Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq 5 => Emne startet av: andy99 på fredag 12. mars 2021, klokken 11:13

Tittel: IONIQ 5, priser
Skrevet av: andy99fredag 12. mars 2021, klokken 11:13
Begynner en ny tråd med priser for Ioniq 5.
Vedlagt prisliste for Østerrike. Mye interessant der.
Solcelletak 1790 EURO, panoramatak 1390 EURO..

Sveits også, de har kun first edition.
https://www.hyundai.ch/assets/templates/ioniq-5/wcm/images/IONIQ5_01_All-electric_Internet_d.pdf  (https://www.hyundai.ch/assets/templates/ioniq-5/wcm/images/IONIQ5_01_All-electric_Internet_d.pdf)


Og norske priser kommer etter hvert, i mellomtiden er det fult mulig å spekulere :)
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: johnsalffredag 12. mars 2021, klokken 12:30
Det overrasker meg at det kun er 3.000 EUR i forskjell på stort og lite batteri, og 3. 000 ekstra for frontmotor (4wd)
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: andy99fredag 12. mars 2021, klokken 12:32
Skiller jo bare 30000 kr i Norge på stort og lite batteri på KONA også..
Så kan vi ta 10 gangeren på alt ekstrautstyr?
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Øyvind.hfredag 12. mars 2021, klokken 12:36
30.000 for 4wd virker ganske gjengs nå for tiden. Og 30+30 for 4wd pluss større batteri virker heller ikke ulikt sammenligner med eksempelvis Model 3sr og LR hvor en får større batteri, 4wd og mer utstyr for ca 50k.
Må se litt på glasstaket ift om det blir aktuelt. Solcelletak ser jeg er uaktuelt mtp pris og ulemper.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: moby666fredag 12. mars 2021, klokken 15:40
Top Line har samme pris som P45 hadde. Ser ut som P45 var et utrolig bra kjøp med ca 50.000 nok i fortjeneste.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: hELgenenfredag 12. mars 2021, klokken 16:16
Sitat fra: moby666 på fredag 12. mars 2021, klokken 15:40
Top Line har samme pris som P45 hadde. Ser ut som P45 var et utrolig bra kjøp med ca 50.000 nok i fortjeneste.

Fortjeneste? Skal folk selge bilen med en gang?
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: andy99fredag 12. mars 2021, klokken 19:33
Det er vel kanskje mer besparelse evt er det sikkert mulig å gjøre noe fortjeneste første uka.. men alt er avhengig av hva norsk pris blir.
Sikkert noen som ombestemmer seg også og vil selge. Ikke lett når en ikke får prøve eller sett bilen i riktig farge før bestilling.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: moby666torsdag 01. april 2021, klokken 17:36
Fikk nå vite av min forhandler at en fullutstyrt I5(med ståltak) LR 2WD koster 499.000...! Lakk kommer i tillegg. 
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 01. april 2021, klokken 20:56
Sitat fra: moby666 på torsdag 01. april 2021, klokken 17:36
Fikk nå vite av min forhandler at en fullutstyrt I5(med ståltak) LR 2WD koster 499.000...! Lakk kommer i tillegg.

Stiv pris, tipper prisen går ned eller kampanjer når model y begynner å levere.
Kona var ganske overprisa en stund og har mer grei pris nå
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: moby666torsdag 01. april 2021, klokken 21:44
Tja, id.4 koster vel  520, og den er vel et stykke bak i5 på så si alt.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: ProsjektXtorsdag 01. april 2021, klokken 22:36
Det er nok med awd i så fall den prisen. Full pakke med awd 499, plus evt lakk, 20" hjul og panoramatak. Andre har fått indikasjoner om det
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Forstmanntorsdag 01. april 2021, klokken 22:40
Husk merverdiavgift! Vil anta at Østerrikske priser inkluderer 20% moms. Dersom de gjør det, og en setter Euro til 10 kr blir prisen på en fullt utstyrt i5 med Gravity gold lakk 525 333kr.

I trådene under i5 er det flere som har uttrykt seg skeptiske til solcelletaket, 20´felger og matt lakk. Dersom en konfigurerer en top-line long range awd i vanlig metallic-lakk (feks grønn eller blå), med varmepumpe og Vehicle to load, men utelater solcelletaket og de store felgene blir prisen 500 167kr. Atlas white er enda noen tusenlapper billigere.

Dersom noen får storkunderabatter, Agrol eller lignende blir det enda litt å spare.

Dette betyr at om grunnprisen er lik i Norge og Østerrike, og solcelletak, matt lakk og store felger ikke er ønsket, er det lite å hente på introtilbudet bortsett fra rask levering. På den annen side får man dette på kjøpet dersom man vil. Ionity-medlemskapet i to år er kanskje mest interessant for dem som skal på langtur i Europa, og det er det ikke sikkert blir mulig til sommeren, da får man bare brukt det i en sommersesong.

Dersom prisene i Østerrike er ekskl. moms blir selvfølgelig regnestykket et annet. Også dersom en sterkere Euro legges til grunn. Det er også mulig å tenke seg at Norske forhandlere kan ta litt ekstra når alt er avgiftsfritt og uansett blir billigere enn i resten av verden.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: ProsjektXfredag 02. april 2021, klokken 07:59
Sitat fra: Forstmann på torsdag 01. april 2021, klokken 22:40
Husk merverdiavgift! Vil anta at Østerrikske priser inkluderer 20% moms. Dersom de gjør det, og en setter Euro til 10 kr blir prisen på en fullt utstyrt i5 med Gravity gold lakk 525 333kr.
I Østerrike er det som (i alle?) EU land 10% toll på biler utenfra EU. Hyundai produserer denne i Korea. Så du må trekke fra 10% toll og 20% mva på prisene fra Østerrike for å finne norske netto priser. Som du ser er nettopris i Norge satt høyere enn i EU...
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: moby666fredag 02. april 2021, klokken 08:30
HMN setter den prisen som er konkurransedyktig i Norge. Som sagt koster en fullutstyrt 2wd 499. Ca 35K ekstra for 4wd.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: andy99fredag 02. april 2021, klokken 10:51
Sitat fra: moby666 på fredag 02. april 2021, klokken 08:30
HMN setter den prisen som er konkurransedyktig i Norge. Som sagt koster en fullutstyrt 2wd 499. Ca 35K ekstra for 4wd.
Hvor har du den prisen fra? En forhandler eller fra HMN? På en av visningene har HMN uttalt at kundefordel på P45 er 28-38 tusen alt etter hvilken farge som er valgt.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: bnofredag 02. april 2021, klokken 11:59
Sikkert rett alt som er sagt i her med spesielt fokus på de siste 4 innleggene. Om det er en kundefordel med 20" felger, Tungt solcelletak som er lite til (ingen?) nytte gir mer vekt, 20" felger kan man nok få solgt,  men begge reduserer rekkevidde hvor mye vites ikke, støy vil også være et tema. Jeg valgte bort den kundefordelen i bytte mot å få en bil til 500+ tusen som er slik jeg vil ha den og det blir billigere selv med panotak enn P45 med kundefordelen.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Olemannfredag 02. april 2021, klokken 12:45

Tror nok BNH gjør klokt i å vente med å publisere priser til etter at alle med P45 tilbud har måttet signere bindene kontrakter.  Slik får de både i pose og sekk, låst inne de som nå er usikre på hvor god dealen med denne intro modellen er OG hanket inn flest mulig nye kunder når standardmodellene og prisene på dem kommer like etterpå...win-win for BNH, men litt for spennende for en del P45 kunder vil jeg tro.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Forstmannfredag 02. april 2021, klokken 13:27
Jeg synes det ser ut som kundefordelen/rabatten består av følgende:

1. Rask levering
2. Solcelletak
3. 20´ felger
4. Matt/metallic/pearl-lakk
5. Ionity-avtale i to år

Dersom dette ikke er noe en ønsker å betale ekstra for, eller rett og slett ikke ønsker i det hele tatt kan man like gjerne vente litt. Da blir det mulig å se nærmere på bilen, samt se hva som skjer hos konkurrentene. Tror ikke det er mulig å ta veldig mye høyere pris i Norge, det blir sterk konkurranse fra VAG og Tesla, og det er mulig å kjøpe i utlandet dersom pris uten avgifter er mye dyrere enn i EU.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: bnofredag 02. april 2021, klokken 13:43
@Forstmann
Tiltredes

@Olemann
Tenkte disse baner selv også som del av vurderingen som lå til grunn for å forkaste tilbudet om P45
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: moby666fredag 02. april 2021, klokken 14:41
Slik etterspørsel og levering er i disse dager, så er det vanskelig å få en god deal på elbiler som er klasseledene. Når der gjelder p45 så er er dette et veldig bra tilbud på en slik bil. Vil det bli lite etterspørsel på IONIQ5 kan du sikkert få en bedre deal etterhvert, men det tviler jeg sterkt skjer i løpet av 1 år.

En topputstyrt 2wd eller en "ribbet' 4wd så vil kundefordelen på 30-35k være det samme, da alt utstyr koster ca 35k og 4wd koster 35k.

Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Forstmannfredag 02. april 2021, klokken 17:43
En «ribbet» awd long range ioniq 5 koster ca 440 000kr uten moms i Østerrike. For ca 499 000 får man alt utstyr unntatt solcelletak, 20´felger og de dyreste spesiallakkene. Hadde vært ryddig om HMN hadde gått ut med prisene, så kunne man gjort et valg med mer informasjon. Nå vet selger mer enn kjøper.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: ElAlffredag 02. april 2021, klokken 18:21
Det er ikke mva (NoVa) på elbiler i Østerrike:

https://www.oeamtc.at/thema/steuern-abgaben/nova-normverbrauchsabgabe-18177294

Derimot kan man trekke fra incentiver fra staten (5000 euro). Det er slik jeg forstår prisingen i Østerrike.

Ellers var P45 greit priset i Norge, sammenlignet med f.eks. UK, der den kostet 45.000 pund etter incentiver. Kan være en pekepinn på Hyundai sin kommende prising av Ioniq 5 i Norge - når vi forsøker å forutsi norsk listepris (kan ha sammenheng med valutaforhold?)?
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Olemannfredag 02. april 2021, klokken 20:09
Sitat fra: Forstmann på fredag 02. april 2021, klokken 17:43
En «ribbet» awd long range ioniq 5 koster ca 440 000kr uten moms i Østerrike. For ca 499 000 får man alt utstyr unntatt solcelletak, 20´felger og de dyreste spesiallakkene. Hadde vært ryddig om HMN hadde gått ut med prisene, så kunne man gjort et valg med mer informasjon. Nå vet selger mer enn kjøper.

Nettopp. det var dette jeg reflekterte litt rundt i mitt innlegg 1616 over. og at selger faktisk kan selge flere biler på å ikke gå ut med norske priser før etter frist for bindende kontrakt på P45. Så, det kan være lurt av dem å vente.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: bnofredag 02. april 2021, klokken 20:27
Når Sverige ( forsto det slik..), Østerrike har fått priser, så er det spesielt at det er tyst om dette her. Det er nok lurt å vente.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Forstmannfredag 02. april 2021, klokken 22:50
Sitat fra: ElAlf på fredag 02. april 2021, klokken 18:21
Det er ikke mva (NoVa) på elbiler i Østerrike:

https://www.oeamtc.at/thema/steuern-abgaben/nova-normverbrauchsabgabe-18177294

Derimot kan man trekke fra incentiver fra staten (5000 euro). Det er slik jeg forstår prisingen i Østerrike.


Nova er ikke det samme som mva (ust). Det norske mva-fritaket er såpass spesielt at det måtte godkjennes av ESA. Nova er bilavgifter, elbiler og mange hybridbiler er fritatt fra disse pga lave utslipp. Insentiver fra staten gis til privatpersoner som kjøper elbil der prisen på basismodell ikke overstiger 50 000 Euro. I 2020 var dette på 3000 Euro. (motor.at)

https://motor.at/service/elektroauto-und-hybrid-was-sie-nicht-kosten/400942838

Regner med at det blir på samme måte som tilskudd til varmepumper og solceller her hjemme, og ikke nødvendigvis innbakt i forhandlerpris, men dette blir bare spekulasjoner. Så kommer som noen har nevnt toll med i bildet, med mindre de kommer med så mye løse deler som kan monteres på fabrikken i Tsjekkia at den kan godkjennes som «Made in Europe»
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: RJKlørdag 03. april 2021, klokken 04:37
Sitat fra: Forstmann på fredag 02. april 2021, klokken 13:27
Jeg synes det ser ut som kundefordelen/rabatten består av følgende:

1. Rask levering
2. Solcelletak
3. 20´ felger
4. Matt/metallic/pearl-lakk
5. Ionity-avtale i to år

Dersom dette ikke er noe en ønsker å betale ekstra for, eller rett og slett ikke ønsker i det hele tatt kan man like gjerne vente litt. Da blir det mulig å se nærmere på bilen, samt se hva som skjer hos konkurrentene. Tror ikke det er mulig å ta veldig mye høyere pris i Norge, det blir sterk konkurranse fra VAG og Tesla, og det er mulig å kjøpe i utlandet dersom pris uten avgifter er mye dyrere enn i EU.

Tror punkt 5 kan vise seg å ikke være en (så stor) fordel for 45-modellen. Forventer egentlig at man får minst ett år inkludert ved kjøp av Ioniq5/EV6, kanskje muligens 2 år på alle.

Som kjøper av en av disse, hadde jeg faktisk forlanget å få minst ett år inkludert, når 45 får 2 år inkludert. Det er uansett bare snakk om maks 2400,- om man regner "retailpris" inkludert avgifter. Så i realiteten endel mindre.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: moby666lørdag 03. april 2021, klokken 09:50
I følge Auto og Motor i Tyskland er fordelen på p45 5000 euro i Tyskland....

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/hyundai-ioniq-5-2021-rimac-technik-gegen-id-4/
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Ambienttorsdag 08. april 2021, klokken 17:53
Danskene har kommet med pris på en essential modell Fra kr. 339.995,- med stort batteri
https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-5/priseksempel

Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: moby666torsdag 08. april 2021, klokken 18:43
Til sammenligning koster toppmodellen til KONA 300dk, som koster 380 i Norge. Sammenligner du med dette så kommer IONIQ5 med 72kwh 2wd til å begynne på 450.000 NOK. Modellen i Danmark er ganske ribbet for utstyr, så toppmodellen av IONIQ5 2wd, kommer til å koste 499. Så må man legge på 4x4 (35K), soltak(20) og lakk, så p45 er et kupp :)
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Gledetorsdag 08. april 2021, klokken 18:46
For sammenligninges skyld så ligger en fullutstyrt Kona i Danmark på 300000 dkk (406000 nok) I Norge med nye priser ligger Premium på 380000.-. Så danske priser ligger ca 25000 over norske.
Ser også at en godt utstyrt Ioniq 5 i Danmark ligger 40000 dkk (55000 Nok) over Kona's Toppmodell i Danmark. Overfører vi det til Norge vil bør Long Range middels utstyrt Ioniq 5 starte på rundt 435000 nok (380k + 55k) ???
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Gledetorsdag 08. april 2021, klokken 18:49
Det er ikke mye som mangler til 339 000dk:
IONIQ 5 Essential udstyrsliste

    12.3" touchskærm
    12.3" digital instrumentering
    19" alufælge
    2-zonet klimaanlæg
    6:4 splitbagsæde
    7 airbags inkl. centerairbag
    Adaptiv fartpilot med Stop & Go
    Advarsel for glemte passagerer; 2 sæderække (uden sensor)
    Aktiv blindvinkel-sensor
    Aktiv vognbaneassistent
    Apple CarPlay™ / Android Auto™*
    Armlæn i bag med kopholder
    Armlæn i for
    Autolight
    Automatisk nedblændeligt bakspejl
    Automatisk nødbremse med drejefunktion
    Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse
    Automatisk nødbremse ved krydsovergange
    Automatisk skiltegenkendelse

    Bakkamera
    Batterivarmer
    Bluelink**
    Bluetooth
    DAB+ radio
    Dørhåndtag med ,,flushbetjening" (manuel)
    Drive mode select
    Paddle shift
    E-shift-gearvælger
    eCall
    El-betjente sideruder for og bag
    El-klapbare sidespejle
    El-lændestøtte ved fører
    El-sidespejle med varme
    Elektrisk håndbremse
    Højdejustérbar bagagerumsbund
    Højdejustérbart fører- og passagersæde
    Højtaler for og bag
    ISOFIX-beslag; 2. sæderække

    Læderrat
    LED kørelys med pixel-design
    LED-forlygter; kompleks overflade
    LED-interiørbelysning (ej bagagerum)
    LED-kombinationsbaglygter
    Navigation, dansk***
    P-sensor, for og bag
    Regnsensor
    Smart Key (nøglefri betjening) + start/stop-knap
    Solskærme med makeup-spejle og lys
    Støjdæmpende forrude
    Trådløs opladning af mobiltelefon****
    USB-indgang for og bag
    Varme i forsæder
    Varme i rat
    Varmepumpe
    Vognbaneassistent med følgefunktion
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Edisontorsdag 08. april 2021, klokken 19:07
Danmark har jo avgifter på elbil, så dette ser ut til å vera ein god pris. 55 000 dkk billegare en Tesla Model 3 SR.
Ingen V2L på den versjonen ser det ut til.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Forstmanntorsdag 08. april 2021, klokken 19:15
Ser at prisen på p45 omtales som et kupp. Ser man på prisene i Tyskland og Østerrike er sannsynligvis er tilbudet i størrelsesorden 25 000 kr. Det er et greit tilbud, men kupp er det ikke. Tilbudet tilsvarer rabatten de med egne avtaler får på mange bilmerker i dag (feks agrol-avtale).

Pris på p45 i Tyskland var på 59550 Euro inkl 19% moms.
Pris på tilsvarende bil i den Østerriske konfiguratoren er 63040 Euro inkl 20% moms.

Forskjellen blir da 525 333kr - 500 420kr = 24913 kr ekskl moms.

I tillegg kommer Ionity-avtalen, den er verdt ca 3000, men blir til liten nytte første sommeren dersom man ikke får lov til å dra på bilferie på kontinentet.

Dette er med den dyreste lakken, mindre besparelse ved metallic eller pearl, minst med Atlas white.

Ikke sikkert forholdet blir det samme i Norge, men det vet vi ikke før Hyundai viser kortene hos oss. Den tyske prisen ligger i hvertfall nær den norske.

I tillegg er det skapt et inntrykk av at tilbudet er så godt at det ikke gis tilbud om gunstig finansiering e.l.

Den største fordelen (og risikoen ved å kjøpe uprøvd og utestet førstebil) er trolig kort leveringstid.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: moby666torsdag 08. april 2021, klokken 19:30
Du sparer ca 30K på p45 hvis du ikke oppgraderer taket til solcelle. Du sparer 50K hvis du hadde tenkt å kjøpe et solcelletak. Jeg mener det er et kupp, på en ellers gunstig bil, som er teknisk overlegen sine konkurrenter (bortsett fra EV6 og TMY)
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Forstmanntorsdag 08. april 2021, klokken 19:50
Siden vi ikke kjenner de norske prisene blir det opp til hver enkelt å gjøre sine antakelser. Jeg har vist hvordan en kan regne seg fram til ulike priser ved bruk av den tyske introprisen (som er svært lik den norske) og den østerrikske konfiguratoren. Da får jeg en maksimal rabatt på 25 000 + ionity-avtale. Ser gjerne et regneeksempel på hvordan dette kan bli så mye som 50 000kr.

I Østerrike er pris på solcelletak 1790 Euro, Gravity gold matt 990 Euro og 20´felger 890 Euro. Trekk fra 20% moms for norske priser.

Hva som er et kupp er høyst subjektivt og vanskelig å diskutere.

Forøvrig synes jeg bilen ser veldig spennende ut, og tror lett at dette kan være det beste elbilkjøpet nå. Teller på knappene om jeg skal slå til, men irriterer meg litt over at ikke det er mulig å få se de norske prisene.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: ElAlftorsdag 08. april 2021, klokken 20:19
Norsk pris(er) skal ikke være langt unna nå (senest rundt 20.4??). Selger dette for det det er kjøpt for....

Men handling av elbil i familieklassen handler ikke bare om pris i disse dager. Det er rett og slett snakk om å kunne skaffe seg bil (med 4wd) innen rimelig tid. Høy etterspørsel, korona, halvledermangel, usikker avgiftspolitikk (Norge og andre land) osv osv. I tillegg til å være en spennende bil er det her P45 skiller seg ut.
De som vil ha stålkontroll på sin egen forbrukermakt; priser, pruting, levering, valg mellom modeller og fabrikat  -  må vente ett år eller to.....??
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: johnsalftorsdag 08. april 2021, klokken 21:16
En leverandør som kommer med "kupp-priser" nå er virkelig dum!
Nå er det selgers marked og vi står i kø for å få lov tiI å kjøpe - må være glade ikke selgerene legger på noen tusenlapper i "ordremottak og kundekommunikasjon "
- Salgsarbeid og kampanjer trenger de ihvertfall ikke bruke ressurser på.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: bnofredag 09. april 2021, klokken 06:45
Bare for å ha sagt det med det samme. Jeg valgte vekk mitt P45 tilbud. Hvor godt tilbudet er er individuelt ikke generelt. Tror den største fordelen som nevnt her er tidlig levering og mange synes at i seg selv er attraktivt av mer enn en grunn. Solcelletak synes jeg er noe jeg aldri ville betalt for og der tror jeg det er flere som mener. 20" felger det samme. Når man i Norge har fått flest P45 tildelinger og et attraktivt elbil land og "siste" land som får vite de generiske prisene så fortalte det meg at noe ikke stemmer. Jeg mener at det kan ligge ann til at man ikke trenger å angre på å vente, og for de som får bil tidlig får da det uten at jeg tror det blir mer lukrativt for dem enn tidlig levering med fullspekket bil uten den predikerte prisfordelen man tror.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: ProsjektXfredag 09. april 2021, klokken 07:13
Ikke glem at Tyskland og Østerrike har 10% toll. Da kan see du at Hyundai Norge har lagt seg rundt 30-40.000kr over. Med tanke på fremtiden og import så kan verdigtapet bli noe større enn ønsket
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Edisonfredag 09. april 2021, klokken 14:17
Er det nokon som fekk med seg prisen på P45 i desse landa?

Eg ser tilsvarande modell kjem på 64 500 € i Austerrike. Usikker på kor mykje avgifter dei har, men om det berre er 10 % toll er den norske prisen god. Er det 10 % toll og 20 % mva er prisen akkurat den same som for P45 i Noreg.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Forstmannfredag 09. april 2021, klokken 14:45
Jeg får pris på 63 040 Euro for i5 med alt tilgjengelig utstyr i konfiguratoren.
Moms er inkludert etter hva jeg kan skjønne, men usikker på om det er toll på biler fra Sør-Korea til EU. EU har en egen frihandelsavtale med Sør-Korea der er tollfrihet på det meste. Toll varierer, og på amerikanske biler har det vært 10%.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: ProsjektXfredag 09. april 2021, klokken 16:17
Sitat fra: Forstmann på fredag 09. april 2021, klokken 14:45
Jeg får pris på 63 040 Euro for i5 med alt tilgjengelig utstyr i konfiguratoren.
Moms er inkludert etter hva jeg kan skjønne, men usikker på om det er toll på biler fra Sør-Korea til EU. EU har en egen frihandelsavtale med Sør-Korea der er tollfrihet på det meste. Toll varierer, og på amerikanske biler har det vært 10%.
Biler produsert utenfor EU (https://www.bmf.gv.at/en/topics/customs/tax-and-duty-free-import-of-relocation-goods/importing-vehicle-personal-use.html) har 10%, også fra Sør Korea. Så pris på PJ45 i Norge burde vært 460.000 NOK ved sammenligning med nettopriser i Østerrike eller Tyskland med dagens Euro-kurs, så altså et norgespåslag på 40.000kr, værsågod!
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Forstmannfredag 09. april 2021, klokken 17:13
Ulike regler for forskjellige land. Det står bla at kjøretøy importert fra Sveits og Norge er uten toll dersom en kan legge fram dokumentasjon på at bilene kommer fra land omtalt som «preferential origin». Dette er land som har tollfritak etter egen avtale. Sør-Korea har frihandelsavtale med EU og er preferential origin.

20% moms i Østerrike.

Ellers kan det jo hende at det er noen forenklinger i regelverket for privatimport.

Det virker helt usannsynlig at prisene i Norge og EU er så like uten moms dersom det er 10% toll til EU og ikke Norge, det hadde noen utnyttet.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: e-hfredag 09. april 2021, klokken 17:48
Nå vet jeg ikke, men prisene skal vel også dekke inn garanti-reparasjoner o.l. Kostnadsnivået på slikt er kanskje høyere her til lands. Det kan ofte forklare priser på andre ting i hvert fakk.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Olemannfredag 09. april 2021, klokken 20:20
Husk at bilfabrikkene kan ha ulike priser til ulike land.
Husker jeg en gang importerte ny Toyota fra Danmark, grunnen var at avgiftene i Danmark var så høye at for å få solgt bilene så fikk importøren der bilene billigere enn norsk importør gjorde.

Om det er slik i Europa nå vet jeg ikke, men ser ikke bort fra det.

Artig tråd dette, kan virke som om avklaring av om kjøpet er "godt nok" for de som kom gjennom nåløyet de 10 minuttene nålen var synlig er det sentrale.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: e-hfredag 09. april 2021, klokken 21:38
Er alltid kjekt å få bekreftelse på at det man gjør er smart. Heldigvis så ønsker vi ny bil kjapt 😊
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Ambientfredag 09. april 2021, klokken 22:42
Alltid gøy med priser her er de polske

https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/Cennik_IONIQ5_PY2021pdf

Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Aknedudelørdag 10. april 2021, klokken 10:19
Har lige fået svar på at carplay og AA kun er med kabel.🤔🙄😳 Og at OTA kun virker på infotainment. Navi osv.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: feistydolphinlørdag 10. april 2021, klokken 13:16
Det er jo synd om det ikke kommer "ordentlig" OTA - samtidig har jo Model 3 hatt OTA i alle år uten å bruke den muligheten til å sende over en snømodus med permanent 4wd og lav/ingen regen, som i5 etter alt å dømme får innebygget. Kan ikke få alt her i verden...
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: andy99mandag 26. april 2021, klokken 16:55
Norske priser
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/mBl2g4/hyundai-slipper-norske-priser-paa-ioniq-5?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos1
(https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/mBl2g4/hyundai-slipper-norske-priser-paa-ioniq-5?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos1)

https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/IONIQ+5+26.04.2021pdf
(https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/IONIQ+5+26.04.2021pdf)

Ser ut som automatiske håndtak er knyttet til vision roof?
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: elhansenmandag 26. april 2021, klokken 18:34
Det ble vel greit for de som gikk for p45. Ganske nøyaktig 30000 spart med "alt utstyr" og ikke minst tidlig bil. Overraskende at det ble så lite muligheter for differensiering, men klart det er jo lettere å bare lage like biler.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: andy99mandag 26. april 2021, klokken 19:44
Ja og det stemmer bra med infoen fra Hyundai tidligere.
Hyundai pleier å ha lite muligheter for skreddersøm. Det synes jeg bare er en fordel. Blir feil når en må legge på 100-200 tusen i ekstrautstyr på en ny bil bare for å få ting som burde være standard i 2021.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Moasmandag 26. april 2021, klokken 20:15
Sitat fra: andy99 på mandag 26. april 2021, klokken 19:44
Ja og det stemmer bra med infoen fra Hyundai tidligere.
Hyundai pleier å ha lite muligheter for skreddersøm. Det synes jeg bare er en fordel. Blir feil når en må legge på 100-200 tusen i ekstrautstyr på en ny bil bare for å få ting som burde være standard i 2021.
Ja, de gjør noe riktig når f.eks polestar 2 skal ha 30k i omkostninger og 30k for vp fordi du må kjøpe «pakke».
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: carlingsmandag 26. april 2021, klokken 21:00
Etter å ha gått meg vill i den 74 sider lange utstyrs-labyrinten til Audi Q4 e-tron, må jeg si at det rett og slett føles deilig å ikke kunne velge annet enn større felger og soltak på Ioniq 5.

474.900 virker fair for hva du får — og nær identisk med Tech-utgaven til id.4, som har head-up display og er relativt sammenlignbar (dog med soltak inkludert)

Ser at Motor kaller prisen på Ioniq 5 'overraskende' lav, men da synes jeg man lar seg lett overraske. Dette er i grunn veldig likt prisen på både id4, Skoda Enyaq og egentlig også Tesla Model Y etter at du legger på soltak og firehjulstrekk.

Samtidig vet vi at Model Y er priset litt for høyt i Norge mot hjemlandet. Kan vi håpe på en ny Tesla-valutajustering som som utløser en liten priskrig i dette segmentet?

Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Limodrivermandag 26. april 2021, klokken 22:45
Det faktum at elbiler med rekkevidde nå begynner å bli tilgjengelige for relativt rask levering og fra flere produsenter tror jeg vil resultere i en spissing av pris mot andre merker. Dessverre er det foreløpig ikke mer enn 3 konsern som tilbyr disse bilene VAG, Tesla og Hyundai (som eier Kia). Etterhvert når MG, Nissan og andre kinesiske produsenter kommer med tilsvarende alternativer tror jeg nok en vil få en tilspisset konkurranse.

Dersom den "nye regjeringen" får gjennomslag for mva på elbiler over 600k tror jeg også en vil få en grense her som en kjemper for å komme seg under.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Daniel_0007mandag 26. april 2021, klokken 22:47
Tipper om et år eller to så kommer de nok med rimeligere utstyrs nivåer, samme var vel med kona.
Syns pris diffen mellom rwd og 4x4 var litt liten, kan ikke tenke meg så mange som tar den over 4x4 her i Norge.
Trenger mer konkurranse og pris pressing slik det er nå så virker mer som pris samarbeid slik coop, norges gruppen og rema driver med.
Håper man får en godt utstyrt aryia til 400k da tror jeg de andre kommer til å svette litt samt at model Y går litt ned.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Samcomandag 26. april 2021, klokken 23:16
Synd man ikke kan legge til sol celle taket.... hmmm
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: telcontartirsdag 27. april 2021, klokken 08:05
Sitat fra: Samco på mandag 26. april 2021, klokken 23:16
Synd man ikke kan legge til sol celle taket.... hmmm

Har lest at det var en gimmick forbeholdt P45. Var i en aller annen artikkel ifb med priser på ordinær versjon.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: carlingstirsdag 27. april 2021, klokken 08:12
Ang regjeringsskifte og moms så er det vel kun overskytende av 600k som skattes, og ikke total kjøpspris? Ikke sikkert det da vil få så store konsekvenser for hvordan man prissetter seg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Ambienttirsdag 27. april 2021, klokken 08:22
Sitat fra: telcontar på tirsdag 27. april 2021, klokken 08:05
Sitat fra: Samco på mandag 26. april 2021, klokken 23:16
Synd man ikke kan legge til sol celle taket.... hmmm

Har lest at det var en gimmick forbeholdt P45. Var i en aller annen artikkel ifb med priser på ordinær versjon.

Du kan bestille solcelletak i Tyskland og Østerrike
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: telcontartirsdag 27. april 2021, klokken 08:46
Sitat fra: Ambient på tirsdag 27. april 2021, klokken 08:22
Sitat fra: telcontar på tirsdag 27. april 2021, klokken 08:05
Sitat fra: Samco på mandag 26. april 2021, klokken 23:16
Synd man ikke kan legge til sol celle taket.... hmmm

Har lest at det var en gimmick forbeholdt P45. Var i en aller annen artikkel ifb med priser på ordinær versjon.

Du kan bestille solcelletak i Tyskland og Østerrike

Journalister kan ta feil ja, så ser ikke bort fra det.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: andy99tirsdag 27. april 2021, klokken 09:06
Det ble vel sagt under de digitale visningene at solcelletaket var utsolgt for 2021 og at det ikke var mulig å bestille med det taket før seinere.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Limodrivertirsdag 27. april 2021, klokken 11:00
Sitat fra: carlings på tirsdag 27. april 2021, klokken 08:12
Ang regjeringsskifte og moms så er det vel kun overskytende av 600k som skattes, og ikke total kjøpspris? Ikke sikkert det da vil få så store konsekvenser for hvordan man prissetter seg.

Jeg vil tro at en vil få en psykologisk grense på 600, mulig vi ser eTron 50 med startpris på 499 igjen slik den var før NOK/EUR svekket seg i forbindelse med Covid-19 utbruddet. Nå er NOK/EUR på samme nivå som før utbruddet uten at jeg har notert at det er noen bilforhandlere som har satt ned prisene igjen. ID3, Polestar og TM3 er vel mer i form av markedstilpasninger. Med andre ord, elbilmarkedet i Norge har vært såvidt kjøpevillig at jeg tror alt som kan medføre dårligere glid kan medføre at importører/forhandlere må begynne å jobbe igjen og ikke kan oppføre seg som rentenister lenger.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Aknedudetirsdag 27. april 2021, klokken 14:56
Ingen awd og stort batt. I 2021. Lige fået meddelelse fra Hyundai.
Der kommer kun få biler i 2021 dette er typisk Hyundai.

Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: hELgenentirsdag 27. april 2021, klokken 15:00
Var det jeg fryktet. Du kan bestille for levering i 2022. Flott bil,men så lenge orker jeg ikke vente.
Tittel: Sv: IONIQ 5, priser
Skrevet av: Samcotirsdag 27. april 2021, klokken 19:32
Sitat fra: andy99 på tirsdag 27. april 2021, klokken 09:06
Det ble vel sagt under de digitale visningene at solcelletaket var utsolgt for 2021 og at det ikke var mulig å bestille med det taket før seinere.

Får følge med litt nå og da  :P er sjarmen med bila