Elbilforum.no
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Livsløpsanalyser => Emne startet av: JorEl på tirsdag 02. mars 2021, klokken 23:02
https://youtu.be/mk-LnUYEXuM?t=98
Livsløpsanalyser var tema på dagens podcast fra Teknisk Ukeblad, synes det er langt mer jordnært og nyansert enn den videoen. Men du kan bedømme selv.
https://www.tu.no/artikler/blir-elbilene-mer-klimavennlige/508791
Det er også ulemper med elbiler, som seniorforsker ved Transportøkonomisk Institutt påpeker. De er _generelt_ bedre. Seniorforskeren la vekt på at størrelsen på bilen er viktig for å redusere kilma-avtrykket med privatbilisme.
Min påstand: De er noe bedre i betydning mindre ille, men løsningen er redusert bruk og ikke minst alternativer som kollektivt, sykle, gå osv
Om størrelsen på elbilen er viktig samtidig som det stilles tvil om miljøvennligheten generelt vil jeg påstå at det jeg alltid har hevdet har mye for seg:
Behold Dieselen for hytteturen og bruk en liten #bomfrie L1-L7e kjøretøy til alt annet.
Bl.a grunnet Korona har vår Diesel stått parkert siden september 2019, men den er klar for neste langtur straks dette er mulig.
Endel produsenter fokuserer mer på selve produktet enn hele produksjonen, logistikken osv. BMW er verdens mest bærekraftige bilprodusent. Jeg vil ikke blioverrasket om Tesla er den værste.
Egentlig en flott video som tydelig viser hvor mye bedre en elbilinfrastruktur er sammenlignet med fossilbiler. Man kan anklage den for å være lite nyansert men stemmer det? I det store bildet så er fossilbiler så mye verre enn elbiler og det er hva som klart vises her.
I TU podden som det vises til i innlegg to her så er den på en måte mindre nyansert da den ikke tar opp dette med lokalforurensing i det hele tatt. Hvis vi ønsker ren luft i våre byer så kan vi helt enkelt ikke fortsette med fossilbiler.
Sitat fra: tromsø på onsdag 07. april 2021, klokken 14:34
I TU podden som det vises til i innlegg to her så er den på en måte mindre nyansert da den ikke tar opp dette med lokalforurensing i det hele tatt. Hvis vi ønsker ren luft i våre byer så kan vi helt enkelt ikke fortsette med fossilbiler.
De snakket endel om klima og miljø om jeg ikke husker feil. Man reduserer en ting og kan få mer av andre ting når man bytter ut bensin og dieselbiler med el og hydrogenbiler. Det er den nyansen det ikke en gang er gjort forsøk på å få fram i videoen, og jeg ikke liker med den. Mindre forurensning i byene er forsåvidt en positiv ting med el og hydrogenbiler, men det er litt samme fokuset på en ting som gjør at enkelte «forskningsrapporter» fordelaktig for f.eks. dieselbiler. Man kan få alt til å se bedre ut ved å cherry picke, som de også snakker om i podcast episoden.