Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: ENTO på søndag 14. mars 2021, klokken 21:43

Tittel: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: ENTOsøndag 14. mars 2021, klokken 21:43
Tross alle «advarsler» osv om bruk av schukolader stiller jeg flg. spørsmål:
Dersom en person kjøper en el-bil med medfølgende schukolader og vedkommende er «helt grønn» når det gjelder ( bl. annet) ellader og elbil. Vedkommende stikker støpselet til schukolader i en vanlig stikkontakt hjemme. Kommer til familie,venner, hytte osv og stikker støpselet i en stikkontakt som selvfølgelig passer uansett størrelse på sikring ( som vedk. ikke har noen aning om). Hva skjer ?
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: TBsøndag 14. mars 2021, klokken 22:32
De som var tidlig ute med elbil ladet på denne måten i mange år. Det går normalt sett helt fint.
(Jeg ladet fra 2012 til 2017 schuko, mange startet tidligere.)

Men, at det ofte går bra er ikke godt nok. En kan kjøre lenge uten setebelte også, men det er påbudt å benytte setebelte, og de fleste gjør det.

Slik er det med strøm også. Det kan gå galt. Ved at det er flere elbiler, med større batteri og høyere effekt som bilene lader på er det ikke tilrådelig å benytte schuko. Schuko stiller krav at den som kobler til gjør en vurdering om det er tilrådelig å lade. Da må en kjenne elektrisk anlegg der en lader. Det er i praksis ikke er mulig.

Det er mye snakket om varmgang i selve schukokontakten. Men, det er farligere med varmgang i skjøtepunkter mellom sikringsskap og kontakten. Ikke uvanlig at kabel er skjøtet flere ganger, gjerne i koblingsbokser, takpunkt, brytere og andre kontakter. En tilfeldig utvendig kontakt har gjerne blitt montert for tilfeldig bruk. Å lade en elbil kan gi en høy belasting over tid, som fører til varmgang og brann.

Har selv opplevd en smeltet koblingsboks i borettslaget i 2016. Ingen annen skade enn selve koblingsboksen som måtte byttes, men det kunne blitt brann. Året etterpå ble det lagt opp permanent løsning for ladbare biler. Å lade via schuko var fra da av ikke godkjent.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: TBsøndag 14. mars 2021, klokken 22:40
Se også den andre tråden ang jordfeilbryter type b: https://elbilforum.no/index.php?topic=55103.0

En tilfeldig schuko er ikke beskyttet av en type b jordfeilbryter, og kan dermed oppstå farlige feil.

Og en tilsvarende tråd her: https://elbilforum.no/index.php?topic=55338.0

Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: pbergmandag 15. mars 2021, klokken 08:38
Hvor mange slike farlige feil har egentlig oppstått? Det er jo ikke slik at en hører om horder med omkomne pga. strømstøt fra elbillading.

Jeg forstår jo at en vil eliminere risiko, men hvor stor er sjansen for at dette skjer, egentlig?
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: elektroluxmandag 15. mars 2021, klokken 08:51
Reell fare for å omkomme som følge av brann forårsaket av lading med "nødladekabelen" er omtrent 0. Eller omtrent like farlig som å kjøre med gammel bremsevæske. ;D

Ville vært mer bekymret for å drukne, dø i bilulykke, eller ikke minst Korona/luftforurensning.

Anbefaler likevel å legge opp til forskriftsmessig lading. Spesielt om det er snakk om eldre elektrisk installasjon med ukjent antall koblingspunkter. Går strømmen til carporten fra 1980 via takboks fra 1960 er det absolutt ikke å anbefale å bruke stikket til vedvarende 2300 kW last
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Maxwell_400mandag 15. mars 2021, klokken 08:59
Sitat fra: elektrolux på mandag 15. mars 2021, klokken 08:51
Reell fare for å omkomme som følge av brann forårsaket av lading med "nødladekabelen" er omtrent 0. Eller omtrent like farlig som å kjøre med gammel bremsevæske. ;D

Ville vært mer bekymret for å drukne, dø i bilulykke, eller ikke minst Korona/luftforurensning.

Anbefaler likevel å legge opp til forskriftsmessig lading.

Reglene kom jo fordi det var uhell med lading men det var jo i "gamle dager" med Mode 1 lading og heller tvilsomme AC/DC invertere i bilene. Nye gode ladebokser har strømbegrensning på 8A, temperatur overvåking i pluggen og RCD overvåking for å hindre magnetisering av jordfeilbryteren hvis det er en feil med inverteren i bilen. Det siste er like sannsynlig som om det er en feil med induksjonskoketoppen (eller TV'en eller PC'en osv).

Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: femailmandag 15. mars 2021, klokken 11:20
Hei, tror dette med problemer shukolader er sterkt overdrevet.Nye,moderne "såkalte nødladere" som følger bilen,så tror jeg dette er helt uproblematisk.
For det første veier"kladden" nå nesten ingen ting,så tidligere problem med balstning på denne er eliminert. Dersom man lader med 10A, ingenting annet enn bilen belaster kursen,og har jordfeilbryter,kan jeg ikke skjønne hva er problemet. Er det noe feil,så går sikringen.?? Har nå i snart 15 mnd ladet hjemme og på hytta på 10A, riktignok passet på at kun bilen belaster kursen når jeg lader. Belaster 2.100 kw når jeg lader,ingen varmgang i sikringer.
Eneste problem jeg ser,er at dette tar tid, men hurtiglader på tur,og sørger for 30-50 % ved ankomst hytta.Må innrømme at jeg ikke lader med shukolader på natta, men det er kun på grunn av alle mulige advarsler /skremsler på div.forum.Og med de fleste nye/moderne bilene med bra rekkevidde, bør man jo heller ikke lade til stadighet.Men har man dårlig tid, bør man nok ha en hjemmeladere.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: ENTOmandag 15. mars 2021, klokken 12:24
Godt å høre at fornuften kom på banen. Har en egen 16A kurs fra utekontakt på hytta til sikringen som jeg har tenkt å bruke.
Hva består egentlig den boksen på «nødladeren» av ? Hva er inne i den ?
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: arthurmandag 15. mars 2021, klokken 12:36
Jeg har gjort denne "feilen" i snart syv år, riktignok egen kurs og jordfeilbryter og ingen annen belastning på kursen når jeg lader, men ikke etter boken. Har jeg sovet dårlig om natten? Nei, men det viser vel kanskje bare hvor dum jeg er. :police:
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: cramandag 15. mars 2021, klokken 13:12
Det er kun i en situasjon man trenger å ha alt på stell, og det er når ting går til hel*ete. I alle andre situasjoner "er alt greit". Det var beskjeden jeg fikk beskjed bl.a. da jeg tok truckførersertifikat; Du trenger bare truckførerbevis hvis du kjører på noen. Har du det ikke da så sliter du. Ellers driter alle i det så lenge riktig pall havner på riktig plass.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: TBmandag 15. mars 2021, klokken 13:16
Kan gjerne sammenlignes med førerkort og truckførerbevis.

Om uhellet er ute - og brann oppstår. Forsikringsselskap kan beslutte det blir avkortning eller regress om de mener lading har foregått på uautorisert eller ureglementert måte.

Om lading foregår på egen kurs, med jordfeilbryter skal det mer til at forsikringsselskap kommer til en slik konkusjon, eller om en bruker en tilfeldig kontakt, på et eldre anlegg med skrusikringer og uten jordfeilbryter.

Nødladeren inneholder nøyaktig det samme som en "ladeboks".
- rele / kontaktor som bryter strømmen. (kobler bare inn når bilen "ber" om strøm).
- en signal generator som lager et signal for hvor mye strøm bilen kan trekke.
- kretser som sjekker for jordfeil osv.

At en fastmontert ladeboks er tryggere enn en "nødlader" ligger i at den er fast tilkoblet, og dermed ikke har noen svake punkter frem til kontakten der lading skjer. Noen "nødladere kan en justere opp ladestyrken på, til eksempelvis 16A. Om en plugger den inn i en kurs som ikke er dimensjonert for en slik effekt vil det være sikringen som må stoppe ladingen. Noen nødladere har innebygget temperatur måler i støpselet, men om varmgang skjer på et annet sted vil ladingen fortsette. Det kan (og har helt sikkert) ført til uheldige episoder.

Hvor mange ganger det har gått liv, eller bygg tapt skal ikke jeg uttale meg om, men det skjer feil - det er helt sikkert.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Asbjornelmandag 15. mars 2021, klokken 18:19
Det er greit å stille spørsmål, for det er ikke alltid lett å forstå hvorfor. Svarene over viser jo til brannsikkerhet og sikkerhet mot elektrisk strømgjennomgang.
Men husk at ennå er kun ca 376.000 (elbilstatistikk.no i dag) av 5,6 millioner (OFV.no mars 2020) biler elektrisk. (Og en brøkdel av flere milliarder på verdensbasis)
Statistikken vil nå oss igjen rundt ulykker før eller siden dersom vi ikke formidler det såpass enkelt til nye eiere at elbil skal ha godkjent elbil lader. Og det bør være noe bedre enn Schuko.

Det er lite sannsynlig at den gemene hop er særlig interessert i teknikken rundt lading, så det er like greit å gi dem det rette svaret først som sist.
I tillegg vil de få en mye bedre ladehverdag av å ha type2 med potensielt raskere lading og fast opplegg ved parkeringsplassen sin. Her bør jo bilselgere også se mulig potensial til å få mersalg og ikke minst få det finansiert inn i bilpakken sammen med alt annet ekstrautstyr. Lokale elektrikere bør ha samme interesse til samarbeid med bilselgere.

Spørsmålet må vel bli om Schuko burde ut fra utvalget over mulig godkjent nyinstallasjon for elektrisk bil. Eksisterende anlegg vil selvfølgelig fortsette å være godkjent.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: KjellGmandag 15. mars 2021, klokken 21:28
Sitat fra: ENTO på mandag 15. mars 2021, klokken 12:24
Hva består egentlig den boksen på «nødladeren» av ? Hva er inne i den ?

I sin enkleste form er det ørlite elektronikk som kommuniserer med bilen for å bli enige om hvor mye strøm bilen får lov å trekke og om alt er klart for å koble inn ladestrøm.
Kontaktor som kobler gjennom ladestrøm når alt er klart.
Så kan den ha en elektronikkmodul som leter etter om det går likestrøm mot bilen. I så fal kobles kontaktoren ifra igjen. Kladden funksjonerer mao som en jordfeilbryter type B. Så kan den ha ordinær sikring og overvåkning av temperatur, særlig i tilkoblingsstøpselet.
Alt i alt, enkle greier.
Boksen til ZOE har i tillegg en transformatorfunksjon da denne bilen insisterer på 230/400V TN-nett.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadtirsdag 16. mars 2021, klokken 08:20
@ENTO Fornuft er sakens kjerne her, ja.
Slå en spiker i hytteveggen, knytt en hyssing i ladekladden og heng den på spikeren. Kontakta er spesifisert for en halvkilo kabelvekt, dvs som ei brusflaske. Dei fleste ladekladdar veg nok meir enn det. Er det snø vil kabel smelte ned i snøen, det er normalt, det er ikkje mange gradene som skal til. Så om du pluggar i ved besøkets start og ut når du reiser sliter du ikkje nevneverdig på kontaktpunkta. Men ved bruk 365 dg, 1 -2 gg pr døgn, inn og ut blir det noko anna. Du bør kople til bil siste og kople frå bil først, for å vere sikker på at du ikkje bryt i kontakta med effekt på og kan skape gnist og svimerke på kontaktflatene. Det er noko som kun vil utvikle seg til det verre over tid. Kjenner du ditt eige anlegg er det greit nok. Er det ukjent så er det lett nok å kjenne med hand og nase etter litt tid om alt er ok. Må du bruke skjøteledning så gjeld det same som alltid, pass på at den ikkje kjem i klem, blir kjørt over, kontakter fell i bekken, osv. Husk at sikring kun kan løse ut om kortsluttningsytelse i kursen er god nok, dvs at ikkje kabel er for lang og tynn. Ellers kan ei kortslutning få "leve i fred", med utvikling av varme og.....ja, du veit. Eit dårleg kontaktpunkt er ikkje kortslutning pr definisjon, så sikring beskyttar ikke, men vil også kunne uvikle stor varme og evt gnist i punktet.

MEN, regelverket er til for å beskytte alle dei som ikkje evnar å bruke denne fornufta. Det er dessverre mange....

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Maxwell_400tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:16
Egentlig litt rart at en får fylle bensin selv.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: elektroluxtirsdag 16. mars 2021, klokken 13:13
Egentlig et veldig godt poeng. Uhell skjer under påfylling. Både i form av feil drivstoff, men også mer farlig i form av at det rett og slett tar fyr.

Raskt søk på Utube viste flere treff, bl.a dette:

https://www.youtube.com/watch?v=b89x8CAS6xU&ab_channel=SteveRotfeldProd
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: ENTOtirsdag 16. mars 2021, klokken 14:50
Er det viktig å koble til/fra lading i riktig rekkefølge med schukolader ? La oss si at det i utgangspunktet som normalt er står spenning i stikkontakten. Hva er egentlig korrekt rekkefølge av/på ?
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Grosortirsdag 16. mars 2021, klokken 15:07
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:16
Egentlig litt rart at en får fylle bensin selv.

i 2 stater i USA er det faktisk forbudt å fylle selv.

Sitat fra: ENTO på tirsdag 16. mars 2021, klokken 14:50
Er det viktig å koble til/fra lading i riktig rekkefølge med schukolader ? La oss si at det i utgangspunktet som normalt er står spenning i stikkontakten. Hva er egentlig korrekt rekkefølge av/på ?

Det er litt viktig. Koble fra bilen først. Da går det ikke strøm gjennom stikkontakten når du drar ut støpselet.

Dette gjelder generelt for alle stikkontakter, slå av apparatet før man drar ut støpselet. Hvis det går strøm igjennom når man drar ut skaper man en lysbue, om enn en relativt liten en. Over tid vil det skade både støpsel og stikkontakt.

Koble til lader spiller ingen rolle, da går det ingen strøm, men noen biler som f.eks min EQC starter ikke lading om man kobler til bil før stikkontakt. Jeg får i hvert fall ladefeil og må plugge av\på på nytt. Er vel noe med elektronikken i denne nødladeren.

Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 16. mars 2021, klokken 15:46
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:16
Egentlig litt rart at en får fylle bensin selv.

Det er jeg helt sikker på hadde vært strengt forbudt i dag om bensin hadde vært et nytt drivstoff. ;)
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: ENTOtirsdag 16. mars 2021, klokken 15:51
Siden man skal dra ut kontakten fra bilen først ved frakobling, skal man da først sette støpselet i kontakt og deretter kontakt til bil ved tilkobling ?
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: automattirsdag 16. mars 2021, klokken 17:51
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 16. mars 2021, klokken 15:46
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:16
Egentlig litt rart at en får fylle bensin selv.

Det er jeg helt sikker på hadde vært strengt forbudt i dag om bensin hadde vært et nytt drivstoff. ;)

Selvbetjente bensinstasjoner kom vel ikke før på 70-tallet. Så om det ikke var forbudt, så var det tidligere i hvert fall ikke vanlig å fylle selv. Det gjorde betjeningen.

Noen stasjoner hadde både betjente og selvbetjente pumper. Da var det lurt å velge selvbetjent, for der var bensinen litt billigere.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: turfsurftirsdag 16. mars 2021, klokken 20:50
Sitat fra: ENTO på tirsdag 16. mars 2021, klokken 15:51
Siden man skal dra ut kontakten fra bilen først ved frakobling, skal man da først sette støpselet i kontakt og deretter kontakt til bil ved tilkobling ?
Funker stort sett fint begge deler, men det gir mest mening å plugge i bilen til slutt. Da er laderen påslått og "klar" før bilen kobles til.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadtirsdag 16. mars 2021, klokken 23:32
@ENTO Litt utfyllande info: "Ladepistolen" i bilenden av kabelen har spesiellt tilpassa pinnar for pilotsignalet slik at desse er kortare enn strømpinnane og derfor mister signalet og kan koble ut strømmen før du får dratt pluggen heilt ut under lading og kan skape gnist. Slik er det jo ikkje i schukoenden mot veggkontakta.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: craonsdag 17. mars 2021, klokken 08:45
Sitat fra: ENTO på tirsdag 16. mars 2021, klokken 15:51
Siden man skal dra ut kontakten fra bilen først ved frakobling, skal man da først sette støpselet i kontakt og deretter kontakt til bil ved tilkobling ?

Enkelt sagt: Ikke rør shucko-enden hvis den andre enden er tilkoblet noe.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: TheRealCoinmanonsdag 17. mars 2021, klokken 10:17
Jeg har brukt Shuckolader 10A på elbil siden 2015. Jeg brukte penger på en elektriker som byttet sikringsskap for meg, og jeg hadde egentlig planer å bruke 10 000 på vegglader. Etter en kort befaring ga elektrikeren min meg et godt råd; de 10 000 kan du heller bruke på noe annet.

Så lenge dette er oppfylt:
- Sikringen er 16A, jordfeiltype B
- Stikkontakten er beregnet for 16A, det gjør at den tåler mer varmgang
- Kabeltversnitt på 2.5mm2
- Strømkabelen fra stikkontakten går direkte til sikring i sikringsskapet, ikke via noen koblingspunkter, stikkontakter, brytere etc på veien.
- Alt er gjort av elektriker så koblingene er "skikkelig".

Det finnes mange apparater i en vanlig husstand som også bruker kontinuerlig mye strøm som gir varmgang, varmeovner, vifteovner, tørk/vaskemaskin etc. Derfor er det viktig å være nøye med koblingspunktene, og derfor overlater jeg alt av strøm til fagkyndige folk og hører på deres råd.

En helt annen ting man kan diskutere er effektiviteten med ladingen og hurtigheten. Samt hvis man har to elbiler og lade så er det lurt å ha to ladebokser som er "smarte" nok til å styre ladingen mellom de to bilene.

Men oppsummert: Har man 16A sikring, og det går direkte fra stikkontakt til skap, og man kun har 1 elbil så ser ikke jeg noen grunn til å bruke flere tusen på veggboks.

Er man i tvil, ta kontakt med elektriker, og hvis man først må legge ny ledning og  bytte sikring, så mener jeg at man da like gjøre får på plass en vegglader,  hvem vet - kanskje du en gang i framtiden for to elbiler med stort batteri, da er det greit å  ha mulighet for lading med høyere strømstyre.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: KjellGtorsdag 18. mars 2021, klokken 18:48
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 16. mars 2021, klokken 08:20
....Husk at sikring kun kan løse ut om kortsluttningsytelse i kursen er god nok, dvs at ikkje kabel er for lang og tynn. Ellers kan ei kortslutning få "leve i fred", med utvikling av varme og.....ja, du veit. ..

Nja. Gitt en skjøteledning, 1,5mm2, 200 meter lang. Du kortslutter i ytre ende og sikringen ser 50A. De færreste bruker vel 63A sikring på en skjøteledningskurs? En 16A vil nok ryke ved en belastning på 50A.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadfredag 19. mars 2021, klokken 06:51


Sitat fra: KjellG på torsdag 18. mars 2021, klokken 18:48

Nja. Gitt en skjøteledning, 1,5mm2, 200 meter lang. Du kortslutter i ytre ende og sikringen ser 50A. ...

Kva motstandsverdi pr meter har du kalkulert med?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Rævedilterfredag 19. mars 2021, klokken 07:43
Sitat fra: KjellG på torsdag 18. mars 2021, klokken 18:48
Nja. Gitt en skjøteledning, 1,5mm2, 200 meter lang. Du kortslutter i ytre ende og sikringen ser 50A. De færreste bruker vel 63A sikring på en skjøteledningskurs? En 16A vil nok ryke ved en belastning på 50A.

Kravet i NEK er 5 sekund, ein snitt B16 sikring vil vel bruke 10 sekund, men løyse ut det vil den. Trur ein må opp i 4mm2 for å sikker umiddelbar utkobling på ein slikt strekk. 2,5mm2 kan klare det, ligg i grensenivå med 5x som er rundt 80A.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Rævedilterfredag 19. mars 2021, klokken 07:46
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 19. mars 2021, klokken 06:51
Sitat fra: KjellG på torsdag 18. mars 2021, klokken 18:48

Nja. Gitt en skjøteledning, 1,5mm2, 200 meter lang. Du kortslutter i ytre ende og sikringen ser 50A. ...
Kva motstandsverdi pr meter har du kalkulert med?
Med motstand 0.0175 ohm*mm2/m for kobber (cu) gjer dette ca. 230V spenningsfall med 50A i 1.5mm2 på 200 m.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: KjellGfredag 19. mars 2021, klokken 14:55
Poenget mitt var å imøtegå utsagnet om at sikringen ikke løser ut. Det vil den normalt gjøre ved kortslutning, men som nevnt over, kravet er at sikringen skal løse ut svært raskt, les «momentant». Dette for å unngå varmskade på kabling etc mens en «venter» på at sikringen skal gå.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Orbitfredag 19. mars 2021, klokken 15:53
Det spenningsfallet gjelder vel bare for én leder? I så fall, siden det er samme spenningsfall tilbake, blir kortslutningsstrømmen "bare" 25A. Dette tilsvarer 1.6 lastfaktor på sikring, dvs en B16 sikring vil aldri trigge på det raske overlastvernet, men den tregere termiske utløseren. Litt mysing i utløserkarakteristikker tilsier at sikringen skal IKKE løse ut det første minuttet, og det er ingen garanti for at den går før det har gått over fem minutter.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: KjellGfredag 19. mars 2021, klokken 18:55
Brukt denne: https://www.trainor.no/cms/Tjenester/Beregning-av-spenningsfall
Her finner du også motstandsverdier for cu slik at du kan kontrollregne. Jeg får fortsatt 50A
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Orbitfredag 19. mars 2021, klokken 21:43
Du har rett, den kalkulatoren regner tap både frem og tilbake. Ved 200 meter 1.5 mm2 skjøteledning blir motstanden (via kortslutning i enden)  tilsvarende 400 meter kabel, eller 400 * 0.0175 / 1.5 = 4.7 Ohm. Som da igjen gir 50A ved 230V. Som igjen betyr 3.1 lastfaktor på en B16-sikring. Da skal den løse ut ganske umiddelbart på overlast.

Frem til den gjør det, er skjøteledningen en "varmekabel" på 12 kW (men da i veldig kort tid).
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Rævediltermandag 22. mars 2021, klokken 19:11
10 sekund er vel ikkje umiddelbart, men relativt kjapt.
Kravet er som sagt 5 sekund.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: ENTOtorsdag 01. april 2021, klokken 22:24
Nå blir jeg forvirret ! Ser på hjemmesiden til netteier «lede.no»: Der står det at hvis man skal lade med stikkontakt (schuko) så må sikringen på kursen være max 10A ! Går det da ? Schukoladeren som følger med bilen trekker jo 10A ? Og i tillegg har jeg hørt at sikringen ikke skal belastes med mer en 80% av sikringens størrelse ! Hva betyr dette ?
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Carl Anton Stenlingtorsdag 01. april 2021, klokken 22:47
For å gi en del margin så er det mange som lader med maks. 8 A ved 10 A sikring. Når det er sagt så går det vanligvis greit å lade med noe mer litt avhengig av hvilken type sikring det er og hvordan den er installert. Hvis det er god varmeavledning i sikringsskapet på plassen hvor sikringen er installert så er det ikke nødvendig å ta høyde for hele 20 % lavere enn sikringen. Det finnes tabeller for de ulike sikringsmerkene som angir hvilken strøm de slår ut ved gitt en bestemt omgivelsestemperatur.

For ordens skyld: Anbefaler veggladeboks eller i det minste at elektriker ser over kursen slik at man vet at kursen ikke går innom et annet punkt samt at det er riktig type sikring installert.

Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: ENTOtorsdag 01. april 2021, klokken 22:53
Er det greit å lade med schuko 10A på en kurs med 16A sikring ?
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: elektroluxtorsdag 01. april 2021, klokken 23:02
Sitat fra: ENTO på torsdag 01. april 2021, klokken 22:53
Er det greit å lade med schuko 10A på en kurs med 16A sikring ?

Tja. Det er lov alle steder bortsett fra fast bruk hjemme, men pass på at kursen ikke allerede har stor last, og pass på varmgang i koblingspunkter.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Carl Anton Stenlingtorsdag 01. april 2021, klokken 23:12
@ENTO: Det skal være 10 A kurs med jordfeilvern type B for å lade på schuko. Kursen skal gå rett fra sikringsskapet til schukokontakten uten å være innom andre punkter. Jevnlig schukolading på 16 A kurs bør man unngå.
Som nevnt må ladekladden avlastes, f.eks. ved å henge den opp. Schukokontakten må overvåkes for å sikre at det ikke oppstår varmgang.

Jeg har selv ladet på schuko i 20 år, men kan ikke anbefale det. Nå er det installert veggladebokser i heimen.
Har sett litt for mange svidde stikkontakter til å kunne anbefale dette som en generell løsning for daglig lading.

Hvis du uansett tenker å lade på schuko på hytta, så anbefaler jeg at du ser på muligheten for å redusere ladestrømmen bilen trekker til 8 A i lademenyen og at du er meget nøye med å sjekke at det ikke oppstår varmgang. Også viktig at elektriker kontrollerer at kursen ikke snirkler seg innom lamper og flere stikkontakter før den kommer til bilen.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: ENTOtorsdag 01. april 2021, klokken 23:26
Saken er den at jeg gidder ikke å betale en haug med penger på ladebox på hytta. Jeg har funnet ut at eljobber er jæ...g dyrt oppe i hytteområder. Hytteeiere (byfolk) blir utnyttet og flådd. Har en 16A kurs fra stikkontakt ved parkeringen som blir dedikert til schuko. Er på hytta 15-20ggr i året så vi snakker om ditto lading.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Carl Anton Stenlingtorsdag 01. april 2021, klokken 23:31
Jeg ser problemstillingen. Det viktigste er nok at du forsikrer deg om at kursen virkelig går direkte fra sikringsskapet til utestikkontakten. Da har du fjernet den største risikoen. Så må du sørge for å henge opp ladekladden og sjekke at det ikke oppstår varmgang. Spesielt utestikkontakter kan være utsatt for å korrodere og derfor må man sjekke underveis. I løpet av de 20 årene jeg ladet på schuko måtte jeg bytte stikkontakt flere ganger pga. korrosjon.

Et tips kan være å få satt opp veggladeboks samtidig hvis du skal ha utført annet elektrikerarbeid på hytta uansett. Da blir det mye rimeligere.

Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: KjellGfredag 02. april 2021, klokken 18:18
Hva er greia med ikke å bruke nødlader/kladd på 16A/2,5mm2 kurs? Burde være tryggere enn å bruke en 10A/1,5mm2 kurs. Maks strømstyrke bestemmes uansett av kladden slik at en kommer ikke over 10A.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: TBfredag 02. april 2021, klokken 18:45
Leaf og trillingene var levert med 16A EVSE i starten. Har forstått det førte til en del svidde kontakter.

At sikring skal være maksimalt 10A fører til at en maks kan hente 10A,
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: ENTOfredag 02. april 2021, klokken 19:18
Sitat fra: TB på fredag 02. april 2021, klokken 18:45
Leaf og trillingene var levert med 16A EVSE i starten. Har forstått det førte til en del svidde kontakter.

At sikring skal være maksimalt 10A fører til at en maks kan hente 10A,
Ja men kan jeg trekke 10A på en 10A kurs ?
Hva med max 80% belastning ?
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: el-Hfredag 02. april 2021, klokken 20:34
Sitat fra: ENTO på fredag 02. april 2021, klokken 19:18
Sitat fra: TB på fredag 02. april 2021, klokken 18:45
Leaf og trillingene var levert med 16A EVSE i starten. Har forstått det førte til en del svidde kontakter.

At sikring skal være maksimalt 10A fører til at en maks kan hente 10A,
Ja men kan jeg trekke 10A på en 10A kurs ?
Hva med max 80% belastning ?

En 10a kurs for elbillading i dag skal vel legges opp med 2,5 mm2 kabel som kan belastes i hvertfall 16a, Dessuten så er vel de fleste nødladere som leveres i dag under 10 a.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Nilssøndag 11. april 2021, klokken 10:15
Hvis det allerede er montert egen 16A kurs bør det være mulig å få 3,6 kW lading for ca. kr 4500,-. Kjøp brukt ladeboks/ladestasjon på finn.no (kr 3000-3500) og en time elektriker for å koble til.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Maxwell_400mandag 12. april 2021, klokken 09:25
Sitat fra: Nils på søndag 11. april 2021, klokken 10:15
Hvis det allerede er montert egen 16A kurs bør det være mulig å få 3,6 kW lading for ca. kr 4500,-. Kjøp brukt ladeboks/ladestasjon på finn.no (kr 3000-3500) og en time elektriker for å koble til.
Ville ikke ha satt en ladestasjon i ødemarka, den kan fort bli borte. Bytt ut Schukoen med en blå 16A CEE og ha en transportabel ladeboks med CEE, det er trygt. Hvis du da trenger Schuko ved park. plass til motorvarmer eller lignende kan du bruke en enkel overgang.

Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Øystein16mandag 12. april 2021, klokken 10:01
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 12. april 2021, klokken 09:25
Ville ikke ha satt en ladestasjon i ødemarka, den kan fort bli borte. Bytt ut Schukoen med en blå 16A CEE og ha en transportabel ladeboks med CEE, det er trygt. Hvis du da trenger Schuko ved park. plass til motorvarmer eller lignende kan du bruke en enkel overgang.
Her er komplett sett for dette til kr 1750.

https://gronnemil.no/produkt/besen-flexcharge-basic-uno-ladekabel-mode-2-type-2-til-cee-3-7kw-16a-1-fas-5m/


Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: elektroluxonsdag 14. april 2021, klokken 15:48
Veldig gode priser hos Grønne mil for tiden. Likevel, med prismatch er det lurt å sjekke rundt slik at en får aller beste pris når en handler der.

En ting jeg lurer på er bruk av avdaptorer til ladekabler. Er ikke det ulovlig å bruke i Norge?

Vi har i alle fall sørget for å bestille kablene våre uten slike sett for å være sikker...
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: Carl Anton Stenlingonsdag 14. april 2021, klokken 17:36
For ordens skyld: Det skal også være B-vern på kursen selv om man bruker CEE-tilkobling.

Bruk av skjøteledning og overganger er ikke anbefalt. Hvorvidt det er ulovlig er et annet spørsmål. Dersom man bruker overganger så er det viktig å følge med på tilstand og evt. varmgang.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: RJKfredag 16. april 2021, klokken 00:09
Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. april 2021, klokken 15:48
Veldig gode priser hos Grønne mil for tiden. Likevel, med prismatch er det lurt å sjekke rundt slik at en får aller beste pris når en handler der.

En ting jeg lurer på er bruk av avdaptorer til ladekabler. Er ikke det ulovlig å bruke i Norge?

Vi har i alle fall sørget for å bestille kablene våre uten slike sett for å være sikker...

Det er løse adaptere som er ulovlig. Produktet som er laget for å brukes med spesifiserte adaptere slik som her, og med Tesla sin UMC-lader.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: TBtirsdag 27. april 2021, klokken 07:18
Sitat fra: ENTO på mandag 26. april 2021, klokken 23:06
Hvorfor er ikke Schukostikk levert med 90 grader bend nedover ? Ser på flere Schukoladere at stikkontakten er av «rett ut» type. Da får man jo et moment som drar nedover. Hadde de vært levert med 90 grader bend nedover hadde jo en del av dette momentet vært borte ?
Mener Leaf sine EVSE ble levert med 90 grader bend? Men, de passet dårlig i motorvarmer stolper og Oslo Kommune sine gamle ladestolper... så det blir aldri helt ideelt.
Tittel: Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
Skrevet av: elektroluxtirsdag 27. april 2021, klokken 09:26
Sitat fra: ENTO på mandag 26. april 2021, klokken 23:06
Hvorfor er ikke Schukostikk levert med 90 grader bend nedover ? Ser på flere Schukoladere at stikkontakten er av «rett ut» type. Da får man jo et moment som drar nedover. Hadde de vært levert med 90 grader bend nedover hadde jo en del av dette momentet vært borte ?

Godt poeng, og vi har 90 graders schuko på vår "I-phone kladd" (https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/a-4?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2)

I tillegg er alle våre mode 2 "nødlader" spesifisert med lang inntakskabel slik at det er lettere å avlaste vekten av kladden.