Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Barfot på mandag 15. mars 2021, klokken 07:40

Tittel: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: Barfotmandag 15. mars 2021, klokken 07:40
Et raskt google søk gir meg en test der takboks øker strømforbruk med 19 % på en E-Golf, sikker mye avhengig av både bil og størrelse/design takboks.
Ref. og den nye fram/bak takboksen som nå er kommet som bruker mindre strøm.

Men - finner lite på økning i forbruk med liten liten henger.
Ser testen om de som kjører til Lofoten med I-pace og 700 kilos henger med høyt lokk på, men lite om faktisk ekstra forbruk med hengeren. Har og sett på testene med campingvogn, men de har jo betydelig større luftmotstand.

Noen som vil synse litt på dette, tanken er en liten lett henger, tom 125 kilo, utenpåliggende hjul, som lastes med noe ala det samme som i takboks, dvs opp til ca. 75-100 kilo last, presenning over hengeren, kun 1 karmhøyde, som et alternativ til takboks når bakasjerommet på bilen blir for lite for hytteturen.

Hva trekker mest og hva trekker minst strøm langs norsk landevei  ?


Bakgrunnen er da bytte fra Outlander, med rimelig greit bagasjerom, og Landcruiser med et fornuftig bagasjerom, til typisk elbil med coupe-utførelse med et betydelig mindre bagasjerom pga manglende høyde. Med kone og 2 jenter er det ofte betydelig mengde klær og kosedyr som skal være med på tur  :D
Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 15. mars 2021, klokken 08:37
I valget mellom takboks og tilhenger slik du beskriver det ville jeg holdt en knapp på at takboks gir lavere forbruk.
Foretrekker du bruk av hengerfeste ville jeg heller vurdert Thule Easybase med Easybag på. Det laster rett nok bare ca 400-450 liter og ikke mer enn 50-60kg, men når jeg hadde behov for ekstra bagasjeplass tidligere var det absolutt førstevalg fremfor tilhengeren.
Da er du ikke begrenset til 80km/t, forbruket endres nesten ikke noe, ingen ekstra støy og lett å ta av/på/lagre.
Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: Maxwell_400mandag 15. mars 2021, klokken 08:49
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. mars 2021, klokken 08:37
I valget mellom takboks og tilhenger slik du beskriver det ville jeg holdt en knapp på at takboks gir lavere forbruk.
Foretrekker du bruk av hengerfeste ville jeg heller vurdert Thule Easybase med Easybag på. Det laster rett nok bare ca 400-450 liter og ikke mer enn 50-60kg, men når jeg hadde behov for ekstra bagasjeplass tidligere var det absolutt førstevalg fremfor tilhengeren.
Da er du ikke begrenset til 80km/t, forbruket endres nesten ikke noe, ingen ekstra støy og lett å ta av/på/lagre.
Når jeg kjørte med tom henger på I-Pacen var merforbruket knapt merkbart <10% mens takboksen kan sommerstid være oppimot 20% siden bilen bruker lite selv på sommeren. Derimot når jeg lastet hengeren med en lite aerodynamisk vaskemaskin og annet småplukk spratt forbruket opp med ca. 30%.

For å summere:
Vinter: takboks (merforbruket hos meg er ca. 5kWh/100km)
Sommer: tom henger fremfor takboks

Men hvis jeg trenger kun litt ekstra plass så bruker jeg bagasjeboks på kroken, det ga ikke noe ekstra forbruk.

Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: vinterdekkmandag 15. mars 2021, klokken 19:22
Man bør også ta i betrakning at en nett henger er langt snillere på bakakslingen enn krokboks og fullstappet feriebil.
Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: RJKmandag 15. mars 2021, klokken 21:43
Som eksempelet med tom henger vs henger med vaskemaskin antyder, så er det frontarealet som betyr mest. Det vil derfor komme veldig an på hvordan hengeren er utformet i front.

Med rett vegg, så blir luftmotstanden høyere, og enhver form for kurving av fronten vil redusere hvordan dette påvirker forbruket. Så er den lav, er nok hengeren et førstevalg, er den høy og rett vegg, så er takboksen "snillest", mens en avrundet front kan gjøre den større hengerhøyden snillere mot forbruket.

Dessverre er det lite tanke på aerodynamikk på hengere, da det skal være billigst mulig. De som tar endel hensyn, koster dermed tilsvarende mer.

Hvilken bil man har som trekkbil, kan og påvirke hvor høy eller lav hengeren "kan" være, men lengde på drag kan avgjøre om dette i det hele tatt spiller en rolle eller ikke.
Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: Tellusmandag 15. mars 2021, klokken 21:58
Kjørte en lett lastet henger med høyt kapell i moderate hastigheter og fikk ca 35-40% økning i forbruk med en I-Pace. Tipper kanskje 25-35% økning med samme henger uten kapell. Ville valgt takboks hvis det hadde vært et alternativ.
Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: turfsurftirsdag 16. mars 2021, klokken 06:01
Kommer jo an på hvor man kjører og. Er det mye opp og ned bakker vil man tape en del grunnet en hengers vekt (spesielt om den er med brems).

Kjører man på motorvei så vil luftmotstand gi større utslag på takboks. Generelt er det dog lettest å færdes med takboks, evt krokboks som foreslått tidligere.
Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: Trekkoppbiltirsdag 16. mars 2021, klokken 08:27
Jeg tipper en bakboks suger minst, uten at jeg kjenner noe til det:
(https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse4.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.Cx2KDpXShR5EDhxd9inJTwHaFF%26pid%3DApi&f=1)

Jeg ville også gjette på at 30% av forbruket til i-pace, kan være i størrelsesorden 40-50% av forbruket til ei folkevogn, uten at jeg kjenner forbruket til folkevogna.

Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: espenritirsdag 16. mars 2021, klokken 08:54
Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg flytter med meg skiboksen fra Outlander til I-pace for bruk på de turene hvor det er nødvendig. Jeg vurderer også å kjøpe Thule Wingbar EVO, da kan jeg i nødstilfeller få plass til sykkel eller annet ved siden av takboks på taket. I tillegg ettermonterer jeg hengerfeste, det vil jeg ha behov for på sommer med transport av sykler. Jeg er, i likhet med deg, spent på om jeg klarer å få plass til alt når jeg går over til mindre bil.

Min vurdering er at den differansen som er i forbruk mellom liten henger og takboks ikke er like viktig som hvor praktisk det er å kjøre med takboks vs henger.
Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: Barfottirsdag 16. mars 2021, klokken 10:50
Det vi snakker om er en liten henger, 750 kgs totalvekt uten bremser, lasteplan rundt 120 cm bred. Totalbredde rundt 160 cm. Lav, utenpåliggende 13" hjul, drøye 2 meter lang, så volumet med en karm og presenning er jo betydelig større enn med hvilken som helst tak eller bagasjeboks.

Ja, vet at lovlig så er det 60 km/t med vekt over 300 kilo på denne.

Vår kjøredistanse er 360 km, mye i 80 sone fra Bergensområdet og østover på E16, fine gode veier, men endel opp/ned :-)

I-pace vi prøvde magler masse volum pga den sterkt skrånende bakluken, ellers en flott bil. Var som å sette seg på en pinnetol å komme inn i Outlander igjen :-(

Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 16. mars 2021, klokken 15:47
Sitat fra: Barfot på tirsdag 16. mars 2021, klokken 10:50
Det vi snakker om er en liten henger, 750 kgs totalvekt uten bremser, lasteplan rundt 120 cm bred. Totalbredde rundt 160 cm. Lav, utenpåliggende 13" hjul, drøye 2 meter lang, så volumet med en karm og presenning er jo betydelig større enn med hvilken som helst tak eller bagasjeboks.

Ja, vet at lovlig så er det 60 km/t med vekt over 300 kilo på denne.

Vår kjøredistanse er 360 km, mye i 80 sone fra Bergensområdet og østover på E16, fine gode veier, men endel opp/ned :-)

I-pace vi prøvde magler masse volum pga den sterkt skrånende bakluken, ellers en flott bil. Var som å sette seg på en pinnetol å komme inn i Outlander igjen :-(

Jeg kjører en sånn henger bak min Yaris Sport, og det føles veldig mye mer komfortabelt enn å ha f.eks. sykkelstativ med 4 sykler på som dingler bak, som kanskje en bagasjeboks bak og kan føles som. Har en hvor karmene foran og bak kan tas av, sånn at en og kan laste lengre ting / planker. Jeg har kjøpt en sånn Tysse Proff Presenning, og to lengdejusterbare bøyler som går i lengderetningen, og er overbevist om at det systemet gjør at luftmotstanden blir betraktelig lavere enn uten. Merker ikke at jeg har noe bakpå Yaris'n.

Men dersom du kjøper rett bil så kommer du gjerne frem til der du skal uansett om du har noe på taket eller bak ;-) Kan jo uansett være greit med en ladepause etter 20 mil...for å strekke på føttene...
Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 16. mars 2021, klokken 16:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 16. mars 2021, klokken 15:47
Jeg kjører en sånn henger bak min Yaris Sport, og det føles veldig mye mer komfortabelt enn å ha f.eks. sykkelstativ med 4 sykler på som dingler bak, som kanskje en bagasjeboks bak og kan føles som.
Synes det er motsatt jeg :) Foretrekker helt klart Easybag`en fremfor tilhenger. Easybag`en merkes ikke på forbruk, støy eller kjørefølelse. Men den rommer bare 4-500 liter ekstra. Tilhengeren er brukt betydelig mer enn easybag`en.
Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 16. mars 2021, klokken 19:13
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. mars 2021, klokken 16:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 16. mars 2021, klokken 15:47
Jeg kjører en sånn henger bak min Yaris Sport, og det føles veldig mye mer komfortabelt enn å ha f.eks. sykkelstativ med 4 sykler på som dingler bak, som kanskje en bagasjeboks bak og kan føles som.
Synes det er motsatt jeg :) Foretrekker helt klart Easybag`en fremfor tilhenger. Easybag`en merkes ikke på forbruk, støy eller kjørefølelse. Men den rommer bare 4-500 liter ekstra. Tilhengeren er brukt betydelig mer enn easybag`en.

Kanskje Easybag er mer stabilt. Kan og ha noe med at jeg har en selvmontert krok, montert inn i et 1.25" firkantrør, som ikke er 100% frosset/låst.
Kan virke som at Easybag bare er 315 liter, mens en kan kjøpe større boks som er 420 liter:
https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/thule-easybase-system/backup-boks-900-f-easybase-thule/n371/pn921346
Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: RJKtirsdag 16. mars 2021, klokken 21:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 16. mars 2021, klokken 19:13
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. mars 2021, klokken 16:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 16. mars 2021, klokken 15:47
Jeg kjører en sånn henger bak min Yaris Sport, og det føles veldig mye mer komfortabelt enn å ha f.eks. sykkelstativ med 4 sykler på som dingler bak, som kanskje en bagasjeboks bak og kan føles som.
Synes det er motsatt jeg :) Foretrekker helt klart Easybag`en fremfor tilhenger. Easybag`en merkes ikke på forbruk, støy eller kjørefølelse. Men den rommer bare 4-500 liter ekstra. Tilhengeren er brukt betydelig mer enn easybag`en.

Kanskje Easybag er mer stabilt. Kan og ha noe med at jeg har en selvmontert krok, montert inn i et 1.25" firkantrør, som ikke er 100% frosset/låst.
Kan virke som at Easybag bare er 315 liter, mens en kan kjøpe større boks som er 420 liter:

Synes sammenligningen med en liten og lett Toyota Yaris mot en tilsvarende tyngre elbil, der vekten dessuten ligger veldig lavt, blir veldig urettferdig. Man merker det selv med en "lett" takboks, hvordan bilen blir merkbart mer ustabil på en ice-bil med relativt høyt tyngdepunkt i utgangspunktet, og elbilen som allerede har et veldig lavt tyngdepunkt.

Sammenlign det gjerne med en vekstang der man med liten og lett icebil får forholdsvis tung vekt langt ut på vektstanga, mot elbilen hvor man flytter vekta langt kortere ut på vektstangen. Jeg ser da vekk fra trikset balanseartister bruker ved å flytte balansepunktet under seg selv, da dette ikke er mulig når veien ligger på et vannrett plan.
Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 16. mars 2021, klokken 22:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 16. mars 2021, klokken 19:13
Kan virke som at Easybag bare er 315 liter, mens en kan kjøpe større boks som er 420 liter:
Du har helt rett, jeg husket feil.
315 liter er oppgitt fra Thule. Vi har brukt den på diverse langturer på sommeren, blant annet til Danmark, når vi var 6 pers og 1-2 hunder i Model X. Fordelen med Easybag`en er at når den ikke er i bruk tar den omtrent like mye plass som et par barne-slalåmski. Den er fleksibel og kan stappes ganske bra, og den kan bæres fullastet inn på destinasjon som en vanntett stor bag.
På vinteren la jeg ski i skiposer på tvers oppå den når vi skulle på vinterferie. Rett og slett veldig god og effektiv løsning som jeg fortsatt har liggende, selv om behovet bare oppstår toppen en gang eller to i året.
I motsetning til takboks (og antakelig også bagasjeboksene) som er like stor når den henger i boden som den er på bilen. Det var oppbevaring som gjorde at jeg valgte Easybag fremfor stive bokser.

I Model X ga det en ca total bagasjeplass på 700-750 liter tipper jeg med alle tre radene i bilen i bruk. Pluss noe lagringsplass under setene på rad 2.
Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: Kruttbilonsdag 17. mars 2021, klokken 11:08
Easybase ser ut til å ligge ganske tett inntil bagasjeluka. Er det i det heile tatt mogleg å opne bagasjeluka mens den er festa på?
Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: Barfotonsdag 17. mars 2021, klokken 13:32
Det kan se ut som selve stativet ikke er hengslet og kan vippes opp når det ikke er i bruk, men må være med bilen.

Så når dere er på retur uten behov, legges de da bare flatt inn på gulvet i bagasjerommet ?
Tittel: Sv: Hva bruker mest strøm, takboks eller liten tilhenger ?
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 24. mars 2021, klokken 13:39
Sitat fra: Barfot på onsdag 17. mars 2021, klokken 13:32
Det kan se ut som selve stativet ikke er hengslet og kan vippes opp når det ikke er i bruk, men må være med bilen.

Så når dere er på retur uten behov, legges de da bare flatt inn på gulvet i bagasjerommet ?

Alternativt kan en jo ta av bøylen som stopper bakluken fra å kunne åpne...er to skru-hjul.

Alternativt kan en i stedet for Easybase heller bruke Thule VeloCompact 3 sykkelholder, dog til 5-6000,-, og gjerne la den lengste armen være på og hvile oppå tøy-boksen, hvis en går for den....sikkert ikke like stivt, men det gikk fint for meg å frakte en snøfreser på den måten :-) (liten på 43kg)....
VeloCompact kan vippes bakover med å trykke pedalen med foten...veldig grei på f.eks. Tesla Model 3.