgitt ladetid til 80 %: 30 minutter
Ladetid 4-80 %: 32 minutter


Synd at rekkevidden avviker så mye fra WLTP, men jeg må si det at det lover godt når rimelige PSA biler og e-C4 til +/- 320 000 lader på 32 minutter i vinterlige "nær null" grader. Man bør forvente at en bil til den prisen skal kunne dekke bilbehov for de fleste uavhengig av drivverk, så det er veldig positivt at ladetiden er grei på PSA biler.

Ja bare synd at psa bilene er de som er lengst unna wltp spesielt på vinter

Absolutt. Jeg kunne godt sett for meg å eie en kort Peugeot e-Rifter som kommer til høsten. Men det er vanskelig å anta hva blandet WLTP rekkevidde på 280 kilometer innebærer i nordnorsk klima. Sannsynligvis blir rekkevidden for kort, i alle fall om avviket også her er 22,55% i milde vinterforhold uten annet last enn sjåføren. Da sitter man der med 216 km teoretisk rekkevidde før bilen er lastet opp med familie, takboks, henger og gods. Da er det bedre å vente til noen har testet en slik bil før man konkluderer om rekkevidden er grei nok.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 19. mars 2021, klokken 19:08
Da er det 12 stk her inne som er enige med NAF som mener reklamen for elbiler må være mer realistisk ift rekkevidde. Ingen er sålangt registrert at de er uenige med NAF.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 19. mars 2021, klokken 19:11
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 19. mars 2021, klokken 11:19
Dette er ikke en test av biler men en rekkevidde og lade test, så overskriften er feil !

Det skrives knapt et ord om hvordan bilene er å kjøre - på for eksempel vinterføre. Betyr ikke dette noe når det gjelder Elbiler ? Samme greia hver gang man tester Elbiler....

Va du har sikkert rett i det. Men men..  Det er vel litt både og som det gjerne er ...  og dersom  man så hele det lange tv innslaget i går på Tv2 hjelper deg.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: z4rdlørdag 20. mars 2021, klokken 08:16
Sitat TV2: "Vi kjørte 10 elbiler totalt tomme for strøm for å sjekke hvem som gikk lengst. Resultatet kan gi deg rekkeviddeangst!"

Det er vel en særdeles relevant problemstilling for valg av elbil før man begynner å vekte det ene foran det andre. Sånn sett en veldig bra test!

Jeg merker meg at TM3 går 170km (!) lenger enn PS2 i testen - der begge har omtrent 80kWh-kapasitet, pluss minus et par kWh. Resultatet demonstrerer hvor effektiv design og drivlinje Tesla har, samtidig som de ikke sparer på kruttet i form av ytelse.

Ellers er jeg positivt overrasket over iX3. Virker å være en kurant bil.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: turfsurflørdag 20. mars 2021, klokken 09:00
Sitat fra: z4rd på lørdag 20. mars 2021, klokken 08:16
Jeg merker meg at TM3 går 170km (!) lenger enn PS2 i testen - der begge har omtrent 80kWh-kapasitet, pluss minus et par kWh. Resultatet demonstrerer hvor effektiv design og drivlinje Tesla har, samtidig som de ikke sparer på kruttet i form av ytelse.
Nå er nok ikke de 17 milene direkte overførbar til virkeligheten siden TM3 kom over en topp og hadde ett godt stykke med nedoverbakke på slutten, men ja, forskjellen er nok på linje med det WLTP indikerer.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: z4rdlørdag 20. mars 2021, klokken 09:27
Er ikke virkeligheten at den kom 17 mil lenger på gitt strekning? ;)

Jeg skjønner hva du mener, men det blir litt rart å si at det ikke er overførbart til virkeligheten... da det som regel er ulik topografi på ulike strekninger. Hvis et par mil i den ene eller andre retningen avgjør om du kommer helt frem, eller over en viss fjelltopp, så er det jo av betydning.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: 02janlørdag 20. mars 2021, klokken 10:17
Helt greit med rekkevidde test, og ser mange vekter rekkevidde høyt, for min del hjelper det ikke om bilen ser ut som et romskip eller kan kjøre 100 mil på en lading.
Hvilke funksjonalitet bilen tilbyr setter jeg foran rekkevidde , så lenge den er ok.
Trenger bl.a  å ha med diverse utstyr på sikker og trygg måte , kunne bruke hengerfeste ved eget behov, taklast, bakkeklaring og dekk som tåler å brukes på dårlige veier. Er mest opptatt av en praktisk og god å kjøre, på en robust og brukervennlig måte.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: z4rdlørdag 20. mars 2021, klokken 10:37
Jeg snakker om hva de ulike produsentene klemmer ut av omtrent like mange antall kWh. Her er det tydelige ulikheter, som ikke kun kan forklares med luftmotstand og estetikk.

Bare se på hva Tesla og BMW leverer kontra Polestar/Volvo. iX3 kan delvis forklares med RWD, og Tesla med aerodynamikk, men ikke ene og alene. Til det er forskjellene for store...

Om bilen har hengerfeste eller ei, eller de andre faktorene du nevner, burde ikke påvirke effektiviteten i så stor grad :)

Jeg synes at vi som forbrukere skal kreve gode og effektive elbiler. Lavt forbruk er positivt på mange måter. Rekkevidde, ladehastighet, vekt, plass, pris osv. Det er mulig å få til begge deler, derfor heier jeg på de som ønsker å få til nettopp det, uavhengig om det er amerikanske, tyske eller koreanske merker.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: vinterdekklørdag 20. mars 2021, klokken 11:42
02jan, det er greit nok at du vektlegger andre ting enn rekkevidde på en elbil. Men det ser også ut som at du sitter på flere biler i fall du skulle ha behov for å reise en lengre tur på vinteren, ut fra signaturen din å bedømme? Vi sitter alle i hver vår situasjon og har ulike sjekkbokser som må krysses. Når gjennomsnitt-elbilen får mer energipakket batteri om noen få år så blir nok interessen min for rekkeviddetester langt mindre.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: turfsurflørdag 20. mars 2021, klokken 12:41
Sitat fra: z4rd på lørdag 20. mars 2021, klokken 09:27
Er ikke virkeligheten at den kom 17 mil lenger på gitt strekning? ;)

Jeg skjønner hva du mener, men det blir litt rart å si at det ikke er overførbart til virkeligheten...
Litt dårlig ordlagt kanskje, men ikke så vanskelig å forstå vel? La meg legge det fram slik da: gitt at begge bilene har like kjøreforhold så vil aldri forskjellen mellom disse to bilene være 17 mil. Altså illustrer ikke denn testen godt den virkelige forskjellen i rekkevidde mellom bilene.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: z4rdlørdag 20. mars 2021, klokken 13:07
Nei, det er greit. Men du snakker om under lab-forhold eller under andre kontrollerte forhold der alle parametere er konstante 100% av tiden, ref. WLTP, og selv der er det forskjell, nemlig 110km. Men real life er jo ikke slik, og det er poenget mitt. Den ene bilen kom over fjelltoppen, den andre ikke. Tror vi uansett er enige :)
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 20. mars 2021, klokken 14:27
Ja, dette med oppover og nedover på fjellet og hva det kan gjøre er også viktig i slike tester... Tror vel egentlig at hele denne såkalte Tv2 "testen" hadde et formål i tillegg til å vise frem alle bilene (som jo er bra) var at dette med rekkevidde i virkeligheten på vinterstid er noe annet det som står på reklame plakatene for dem enkelte elbilen. Og det er bra at det opplyses om slikt og ufarliggjør dette. For i hverdagen så betyr dette lite for folk flest når det gjelder denne nye generasjonen av elbiler. Derimot forrige generasjonen er det mer viktig kansje... jeg vet ikke...men tenker det.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: Vaduzsøndag 21. mars 2021, klokken 16:12
Det er rart dette her, alltid et fjell som hjelper tesla! Ikke så mange steder i Norge du kan kjøre 50 mil uten fjell, så det er vel mer relevant enn laboratoriet.
Hvorfor bruker man ikke bare WLTP highway forresten? Rekkevidde er jo bare interessant på lange turer, og de går som regel på motorvei med noen unntak som i Norge da:)
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 22. mars 2021, klokken 09:29
Jeg er enig i at oppgitt rekkevidde må være realistisk i hverdagen.
Måten Motor/NAF og "TV2 Hjelper Deg" presenterer dette på med å kjøre bilene helt tomme for strøm og så presentere dette som realistisk rekkevidde for forbruker er like mye tøys som WLTP tallene.

Når jeg kjører fra Stavanger til Hamar så kjører jeg ikke bilen til den går i krabbemodus og makser på 25km/t for til slutt å vente på en redningsbil når bilen er tom. Jeg kjører til det er mellom 5-10% igjen før jeg lader opp og følger den øvrige trafikken uten å bli en fare for meg selv og andre med bil som er i krabbemodus eller er tom for strøm.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: SurSnasenmandag 22. mars 2021, klokken 11:23
Er helt enig med NAF.
Men samtidig mener jeg at også NAF er helt bak mål i disse rekkevidde-testene sine. Testløypen de har lagt opp gir helt misvisende tall, da de har lagt inn fjellpass såpass langt uti testen at mange biler går tom for strøm før de får glede av å trille og regenerere ned til dalbunnen igjen. De som kommer seg over kneika får dermed langt mer fordelaktige forbrukstall og WLTP-avvik enn de som står strømtom 800-1000 meter over havet.

Og akkurat som tidligere oppgir ikke NAF/Motor hvor bilene stoppet.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: automatmandag 22. mars 2021, klokken 15:26
De burde laget en runde på 3-4 mil, med representative veiforhold. Og så kjørt rundt og rundt på denne til bilene stoppet. Evt hatt en kort runde til slutt, på noen km. Som man kjører inn på når bilen ikke vil klare siste runde.

Hvis man i tillegg bytter fører for hver runde, så vil man også utligne for forskjellig kjørestil.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: Tellusmandag 22. mars 2021, klokken 18:40
Ser at flere mener det er valgfritt å hvilken WLTP syklus som offentliggjøres. Dette kan da umulig være korrekt. Så vidt jeg vet må enten kombinert eller både by og landevei oppgis. I tillegg må man oppgi high/low hvis det er for store forskjeller mellom utstyrsvarianter.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: geearmandag 22. mars 2021, klokken 23:55
Mest overraskende for meg med dette er hvor konkurransedyktig vår 3,5 år gamle Model X75D fortsatt er... den lader raskere/like raskt som syv av bilene i lista, der flere har større batteripakke, den er ikke langt bak på rekkevidde heller, på tross av at den er svær og tung, har firehjulstrekk, plass til syv personer og kan trekke 2,2 tonn. Revolusjonene det har vært snakket så mye om ("snart kommer..."), lar jammen vente på seg.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: vartlitorsdag 25. mars 2021, klokken 10:28
Om denne testen kunne blitt en slags referanse for rekkeviddetest med elbil, så er den kneika en skikkelig motivator for elbilprodusentene for å faktisk komme over. En slik posisjon for testen er kanskje mye å håpe på, men jeg vil anta at denne testen benyttes av importørene når de skal legge fram sine argumenter om økt rekkevidde til produsentene. Ikke minst for de som ikke mangler så mye for å komme over.
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: TorTtorsdag 25. mars 2021, klokken 14:47
Hvis man skal diskutere det fjellet hvert år, så kan en feks se på carwow, publisert 12.mars.
Sammenligner Tesla m3 performance, SR+ og Polestar 2. Kjører i sirkel på M25 rundt London.

Polestar 2 ; 197,1 miles = 317,3 km.    198 Wt/km
SR+ ; 218,6 miles = 351,9 km.             137 Wt/km
Performance ; 286,1 miles = 460,6 km.    168 Wt/km

Det ble 143,3 km i forskjell her. Performance utgave riktignok,
men SR+ slo jo også Polestar, med 34,6 km.

https://youtu.be/9-E2GJW_8Vc

Mvh TorT

Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 07. april 2021, klokken 23:07
Sitat fra: Tellus på mandag 22. mars 2021, klokken 18:40
Ser at flere mener det er valgfritt å hvilken WLTP syklus som offentliggjøres. Dette kan da umulig være korrekt. Så vidt jeg vet må enten kombinert eller både by og landevei oppgis. I tillegg må man oppgi high/low hvis det er for store forskjeller mellom utstyrsvarianter.

Det er WLTP kombinert rekkevidde fra typegodkjenning i Europa som produsentene/importørene/forhandlerene er pålagt å opplyse.
I følge EU direktiv 1999/94/EC med tillegg fr EU kommisjonen av 31.5.2017 skal WLTP resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert syklus) alltid opplyses, men man kan også presentere resultater fra delsykluser i tillegg.

Ved WLTP testing skal produsenten inkludere ulike konfigurasjoner som leveres som standard, men dessverre uten hensyn til bruk av varme/klima.
Resultatene skal presenteres som TEL (Test Energi Lav) og TEH (Test Energi Høy).
- TEL refererer til den mest energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. minste felgdiameter).
- TEH refererer til den minst energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. større felgdiameter, høyere ytelse og høyere vekt pga inkludert utstyr).
WLTP regelverket sier at hvis differansen mellom TEL og TEH er liten, så skal kun TEH brukes.

WLTP testen er egentlig laget for å finne forbruk/utslipp fra fossilbiler og er i liten grad tilpasset elbiler (eller hybrider). Man kjører bare 4 testsykluser som tilsammen utgjør 23,5km i 23 grader. Det kombinerte WLTP testresultatet blir brukt til å beregne en teoretisk rekkevidde på en elbil uten at man faktisk har prøvd å kjøre den tom fra strøm fra full til null kapasitet.

Ref NAF/Motor testen har jeg vedlagt et bilde som illustrerer hva jeg synes om denne:
Tittel: Sv: Ny Tv2 test. Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter
Skrevet av: Strøm Tycoontorsdag 08. april 2021, klokken 20:20
Sitat fra: TorT på torsdag 25. mars 2021, klokken 14:47
Hvis man skal diskutere det fjellet hvert år, så kan en feks se på carwow, publisert 12.mars.
Sammenligner Tesla m3 performance, SR+ og Polestar 2. Kjører i sirkel på M25 rundt London.

Polestar 2 ; 197,1 miles = 317,3 km.    198 Wt/km
SR+ ; 218,6 miles = 351,9 km.             137 Wt/km
Performance ; 286,1 miles = 460,6 km.    168 Wt/km

Det ble 143,3 km i forskjell her. Performance utgave riktignok,
men SR+ slo jo også Polestar, med 34,6 km.

https://youtu.be/9-E2GJW_8Vc

Mvh TorT

Flisespikking, men det er en Polestar 2 Performance