Elbilforum.no
Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: mbergan på søndag 21. februar 2021, klokken 22:45
Hei,
Har i praksis bestemt meg for en brukt I-pace. Et plan om å holde meg til rundt 600k i pris.
Det er ikke helt lett å forstå seg på alt av utstyr mellom SE og HSE. I tillegg til fyldig utstyrte SE modeller som har mye av det samme.
Noen tap å ikke gå for HSE?
- Steering assist? Skal kjøre tur / retur Trysil veldig mange helger etter å ha kjøpt ny hytte
- Matrix LED vs Premium LED? Hvor mye forskjell er det?
- 12 veis vs 16 veis setene?
Annet man bør tenke på? Eller er must haves av utstyr?
Jeg har kun vanlig LED og synes lysene er gode, men kjører 99% av tiden på veier med gatebelysning så da er det jo ikke så nøye.
For setene ville jeg gått for 18-veis, da får du korsryggstøtte og justerbar lårstøtte som mangler på de rimeligere variantene.
Adaptiv cruise bør du ha, steering assist er bare dill men følger med.
Når det gjelder S, SE og HSE:
Du vet absolutt nix og nada om hvilket utstyr som er på disse bilene ut fra bokstavkoden siden en S kan spec'es opp så den har mer utstyr enn en HSE.
Det ligger endel HSE First Edition på Finn, noen nedpå prisgrensen din og det bør være kjempekjøp, dette er godt utstyrte biler som kostet ~900' for 2 år siden.
Jeg har matrix-lysene, og synes de er ubrukelige. De fungerer de 5-10 første minuttene av turen, men så slutter de å fungere, og blender alle motgående kjøretøy. Det er mulig det er noe galt med mine, men jeg fikk inntrykk av at flere sliter med det samme når jeg snakket med forhandler om problemet.
Steering assist er som 4Matic skriver bare tull, men adaptiv cruise er et must.
Setene kan jeg ikke uttale meg om, siden jeg kun har prøvd toppmodellen.
Mine Matrix fungere utmerket, men vær klar over at de bare virker der det ikke er veibelysning...
Angrer faktisk litt på valget da jeg stort sett bare kjører på veier med veibelysning. Videre skal det bli rimelig mørkt før de slår seg på. Kjørte til Ål i fjor vinter og savnet Matrix lenge i skumringen før de kom på...
18 veis seter er utmerket. Adabtiv cruise er et must når du skal kjøre langt da det sparer strøm..
Ingen problem med Matrix hos meg, heller. Mye landeveiskjøring og dette er noe jeg definitivt hadde valgt igjen. Adaptiv cruise var også et "must". Er fornøyd med 10-veis setene her. Har hatt mange biler med korsryggjustering men i vurderingsprosessen kom jeg frem til at dette var noe jeg i praksis aldri hadde brukt; men alle er ulike, så prøv gjerne på forhånd!
Sitat fra: mbergan på søndag 21. februar 2021, klokken 22:45
Noen tap å ikke gå for HSE?
Som nevnt ovenfor, bokstavkoden sier lite om hva bilen er utstyrt med men når jeg tegnet forsikring var det et av spørsmålene. Mulig HSE har høyere premie? Min er SE fordi jeg ville ha 18" hjul og det var da mest praktisk å bygge med SE som utgangspunkt.
Når det har vært så kaldt som i vinter så har jeg virkelig satt pris på oppvarmet ratt, spylerdyser og frontrute.
Vær også obs på at setevarme ikke er standardutstyr!
En ting jeg aldri har brukt (ok prøvd en gang) er parkerings assistent, den er ikke spesielt god på lukeparkering.
Kjører mye Oslo - Trondheim. Setter virkelig pris på matrix lysene. Lå bak en Tesla i mørket, siden lysene mine blender ned bilen rundt bilen foran lyste den fremdeles opp veikantene 10 ganger bedre enn Teslaen foran, sånn sett hjalp det nok for han at jeg lå bak.
Av det "dyre" utstyret jeg har ville jeg prioritert slik etter viktighet:
1. Matrix lys
2. Oppgraderte seter
3. Panorame hvis du kjører tuneller
4. Head up display
5. Luftfjæring
Oppgradert stereo har jeg ikke savnet på biler uten
Vi kjører og mye til hytta, på delvis mye trafikkert vei uten gatelys, og da er Matrix lys gull verdt.
Ellers er luftfjæring og AdSr gull verdt hvis du ferdes på litt dårlige veier innimellom. Kjørte opp til hytta med 35cm bløt snø siste biten. Det var imponerende. Luftfjæring er dog en utgiftsrisiko hvis du planlegger å ha bilen lenge. Har dog ikke hørt noe om problemer med I-Pace sin luftfjæring.
Sportssetene med ventilering og justerbar lårstøtte er ihvertfall veldig gode, men jeg har ikke prøvd noen av de andre.
HUD liker jeg ikke, så det er en preferanse. Glasstak er en avveining med litt ekstra støy i tuneller mot kulderas om vinteren. Kan ikke si jeg plages av støy i vår, selv om vi kjører E18 Vestfold - Drammen på vei til hytta.
har HSE og ting jeg ville valgt igjen er:
- 18-veis seter
- matrix-lys. Fungerer bra.
- HUD (begynner å bli gammel og langsynt (samt litt trangsynt?)). Hadde HUD på forrige bil også og liker det veldig godt.
- panoramatak. Gjør livet bedre for de i baksetet. Taket kan ikke dekkes for men det fotokromatiske belegget fungerer
- adaptiv cruisekontroll. Har full pakke på assist men hvor bra det er kan nok diskuteres. Uansett; for min egen del etter å ha mistet en nær i trafikkulykke skal jeg ha alt av hjelpemidler.
- luftfjæring; kjekt å ha men trenger man egentlig det? Brukt den et par ganger i ulent terreng. Greit å unngå hull i bunnpanna som kan koste +/- 350kkr :o
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. februar 2021, klokken 09:13
... Glasstak er en avveining med litt ekstra støy i tuneller mot kulderas om vinteren. ..
Er kulderas en "ting" eller noe du tror? Selv har jeg glasstak og merket ingenting til kulde fra taket når temperaturene her lå ned mot -17C for et par uker siden...
Det jeg derimot merket var når jeg hadde en lånebil med ståltak aluminiumtak i fjor sommer, trodde bakdørene var åpne når jeg kjørte inn i Helltunnelen første gang :-)
Matrix-lysene fungerer utmerket hos meg også. Kommer aldri til å kjøpe nybil uten lignende teknologi igjen.
Ellers er luftfjæring noe jeg absolutt ikke kunne vært foruten.
Vi har manuelle seter i kunstskinn og svært fornøyde med dem. De holder seg også bedre enn skinnsetene, samt er varmere på vinteren og kaldere på sommeren.
Matrix fungerer supert på min bil.
Utstyr jeg setter pris på.
- Glasstak. Fantastisk fint å se på og ut fra. Reduserer tunnelstøy betraktelig.
- Korsryggstøtte (mulig man må ha 18 veis regulering)
- HUD.
- Matrix lys
- Black pack 😎
- HSE flelgene er fine. SE er ikke veldig fine (har de på vinterhjulene)
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 22. februar 2021, klokken 10:35
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. februar 2021, klokken 09:13
... Glasstak er en avveining med litt ekstra støy i tuneller mot kulderas om vinteren. ..
Det jeg derimot merket var når jeg hadde en lånebil med ståltak i fjor sommer, trodde bakdørene var åpne når jeg kjørte inn i Helltunnelen første gang :-)
Taket er vel i aluminium?
Ellers har jeg heller aldri merket kulderas.
Etter min mening er det taket verdt mer enn det det koster. For å si det enkelt. Jeg ville aldri vurdert en bil uten.
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 22. februar 2021, klokken 12:34
Taket er vel i aluminium?
Ellers har jeg heller aldri merket kulderas.
Etter min mening er det taket verdt mer enn det det koster. For å si det enkelt. Jeg ville aldri vurdert en bil uten.
Taket er i aluminium, men er foret på innsiden.
Typisk for glasstak er at det danner seg is på innsiden. Det har det ihvertfall gjort på alle BMWer, Audier, VWer, Teslaer og annet jeg har eid med glasstak.
Hvor viktig det er får den enkelte vurdere.
jeg skriver ståltak jevnlig, selv om jeg vet alt er aluminium. :)
Jeg har ikke sett is noe sted jeg, bilen står ute hele tiden, forvarmet hver morgen før bruk.
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 22. februar 2021, klokken 10:35
Er kulderas en "ting" eller noe du tror?
Noe jeg bemerket meg når jeg prøvde en med glasstak. Merker det kanskje bedre siden jeg har lite hår på hodet... Har vært sånn med alle de bilene jeg har hatt med panoramatak (rundt ti stykk). Ville dog ikke vært en dealbreaker for meg om jeg ellers ville hatt panotak. På samme hvis som at tunellstøy ikke er en dealbreaker ved alu-tak.
Kjøpte selv brukt, og da kom vurderingen alutak vs panotak ganske langt ned på lista. Er man hypersensitiv mot støy og kjører mye i tuneller så bør man selvfølgelig velge panotak.
Vet ikke hvilken bil som kjørte bak meg, men hadde nok Matrix og de var veldig irriterende, så måtte vippe ned innerspeilet. Så dog at det lyste bra ut på venstre siden når det ikke kom biler imot.
Vi kjører endel i mørket på E16 i Valdres ++ så gode lys er viktig, gjerne og ekstralys for å se hjorten og elgen.
Har bestilt prøvekjøring på I-pace nå, så får vi se.
Dette med kulderas fra panoramatak har jeg aldri merket noe til. Jeg har hår på hodet dog 😊.
Var ganske oppmerksom som dette mulige fenomenet da det var rundt -20 for en tid tilbake. Glasset kjentes ikke spesielt kaldt ut når jeg tok på det med hånden og hadde ingen følelse av at det var kaldt rundt hodet. Eneste sted hvor jeg etterhvert ble litt kald var på lårene. Måtte justerte litt på varmen. Om dette skyldes glasstaket elle ikke vet jeg ikke.
Tror dette glasset er av en type med veldig god isolasjonsevne. Ser at Teslabjørn kjører rundt med en hjemmesnekret isolasjonsløsning i sine Model 3. Mulig at problemet er større der.
Sitat fra: Tellus på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:02
Tror dette glasset er av en type med veldig god isolasjonsevne.
Det tror jeg ikke, for å få god isolasjon så må det være to eller trelags som i hus. Et tolagsglass har en U-verdi på ca. 1.5.
La oss si at panoramataket har en U-verdi på 5 og er på 3m2. Hvis forskjellen mellom kabin temperatur og ute temperatur er 40 grader, vil det tapes en effekt tilsvarende
40 x 5 x 3 = 600W som er lite i forhold til bilen som gjerne bruker 20kW. Men hvis bilen står stille og du har tenkt å sove i den så er det lurt å ha på ekstra isolasjon.
Så det kjennes kanskje kaldt ut og det kan våre et problem med kondens men i normal bruk så tapes det ikke mye energi gjennom taket.
Varmereflekteringen er for å hindre steking i sterk sol.
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:46
Sitat fra: Tellus på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:02
Tror dette glasset er av en type med veldig god isolasjonsevne.
Det tror jeg ikke, for å få god isolasjon så må det være to eller trelags som i hus. Et tolagsglass har en U-verdi på ca. 1.5.
La oss si at panoramataket har en U-verdi på 5 og er på 3m2. Hvis forskjellen mellom kabin temperatur og ute temperatur er 40 grader, vil det tapes en effekt tilsvarende
U-verdi på 5 tilsvarer tynne 1-lags glass som ble benyttet i vinduer før andre verdenskrig. Glasset i i-Pace er for det første mye tykkere. I tillegg antar jeg det er laminering i glasset slik at det ikke går i tusen knas med den minste sprekk. U-verdien er nok langt langt lavere enn 5.
Egentlig burde det være lett å teste ut. To ellers identiske biler stilles inn på samme temperaur og samme vifteinnstilling. Deretter kan man måle et par cm under taket f.eks. Tror ikke nødvendigvis at forskjellen er veldig stor. Kulderas kommer jo at man har en betydelig temperaturgradient. Tyngre kald luft faller ned i den lettere varme luften. Andre effekter kommer også inn selvfølgelig. Et vindu står vertikalt og det kan fallende kald luft kan få en viss hastighet. På et horisontalt glass som vi snakker om nå er nok dette 'raset' uansett mye mindre. Det betyr ikke at det dermed ikke opplevels kaldt rundt ørene. Jo dårligere glasset isolerer (bårde materiale og tykkelse påvirker dette) jo kaldere oppleves det rundt ørene.
Ikke at lydisolering og kuldeisolering nødvendigvis har så mye til felles, men uansett interessant å legge merke til at glasstaket isolerer mye mer mot støy enn alutaket.
Kanskje er det minimalt med isolasjon i alutaket. Rent aluminium er i hvert fall en langt dårligere isolator enn glass :)
Sitat fra: Tellus på onsdag 24. februar 2021, klokken 12:13
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:46
Sitat fra: Tellus på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:02
Tror dette glasset er av en type med veldig god isolasjonsevne.
Det tror jeg ikke, for å få god isolasjon så må det være to eller trelags som i hus. Et tolagsglass har en U-verdi på ca. 1.5.
La oss si at panoramataket har en U-verdi på 5 og er på 3m2. Hvis forskjellen mellom kabin temperatur og ute temperatur er 40 grader, vil det tapes en effekt tilsvarende
U-verdi på 5 tilsvarer tynne 1-lags glass som ble benyttet i vinduer før andre verdenskrig. Glasset i i-Pace er for det første mye tykkere. I tillegg antar jeg det er laminering i glasset slik at det ikke går i tusen knas med den minste sprekk. U-verdien er nok langt langt lavere enn 5.
Jeg tror også U-verdien er lavere men mitt poeng var at selv med en U-verdi på 5 så har det lite å si energimessig, det går mere på hvordan opplevelsen er.
Tesla Bjørns test med isolert og uisolert er en god indikasjon på hva forskjellen er hvis en ønsker å bruke bilen som et telt. Har et varmekamera så jeg kan teste hvis det blir kaldt igjen.
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 24. februar 2021, klokken 12:33
Sitat fra: Tellus på onsdag 24. februar 2021, klokken 12:13
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:46
Sitat fra: Tellus på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:02
Tror dette glasset er av en type med veldig god isolasjonsevne.
Det tror jeg ikke, for å få god isolasjon så må det være to eller trelags som i hus. Et tolagsglass har en U-verdi på ca. 1.5.
La oss si at panoramataket har en U-verdi på 5 og er på 3m2. Hvis forskjellen mellom kabin temperatur og ute temperatur er 40 grader, vil det tapes en effekt tilsvarende
U-verdi på 5 tilsvarer tynne 1-lags glass som ble benyttet i vinduer før andre verdenskrig. Glasset i i-Pace er for det første mye tykkere. I tillegg antar jeg det er laminering i glasset slik at det ikke går i tusen knas med den minste sprekk. U-verdien er nok langt langt lavere enn 5.
Jeg tror også U-verdien er lavere men mitt poeng var at selv med en U-verdi på 5 så har det lite å si energimessig, det går mere på hvordan opplevelsen er.
Tesla Bjørns test med isolert og uisolert er en god indikasjon på hva forskjellen er hvis en ønsker å bruke bilen som et telt. Har et varmekamera så jeg kan teste hvis det blir kaldt igjen.
En grunn til å tro at glaset er godt isolert er at snørester blir liggende veldig lenge på taket selv med 20 grader i bilen og utetemp like under null.
Om det var dårlig isolert ville varmen fra kupeen raskt lage en vannfilm under snøen som ville fått den til å gli av.
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 24. februar 2021, klokken 13:15
En grunn til å tro at glaset er godt isolert er at snørester blir liggende veldig lenge på taket selv med 20 grader i bilen og utetemp like under null.
Om det var dårlig isolert ville varmen fra kupeen raskt lage en vannfilm under snøen som ville fått den til å gli av.
På M3 smelter snøen på taket når bilen forvarmes.
Det gjør det på alle biler når de blir varme, men så skrev han jo:
"..blir liggende veldig lenge på taket selv med 20 grader i bilen...".
Altså forsvinner den til slutt. Med dårlig isolasjon/stort varmetap, ville snøen smeltet fortere akkurat på glasstaket og nært kantene.
Kan vel konkludere med at det er bra glass da. Jaguaren er litt av en perle, da jeg kjøpte den for godt over et år siden fant jeg ikke noe som var bedre for mitt bruk, skulle jeg kjøpt i dag så er også I-Pace det best valget for meg og jeg ser heller ikke noe bedre som dukker opp i nærmeste fremtid. Billigere biler, ja, men ikke bedre.
Elektrisk F-Pace, ja takk!
Forventer ikke at Jaguar skal konkurrere med Skoda på pris.
Endte opp med å kjøpe denne SE utgaven i dag https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=206077406
Skal hente den til neste uke engang.
Overrasket over hvor kvikk den faktisk er. Solgte en Mercedes C63 S AMG i høst og tror ikke den er spesielt mye tregere fra 80-120..
Muligens litt mer hjulstøy enn forventet. Bilen ruller på 20".. Men det får jeg bare leve med.
Hehe, den hadde jeg merket som favoritt en periode også, men fargen ble ikke godtatt i hjemmet. Fikk du den ned i pris?
Sitat fra: espenri på torsdag 25. februar 2021, klokken 17:55
Hehe, den hadde jeg merket som favoritt en periode også, men fargen ble ikke godtatt i hjemmet. Fikk du den ned i pris?
Fikk den ikke noe særlig ned i pris, men fikk med takstativ blant annet. Det var min bedre halvdel som likte fargen..
Sitat fra: mbergan på torsdag 25. februar 2021, klokken 17:16
Overrasket over hvor kvikk den faktisk er.
Det kan jeg love deg det er flere som blir når de prøver seg... 8)
Gratulerer med flott bil!
Ser du har fått en spesiell utgave med både dagens og tidlligere infotainmentsw ;): Pivi Pro Touch Duo
Sitat fra: mbergan på torsdag 25. februar 2021, klokken 17:16
Endte opp med å kjøpe denne SE utgaven i dag https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=206077406
Importbil?
Regnr tilsier vel førstegangs registrert i Norge mai-ish 2020.
Ikke importbil.
https://www.vegvesen.no/ og tast inn reg nr på "sjekk frist for EU-kontroll" eller trykk direkte på lenken i finnannonsen til høyre, der det står "sjekk tid for EU-kontroll".
Vanligvis pleier ikke annonsører med importbiler å skrive inn reg nr, men de skriver chassisnummer (da kommer ikke direktelinken på finn opp) som man kan bruke på vegvesen på samme måte som reg nr for å se om den er import eller ikke.
Sitat fra: mbergan på torsdag 25. februar 2021, klokken 17:16
Endte opp med å kjøpe denne SE utgaven i dag https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=206077406
Skal hente den til neste uke engang.
Overrasket over hvor kvikk den faktisk er. Solgte en Mercedes C63 S AMG i høst og tror ikke den er spesielt mye tregere fra 80-120..
Muligens litt mer hjulstøy enn forventet. Bilen ruller på 20".. Men det får jeg bare leve med.
Gratulerer :) Hjulstøy? Hva dekk er den utstyrt med da? Det finnes dekk som støyer lite.
Kjøpte nye lavstøydekk til Audien før vinteren, himmel og hav for en forskjell fra de Contintental dekkene som sto på fra før av.
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 25. februar 2021, klokken 20:46
Sitat fra: mbergan på torsdag 25. februar 2021, klokken 17:16
Endte opp med å kjøpe denne SE utgaven i dag https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=206077406
Importbil?
Regnr tilsier vel førstegangs registrert i Norge mai-ish 2020.
Nei den er norsk. Den er regget i Juli 2019 -https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EB32089
Brukt som privatbil hos en ansatt hos importøren.
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 26. februar 2021, klokken 09:50
Sitat fra: mbergan på torsdag 25. februar 2021, klokken 17:16
Endte opp med å kjøpe denne SE utgaven i dag https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=206077406
Skal hente den til neste uke engang.
Overrasket over hvor kvikk den faktisk er. Solgte en Mercedes C63 S AMG i høst og tror ikke den er spesielt mye tregere fra 80-120..
Muligens litt mer hjulstøy enn forventet. Bilen ruller på 20".. Men det får jeg bare leve med.
Gratulerer :) Hjulstøy? Hva dekk er den utstyrt med da? Det finnes dekk som støyer lite.
Kjøpte nye lavstøydekk til Audien før vinteren, himmel og hav for en forskjell fra de Contintental dekkene som sto på fra før av.
Vet ikke hvilke dekk som står på. Det var jo vinterdekk i dette tilfelle av noe slag. Vet heller ikke dimensjoner før jeg henter den. Bare litt overrasket over at det var såpass hjulstøy.
AMGen var vestentlig værre på hjulstøy med Michelin Super sport 4S. Med cup dekkene til Michelin kunne man ikke prate med hverandre i 130km/t ;)
Sitat fra: mbergan på fredag 26. februar 2021, klokken 09:58
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 25. februar 2021, klokken 20:46
Sitat fra: mbergan på torsdag 25. februar 2021, klokken 17:16
Endte opp med å kjøpe denne SE utgaven i dag https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=206077406
Importbil?
Regnr tilsier vel førstegangs registrert i Norge mai-ish 2020.
Nei den er norsk. Den er regget i Juli 2019 -https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EB32089
Brukt som privatbil hos en ansatt hos importøren.
Grunnen til at jeg spør er at det første EB-skiltet i Norge kom 27.september 2019.
Sitat fra: mbergan på fredag 26. februar 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 26. februar 2021, klokken 09:50
Sitat fra: mbergan på torsdag 25. februar 2021, klokken 17:16
Endte opp med å kjøpe denne SE utgaven i dag https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=206077406
Skal hente den til neste uke engang.
Overrasket over hvor kvikk den faktisk er. Solgte en Mercedes C63 S AMG i høst og tror ikke den er spesielt mye tregere fra 80-120..
Muligens litt mer hjulstøy enn forventet. Bilen ruller på 20".. Men det får jeg bare leve med.
Gratulerer :) Hjulstøy? Hva dekk er den utstyrt med da? Det finnes dekk som støyer lite.
Kjøpte nye lavstøydekk til Audien før vinteren, himmel og hav for en forskjell fra de Contintental dekkene som sto på fra før av.
Vet ikke hvilke dekk som står på. Det var jo vinterdekk i dette tilfelle av noe slag. Vet heller ikke dimensjoner før jeg henter den. Bare litt overrasket over at det var såpass hjulstøy.
AMGen var vestentlig værre på hjulstøy med Michelin Super sport 4S. Med cup dekkene til Michelin kunne man ikke prate med hverandre i 130km/t ;)
Det er en aluminiums bil og den leder hjulstøy bedre enn stålbiler. Var og prøvekjørte en annen bil for å sjekke om min bråkte normalt - det gjorde den, og nå legger jeg nesten ikke merke til det. Fordelen er at hjulene kontinuerlig melder om fin eller grov asfalt, glatt, snø som er meget nyttig om man står på litt, slik bilen inviterer til på svinget vei. Tar du fram en støymåler så vil du registrere at den er av de bedre mht støy ;)