Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW i4 => Emne startet av: JorgenM på mandag 15. mars 2021, klokken 19:04
https://www.bmwblog.com/2021/03/15/breaking-bmw-i4-will-officially-reveal-this-wednesday-march-17/
(https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2020/03/BMW-Concept-i4-images-studio-10-1024x724.jpg)
Har ikke funnet noe tidspunkt / URL enda.
Er det noen hint om pris å finne?
Dere får lese om nye iDrive som kommer i både i4 og iX. iDrive har nå 20 år på nakken, og det er BMW Operating System 8 som ligger under.
BMW iDrive World Premiere - Reinventing For The New Generation Of Vehicles
https://www.autospies.com/news/index.aspx?submissionid=105086
Lansering er klokka 10:00 norsk tid hvis jeg har forstått riktig.
Mye bra på den iDrive-artikkelen. STORT løft opp fra dagens iDrive :+1:
Teaser-bilde:
(https://scontent.ftrd3-1.fna.fbcdn.net/v/t39.10505-6/p600x600/160850647_467178014391483_6622537278274304823_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-3&_nc_sid=6cae0c&_nc_ohc=g_iZyP4dN7MAX_SavtU&_nc_ht=scontent.ftrd3-1.fna&tp=6&oh=1916a7b33581c4b61d608d4415a929e0&oe=60750060)
Er det en forhandler i Australia som har vært litt hissig på grøten?
https://www.melbournebmw.com.au/models/bmw-i/i4-gran-coupe
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sånn umiddelbart ser den svært lik konseptet ut.
Skal visstnok, desverre, være større endringer innvendig. Mer typisk BMW enn iX sikkert.
59 mil WLTP. Slår ut TM3 det. Kjenner jeg angrer litt på kjøpet av TM3 nettopp :) Spent på prising av denne. Havner den på PS2 / TM3 nivå blir det knockout for min del.
Frister å bytte ut I-Pace med en slik. Skulle gjærne hatt luftfjæring dog, den kommer vel neppe med det?
Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. mars 2021, klokken 08:15
59 mil WLTP. Slår ut TM3 det. Kjenner jeg angrer litt på kjøpet av TM3 nettopp :) Spent på prising av denne. Havner den på PS2 / TM3 nivå blir det knockout for min del.
Frister å bytte ut I-Pace med en slik. Skulle gjærne hatt luftfjæring dog, den kommer vel neppe med det?
590 km er vel på bykjøring kjenner jeg tyskerne rett.
Men ja. Denne frister som ersta for i-pace. Taycan/GT blir litt for lav syns jeg.
Jeg kan lite om 4-serie, men ser ikke ut til å ha luftfjæring. Finner ingen info om det, bare firmaer som selger luftfjæringskit til 4-serie.
Før dere vurderer bytte av i-Pace, husk at kun dyreste versjon av i4 får 4wd. Jeg beholder i alle fall min i-Pace :+1:
Sitat fra: JorgenM på onsdag 17. mars 2021, klokken 08:29
Jeg kan lite om 4-serie, men ser ikke ut til å ha luftfjæring. Finner ingen info om det, bare firmaer som selger luftfjæringskit til 4-serie.
Før dere vurderer bytte av i-Pace, husk at kun dyreste versjon av i4 får 4wd. Jeg beholder i alle fall min i-Pace :+1:
Luftfjæring har historisk sett ikke vært vanlig i denne klassen. Utgående C-klasse hadde det, men den nylig lanserte har det ikke. Audi har det på Q5, men ikke på A4. BMW har vel heller ikke hatt på 5-serie bortsett fra luftstyrt nivåregulering bak. (5-serie GT hadde det, men den hadde vel 7-serie understell)
Noen som har link til streaming av eventet?
Fant det: https://www.youtube.com/watch?v=2zSsCwwSsig&ab_channel=BMWGroup
https://www.live.bmwgroup.com/en/live-streaming/text/ANNUAL-CONFERENCE-MEDIA-DAY-2021-14846.html
Kommer det priser på denne i dag?
Er det noe informasjon om størrelse på bagasjerom enda?
Ingen informasjon om bilen enda, bare hvor flink BMW-gruppen er :(
Sitat fra: Lepet65 på onsdag 17. mars 2021, klokken 10:02
Ingen informasjon om bilen enda, bare hvor flink BMW-gruppen er :(
Jepp, gadd ikke å følge med mer. Får heller lese om det senere.
Kommer mer info de neste ukene sies det. Interiør-bilder får vi heller ikke se idag :-1:
Det er live event for denne bilen kl 1300 i dag.
Bagasjerom: 470/1290liter
I følge info fra Tyskland skal i4 ha luftfjærer bak.
kl 13
https://www.live.bmwgroup.com/en/live-streaming/
Ser ganske lik ut konseptet. Kan sladdes med. Alt annet er ukjent; dvs hjulavstand (ser lang ut), størrelse, batteri, ytelse osv. Egentlig en interessant bil hvis den er like stor og romslig som en S. Men kanskje mer i 3er-klassen utfra navnet? Det er litt overraskende (og skuffende) at de ikke lager panseret litt brattere ned synes jeg.
Og hvorfor har ikke denne eller Etron GT - coupe-bakluke som Model S? blir jo dobbelt så praktisk uten mange kompromisser...
Mente jeg hadde lest et sted at i4 får et slags system på luftfjæringen som de kaller "active damping" som skal forhindre "dipping" av karrosseriet pga vekt ved pådrag osv:
https://www.motor1.com/news/481547/2021-bmw-i4-drift-teaser-video/
Kommer sikklert mer detaljer om dette etter hvert, men den blir spennende og absolutt et alternativ til Model 3 og Polestar 2 :+1:
Ikke så mange nye detaljer, men litt... https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-bmw-i4/73538053 (https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-bmw-i4/73538053)
Skulle ønske den hadde tatt med seg litt flere trekk fra BMW 3-serie GT - ref. bakluke. Blir uansett en topp bil for de som ikke trenger så mye plass. Spent på pris...
Sitat fra: kirky på onsdag 17. mars 2021, klokken 15:01
Og hvorfor har ikke denne eller Etron GT - coupe-bakluke som Model S? blir jo dobbelt så praktisk uten mange kompromisser...
i4 har stor bakluke
Sitat fra: z4rd på onsdag 17. mars 2021, klokken 15:40
Ikke så mange nye detaljer, men litt... https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-bmw-i4/73538053 (https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-bmw-i4/73538053)
Skulle ønske den hadde tatt med seg litt flere trekk fra BMW 3-serie GT - ref. bakluke.
i4 er vel identisk med 4-serie Gran Coupe?
Utgående Gran Coupe har stor bakluke, så det vil overraske om denne ikke har det.
Ser ut som sedan-bakluke spør du meg:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Håper dette er samme bil
(https://preview.redd.it/0evm4mntbkn61.png?width=1024&auto=webp&s=fee2dd17aef9a27a4230f5abef747fa055fca76d)
Sitat fra: kirky på onsdag 17. mars 2021, klokken 15:01
Og hvorfor har ikke denne eller Etron GT - coupe-bakluke som Model S? blir jo dobbelt så praktisk uten mange kompromisser...
Stor luke tar mere plass rundt hele åpningen, og på E-tron GT og Taycan er det ikke så mye å gå på i overkant uten å komme i konflikt med hodene til baksetepassasjerene. Akkurat som på Model 3.
Sitat fra: kirky på onsdag 17. mars 2021, klokken 17:04
Ser ut som sedan-bakluke spør du meg:
Drøyt å trekke konklusjon om det når luken ikke er åpen.
Det bildet til model3citizen legger vel ballen død.
Kirky og Model3citizen viser ikke samme bil. Ikke sjanse at luka på den med kamofolie er lik den hvite. Imho
Sitat fra: model3citizen på onsdag 17. mars 2021, klokken 17:15
Håper dette er samme bil
(https://preview.redd.it/0evm4mntbkn61.png?width=1024&auto=webp&s=fee2dd17aef9a27a4230f5abef747fa055fca76d)
Ja, det er samme bil (i4)
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 17. mars 2021, klokken 23:53
Kirky og Model3citizen viser ikke samme bil. Ikke sjanse at luka på den med kamofolie er lik den hvite. Imho
Der tar du nok feil siden det er samme bil.
Er i4 en elektrifisert 4-serie Gran Coupe?
Eksempel: https://www.finn.no/202344613 (https://www.finn.no/202344613)
Denne har i alle fall stor bakluke, og linjene bak ligner veldig på i4.
Sitat fra: z4rd på torsdag 18. mars 2021, klokken 06:42
Er i4 en elektrifisert 4-serie Gran Coupe?
Ja, den skal være svært lik 4 Gran Coupe.
Det betyr at det er en såkalt "Liftback".
"A liftback is defined as having a tailgate that is hinged from the roof"
Utifra bildene ser bakluken ut til å ligne veldig på den på X4. Om den ikke er hengslet i taket er åpningen vesentlig mindre enn på f.eks TM3.
Men får den hengerfeste?
Også på CNN i denne times gamle nyheten. Og finansavisen.no
https://edition.cnn.com/2021/03/17/success/bmw-i4-electric-car/index.html
https://finansavisen.no/motor/nyheter/2021/03/17/7643317/bmw-i4-rekkevidde-hestekrefter
Og TU.no
https://www.tu.no/artikler/bmw-i4-kommer-tidligere-enn-planlagt/508076
Ser i kommentarfeltet på TU at det er endel elske/hate om "grillen"...
Jeg elsker den nye grillen men liker også den gamle. Ikke lett dette her men et klassisk problem ved designfilosofi og endringer. Se bilde om diskusjon.
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 18. mars 2021, klokken 07:24
Også på CNN i denne times gamle nyheten. Og finansavisen.no
https://edition.cnn.com/2021/03/17/success/bmw-i4-electric-car/index.html (https://edition.cnn.com/2021/03/17/success/bmw-i4-electric-car/index.html)
https://finansavisen.no/motor/nyheter/2021/03/17/7643317/bmw-i4-rekkevidde-hestekrefter (https://finansavisen.no/motor/nyheter/2021/03/17/7643317/bmw-i4-rekkevidde-hestekrefter)
Og TU.no
https://www.tu.no/artikler/bmw-i4-kommer-tidligere-enn-planlagt/508076 (https://www.tu.no/artikler/bmw-i4-kommer-tidligere-enn-planlagt/508076)
Ser i kommentarfeltet på TU at det er endel elske/hate om "grillen"...
Jeg elsker den nye grillen men liker også den gamle. Ikke lett dette her men et klassisk problem ved designfilosofi og endringer. Se bilde om diskusjon.
Ja, helt riktig det jeg skriver der. Jeg har store (k)hvaler med den fronten.
8)
Sitat fra: FaradayCage på torsdag 18. mars 2021, klokken 01:33
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 17. mars 2021, klokken 23:53
Kirky og Model3citizen viser ikke samme bil. Ikke sjanse at luka på den med kamofolie er lik den hvite. Imho
Der tar du nok feil siden det er samme bil.
Det tror jeg definitivt ikke. Og hvis du ser på bildene så vises det tydelig at kamo bilen har rett kant på luka og den hvite har ett innsvingt bagasjelokk.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210318/5c6c9d2106d89195bd12f575e8163411.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210318/c58ae851ff7f038967c2a58e9bb8b7cd.jpg)
Kan gjerne være omtalt som i4 begge to, men det er forskjellig design.
Veldig vanskelig å tyde det bilde med kamuflasje som dekker både karosseri og noe av bakruta da.
Bare tiden vil vise.
i4 er i alle fall basert på (OG har formen til) 4-serie GC som har slik stor bakluke.
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 18. mars 2021, klokken 21:56
Sitat fra: FaradayCage på torsdag 18. mars 2021, klokken 01:33
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 17. mars 2021, klokken 23:53
Kirky og Model3citizen viser ikke samme bil. Ikke sjanse at luka på den med kamofolie er lik den hvite. Imho
Der tar du nok feil siden det er samme bil.
Det tror jeg definitivt ikke. Og hvis du ser på bildene så vises det tydelig at kamo bilen har rett kant på luka og den hvite har ett innsvingt bagasjelokk.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210318/5c6c9d2106d89195bd12f575e8163411.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210318/c58ae851ff7f038967c2a58e9bb8b7cd.jpg)
Kan gjerne være omtalt som i4 begge to, men det er forskjellig design.
Du tror ja, men du tar fortsatt feil. BMW i4 har stor bakluke.
Da blir det slik at i4 får liten luke og Grand Coupe, som er bilen på bildet, får stor luke.
Kommer det 2 stk i4? Sedan og Gran coupe?
Jeg tror det er mulig hengslene er skjult under glasset, samt rammen til bakluka. BMW har dette på bla. stasjonsvognene sine.
Nei, den fossile Gran coupe som kommer senere får stor luke. :)
Sitat fra: Ansjosfilet på fredag 19. mars 2021, klokken 08:49
Nei, den fossile Gran coupe som kommer senere får stor luke. :)
Bilen på bildet er ikke fossil. Det står electric test vehicle på den og bildet er en mnd gammelt.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Noen ganger så tester de bare drivlinjen i en såkalt "mule", men spørs hvor gammelt/nytt det bildet er. Er det fra veldig tidlig testing, så er nesten garantert brukt GC skall for testing av i4 drivlinje.
Sitat fra: telcontar på fredag 19. mars 2021, klokken 09:08
Noen ganger så tester de bare drivlinjen i en såkalt "mule", men spørs hvor gammelt/nytt det bildet er. Er det fra veldig tidlig testing, så er nesten garantert brukt GC skall for testing av i4 drivlinje.
Det er vel ingen som vet foreløpig.
Det vi vet er:
-I4 bygger på GC og forrige GC hadde stor bakluka. GC skal også fylle tomrommet etter 3 GT.
-Det er bilde av kamuflert elbil med i4-fasong som har stor bakluke.
-Det finnes ingen bilder av noe som ligner på i4 med liten bakluke.
Sannsynlighetene taler for stor bakluke, men som regel er det en eller annen idiotisk drawback med alle elbiler og typisk nok får da i4 bitteliten åpning.
Denne artikkelen har mange detaljer.
Blant annet elektrisk bakluke, elektrisk hengerfeste og 470 liter bagasje og 1290 med setene nedfelt.
https://efahrer.chip.de/tests/bmw-i4-im-test-so-faehrt-sich-der-elektrische-prototyp_103933
https://www.bmwblog.com/2021/02/05/spied-bmw-i4-seen-with-tailgate-in-new-video/
- Thankfully, the i4 will retain the liftback tailgate of the outgoing 4 Series Gran Coupe.
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 19. mars 2021, klokken 09:25
Sitat fra: telcontar på fredag 19. mars 2021, klokken 09:08
Noen ganger så tester de bare drivlinjen i en såkalt "mule", men spørs hvor gammelt/nytt det bildet er. Er det fra veldig tidlig testing, så er nesten garantert brukt GC skall for testing av i4 drivlinje.
Det er vel ingen som vet foreløpig.
Det vi vet er:
-I4 bygger på GC og forrige GC hadde stor bakluka. GC skal også fylle tomrommet etter 3 GT.
-Det er bilde av kamuflert elbil med i4-fasong som har stor bakluke.
-Det finnes ingen bilder av noe som ligner på i4 med liten bakluke.
Sannsynlighetene taler for stor bakluke, men som regel er det en eller annen idiotisk drawback med alle elbiler og typisk nok får da i4 bitteliten åpning.
Denne artikkelen har mange detaljer.
Blant annet elektrisk bakluke, elektrisk hengerfeste og 470 liter bagasje og 1290 med setene nedfelt.
https://efahrer.chip.de/tests/bmw-i4-im-test-so-faehrt-sich-der-elektrische-prototyp_103933
1290l med setene nedfelt går neppe med en sedan, så da har vi nærmest en bekreftelse der. Aldri hørt noen bruker slike tall om sedaner.
Spionbildene av bilen over med stor luke er jo klin lik i4. Samtidig finnes spionbilder av en 3er elektrisk, den er helt klar sedan; ligner ikke på i4 - 3er elektrisk kan ha vært en mule selvfølgelig for i4.
Håper blir GC bakluke, ellers blir nok i4 droppet. Har hatt sedan før og går ikke tilbake til håpløse koffertlokk løsningen.
Stor bakluke er bekreftet av BMW Norge.
Sitat fra: telcontar på fredag 19. mars 2021, klokken 10:02
Håper blir GC bakluke, ellers blir nok i4 droppet. Har hatt sedan før og går ikke tilbake til håpløse koffertlokk løsningen.
Enig. Jeg synes ikke det har kommet tydelig nok frem enda om den blir en sedan eller hatchback?
Sitat fra: Carboy på tirsdag 23. mars 2021, klokken 06:46
Sitat fra: telcontar på fredag 19. mars 2021, klokken 10:02
Håper blir GC bakluke, ellers blir nok i4 droppet. Har hatt sedan før og går ikke tilbake til håpløse koffertlokk løsningen.
Enig. Jeg synes ikke det har kommet tydelig nok frem enda om den blir en sedan eller hatchback?
Så at selgere hos BMW i Norge har fått bekreftet fra fabrikken at det er en "liftback" holder ikke for deg??
(Hatchbakck defineres av 45-90 grader knekk fra tak til bakluke)
Altså stor bakluke der også bakvinduet løftes sammen med bakluken når den åpnes? Det er i så fall perfekt!
En sedan er liksom ikke like brukbar som en bruks-elbil.
Sitat fra: Carboy på tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:13
Altså stor bakluke der også bakvinduet løftes sammen med bakluken når den åpnes? Det er i så fall perfekt!
En sedan er liksom ikke like brukbar som en bruks-elbil.
Ja. Stor luke. Som TMS.
En tysk test som var av ganske ny dato skrev at det var knapp for elektrisk hengerfeste. Det lover bra. Håper det ikke bare er sykkelstativ.
Det lover veldig bra. Om den i tillegg koster mindre enn eller tilsvarende som en iX3 er dette en ny vinner.
Mange medier setter den som konkurrent til Model 3, men Model 3 er jo en sedan, mens i4 er en liftback med elektrisk tilhengerfeste.
Da er det kun prisen med utstyr som er mest spennende for å se om dette blir en braksuksess! Blir den betydelig billigere enn f eks Taycan lover det bra. For Taycan leveres fra kr 758000 + utstyr med rwd. Men man «må ha» minst 150-200 i utstyr på en Taycan for at den skal være noenlunde verdig bil.
Ut fra bildene som er offentliggjort så ser det ikke ut til at bakvinduet er en del av bakluken. Dessuten skriver BMW 4-dørs, så med mindre bilen lages i flere versjon så ser ikke bakluken stor ut. Men vi få leve i håpet.
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:38
Ut fra bildene som er offentliggjort så ser det ikke ut til at bakvinduet er en del av bakluken. Dessuten skriver BMW 4-dørs, så med mindre bilen lages i flere versjon så ser ikke bakluken stor ut. Men vi få leve i håpet.
Dette vil være et vinn eller forsvinn på interessen for min del.
Her er utsnitt av bilde fra BMW Press 17.3. Det er jo ikke noe 100 % bevis for at det bakvinduet er fast, men det ser jo ut som det. Bildet av e-tron Sportback til sammenlikning.
På spionbildene av I4 dukket dette opp:
(https://preview.redd.it/t42tzz04vvf61.png?width=960&crop=smart&auto=webp&s=c6349f9a7c2b35fead69816d6521a04cedd221b1)
Men åpen for at produksjonsmodellen blir annerledes.
Mange her som overser kommentaren til Stikkkontakt:
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 22. mars 2021, klokken 10:36
Stor bakluke er bekreftet av BMW Norge.
[/b]
Vel, det hører vel til sjeldenhetene at importører har rett i alt de gir av opplysninger om biler som kommer. Men vi får håpe BMW Norge har rett denne gangen ;) Det er i så fall en elegant løsning uten en sprekk i overkant som det blir is i om vinteren.
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 23. mars 2021, klokken 10:32
Det er i så fall en elegant løsning uten en sprekk i overkant som det blir is i om vinteren.
Ja, det ser ut som en blåkopi av dagens 4-serie Gran coupe. Som har stor bakluke.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]